De voorzitter opent de zitting op 26/09/2023 om 20:08.
Raadslid Martine Adams stuurde op 4 augustus 2023 een schrijven waarin zij haar ontslag als raadslid meedeelt.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 7 en art. 12-15 betreffende het ontslag als gemeenteraadslid
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het ontslag van raadslid Martine Adams.
Geen financiële gevolgen.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de ontslagname van Martine Adams als gemeenteraadslid.
Mevrouw Martine Adams, raadslid, stuurde op 4 augustus 2023 een e-mail waarin zij haar ontslag als raadslid meedeelt.
In gevolge de ontslagname van Martine Adams stuurt mevrouw Martine Dierickx een schrijven waarin zij het mandaat als opvolger gemeenteraadslid aanvaardt.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 7, art. 12-15 en art. 47 betreffende het ontslag als gemeenteraadslid.
Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet (LPKD) van 8 juli 2011, art. 8, 58 en 169 betreffende opvolgers in de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur art. 6 § 7: de opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in;
Omzendbrief KB/ABB 2018/3 betreffende de start van de lokale en provinciale bestuursperiode;
Memorie van toelichting bij artikel 6 § 7 van het Decreet Lokaal bestuur: de opvolgers die na de installatievergadering worden geïnstalleerd, sluiten op het einde aan. De opvolgers die als raadslid worden geïnstalleerd, worden onderaan de ranglijst bijgeschreven, volgens de datum van hun eedaflegging. Bijgevolg wordt de anciënniteit van de opvolger niet in acht genomen bij de bepaling van de rangorde.
Uit onderzoek van de geloofsbrieven van mevrouw Martine Dierickx door de gemeenteraad, zoals voorgeschreven in art. 6 § 3, art. 14 en art. 68 van het Decreet Lokaal Bestuur, blijkt dat de opvolger die wordt uitgenodigd heden de eed af te leggen, voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Mevrouw Martine Dierickx heeft verklaard dat zij zich niet in een situatie van onverenigbaarheid bevindt.
Na de eedaflegging wordt de tabel van rangorde van de gemeenteraadsleden vastgesteld als volgt :
Volgnr. |
Naam en voornamen raadsleden |
Anciënniteit als gemeenteraadslid |
Aantal bekomen stemmen bij de recentste gemeenteraadsverkiezing |
Opmerkingen |
1 |
Muls Gilberte Maria Hortentia |
02.01.2001 |
659 |
|
2 |
Pierson Jo An Julia |
02.01.2007 |
347 |
|
3 |
Simoens Hugo Maria Armand |
02.01.2007 |
536 |
Onderbreking 2013-2018 |
4 |
Francken Theo Jozef Elisabeth |
02.01.2013 |
2.435 |
|
5 |
Suffeleers Davy |
02.01.2013 |
422 |
|
6 |
Roskams Tania Antonia Deodora |
02.01.2013 |
410 |
|
7 |
Vangoidsenhoven Walter Louis Arthur |
02.01.2013 |
392 |
|
8 |
Alaerts Pascale Renée |
02.01.2013 |
350 |
|
9 |
Bovyn Geert Hendrik Cornelius |
02.01.2013 |
333 |
|
10 |
De Canck Rafaël Hubert Alice |
02.01.2013 |
267 |
|
11 |
Lammens Ellen Mieke Georges |
30.01.2013 |
390 |
|
12 |
Smeyers Elisabeth Cecilia Leander |
02.01.2019 |
490 |
|
13 |
Wouters An |
02.01.2019 |
307 |
|
14 |
Verheyden Pieter |
02.01.2019 |
301 |
|
15 |
Verbinnen Jeroen |
02.01.2019 |
276 |
|
16 |
Vanderzeypen Ivan Philomena François | 06.10.1999 | 176 | Onderbreking 02.01.2019 – 27.08.2019 |
17 | Van Goethem Benny Marcel Albin | 27.08.2019 | 157 | |
18 | De Winter-Pieters Tom |
02.01.2013 | 201 | Onderbreking 02.01.2019 – 21.10.2019 |
19 |
Robben Rina |
30.03.2021 |
204 |
|
20 |
Vervueren Lim |
31.08.2021 |
167 |
|
21 |
Gidts Marijke |
25.01.2022 |
134 |
|
22 |
Ritzen Petrus Joseph Gerardus |
20.12.2022 |
119 |
|
23 |
Martine Dierickx |
28.02.2023 |
166 |
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van mevrouw Martine Dierickx goed.
Art. 2. De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van mevrouw Martine Dierickx in de handen van de voorzitter.
Art. 3. De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe rangorde der raadsleden
De notulen van de gemeenteraad op 29 augustus 2023 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De gemeenteraad dient de notulen goed te keuren.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 29 augustus 2023 goed.
De gemeente Lubbeek wil inzetten op kwaliteitsvolle infrastructuur en verleent hiervoor een investeringstoelage aan de parochiezalen.
Er wordt voor 2024 een bedrag van 150.000 euro voorzien voor Het Schuurke, doch deze wordt niet opgenomen in artikel 2 van het gemeentelijk toelagereglement betreffende investeringen aangaande parochiezalen, goedgekeurd door de GR van 29 december 2020. Dit reglement dient dus aangepast te worden.
Ondertussen willen we nog enkele kleine wijzigingen aanbrengen:
- De aanvraag dient te gebeuren door de eigenaars/opstalhouders van parochiezalen. In het geval van Het Schuurke is de Kerkfabriek eigenaar en heeft de VZW een schriftelijk akkoord/toestemming om de werken uit te voeren. De woorden "eigenaars/opstalhouders" dient in artikel 2 geschrapt te worden en Het Schuurke moet toegevoegd worden.
- keukeninrichting is niet voorzien in de opsomming van de werken die in aanmerking komen voor de subsidie. We stellen voor om dit eveneens te wijzigen: bij bouw of renovatie de eerste uitrusting van de vernieuwde inrichting met groot- en/of inbouwelektro. De vervanging van deze apparaten zijn daarna voor eigen rekening.
- bij roerende goederen die niet in aanmerking komen voor investering staat "elektrische apparaten". De elektrische apparaten voorzien in keukeninrichting bij bouw of renovatie (zoals koelkast, industriële afwasmachine) worden dan wel aanvaard.
Decreet Lokaal Bestuur
GR beslissing van 29 december 2020 : goedkeuring van het gemeentelijk toelagereglement betreffende investeringen aangaande parochiezalen
We stellen voor om het gemeentelijk toelagereglement betreffende investeringen aangaande parochiezalen als volgt te wijzigen :
Artikel 2 : Wie kan een aanvraag doen?
De aanvraag tot toelage kan enkel uitgaan van volgende parochiezalen:
- parochiezaal Sint-Bernard (Staatsbaan 176, 3210 Lubbeek)
- parochiezaal Linden (Korenbloemstraat 12, 3210 Linden)
- parochiezaal Pellenberg (Kortebergstraat 6, 3212 Pellenberg)
- Het Schuurke, Binkomstraat, 3210 Lubbeek
Artikel 3 : Wie kan een aanvraag doen?
- De volgende werken komen als investeringen in aanmerking voor de toepassing van dit reglement:
a. kosten gemaakt ter voorbereiding van de werken, zoals plannen ontwerpen, sloopwerken,...
b. de kosten van de ruwbouw (water- en winddicht maken van het gebouw)
c. komen ook nog in aanmerking:
- isolatiewerken
- elektriciteitswerken
- aanleggen en aansluiten van water - en gasleidingen
- plaatsen van deuren en ramen
- bevloering
- afvoer water- en sanitaire leidingen
- bezetten van muren en plafonds
- afvoer afvalwaters
- rookzuigers en verluchtingsapparaten
- algemeen plan in verband met brandbeveiliging
- verwarmingstoestellen (radiatoren, kachels…)
- verfwerken in geval van grote verbouwingen of nieuwbouw
- aanleg van het terrein
- vervangen van dakgoten vanaf 20% van de oppervlakte
- vervangen van dakbedekking vanaf 20% van de dakoppervlakte
d. plaatsing van sanitaire installatie wanneer ook een installatie voor hemelwaterrecuperatie geplaatst is. De scheiding tussen hemel- en afvalwater dient op privédomein voorzien te zijn en aangetoond door een erkende keurder
e. stabiliteitswerken aan het gebouw zoals werken aan het dak, aan buiten- en dragende muren, aan vloeren
f. keukeninrichting: bij bouw of renovatie de eerste uitrusting van de vernieuwde inrichting met groot- en/of inbouwelektro.
- De volgende werken komen niet als investeringen in aanmerking voor de toepassing van dit reglement:
a. kosten verbonden aan de decoratie en of luxe-uitvoeringen
b. kosten voor de roerende uitrusting van de parochiezaal:
- meubilair
- alle andere elektrische apparaten dan diegene vermeld onder artikel f. keukeninrichting.
- tapinstallaties
- speciale verlichtingstoestellen
- muziekapparatuur (radio’s, stereoketens, bandrecorders, filmapparatuur, …)
- toestellen zoals fax, kopieermachine, grasmaaier, …
- onderhoudskosten (bijvoorbeeld reinigingsproducten, …)
Artikel 12:
Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2023.
Geen financiële gevolgen.
Enig artikel. Het reglement betreffende investeringen aangaande parochiezalen als volgt goed te keuren:
Artikel 1: Algemene bepalingen
Het College van Burgemeester en Schepenen verleent aan de eigenaars/opstalhouders van de parochiezalen een toelage betreffende investeringen overeenkomstig de bepalingen van dit reglement en binnen de perken van de daartoe op de begroting van de gemeente Lubbeek goedgekeurde kredieten.
Artikel 2: Wie kan een aanvraag doen?
De aanvraag tot toelage kan enkel uitgaan van de eigenaars/opstalhouders van volgende parochiezalen:
- parochiezaal Sint-Bernard (Staatsbaan 176, 3210 Lubbeek)
- parochiezaal Linden (Korenbloemstraat 12, 3210 Linden)
- parochiezaal Pellenberg (Kortebergstraat 6, 3212 Pellenberg)
- Het Schuurke (Binkomstraat, 3210 Lubbeek)
Artikel 3: Welke werken komen in aanmerking?
- De volgende werken komen als investeringen in aanmerking voor de toepassing van dit reglement:
a. kosten gemaakt ter voorbereiding van de werken, zoals plannen ontwerpen, sloopwerken,...
b. de kosten van de ruwbouw (water- en winddicht maken van het gebouw)
c. komen ook nog in aanmerking:
- isolatiewerken
- elektriciteitswerken
- aanleggen en aansluiten van water - en gasleidingen
- plaatsen van deuren en ramen
- bevloering
- afvoer water- en sanitaire leidingen
- bezetten van muren en plafonds
- afvoer afvalwaters
- rookzuigers en verluchtingsapparaten
- algemeen plan in verband met brandbeveiliging
- verwarmingstoestellen (radiatoren, kachels…)
- verfwerken in geval van grote verbouwingen of nieuwbouw
- aanleg van het terrein
- vervangen van dakgoten vanaf 20% van de oppervlakte
- vervangen van dakbedekking vanaf 20% van de dakoppervlakte
d. plaatsing van sanitaire installatie wanneer ook een installatie voor hemelwaterrecuperatie geplaatst is. De scheiding tussen hemel- en afvalwater dient op privédomein voorzien te zijn en aangetoond door een erkende keurder
e. stabiliteitswerken aan het gebouw zoals werken aan het dak, aan buiten- en dragende muren, aan vloeren
f. keukeninrichting: bij bouw of renovatie de eerste uitrusting van de vernieuwde inrichting met groot- en/of inbouwelektro.
- De volgende werken komen niet als investeringen in aanmerking voor de toepassing van dit reglement:
a. kosten verbonden aan de decoratie en of luxe-uitvoeringen
b. kosten voor de roerende uitrusting van de parochiezaal:
- meubilair
- alle andere elektrische apparaten dan diegene vermeld onder artikel f. keukeninrichting.
- tapinstallaties
- speciale verlichtingstoestellen
- muziekapparatuur (radio’s, stereoketens, bandrecorders, filmapparatuur, …)
- toestellen zoals fax, kopieermachine, grasmaaier, …
- onderhoudskosten (bijvoorbeeld reinigingsproducten, …)
- Het College van Burgemeester en Schepenen kan de aanvrager milieuvriendelijke, duurzame, toegankelijkheid bevorderende en/of brandveilige maatregelen opleggen.
- Voor de investeringen wordt er enkel een toelage toegekend voor zover de verzekering niet tussenkomt.
- Voor elke factuur kan slechts éénmaal een toelage worden bekomen.
- Aanvragers die voor dezelfde investeringen via een andere weg dan de gemeente Lubbeek of via een andere gemeente, provincie of overheidsinstelling, een toelage ontvangen, kunnen voor deze investeringen geen toelage meer ontvangen op grond van dit reglement.
Hierop wordt een uitzondering gemaakt indien het totaalbedrag van de weerhouden factuur het maximumbedrag van de toegekende toelage via een andere instantie of overheidsinstelling overschrijdt.
In dat geval kan op basis van eenzelfde factuur in het kader van dit reglement wel nog een toelage worden bekomen doch enkel beperkt tot het gedeelte dat de eerder toegekende toelage overschrijdt.
Artikel 4: Waartoe verbindt de aanvrager zich door het indienen van een investeringsdossier?
Door zijn aanvraag in te dienen, verbindt de aanvrager zich ertoe de volgende verbintenissen na te leven:
- tijdens en na de uitvoering van de werken, de controle op de naleving van de voorwaarden waaronder de principiële goedkeuring werd verleend, toestaan door de technische personen die daartoe door het College van Burgemeester en Schepenen werden aangewezen en deze personen alle faciliteiten verlenen voor de vlotte uitvoering van hun opdracht
- de toelage niet te gebruiken voor enig ander oogmerk dan dat waarvoor ze verleend werd
- via een schriftelijke overeenkomst tussen alle betrokkenen (eigenaar, opstalhouder), waarborgen dat de infrastructuur of de gronden na de werken of de aankoop blijft gebruiken gedurende minstens tien jaar
- bij niet-gemeentelijke lokalen: indien de parochiezaal gehuisvest is in een niet-gemeentelijk lokaal, zal de eigenaar/opstalhouder bij vervroegde opzegging van de huisvesting het bedrag van de tot dan toe uitgevoerde werken dienen terug te betalen aan de gemeente
- bij het indienen van een dossier dienen steeds de nodige verzekeringspolissen aanwezig te zijn
Artikel 5: Hoeveel bedraagt de toelage?
De gemeentelijke investeringstoelage is vastgesteld op een maximum bedrag van 250.000 euro per jaar voor de periode van 2021 – 2023 en op een maximum bedrag van 250.000 euro per parochiecentrum voor diezelfde periode.
Het College van Burgemeester en Schepenen kent de toelage toe tot de uitputting van het krediet, in de volgorde waarin de voor goedkeuring vatbare dossiers worden ingediend. De poststempel van het volledige dossier of van het laatst ontbrekende document geldt als bewijs. Aanvragen die op basis hiervan niet meer behandeld kunnen worden, krijgen prioriteit in het daaropvolgend jaar.
Artikel 6: Samenstelling van dossier
De aanvragen die vóór 30 september van het lopende jaar ingediend worden, kunnen in aanmerking komen voor een toelage in hetzelfde jaar. De aanvragen die na 30 september van het lopende jaar ingediend worden, komen in aanmerking voor een toelage in het daaropvolgende jaar. Voor de aankoop of nieuwbouw van lokalen moet de aanvrager bij de aanvang de noodzaak aantonen van de voorziene werken.
Het aanvraagdossier moet de volgende documenten bevatten:
- een beschrijving van de huidige huisvesting
- het voorziene gebruik van de aan te kopen of de te bouwen infrastructuur (welke activiteiten, hoeveel per week, doelgroep,…)
- een profiel van wat de aanvrager zoekt als nieuwe infrastructuur
- de financiële middelen waarover de aanvrager beschikt om de investeringsuitgaven te bekostigen.
Voor de verbouwing van infrastructuur dienen enkel het eerste en laatste punt in het dossier opgenomen worden. Samen met het dossier moet de aanvrager het speciaal daartoe bestemde aanvraagformulier indienen.
Artikel 7: Verdere procedure
De aanvraag voor de toelage wordt voor aanvang van de werken en onder de vorm zoals hierboven in artikel 6 bepaald, bij het College van Burgemeester en Schepenen ingediend. Als datum van ontvangst geldt de datum waarop het volledige, voor goedkeuring vatbare dossier werd ingediend.
Het College van Burgemeester en Schepenen toetst elke aanvraag aan de toepassingsvoorwaarden van het reglement. Na ontvangst van de aanvraag wordt binnen 30 dagen meegedeeld of het dossier volledig en ontvankelijk is. Indien het dossier onvolledig is dan wordt dit binnen dezelfde termijn aan de aanvrager meegedeeld. In dit geval kan deze het dossier volgens de opgegeven opmerkingen aanpassen of aanvullen en opnieuw indienen.
Het College van Burgemeester en Schepenen beslist binnen de 45 dagen na ontvangst van het volledige voor goedkeuring vatbare dossier over de toekenning van de toelage.
Na goedkeuring van het desbetreffende dossier zal de uitbetaling van de investeringen gebeuren op voorlegging van de ontvangen facturen. Voorschotfacturen komen niet in aanmerking. Hiervoor dienen de nodige afschriften bezorgd te worden aan het College van Burgemeester en Schepenen dat ten laatste 14 dagen na ontvangst van de bewijsstukken beslist over de uitkering van de toelage. Het goedgekeurde deel zal binnen een termijn van 30 dagen uitbetaald worden.
Artikel 8: Overige werken
Over alle andere (onroerende) werken, niet nader bepaald in dit reglement, zal door het College van Burgemeester en Schepenen soeverein geoordeeld worden.
Artikel 9: Verstrekken van onjuiste gegevens
Het College van Burgemeester en Schepenen is belast met de uitkering van de toelage. Indien voor, tijdens of na de behandeling blijkt dat er onjuiste gegevens werden verstrekt, welke betrekking hebben op het toekennen van de desbetreffende toelage, kan deze door middel van alle rechtsmiddelen worden teruggevorderd.
Artikel 10: Betwistingen
Alle betwistingen betreffende de toepassing van dit reglement worden beslecht door het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 11:
Het College van Burgemeester en Schepenen kan een technische vertegenwoordiger van de gemeente aanduiden waaraan, door de begunstigde, gedurende de werken toegang verleend wordt tot de bouwwerken zodanig dat bovenvermeld persoon zonder enig probleem toezicht kan uitoefenen.
Artikel 12:
Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2023.
Artikel 5 Ministerieel Besluit van 26 juni 2018
Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd;
2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Artikel 29 Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018
De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Geen financiële gevolgen
Visum
Geen visum vereist
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering: stand van zaken uitvoering meerjarenplan: periode 01/01/2023 - 30/06/2023.
