De voorzitter opent de zitting op 28/03/2023 om 20:06.
Raadslid Jeroen Verbinnen heeft zich verontschuldigd per mail d.d. 26/03/2023.
De notulen van de gemeenteraad op 28 februari 2023 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 28 februari 2023 goed.
Het gemeentelijk acquisitiereglement van 22 december 2005 bepaalt dat het overzicht van de schenkingen en bewaargevingen aan het gemeentearchief jaarlijks wordt gerapporteerd aan de gemeenteraad. Hierbij het geanonimiseerde overzicht van de schenkingen aan het gemeentearchief van 2018 tot en met 2022.
2018
- Fietskaart België 1908, kogelhulzen …
- Archief Ziekenzorg Pellenberg
2019
- Tijdschriften De Stem uit België, Het Huisgezin, Lecture pour tous, Duitse uitgaven WO II
- Foto Boerenbond Lubbeek 1952 + medaille Diestsesteenweg
2020
- Parochiebladen Lubbeek Sint-Martinus
- 2 Leuvense stoven, wanmolen, schoenleesten en leidsels
- Linden groet Linden: collectie voorwerpen
2021
- Pellenberg: kopieën van plannen renovatie kasteel de Maurissens
- 5 prentbriefkaarten Pellenberg
2022
- Schilderijen en andere voorwerpen klooster Dominicanessen
- Vlag Ziekenzorg Pellenberg
- Fotoalbum De Piraat 1978
- Twee aanwezigheidsregisters leerlingen Lubbeek school centrum
- Stukken uit familiearchief
- 2 voetbalbekers FC Salamander (Binkom) 1978-1979, 1 beker De Ware Vrienden 1984
- 2 metalen reclameplaten Rozenkransinstituut
Gemeentelijk acquisitiereglement van 22 december 2005
Enig artikel.
Kennis te nemen van de schenkingen aan het gemeentearchief van 2018 tot en met 2022.
De gemeente Lubbeek besliste op 26/11/2019 om deel te nemen aan het project ‘INL – Intergemeentelijke Natuur- en Landshapsploegen’ en ondertekende de Samenwerkingsovereenkomst 2020-2025 met de Provincie Vlaams-Brabant en IGO div. Er werd tevens beslist om 3VTE = 4350 uren (1VTE = 1450 uren) in te zetten.
De Raad van Bestuur van IGO div heeft in de vergadering van 21 oktober 2022 de Begroting 2023 van IGO div goedgekeurd. Dat betekent dat de vennoten van IGO div, waaronder de deelnemende INL-gemeenten, akkoord gaan met de voorgestelde prijswijzigingen voor 2023, zoals de prijs per VTE INL (=1450u) die voor 2023 61.500 euro bedraagt. Na goedkeuring op de Raad van Bestuur werd de begroting voor 2023 van IGO div door de Algemene Vergadering van 16 december 2022 unaniem goedgekeurd.
De mail van 16 februari 2023 van Laure Agten, Natuurontwikkelaar voor IGO, De Vunt 17, 3220 Holsbeek:
Zoals eerder gecommuniceerd, geldt er een nieuwe prijszetting in 2023 voor INL. De vele loonindexeringen en de prijsstijging van tal van producten (brandstof, energie) en materieel hadden/hebben zijn impact op onze begroting. De voorziene indexaties in de INL-samenwerkingsovereenkomst 2020-2025 waren hierdoor ontoereikend. Voor de inzet van INL-ploegen werden we genoodzaakt om onze prijzen vanaf 2023 op te trekken naar €61.500 per VTE (=1450 uur).
Naar aanleiding van de stijging van INL-prijs 2023 boven de voorziene indexering in de INL samenwerkingsovereenkomst 2020-2025, zouden we graag een beslissing ontvangen waarin het INL-jaarprogramma 2023 wordt goedgekeurd én de nieuwe prijs wordt vermeld (voor 1VTE of de prijs van het aantal VTE’s dat uw gemeente afneemt). Heeft u reeds een dergelijke beslissing, dan ontvangen we deze graag. Indien niet, kan u gebruik maken van bijgevoegde modelbeslissing om dit alsnog te agenderen op het college. Een collegebeslissing waarin het INL-jaarprogramma 2023 wordt goedgekeurd én een bestelbon met het voorziene bedrag, waaruit de nieuwe prijs blijkt, is eveneens in orde. In dat geval ontvangen we graag de collegebeslissing én de bestelbon.
Voor de volledigheid geven we nog mee dat IGO div. als kostendelende vereniging een maximale redelijke winst van 0,5% mag maken. Deze 0,5%-regel zorgt ervoor dat in geval van overschatting van de prijsstijging we een deel van de ontvangen middelen terugbetalen aan de vennoten van IGO div. Omgekeerd kan een verlies op dezelfde wijze extra aangerekend worden aan de lokale besturen. Deze marge (0,5%) ligt lager dan toegestaan volgens de DAEB-regeling die op de INL-overeenkomst van toepassing is. We houden zoals steeds de vinger aan de pols en passen indien nodig onze eventuele voorschotfacturen aan. Het volledige aanbod van IGO div wordt vrij van BTW gefactureerd aan vennoten zolang IGO div erkend is als kostendelende vereniging.
Is er iets niet duidelijk of heeft u nog vragen, aarzel niet om ons te contacteren.
Decreet Lokaal Bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad in zitting van 22 december 1999:
Het besluit van de gemeenteraad in zitting van 27 november 2002:
Het besluit van de gemeenteraad in zitting van 20 december 2007:
Het besluit van de gemeenteraad in zitting van 18 december 2013:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 oktober 2014:
Het besluit van de gemeenteraad in zitting van 17 december 2014:
Het besluit van de gemeenteraad in zitting van 26 augustus 2015:
Het besluit van de gemeenteraad in zitting van 31 augustus 2016:
Het besluit van de gemeenteraad in zitting van 30 augustus 2017:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 juli 2019 waarbij beslist werd om :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 november 2019 waarbij beslist werd om:
De Intergemeentelijke Natuur- en Landschaps(INL-)ploegen zijn een sterk instrument voor het realiseren van een klimaatbestendig en biodivers landschap via versterking van robuuste groen-blauwe netwerken in de open ruimte en een groen-blauwe dooradering tot in de bebouwde ruimte.
De INL-samenwerkingsovereenkomst voorziet dat jaarlijks de uit te voeren opdrachten worden vastgelegd in een jaarprogramma met een bijhorende planning op basis van een vooraf afgesproken urenpakket. Dit jaarprogramma wordt opgemaakt in samenspraak met de betrokken gemeentelijke diensten en vertegenwoordigers van IGO div.
De lntergemeentelijke Natuur- en Landschapsploeg (of INL-ploeg) werkt aan projecten in het kader van lokale natuurontwikkeling. Ze voeren werk uit op het grondgebied van de 21 deelnemende steden en gemeenten om zo de natuur op gemeentelijk vlak een duwtje in de rug te geven.
Dagelijks stelt IGO in dit project zo'n 40 arbeiders te werk die een waaier aan opdrachten uitvoeren: ecologisch maaibeheer, soortenbescherming, inrichting en beheer van gemeentelijke park- en groengebieden, gemeentelijk bosbeheer, knotwerkzaamheden, hagen en houtkanten beheren,...
Met INL streeft IGO naar intergemeentelijke samenwerking, duurzame tewerkstelling en natuurontwikkeling.
De samenwerkingsovereenkomst loopt van 2020 tot 2025. De gemeente Lubbeek tekende in voor jaarlijks 3WE (=4350 uren) natuurwerk.
Volgende taken worden uitgevoerd door de INL-ploegen van IGO:
Het nodige krediet werd voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, dienstjaar 2023:
code |
2023/GBB/0680-00/6499000 |
Omschrijving |
Samenwerkingsovereenkomsten |
Actie |
GBB Verrichtingen zonder beleidsdoelstelling |
Beleidsitem |
0680-00 Groene ruimte |
Algemene rekening |
GBB Samenwerkingsovereenkomsten |
Investeringsenveloppe |
Geen |
|
|
Voorzien uitgavekrediet |
157.000,00 € |
Beschikbaar krediet |
|
Vast te leggen bedrag |
184.500,00 € |
Raming |
184.500,00 € |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
IGO, De Vunt 17, 3220 Holsbeek IGO Leuven |
|
|
De prijs per VTE bedraagt in 2023: 61.500,00 euro.
Voor 3 VTE = 4350 uren komt dit neer op 184.500,00 euro. Dit bedrag zal vastgelegd worden op de code 2023/GBB/0680-00/6499000/CBS/440/IP-GEEN bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel. 1. Verleent goedkeuring aan de jaarplanning 2023 van de Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen (INL) aan de nieuwe prijszetting vanaf 2023 van 61.500,00 euro per VTE (=1450 uur).
Art.2. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan IGO div.
SWaL informeert het bestuur omtrent de stand van zaken over de vorming van woonmaatschappij Oost-Brabant-Oost.
