De gemeente Lubbeek wil inzetten op kwaliteitsvolle infrastructuur en verleent hiervoor een investeringstoelage aan de parochiezalen.
Er wordt voor 2024 een bedrag van 150.000 euro voorzien voor Het Schuurke, doch deze wordt niet opgenomen in artikel 2 van het gemeentelijk toelagereglement betreffende investeringen aangaande parochiezalen, goedgekeurd door de GR van 29 december 2020. Dit reglement dient dus aangepast te worden.
Ondertussen willen we nog enkele kleine wijzigingen aanbrengen:
- De aanvraag dient te gebeuren door de eigenaars/opstalhouders van parochiezalen. In het geval van Het Schuurke is de Kerkfabriek eigenaar en heeft de VZW een schriftelijk akkoord/toestemming om de werken uit te voeren. De woorden "eigenaars/opstalhouders" dient in artikel 2 geschrapt te worden en Het Schuurke moet toegevoegd worden.
- keukeninrichting is niet voorzien in de opsomming van de werken die in aanmerking komen voor de subsidie. We stellen voor om dit eveneens te wijzigen: bij bouw of renovatie de eerste uitrusting van de vernieuwde inrichting met groot- en/of inbouwelektro. De vervanging van deze apparaten zijn daarna voor eigen rekening.
- bij roerende goederen die niet in aanmerking komen voor investering staat "elektrische apparaten". De elektrische apparaten voorzien in keukeninrichting bij bouw of renovatie (zoals koelkast, industriële afwasmachine) worden dan wel aanvaard.
Decreet Lokaal Bestuur
GR beslissing van 29 december 2020 : goedkeuring van het gemeentelijk toelagereglement betreffende investeringen aangaande parochiezalen
We stellen voor om het gemeentelijk toelagereglement betreffende investeringen aangaande parochiezalen als volgt te wijzigen :
Artikel 2 : Wie kan een aanvraag doen?
De aanvraag tot toelage kan enkel uitgaan van volgende parochiezalen:
- parochiezaal Sint-Bernard (Staatsbaan 176, 3210 Lubbeek)
- parochiezaal Linden (Korenbloemstraat 12, 3210 Linden)
- parochiezaal Pellenberg (Kortebergstraat 6, 3212 Pellenberg)
- Het Schuurke, Binkomstraat, 3210 Lubbeek
Artikel 3 : Wie kan een aanvraag doen?
- De volgende werken komen als investeringen in aanmerking voor de toepassing van dit reglement:
a. kosten gemaakt ter voorbereiding van de werken, zoals plannen ontwerpen, sloopwerken,...
b. de kosten van de ruwbouw (water- en winddicht maken van het gebouw)
c. komen ook nog in aanmerking:
- isolatiewerken
- elektriciteitswerken
- aanleggen en aansluiten van water - en gasleidingen
- plaatsen van deuren en ramen
- bevloering
- afvoer water- en sanitaire leidingen
- bezetten van muren en plafonds
- afvoer afvalwaters
- rookzuigers en verluchtingsapparaten
- algemeen plan in verband met brandbeveiliging
- verwarmingstoestellen (radiatoren, kachels…)
- verfwerken in geval van grote verbouwingen of nieuwbouw
- aanleg van het terrein
- vervangen van dakgoten vanaf 20% van de oppervlakte
- vervangen van dakbedekking vanaf 20% van de dakoppervlakte
d. plaatsing van sanitaire installatie wanneer ook een installatie voor hemelwaterrecuperatie geplaatst is. De scheiding tussen hemel- en afvalwater dient op privédomein voorzien te zijn en aangetoond door een erkende keurder
e. stabiliteitswerken aan het gebouw zoals werken aan het dak, aan buiten- en dragende muren, aan vloeren
f. keukeninrichting: bij bouw of renovatie de eerste uitrusting van de vernieuwde inrichting met groot- en/of inbouwelektro.
- De volgende werken komen niet als investeringen in aanmerking voor de toepassing van dit reglement:
a. kosten verbonden aan de decoratie en of luxe-uitvoeringen
b. kosten voor de roerende uitrusting van de parochiezaal:
- meubilair
- alle andere elektrische apparaten dan diegene vermeld onder artikel f. keukeninrichting.
- tapinstallaties
- speciale verlichtingstoestellen
- muziekapparatuur (radio’s, stereoketens, bandrecorders, filmapparatuur, …)
- toestellen zoals fax, kopieermachine, grasmaaier, …
- onderhoudskosten (bijvoorbeeld reinigingsproducten, …)
Artikel 12:
Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2023.
Geen financiële gevolgen.
