1. Voorgeschiedenis
Voor het deel van voetweg 38 gelegen tussen de Lostraat en de Boschstraat in Bierbeek ligt de voetweg volgens de ligging van de Atlas der Buurtwegen op de kadastrale percelen:
167R, 138E, 139H, 140A, 163C, 141C, 141B, 141A, 143B, 143G, 162C, 162B, , 159, 156C, 144B 153B, 151B, 144A, 147A. In dit deel is de weg open en toegankelijk.
Voor het deel van voetweg 38 gelegen tussen de Lostraat en de Meistraat ligt de voetweg op de kadastrale percelen:
84N, 84C, 84D, 40N2 en verder in het openbaar domein tot aan de Meistraat
Deze voetweg wordt nu anders gebruikt dan hij getekend is in de Atlas der Buurtwegen.
Op sommige delen is hij een beetje drassig.
Voetweg 38 in Pellenberg werd opgenomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen voetweg.
Voetweg 38 te Pellenberg werd opgenomen in het trage actieplan op de kaart categorie 1 (te behandelen voor 2025). In het trage wegen actieplan werd voorgesteld om voetweg 38 deels te openen en deels af te schaffen.
voor het deel van voetweg 38 gelegen tussen de Lostraat te Lubbeek en de Boschstraat in Bierbeek wordt de voetweg behouden op de kadastrale percelen167R, 138E, 139H, 140A, 163C, 141C, 141B, 141A, 143B, 143G, 162C, 162B, , 159, 156C, 144B 153B, 151B, 144A, 147A;
Op de kadastrale percelen 159, 156C en 153B wordt de voetweg gedeeltelijk afgeschaft (bouwperceel en afsluiting draad). Op het kadastraal perceel 144B wordt de voetweg gedeeltelijk geopend (landbouwperceel) wordt de voetweg gedeeltelijk geopend. Door de kleine wijziging aan de voetweg blijft de verbinding tussen de Lostraat en de Boschstraat in Bierbeek toegankelijk
Voor het deel van voetweg 38 gelegen tussen de Lostraat en de Meistraat blijft de voetweg op de huidige toestand behouden op de kadastrale percelen 84N, 84C en 84D. Op het kadastraal perceel 84N wordt de voetweg voor een klein deeltje verplaatst op hetzelfde perceel. De voetweg ligt volgens de Atlas in de gracht en wordt nu naast de gracht verplaatst. Op het perceel 40N 2 wordt de voetweg afgeschaft en wordt de voetweg deels geopend op het perceel 84D en op het openbaar domein.
Door de kleine wijziging aan dit deel van de voetweg blijft de verbinding tussen de Lostraat en de Meistraat toegankelijk.
Landmeter Geert Menten van landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest werd aangesteld voor de opmaak van het rooilijnplan tot gedeeltelijke verplaatsing en wijziging van Voetweg 38 te Pellenberg.
Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, voor de opmaak van het schattingsverslag landmeter Ben Dewinter van landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest aangesteld.
Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor gedeeltelijke verplaatsing en wijziging van voetweg 38 uit de Atlas der Buurtwegen van Pellenberg.
Door de wijziging van deze gemeentewegen zijn geen nutsleidingen die op private eigendommen zullen liggen.
Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
We verleggen de weg naar de rand van de percelen. Het drassige deel wordt ontzien. Daardoor wordt de voetweg beter bruikbaar en veiliger.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
De voorgestelde wijzigingen zorgen voor een betere Noord-Zuid ontsluiting van het gebied het is een belangrijke weg op deze manier wordt de maasgrootte verkleind. Het in ongebruik geraakte tracé wordt zo opgewaardeerd.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Het verplaatsen van een deel van de weg zorgt voor een comfortabelere wandelervaring
Eigen gemeentelijk afwegingskader
Het deels openen en deels afschaffen van voetweg 38 ligt in lijn met de acties voorzien in het gemeentelijk actieplan.
Conclusie
Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde gedeeltelijke opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen. De voorgestelde gedeeltelijke opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
De financiële impact van dit dossier blijft voor de gemeente beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag
Deze gemeenteweg heeft een privaat karakter, het deels verleggen en versmallen van voetweg 38 geeft aanleiding tot een meer-minwaarde voor de eigenaars van de getroffen percelen. Art.28§2geeft aan dat de meer-en minwaarde bij de verplaatsing van een voetweg op hetzelfde perceel verondersteld wordt elkaar op te heffen.
Deze meer- en minwaardes worden weergegeven in het schattingsverslag in bijlage.
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 18 september 2023 tot gedeeltelijke verlegging en versmalling van voetweg 38 in Pellenberg.
Art. 2. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om voetweg 38 te Pellenberg gelegen aan de Lostraat van Pellenberg, te verleggenen langs de gracht en te versmallen op een perceel gelegen tussen de Lostraat en de Boschstraat te Bierbeek. zoals dit iis weergegeven op het rooilijnplan tot gedeeltelijke verlegging en versmalling van voetweg 38 te Pellenberg, opgemaakt door landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.
Art. 3. De gemeenteraad stelt het ontwerp van rooilijnplan tot gedeeltelijke verlegging en versmalling tot verlegging van voetweg 38 te Pellenberg, opgesteld door landmeter Geert Menten, voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest voorlopig vast.
Art.4. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde zoals bepaald in het schattingsverslag opgesteld door landmeter Ben De Winter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.
Art. 5. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek, binnen de 30 dagen na de beraadslaging
Deze beslissing wordt bekendgemaakt volgens de modaliteiten van art.21 van het decreet houdende de gemeentewegen: