De voorzitter opent de zitting op 30/04/2024 om 20:08.
De notulen van de gemeenteraad op 26 maart 2024 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De gemeenteraad dient de notulen goed te keuren.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 26 maart 2024 goed.
We leveren dit document op ten behoeve van de beleidsvoerders. We hopen dat zij dit document zullen gebruiken als inspiratiebron bij de opmaak van het meerjarenplan 2026-2031. En dit in het belang van onze klanten: de burgers, bedrijven en organisaties van Lubbeek.
De regelgeving legt de opdracht van de beleidsvoorbereiding uitdrukkelijk bij de administratie van het lokaal bestuur (Artikel 181 Decreet Lokaal Bestuur). Een belangrijk onderdeel van de beleidsvoorbereiding is de omgevingsanalyse. Dit document is een verplicht onderdeel bij de documentatie van het meerjarenplan wanneer dit ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de raden.
Enig artikel. Neemt kennis van het rapport omgevingsanalyse 2024.
Nicolaas Decoster van Lubbeek Leeft is vertegenwoordiger in het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK). Walter Van Goidsenhoven - Lubbeek Leeft - werd aangeduid als plaatsvervanger. Hij vraagt nu via mail (zie bijlage) om zich te laten vervangen door Tom Lamproye.
Decreet Lokaal Bestuur
Beslissing van de gemeenteraad van 26 maart 2014: Lokaal Overleg Kinderopvang LOK - gemeentelijke adviesraad - aanpassing statuten en huishoudelijk reglement
Walter Van Goidsenhoven, Lubbeek Leeft, vraagt om zich te laten vervangen door Tom Lamproye.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. Walter Van Goidsenhoven als plaatsvervanger voor Lubbeek Leeft, in het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) te vervangen door Tom Lamproye.
Art. 2. Een afschrift te bezorgen aan het LOK.
Het huidige reglement voor de subsidiëring van Lubbeekse socio-culturele verenigingen stamt uit 2015. Het reglement is niet alleen verouderd, maar bevat ook een heel aantal onduidelijkheden die leiden tot verschillende mogelijke interpretaties. Hierdoor werd er dus gewerkt aan het opstellen van een nieuw reglement waarbij ook de verenigingen zelf participatief betrokken werden.
Omdat de erkenning van socio-culturele verenigingen nog is opgenomen in het organiek reglement van de cultuurraad, maar deze niet meer actief is, werd ervoor gekozen om ook de erkenning toe te voegen aan het nieuwe reglement.
Om de verenigingen zelf te betrekken werden alle erkende socio-culturele verenigingen uitgenodigd op twee verschillende participatiemomenten om mee vorm te geven aan een nieuw erkennings- en subsidiereglement:
In dit tweede overlegmoment ging de voorkeur van de meerderheid van de aanwezige verenigingen uit naar versie 2 die werd uitgewerkt en al eerder gepresenteerd werd op het college van 19 februari 2024.
Bij deze willen we het nieuwe reglement voor erkenning en subsidiëring van Lubbeekse socio-culturele verenigingen ter goedkeuring voorleggen aan de GR.
In bijlage 1 vinden jullie terug hoe artikel 10 van het nieuwe reglement zou worden toegepast op de reeds erkende socio-culturele verenigingen.
Decreet Lokaal Bestuur
De goedkeuring van het nieuwe reglement voor erkenning en subsidiering van de socio-culturele verenigingen vraagt de opheffing van de hiernavolgende reglementen:
Dit stelt op zich geen probleem omdat de cultuurraad niet meer actief is. Er werd meerder malen geprobeerd om de cultuurraad opnieuw samen te stellen, maar tot op heden is dit niet gelukt. Indien de cultuurraad toch nog opnieuw wordt samengesteld, zouden de reglementen ook herschreven moeten worden aangezien deze ook verouderd zijn.
Zolang de cultuurraad niet bestaat wordt participatie op andere manieren beoogd.
Artikel 1. Het subsidiereglement Lubbeekse socio-culturele verenigingen d.d.25/03/2015 in te trekken.
Art. 2. Het organiek reglement van de cultuurraad d.d. 18/12/2002 in te trekken.
Art. 3. Het huishoudelijk reglement van de cultuurraad d.d. 18/06/2003 in te trekken.
Art. 4. Het reglement voor erkenning en subsidiëring van Lubbeekse socio-culturele verenigingen goed te keuren.
Op het college van burgemeester en schepenen van 18 maart 2024 werd het besluit in bijlage goedgekeurd.
Namelijk de goedkeuring voor de cofinanciering voor het verderzetten van de methodiek 'Beweging Op Verwijzing' (BOV) en de daarbij horende samenwerkingsnota.
Volgende artikelen werden goedgekeurd:
Artikel 1. Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het werkingsbudget voor 2024 en 2025, via cofinanciering te ondersteunen, met name 596,44 EUR voor ons lokaal bestuur,
Art. 2. Gaat akkoord met het bedrag van 596,44 EUR op te nemen in de begrotingsvoorstellen van 2024 en 2025,
Art. 3. Gaan akkoord met de samenwerkingsnota van twee jaar ingaande op 1 januari 2024 t.e.m. 31 december 2025 (zie bijlage)
Decreet Lokaal Bestuur;
De nieuwe gemeentewet;
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie voor de implementatie van de methodiek 'Beweging op Verwijzing' (BOV) van 18 december 2015;
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 18 december 2015 tot toekenning van ene subsidie aan het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie voor de implementatie van de methodiek 'Beweging op Verwijzing' (BOV) van 23 oktober 2020;
Besluit van de Vlaamse Regering tot verlenging van het Besluit van de Vlaamse Regering van 18 december 2015 tot toekenning van een subsidie aan het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw voor het implementeren van de methodiek 'Bewegen op Verwijzing' bij uitvoeren van een preventief gezondheidsbeleid van 10 november 2022.
De Beweging Op Verwijzing-coach begeleidt de minst actieve inwoners uit onze gemeente naar een actieve levensstijl.
Dit bedrag wordt ingezet voor halvering van de deelnemerskost, algemene werkingskosten, coördinatie, promotie, extra opdrachten coach, aankoop materialen enz. Op deze manier blijft het voor iedereen betaalbaar.
Kadert binnen de missie en visie van het MJP 2020-2025
Kadert binnen de Beleidsdoelstellingen 2.2: Bouwen aan een sterk lokaal en sociaal beleid
Kadert binnen actieplan 2.2.2: We zetten in op maximale toegankelijkheid van lokale sociale hulp- en dienstverlening SDG 1 - geen armoede, SDG 2 - geen honger en SDG 10 - ongelijkheid verminderen.
Geen financiële gevolgen
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsnota goed voor het verderzetten van de methodiek 'Beweging Op Verwijzing' die ingaat van 1 januari 2024 t.e.m. 31 december 2025.
De personeelsdienst wil doorzetten in het transitietraject om te evolueren van een beheersmatige naar een meer beleidsmatige, ondersteunende en mensgerichte aanpak. Om dit te kunnen realiseren zijn een aantal wijzigingen nodig. Een verdere digitalisering van bepaalde processen is hiervoor een cruciaal aspect. Daarom is er een evaluatie gemaakt van de huidige programma's en tools. Een bestek werd opgemaakt in samenwerking tussen de personeelsdienst en de gemeentelijke dienst Infrastructuur en Milieu.
In het kader van deze opdracht “Aankoop en implementatie tijdsregistratiesysteem” werd een bestek met nr. 2024-003 (GIM) opgesteld door de Dienst Gemeentelijke Infrastructuur en Milieubescherming.
De raming voor aankoop, implementatie inclusief onderhoud gedurende 48 maanden, bedraagt 85.000,00 euro (incl. btw):
De uitgave voor aankoop en implementatie van deze opdracht is voorzien in 2024/GBB/0119-00/2110000/GEMEENTE/CBS/IP-009.
Voor het onderhoud zal jaarlijks 10.000,00 euro voorzien worden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
Uit de positieve ervaring van vergelijkbare besturen blijkt dat het aanschrijven van een beperkt aantal kandidaten meer aangewezen is omwille van de kwalitatieve koppeling met bestaande pakketten. De raming voor de opdracht valt binnen het reguliere drempelbedrag van 143.000,00 euro voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking o.b.v. art. 42, § 1, 1°, a) van de Wet Overheidsopdrachten voor de periode 2024-2025.
Uit de evaluatie van het huidige tijdsregistratiesysteem is gebleken dat dit onvoldoende toekomstgericht is om het digitaliseringsproces mee te kunnen realiseren. Vandaar is er vanuit de personeelsdienst een oplijsting gemaakt van vereisten. Op basis hiervan kunnen we zeer gericht de markt gaan bevragen en overgaan tot de aankoop van een meer passend programma. Onder de technische bepalingen van het bestek zijn de vereisten uitgebreid uitgeschreven. Via demo's van de leveranciers en diverse gunningscriteria is het de bedoeling een nieuw systeem aan te kopen.
Het krediet van 85.000,00 euro voor de aankoop en implementatie, inclusief onderhoud gedurende 48 maanden, van het nieuw tijdsregistratiesysteem werd voorzien:
code |
2024/GBB/0119-00/2110000/GEMEENTE/CBS/IP-009 |
Omschrijving |
Concessies, octrooien, licenties, knowhow, merken en soortgelijke rechten |
Actie |
GBB-Verrichtingen zonder beleidsdoelstelling |
Beleidsitem |
0119-00 - Overige algemene ondersteunende diensten |
Algemene rekening |
2110000 - Concessies, octrooien, licenties, knowhow, merken en soortgelijke rechten |
Investeringsproject |
IP-009 |
|
|
Raming uitgavekrediet |
€45.000,00 |
Beschikbaar krediet |
€45.000,00 |
Voorziene raming aankoop en implementatie |
€45.000,00 |
Jaarlijks onderhoud |
€10.000,00/12 maanden |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
|
|
Artikel.1. Verleent goedkeuring aan het bestek met nr. 2024-003 (GIM) en de raming voor de opdracht “Aankoop en implementatie tijdsregistratiesysteem”, opgesteld door de Dienst Gemeentelijke Infrastructuur en Milieubescherming.
Art.2. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming voor aankoop, implementatie, inclusief onderhoud gedurende 48 maanden, bedraagt 85.000,00 euro (incl. btw).
Art.3. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.4. De uitgave voor aankoop en implementatie van deze opdracht is voorzien in 2024/GBB/0119-00/2110000/GEMEENTE/CBS/IP-009. Voor de uitgave voor het onderhoud van 48 maanden, wordt in totaal 40.000,00 euro voorzien (10.000,00 euro/12 maanden).
De ontwerpopdracht voor de opdracht “School Kasteel de Maurissens - perceel 4c "restauratieve dak- en gevelwerken aan het kasteel” werd gegund aan MULTIPROFESSIONELE ARCHITECTENVENNOOTSCHAP STUDIO ROMA BV CVBA, Abdij Vlierbeek 7 te 3010 Kessel-Lo.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 320.105-4c opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 457.915,78 euro (excl. btw) of 485.390,73 euro (incl. 6% btw).Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder de budgetcode 2024/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003.