Ieder schoolbestuur maakt voor elk van zijn scholen een schoolwerkplan dat decretaal ten minste volgende elementen bevat :
1° de omschrijving van het pedagogisch project zijnde het geheel van fundamentele uitgangspunten dat door het schoolbestuur voor de school wordt vastgelegd;
2° de organisatie van de school en voornamelijk de indeling in leerlingengroepen;
3° de wijze waarop het leerproces van de leerlingen wordt beoordeeld en hoe daarover wordt gerapporteerd;
4° beleid op leerlingbegeleiding
Daar de schoolwerking steeds in ontwikkeling is, dienen de laatste 3 delen geactualiseerd te worden.
De wijzigingen zijn aangebracht in ARIAL BLACK of doorstreept als ze niet meer van toepassing zijn.
Decreet Lokaal Bestuur
Decreet basisonderwijs hoofdstuk V, afdeling 3bis. leerlingenbegeleiding artikel 47
Decreet van 27 april 2018 (B.S.25/06/2018 decreet betreffende de leerlingbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingbegeleiding
Gemeenteraad van 25 juni 2019 goedkeuring pedagogisch project gemeentelijke basisscholen
Gemeenteraad van 29 september 2020 wijziging decretaal deel van het schoolwerkplan van GBS De STip Binkom
Aanpassingen aan de actuele schoolwerking van GBS De STip Binkom.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. Het schoolbestuur heft het bestaande decretaal deel van het schoolwerkplan van GBS De STip Binkom van 29 september 2020 op.
Art.2. Keurt het hierbij gevoegde decretaal deel van het schoolwerkplan van GBS DE Stip Binkom goed.
Er werd een project opgestart voor de ontharding van de locaties Jeugdsquare, Davidsquare en het Centrum (rond de kerk) te Linden. Deze drie onthardingsprojecten komen in aanmerking voor subsidie van de projectoproep Groenblauwe Parels van het Departement Omgeving, Afdeling Partnerschappen met Besturen en Maatschappij (PBM), Koning Albert II-laan 20 bus 8, 1000 Brussel.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Linden - Onthardingsprojecten - Groenblauwe parels” werd gegund aan Gebouwen en infrastructuur, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 321.223 opgesteld door de ontwerper, Gebouwen en infrastructuur, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 306.447,25 euro (excl. btw) of 370.801,17 euro (incl. 21% btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder de budgetcode 2023/1.2.1.08/0050-00/2200000/Gemeente/CBS/IP-002
Het straatmeubilair en de funderingen voor de speeltoestellen zitten in dit dossier. Voor de speeltoestellen zelf zal een apart dossier opgemaakt worden dat eventueel met een overheidsopdracht zonder voorafgaande bekendmaking geplaatst kan worden (onder drempelbedrag).
Decreet Lokaal Bestuur.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 juli 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 augustus 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 5 december 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 februari 2023:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 maart 2023:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 maart 2023:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 maart 2023:
De uitgave is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 onder het budgetjaar 2023:
code |
2023/1.2.1.08/0050-00/1500000/Gemeente/CBS/IP-GEEN |
Omschrijving |
Investeringssubsidies en -schenkingen in kapitaal met vordering op korte termijn |
Actie |
1.2.1.08 - Ontharden en ingroenen van Linden |
Beleidsitem |
0050-00 Patrimonium zonder maatschappelijk doel |
Algemene rekening |
1500000 - Investeringssubsidies en - schenkingen in kapitaal met vordering op korte termijn |
Investeringsproject |
IP - GEEN |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
€142.200,00* |
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
Ontwerper |
Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven |
code |
2024/1.2.1.08/0050-00/1500000/Gemeente/CBS/IP-GEEN |
Omschrijving |
Investeringssubsidies en -schenkingen in kapitaal met vordering op korte termijn |
Actie |
1.2.1.08 - Ontharden en ingroenen van Linden |
Beleidsitem |
0050-00 Patrimonium zonder maatschappelijk doel |
Algemene rekening |
1500000 - Investeringssubsidies en - schenkingen in kapitaal met vordering op korte termijn |
Investeringsproject |
IP - GEEN |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
€94.800,00* |
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
Ontwerper |
Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven |
*Ontvangen in 2023: 71.100,00 zijnde 30% bij start van de werken en 30% na ontvangst van het tussentijdsrapport. Het saldo,: 97.800,00 euro wordt uitbetaald na voltooiing van de werken. Voor 2023 werd een bedrag van 142.200,00 euro uitgeschreven aangaande deze subsidies en voor 2024: 94.800,00 euro.
code |
2023/1.2.1.08/0050-00/2200000/Gemeente/CBS/IP-002 |
Omschrijving |
Onbebouwde terreinen - gemeenschapgoederen |
Actie |
1.2.1.08 - Ontharden en ingroenen van Linden |
Beleidsitem |
0050-00 Patrimonium zonder maatschappelijk doel |
Algemene rekening |
2200000 - Onbebouwde terreinen - gemeenschapsgoederen |
Investeringsproject |
IP - 002 Investeringen renovatie onroerend erfgoed en waardevol patrimonium |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
€ 304.525,57 |
Beschikbaar |
€ 286.000,00 |
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
Ontwerper |
Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven |
Artikel.1. Verleent goedkeuring aan het bestek met nr. 321.223 en de raming voor de opdracht Project Groenblauwe Parels - Onthardingsprojecten Linden (Jeugdsquare, Davidsquare, Centrum Linden), opgesteld door de ontwerper, Gebouwen en infrastructuur, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 306.447,25 euro (excl. btw) of 370.801,17 euro (incl. 21% btw).
Art.2. Het straatmeubilair en de funderingen voor de speeltoestellen werden in dit dossier verwerkt. Voor de speeltoestellen zelf wordt een apart dossier opgemaakt.
Art.3. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art.4. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art.5. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder de budgetcode 2023/1.2.1.08/0050-00/2200000/Gemeente/CBS/IP-002.
Art.6. Het project zal gedeeltelijk worden gerealiseerd met subsidies in het kader van de projectoproep Groenblauwe Parels.
Er werd een Fluvius Project R/002628 - Lubbeek - Schubbeek opgestart:
De mail van 21 augustus 2023 van Peter Janssens, Netuitbating – Studies en aanleg riolering, Oude Baan 148, 3210 Lubbeek, Fluvius Netuitbating Riolering:
Het dossier is klaar om in aanbesteding te gaan. Goedkeuring door de 2 gemeentes is nog nodig.
Hierbij de downloadlink (geldig tot 28/8) naar het volledige aanbestedingsdossier :
https://wetransfer.com/downloads/71d62d9239b3b6cc3194a5ae46a9405e20230821082623/67607cf6faeba09e118f929ce6ad2bc920230821082649/4c47ae (download documenten in bijlage)
Kunnen jullie het nodige doen om het dossier te agenderen op college en gemeenteraad.
(Timing opgelegd door minister: gunningsverslag tegen 31/10 bij VMM)
De mail van 21 augustus 2023 van Tom Gabriels, Afdelingshoofd Infrastructuur Holsbeek:
Wij kunnen het dossier ter goedkeuring voorleggen aan onze eerst volgende gemeenteraad van 12 september 2023. Het dossier dienen we dan uiterlijk tegen dinsdag 29 augustus 2023 te agenderen.
Op de raming voor het gedeelte ten laste van de gemeente Holsbeek (deel 5) heb ik wel volgende opmerkingen:
Aangezien alle werken die ten laste worden gelegd van de gemeente Holsbeek (deel 5) rechtstreeks of onrechtstreeks een gevolg zijn van de aanleg van rioleringen is de btw voor ons recupereerbaar.
Alle facturen voor de gemeente Holsbeek zijn btw verlegd en op elke factuur staat duidelijk volgende vermelding: “Schubbeekstraat / Waterstraat - wegherstel in functie van aanleg gescheiden riolering”.
Kan een aangepaste raming bezorgd worden?
De mail van 21 augustus 2023 van Nick Kenis, Projectverantwoordelijke Infrabo:
Uw opmerking is correct, de eenheidsprijs staat in m³ ipv m².
Ik heb net ook nog eens naar een recente aanbesteding gekeken en het zit rond de 0.9€/m².
Onderstaande tekst heb ik ook toegevoegd in het bestek.
Alle facturen voor de gemeente Holsbeek zijn btw verlegd en op elke factuur staat duidelijk volgende vermelding: “Schubbeekstraat / Waterstraat - wegherstel in functie van aanleg gescheiden riolering”.
@Wim Sempels de eenheidsprijs voor GFT-compost is ook in jullie gedeelte aangepast.
Raming (gedetailleerde raming in bijlage):
Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet van 24 december 2004, houdende de algemene bepalingen tot begeleiding van de begroting 2016.
De beslissing van 13 februari 2023 van het college van burgemeester en schepenen:
Geeft studiebureau Groep Infrabo (Westerlo) de opdracht om een aanbestedingsdossier uit te werken voor de heraanleg van de riolering en het vernieuwen van de wegenis van de Schubbeekdriesweg te Lubbeek volgens onderstaande optie:
De beslissing van 6 maart 2023 van het college van burgemeester en schepenen:
De beslissing van 29 augustus 2023 van de gemeenteraad:
De uitgave voor het project Schubbeek - rioleringswerken is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 onder het budgetjaar 2023:
code |
2023/GBB/1.1.2.06:0200-01/2240007/ Gemeente/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Wegen - Activa in aanbouw |
Actie |
GBB-1.1.2.06 Fluviusproject Schubbeek |
Beleidsitem |
0200-01 Wegen |
Algemene rekening |
2240007 Wegen - Activa in aanbouw |
Investeringsproject |
IP 001 |
|
Fluviusproject Schubbeek: aanleggen nieuwe bovenbouw en fietspad. |
Raming uitgavekrediet |
€400.000,00 |
Beschikbaar krediet |
€383.497,29 |
Voorziene raming totaal grondgebied Lubbeek |
€ 1.943.808,11 (excl. btw) of €2.062.106,85 (incl. btw) |
Subsidieerbaar deel ten laste van Fluvius |
€1.049.775,75 |
Niet subsidieerbaar deel ten laste van Fluvius |
€330.705,04 (incl. €316.868,74 forfait sleufherstel tlv Fluvius) |
Voorziene raming ten laste van Lubbeek rioleringswerken |
€765.879,28 (excl. btw) - €316.868,74 forfait sleufherstel tlv Fluvius = €449.010,54 (excl.btw) of €543.302,75 (incl.btw) |
Voorziene raming ten laste van Lubbeek vernieuwing fietspaden | € 114.316,78 (excl. btw) of €138.323,30 (incl. btw) |
Voorziene totale raming (riolering + vernieuwing fietspaden) ten laste van Lubbeek |
€563.327,32 (excl. btw) of €681.626,06 (incl. 21% btw) |
Voorziene totale raming ten laste van Lubbeek inclusief onvoorziene bijkomende werken ten bedrage van 10% op raming | €749.788,66 (incl. 21% btw) |
Het nodige bijkomende krediet van 370.000,00 euro moet worden voorzien bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel.1. Verleent goedkeuring aan het aanbestedingsdossier voor het Fluvius - project R/002628 - Lubbeek - Schubbeek, opgemaakt door het studiebureau Groep Infrabo (Westerlo) en ontvangen van Fluvius, Oude Baan 148, 3210 Lubbeek, op 21 augustus 2023, voor een totaal geraamd bedrag ten laste van de gemeente Lubbeek van 563.327,32 euro (excl. btw) of 681.626,06 euro (incl. 21% btw), rekening houdend met mogelijke onvoorziene bijkomende werken voor een totaal in meer van 10%, wat een totaal geraamd bedrag geeft van 749.788,66 euro (incl. 21% btw).
Art.2. Verleent goedkeuring aan de verhoging van het uitgavekrediet op de budgetcode 2023/GBB/1.1.2.06/0200-01/2240007/Gemeente/CBS/IP-001 met 370.000,00 euro (incl. 21% btw), bij de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan 2020-2025.
In totaal werden er in 2022 tien aanvragen voor een projectsubsidie voor het jaar 2023 ingediend (zie verder). De indieners van de ontvankelijk verklaarde projecten komen volgens het subsidiereglement in aanmerking voor een projectsubsidie.
De tien subsidieaanvragen werden unaniem goedgekeurd in de de algemene ledenvergadering van de GRIS van 16 februari 2023 (zie bijlage).
Gemeentelijk subsidiereglement Internationale Samenwerking van 29 oktober 2014 waarin de voorwaarden en criteria staan opgenomen voor het verlenen van projectsubsidies aan initiatieven in het buitenland, ondersteund door Lubbeekse organisaties en personen en voor zover die te maken hebben met solidaire relaties tussen de burgers van Lubbeek en de wereldwijde samenleving
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 september 2023: projectsubsidies 2023 - kennisname
Zoals uit het bijgevoegde verslag van de Gemeentelijke Raad voor Internationale Samenwerking (GRIS) blijkt, werden de aanvragen door de GRIS geanalyseerd: de indieners van de ontvankelijk verklaarde projecten komen volgens het subsidiereglement in aanmerking voor projectfinanciering.
In het kader van goed bestuur is het essentieel dat we ervoor zorgen dat we een redelijke zekerheid hebben dat onze uitgaande gelden besteed worden waarvoor ze bedoeld zijn. Om die reden werd doorgegeven aan de GRIS dat het financieel plan zowel een overzicht van toekomstige uitgaven moet bevatten, alsook een bewijs van uitgaven (minimaal voor het subsidiebedrag).
Raadslid Robben verlaat bij behandeling van het agendapunt de zitting wegens belangenconflict
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Actienummer | GBB |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0160 - Hulp aan het buitenland |
Algemene rekening + omschrijving | 6493000 - Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen |
Bedrag uitgave inclusief BTW | €14.800 (€16.688 beschikbaar) |
Aannemer/leverancier/instantie | 10 projecten |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | N.v.t. |
Visum
Geen visum vereist
De GRIS stelt voor om aan elk van deze tien initiatieven eenzelfde bedrag toe te kennen - zie bijgevoegd verslag.
In navolging van vorig jaar, wordt er opnieuw 14800 euro voorzien voor het betalen van de projectsubsidies. De resterende kredieten zijn bedoeld om - op aanvraag - informatieve, culturele, educatieve of sensibiliserende activiteiten te financieren ( beslissing GR 29 oktober 2014).
Enig artikel. De gemeenteraad beslist om de tien aanvragen voor een projectsubsidie internationale samenwerking goed te keuren en aan iedere aanvrager een subsidie toe te kennen van 1480 euro (zie onderstaande tabel), van zodra ieder project financiële bewijsstukken uit 2022 m.b.t. de uitvoering van het project, minimaal ter hoogte van het te ontvangen subsidiebedrag, heeft bezorgd aan de dienst internationale samenwerking.
Aanvrager | Contactpersoon | Land | Uitvoerder | Omschrijving project |
11.11.11- Lubbeek | Dries De Ruytter | Ecuador | Acción Ecológica | Actie tegen de petroleumontginning in het Jasunipark |
Halaai Xale Gambia | Pieter Sermeus |
Gambia | Halaai Xale Gambia | 'Women's Garden Halaai Xale' - watervoorziening voor de watertuin |
Kisangani | Wouter Gevaert |
Congo | Kisangani vzw |
Aankoop schooluniformen |
Okra trefpunt 55+ Binkom | Luc Vandegaer | Nepal | Belgium Brick Children School Friendship (BBCSF) |
Brick by Brick |
Mwana Ukundwa | Dirk Maes |
Rwanda | Mwana Ukundwa | Empowerment, armoede, HIV |
Promotor Palestinian Circus School | Hélène Huybens | Palestina, Westbank, Rammallah | Palestinian Circus School | Circus als weerbaarheidsversterking voor jong volwassen meisjes. |
Suyana Peru vzw |
Jozef Corveleyn | Peru | Elizabeth Rosas, directrice ONG Padma | Psychologische bijstand aan jonge verwaarloosde kinderen en straatkinderen |
Umubano-Bisa vzw | Bieke Verlinden | Rwanda | vzw Impore | Ondersteunng onderwijs in Simbi |
WSM (We Social Movement - vroeger Wereldsolidariteit) Lubbeek | Guy Sprengers | Guatemala | MOJOCA | Een toekomst voor straatkinderen in Guatemala City |
Keten van Hoop België | Jos Swinnen | DR Congo | Keten van Hoop België vzw |
Opleiding zorgverleners orthopedie Haut Katanga |
1. Voorgeschiedenis
6. Overleg met met de eigenaars
Er werd met de betrokken eigenaars overlegd om tot een gedragen oplossing te komen.
Met brief dd. 19/9/2023 worden de eigenaars ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer- of minwaarde.
Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
We verleggen Voetweg 19 op een meer geschikte en bewandelbare locatie. Het wandelnetwerk blijft niet alleen intact, er zal meer wandelcomfort en omgevingsbeleving zijn.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
De voorgestelde wijziging zal deze route sterk opwaarderen.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Door voetweg 19 gedeeltelijk te verplaatsen ontstaat een veel comfortabelere wandelweg.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
Voetweg 19 is in het gemeentelijk actieplan opgenomen als een te openen weg. De gemeenteraad is van mening dat het verleggen naar een comfortabelere ligging in de onmiddellijke nabijheid van de ligging in de Atlas positief is.
De financiële impact van dit dossier blijft voor de gemeente beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag
Deze gemeenteweg heeft een privaat karakter, het gedeeltelijk verleggen en afschaffen van buurtweg 19 geeft aanleiding tot een meer-minwaarde voor de eigenaars van de getroffen percelen. Art.28§2geeft aan dat de meer-en minwaarde bij de verplaatsing van een voetweg op hetzelfde perceel verondersteld wordt elkaar op te heffen.
Deze meer- en minwaardes worden weergegeven in het schattingsverslag in bijlage.
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 18 september 2023 tot gedeeltelijke verlegging van buurtweg 19 in Pellenberg.
Art. 2. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om buurtweg 19 te Pellenberg gelegen aan het Papenveld te Pellenberg, gedeeltelijk te verleggen en gedeeltelijk op te heffen, zoals is weergegeven op het rooilijnplan tot gedeeltelijke verlegging van buurtweg 19 te Pellenberg, opgemaakt door landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.
Art. 3. De gemeenteraad stelt het ontwerp van rooilijnplan tot gedeeltelijke verlegging van buurtweg 19, opgesteld door landmeter Geert Menten, voor landmeterskantoor Intertopo, halensebaan 68B, 3290 Diest voorlopig vast.
Art.4. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde zoals bepaald in het schattingsverslag opgesteld door landmeter Ben De Winter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.
