De gemeenteraadsbeslissing van 28/4/2022 zoals gevoegd als bijlage.
De gemeenteraadsbeslissing van 28/10/2022 zoals gevoegd als bijlage.
Collegespreking 26/09/2022 : dynamische zone 30 Binkom N223 : afbakening zone : hernieuwd voorstel naar AWV voor agendering op PVC:goedkeuring
De P.C.V. van 25/10/2022 verslag gevoegd als bijlage.
Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968.
Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers.
Artikel 186 van het gemeentedecreet.
Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester worden niet meer bekend gemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum waarop ze op de website bekendgemaakt worden.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen en de berekening van de termijnen.
Koninklijk besluit van 1 december 1975.
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009.
Dit uitvoeringsbesluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976.
Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een gemeente.
Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Door de nieuwe inplanting van de school zit de huidige zone 30 eerder onlogisch in elkaar. Vandaag zijn de bewegingen vooral geconcentreerd rond de in- en uitrit ter hoogte van feestzaal Santro. Een verschuiving van zone 30 is aangewezen :
-Richting Sint-Joris-Winge zouden we de zone 30 willen laten starten ter hoogte nr 67 voor het kruispunt Tiensesteenweg/Brusselstraat.
-Richting Tienen zouden we de zone 30 willen laten starten ter hoogte van de woning Tiensesteenweg huisnummer 74+- tot net voorbij het kruispunt met de Kerkstraat.
Zone 30 wordt ingesteld om de schoolomgeving veiliger te maken en is een punctuele maatregel. De regel die daarbij gehanteerd wordt is dat het begin van de zone 30 maximaal 100-150 m van de school mag liggen. Of, zoals in dit geval, de belangrijkste oversteek aangezien de school zelf niet grenst aan de gewestring.
Op de PVC van september 2014 werd al beslist om een vaste zone 30 in te stellen rond de nieuwe schoolpoort.
Het in oktober 2015 opgestelde AR dat naar aanleiding van de PCV een jaar eerder door gemeente Lubbeek werd opgesteld voldeed echter niet aan de voorwaarden en werd dus afgekeurd.
De gemeenteraad nam in zitting van 28/4/2020 een nieuwe beslissing tot uitbreiding van de zone 30.
Dit aanvullend reglement werd eveneens niet aangenomen. AWV vraagt de plaatsing van dynamische borden op de Vlierbeekstraat en Kerkstraat.
De Dienst Mobiliteit stelt dus voor om de dynamische zone als volgt af te bakenen:
De snelheidszones dienen ook bekeken te worden:
Afbeelding hieronder de afgeleide snelheidsregimes op basis van de huidige verkeersborden zoals gegeneerde in verkeerborden.vlaanderen.
Er zijn geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Het aanvullend politiereglement aan te vullen als volgt:
In het gebied Tiensesteenweg N223 begrenst door nr. 62 tot net achter het kruispunt met de Kerkstraat in de rijrichting Tienen en vanaf nr. 65 tot en met nr. 41 in de rijrichting Aarschot op de Tiensesteenweg N223.
In de Vlierbeekstraat vanaf huisnummer 5 tot de aansluiting met N223.
In de Kerkstraat vanaf huisnummer 4 tot de aansluiting met de N223.
In de Brusselsestraat vanaf begin bebouwde kom, de grens tussen perceel 180B en 179K, en de N223 wordt volgende maatregel ingevoerd:
-de dynamische zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de variabele zone 30 wordt aangeduid;ook
het einde van de dynamische zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
-variabele verkeersborden C43 zone 30
-verkeersborden F4b
-N223 richting Tienen ter hoogte van nr.62 kmpunt ca 13,05
-N223 richting Aarschot vlak na het kruispunt met de Brusselstraat kmpunt ca 13,35
-ter hoogte van nr.5 in de Vlierbeekstraat
-ter hoogte van de Kerkstraat ter hoogte van nr.5
-ter hoogte van begin bebouwde kom in de Brusselstraat op de grens tussen perceel 180B en 1749K
-N223 richting Aarschot ter hoogte van nr.41 kmpunt 13,05
-N223 richting Tienen na kruispunt met Kerkstraat kmpunt ca 13,35
Art. 2. De bestaande oversteekplaats ter hoogte van kilometerpaal 13.3 wordt verplaatst ter hoogte van Tiensesteenweg 61
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Art. 3. Dit aanvullend reglement treed in werking vanaf 1 september 2023.
Art. 4. Dit aanvullend reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Art. 5. Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid ter kennisgeving.