Terug
Gepubliceerd op 05/10/2023

Besluit  gemeenteraad

di 26/09/2023 - 20:00

Pellenberg - voetweg 35 - rooilijnplan tot verlegging van voetweg 35 te Pellenberg - voorlopige vaststelling

Aanwezig: Ellen Lammens, Voorzitter
Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Martine Dierickx, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Pieter Verheyden, Lim Vervueren, Martine Adams, Leden
FEITEN EN CONTEXT

 1.Voorgeschiedenis

  • de gemeente Lubbeek werd gedagvaard door Dhr. Van Damme voor haar gevoerde beleid inzake trage wegen. Er werd een dading afgesloten die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 april 2014
  • in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant werd een trage wegen actieplan opgemaakt. Het beoogt voor het hele grondgebied van de gemeente een planmatige en onderbouwde langetermijnvisie van de aanpak van de trage wegen. De planning voorziet in 3 categorieën  van uitvoer, waarbij Categorie met de grootste prioriteit wordt aangepakt.
  • Dit trage wegen actieplan werd onderworpen aan een participatietraject zodat zowel aan de toenmalige adviesraden als aan de inwoners de kans tot inzage, bezwaar, advies en bijsturing werd gegeven.
  • De gemeenteraad keurde dit plan goed in zitting van 26 september 2018
  • Het trage wegen actieplan werd goedgekeurd en bekrachtigd door de deputatie in zitting van 19 december 2018.
  • Hoewel het trage wegen actieplan veel gelijkenissen vertoont met ”gemeentelijk beleidskader en actieplannen” wat in het decreet gemeentewegen beschreven wordt in hoofdstuk 2, is het hier niet gelijk aan. Het gemeentelijk trage wegen actieplan werd immers goedgekeurd (2018) voor de inwerkingtreding van het decreet gemeentewegen (2019).
  • Via de uitvoering van deze beleidsvisie kan antwoord geboden worden op het engagement dat aangegaan werd via de hoger vernoemde dadingsovereenkomst.
  • Het uitvoeren van dit actieplan schept ook heel wat mogelijkheden voor het realiseren van beleidsdoelstellingen rond mobiliteit, veiligheid, recreatie, sport en klimaat
2. Motivatie behandeling voetweg nr. 35 te Pellenberg
  • de gemeente Lubbeek neemt het initiatief om, met akkoord van de eigenaars het nodige afschaffingsdossier op te stellen
  • landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest werd aangesteld om een rooilijnplan tot verlegging van voetweg 35 op te stellen.
  • landmeter Ben de Winter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest werd aangesteld om het bijhorend schattingsverslag op te stellen.
3. Huidige toestand voetweg nr. 35 te Pellenberg
  • Deze voetweg start aan voetweg 34 ter hoogte van perceel 50C en loopt dwars door akkerland tot perceel 40s, tot in eigendom van natuurpunt. Vanaf het perceel 40s tot aan het perceel 40m2 loopt deze door het bos van agentschap natuur en bos. Op het perceel 40N2 loopt deze dwars door akkerland en is deze ingenomen door landbouw. Daarna loopt deze op openbaar domein van 85Y3 tot aan de zavelstraat. Tussen perceel 84D en 85Y3 kruist voetweg 35 voetweg 38.
  • Voetweg 35 in Pellenberg werd opgenomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen voetweg.
  • Voetweg 35 te Pellenberg werd opgenomen in het trage actieplan op de kaart categorie 1 (te behandelen voor 2025). In het trage wegen actieplan werd voorgesteld om voetweg 35 te openen.
  • Het eerste deel van de weg vanaf de Meistraat ligt in Natuurgebied (code 00_0701) Het is een bos in actief beheer van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). Het tweede te verleggen deel van Voetweg 35 ligt volgens het origineel gewestplan Leuven (7/4/1977) in Landschappelijk waardevol agrarisch gebied (code 00_0901). Het aangrenzend perceel valt in Natuurgebied (code 00_0701)
    De nieuwe wegzate grenst dan ook aan het in het GRUP Zonevreemde woningen in kwetsbare gebieden aan Zone voor effectief te vrijwaren bos- en natuurgebied (overdruk)

4. Gewenste toestand voetweg 35 te Pellenberg
  • De buurtweg wordt gelegd vanaf de Meistraat op de percelen 43G, 43F, 40D2 en 40C2gelegen langs de perceelsgrens tegen het bos van Agentschap Natuur en Bos. Door het verplaatsen van de voetweg naar die percelen blijft de verbinding tussen de Meistraat en de toegang tot het Gasthuisbos bestaan, weliswaar op andere percelen. Op de percelen in het bos van Agentschap Natuur en bos wordt de voetweg geopend op de percelen 40S, 40 W , 41B en het openbaar domein. Met akkoord van het Agentschap van Natuur en Bos wordt de voetweg verplaatst op de aangelegde weg door het Agentschap Natuur en Bos. Door de verplaatsing van voetweg 35 wordt de verbinding tussen de Meistraat en de Zavelstraat terug gerealiseerd.
  • Landmeter Geert Menten van landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest werd aangesteld voor de opmaak van het rooilijnplan tot gedeeltelijke verplaatsing van Voetweg 35 te Pellenberg.
    Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, voor de opmaak van het schattingsverslag landmeter Ben De Winter van landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest aangesteld.
    Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor gedeeltelijke afschaffing van Voetweg 35 uit de Atlas der Buurtwegen van Pellenberg.