Decreet Lokaal Bestuur
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 144.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Koninklijk besluit van 14 februari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten Art. 38/1. Een wijziging mag zonder nieuwe plaatsingsprocedure worden doorgevoerd, voor door de oorspronkelijke opdrachtnemer te verrichten aanvullende werken, leveringen of diensten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen, indien de verandering van opdrachtnemer:
1° niet mogelijk is om economische of technische redenen, zoals wanneer de aanvullende goederen of diensten uitwisselbaar of interoperabel moeten zijn met bestaande uitrusting, diensten of installaties die in het kader van de oorspronkelijke opdracht zijn verworven; en
2° tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder.
De prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging mag evenwel niet hoger zijn dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht. Indien er verscheidene opeenvolgende wijzigingen worden doorgevoerd, geldt deze beperking voor de waarde van elke wijziging. Dergelijke opeenvolgende wijzigingen mogen niet worden gebruikt om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te omzeilen. Het onderhavige lid is niet van toepassing op de opdrachten die worden geplaatst door aanbestedende entiteiten die activiteiten uitoefenen in de sectoren water, energie, vervoer en postdiensten als bedoeld in titel III van de wet.
Voor de berekening van het in het tweede lid bedoelde bedrag wordt, voor zover de opdracht een indexeringsclausule bevat, de geactualiseerde waarde als referentiewaarde gehanteerd.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2016 :
Het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2016 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 april 2017 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 februari 2019:
Het besluit van de commissie beleidsdomeinen van 12 maart 2019 :
Het besluit van de gemeenteraad van 26 maart 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 april 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 september 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 oktober 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 oktober 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 december 2020 :
Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 april 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 augustus 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 december 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 maart 2021 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 mei 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021 (onder voorbehoud van goedkeuring):
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 augustus 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 oktober 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 december 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 december 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 december 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 januari 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2022:
Het besluit van het college burgemeester en schepenen 28 februari 2022:
Het besluit van het college burgemeester en schepenen van 21 maart 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2022:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 december 2022:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 januari 2023:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 januari 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 februari 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 februari 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 maart 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 april 2024:
De uitgaven werden voorzien in de meerjarenplanning 2020 - 2025 onder het budgetjaar 2024:
code |
2024/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003 |
Omschrijving |
gebouwen |
Actie |
2.1.1.01 |
Beleidsitem |
0800-03 |
Algemene rekening |
2210207 |
Investeringsenveloppe |
IP-003 |
|
|
Voorzien uitgavekrediet 2024 |
9.267.762,81 euro |
Beschikbaar krediet 2024 |
4.278.324,78 euro |
Voorziene raming/kostprijs/… |
485.390,73 euro |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
|
|
Een visum wordt aangevraagd vooraleer de gunning gebeurd.
Artikel 1. Keurt het bestek met nr. 320.105-4C en de raming voor de opdracht “School Kasteel de Maurissens - perceel 4 - restauratieve dak- en gevelwerken aan het kasteel - perceel 4C”, opgesteld door de ontwerper, MULTIPROFESSIONELE ARCHITECTENVENNOOTSCHAP STUDIO ROMA BV CVBA, Abdij Vlierbeek 7 te 3010 Kessel-Lo goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 457.915,78 euro (excl. btw) of 485.390,73 euro (incl. 6% btw).
Art. 2. Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3. Laat de aankondiging van de opdracht invullen, goedkeuren en bekendmaken op nationaal en Europees niveau.
Art. 4. Voorzag de uitgave voor deze opdracht in de meerjarenplanning 2020-2025 onder budgetjaar 2024, code 2024/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003.
Historiek:
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Herinrichting Schoolstraat” werd gegund aan SWECO BELGIUM NV (Brussel).
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 2019-011 opgesteld door de ontwerper, SWECO BELGIUM NV (Brussel).
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 5 augustus 2019 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Herinrichting Schoolstraat” aan Liema bvba (Tienen), tegen het nagerekende offertebedrag van 264.857,68 euro (excl. btw) of 298.130,35 euro (incl. btw).
De uitvoering gebeurde overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2019-011.
De aannemer Liema bvba (Tienen), heeft aan zijn verplichtingen voldaan.
De ontwerper stelde een proces-verbaal op van voorlopige oplevering, die plaatsvond op 31 maart 2023.
De opdracht werd voorlopig opgeleverd op 24 april 2023 mits goedkeuring van de gemaakte opmerking, die dient nagekeken te worden tijdens de definitieve oplevering:
De eerste helft van borgtocht nr. CRMW021.112 (Borgstellingskas: Belfius Bank NV) van 13.250,00 euro werd vrijgegeven.
Tevens werd de aanvullende borgtocht nr. CRMW021.112 (Borgstellingskas: Belfius Bank NV) van 4.140,00 euro volledig vrijgegeven.
De waarborgtermijn werd in het bestek vastgesteld op 24 maanden.
De mail van 21 december 2023 van Peter Janssens, voor Fluvius, Netuitbating – Studies en aanleg riolering, Oude Baan 148, 3210 Lubbeek:
Kunnen jullie laten weten of jullie mee gaan in de COVID dading voor aannemer Liema bvba - Tienen (1,8% van de facturatie tijdens de periode van COVID is er door Fluvius overeen gekomen met alle aannemers die in die periode voor ons werkten, zie ook bijlage).
Zie mail hieronder met de berekening voor de gemeente.
Gemeente is hier vrij in om al of niet mee te gaan. Indien niet zullen jullie zelf met de aannemer hierover moeten in onderhandeling gaan.
Dading aangaande project R/003806 "Lubbeek - Heraanleg Schoolstraat" in bijlage.
