Terug
Gepubliceerd op 28/06/2024

Besluit  gemeenteraad

di 25/06/2024 - 20:00

Organisatie van voor- en naschools leerlingenvervoer - huishoudelijk reglement & retributie

Aanwezig: Ellen Lammens, Voorzitter
Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jo Pierson, Walter Vangoidsenhoven, Leden
Afwezig: Marijke Sué, Algemeen directeur - waarnemend
FEITEN EN CONTEXT

De gemeenteraad keurde in zitting van 27 juni 2023 het huishoudelijk reglement schoolbus goed. In onderhavig besluit werden de tarieven opgenomen voor schooljaar 2023 - 2024. Het huishoudelijk reglement dient bijgevolg te worden aangepast met de tarieven voor schooljaar 2024 - 2025 en volgende.

JURIDISCHE GRONDEN
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 juni 2023 - 2023/CBS/1402 - Schoolbus: Tarieven, HHR en centraal inschrijfsysteem
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juni 2023 - 2023/CBS/1333 - Optimalisatie van de bustoer
  • Besluit van de gemeenteraad van 20 december 2022 - Aanpassing meerjarenplan en Personeelsformatie 2022/2
  • Decreet Lokaal Bestuur
ARGUMENTATIE

De tarieven voor schooljaar 2023 - 2024 werden als volgt bepaald:

Tarieven

  • Kleuters

Jaarabonnement 56 €

Trimestrieel abonnement 25 €

  • Lagere school

Jaarabonnement 56 €

Trimestrieel abonnement 25 €

Er wordt voorgesteld om de tarieven te behouden voor schooljaar 2024 - 2025 en volgende schooljaren. De tarieven kunnen jaarlijks geïndexeerd worden.

Publieke stemming
Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Klaas Gutschoven
Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Piet Ritzen, Martine Dierickx, Paul Verbeek
Onthouders: Gilberte Muls, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
Resultaat: Met 18 stemmen voor, 3 onthoudingen
BESLUIT

Artikel 1. Het huishoudelijk reglement en retributie voor de organisatie van het leerlingenvervoer vanaf schooljaar 2024 - 2025 wordt als volgt goedgekeurd:

Artikel 1. Organisator en verantwoordelijke

§1. Het gemeentebestuur van Lubbeek is de organisator van het leerlingenvervoer.

Rechtsvorm: Lokaal bestuur
Ondernemingsnummer: BE 0207.521.996
Adres: Gellenberg 16, 3210 Lubbeek
Telefoon: 016 47 97 00
E-mail: info@lubbeek.be
Website: www.lubbeek.be

§2. Verantwoordelijke

De deskundige onderwijs voor het lokaal bestuur en behoudt het overzicht voor het leerlingenvervoer.
Telefoon: 016/ 47 97 28
E-mail: onderwijs@lubbeek.be

Artikel 2. Onderaanneming

Het leerlingenvervoer wordt georganiseerd via onderaanneming.

Artikel 3. Kwetsbare gezinnen

Kwetsbare gezinnen, gekend bij het OCMW van Lubbeek krijgen in geval van overcapaciteit voorrang.

Artikel 4. Beleid

§1. Informatie betreffende de ritten

Het leerlingenvervoer wordt georganiseerd op grondgebied van Groot-Lubbeek. De aangrenzende gemeenten worden niet bediend.
De route wordt 3 keer per jaar opnieuw uitgetekend na elk trimester. Dit hangt sterk af van het aantal inschrijvingen die we ontvangen. Het is dus mogelijk dat het uur van ophalen of terugbrengen lichtjes kan wijzigen. Dit wordt op voorhand gecommuniceerd. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met veilige opstapplaatsen. Afspraken hieromtrent worden verder in het reglement behandeld.

§ 2. Ochtendrit

De ochtendrit start tussen 7.00 u en 7.30u. Het exacte uur wordt voorafgaand aan de ouders individueel gecommuniceerd. Er wordt naar gestreefd elk kind ten laatste om 8.40u op school af te zetten. Het exacte verloop is echter afhankelijk van externe factoren zoals de verkeersomstandigheden. Indien een kind te vroeg toekomt op school zal het naar de kinderopvang worden gebracht. 