Art. 5. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek, binnen de 30 dagen na de beraadslaging
Deze beslissing wordt bekendgemaakt volgens de modaliteiten van art.21 van het decreet houdende de gemeentewegen:
1.Voorgeschiedenis
Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Voor het eerste deel vanaf de Meistraat verleggen we de voetweg op de nu bestaande boswegen van het bos van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). Voor het tweede deel verleggen we Voetweg 35 naast de rand van het bos en aan de rand van het agrarische gebied. Zo kan het waardevol agrarisch gebied maximaal gebruikt worden voor landbouw en ontzien we tegelijkertijd het bos. Het wandelnetwerk blijft intact.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Het verplaatsen van voetweg 35 zorgt ervoor dat de voorziene functies in de percelen ongehinderd kunnen worden uitgeoefend, wat niet onbelangrijk is in een landelijke gemeente als Lubbeek. Door het verplaatsen van de weg wordt wel een gelijkaardige verbinding voorzien.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
Hoewel in het gemeentelijk actieplan voorzien was om trage weg 35 open te houden, achten wij het voorzien van een gelijkwaardige trage verbinding door verplaatsing van de weg verenigbaar met de geest van dit plan.
Conclusie
Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen
De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
De financiële impact van dit dossier blijft voor de gemeente beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag
Deze gemeenteweg heeft een privaat karakter, het verleggen van voetweg 35 geeft aanleiding tot een meer-minwaarde voor de eigenaars van de getroffen percelen. Art.28§2geeft aan dat de meer-en minwaarde bij de verplaatsing van een voetweg op hetzelfde perceel verondersteld wordt elkaar op te heffen.
Deze meer- en minwaardes worden weergegeven in het schattingsverslag in bijlage.
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 18 september 2023 tot verlegging van voetweg 35 in Pellenberg.
Art. 2. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om voetweg 35 te Pellenberg gelegen aan de Lostraat van Pellenberg, te verleggen langs de perceelgrenzen en op de weg door het bos van het Agentschap Natuur en Bos, zoals dit is weergegeven op het rooilijnplan tot verlegging van voetweg 35 te Pellenberg, opgemaakt door landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.
Art. 3. De gemeenteraad stelt het ontwerp van rooilijnplan tot verlegging van voetweg 35 te Pellenberg, opgesteld door landmeter Geert Menten, voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest voorlopig vast.
Art.4. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde zoals bepaald in het schattingsverslag opgesteld door landmeter Ben De Winter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.
Art. 5. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek, binnen de 30 dagen na de beraadslaging
Deze beslissing wordt bekendgemaakt volgens de modaliteiten van art.21 van het decreet houdende de gemeentewegen:
1. Voorgeschiedenis
Voor het deel van voetweg 38 gelegen tussen de Lostraat en de Boschstraat in Bierbeek ligt de voetweg volgens de ligging van de Atlas der Buurtwegen op de kadastrale percelen:
167R, 138E, 139H, 140A, 163C, 141C, 141B, 141A, 143B, 143G, 162C, 162B, , 159, 156C, 144B 153B, 151B, 144A, 147A. In dit deel is de weg open en toegankelijk.
Voor het deel van voetweg 38 gelegen tussen de Lostraat en de Meistraat ligt de voetweg op de kadastrale percelen:
84N, 84C, 84D, 40N2 en verder in het openbaar domein tot aan de Meistraat
Deze voetweg wordt nu anders gebruikt dan hij getekend is in de Atlas der Buurtwegen.
Op sommige delen is hij een beetje drassig.
Voetweg 38 in Pellenberg werd opgenomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen voetweg.
Voetweg 38 te Pellenberg werd opgenomen in het trage actieplan op de kaart categorie 1 (te behandelen voor 2025). In het trage wegen actieplan werd voorgesteld om voetweg 38 deels te openen en deels af te schaffen.
voor het deel van voetweg 38 gelegen tussen de Lostraat te Lubbeek en de Boschstraat in Bierbeek wordt de voetweg behouden op de kadastrale percelen167R, 138E, 139H, 140A, 163C, 141C, 141B, 141A, 143B, 143G, 162C, 162B, , 159, 156C, 144B 153B, 151B, 144A, 147A;
Op de kadastrale percelen 159, 156C en 153B wordt de voetweg gedeeltelijk afgeschaft (bouwperceel en afsluiting draad). Op het kadastraal perceel 144B wordt de voetweg gedeeltelijk geopend (landbouwperceel) wordt de voetweg gedeeltelijk geopend. Door de kleine wijziging aan de voetweg blijft de verbinding tussen de Lostraat en de Boschstraat in Bierbeek toegankelijk
Voor het deel van voetweg 38 gelegen tussen de Lostraat en de Meistraat blijft de voetweg op de huidige toestand behouden op de kadastrale percelen 84N, 84C en 84D. Op het kadastraal perceel 84N wordt de voetweg voor een klein deeltje verplaatst op hetzelfde perceel. De voetweg ligt volgens de Atlas in de gracht en wordt nu naast de gracht verplaatst. Op het perceel 40N 2 wordt de voetweg afgeschaft en wordt de voetweg deels geopend op het perceel 84D en op het openbaar domein.
Door de kleine wijziging aan dit deel van de voetweg blijft de verbinding tussen de Lostraat en de Meistraat toegankelijk.
Landmeter Geert Menten van landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest werd aangesteld voor de opmaak van het rooilijnplan tot gedeeltelijke verplaatsing en wijziging van Voetweg 38 te Pellenberg.
Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, voor de opmaak van het schattingsverslag landmeter Ben Dewinter van landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest aangesteld.
Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor gedeeltelijke verplaatsing en wijziging van voetweg 38 uit de Atlas der Buurtwegen van Pellenberg.
Door de wijziging van deze gemeentewegen zijn geen nutsleidingen die op private eigendommen zullen liggen.
Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
We verleggen de weg naar de rand van de percelen. Het drassige deel wordt ontzien. Daardoor wordt de voetweg beter bruikbaar en veiliger.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
De voorgestelde wijzigingen zorgen voor een betere Noord-Zuid ontsluiting van het gebied het is een belangrijke weg op deze manier wordt de maasgrootte verkleind. Het in ongebruik geraakte tracé wordt zo opgewaardeerd.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Het verplaatsen van een deel van de weg zorgt voor een comfortabelere wandelervaring
Eigen gemeentelijk afwegingskader
Het deels openen en deels afschaffen van voetweg 38 ligt in lijn met de acties voorzien in het gemeentelijk actieplan.
Conclusie
Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde gedeeltelijke opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen. De voorgestelde gedeeltelijke opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
De financiële impact van dit dossier blijft voor de gemeente beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag
Deze gemeenteweg heeft een privaat karakter, het deels verleggen en versmallen van voetweg 38 geeft aanleiding tot een meer-minwaarde voor de eigenaars van de getroffen percelen. Art.28§2geeft aan dat de meer-en minwaarde bij de verplaatsing van een voetweg op hetzelfde perceel verondersteld wordt elkaar op te heffen.
Deze meer- en minwaardes worden weergegeven in het schattingsverslag in bijlage.
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 18 september 2023 tot gedeeltelijke verlegging en versmalling van voetweg 38 in Pellenberg.
Art. 2. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om voetweg 38 te Pellenberg gelegen aan de Lostraat van Pellenberg, te verleggenen langs de gracht en te versmallen op een perceel gelegen tussen de Lostraat en de Boschstraat te Bierbeek. zoals dit iis weergegeven op het rooilijnplan tot gedeeltelijke verlegging en versmalling van voetweg 38 te Pellenberg, opgemaakt door landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.
Art. 3. De gemeenteraad stelt het ontwerp van rooilijnplan tot gedeeltelijke verlegging en versmalling tot verlegging van voetweg 38 te Pellenberg, opgesteld door landmeter Geert Menten, voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest voorlopig vast.
Art.4. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde zoals bepaald in het schattingsverslag opgesteld door landmeter Ben De Winter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.
Art. 5. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek, binnen de 30 dagen na de beraadslaging
Deze beslissing wordt bekendgemaakt volgens de modaliteiten van art.21 van het decreet houdende de gemeentewegen:
Gegevensbeschermingseffectenbeoordeling (GEB)
Voor het organiseren van de aanmeldingen in de Lubbeekse basisscholen in onze gemeente maken we gebruik van het gratis systeem van de overheid. In het kader van de GDPR wetgeving, werken wij ook hier met 'gevoelige' gegevens. Er moest dus een gegevensbeschermingseffectenbeoordeling (hier verder afgekort als GEB) en risicoanalyse gebeuren door de Vlaamse Overheid en lokaal door onze DPO.
Bij gebruik van het systeem zijn wij als bestuur reeds akkoord gegaan de gegevens van ouders en kinderen te behandelen conform de GDPR wetgeving.
In bijlage vindt u de risicoanalyse van Agodi, aangevuld met het advies van onze DPO.
Deze analyse overloopt telkens de risico's, organisatorische en technische maatregelen hoe deze risico's te behandelen en eventueel bijkomend advies.
Wij volgen het decreet van de Vlaamse Overheid. Wij hebben lokaal geen bijzondere maatregelen die in deze GEB opgenomen moesten worden. Verder hebben we de maatregelen aangevuld met aspecten die wij extra voorzien zoals:
- communicatie naar de ouders
- systematische controles
- ...
De geïdentificeerde risico's zijn over het algemeen ingeschat als LAAG.
Twee risico's werden als gemiddeld beoordeeld.