De berekening die in de mail van Fluvius van 21 december 2023 wordt aangeleverd voor het aandeel van de gemeente Lubbeek is de volgende voor een totaal van 2.361,42 euro (excl.btw) of 2.857,32 euro (incl. 21% btw):
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 8 september 2014:
Besluit van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 29 september 2014:
Besluit van de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2015:
Besluit van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 22 juli 2015:
Besluit van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 12 juli 2016:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 11 maart 2019:
Het besluit van de gemeenteraad in zitting van 30 april 2019:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 17 juni 2019:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 17 juni 2019:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 5 augustus 2019:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 6 juli 2020:
Het besluit van het college van burgemeeter en schepenen van 25 maart 2024:
Het krediet voor deze uitgave werd niet voorzien in het meerjarenplan 2020 - 2025, budgetjaar 2024.
Het project is beëindigd:
code |
2024/1.1.2.05/0200-01/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Wegen - Activa in aanbouw |
Actie |
1.1.2.05 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
2240007 |
Investeringsenveloppe |
IP-001 |
|
|
Voorzien uitgavekrediet |
€ 0 |
Beschikbaar krediet |
€ 0 |
Voorziene raming/kostprijs/… |
€ 2.857,32 |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
Liema |
|
|
Advies van de financieel directeur op 16/1/2024 over de budgetrekening waarop dit eventueel geboekt zou kunnen worden:
"Na overleg stellen wij voor dat het best ten laste van exploitatie wordt genomen: 2024/GBB/0200-01/6103510/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN"
code |
2024/GBB/0200-01/6103510/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
Omschrijving |
Wegen - Verrichtingen zonder beleidsdoeleinde |
Actie |
0200-01 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
6103510 |
Investeringsenveloppe |
IP-Geen |
|
|
Voorzien uitgavekrediet |
€ 530.000,00 |
Beschikbaar krediet |
€ 374.219,11 |
Voorziene raming/kostprijs/… |
€ 2.857,32 |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
Liema |
Enig artikel. Verleent goedkeuring aan de COVID dading (1,8% van de facturatie tijdens de periode van COVID) voor het Fluvius Project R/003806 "Lubbeek - Heraanleg Schoolstraat" zoals opgemaakt door Fluvius, Netuitbating – Studies en aanleg riolering, Oude Baan 148, 3210 Lubbeek, met het aandeel van de gemeente Lubbeek voor een totaal van 2.361,42 euro (excl. btw) of 2.857,32 euro (incl. 21% btw).
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 5 juni 2024 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Onderhoudswerken beton: Herstellingswerken Bollenberg van nr. 1 tot en met nr. 31 en vernieuwen betondallen Gemeentestraat, Pastorijstraat en Nachtegalenstraat” aan BVBA Vanhoeyveld B & M, Leuvensesteenweg 38A te 3191 Boortmeerbeek tegen het nagerekende offertebedrag van 605.788,70 euro (excl. btw) of 733.004,33 euro (incl. 21% btw).
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 322.213.
Tijdens de uitvoering van de opdracht werd verrekeningsvoorstel 1 ingediend, wegens noodzakelijke bijwerken:
Bijwerken |
+ |
€ 17.162,90 |
Totaal excl. btw |
= |
€ 17.162,90 |
Btw |
+ |
€ 3.604,21 |
TOTAAL |
= |
€ 20.767,11 |
Dit verrekeningsvoorstel overschrijdt het bestelbedrag met 2,83%, waardoor het totale bestelbedrag na verrekeningen nu 622.951,60 euro (excl. btw) of 753.771,44 euro (incl. 21% btw) bedraagt.
Voor dit verrekeningsvoorstel wordt geen termijnsverlenging toegekend.
De leidend ambtenaar, de heer Frédéric Deltour, verleende gunstig advies.
Deze verrekening 1 werd door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd in zitting van 8 april 2024.
Het college van burgemeester en schepenen vroeg naar aanleiding van deze verrekening, in de vrees dat het voorziene krediet niet toereikend zou zijn om het project financieel tot het einde te dragen aan de ontwerper een duidelijke raming die als leidraad kan dienen.
Wesley Laureys, Werfopvolger voor Interleuven diende op 28 maart 2024 een raming in van de bijkomend onvoorziene meerwerken (detail in bijlage):
In bijlage de aangepaste raming, onder voorbehoud van wijzigingen.
Ik benadruk dat het op dit onmogelijk is een exacte hoeveelheid te bepalen met in het bijzonder dit van het grondwerk.
Er kunnen ook bij het verdere verloop nog altijd onvoorziene werken nodig zijn waar op dit ogenblik geen weet van is en waarvan dan een verrekeningsvoorstel zal volgen.
Totale raming nog bijkomende onvoorziene meerwerken, exclusief verrekening 1: voor een totaal van 89.229,20 euro (excl. btw) of 107.967,33 euro (incl. btw).
Oorspronkelijke raming kostprijs: 733.004,33 euro
Rest krediet 2024: 731.168,84 euro
Totale raming kostprijs incl. raming verrekening 1 en raming overige onvoorziene bijkomende werken: 861.738,77 euro (incl. btw).
De raming die werd goedgekeurd door de GR op 31 januari 2023 (goedkeuring bestek en lastvoorwaarden), bedraagt 884.551,40 euro (excl. btw) of 1.070.307,19 euro (incl. 21% btw).
(Raming en bestek in bijlage)
Beslissing GR 31/01/2023 (goedkeuring bestek, raming en lastvoorwaarden) en beslissing CBS 05/06/2023 (gunning) in bijlage.