Enig artikel. Het reglement betreffende investeringen aangaande parochiezalen als volgt goed te keuren:
Artikel 1: Algemene bepalingen
Het College van Burgemeester en Schepenen verleent aan de eigenaars/opstalhouders van de parochiezalen een toelage betreffende investeringen overeenkomstig de bepalingen van dit reglement en binnen de perken van de daartoe op de begroting van de gemeente Lubbeek goedgekeurde kredieten.
Artikel 2: Wie kan een aanvraag doen?
De aanvraag tot toelage kan enkel uitgaan van de eigenaars/opstalhouders van volgende parochiezalen:
- parochiezaal Sint-Bernard (Staatsbaan 176, 3210 Lubbeek)
- parochiezaal Linden (Korenbloemstraat 12, 3210 Linden)
- parochiezaal Pellenberg (Kortebergstraat 6, 3212 Pellenberg)
- Het Schuurke (Binkomstraat, 3210 Lubbeek)
Artikel 3: Welke werken komen in aanmerking?
- De volgende werken komen als investeringen in aanmerking voor de toepassing van dit reglement:
a. kosten gemaakt ter voorbereiding van de werken, zoals plannen ontwerpen, sloopwerken,...
b. de kosten van de ruwbouw (water- en winddicht maken van het gebouw)
c. komen ook nog in aanmerking:
- isolatiewerken
- elektriciteitswerken
- aanleggen en aansluiten van water - en gasleidingen
- plaatsen van deuren en ramen
- bevloering
- afvoer water- en sanitaire leidingen
- bezetten van muren en plafonds
- afvoer afvalwaters
- rookzuigers en verluchtingsapparaten
- algemeen plan in verband met brandbeveiliging
- verwarmingstoestellen (radiatoren, kachels…)
- verfwerken in geval van grote verbouwingen of nieuwbouw
- aanleg van het terrein
- vervangen van dakgoten vanaf 20% van de oppervlakte
- vervangen van dakbedekking vanaf 20% van de dakoppervlakte
d. plaatsing van sanitaire installatie wanneer ook een installatie voor hemelwaterrecuperatie geplaatst is. De scheiding tussen hemel- en afvalwater dient op privédomein voorzien te zijn en aangetoond door een erkende keurder
e. stabiliteitswerken aan het gebouw zoals werken aan het dak, aan buiten- en dragende muren, aan vloeren
f. keukeninrichting: bij bouw of renovatie de eerste uitrusting van de vernieuwde inrichting met groot- en/of inbouwelektro.
- De volgende werken komen niet als investeringen in aanmerking voor de toepassing van dit reglement:
a. kosten verbonden aan de decoratie en of luxe-uitvoeringen
b. kosten voor de roerende uitrusting van de parochiezaal:
- meubilair
- alle andere elektrische apparaten dan diegene vermeld onder artikel f. keukeninrichting.
- tapinstallaties
- speciale verlichtingstoestellen
- muziekapparatuur (radio’s, stereoketens, bandrecorders, filmapparatuur, …)
- toestellen zoals fax, kopieermachine, grasmaaier, …
- onderhoudskosten (bijvoorbeeld reinigingsproducten, …)
- Het College van Burgemeester en Schepenen kan de aanvrager milieuvriendelijke, duurzame, toegankelijkheid bevorderende en/of brandveilige maatregelen opleggen.
- Voor de investeringen wordt er enkel een toelage toegekend voor zover de verzekering niet tussenkomt.
- Voor elke factuur kan slechts éénmaal een toelage worden bekomen.
- Aanvragers die voor dezelfde investeringen via een andere weg dan de gemeente Lubbeek of via een andere gemeente, provincie of overheidsinstelling, een toelage ontvangen, kunnen voor deze investeringen geen toelage meer ontvangen op grond van dit reglement.
Hierop wordt een uitzondering gemaakt indien het totaalbedrag van de weerhouden factuur het maximumbedrag van de toegekende toelage via een andere instantie of overheidsinstelling overschrijdt.
In dat geval kan op basis van eenzelfde factuur in het kader van dit reglement wel nog een toelage worden bekomen doch enkel beperkt tot het gedeelte dat de eerder toegekende toelage overschrijdt.
Artikel 4: Waartoe verbindt de aanvrager zich door het indienen van een investeringsdossier?
Door zijn aanvraag in te dienen, verbindt de aanvrager zich ertoe de volgende verbintenissen na te leven:
- tijdens en na de uitvoering van de werken, de controle op de naleving van de voorwaarden waaronder de principiële goedkeuring werd verleend, toestaan door de technische personen die daartoe door het College van Burgemeester en Schepenen werden aangewezen en deze personen alle faciliteiten verlenen voor de vlotte uitvoering van hun opdracht
- de toelage niet te gebruiken voor enig ander oogmerk dan dat waarvoor ze verleend werd
- via een schriftelijke overeenkomst tussen alle betrokkenen (eigenaar, opstalhouder), waarborgen dat de infrastructuur of de gronden na de werken of de aankoop blijft gebruiken gedurende minstens tien jaar
- bij niet-gemeentelijke lokalen: indien de parochiezaal gehuisvest is in een niet-gemeentelijk lokaal, zal de eigenaar/opstalhouder bij vervroegde opzegging van de huisvesting het bedrag van de tot dan toe uitgevoerde werken dienen terug te betalen aan de gemeente
- bij het indienen van een dossier dienen steeds de nodige verzekeringspolissen aanwezig te zijn
Artikel 5: Hoeveel bedraagt de toelage?