- BaO/2022/02 - Artikel 37/6/1 t.e.m. 37/70 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997
- Decreet lokaal bestuur
- Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 oktober 2019: Inschrijving schooljaar 2020-2021- aanmeldingsprocedure
- De standaarddossiers van AGODI, waarin de rechten en plichten betreffende de procedure beschreven worden.
- Beslissing van de gemeenteraad van 22 november 2022 betreffende de organisatie van de aanmeldprocedure in Lubbeek
- Principiële goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen op 4 september 2023: Aanmeldprocedure - Gegevensbeschermingeffectenbeoordeling
De schoolbesturen zijn de verwerkingsverantwoordelijken van het aanmeldinitiatief. Alle schoolbesturen moeten hier mee akkoord gaan om het aanmeldsysteem te kunnen blijven gebruiken.
De schoolbesturen zijn door het gebruik van het systeem principieel al akkoord gegaan, conform de GDPR wetgeving.
Dit document is een meer formele beschrijving en uitdieping van de risico's en maatregelen, inclusief het advies van onze DPO:
_____________________________________________________________________________________________________
De geïdentificeerde risico’s zijn over het algemeen ingeschat als LAAG.
De toepassing kan dan ook veilig gebruikt worden door het bestuur en de deelnemende scholen.
Twee risico’s werden als gemiddeld beoordeeld:
Het risico hierop wordt eveneens laag ingeschat, maar de impact ervan is hoog. Waardoor het geïdentificeerde risico gemiddeld is.
Beoordeling DPO:
De applicatie bevat gegevens die eerder gevoelig van aard zijn en een aanzienlijke impact kunnen hebben op de toekomst van de gebruikers (geen inschrijving in de gewenste school). Een fout of kwetsbaarheid zal echter in bijna elke applicatie kunnen gevonden worden door hackers, waardoor we dit risico niet als blokkerend kunnen beoordelen.
Het is ook mogelijk dat personen met geoorloofde toegang de persoonsgegevens verder verwerken voor niet toegestane doeleinden (vb. de contactgegevens worden gebruikt om het gemeentelijke sportaanbod te promoten) De mogelijke gevolgen voor de betrokkene zijn gelijkaardig aan vorige vertrouwelijkheidsrisico’s: identiteitsfraude, financiële fraude (scamming, phishing, smishing, …), afpersing, stigmatisering, ongelijke behandeling, discriminatie enz.
Tenslotte is het ook mogelijk dat gebruikers de toepassing op een oneigenlijke manier gebruiken om op deze manier kun kansen in de aanmeldingsprocedure te vergroten (vb. verkeerde informatie registreren, meerdere kinderen registreren,…). Hierdoor kan de toewijzing verkeerd gebeuren waardoor leerlingen mogelijk ten onrechte moeten inschrijven in een school die niet hun eerste voorkeur wegdraagt.
Beoordeling DPO:
Misbruik door gebruikers kan nooit 100% worden uitgesloten.
- Het bestuur draagt er zorg voor om slechts aan een beperkt aantal noodzakelijke gebruikers toegang te verschaffen. De gebruikers werden met zorg gekozen en zijn gebonden aan de gebruikersvoorwaarden die zij individueel ondertekenen.
- Als initiatiefnemer waakt het bestuur van Lubbeek over de correcte toekenning van de rollen.
- Sensibilisering
- De scholen hebben ook individueel een document goedgekeurd, waarin voor elk van hen de verplichtingen omtrent de gegevensverwerking werden toegelicht: https://data-onderwijs.vlaanderen.be/documenten/bestanden/Aanmeldingssysteem-Vlaamse-overheid-onderlinge-regeling-AGODI-schoolbesturen.docx
- Meer toelichting op: Aanmeldingssysteem in het gewoon onderwijs: wat, voor wie en hoe | Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (vlaanderen.be)
- De deelnemende scholen ontvangen ook een kopie van de DPIA betreffende het aanmeldingssysteem.
- Het is aanbevolen om de scholen in een begeleidende tekst op de volgende onderdelen te wijzen:
De bewaartermijn van de exporteerbare lijsten
Bij voorkeur vernietiging na volledige afronding van de inschrijvingen voor het betreffende schooljaar (rekening houdend met de korte beroepstermijnen)
In aanvulling op het advies van de DPO:
- enkel de hoogstnoodzakelijke personen hebben toegang tot het systeem:
-> deskundige onderwijs die alles ziet en ook de rollen kan beheren
-> directie als schoolbeheerder voor instellen capaciteit
-> 1 medewerker per school (zorg of secretariaat) voor ondersteuning directie als schoolmedewerker die enkel aanmeldingen van zijn/haar school ziet
Deze zijn geregistreerd met naam, toenaam en rijksregisternummer bij de Vlaamse overheid.
Al het personeel, zowel van de scholen als van de gemeente, zijn gebonden aan een geheimhoudingsplicht/ vertrouwelijkheidsovereenkomst in het kader van hun job.
- sensibilisering gebeurt door de DPO
- de begeleidende tekst in kader van bewaartermijnen zal tijdens het overleg met de scholen geformaliseerd worden. Hier volgen wij de geldende regels van het decreet en de GEB.
Geen financiële impact.
Enig artikel. Het document "Gegevensbeschermingseffectbeoordeling voor het gebruik van het aanmeldingssysteem door Lokaal Bestuur Lubbeek" wordt goedgekeurd.
Mevrouw Martine Adams zetelt in de commissie beleidsdomeinen en dient daar vervangen te worden door haar ontslagname.
Nieuwe Gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur;
Besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2019 tot samenstelling van de Commissie Beleidsdomeinen;
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad;
Mevrouw Martine Dierickx wordt door de N-VA fractie afgevaardigd als vervanger voor mevrouw Martine Adams om te zetelen in de commissie beleidsdomeinen.
Geen financiële gevolgen.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de afvaardiging van Martine Dierckx in de commissie beleidsdomeinen ter vervanging van mevrouw Martine Adams.
Mevrouw Martine Adams zetelt in de commissie deontologische code en dient daar vervangen te worden door haar ontslagname.
Nieuwe Gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur;
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad d.d. 26/01/2021
Mevrouw Martine Dierickx wordt door de N-VA fractie afgevaardigd als vervanger voor mevrouw Martine Adams om te zetelen in de commissie deontologische code.
Geen financiële gevolgen.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de afvaardiging van Martine Dierckx in de commissie deontologische code ter vervanging van mevrouw Martine Adams.
Mevrouw Martine Adams deelt via een mail op 4 augustus 2023 haar ontslagname als raadslid mee. Mevrouw Martine Adams was effectief vertegenwoordiger in de Politieraad en dient daar vervangen te worden.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst.
Artikel 13 t.e.m. artikel 22
Artikel 16. De kandidaat-effectieve leden en de kandidaat-opvolgers worden in elke gemeenteraad schriftelijk voorgedragen door een of meer gemeenteraadsleden; de kandidaten stemmen in door een ondertekende verklaring op de akte van voordracht. De burgemeester, bijgestaan door de gemeentesecretaris en in tegenwoordigheid van een gemeenteraadslid van elke politieke fractie die een kandidatenlijst indient, neemt de akten van voordracht in ontvangst.
Voor de verkiezing van de leden van de politieraad heeft elk gemeenteraadslid één stem indien er minder dan vier leden te verkiezen zijn, drie stemmen indien er vier of vijf leden te verkiezen zijn, vier indien er zes of zeven, vijf indien er acht of negen, zes indien er tien of elf en acht indien er twaalf of meer leden te verkiezen zijn.
De verkiezing van de leden van de politieraad geschiedt bij geheime stemming en in één enkele stemronde. Elk gemeenteraadslid ontvangt zoveel stembiljetten als hij stemmen heeft. Op elk stembiljet brengt hij een stem uit voor een effectief lid.
Art. 19. Wanneer een effectief lid voor het verstrijken van zijn mandaat ophoudt deel uit te maken van de politieraad en hij geen opvolger of opvolgers heeft, kunnen alle nog in functie zijnde gemeenteraadsleden die de voordracht van het te vervangen lid hadden ondertekend, gezamenlijk een kandidaat effectief lid en één of meer kandidaat-opvolgers voordragen. In dit geval worden deze kandidaten verkozen verklaard, de kandidaat-opvolgers in orde van hun voordracht.
Beslissing van de gemeenteraad d.d. 02/02/2019: verkiezing van de leden van de politieraad
Mevrouw Martine Dierickx wordt door de fractie voorgedragen als vervanger voor mevrouw Martine Adams als effectief vertegenwoordiger in de Politieraad.
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de afvaardiging van Martine Dierickx als effectief vertegenwoordiger in de politieraad ter vervanging van mevrouw Martine Adams.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan de politieraad.
Mevrouw Martine Adams deelt via een mail op 4 augustus 2023 haar ontslagname als raadslid mee. Mevrouw Martine Adams was effectief vertegenwoordiger in De Watergroep en dient daar vervangen te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Mevrouw Martine Dierickx wordt door de N-VA fractie voorgedragen als vervanger voor mevrouw Martine Adams om te zetelen in de algemene vergadering van De Watergroep.
Artikel 1. De gemeenteraad vaardigt mevrouw Martine Dierckx af in de de algemene vergadering van De Watergroep ter vervanging van mevrouw Martine Adams.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan De Watergroep.
Mevrouw Martine Adams deelt via een mail op 4 augustus 2023 haar ontslagname als raadslid mee. Mevrouw Martine Adams was effectief vertegenwoordiger bij VVOG en dient daar vervangen te worden.