In voorbereiding op de vorming van de nieuwe woonmaatschappij voor het werkingsgebied werden reeds volgende beslissingen genomen:
De social huisvestingmaatschappijen Diest-Uitbreiding, Cnuz en SwaL kregen op 30 november 2022 een verlenging van hun erkenning als sociale huisvestingmaatschappij tot 30 juni 2023, dit in afwachting van het omvormen tot woonmaatschappij in het werkingsgebied Oost-brabant-Oost uiterlijk op 30 juni 2023.
De drie SHM's (SWaL, Diest-Uitbreiding en Cnuz) en de drie SVK's (woonregio T, Hageland, Spit) stellen alles in het werk om onder goede omstandigheden vorm te geven aan de nieuwe woonmaatschappij. De drie SHM's zullen fuseren en de drie SVK's zullen inkantelen door overname van het personeel en de huurcontracten.
Er werd een stuurgroep samengesteld die de fusie vorm moet geven. Deze stuurgroep bestaat uit de voorzitters, directeurs en een beperkt aantal bestuurders van de SHM's, aangevuld met de voorzitters en coördinatoren van de SVK's. De stuurgroep heeft een fusievoorstel op gemaakt.
Voor de bestuurlijke vorming dienen nog een aantal stappen gezet te worden alvorens de nieuwe woonmaatschappij kan ontstaan. Het fusievoorstel wordt besproken op de algemene vergadering van SWaL. De bijzondere algemene vergadering van deze fusie is gepland op 26 juni 2023. Daartoe moeten de bestaande SHM's een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij bij het agentschap Wonen in Vlaanderen indienen, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt K van het BVCW van 2021).
In kader van de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering stellen de sociale huisvestingsmaatschappijen Diest-Uitbreiding, Cnuz en SWaL voor binnen het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost drie subregio's vast te stellen, zijnde:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraadsbeslissing van 28 mei 2020 tot aanduiding van de gemeentelijke vertegenwoordiger in de algemene vergadering van SHM SWaL
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten m.b.t. wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd
Het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
De gemeente is lid van de algemene vergadering van de sociale huisvestingsmaatschappij SWaL
Op 18 april 2023 vindt er een algemene vergadering plaats. Een belangrijk agendapunt is kennisname van het fusievoorstel om de nieuwe woonmaatschappij vorm te geven. Bovendien vraagt SwaL een advies inzake de verdeling van de subregio's.
Het werkingsgebied van de woonmaatschappij zal bestuurlijk worden opgedeeld in 3 subregio's. De lokale besturen hebben zelf de regie om te bepalen van welke subregio zij deel wensen uit te maken. Als uitgangspunt worden de huidige werkingsgebieden van de SHM's voorgesteld op basis waarvan overleg over de indeling tussen de lokale besturen kan vertrekken.
Binnen deze subregio's worden 2 organen opgericht, zijnde een zonecomité en een toewijscomité.
In de zonecomités zetelen vertegenwoordigers uit elk lokaal bestuur en zij hebben een dubbele opdracht. Enerzijds als toewijzingsraad het bepalen en bijsturen van de toewijzingsregels pijler 2 (20% versnelde toewijzingen) en pijler 3 (doelgroepen) en anderzijds op vraag van de lokale besturen bespreking van projecten, renovatiedossiers...om advies te formuleren naar het bestuur van de woonmaatschappij.
De toewijscomités hebben als opdracht een voorstel van toewijzing voor pijler 2 (20% versnelde toewijzingen) en pijler 3 (doelgroepen) op te maken voor het bestuur van de woonmaatschappij waarbij er toegewezen wordt binnen de regels die opgemaakt worden door de zonecomités (=toewijzingsraden)
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp van fusievoorstel voor de woonmaatschappij Oost-Brabant Oost.
Art. 2. De gemeenteraad neemt kennis van het vereiste advies bij de erkenningsaanvraag in het kader van de procedure vermeld in 4.98 §1 3°, punt K van het BVCW van 2021.
Art. 3. De gemeenteraad stelt vast dat de zonering van het werkingsgebied in drie subregio's zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering en wenst als gemeente deel uit te maken van zone Z.
Art. 4. Deze beslissing wordt aan de sociale huisvestingsmaatschappij Sociaal Wonen arro Leuven bezorgd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het vernieuwde reglement van de Grabbel & Swap op het Plein goed te keuren.
Het BOA-decreet (1)
In 2019 werd het BOA-decreet (de organisatie van de Buitenschoolse Opvang en de Afstemming tussen buitenschoolse activiteiten) goedgekeurd door het Vlaamse Parlement.
Het BOA-decreet kent volgende opdrachten toe aan het lokaal bestuur:
- het opnemen van de regierol als het gaat over BOA. Er wordt verwacht dat elk lokaal bestuur een beleid ontwikkelt binnen de strategische meerjarenplanning aan de hand van de doelstellingen binnen het decreet.
- de besteding en verdeling van de beschikbare financiële, personele, logistieke en infrastructurele middelen. De Vlaamse Overheid vraagt hier specifiek aan de lokale besturen om een lokaal buitenschools beleid uit te tekenen rond buitenschoolse kinderopvang en activiteiten, samen met de verschillende partners vanuit onderwijs, welzijn, cultuur, jeugd en sport.
De toegekende opdrachten worden vertaald naar twee Vlaamse beleidsprioriteiten:
- de regierol vervullen in functie van het geïntegreerde aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten én de samenwerking organiseren.
- de kleuteropvang met een kwaliteitslabel financieren.
Verhuis IBO-Lubbeek (2)
Ingevolge de werken aan de voormalige site van het Rozenkransinstituut diende de werking van de IBO-Lubbeek, die op deze site gehuisvest was, naar een andere locatie te verhuizen. In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 27 juni 2022 werd beslist om de werking van de IBO-Lubbeek tijdens de schoolvrije- en vakantiedagen te verhuizen naar GBS De Stip Linden
Koppeling 1 en 2
In navolging van de hierboven besproken collegebeslissing van 27 juni 2022 (zie 2), wordt geopteerd om tijdens de maanden juli en augustus de werking van het Initiatief Buitenschoolse Opvang te integreren in de werking van de Grabbel en Swap, die op dat ogenblik doorgaat op dezelfde locatie.
Deze integratie kadert volledig in de opdracht van het lokaal bestuur, zoals uitgeschreven in het BOA-decreet (zie 1).
De dagelijkse werking van beide initiatieven zal gebeuren zoals bepaald in het huishoudelijk reglement van de Grabbel en Swap. Dit omdat het voor ouders die zich inschrijven het makkelijkst is als er één uniforme werkwijze is.
Het Agentschap Opgroeien heeft geen probleem met het voorstel om schoolvrije- en vakantiedagen te laten doorgaan op de locatie van Linden in het kader van de samenwerking tussen beide initiatieven.
Aanpassing huishoudelijke reglement Grabbel & Swap op het Plein
Om de integratie via het huishoudelijk reglement van de Grabbel & Swap op het Plein te laten gebeuren zijn er 2 inhoudelijke aanpassingen nodig, nl.:
1. Aanpassing van de leeftijdsgroepen
De samensmelting met de IBO wil voor de Grabbelwerking concreet zeggen dat er een uitbreiding komt van de leeftijdsgroepen, nl. een bijkomende groep van 2,5 tot 4 jaar. Momenteel stond in het huishoudelijk regelement van de Grabbel op het Plein een minimumleeftijd van 4 jaar. Dit wordt nu 2,5 jaar.
2. Uitbreiding monitorenteam
De bijkomende leeftijdsgroepen zullen begeleid worden door een samenwerking van animatoren en kinderbegeleiders. Om een goede dienstverlening te kunnen waarborgen, dient het aantal animatoren van de Grabbel hiervoor met 6 personen uit te breiden. Deze uitbreiding is noodzakelijk, aangezien er dagelijks slechts beroep zal gedaan worden op een beperkt aantal kinderbegeleiders. Op deze wijze zullen de personeelsleden van de kinderopvang hun jaarlijks verlof beter kunnen plannen tijdens de zomermaanden. Momenteel was het zo dat er steeds een maximumbezetting van het aantal begeleiders nodig was, wat ertoe leidde dat niet alle gevraagde verlof kon toegekend worden en er bijgevolg nog heel wat verlofdagen dienden opgenomen te worden tijdens de schoolperiode, wat hier dan weer voor een bezettingsproblematiek zorgde. Doordat er nu extra monitoren ingeschakeld worden, zal dit naar de toekomst toe opgelost worden.