Om de onvoorziene meerwerken van dit dossier te kunnen laten uitvoeren wordt er goedkeuring gevraagd voor de verhoging van het voorziene krediet op de codes 2024/1.1.2.12/0200-01/6103510/GEMEENTE/CBS/IP-001 en 2024/1.1.2.21/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001. Rekening houdend met de waarschuwing van de ontwerper dat het op dit ogenblik onmogelijk is om te garanderen dat er geen andere verrekeningsvoorstellen meer zullen volgen, wordt gevraagd om het voorziene krediet te verhogen tot het bedrag van de oorspronkelijke raming, met name 1.070.000,00 euro (incl. btw), verdeeld als volgt:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 31 maart 2023:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 april 2024:
De uitgave zal voorzien worden in de meerjarenplanning 2020-2025, onder het budgetjaar 2024:
code |
2024/1.1.2.12/0200-01/6103510/GEMEENTE/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Prestaties van derden voor wegen en waterlopen (riolen, bermen, ov,...) |
Actie |
1.1.2.12 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
6103510 |
Investeringsproject | IP-001 |
|
|
Raming uitgavekrediet |
225.000,00 euro |
Beschikbaar krediet |
225.000,00 euro |
Aannemer |
BVBA Vanhoeyveld B & M, Leuvensesteenweg 38A te 3191 Boortmeerbeek |
code |
2024/1.1.2.21/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Wegen |
Actie |
1.1.2.21 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
2240000 |
Investeringsproject |
IP-001 |
|
|
Raming uitgavekrediet |
506.168,84 euro |
Beschikbaar krediet |
506.168,84 euro |
Aannemer
|
BVBA Vanhoeyveld B & M, Leuvensesteenweg 38A te 3191 Boortmeerbeek |
Visum
De financieel directeur verleende een gunstig visum op 25 mei 2023.
Totale raming kostprijs: 733.004,33 euro
Rest krediet 2024: 731.168,84 euro
Bedrag raming verrekening 1: 20.767,11 euro (incl. btw)
Totale raming kostprijs incl. verrekening 1: 753.771,44 euro
Bedrag raming bijkomende onvoorziene werken: 107.967,33 euro (incl. btw)
Totale raming kostprijs incl. raming verrekening 1 en raming overige onvoorziene bijkomende werken: 861.738,77 euro (incl. btw). Dit is een verhoging met 17,56% t.o.v. de oorspronkelijke raming van de kostprijs (733.004,33 euro) van de aannemer.
De raming die werd goedgekeurd door de GR op 31 januari 2023 bedraagt 884.551,40 euro (excl. btw) of 1.070.307,19 euro (incl. 21% btw)
Artikel.1. Gaat akkoord met de raming van de overige onvoorziene meerwerken van de opdracht “Onderhoudswerken beton: Herstellingswerken Bollenberg van nr. 1 tot en met nr. 31 en vernieuwen betondallen Gemeentestraat, Pastorijstraat en Nachtegalenstraat” voor een totale raming van 89.229,20 euro (excl. btw) of 107.967,33 euro (incl. btw).
Art.2. Verleent goedkeuring aan de verhoging van het voorziene krediet voor deze opdracht bij de eerstvolgend herziening van het meerjarenplan 2020-2025 tot het oorspronkelijk bedrag van de raming, met name 1.070.000,00 euro (incl. btw), verdeeld als volgt:
Fluvius doet rioleringswerken gelegen langs de Boutersemstraat te Lubbeek. Ook in het insteekwegje naast de Boutersemstraat (het perceel 157E) zal er riolering gelegd worden. Het insteekwegje geeft toegang tot de woningen Boutersemstraat 17 en 19.
Deze strook grond is momenteel nog in privaat eigendom, maar de eigenaars van dit perceeltje willen gratis grondafstand doen aan de gemeente Lubbeek..
Landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest werd aangesteld om een rooilijnplan te maken van dit insteekwegje.
Notaris Raf Lenaerts, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek werd aangesteld om een ontwerpakte gratis grondafstand op te stellen.
Het betreft hier de gratis grondafstand van een strook grond (insteekwegje) met een oppervlakte van 4 are 29 ca.
De overlaters verklaren dat het goed, voor zover zij weten, met geen erfdienstbaarheden bevoordeeld of bezwaard is, uitgezonderd de erfdienstbaarheden van uitweg voor alle aanpalende percelen en in het bijzonder percelen 35G en 35H waarvoor de overlaters een onderhandse overeenkomst sloten.
Deze strook grond wordt ingelijfd in het openbaar domein voor reden van openbaar nut.
De overlaters verklaren dat het goed, voor zover zij weten, met geen erfdienstbaarheden bevoordeeld of bezwaard is, uitgezonderd de erfdienstbaarheden van uitweg voor alle aanpalende percelen en in het bijzonder percelen 35G en 35H waarvoor de overlaters een onderhandse overeenkomst sloten.
Artikel 1. De ontwerpakte gratis grondafstand opgesteld door notaris Raf Lenaerts, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek i.v.m. een strook grond (insteekwegje) gelegen aan de Boutersemstraat in Binkom, wordt goedgekeurd.
Art. 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze ontwerpakte te ondertekenen.
Art. 3. De strook grond (insteekwegje) wordt ingelijfd in het openbaar domein van de gemeente Lubbeek voor openbaar nut.
Aquafin moet conform het investeringsprogramma voor 2018 en conform het technisch plan de volgende werken uit te voeren:
Projectnummer 21.021V - Aanleg 2DWA-riolering in de Malendriesstraat.
De gemeente Boutersem heeft beslist om de hiernavolgende prioritaire en niet prioritaire werken uit te voeren:
Prioritaire werken:
-aanleg fietspaden langs beide zijden van de Malendriesstraat in tracé van het project 21.021V;
Niet prioritaire werken:
-aanleg fietspaden langs beide zijden van de Malendriesstraat en aanleg volledige wegenis opwaarts 21.021V tot aan de gemeentegrens met Lubbeek;
-oplossen wateroverlastprobleem d.m.v. aanpassingen aan de grachten, bouw bufferbekken.