VVDe nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Mevrouw Martine Dierickx wordt door de N-VA fractie voorgedragen als vervanger voor mevrouw Martine Adams om te zetelen in de algemene vergadering van VVOG.
Artikel 1. De gemeenteraad vaardigt mevrouw Martine Dierckx af in de de algemene vergadering van de VVOG ter vervanging van mevrouw Martine Adams.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan VVOG.
Mevrouw Martine Adams deelt via een mail op 4 augustus 2023 haar ontslagname als raadslid mee. Mevrouw Martine Adams was effectief vertegenwoordiger bij Interleuven en dient daar vervangen te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Mevrouw Martine Dierickx wordt door de N-VA fractie voorgedragen als vervanger voor mevrouw Martine Adams om te zetelen in de algemene vergadering van Interleuven.
Artikel 1. De gemeenteraad vaardigt mevrouw Martine Dierckx af in de de algemene vergadering van Interleuven ter vervanging van mevrouw Martine Adams.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Interleuven.
In de gemeenteraad van 28 juni 2022 werd er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de gemeenten Kortenaken, Geetbets en Tielt-Winge om de kosten voor de aanstelling van een pedagogisch coach voor de buitenschoolse kinderopvang te delen, dit voor een periode van twee jaar.
De pedagogische coach, Tinne Maes, zal haar tewerkstellingscontract niet verlengen. Het contract eindigt op 11 september 2023.
Er wordt een dading opgemaakt voor deze stopzetting.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 28 augustus 2023 zich principieel akkoord verklaard met de beëindiging.
Dadingsovereenkomst ter beëindiging van de samenwerkingsovereenkomst pedagogische ondersteuning kinderopvanginitiatieven in bijlage.
Decreet lokaal bestuur
Samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de besturen Kortenaken, Geetbets, Lubbeek en Tielt-Winge.
De samenwerking op het vlak van het delen van een pedagogische coach moet op juridisch correcte wijze worden beëindigd.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 28 augustus 2023 zich principieel akkoord verklaard met de beëindiging van de samenwerkingsovereenkomst met de pedagogische coach buitenschoolse kinderopvang.
De gemeenteraad dient akkoord te gaan met de stopzetting en de dadingsovereenkomst dient ondertekend te worden en overgemaakt aan de gemeente Tielt-Winge.
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad gaat akkoord met de beëindiging van de samenwerkingsovereenkomst met de pedagogische coach buitenschoolse kinderopvang.
Art.2. de dadingsovereenkomst ter beëindiging van de samenwerkingsovereenkomst dient ondertekend te worden en overgemaakt aan de gemeente Tielt-Winge.
Op 6 september 2023 ontving de gemeente Lubbeek antwoord van een schrijven van de gouverneur aan een burger n.a.v. een klacht die hij ontving over de val met de fiets van haar zoon in de Geestbeek.
In zijn antwoord verwijst de gouverneur de burger naar de gemeente,die voor het onderhoud van de wegen verantwoordelijk is. De gouverneur verzoekt de gemeente om de klacht te behandelen en de klager een gemotiveerd antwoord te geven.
Decreet Lokaal Bestuur
Nieuwe gemeentewet
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van de gouverneur n.a.v. een klacht van mevrouw Verhoeven en geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen de klacht van mevrouw Verhoeven te behandelen en haar gemotiveerd te antwoorden.
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van de gouverneur op de klacht van een burger.
Art. 2. Geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de klacht te behandelen en een gemotiveerd antwoord te formuleren.
Aan de gemeenteraad van Lubbeek wordt gevraagd om de wenselijkheid en mogelijkheid te verkennen om in Lubbeek een digitaal buurtnetwerk te lanceren.
We zetten enkele argumenten voor het gebruik van HOPLR als instrument om te werken aan lokale gemeenschapsvorming, op een rijtje:
- Welzijn: er bestaat een verband tussen de sterkte van het sociaal weefsel en zowel het psychosociaal als fysiek welzijn. In buurten van de toekomst zorgen bewoners voor elkaar door een oogje in het zeil te houden, sociale steun te bieden en informele hulp te verlenen. ZO worden het zorgzamere buurten. Ook hulpbehoevenden merken dat ze veel te bieden hebben en treden uit hun rol als hulpvrager. Ouderen wonen langer zelfstandig en sociaal isolement wordt actief vanuit de gemeenschap tegengegaan.
“Hoe talrijker de draden binnen een sociaal netwerk,
hoe kleiner de mazen van het sociale vangnet”
- Veiligheid: er is een sterk verband tussen gemeenschapsgevoel en veiligheidsgevoel. In buurten van de toekomst houden bewoners een oogje in het zeil. Ze houden elkaar op de hoogte bij verdachte activiteit en schakelen elkaar in bij een noodgeval.
- Burgerparticipatie: kenmerkend voor buurten met een sterk gemeenschapsgevoel is de welwillendheid van bewoners om zich in te zetten voor het collectieve goed van de buurt. Bewoners voelen zich dan ook betrokken bij de gemeenschap en bij het lokale beleid. Ze bieden zich sneller aan als vrijwilliger, nemen vaker zelf initiatief, en nemen vaker deel aan projecten van buren, organisaties en overheid. Zo wordt een gemeente ‘rijker’ aan initiatieven.
- Mobiliteit: in duurzame buurten verplaatsen bewoners zich minder vaak met de auto, want in de buurt kent men elkaar, is van alles te doen en is men sneller te voet of per fiets.
- Klimaat: in duurzame buurten dragen bewoners hun steentje bij voor het klimaat. Ze delen gereedschap, wisselen maar al te graag spullen uit, doen groepsaankopen en consumeren lokale producten. Samen kunnen ze de handen uit de mouwen steken om private en publieke ruimtes te vergroenen.
Waarom ook in Lubbeek?
- Ook in Lubbeek zien we heel wat eenzaamheid, mensen die elkaar niet kennen in de buurt maar dat wel zouden willen, mensen met een klein sociaal netwerk, …
- Er zijn wel de verschillende facebookgroepen in de deelgemeenten, maar we horen zeer veel mensen die daar niet wensen op te zitten om verschillende redenen (wensen geen fbaccount, houden niet van de toon in sommige posts,...).
- Er zijn reeds BINs, maar lang niet overal in Lubbeek. Deze kunnen blijven bestaan.
- We zien linken met het vrijwilligerskorps van Lubbeek. Te kunnen rekenen op zo’n korps wordt gezien als een toegevoegde waarde. Het creëert tevens een menselijke verbinding tussen mensen in nood en jongeren die vrijwillig helpen. Zo’n buurtnetwerk legt ook verbindingen tussen mensen.
- Tegelijk konden we in de media lezen dat Burgemeester Francken, bezieler van het vrijwilligerskorps, in het systeem een manco ziet, nl een manier van contacteren en snel mobiliseren. Misschien biedt dit platform een oplossing?
- Door burgers die het platform kennen uit andere steden en gemeenten wordt er geregeld gerefereerd naar HOPLR, zo bvb in de facebookgesprekken die de burgemeester voorbije jaren hield met de burgers.
- Misschien kan het vrijetijdsplatform, dat moeilijk van de grond geraakt, hierin een rol spelen, bvb door bij te dragen in de bekendmaking en het stimuleren om te gebruiken.
- Achter het digitaal platform Hoplr zit een registratiesysteem en dashboard. De gemeente kan volgen wat er leeft bij de inwoners
- Het wordt niet alleen in steden gebruikt, maar zelfs voornamelijk in kleinere gemeenten tussen 10 000 en 20 000 inwoners. Buurtgemeenten waar het gebruikt wordt zijn Kortenberg, Haacht, Scherpenheuvel; Herent is het ook aan het bekijken.
Praktisch
- er kan met Hoplr gewerkt worden via een website of een app
- Lubbeek zou dan ingedeeld worden in (wellicht, gebeurt in overleg met hen) 5 kernen.
- Hoplr begeleidt de volledige lancering. Zo krijgt elke bewoner een brief met uitnodiging om deel uit te maken van Hoplr, met de nodige uitleg.
- communitymanagers (van Hoplr) volgen op of de deontologische code gevolgd wordt
- Contact : Jennick Scheerlinck (Founder, CEO Hoplr), services.hoplr.com, +32 485 51 33 84
Door ons opgevraagd bij Hoplr, zie bijlage: volgens het aantal inwoners zit Lubbeek aan de minimumkost van 2500 euro excl BTW - incl 3025 euro.
En dit voor de eerste module: zelfregulerend digitaal buurtnetwerk, inclusief de talentenbank, het dashboard, verified accounts (voor OCMW, LDC, wijkagenten of buurtwerkers) en de mogelijkheid voor de dienst communicatie om berichtgeving te plaatsen (incl. inzicht in de verschillende data).
Daarnaast biedt Hoplr ook twee andere modules, maar meestal wordt met de eerste module gestart.
Andere modules kunnen eventueel in een latere fase toegevoegd worden, nl module Buurtconcierges (matchmaking van hulpbehoevenden of het oplossen van hulpvragen) en module Burgerparticipatie (peilingen, bevragingen, projecten of zelfs burgerbudgetten). Allemaal vanuit één geïntegreerd dashboard.
Enig artikel. De gemeente Lubbeek engageert zich om Hoplr verder te verkennen via een (live of online) demo voorstelling door een verantwoordelijke van Hoplr tijdens hetzij een commissievergadering, hetzij het vrijetijdsplatform, een ambtenarenoverleg, het schepencollege, teneinde gedocumenteerd te kunnen oordelen of dit platform al dan niet bruikbaar is voor Lubbeek en bijgevolg een gedegen beslissing te kunnen nemen tot al dan niet aansluiting bij Hoplr.