Aangezien er voor de integratie dus 2 inhoudelijke aanpassingen, zoals hierboven besproken, dienden te gebeuren aan het huishoudelijk reglement van de Grabbel & Swap op het Plein, werd er voor geopteerd om het ganse reglement te actualiseren. Het huishoudelijk reglement omtrent de Grabbel & Swap op het Plein dateert van 2013 en was hierdoor op sommige vlakken administratief wat gedateerd. Zo was er bijvoorbeeld nog sprake van bepaalde termen zoals ‘de gewone begroting’ en ‘begrotingsartikelen’. Daarnaast werden ook een aantal praktische zaken bijgestuurd. Zo was er nog sprake van papieren inschrijvingsfiches en formulieren, terwijl dit ondertussen allemaal online en via de website verloopt.
Wat de interne organisatie en praktische uitwerking betreft, wijzigt er verder niets in het huishoudelijk reglement.
Decreet Lokaal Bestuur;
De nieuwe gemeentewet;
BOA-decreet van 2019 over de organisatie van de Buitenschoolse Opvang en de Afstemming tussen buitenschoolse activiteiten;
Gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2007: huishoudelijk reglement Grabbel & Swap op het Plein, gewijzigd bij de gemeenteraadsbeslissing van 30 oktober 2013
Beslissing van het college van burgemeester en schepen van 30 januari 2023 betreffende de integratie van de IBO in de werking van de Grabbel & Swap op het Plein.
Door integratie van verschillende vakantie-initiatieven op één algemene locatie, dienen de ouders slechts één verplaatsing te maken om kinderen van verschillende leeftijdsgroepen laten deel te nemen.
Dit biedt de mogelijkheid aan de kinderbegeleiders om hun vakantieperiodes beter te plannen zonder de werking van de IBO in het gedrag te brengen en zo tevens tot een betere balans werk en privé te komen.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. Het huishoudelijk reglement aangaande Grabbel & Swap op het Plein, als volgt goed te keuren:
Afdeling 1: Algemeen
Artikel 1. Organiserend bestuur en coördinatie
• Gemeentebestuur Lubbeek
Gellenberg 16
3210 Lubbeek
Tel. 016/47 97 00
• Jeugddienst Lubbeek
Gellenberg 16
3210 Lubbeek
Tel. 016/47 97 22
jeugddienst@lubbeek.be
De jeugdconsulent is te bereiken na afspraak.
Artikel 2. Benaming en publiciteit
De vakantiewerking vindt plaats onder de benaming Grabbel & Swap op het Plein.
Publiciteit omtrent de initiatieven gebeurt via de gebruikelijke kanalen van de gemeente Lubbeek, nl. informatieblad, brochure, flyer, website, social media.
De naambekendheid van de beide werkingen wordt benadrukt door het aanmaken van het benodigde promomateriaal met bedrukking van het eigen logo.
Artikel 3. Doelgroep en doelstelling
De gemeente Lubbeek organiseert tijdens de maanden juli en augustus een Grabbel & Swap op het Plein.
De Grabbel op het Plein staat open voor deelnemers van 2,5 tot en met 11 jaar. De leeftijd van 2,5 jaar moet bereikt zijn bij de aanvang van de vakantiewerking. Minimumvoorwaarde aangaande deelname is dat men reeds schoolgaand en zindelijk is.
Swap op het Plein staat open voor deelnemers die 12 tot en met 15 jaar worden in het jaar waarin de werking wordt georganiseerd.
De doelstelling is drieledig:
- aanbieden van een opvang in de grote vakantie voor een ruim publiek;
- het uitwerken en begeleiden van activiteiten, afgestemd op de doelgroep;
- het aantrekken van geschikte begeleiders voor de dagelijkse werking.
Artikel 4. Bereikbaarheid in noodgevallen
In noodgevallen kan men terecht op het gemeentehuis: 016/47 97 00.
Artikel 5. Verzekering
• Voor alle kinderen is er een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen, afgesloten bij Ethias. Van de deelnemers wordt verwacht dat zij zich gedragen naar de richtlijnen van de begeleiders.
• Verplaatsingen van en naar de werking zijn verzekerd onder voorwaarde dat de deelnemer geen tussenhaltes aandoet en zich aan de geldende wegcode houdt.
• De polissen liggen ter inzage op het gemeentehuis.
• Zijn niet verzekerd:
- opzettelijk toegebrachte schade aan materialen of het opzettelijk toebrengen van lichamelijke letsels bij derden: dit valt ten laste van de ouders.
- wanneer het kind zonder toestemming de opvang verlaat.
- schade aan kleding, brillen, uurwerken, persoonlijk speelgoed, juwelen, smartphones, wearables, spelconoles, alle andere persoonlijke digitale toestellen, enz.
- schade ten gevolge van diefstal of verlies.
Artikel 6. Klachtbehandeling
Ouders kunnen met vragen, opmerkingen of problemen terecht bij de begeleiding, de hoofdmonitor en de jeugdconsulent.
Elke klacht zal discreet en efficiënt behandeld worden.
Artikel 7. Opnamebeleid
Er kan zowel vooraf online, als dagelijks ter plaatse worden ingeschreven.
Elk deelnemend kind dient bij aanvang geregistreerd te zijn op het gebruikte inschrijvingsplatform van de gemeente Lubbeek. Gevraagde gegevens dienen correct ingevuld te worden. Indien er zich wijzigingen voordoen, dient men dit aan te passen.
De gevraagde gegevens worden enkel gebruikt voor inschrijving en informatieverstrekking omtrent de gemeentelijke opvang- en vakantiewerkingsinitiatieven.
Een aangemaakte gebruikersaccount blijft actief zolang de inschrijver dit niet zelf verwijderd of deactiveerd. Zolang het account actief is, kan dit door de gemeente Lubbeek gebruikt worden om informatie te verstrekken.
Wijzigingen en annuleringen zijn mogelijk tot uiterlijk één week voor de aanvang van de desbetreffende activiteit van de Grabbel of Swap op het Plein. Dit dient steeds schriftelijk te gebeuren. Bij annulering zal het betaalde bedrag teruggestort worden.
Het indienen van een annulering is slechts mogelijk tot 1 week na het beëindigen van de Grabbel & Swap op het Plein.
Ingeschreven dagen, waarop men niet deelnam, worden zonder schriftelijke aanvraag niet terugbetaald.
Alle aanvragen tot terugbetaling worden in de loop van de vakantieperiode verzameld. Na de werking worden deze in één globaal dossier overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen. Zij maken de bedragen die dienen terugbetaald te worden over aan de financiële dienst.
De terugbetaling zal gebeuren in het laatste kwartaal van het jaar.
Indien men een week op voorhand verwittigd, kan men zich eventueel door een andere persoon laten vervangen of de ingeschreven dag verplaatsen naar een ander moment binnen de periode.
Artikel 8. Openingstijden
• Exacte data van de Grabbel & Swap op het Plein worden jaarlijks bepaald door de jeugddienst, in samenspraak met GBS De Stip Linden, afhankelijk van de bezetting van de accommodatie.
• De geplande activiteiten vinden plaats van 9u tot 16u.
• Tijdens de ochtend is er opvang voorzien van 7u45 tot 9u.
• ’s Avonds is er opvang van 16u tot 17u30.
• Er bestaat de mogelijkheid om deel te nemen voor één dagdeel. Hiervoor wordt geen korting in de dagprijs voorzien.
• Wanneer er voor bepaalde leeftijdsgroepen uitstappen voorzien worden, neemt iedereen van de desbetreffende groep hier aan deel. Tijdens deze uitstappen kan het uur van thuiskomst afwijken van de vooropgestelde uurregeling. Dit is afhankelijk van het verkeer.
Artikel 9. Jaarlijkse sluitingsdagen
De Grabbel & Swap op het Plein zijn gesloten op:
11 juli
21 juli
15 augustus
De mogelijkheid bestaat om brugdagen te voorzien indien de feestdagen op een dinsdag of donderdag plaatsvinden.
Artikel 10. Adres
De uitvalsbasis van de dagelijkse werking bevindt zich in de Gemeentelijke Basisschool De Stip, afdeling Linden, Martelarenplaats 1, 3210 Linden.
De werking maakt tevens gebruik van de openbare speelbossen, speelterreinen, graspleinen en omliggende infrastructuur te Linden centrum.
Artikel 11.
Voor die aangelegenheden waarin het huishoudelijk reglement niet voorziet, beslist het college van burgemeester en schepenen.
Het personeel dient zich aan het beroepsgeheim te houden, vertrouwelijke informatie mag niet worden doorgegeven.
Het gemeentebestuur draagt de uiteindelijke eindverantwoordelijkheid voor beide vakantiewerkingen Grabbel & Swap op het Plein.
Afdeling 2: Intern werkingskader
Artikel 12. Pedagogisch beleid
De organisatie ziet erop toe dat er optimale kansen worden geboden aan elk kind en dat de draagkracht van het kind niet overschreden wordt.
De opvang van kinderen in grote groepen wordt vermeden door het opdelen in subgroepen. Hierbij wordt rekening gehouden met de sociale ontplooiing van de kinderen.
Er is voldoende verantwoord en veilig spelmateriaal ter beschikking dat passend wordt aangeboden. Dit speelgoed is aangepast aan de leeftijd, de aard en het ontwikkelingsniveau van de kinderen.
