De voorzitter opent de zitting op 28/12/2021 om 20:10.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn op 30 november 2021 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van 30 november 2021 goed.
Het decreet van 22 december 2017 over het decreet lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005 bepalen dat de lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Dat betekent dat de besturen in de komende maanden hun meerjarenplan zullen aanpassen om de kredieten voor 2021 vast te stellen. Als dat nodig is, kunnen ze daarbij ook nog de kredieten voor 2020 en volgende jaren aanpassen.
De coronacrisis heeft uiteraard een impact op de financiën van de lokale en provinciale besturen, zowel aan de ontvangst- als aan de uitgavenzijde. De meeste besturen zullen ook nieuwe (prioritaire) doelstellingen en acties of actieplannen hebben en zullen sommige bestaande plannen wat willen verschuiven in de tijd. De gevolgen voor het beleid en de financiën en de maatregelen die nodig zijn om de impact van de coronacrisis op te vangen, moeten tot uiting komen in de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Het provinciedecreet van 9 december 2005;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen den de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
De omzendbrief KBBJ/ABB 220/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
De meerjarenplanaanpassing geeft de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties weer voor het extern en intern te voeren beleid. Verder bevat het eveneens de financiële vertaling hiervan en de weergave hoe het bestuur het financieel evenwicht zal bewaren. De meerjarenplanaanpassing van gemeente en OCMW vormt een geïntegreerd geheel. De kredieten (op een hoog niveau vastgesteld) zijn gekoppeld aan doelstellingen, actieplannen en acties.
Het vaststellen van de beleidsrapporten behoort tot de exclusieve bevoegdheid van de raad. Met de vaststelling van de meerjarenplanaanpassing geeft de raad toestemming aan het college/vast bureau om de opgenomen uitgaven en ontvangsten te verrichten.
De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden gesteld in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief en de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
De financiële implicaties volgen uit de bijgevoegde beleidsrapporten.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het deel van het meerjarenplan 2020 - 2025: aanpassing 2021/1 zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt tevens de kredieten voor 2022 vast.
Art.2
De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden gesteld in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief en de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
Art.3
Dit dossier is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht, geregeld door het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Op het Vast Bureau van 6 december 2021 werd het besluit in bijlage goedgekeurd.
Namelijk het indienen van de aanvraag tot erkenning als groep van assistentiewoningen.
Volgend artikel werd goedgekeurd:
Artikel 1. Het vast bureau besluit akkoord te gaan met het indienen van de aanvraag tot erkenning als groep van assistentiewoningen.
De huidige serviceflats / assistentiewoningen zijn momenteel niet langer erkend. Erkenning is reeds enige tijd vervallen.
Graag hadden we eind 2021 een aanvraag ingediend tot erkenning als groep van assistentiewoningen.
Decreet Lokaal Bestuur
Woonzorgdecreet van 15 februari 2019
Een groep van erkende assistentiewoningen staat voor een kwaliteitslabel.
Niet elke groep van assistentiewoningen voldoet aan de eisen die gesteld worden om aan de erkenning te voldoen zoals brede gangen, gemeenschappelijke ruimtes hebben, dienstverlening en permanentie verlenen. Onze assistentiewoningen wel, waardoor we de stap willen zetten naar een erkenning.
Geen financiële gevolgen
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het indienen van de aanvraag tot erkenning als groep van assistentiewoningen.
Naar aanleiding van het einde van het mandaat van Paul Duerinckx als schepen op 31 december 2021, zoals vastgelegd in de voordrachtakte.
De deelname van het OCMW in IGO.
De statuten van IGO zoals aangepast tot op heden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Paul Duerinckx werd voorgedragen als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IGO div tot het einde van de legislatuur. Vanaf 1 januari 2022 neemt Hugo Simoens dit mandaat over.
Artikel 1. De heer Paul Duerinckx vanaf 1 januari 2022 tot het einde van de legislatuur te vervangen door Hugo Simoens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IGO div.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan IGO div.
Het schrijven van Interleuven d.d. 13 november 2018 houdende aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger in het beheerscomité PBW.
Voor het beheerscomité PBW van Interleuven dient voor de periode van de nieuwe legislatuur een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid te worden.
Naar aanleiding van het einde van het mandaat van Paul Duerinckx als schepen op 31 december 2021, zoals vastgelegd in de voordrachtakte.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Paul Duerinckx werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger tot het einde van de legislatuur. Vanaf 1 januari 2022 neemt Hugo Simoens dit mandaat over.
Artikel 1. Paul Duerinckx wordt vervangen door Hugo Simoens als kandidaat effectief vertegenwoordiger in het beheerscomité PBW vanaf 1 januari 2022 tot het einde van de legislatuur.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Interleuven.
De voorzitter sluit de zitting op 28/12/2021 om 20:51.
Namens OCMW raad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Hugo Simoens
Voorzitter