De voorzitter opent de zitting op 31/01/2023 om 22:19.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn op 20 december 2022 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van 20 december 2022 goed.
Een perceel grond met constructies en aanhorigheden gelegen langs de staatsbaan 124, 126 en 128, kadastraal gekend sectie B, nrs 21Y, 21Z, 21A2, 21P en 23G8 met een totale oppervlakte van 79 are 73 ca.
Het OCMW van Lubbeek is eigenaar van het hierboven beschreven goed.
Voor de realisatie van de bouw van service flats en een administratief centrum op dit goed werd door Belfius Bank aan het OCMW van Lubbeek een financiering met projectbeheer toegestaan. De akte financiering met projectbeheer houdt onder meer de toekenning van een recht van opstal ten voordele van de Belfius Bank in.
De akte i.v.m. de toekenning van dit opstalrecht werd verleden voor notaris Jean Halflants te Lubbek op 9 juni 1994?
De akte voorziet dat het OCMW Lubbeek aan de Belfius Bank een recht van opstal verleent voor een periode die aanvangt op de datum van de terbeschikkingstelling van het onroerend goed door het OCMW van Lubbeek en eindigt de dag waarop het OCMW van Lubbeek haar schuld zal hebben afgelost.
Het krediet werd volledig afgelost zodat aan het recht van opstal kan verzaakt worden.
Conform artikel 3.188 BW gaat het eigendomsrecht van de opstallen over op het OCMW van Lubbeek. Aangezien voormeld opstalrecht kaderde binnen een financiering met projectbeheer, dewelke door het OCMW van Lubbeek volledig is terugbetaald, wat bevestigd is door Belfius Bank, dient het OCMW van Lubbeek naar aanleiding van voormelde overgang van eigendom geen vergoeding te betalen op grond van ongerechtvaardigde verrijking.
De opstalhouder erkent dit en verklaart tevens geen retentierecht meer te hebben betreffende het goed.
Artikel 1. De notariële akte vaststelling beëindiging opstalrecht OCMW Lubbeek, opgesteld door notaris Jean Halflants, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek wordt goedgekeurd. Het betreft de beëindiging van het opstalrecht dat afgesloten werd voor bij de financiering van de bouw van service flats en een administratief centrum gelegen Staatsbaan 126 -128 Lubbeek.
Art.2. De voorzitter van de OCMW raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze notariële akte te ondertekenen.
Aan de raad wordt voorgesteld om goedkeuring te geven voor de wijziging van de personeelsformatie overeenkomstig de bijlagen gevoegd bij dit besluit. In het kader van de aanpassing meerjarenplan en de uitvoering van het beleid wordt één functie uitdovend gesteld en vervangen door twee nieuwe functies.
De gezamenlijke personeelsformatie wordt toegevoegd als bijlage (in het laatste document staan de wijzigingen aangeduid in het blauw).
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 artikel 161: "De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast"
Reeds geruime tijd worden de technische diensten van het lokaal bestuur aangestuurd door één diensthoofd gemeentelijke infrastructuur en milieu. De huidige functiehouder heeft het pensioen aangevraagd vanaf 1 november 2023.
Door de toegenomen complexiteit van de werking van de technische diensten alsook de uitdagingen die voortvloeien uit het klimaatactieplan is het niet langer houdbaar om de beleidsdomeinen infrastructuur, groenbeheer, milieu, landbouw en dierenwelzijn te behouden onder één diensthoofd. Enerzijds vragen de verhoogde investeringen in wegen, fietspaden en gebouwen bijkomende aandacht van de dienst. Anderzijds is de uitvoering van het klimaatactieplan een belangrijk nieuw actiedomein en wenst het bestuur eveneens meer in te zetten op een actief beheer van de open en groene ruimte in de gemeente.
Er wordt daarom voorgesteld om in vervanging van het huidige diensthoofd twee functie te creëren:
- Diensthoofd/expert infrastructuur en openbare werken
- Diensthoofd/expert duurzaamheid en natuur (incl. milieu, landbouw en dierenwelzijn)
De voorgestelde aanpassingen aan de personeelsformatie zijn noodzakelijk voor de goede werking van de diensten en de uitvoering van het meerjarenplan.
De nodige kredieten zijn voorzien in het aangepast meerjarenplan 2022/1.
Artikel 1. Keurt de wijzigingen goed aan de personeelsformatie conform de bepalingen en de bijlagen gevoegd bij dit besluit.
Art. 2. Informeert de belanghebbenden.
Er is een aanzienlijk aantal personen op de vlucht voor diverse conflicten in de wereld. Deze personen melden zich in de Europese Unie aan en specifiek ook in België.
Op 1 januari 2023 beschikt Fedasil, samen met de partnerorganisaties, over een opvangcapaciteit van 33.484 plaatsen, verdeeld over collectieve centra en individuele woningen. Er worden 31.808 personen opgevangen, dit komt overeen met een bezettingsgraad van 95%. De statistiek werd als bijlage bijgevoegd.
Decreet Lokaal Bestuur
Besluit VB 16/01/2023
Advies BCSD 16/01/2023
Het aantal LOI-plaatsen waarop Fedasil beroep kan doen neemt de voorbije jaren stelselmatig af en met deze brief roept de federale overheid sterk op om bijkomende plaatsen te creëren en de mogelijkheden in de gemeente te onderzoeken.
Fedasil heeft hiervoor een gedifferentieerd premiesysteem ontwikkeld als aansporing.
Momenteel is er bij de sociale dienst weinig enthousiasme om op deze vraag van Fedasil in te gaan. Niet omdat we niet beseffen hoe ernstig de opvangcrisis is. Wel omdat de dienst momenteel onder zware druk staat door de energiecrisis, de opvang en begeleiding van tijdelijk beschermde vluchtelingen uit Oekraïne, een steeds nijpender wordend personeelstekort en de nasleep van de coronacrisis.
De opvang van verzoekers internationale bescherming is nog steeds belangrijk maar algemeen is er een ernstig probleem met de doorstroming van de LOI-bewoners. We hebben recent met de sluiting van het Zomerhuis, gemerkt welke investering en ondersteuning de zoektocht naar (her)huisvesting, de beschikbaarheid van tolken en dergelijke meer vergt.
Ten slotte is er ook het grote tekort aan betaalbare kwaliteitsvolle woningen in Lubbeek. Om meer LOI-plaatsen te openen, moet het lokale bestuur ook woningen inhuren in concurrentie met hun hulpvragers die in hetzelfde segment van de huurmarkt op zoek zijn naar een geschikte woning.
Geen financiële gevolgen aan deze kennisname
Geen visum vereist
Artikel 1. De leden van de OCMW-raad nemen kennis van de oproep van de federale regering tot opening van bijkomende LOI-plaatsen.
Art. 2. De leden nemen kennis van het besluit van het Vast Bureau van 16 januari 2023 en het gelijkluidende advies van het Bijzonder Comité voor de sociale dienst van 16 januari 2023 om niet in te gaan op de vraag tot openen van bijkomende LOI-plaatsen te Lubbeek.
De voorzitter sluit de zitting op 31/01/2023 om 22:45.
Namens OCMW raad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ellen Lammens
Voorzitter