De kinderen worden gestimuleerd in hun zelfvertrouwen door hen aan te spreken op hun vaardigheden, door rekening te houden met hun voorkeuren en door hun eigen initiatief te bevorderen.
De kinderen krijgen de ruimte om zichzelf te zijn in hun sociale relaties. Verdraagzaamheid en geweldloos optreden staan daarbij centraal.
De omgang met de kinderen is sensitief, informeel en persoonlijk. Waar nodig worden duidelijk en consequent grenzen getrokken. Elke kind moet zich psychisch en fysiek veilig kunnen voelen.
Artikel 13. Samenwerking met ouders
Enerzijds is er de informatiedoorstroming via de verschillende gemeentelijke kanalen. Hiermee worden ouders op de hoogte gebracht van de algemene richtlijnen van de werking. Anderzijds kunnen ouders tijdens de werking zelf steeds contact opnemen met de verantwoordelijken van de Grabbel & Swap op het Plein.
Afdeling 3: Wederzijdse afspraken
Artikel 14. Haal- en brengmomenten
• De ouders zorgen er zelf voor dat de kinderen op de werking geraken.
• Afwijkingen van oorspronkelijke afspraken bij inschrijving dienen tijdig gemeld te worden aan de organisatie.
• Ouders dienen de openingsuren van de organisatie te respecteren. Wanneer men toch vermoedt dat men te laat zal zijn omwille van file, panne, ongeval, … wordt men verzocht de werking te verwittigen, zodat ook de kinderen kunnen gerustgesteld worden.
Artikel 15. Afwijkingen oorspronkelijke afspraken
Kinderen die zelfstandig de Grabbel & Swap op het Plein mogen verlaten dienen hiervoor schriftelijk toestemming te hebben van de ouders.
Artikel 16. Voeding
• De deelnemers dienen hun lunchpakket mee te brengen.
• Water staat steeds ter beschikking.
• Er wordt een vieruurtje voorzien voor alle aanwezigen.
• Om half elf wordt er voor alle deelnemersgroepen een pauze ingelast. Tijdens deze pauze kunnen de deelnemers hun zelf meegebrachte versnapering en/of drankje nuttigen.
• Allergieën aan voedingsmiddelen dient men te vermelden bij de inschrijving.
Artikel 17. Kledij
• De kinderen dragen kledij die aangepast is aan het weer en aan de activiteiten.
• Bij een ongelukje krijgen de kinderen reservekledij van de organisatie. Deze kledij wordt gewassen teruggebracht. De eigen kledij die vuil is wordt niet door de werking gewassen.
Artikel 18. Verzorging/ziekte/ongeval
Indien kinderen luizen hebben, dient de organisatie zo snel mogelijk verwittigd te worden en dienen de ouders zelf de nodige zorgen toe te dienen. Deelnemers met luizen blijven gedurende de behandelingsperiode afwezig.
Zieke kinderen worden niet opgevangen op de werking. Indien een kind ziek wordt op de werking, worden in eerste instantie de ouders gewaarschuwd. In tweede instantie de contactpersoon opgegeven door de ouders. De deelnemer dient door de gecontacteerde persoon zo snel mogelijk opgehaald te worden.
In noodgevallen of indien de fysieke toestand van het kind dit vereist wordt door de organisatie een arts geraadpleegd.
Indien het ongeval in kwestie dit vereist zal er contact opgenomen worden met de dienst spoedgevallen.
Indien ouders op de hoogte zijn van medische problemen van hun kind, welke een gevaar zouden kunnen betekenen voor andere kinderen of de begeleiding, of die anderzijds een bijzondere waakzaamheid van de begeleiding vragen, dienen zij dit te signaleren.
Indien een kind medicatie dient te nemen, dient dit genoteerd te worden bij de medische gegevens. Ouders dienen dit bij het aanmelden in de ochtend nog even mee te delen.
De ouders geven toelating om pijnstillende en/of koortswerende middelen toe te dienen.
Wanneer een dokter dient te worden geraadpleegd, zijn de kosten van de raadpleging in eerste instantie ten laste van de ouders.
In geval van een ongeval dient het formulier van Ethias ‘Aangifteformulier: Verzekering tegen lichamelijke ongevallen’ ingevuld te worden en zo spoedig mogelijk binnengebracht te worden op de werking. Dit formulier is te verkrijgen op de Grabbel & Swap op het Plein.
Het dossier voor de verzekering moet zowel door de dokter, de ouders als het organiserende bestuur worden ingevuld. Ouders voegen een klevertje van het ziekenfonds bij en handtekenen op de derde pagina.
Wanneer de verzekeringsinstelling de aangifte heeft ontvangen, wordt een dossiernummer toegekend. Dit dossiernummer wordt nadien door de gemeente doorgegeven aan de ouders zodat zij dit rechtstreeks verder kunnen afhandelen. Dit nummer dient bij elke briefwisseling met de verzekeringsmaatschappij te worden vermeld. De verzekering aanvaardt alleen originele documenten.
Afdeling 4: Geldelijke bepalingen
Artikel 19. Ouderbijdragen
De deelnemersbijdragen voor de vakantiewerking dienen aan onderliggende voorwaarden te voldoen:
1. De deelnemersbijdrage dient billijk te zijn. Dit wil zeggen dat de gevraagde deelnamegelden maximum de uitgaven onder de vorm van aangekocht materiaal en inkomgelden betreffende voorziene uitstappen dienen te dekken.
2. Er kan een korting van 50% (sociaal tarief) verkregen worden voor deelname aan de vakantiewerking, cumuleerbaar met eventuele andere kortingen. Ouders die menen in aanmerking te komen voor sociaal tarief, kunnen dit aanvragen door volgende documenten binnen te brengen bij het organiserende bestuur:
• een gemotiveerd verzoek
• een recent fiscaal attest
Artikel 20. Wijze van betaling
De deelnamebijdrage voor de Grabbel & Swap op het Plein dient bij inschrijving onmiddellijk betaald te worden.
Bij problemen of vragen rond de afrekening (verkeerd bedrag, aantal dagen, e.d.m.) kan men steeds terecht bij de jeugdconsulent.
Artikel 21. Fiscaal attest
Jaarlijks wordt er na de werking een fiscaal attest afgeleverd aan de personen die hierop recht hebben. Een fiscaal attest kan slechts ontvangen worden mits het correct invullen van de inschrijvingsgegevens. Indien deze niet of incorrect worden doorgeven zal er geen fiscaal attest uitgereikt worden.
Artikel 22. Uitstapjes
Geplande uitstapjes worden tijdig aan de ouders bekend gemaakt. Eventueel kan een meerprijs gevraagd worden.
Artikel 23. Workshops en daguitstappen
Afhankelijk van het voorziene budget bestemd voor vakantie-initiatieven kan de dienst zelf uitstappen, workshops, activiteiten en bijhorende prijzen bepalen.
Artikel 24. Aankopen van materialen en dagelijkse uitgaven
De te maken verplaatsingsonkosten, het bezorgen van de nodige materialen, e.d.m. alsook de hiermee gepaard gaande parkeervergoedingen worden ten laste genomen van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 25. Opzegmodaliteiten
De organisatie van de Grabbel & Swap op het Plein behoudt zich het recht om een kind te weigeren bij ongewenst gedrag. In dit geval zullen er geen terugbetalingen gebeuren.
Afdeling 5: Begeleiders: wervings- en vergoedingsvoorwaarden
Artikel 26. Periode van de tewerkstelling
Tijdens de maanden juli en augustus worden er 34 begeleiders per dag aangeworven om de organisatie van de Grabbel & Swap op het Plein te kunnen garanderen.
Artikel 27. Leeftijd van de begeleiders
Om als begeleider van de Grabbel & Swap op het Plein in aanmerking te komen dient men in het jaar van de desbetreffende vakantiewerking tenminste de leeftijd van 16 jaar te bereiken of bereikt te hebben.¬ Tevens moeten deze personen van onberispelijk gedrag zijn en de burgerlijke en politieke rechten genieten.¬
Artikel 28. Bepaling van statuut
• De begeleiders van de Grabbel & Swap op het Plein worden in de eerste plaats aangesteld via het statuut van de vrijwilliger.
• Begeleiders met minstens 4 weken relevante ervaring, gespreid over twee werkingsjaren op de Lubbeekse Grabbel & Swap op het Plein, worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
Artikel 29. Vergoedingen en verloningen
Vergoeding: aan de vrijwilligers wordt de maximum geïndexeerde vrijwilligersvergoeding uitgekeerd.
Dit om gemaakte onkosten inzake voorbereidingen en materialen, vervoer, e.d.m. financieel te dekken. Deze onkosten kaderen vaak in het behalen van een ‘attest animator’, waarvoor men verplicht een bepaalde stagetermijn dient te doorlopen. Het is billijk om in het kader van deze opleiding een vergoeding te voorzien.