De gemeente Lubbeek heeft beslist om de hiernavolgende prioritaire en niet prioritaire werken uit te voeren:
Prioritaire werken:
-geen prioritaire werken
Niet prioritaire werken:
-aanleg fietspad en langsgracht voor buffering aan de westelijke zijde Malendriesstraat tussen Hertbosstraat en Malendriesstraat.
Aangezien partijen van oordeel zijn dat de werken en opdracht in het algemeen beland dienen te worden samengevoegd werd:
-met Aquafin NV, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar en de gemeente Boutersem een samenwerkingsovereenkomst "combinatie prioritaire en niet-prioritaire werken" afgesloten voor het project 21.021V - Aanleg 2DWA-riolering in de Malendriesstraat om volgende werken uit te voeren: aanleg van een fietspad en langsgracht voor buffering aan westelijke zijde Malendriesstraat tussen Hertbosstraat en Malendriesstraat 174
-met Aquafin NV (Aartselaar), de gemeente Boutersem en Evolta Engineers NV (Brussel) een addendum afgesloten bij de overeenkomst van 2 juli 2018 omtrent de studie van het Aquafinproject 21.021V - aanleg 2DWA-riolering in de Malendriesstraat" om volgende werken uit te voeren/ aanleg van een fietspad en langsgracht voor buffering aan de westelijke zijde Malendriesstraat tussen Hertbosstraat en Malendriesstraat 174.
Beide overeenkomsten werden goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 december 2019
De gemeente Boutersem heeft de onderhandelaar van Aquafin aangesteld om de onderhandelingen te doen voor de grondinnames. Omdat er voor de gemeente Lubbeek maar drie grondinnames dienen te gebeuren stelt Aquafin voor om de begeleiding van het project hiervoor ook aan Aquafin toe te vertrouwenhiervoor ook de onderhandelingen te doen.
Zij bezorgden hiervoor een ontwerp van dienstverleningsovereenkomst voor onderhandelingen in het kader van verwerving van gronden voor de gemeente Lubbeek:
-de gemeente stelt Aquafin aan om in haar naam onderhandelingen te voeren teneinde den nodige grondverwervingen en /of zakelijke rechten te vestigen om het project te kunnen realiseren. De gemeente doet dit zonder haar beslissingsbevoegdheid te delegeren.
Aquafin voert de onderhandelingen op basis van het grondinnemingsplan dat door het studiebureau wordt opgemaakt volgens de Aquafin richtlijnen en wordt goedgekeurd door de gemeente en Aquafin. (dit plan werd nog niet definitief vastgelegd,noch in Lubbeek, noch in Boutersem, maar Aquafin stelt voor om al met de onderhandelingen te beginnen en later het plan samen met de individuele plannetjes samen te laten goedkeuren door college en gemeenteraad);
-Aquafin onderhandelt aan de hand van standaardovereenkomsten, welke ter goedkeuring aan de gemeente worden voorgelegd, voor de onderhandelingen worden opgestart;
-de vergoedingen aan de grondeigenaars voor het toekennen van de zakelijke rechten worden vastgelegd, nadat de gemeente deze vergoedingen goedgekeurd heeft.
- de uiteindelijk onderhandelde overeenkomsten worden ter ondertekening en ter goedkeuring aan de bevoegde organen van de gemeente voorgelegd.
- na de uitvoering van de werken voert Aquafin in naam van de gemeente de nodige onderhandelingen m.b.t. de verschuldigde schadevergoedingen. De gemeente doet dit zonder haar beslissingsbevoegdheid te delegeren.
- de gemeente machtigt Aquafin om de tussen Aquafin en de Boerenbond overeengekomen tarieven inzake schadevergoedingen te handeren.
- de gemeente betaalt aan Aquafin voor de onderhandelingen een vergoeding van 95 euro/uur exclusief BTW. Als richtwaarde kan rekening gehouden worden met 1.250 euro als opstart van het dossier en ongeveer 830 euro per inname. In dit dossier zijn ongeveer 3 innames te realiseren, dus moet rekening gehouden worden met een geraamd totaal van 3.740 euro (exclusief BTW). E
De beslissing van de gemeenteraad van 30 december 2019 i.v.m. Aquafinproject PJ21.021V - aanleg 2DWA-riolering in de Malendriesstraat - samenwerkingsovereenkomst tussen Aquafin NV, gemeente Boutersem en gemeente Lubbeek.
De collegebeslissing van 25 maart 2024 "Dienstverleningsovereenkomst LUB09RM inzake grondverwerving in het kader van het Aquafin-project PJ 21.021V - aanleg 2DWA-riolering in de Malendriesstraat".
Gelet op de door Aquafin verzamelde specifieke knowhow lijkt het de gemeente opportuun de grondverwervingen van het hieronder vermelde project aan Aquafin tot te vertrouwen.
Artikel 1. De dienstverleningsovereenkomst LUB09RM, afgesloten tussen de gemeente Lubbeek en de NV Aquafin, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar - inzake grondverwerving in het kader van het Aquafin-project PJ 21.021V - aanleg 2DWA-riolering in de Malendriesstraat - wordt principieel goedgekeurd.
Art. 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze dienstverleningsovereenkomst te ondertekenen.
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Riobra;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 11 maart 2024;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Riobra die op 24 juni 2024 om 18.00 uur plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 28 maart 2024 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Agenda:
1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2023.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Riobra op 24 juni 2024 goed te keuren.
Ellen Lammens werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Raf De Canck als plaatsvervanger.
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 24 juni 2024.
Art. 2 De afgevaardigde Ellen Lammens, met plaatsvervanger Raf De Canck, wordt gemandateerd zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 werd opgeroepen om op diqitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 28 maart 2024 overgemaakt werd;
Agenda:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius OV op 5 juni 2024 goed te keuren.