    Door de wijziging van deze gemeentewegen zijn geen nutsleidingen die op private eigendommen zullen liggen
5. Aftoetsen aan de artikels 3 en4 van het gemeentedecreet
 
Het toetsingskader en de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in de artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
 
6. Overleg met de eigenaars

Er werd met de betrokken eigenaars overlegd om tot een gedragen oplossing te komen

Met brief dd. 19/9/2023 worden de eigenaars ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer- of minwaarde.

JURIDISCHE GRONDEN
  • Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald art; 40  over de bevoegdheden van de Gemeenteraad
  • Het Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur
  • De Wet op de buurtwegen van 10 april 1841, gewijzigd bij de wet van 20 mei 1863 en 9 augustus 1948. Deze wet is afgeschaft, maar de Atlassen der Buurtwegen werden als juridische basis behouden via artikel 85 van het decreet houdende de gemeentewegen;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2014 in verband met de goedkeuring van de dading met de heer Van Damme;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2018 i.v.m. het trage wegen actieplan;
  • Het besluit van de deputatie van 19 december 2018 in verband met de goedkeuring van het trage wegen actieplan
  • Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 van kracht sinds 1 september 2019. De procedure voor de wijziging van gemeentewegen wordt beschreven in afdeling 2”procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen – de artikels 16 tot 19.Het toetsingskader of de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen
ARGUMENTATIE

Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Voor het eerste deel vanaf de Meistraat verleggen we de voetweg op de nu bestaande boswegen van het bos van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). Voor het tweede deel verleggen we Voetweg 35 naast de rand van het bos en aan de rand van het agrarische gebied. Zo kan het waardevol agrarisch gebied maximaal gebruikt worden voor landbouw en ontzien we tegelijkertijd het bos. Het wandelnetwerk blijft intact.

(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Het verplaatsen van voetweg 35 zorgt ervoor dat de voorziene functies in de percelen ongehinderd kunnen worden uitgeoefend, wat niet onbelangrijk is in een landelijke gemeente als Lubbeek. Door het verplaatsen van de weg wordt wel een gelijkaardige verbinding voorzien.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
Hoewel in het gemeentelijk actieplan voorzien was om trage weg 35 open te houden, achten wij het voorzien van een gelijkwaardige trage verbinding door verplaatsing van de weg verenigbaar met de geest van dit plan.


Conclusie
 Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen
 De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in  artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen

FINANCIEN

De financiële impact van dit dossier blijft voor de gemeente beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag

Deze gemeenteweg heeft een privaat karakter, het verleggen van voetweg 35 geeft aanleiding tot een meer-minwaarde voor de eigenaars van de getroffen percelen. Art.28§2geeft aan dat de meer-en minwaarde bij de verplaatsing van een voetweg op hetzelfde perceel verondersteld wordt elkaar op te heffen.

Deze meer- en minwaardes worden weergegeven in het schattingsverslag in bijlage.

Publieke stemming
Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Martine Dierickx, Klaas Gutschoven
Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Martine Dierickx
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT

Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 18 september 2023 tot verlegging van voetweg 35 in Pellenberg.

Art. 2. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om voetweg 35 te Pellenberg gelegen aan de Lostraat van  Pellenberg, te verleggen langs de perceelgrenzen en op de weg door het bos van het Agentschap Natuur en Bos, zoals dit is weergegeven op het rooilijnplan tot verlegging van voetweg 35 te Pellenberg, opgemaakt door landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.

Art. 3. De gemeenteraad stelt het ontwerp van rooilijnplan tot verlegging van voetweg 35 te Pellenberg, opgesteld door landmeter Geert Menten, voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest voorlopig vast.

Art.4. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde zoals bepaald in het schattingsverslag opgesteld door landmeter Ben De Winter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.

Art. 5. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek, binnen de 30 dagen na de beraadslaging

Deze beslissing wordt bekendgemaakt volgens de modaliteiten van art.21 van het decreet houdende de gemeentewegen:

  • Aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin-en eindpunt van het gewijzigde en op te heffen wegdeel;
  • Een bericht op de website van de gemeente;
  • Een bericht in het Belgisch Staatsblad;
  • Een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de bewoners van het gewijzigde en op te heffen wegdeel;
  • Een afzonderlijke mededeling aan de aanpalende gemeenten, als de gewijzigde en op te heffen weg paalt aan de gemeentegrens en deel uitmaakt van een gemeenteoverschrijdende verbinding;
  • Een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement Mobiliteit en Openbare werken;
  • Een afzonderlijke medeling aan de beheerders van aansluitende openbare werken.

Bijlagen