Verloning: begeleiders met geldige anciënniteit ontvangen een verloning in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector, bezoldigd via de weddeschaal van de graad administratief beambte/technisch beambte, aanvangsschaal E1.
Er wordt hier in een verloning voorzien, om de professionaliteit die men gedurende de voorgaande jaren heeft opgebouwd binnen het team te houden.
Artikel 30. Preventie & bescherming op het werk en verzekeringen
• Ten aanzien van de begeleiders zal het reglement betreffende preventie & bescherming op het werk gerespecteerd worden.¬
• Het gemeentebestuur zal de nodige verzekeringen afsluiten voor de begeleiders.
• Er zal een afsprakennota opgesteld worden tussen de gemeente Lubbeek en de begeleiders.
Artikel 31. Jaarwerking
Ten aanzien van de positieve input van de begeleiders en met het oog op de bewaking van de kwaliteit van de vakantiewerking wordt er door de jeugddienst in een jaarwerking voor de begeleiders voorzien. Deze jaarwerking bestaat uit terugkom- en vormingsdagen.
Er bestaat de mogelijkheid om werkgroepen met een welomschreven opdracht op te richten.
Het gemeentebestuur geeft logistieke, financiële en administratieve ondersteuning aan de jaarwerking.
Het gemeentebestuur sluit een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af die de leden van de jaarwerking in hoofde van dit lidmaatschap dekt.
Art. 2. De beslissing bekend te maken conform artikel 285, 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Volgens de bepalingen van het decreet Basisbereikbaarheid dient elke vervoerregio een eigen mobiliteitsplan op te maken, dat een langetermijnvisie (2030 en doorkijk 2050) geeft op de mobiliteit in haar regio. In de Vlaamse vervoerregio’s werd in 2019 gestart met de opmaak van deze plannen.
In december 2020 werd fase 1, de oriëntatienota, door de vervoerregio Leuven goedgekeurd.
In 2021 werden een aantal doelstellingen en scenario’s uitgewerkt, die vervolgens via de Vlaamse verkeersmodellen doorgerekend werden. Op basis van de evaluaties en verdere werkbanken werd vervolgens in de loop van 2022 een voorkeursscenario uitgewerkt. Het is dit voorkeursscenario en de volledige procesnota die op de vervoerregioraad ter goedkeuring voorgelegd wordt als synthesenota (fase 2).
Een draftversie werd in november 2022 bezorgd aan de leden van de vervoerregioraad, met de vraag om finale opmerkingen te bezorgen. Deze bemerkingen werd verwerkt in de nota die op 13 januari 2023 reeds aan de leden van de vervoerregioraad bezorgd werd. De nota wordt nogmaals officieel aan de vervoerregioraad bezorgd. Er wordt ook een nota toegevoegd met errata en tekstuele details die her en der nog door een aantal gemeenten doorgegeven werd. Dit zijn tekstuele elementen en geen grote grensoverschrijdende wijzigingen. Op de vervoerregioraad zal de synthesenota voor akkoord worden voorgelegd samen met lijst met errata. Het is de bedoeling na de vervoerregioraad een finaal document ter beschikking te stellen. Klik hier voor de documenten.
In de loop van 2023 zal op basis van de synthesenota het beleidsplan en actieplan (fase 3) verder worden uitgewerkt.
Decreet Lokaal Bestuur
Decreet Basisbereikbaarheid
We verwijzen naar eerdere collegebesprekingen o.a. CBS 12/12/2022 en CBS 23/01/2023
In collegezitting van 5/12/2022 werd het ontwerp synthesenota voor het duurzaam scenario besproken en gunstig geadviseerd.
Door de strakke timing van de vervoerregio konden we de vraag nog niet naar Gemeenteraad brengen. De documenten werden op 13/1/2023 ter beschikking gesteld, na de deadline voor het indienen van de Gemeenteraad van januari. De vervoerregioraad was op 28/2/23 de gemeenteraad vergaderde pas 's avonds op 28/2/23.
We diende de bespreking dus op college te brengen.
Het college bracht op 23/01/2023 een gunstig stemadvies uit.
Op de vervoerregioraad van 28/2/2023 werd de stemming over de synthesenota verplaatst naar de vervoerregioraad van 18/4/2023. Dit stelt ons in de mogelijkheid om het document ter kennisgeving te agenderen op de gemeenteraad. Grote veranderingen zijn op dit ogenblik niet meer mogelijk, maar het is belangrijk dat de gemeenteraadsleden kennis kunnen nemen voor de volgende vervoerregioraad.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. Kennis te nemen van de, na besprekingen, aangepaste laatste versie van de synthesenota.
Art. 2. Een gunstig stemadvies uit te brengen.
Art. 3. Het Stemadvies te bezorgen aan de vervoerregioraad op vervoerregio.leuven@vlaanderen.be.
De gemeenteraadsbeslissing van 28/4/2022 zoals gevoegd als bijlage.
De gemeenteraadsbeslissing van 28/10/2022 zoals gevoegd als bijlage.
Collegespreking 26/09/2022 : dynamische zone 30 Binkom N223 : afbakening zone : hernieuwd voorstel naar AWV voor agendering op PVC:goedkeuring
De P.C.V. van 25/10/2022 verslag gevoegd als bijlage.
Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968.
Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers.
Artikel 186 van het gemeentedecreet.
Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester worden niet meer bekend gemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum waarop ze op de website bekendgemaakt worden.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen en de berekening van de termijnen.
Koninklijk besluit van 1 december 1975.
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009.
Dit uitvoeringsbesluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976.
Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een gemeente.
Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Door de nieuwe inplanting van de school zit de huidige zone 30 eerder onlogisch in elkaar. Vandaag zijn de bewegingen vooral geconcentreerd rond de in- en uitrit ter hoogte van feestzaal Santro. Een verschuiving van zone 30 is aangewezen :
-Richting Sint-Joris-Winge zouden we de zone 30 willen laten starten ter hoogte nr 67 voor het kruispunt Tiensesteenweg/Brusselstraat.
-Richting Tienen zouden we de zone 30 willen laten starten ter hoogte van de woning Tiensesteenweg huisnummer 74+- tot net voorbij het kruispunt met de Kerkstraat.
Zone 30 wordt ingesteld om de schoolomgeving veiliger te maken en is een punctuele maatregel. De regel die daarbij gehanteerd wordt is dat het begin van de zone 30 maximaal 100-150 m van de school mag liggen. Of, zoals in dit geval, de belangrijkste oversteek aangezien de school zelf niet grenst aan de gewestring.
Op de PVC van september 2014 werd al beslist om een vaste zone 30 in te stellen rond de nieuwe schoolpoort.
Het in oktober 2015 opgestelde AR dat naar aanleiding van de PCV een jaar eerder door gemeente Lubbeek werd opgesteld voldeed echter niet aan de voorwaarden en werd dus afgekeurd.
De gemeenteraad nam in zitting van 28/4/2020 een nieuwe beslissing tot uitbreiding van de zone 30.
Dit aanvullend reglement werd eveneens niet aangenomen. AWV vraagt de plaatsing van dynamische borden op de Vlierbeekstraat en Kerkstraat.
De Dienst Mobiliteit stelt dus voor om de dynamische zone als volgt af te bakenen:
De snelheidszones dienen ook bekeken te worden:
Afbeelding hieronder de afgeleide snelheidsregimes op basis van de huidige verkeersborden zoals gegeneerde in verkeerborden.vlaanderen.
Er zijn geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Het aanvullend politiereglement aan te vullen als volgt:
In het gebied Tiensesteenweg N223 begrenst door nr. 62 tot net achter het kruispunt met de Kerkstraat in de rijrichting Tienen en vanaf nr. 65 tot en met nr. 41 in de rijrichting Aarschot op de Tiensesteenweg N223.
In de Vlierbeekstraat vanaf huisnummer 5 tot de aansluiting met N223.
In de Kerkstraat vanaf huisnummer 4 tot de aansluiting met de N223.
In de Brusselsestraat vanaf begin bebouwde kom, de grens tussen perceel 180B en 179K, en de N223 wordt volgende maatregel ingevoerd:
-de dynamische zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de variabele zone 30 wordt aangeduid;ook
het einde van de dynamische zone 30 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
-variabele verkeersborden C43 zone 30
-verkeersborden F4b
-N223 richting Tienen ter hoogte van nr.62 kmpunt ca 13,05
-N223 richting Aarschot vlak na het kruispunt met de Brusselstraat kmpunt ca 13,35
-ter hoogte van nr.5 in de Vlierbeekstraat
-ter hoogte van de Kerkstraat ter hoogte van nr.5
-ter hoogte van begin bebouwde kom in de Brusselstraat op de grens tussen perceel 180B en 1749K
-N223 richting Aarschot ter hoogte van nr.41 kmpunt 13,05
-N223 richting Tienen na kruispunt met Kerkstraat kmpunt ca 13,35
Art. 2. De bestaande oversteekplaats ter hoogte van kilometerpaal 13.3 wordt verplaatst ter hoogte van Tiensesteenweg 61
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode
Art. 3. Dit aanvullend reglement treed in werking vanaf 1 september 2023.