§ 3. Avondrit

De start van de avondrit is afhankelijk van het einduur van de school:

  • Op maandag, dinsdag en donderdag start de avondrit om 15.50u
  • Op woensdag start de rit om 11.40u
  • Op vrijdag start de rit om 15.05u

Er wordt een inschatting gemaakt aan de hand van planningssoftware om welke uur elk kind toekomt aan zijn afstapplaats. Het exacte uur wordt voorafgaand aan de ouders individueel gecommuniceerd. De avondrit eindigt altijd in Sint-Martinusschool Lubbeek, waar de kinderen die niet afgezet konden worden, kunnen wachten op hun ouders in de buitenschoolse kinderopvang.

§ 4. Locaties

De schoolbus stopt bij 3 scholen:

  • GBS De Stip Binkom
  • School 3212 Pellenberg
  • Sint-Martinusschool Lubbeek

In welke volgorde de scholen aangedaan worden hangt af van het aantal inschrijvingen en de route.

Artikel 5. Inschrijven voor leerlingenvervoer

§1. Centraal inschrijfsysteem

Om de inschrijvingen te organiseren wordt gewerkt we met een centraal inschrijfsysteem via Ticketgang. Er worden 2 opties aangeboden: inschrijven voor een volledig schooljaar of inschrijven per trimester. De inschrijvingen blijven open gedurende een bepaalde periode of tot alle plaatsen bezet zijn. 

Intekenen voor een volgend trimester zal enkel mogelijk zijn als er nog plaatsen op de bus beschikbaar zijn. Er wordt niet gewerkt met voorrang. Een inschrijving voor een trimester geeft geen voorrang om in te schrijven voor een volgend trimester.

§2. Intekenperiode

Er kan op 3 momenten tijdens het schooljaar ingetekend voor het leerlingenvervoer:

  • Juli:

In juli zal het inschrijfsysteem opengesteld worden vanaf 1 juli tot 31 juli. Er kan dat ingetekend worden voor het volgende schooljaar en dit voor
o Een volledig jaar (september – juni)
o Het eerste trimester (september – december)

  • November:

Van 1 november tot 30 november zal het inschrijfsysteem opengesteld worden om in te tekenen voor het tweede trimester (januari tot maart) voor zover er nog beschikbare plaatsen zijn.

  • Februari:

Van 1 februari tot 28 februari zal het inschrijfsysteem opengesteld worden om in te tekenen voor het laatste trimester (april tot juni) voor zover er nog beschikbare plaatsen zijn.

Ouders die voor een jaarabonnement opteerden hoeven niet elk trimester opnieuw in te schrijven.

§3. Wachtlijsten

Er zijn zowel voor de ochtendroute, avondroute en de optie voor beide een beperkt aantal plaatsen voorzien. Het systeem voorziet een wachtlijst in chronologische volgorde. Wij contacteren u van zodra er een plaats vrijkomt.

§4. Engagement

Indien men een plaats op de schoolbus reserveert, engageert men zich ertoe om op de effectief gekozen dagen en ritten wekelijks gebruik te maken van de bus.

Indien wordt vastgesteld dat een kind nauwelijks gebruik maakt van de schoolbus, kan het contract eenzijdig verbroken worden zonder terugbetaling en kan de gereserveerde plaats op de bus opnieuw opengesteld worden voor andere kinderen.

Artikel 6. Opstapplaatsen

Vanaf schooljaar 2023 - 2024 wordt er gewerkt met vaste opstapplaatsen.

§1. Locatie van de opstapplaatsen

Er wordt per kind gezocht naar de meest dichtstbijzijnde opstapplaats rekening houdend met het domicilieadres van het kind. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van de bushaltes van ‘De Lijn’. Voor kinderen die u buiten Lubbeek wonen, wordt gevraagd het kind naar de dichtstbijzijnde opstapplaats op grondgebied van Groot-Lubbeek te brengen. Er wordt een opstapplaats toegewezen, waar men het kind ’s morgens naartoe brengt en ’s avonds afhaalt. De opstapplaats wordt bij het begin van de periode gecommuniceerd aan de ouders. Er kan niet gewisseld worden van opstapplaats tijdens een lopende periode. 

§ 2. Verantwoordelijkheden & afspraken

  • Het kind dient tijdig naar de opstapplaats te worden gebracht

Het uur van ophalen wordt in het begin van het schooljaar gecommuniceerd. Het kind dient 5 minuten voor het ophaaluur aanwezig te zijn aan de opstapplaats. De bus zal nooit de opstapplaats vroeger verlaten dan het aangegeven uur. Indien men te laat is aan de opstapplaats zal de bus zijn route verderzetten en dient de ouder zijn kind zelf naar school te brengen.