Hugo Simoens werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Raf De Canck als plaatsvervanger in de algemene vergadering tijdens de zitting van de gemeenteraad van januari 2019.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 5 juni 2024 goed.
Art. 2. Hugo Simoens, met plaatsvervanger Raf De Canck, op te dragen zijn stemgedrag op de diqitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 5 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld over verdaagd zou worden) af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging PBE;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 11 maart 2024;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 2 april 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van PBE die op 25 juni 2024 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 2 april 2024 overgemaakt werd.
Agenda:
1. Kennisneming verslagen van PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van PBE afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultaten-rekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van PBE met betrekking tot het boekjaar 2023.
5. Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T.
6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
7. Statutaire benoemingen.
8.Statutaire mededelingen.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van PBE van 25 juni 2024 goed te keuren.
Ellen Lammens werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Hugo Simoens als plaatsvervanger.
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE d.d. 25 juni 2024.
Art. 2. De gemeenteraad verzoekt de Algemene Vergadering van PBE om de beslissing van de Raad van Bestuur van PBE van 11 maart 2024 om 35.938 aandelen Publi-T te verkopen aan de Vlaamse Energieholding (VEH) (12.577 aandelen) en CREADIV (23.361 aandelen) aan de prijs van 1.457,00 euro per aandeel te bekrachtigen. Dit aanbod situeert zich in het kader van de reorganisatie van de Vlaamse aanwezigheid van de lokale besturen in Publi-T en in Publigas en de uitkanteling van de belangen van PBE in Publi-T naar de Vlaamse Energieholding (VEH). De eerste te doorlopen fase hiervan betreft de verkoop van de aandelen Publi-T van PBE aan enerzijds VEH en anderzijds CREADIV.
Art. 3. De vertegenwoordiger van de gemeente, Ellen Lammens, of haar plaatsvervanger die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 25 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige beslissing.
Art. 4. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De naamloze vennootschap CREADIV houdt haar Algemene Vergadering op vrijdag 17 mei 2024 om 16 uur in de Faculty Club, Groot Begijnhof 14 te 3000 Leuven.
De parkingcode op 17 mei 2024 is 3156#.
Agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2023
3. Onttrekking aan onbeschikbare reserve
4. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023
Goedkeuring van de winstverdeling
5. Kwijting aan bestuurders en commissaris
6. Ontslag en benoeming bestuurders
7. Benoeming commissaris
8. Rondvraag
De effectieve volmachtdrager wordt uitgenodigd en ontvangt eveneens alle documenten met de vraag de plaatsvervangende volmachtdrager en de algemeen directeur te willen verwittigen voor zover hij/zijzelf weerhouden is.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De heer Patrick Lippens werd afgevaardigd in de gemeenteraad van 30 april 2019, met plaatsvervanger Tom De Winter-Pieters.
Artikel 1. De heer Patrick Lippens wordt gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Creadiv van 17 mei 2024 goed te keuren.
Art. 2. Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Creadiv.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant;
Gelet op de statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023;
Gelet op de uitnodiging van 12 april 2024 voor de algemene vergadering van EcoWerf van 12 juni 2024 en met bijbehorende agenda en bijlagen;
Overwegende dat de agenda voor de algemene vergadering van 12 juni 2024 volgende punten bevat:
3.1. Verslag van de activiteiten
3.2. Jaarrekening per 31/12/2023 (jaarrekening EcoWerf, geconsolideerde jaarrekening) – verslag van de commissaris-revisor
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De gemeenteraadsbeslissing van 31 augustus 2021 tot aanstelling van raadslid Lim Vervueren, als vaste vertegenwoordiger en schepen Hugo Simoens als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van EcoWerf.
Artikel 1. Mevrouw Lim Vervueren en de plaatsvervangende vertegenwoordiger, Hugo Simoens, worden gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant van 12 juni 2024 goed te keuren
Art. 2. Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden naar:
- de gemeentelijke afgevaardigde
- EcoWerf, t.a.v. Ann Verloo, managementassistent.
De aandeelhouders van EthiasCo houden hun gewone jaarlijkse algemene vergadering op 13 juni 2024.
In toepassing van artikel 23, lid 8 van de statuten wordt deze algemene vergadering gehouden via een digitaal platform en een stemming op afstand.
Om redenen van flexibiliteit heeft EthiasCo een beveiligde digitale oplossing ontwikkeld waardoor elke deelnemer digitaal aan de stemming kan deelnemen: ofwel vooraf (we raden sterk aan van deze optie gebruik te maken) ofwel via videoconferentie op de dag zelf.
Agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2023 en bestemming van het resultaat
3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat
4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht
5. Statutaire benoemingen - Client Board
6. Mandaat van commissaris - boekjaren 2026 -2027-2028
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Raadslid Raf De Canck werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van EthiasCo.
Artikel 1. Keurt de agenda van de gewone jaarlijkse algemene vergadering van EthiasCo op donderdag 13 juni 2024 goed.
Art. 2. Mandateert raadslid Raf De Canck om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan EthiasCo.
Verzoekschrift van Fabienne De Meirsman:
Beste voorzitter,
Graag dienen we een voorstel in om het reglement op de begraafplaatsen van de gemeente Lubbeek aan te passen (en eventueel ook het bijhorende retributiereglement).
Op dit moment kunnen er per concessie nl. maximum twee bijzettingen in eenzelfde urnegraf geplaatst worden.
Het decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging legt echter nergens dit maximum vast.
Omzendbrief BA-2006/03 geeft n.a.v. vragen over extra bijzettingen in eenzelfde graf bovendien een formule mee om het nieuwe bedrag van de hernieuwde en aangepaste concessie te berekenen.
Ook hebben we inlichtingen gewonnen bij de grafdelvers of het praktisch mogelijk is een derde urne bij te plaatsen en ook daar is geen enkel bezwaar.