Art. 4. Dit aanvullend reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Art. 5. Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid ter kennisgeving.
Het Vastgoedinformatieplatform is een generiek gegevensdelingsplatform dat de uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk maakt.
Wat is het Vastgoedinformatieplatform?
Het Vastgoedinformatieplatform realiseert één centraal aanvraag- en afleverloket en stelt een dossier vastgoedinformatie samen.
In oktober 2022 is het platform gelanceerd in een MVP-versie. Steeds meer steden en gemeenten zullen gebruikmaken van het platform. Vanaf 1/1/2024 verlopen alle aanvragen in Vlaanderen via het Vastgoedinformatieplatform.
Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties.
Het Vastgoedinformatieplatform brengt daar verandering in. Dit generiek gegevensdelingsplatform maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk. De verschillende aanvragers kunnen de informatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.
Op 3 oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars in de eerste aangesloten gemeenten. Tot 2024 zullen steeds meer steden en gemeenten aanvragen behandelen via het nieuwe systeem. Op 1 januari 2024 zullen diverse aanvragers dossiers vastgoedinformatie kunnen opvragen in alle Vlaamse steden en gemeenten.
Het Vastgoedinformatieplatform is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en Fednot ) en de Vlaamse Regering. Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer.
Gefaseerde uitrol
Het Vastgoedinformatieplatform is momenteel in gebruik door notarissen en vastgoedmakelaars in de reeds aangesloten gemeenten. Tot eind 2023 zullen steeds meer steden en gemeenten aanvragen behandelen via het nieuwe systeem.
Op 1 januari 2024 gaat de decretale verplichting in en zullen alle aanvragen in Vlaanderen via het platform verlopen. Vanaf dan zullen ook burgers terecht kunnen op het platform.
Decreet Lokaal Bestuur
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat gemeenten samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Lubbeek de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Geen financiële gevolgen
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Art. 2 - Algemeen
De gemeente Lubbeek verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Lubbeek doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Lubbeek stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 18/4/2023 wordt ten voordele van gemeente Lubbeek een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Art. 3 - Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Art. 4 - Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag Retributiebedrag
Vastgoeddossier 125 EUR
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Art. 5 - Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Art. 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente [X] voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
1. aanvragers; en
2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
1. contact- en identificatiegegevens;
2. financiële gegevens;
3. het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer;
4. vastgoedinformatie;
5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.
§4. De gemeente Lubbeek bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Lubbeek verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Lubbeek bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Lubbeek doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Lubbeek, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Art. 7 – Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Lubbeek via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Art. 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 18/04/2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Art. 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Bijlage: verwerkingsovereenkomst
Vaststellen dertig jaar publiek gebruik van dit verbindingswegje:
De gemeente Lubbeek ontving op 28 juli 2022 een verzoekschrift aan de gemeenteraad om het dertig jaar algemeen publiek gebruik van de wegenis op privaat terrein tussen de Hoogstepuntlaan en de Pottaerdestraat te laten vaststellen.
De gemeenteraad heeft in zitting van 27 september 2022 het onafgebroken dertig jaar algemeen publiek gebruik van de wegenis tussen de Hoogstepuntlaan en de Pottaerdestraat (buurtweg 26) vastgesteld. Het college van burgemeester en schepenen werd gelast met de opmaak van de wegenis tussen de Hoogstepunlaan en buurtweg 26.
Aanstellen landmeters
Landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest werd aangesteld voor de opmaak van een grafisch plan voor het bepalen van de rooilijn voor innames.
Volgens de decretale bepalingen werd voor het apart schattingsverslag landmeter Ben de Winter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68b, 3290 Diest aangesteld.
Trage wegen actieplan
In samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant werd een trage wegen actieplan opgemaakt. Dit plan werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 september 2018 en door de deputatie in zitting van 10 januari 2019.
Het trage wegen actieplan beoogt voor het hele grondgebied van de gemeente een planmatige en onderbouwde lange termijnvisie voor deze materie. Via de uitvoering van deze beleidsvisie kan antwoord geboden worden op het engagement dat aangegaan werd via de hoger vernoemde dadingsovereenkomst.
Het verbindingswegje Hoogstepunlaan werd opgenomen in het trage wegen actieplan op de kaart categorie2 (te behandelen na 2025) met als voorstel om dit wegje te openen.
Grafisch plan voor het bepalen van de rooilijn voor innames:
Landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest, heeft een grafisch plan voor het bepalen van de rooilijn voor innames opgesteld:
Er worden innames gedaan in de volgende kadastrale percelen:
Perceel 15 F - inname van 2 are, 43 ca
Perceel 49D - inname van 12 ca
De innames op de percelen werden aangeduid in gele kleur op het grafisch plan voor het bepalen van de rooilijn voor innames d.d. 1 december 2022.
Grondverwerving
Na definitieve goedkeuring wordt de vergoeding voor waardevermeerdering of vermindering betaald tegen de vastgestelde schattingsprijs volgens het schattingsverslag van landmeter Ben De Winter (beëdigd schatter), voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68b, 3290 Diest.
De waardevermindering voor Lot 1 - kadastraal gekend 15F/deel - oppervlakte 243 m² - bedraagt 700 euro
De waardevermindering voor Lot 2 - kadastraal gekend 49/deel - oppervlakte 12 m² - bedraagt 20 euro
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40
Het decreet van 3 mei houdende de gemeentewegen
Het besluit van de gemeenteraad van 26 september i.v.m. de goedkeuring van het trage wegen actieplan
Het besluit van de deputatie van 10 januari 2019 in verband met de goedkeuring van het trage wegen actieplan
Het besluit van de gemeenteraad van 27 september 2022 - verzoekschrift tot vaststellen van dertig jaar publiek gebruik - verbinding Hoogstepunlaan - Pottaerdestraat - erkenning tot gemeenteweg - artikel 13§3 decreet gemeentewegen
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 oktober 2022 - aanstellen landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest voor de opmaakt van een rooilijnplan verbinding Hoogstepuntlaan - Pottaerdestraat
De aangeleverde informatie geeft duidelijk weer dat de wegenis reeds meer dan dertig jaar aanwezig is, dat de weg steeds het uitzicht van openbare wegenis heeft gehad, dat de wegenis lange tijd aangeduid is op kaarten en wandelingen en dat de wegenis gedurende meer dan dertig jaar publiek gebruikt is.
Er is voldoende bewijs aanwezig voor de gemeenteraad om het dertig jaar publiek gebruik van de weg vast te stellen, wat resulteert in een publieke erfdienstbaarheid over de wegenis.
Artikel. 1. De gemeenteraad stelt het grafisch plan voor het bepalen van de rooilijn voor innames, d.d. 1 december 2022, opgesteld door landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest, voorlopig vast. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om het verbindingswegje gelegen tussen de Hoogstepunlaan en buurtweg 26 te realiseren overeenkomstig dit grafisch plan.
Art. 2. De gemeenteraad stelt het schattingsverslag met de voorgestelde meer/minwaarde , zoals bepaald door landmeter (beëdigd schatter) Rudi De Winter, voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest voorlopig vast. Dit betreft de waardevermindering bij de realisatie van dit verbindingswegje gelegen tussen de Hoogstepuntlaan en buurtweg 26.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling van de procedure overeenkomstig artikel 21 van het decreet gemeentewegen. Openbaar onderzoek binnen de 30 dagen na beraadslaging.
Art. 4. Deze beslissing wordt als volgt bekendgemaakt:
-aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het nieuwe, gewijzigde of verplaatste wegdeel;
-een bericht op de website van de gemeente;
-een bericht in het Belgisch Staatsblad;
-een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de eigenaars van het onroerende goederen die zich bevinden in het ontwerp van het gemeentelijk rooilijnplan;
-een afzonderlijke mededeling aan de aanpalende gemeenten, als de weg paalt aan de gemeentegrens en deel uitmaakt van een gemeenteoverschrijdende verbinding
-een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement;
-een afzonderlijke mededeling aan de beheerders van aansluitende openbare wegen;
-een afzonderlijke mededeling aan de maatschappijen van openbaar vervoer;
De Vlaamse Regering zal het M-decreet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vervangen door het decreet leersteun.
In het decreet leersteun wordt een nieuw model voor ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs uitgewerkt: het leersteunmodel. De huidige ondersteuningsnetwerken verdwijnen.
Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering voor het nieuwe ondersteuningsmodel:
- Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken.
- Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa.
- Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden.
De Vlaamse Regering ambieert hierbij:
Het decreet leersteun en het leersteunmodel treden vanaf 1 september 2023, onder voorbehoud van definitieve goedkeuring, in werking.
Het ontwerpdecreet over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze - met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7- .