Raadslid Jo Pierson (CD&V) stelt een vraag over nieuws i.v.m. de doorzichtige vuilzakken voor bedrijven.
Aanvulling van algemeen directeur Klaas Gutschoven: het betreft de verplichting voor bedrijven om restafval aan te bieden in transparante zakken. Voor de bewoners van de serviceflats zou dit een probleem kunnen betekenen voor wat betreft privacy. Hoe verwacht de regelgever dat we hiermee omgaan?
Schepen Tania Roskams antwoordt schriftelijk op 25 september 2023:
Ik heb deze vraag gesteld op de raad van bestuur van Ecowerf. Ecowerf moet dit ook maar doen omdat dit wordt opgelegd door Vlaanderen. De vraag is gesteld en er is een officieel antwoord gekomen dat voor een WZC geen uitzondering wordt gemaakt... Ze benadrukken we dat het geen echte doorzichtige zakken moeten zijn, maar licht doorschijnende... Volgend antwoord heb ik gekregen:
Geachte mevrouw Roskams
Beste Tania
Via Jonathan kreeg ik jouw vraag door rond het verplicht gebruik van transparante restafvalzakken in woonzorgcentra en serviceflats.
Hierbij een overzicht van waar en wanneer het gebruik van transparante restafvalzakken verplicht is:
De verplichting tot bronsortering, en daarbij ook het verplicht gebruik van transparante restafvalzakken, is van toepassing op:
1° bedrijven en instellingen, waar regelmatig en minstens éénmaal per week warme maaltijden worden geserveerd of bereid:
2° super- en hypermarkten met een netto verkoopsoppervlakte van vierhonderd vierkante meter.
Voor woonzorgcentra is de verplichting tot het gebruik van transparante restafvalzakken in de meeste gevallen dus van toepassing, tenzij zij over een capaciteit van minder dan 30 bedden beschikken.
Indien het gaat om een woonzorgcentrum van minder dan 30 bedden wordt hun restafval beschouwd als vergelijkbaar restafval van een particulier en is het verplichte gebruik van transparante restafvalzakken niet op hen van toepassing.
Voor serviceflats is de situatie anders afgebakend. Daar gaat de OVAM uit van een meer particuliere situatie. Zie de motivering van OVAM hieronder:
Het afval van serviceflats met individuele woonunits (al dan niet aanpandig aan een rusthuis) wordt beschouwd als huishoudelijk afval en niet als bedrijfsafval.
Hiermee is het verplicht gebruik van transparante restafvalzakken ook niet op hen van toepassing.
Mocht je hierover nog bijkomende vragen hebben, geef gerust een seintje.
Het schriftelijk antwoord wordt door schepen Roskams mondeling toegelicht.
Raadslid Lim Vervueren (Groen) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over het inrichten van participatie om de verkeerssituatie te bespreken.
Wegens afwezigheid kan deze vraag niet gesteld worden.
Raadslid Rina Robben (Groen) stelt een vraag aan schepen An Wouters over het leerlingenvervoer van de schoolbus.
Zie ook de informatie van de dienst leven in bijlage: overzicht van de busritten voorbije schooljaren
Schepen Wouters antwoordt: Wegens een verdubbeling van de kostprijs werd de opdracht voor busvervoer niet gegund aan een externe partij. Er maken dit jaar 25 kinderen gebruik van de bus. Er zal in de loop van de maand september een evaluatie plaatsvinden door het schepencollege. Voorlopig verloopt de dienstverlening goed en stellen er zich weinig tot geen urgente problemen voor individuele gezinnen. We hebben er geen notie van dat de toepassing van het huishoudelijk reglement tot problemen zou leiden.
Raadslid Liesbeth Smeyers (Groen) stelt een vraag aan schepen An Wouters over de kinderopvang in Lubbeek.
Vorig jaar, naar aanleiding van de sluiting van het Maartje, stelden we enkele vragen omtrent de kinderopvang in Lubbeek. We kunnen in de cijfers en grafiek zien dat het niet zo goed gesteld is met het aantal opvangplaatsen.
Vandaar zijn we benieuwd of er intussen vanuit de gemeente nog initiatieven genomen of gepland zijn om bijkomende plaatsen te stimuleren / helpen creëren.
Zie ook de tabel en grafiek in bijlage.
Schepen Wouters antwoordt: de kinderopvang verkeert inderdaad in crisis en dit niet enkel in Lubbeek. Het bestuur juicht dan ook de initiatieven die op Vlaams niveau genomen worden. Door het hervormen van de dienst BKO zal er ruimte vrij gemaakt worden om meer beleidsmatig te werken op het domein van de opvang voor baby's en peuters.
Raadslid Liesbeth Smeyers (Groen) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over de stedenbouwkundige verordening.
Op 16 mei besprak schepen Roskams met de fractieleiders de stedenbouwkundige verordening; deze zou nog een bepaalde toetsing moeten ondergaan. Dus 2 vragen : wat is de stand van zaken? en : is er nog inbreng van nieuwe inzichten vanuit de fracties mogelijk?
Schepen Roskams antwoordt: er wordt aan deze verordening nog gewerkt. Er is dus nog ruimte voor inbreng vanuit de fracties indien gewenst.
Raadslid Liesbeth Smeyers (Groen) stelt een vraag aan schepen An Wouters over sociaal beleid en internettoegang.
Telenet heeft een programma om aan een goedkope prijs (5 euro of 10 euro) internet aan te bieden aan mensen die het financieel moeilijk hebben. We vermoeden dat het OCMW hiervan op de hoogte gebracht is door Telenet, zij kunnen immers vouchers uitdelen aan de cliënten. Elke voucher bevat een persoonlijke code en met die vouchercode kan je cliënt vervolgens FIVE of TEN bestellen via onze website.
-> is het OCMW hier al mee aan de slag en hoeveel vouchers zijn er al uitgedeeld?
Schepen Wouters antwoordt: dit initiatief is gekend bij het OCMW en wordt door de sociale dienst bekeken. Op dit moment heeft het OCMW een overeenkomst met Proximus. Een moeilijkheid bij dit soort aanbod in dat dit niet of moeilijk te combineren is met de commerciële pakketten die aangeboden worden. De sociale dienst werkt op dit moment met elke behoevende een individueel aangepast plan uit.
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen Hugo Simoens over de Sterrenkinderen, reeds geagendeerd tijdens de zitting van de gemeenteraad van juni 2022: herhaling vraag : LL heeft op de GR van juni 22 dit agendapunt mee goedgekeurd op voorwaarde dat er na 1 jaar een evaluatie zou komen. Graag willen een kort verslag van die werking waaruit onder meer moet blijken hoeveel inwoners van deze dienst gebruik maakten.
Schepen Simoens antwoordt: de info is beschikbaar en zal in één overzicht gegoten worden.
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen An Wouters i.v.m. de raming van het project school Pellenberg: in mei en juni werd ons een gedetailleerde raming beloofd tegen de GR van september, kunnen we die eerstdaags verwachten?
Schepen Wouters antwoordt: de planning was dat perceel 2 & 3 zouden gegund worden tegen september. Met die cijfers zou een meer betrouwbare raming kunnen gemaakt worden. Deze gunningen zijn hangende maar nog niet helemaal rond.
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt (n.a.v. de eerdere vraag van Groen) een bijkomende vraag aan schepen An Wouters i.v.m. het leerlingenvervoer:
Aantal klachten dat op de gemeente zijn binnengekomen betreffende de 'ophaalpunten' voor het leerlingenvervoer die ingevoerd zijn?
Schepen Wouters antwoordt: er zijn geen formele klachten over de opstappunten.
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt een vraag aan het college van burgemeester en schepenen: er werd ons een verslag beloofd van de 5 wijkvergaderingen. De laatste vond plaats in februari 2023, wat betekent dat we nu reeds 7 maanden verder zijn. Wanneer mogen we dit verslag ontvangen?
De burgemeester antwoordt: zo snel mogelijk
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt een vraag aan schepenen Tania Roskams en An Wouters over de mobiliteit aan crèche Babilou:
Ik heb deze problematiek (nl. de plaats van de bushalte voor de crèche) reeds enkele maanden geleden aangekaart maar blijkbaar worden de problemen steeds groter.
Wat gaat het bestuur doen om deze problematiek te verhelpen ?
Raadslid Roskams: de enige definitieve goede oplossing zou zijn: de bushalte verplaatsen.
Indertijd, toen de crèche nog op Wolkjes heette, is die vraag ook reeds officieel aan De Lijn gesteld met een weigering als antwoord.
Recent kreeg ik nog een mail van de uitbaters dat de bushalte vlak voor de crèche een probleem is. Het enige wat we kunnen doen, is nogmaals de vraag stellen aan De Lijn om de bushalte te verplaatsen. We zullen opnieuw officieel deze vraag stellen, dat is het enige wat we als gemeente kunnen doen.
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt een vraag aan burgemeester Theo Francken over het financieel rapport van gemeente Lubbeek:
Ik las in het voormeld rapport 'Wonen en ruimtelijke ordening: Evolutie: 36 38 21 10 -97 -247,1%'
Wat houdt dit in? Wat betekent dit?
De burgemeester antwoordt: dit moet verder onderzocht worden maar het zouden de geschatte inkomsten kunnen zijn uit het RUP.
De voorzitter sluit de zitting op 26/09/2023 om 22:43.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ellen Lammens
Voorzitter