Verder blijkt dat wij niet de enige familie zijn met deze vraag. In het verleden hebben andere burgers reeds eenzelfde vraag ingediend, nl. om een derde urne bij te plaatsen in een bestaand concessiegraf met twee bijzettingen.
We hopen daarom dat u ons kan helpen deze vraag voor te leggen aan de gemeenteraad.
Artikel 28 van de Grondwet;
Decreet Lokaal Bestuur, art. 304, §2;
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad te Lubbeek, art. 60, § 1 en art. 61;
De gemeenteraad dient het verzoekschrift te beoordelen.
Artikel 1. Kennisname van het verzoekschrift van Fabienne De Meirsman, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, betreffende de aanpassing van het reglement op de begraafplaatsen.
Art. 2. De gemeenteraad stemt in met het verzoek om het reglement op de begraafplaatsen aan te passen.
Art. 3. De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht om een aangepast reglement voor te bereiden.
De uitnodiging d.d. 18 april 2024 van Interleuven voor de algemene vergadering d.d. 19 juni 2024 om 19.00 uur met volgende agenda:
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente/OCMW/politiezone bij Interleuven;
Gelet op de gecoördineerde statuten van Interleuven;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet dat het artikel 432 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers en deze voor de gemeente/OCMW/politiezones rechtstreeks worden aangewezen door de gemeenteraden/OCMW-raden/politieraden uit hun leden en dat het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Interleuven op 19 juni 2024 goed te keuren.
Martine Dierickx werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Tom De Winter-Pieters als plaatsvervanger.
Artikel 1. Keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering op 19 juni 2024 goed.
Art. 2. Mandateert Martine Dierickx met als plaatsvervanger Tom De Winter-Pieters om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Interleuven.
De heer Koen Corluy, aangesteld als afgevaardigde van de gemeente Lubbeek bij CREADIV heeft zijn ontslag aangeboden. Derhalve draagt N-VA Lubbeek de heer Marco Van Mullem voor als zijn vervanger.
Het komt de N-VA fractie van de gemeenteraad toe een plaatsvervanger voor te dragen om het ontslagnemend lid te vervangen.
geen gevolgen
Artikel 1. De heer Koen Corluy, als afgevaardigde van de gemeente Lubbeek bij CREADIV, wordt vervangen door de heer Marco Van Mullem
Art. 2 Deze beslissing mede te delen aan de voorzitter van de Raad van Bestuur van CREADIV
Raadslid Liesbeth Smeyers (Groen) stelt een vraag aan schepenen An Wouters en Geert Bovyn over telling dak en thuislozen:
In 2023 vond een telling van dak- en thuislozen plaats, oa in Leuven en omliggende gemeenten. In het Rapport Leuven+ (kuleuven.be) p7 vind je cijfers over Lubbeek.
Enkele vragen: weten jullie vanwaar deze cijfers komen? (van OCMW / gemeente of anderen?) Zijn deze mensen en de genoemde locaties (oa. niet conventionele ruimte) gekend bij het OCMW? Begeleiden jullie deze mensen en zoeken jullie mee naar oplossingen en lukt dit?
Zie evt. uitgebreidere rapport en fiche: https://kbs-frb.be/nl/telling-dak-en-thuisloosheid-globaal-rapport-2023
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen Hugo Simoens over de struikelsteen:
Worden er in de toekomst nog struikelstenen geplaatst? zal dat op initiatief zijn van de nabestaanden of neemt de gemeente initiatief. Hoeveel kost een struikelsteen?
Raadslid Walter Vangoidsenhoven (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen An Wouters over de noodwoning:
Wat is de situatie van de noodwoning, heeft de gemeente er momenteel 1? is die bewoond, sinds wanneer?
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over de éénrichtingsverkeer thv Heurbeek:
Wat belet de gemeente om de éénrichtingsstraat enkel te organiseren tijdens begin en einde van de schooluren?
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen Davy Suffeleers over werken in de Wingestraat:
Wat zijn de plannen voor de Wingestraat? Wordt er een verbinding gemaakt met het deel van de Wingestraat dat van de Binkomstraat bereikbaar is?
Raadslid Walter Vangoidsenhoven (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen Geert Bovyn over de opvolging vraag juni 2023:
Fietsenstalling aan de gerenoveerde Sint-Martinuskerk
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over de grote PMD-zakken?:
Is er reclame gemaakt rond de mogelijkheid om grote PMD-zakken aan te kopen?
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt een vraag aan het college van burgemeester en schepenen over de organisatie Lubbeek Feest:
Om LUBBEEK FEEST te organiseren werden er 3 eventbureaus aangeschreven:
Poly-events ( Huldenberg )
Smile ( Vorselaar )
Factotum events & Projects ( Brasschaat )
Waarom wederom geen eigen Lubbeekse eventmanagers
Koppeling met agendapunt CBS 02/04/2024 punt 3 (zie bijlage)
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt een vraag aan het college van burgemeester en schepenen over de organisatie verkiezingen voor senioren:
Deze week overal in de media:
“ de vraag/roep van vele senioren om ZELF te kunnen gaan stemmen “.
Heb antwoord administratie gelezen waaruit reeds verschillende initiatieven blijken, hetgeen positief is.
Maar quid vervoer ? Kan dit niet gefaciliteerd worden?
Komt de brochure ( waarvan melding ) er?
Kan met het oog op de GR/PROV-verkiezingen toch ook niet overwogen het stemhokje naar de senioren te brengen?
(alleszins nu nog tijd genoeg om te organiseren)
Koppeling met agendapunt CBS 22/04/2024 punt 4 (zie bijlage)
De voorzitter sluit de zitting op 30/04/2024 om 21:46.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ellen Lammens
Voorzitter