Het LSC wordt georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet en kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn. Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs.
Scholen gewoon basisonderwijs die ingeschreven leerlingen hebben met:
- een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs),
of
- een IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs
kunnen een samenwerking met een LSC uitbouwen.
GBS De STip Linden, GBS De STip Binkom en SCHOOL3211 Pellenberg hebben ingeschreven leerlingen met een GC-verslag of een IAC-verslag.
Deze scholen werken voor de begeleiding van de leerlingen met dergelijke verslagen tot op heden samen met het ondersteuningsnetwerk CO.
Het aansluiten met een nieuw LSC ligt nu op de bovenste plank gezien het huidige ondersteuningsnetwerk verdwijnt.
Voor onze regio zijn er 2 erkende leersteuncentra nl. Leersteuncentrum GO! CO Leuven en Leersteuncentrum Oost-Brabant van het vrije net.
De directeurs van de scholen vragen het schoolbestuur aan te sluiten bij Leersteuncentrum GO! CO Leuven omdat dit een verderzetting is van het huidige ondersteuningsnetwerk CO. Ondersteuningsnetwerk CO heeft de laatste2 schooljaren aan een structuur gewerkt die volledig het leersteundecreet dekt. De directies zijn tevreden over de huidige samenwerking en kiezen er ook voor om de continuïteit bij de begeleiding van de leerlingen met specifieke behoeften te behouden. Op deze manier worden de leerlingen en de leerkrachten van de gemeentelijke basisscholen Lubbeek voorzien in professionele leersteun. Leersteuncentrum GO! CO Leuven is de zelfstandige instelling. Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025. OVSG Staat ook achter deze keuze.
Het schoolbestuur moet zijn nieuwe keuze uiterlijk 10 maart 2023 meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI. Door deze zeer strakke timing was het college van burgemeester en schepenen genoodzaakt om bij hoogdringendheid een voorlopige beslissing te nemen. Dit deden ze op het schepencollege van 20 februari 2023. We vragen aan de gemeenteraad om de genomen beslissing te bekrachtigen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 56
Ontwerpdecreet over leersteun: VR 2022 1811 DOC.1239/2 (In bijlage)
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 maart 2023
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Op 16 februari 2023 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden. De schoolraad gaf een gunstig advies om aan te sluiten bij het Leersteuncentrum GO! CO Leuven
Op 20 februari 2023 gaf het college van burgemeester en schepenen aan de directies van GBS de STiP Linden, GBS de STiP Binkom en school 3212 Pellenberg groen licht om toe te treden tot het leersteuncentrum GO!CO Leuven.
Er zijn geen financiële gevolgen
Artikel 1. Er wordt kennis genomen van het besluit van het schoolbestuur om op 1 september 2023 met GBS de STiP Linden, GBS de STiP Binkom en GBS school 3212 Pellenberg aan te sluiten bij het leersteuncentrum GO! CO Leuven en het besluit wordt bekrachtigd door de gemeenteraad.
Op 3 maart 2023 ontving de gemeenteraad van Lubbeek een schrijven van SwaL met de uitnodiging voor de algemene vergadering, die zal plaatsvinden op 18 april 2023.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Raadslid Liesbeth Smeyers is aangeduid als effectief lid bij besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2019.
Agenda:
1. Verslag van de Raad van Bestuur over de verrichtingen van het dienstjaar 2022
1. Verslag van de commissaris
2. Goedkeuring van de jaarrekening 2022
3. Bestemming van het resultaat
4. Kwijting te verlenen aan bestuurders raad van bestuur en commissaris
5. Samenstelling raad van bestuur
a. Publieke aandeelhouders: bekrachtiging invulling mandaten volgens beurtrol
(vervanging in cluster 6 van Glabbeek door Lubbeek)
6. Vorming woonmaatschappij
a. ontwerp fusievoorstel in voorbereiding BAV 20/6/2023
b. advies aanvraag erkenning lokale besturen
c. advies subregio's lokale besturen
7. Goedkeuring van de notulen van de vergadering
Artikel 1. Keurt de agenda van de algemene vergadering op 18 april 2023 goed.
Art. 2. Mandateert Liesbeth Smeyers met als plaatsvervanger Geert Bovyn om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan SWaL.
Op 14 maart 2023 ontving de gemeenteraad van Lubbeek een schrijven van Interleuven met de uitnodiging voor de algemene vergadering, die zal plaatsvinden op 21 juni 2023 om 19.00 uur in de vergaderzaal van Interleuven, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
Er is parkeergelegenheid voorzien.
Decreet Lokaal Bestuur
Nieuwe gemeentewet
Raadslid Martine Dierickx is aangeduid bij raadsbesluit van 28 februari 2023, in tijdelijke vervanging van Martine Adams, effectief lid bij besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2019.
Agenda:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 18-01-2023 en verslag buitengewone
algemene vergadering d.d. 18-01-2023
3. Toetreding nieuwe vennoot: Hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant
4. Statutenwijziging
5. Verslag over de activiteiten 2022
6. Jaarrekening per 31-12-2022 en verslag van de commissaris-revisor
7. Verwerking van de resultaten krachtens art. 44 van de. statuten
8. Kwijting te verlenen aan bestuurders en commissaris-revisor
9. Vervanging leden raad van bestuur - indien van toepassing
10. Diversen
Artikel 1. Keurt de agenda van de algemene vergadering op 21 juni 2023 goed.
Art. 2. Mandateert Martine Dierickx met als plaatsvervanger Tom De Winter-Pieters om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Interleuven.
De gemeente Lubbeek onderzoekt, samen met (een ad hoc werkgroep binnen) de Milieuraad of met enkele actieve zwerfvuilpeters en -meters, welke aanvullende preventieve acties mogelijk zijn in het kader van de aanpak van de zwerfvuilproblematiek in de gemeente.
Tijdens de voorbije en het komende weekend gingen en gaan in onze straten heel wat Lubbeekse zwerfvuilpeters en -meters, de Mooimakers, weer aan de slag.
De dag zelf zijn die straten en wegjes heerlijk proper. Maar … zelfs daags nadien al, vinden we terug zwerfvuil langs de kant van de weg. Intussen worden er ook Vlaamse GAS-ambtenaren aangesteld en zal er mogelijk over enige tijd statiegeld op blikjes en plastic flessen ingevoerd worden. Dit alles zijn reeds eerste mooie stappen naar een properdere gemeente, zowel preventief als curatief.
Maar ook met al deze maatregelen, zal er nog steeds vuil zwerven langs de Lubbeekse straten, wegen, bossen. Het voelt m.a.w. heel erg als sisyfusarbeid … Met dit voorstel willen we daar iets aan doen.
We stellen namelijk voor dat de gemeente bekijkt of ze bijkomende acties kan opzetten. De milieudienst werkt hiervoor samen met de milieuraad of met enkele geïnteresseerde zwerfvuilpeters en -meters zelf, bijvoorbeeld via de oprichting van een ‘ad hoc werkgroep zwerfvuil’ die deze en/of andere acties vormgeeft.
In wat volgt, zetten we alvast enkele mogelijke ideeën op papier. Ze komen van een aantal Lubbeekse Mooimakers wiens input we hiervoor vroegen.
Al deze voorstellen zijn een aanzet, gericht op bewustmaking en gedragsverandering. Uiteraard vragen ze verdere bespreking, moeten ze gecheckt worden op haalbaarheid en zijn andere creatieve ideeën welkom. In het geval van zo’n participatieve aanpak, kan de gemeente van bij de start een soort ‘kader’ vastleggen waarbinnen de acties moeten passen (bijvoorbeeld bepaald budget, bepaalde tijdslijn).
Concrete voorstellen
1. Er wordt een "zwarte lijst" opgemaakt van de straten waar we het meeste zwerfvuil aantreffen. We denken hierbij alvast aan: Helstraat, Ambachtenstraat, Roth, Staatsbaan en Diestsesteenweg, Cubastraat, Lostraat, … maar ook veel andere wegen, vaak wegen waar minder huizen staan. Specifieke acties kunnen prioritair op deze plaatsen ingezet worden..
Hoe maken we de lijst? Dit zou door de milieudienst kunnen opgevraagd worden bij alle zwerfvuilmeters en -peters. Zij kunnen wellicht best ‘hun’ straten beoordelen.
2. de gemeente plaatst BORDEN op deze zwarte punten en eventueel op andere zichtbare plaatsen. Enkele ideeën
- bvb een bord met een fotocollage van zwerfvuilacties uit de hele gemeente
Samen voor een propere gemeente
De Mooimakers van Lubbeek danken u
of
Als jullie niets gooien
moeten wij minder afval rooien.
- of een ludiek bord met tekening en tekst:
-
- om gewenning tegen te gaan, kan het goed zijn om verschillende borden te plaatsen en op verschillende tijdstippen.
Tip: aan de zwerfvuilpeters en -meters kan gevraagd worden om ideeën hiervoor (tekst, foto’s, tekeningen) door te geven.