  • Het kind dient tijdig te worden afgehaald aan de opstapplaats

Na school dient er altijd iemand te wachten aan de opstapplaats om het kind af te halen. De persoon die het kind ophaalt dient minstens 5 minuten voor het afhaaluur aanwezig te zijn aan de halte. De bus zal nooit de afstapplaats vroeger verlaten dan het aangegeven uur. Indien er niemand aanwezig is om het kind op te vangen, en er is geen expliciete toestemming dat het kind alleen naar huis mag gaan, zal de bus het kind meenemen en naar de buitenschoolse kinderopvang van Sint-Martinusschool brengen. Het kind kan dan daar worden opgehaald. Er dient dan ook een bijdrage te worden betaald voor de tijd dat uw kind in de kinderopvang verblijft.

  • Het kind kan zich zelfstandig van en naar de opstapplaats begeven. 

Indien het kind zich zelfstandig van en naar de opstapplaats mag begeven dient de ouder of voogd een mail of aangetekende brief te sturen naar de verantwoordelijke met een gehandtekende en schriftelijke verklaring waarin hij/zij hiervoor toestemming. Dit geldt zowel voor ’s morgens als ’s avonds.

  • Aanwezigheid op de afgesproken tijdstippen

Indien het regelmatig voorkomt dat de ouder of voogd niet op de afgesproken tijdstippen aanwezig is aan de opstapplaats, dan kan het contract eenzijdig verbroken worden zonder terugbetaling en zal de gereserveerde plaats van het kind opnieuw opengesteld worden voor andere kinderen.

  • Netheid en hygiëne aan de opstapplaats

Elke burger is verantwoordelijk voor het ordelijk houden van de opstapplaats. Er wordt geen afval gedumpt noch worden de opstapplaatsen gevandaliseerd. 

  • Taken van de busbegeleider

De busbegeleider mag de bus niet verlaten. De busbegeleider controleert de aan- en afwezigheden en geeft dit door aan de verantwoordelijke.

Ook tijdens tussenstoppen aan de scholen mag de busbegeleider de bus niet verlaten. Een leerkracht wacht de kinderen op en brengt deze de school binnen.

  • Uitzonderingen

Niet overal op grondgebied van Groot-Lubbeek zijn de lijnhaltes even goed vertegenwoordigd. In zones waar dit niet het geval is, wordt gekozen voor centrale punten die evenzeer gelden als veilige opstapplaats. Dezelfde regels blijven gelden.

Artikel 7. Afwezigheden

§1. Het kind is ziek

De verantwoordelijke van de gemeente dient zo snel mogelijk op de hoogte te worden gebracht. De ouder of voogd dient ook nog steeds zelf de school te verwittigen.

Het attest dient binnen één week bezorgd te worden aan de verantwoordelijke. Dit geeft geen enkel recht op een terugbetaling.

Artikel 7. Ouderbijdrage

§1. Tarieven vanaf schooljaar 2023-2024

  • Kleuters

Jaarabonnement 56 €
Trimestrieel abonnement 25 €

  • Lagere school

Jaarabonnement 56 €
Trimestrieel abonnement 25 €

Deze tarieven zijn onder voorbehoud van wijzigingen en kunnen jaarlijks geïndexeerd worden.

Er worden geen tarieven per rit bepaald. Er wordt betaald voor een volledige periode, ongeacht het aantal ritten.

§2. Facturatie

De verschuldigde bijdrage wordt onmiddellijk voldaan bij de inschrijving in Ticketgang. Er wordt achteraf, in normale omstandigheden, geen factuur meer bezorgd.
De vergoeding maakt geen deel uit van de scherpe maximumfactuur.

§3. Korting sociaal tarief

Er is geen korting voor sociaal tarief.

Artikel 8. Verzekering

Uw kind is verzekerd via:

  • De schoolpolis

Deze ligt ter inzage in de school of via het gemeentehuis op het secretariaat. In geval van een ongeval, dient de verantwoordelijk van de gemeente en de school gecontacteerd te worden. 

Artikel 9. Klachten

Klachten worden behandeld via het klachtenreglement.

De ouders verklaren bij het intekenen op het leerlingenvervoer via Ticketgang dat zij het huishoudelijk reglement volledig doorgenomen hebben voorafgaand aan de inschrijving en zich akkoord stellen met de inhoud.

Art. 2. Het huishoudelijk reglement inzake voor- en naschools leerlingenvervoer treedt in werking op 1 juli 2024. Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2023 inzake de goedkeuring van het huishoudelijk reglement wordt opgeheven.