De gemeentelijke investeringstoelage is vastgesteld op een maximum bedrag van 250.000 euro per jaar voor de periode van 2021 – 2023 en op een maximum bedrag van 250.000 euro per parochiecentrum voor diezelfde periode.
Het College van Burgemeester en Schepenen kent de toelage toe tot de uitputting van het krediet, in de volgorde waarin de voor goedkeuring vatbare dossiers worden ingediend. De poststempel van het volledige dossier of van het laatst ontbrekende document geldt als bewijs. Aanvragen die op basis hiervan niet meer behandeld kunnen worden, krijgen prioriteit in het daaropvolgend jaar.
Artikel 6: Samenstelling van dossier
De aanvragen die vóór 30 september van het lopende jaar ingediend worden, kunnen in aanmerking komen voor een toelage in hetzelfde jaar. De aanvragen die na 30 september van het lopende jaar ingediend worden, komen in aanmerking voor een toelage in het daaropvolgende jaar. Voor de aankoop of nieuwbouw van lokalen moet de aanvrager bij de aanvang de noodzaak aantonen van de voorziene werken.
Het aanvraagdossier moet de volgende documenten bevatten:
- een beschrijving van de huidige huisvesting
- het voorziene gebruik van de aan te kopen of de te bouwen infrastructuur (welke activiteiten, hoeveel per week, doelgroep,…)
- een profiel van wat de aanvrager zoekt als nieuwe infrastructuur
- de financiële middelen waarover de aanvrager beschikt om de investeringsuitgaven te bekostigen.
Voor de verbouwing van infrastructuur dienen enkel het eerste en laatste punt in het dossier opgenomen worden. Samen met het dossier moet de aanvrager het speciaal daartoe bestemde aanvraagformulier indienen.
Artikel 7: Verdere procedure
De aanvraag voor de toelage wordt voor aanvang van de werken en onder de vorm zoals hierboven in artikel 6 bepaald, bij het College van Burgemeester en Schepenen ingediend. Als datum van ontvangst geldt de datum waarop het volledige, voor goedkeuring vatbare dossier werd ingediend.
Het College van Burgemeester en Schepenen toetst elke aanvraag aan de toepassingsvoorwaarden van het reglement. Na ontvangst van de aanvraag wordt binnen 30 dagen meegedeeld of het dossier volledig en ontvankelijk is. Indien het dossier onvolledig is dan wordt dit binnen dezelfde termijn aan de aanvrager meegedeeld. In dit geval kan deze het dossier volgens de opgegeven opmerkingen aanpassen of aanvullen en opnieuw indienen.
Het College van Burgemeester en Schepenen beslist binnen de 45 dagen na ontvangst van het volledige voor goedkeuring vatbare dossier over de toekenning van de toelage.
Na goedkeuring van het desbetreffende dossier zal de uitbetaling van de investeringen gebeuren op voorlegging van de ontvangen facturen. Voorschotfacturen komen niet in aanmerking. Hiervoor dienen de nodige afschriften bezorgd te worden aan het College van Burgemeester en Schepenen dat ten laatste 14 dagen na ontvangst van de bewijsstukken beslist over de uitkering van de toelage. Het goedgekeurde deel zal binnen een termijn van 30 dagen uitbetaald worden.
Artikel 8: Overige werken
Over alle andere (onroerende) werken, niet nader bepaald in dit reglement, zal door het College van Burgemeester en Schepenen soeverein geoordeeld worden.
Artikel 9: Verstrekken van onjuiste gegevens
Het College van Burgemeester en Schepenen is belast met de uitkering van de toelage. Indien voor, tijdens of na de behandeling blijkt dat er onjuiste gegevens werden verstrekt, welke betrekking hebben op het toekennen van de desbetreffende toelage, kan deze door middel van alle rechtsmiddelen worden teruggevorderd.
Artikel 10: Betwistingen
Alle betwistingen betreffende de toepassing van dit reglement worden beslecht door het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 11:
Het College van Burgemeester en Schepenen kan een technische vertegenwoordiger van de gemeente aanduiden waaraan, door de begunstigde, gedurende de werken toegang verleend wordt tot de bouwwerken zodanig dat bovenvermeld persoon zonder enig probleem toezicht kan uitoefenen.
Artikel 12:
Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2023.