3. Deze posters worden op A4 of A3 ter beschikking gesteld van bewoners die ze kunnen ophangen aan hun raam.
Opmerking: nu kunnen inwoners ook al affiches opvragen bij Mooimakers, maar die drempel is hoger en deze affiches zijn niet gepersonaliseerd (qua gemeente).
4. In kader van bewustmaking wordt gedurende een bepaalde periode of geregeld een artikel in het infoblad gewijd aan zwerfvuil. Enkele voorbeelden
- een artikel over bvb ‘plaatsvervangers van plastic’
- ‘zwerfvuil en dieren: een dodelijke combinatie’
5. Peukentegels aan de bushaltes
Volgens Mooimakers is dat een efficiënt middel om overlast van peuken tegen te gaan, bvb aan bushaltes. In Nederland worden deze al frequent geplaatst. Vlaanderen ging in 2017 met duizend peukentegels de strijd aan tegen zwerfvuil bij wijze van experiment.
6. De gemeente kan ludieke aanwijzingen plaatsen om geen vuil te gooien in de rioolduikers. Dit doen mensen immers ook geregeld, vaak bij gebrek aan vuilbak in de buurt.
7. Beter voorkomen dan genezen of inzetten op zero waste: winkeliers/frituren kunnen klanten op een of andere manier aanmoedigen om met eigen zakken te winkelen (vb korting, stempel, … aan henzelf te vragen).
8. Tot slot: maak gebruik van een rolmodel (uit Gedragsbeïnvloeding: 9 strategieën tegen zwerfvuil | Mooimakers.be)
Mensen hebben sympathie voor iemand die aardig, knap of bekend is. Zo hebben we wel wat bekenden in Lubbeek … Dit kan helpen om opruimen en schoonmaken ‘hip’ te maken.
Zwerfvuil is een hardnekkig probleem, van alle tijden. Het vraagt dan ook een integrale aanpak, zowel ‘preventief’ als ‘curatief’, inspelend op verschillende elementen.
Naast de reeds bestaande of komende acties (Mooimakers, GAS-boetes, mogelijk statiegeld), willen we met deze bijkomende acties aanzetten geven tot een integralere aanpak. De gemeente kan met deze ‘vriendelijk aansporende’ maatregelen een gedragsverandering teweeg brengen, in de hoop dat we zo het gebruik van camera’s kunnen voorkomen.
De gemeente kiest zelf welk budget ze hiervoor inzet, dit kan ook van jaar tot jaar opgebouwd worden en hoeft niet heel hoog te zijn.
Enig artikel. De gemeente Lubbeek onderzoekt, samen met de Milieuraad of met een ad hoc werkgroep actieve zwerfvuilpeters en -meters, welke aanvullende preventieve acties mogelijk zijn in het kader van de aanpak van de zwerfvuilproblematiek. De hierboven geschetste acties dienen daarbij als inspiratie, maar andere acties zijn evengoed mogelijk.
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt een vraag over de evaluatie van de wijkvergaderingen:
Werd een er een ( overkoepelend ) verslag gemaakt van de wijkvergaderingen? Heeft ondertussen éénieder die een vraag stelde, ook een antwoord ontvangen ?
In bevestigend geval, kunnen de gemeenteraadsleden dat verslag en de antwoorden dan ook ontvangen?
Schepen Simoens antwoordt: de verwerking van de wijkvergaderingen staat op de agenda van het college van burgemeester en schepenen. Er werd ondertussen afgesproken dat er van de zitting in elke deelgemeente een verslag met foto's komt. Dit verslag zal bezorgd worden aan alle inwoners, eventueel via het infoblad óf een aparte publicatie.
Alle vraagstellers zullen een antwoord ontvangen. Er werd nagekeken welke van de ingediende vragen niet konden beantwoord worden tijdens de vergaderingen. De indieners van deze vragen ontvangen nog een antwoord vanuit de gemeentelijke diensten.
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt aan schepen Simoens een vraag naar de evaluatie 'Dag van de Zorg':
Uit een bezoek tijdens de Opendeurdag van het Dienstencentrum is het volgende gebleken:
- Na gesprekken met de bewoners blijkt dat er zich nog steeds problemen voordoen in de serviceflats, niettegenstaande deze al meerdere keren werden aangekaart:
- Na gesprekken met het personeel was er vooral ontgoocheling omtrent de matige opkomst, zeker ook wat de middagmaaltijd betreft.
Schepen Simoens antwoordt: wat betreft de dampkappen dient opgemerkt dat het hier gaat om recirculatiedampkappen. Deze hebben een andere werking en zuigen de lucht inderdaad niet af naar buiten. Er werden ondertussen wel reeds nieuwe filters voor de dampkappen besteld. Die waren inderdaad aan vervanging toe.
De dag van de zorg was inderdaad een minder groot succes dan verwacht. De feedback is gegeven naar de organisatie die ondersteunde bij de promotie. Er zal opgevolgd en geëvalueerd worden met het personeel en de externe partner(s).
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt aan burgemeester Francken een vraag over het zone-overleg brandweer:
Op 22/03 was er zone-overleg ivm de brandweer. Was de gemeente Lubbeek aanwezig/vertegenwoordigd ?
Was is het standpunt van onze gemeente ? Meer personeel in de bestaande kazernes of toch verhuis van ( bepaalde van ) de kazernes?
Quid met de aanrijtijden in onze gemeente?
De burgemeester antwoordt: de gemeente is in de laatste 10 jaar bijna altijd aanwezig op de zoneraad. Deze keer was er inderdaad niemand aanwezig. De burgemeester wordt echter goed op de hoogte gehouden van de gesprekken en volgt dit goed. Er wordt gevraagd naar versterking in de kazerne van Leuven. Daardoor komen ook vragen vanuit andere kazernes. Dit een moeilijke oefening die in mei zal moeten afgerond worden. Er is budget bij de brandweer voor bijkomende aanwervingen, maar de verdeling over de verschillende kazernes moet uitgeklaard.
Schepen Roskams vult aan: één van de redenen dat er extra personeel nodig is, is omdat de brandweer ook de ambulancedienst verzorgt. De vraag naar ambulances neemt toe en daardoor komt er extra druk op de brandweer.
Raadslid Jo Pierson (CD&V) stelt een vraag over het herstel van de plas bij de kerk van Pellenberg:
We weten dat de structurele heraanleg zal gebeuren bij de heraanleg van het plein.
Onze vraag is of er misschien toch al iets voorlopig kan gedaan worden, bijvoorbeeld hakselhout of een andere voorlopige vulling?
Bij regenweer is het daar haast heel moeilijk toegankelijk, niet alleen voor mensen in rolstoelen, maar voor iedereen.
Schepen Suffeleers antwoordt: bij nazicht blijkt dat het stukje van de weg waar de plas ontstaat in privé eigendom is. De gemeente kan daar dus zelf vanuit technisch oogpunt geen rechtstreeks initiatief in nemen. De gemeente zal wel met de eigenaar bekijken wat er eventueel kan gebeuren.
Raadslid Jo Pierson (CD&V) stelt een vraag (van een burger) over het doven van de straatverlichting:
We staan helemaal achter het doven van de straatlampen.
Kunnen dan misschien alle putten in de weg gedicht worden, want nu is het levensgevaarlijk, vooral met de fiets.
Maar ook in de auto kan je de putten niet snel genoeg detecteren wanneer de straten niet verlicht zijn.
Schepen Suffeleers antwoordt: als er putten in de weg zijn, dan mogen burgers deze altijd melden via het formulier op de website. Onze technische dienst rijdt permanent rond met een ploeg om herstellingen uit te voeren en gaten te vullen. Uit Bierbeek, waar de lichten al langer gedoofd zijn, komt het signaal dat er door het doven geen bijkomende risico's op het vlak van veiligheid ontstaan.
Raadslid Jo Pierson (CD&V) stelt een tweede vraag (ook van een burger) over het doven van de straatverlichting:
Het doven van de straatlampen tussen 23 en 24u is net te vroeg. Dat is voor ons nog net het uur dat we vanuit onze zelfstandige zaak naar huis komen of terugkeren van een meeting.
Is het al overwogen om eventueel toch nog een uurtje langer licht aan te laten?
Misschien kan het 's morgens iets later aan of kunnen we gewoon een uur meer investeren in dat veilige gevoel?
Schepen Suffeleers antwoordt: het doven van de lichten in Binkom is reeds enkele maanden in voege en na een gewenning worden er nog weinig problemen ervaren. In de rest van de gemeente zitten we nog maar aan het begin van dit initiatief, dus de gewenning zal nog moeten groeien. Tegen 2027 zal de gemeente helemaal voorzien zijn van ledverlichting. Op dat moment zal er kunnen aangestuurd worden op paalniveau en kan er veel individueler gewerkt worden.
De voorzitter sluit de zitting op 28/03/2023 om 21:48.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ellen Lammens
Voorzitter