Terug
Gepubliceerd op 30/08/2024

Besluit  besluiten burgemeester

do 29/08/2024 - 17:50

Besluit van de burgemeester houdende bestuurlijke maatregelen volgens artikel 16.4.5 van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid lastens De Ridder Patrick

FEITEN EN CONTEXT

In de voorbije jaren kreeg de gemeente herhaaldelijk klachten van overlast op het adres Corthoutslaan 6, te Pellenberg.

Gezien geen gevolg werd gegeven aan eerder PV en burgemeesterbesluit en er een reëel risico bestaat van milieuvervuiling of gevaar voor de volksgezondheid, is de burgemeester bevoegd om bestuurlijke maatregelen te treffen en het perceel in het register van de risicogronden van OVAM te laten opnemen.

JURIDISCHE GRONDEN
  • Titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM), meer bepaald artikelen 16.4.5, 16.4.6 en 16.4.10 waardoor de toezichthouder de bevoegdheid heeft om op te treden voor de milieuwetgeving waarop zijn/haar toezichtopdracht betrekking heeft.

  • Titel XVI van het DABM, meer bepaald artikel 16.4.7. §1 3° waarin bepaald wordt dat bestuurlijke maatregelen de vorm kunnen aannemen van feitelijke handelingen, zoals het uitvoeren van een ambtshalve verwijdering van afval, op kosten van degene ten aanzien van wie de bestuurlijke maatregelen werden opgelegd.

  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot uitvoering van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, meer bepaald artikel 59, waardoor de burgemeester de bevoegdheid heeft om op te treden in het kader van een overtreding van artikel 12 §1 van het Materialendecreet.

  • De geschonden wetsbepaling namelijk de bepalingen van artikel 12 van het Materialendecreet.

  • Vlarema artikel 5.2.4.2 waarbij de houder zich moet ontdoen van een voertuig wanneer het niet voorzien is van een geldige inschrijving of keuring.

  • De vaststellingen, gedaan op 02/04/2021 (door Bruno Wens, intergemeentelijke toezichthouder Interleuven) en op 06/04/2021 (door Tailleur David, Eerste Hoofdinspecteur van politie van de PZ Lubbeek) die leidden tot opmaak van een aanmaning, overgemaakt aan betrokkene op 09/04/2021 en latere vaststelling waaruit bleek dat niet aan de aanbeveling werd voldaan.

  • Het proces-verbaal (PV LE.64.L4.001122/2021 van 07/04/2021) opgemaakt door Tailleur David, Eerste Hoofdinspecteur van politie van de PZ Lubbeek, en de hierin vermelde overtredingen van de milieuwetgeving, met name van art. 12 van het Materialendecreet.

  • Het besluit van de burgemeester van 21 oktober 2021 houdende bestuurlijke maatregelen volgens artikel 16.4.5 van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid lastens De Ridder Patrick.

  • De politieverordening betreffende de inzameling en het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen - Opheffing beslissing gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2021 en goedkeuring nieuw reglement op 26/06/2022.

  • Retributiereglement van 26 maart 2024 op het gebruik van de gemeentelijke diensten
ARGUMENTATIE

Er is een groot aantal klachten, van diverse omwonenden, overgemaakt aan de gemeente gedurende de voorbije jaren, waaruit blijkt dat de activiteiten hinderlijk zijn voor de omgeving. Er zijn verschillende maatregelen genomen zoals onder meer een eerdere aangetekende aanmaning, en verschillende vaststellingen. Er is vastgesteld dat de aanwezige autowrakken nog steeds niet werd verwijderd.

Het stallen en verwerken van autowrakken is onderworpen aan de afvalstoffenwetgeving en het niet naleven hiervan kan een gevaar betekenen voor de volksgezondheid.

Deze situatie is reeds sinds 2014 onopgelost, ondanks meerdere pogingen om de eigenaar aan te manen tot gepaste actie.

De eigenaar van het betreffende perceel, De Ridder Patrick, wonende te Luxemburg, L-6926 Flaxweiler, Rue de Berg 26 (werkelijke verblijfplaats), aan wie de bestuurlijke maatregel van 21 oktober 2021 werd opgelegd was op 26 oktober 2021 niet aanwezig op het adres Corthoutslaan 6, 3212 Pellenberg om deze in ontvangst te nemen. De maatregel werd ter plaatse op een zichtbare plaats aangebracht en per aangetekend schrijven bevestigd.

De eigenaar De Ridder Patrick gaf tot op heden geen gevolg aan het bevel tot regularisatie, opgenomen in het burgemeestersbesluit van 21 oktober 2021 waarin o.a. werd bepaald dat:

  • Alle langdurige op het terrein, kadastraal gekend als 24090B0250/00K000, opgeslagen materialen en stoffen die als afvalstof moeten worden beschouwd (waaronder houtafval en plastiek), dienen afgevoerd te worden, overeenkomstig de wettelijke bepalingen, zijnde de gemeentelijke huisvuilinzameling of erkende inzamelaars/verwerkers van afval. Ook dienden de afgedankte voertuigen te worden ingeleverd bij een punt van in ontvangstname, aangewezen door de voertuigproducenten of bij een erkend centrum voor het depollueren, ontmantelen en vernietigen van afgedankte voertuigen.
  • Deze verwijdering moet gebeurd zijn ten laatst op 21 november 2021.
  • Bevel tot staking: Elke aanvoer van nieuw afval, met uitzondering van de afvalstoffen die ontstaan bij de normale eigen (huishoudelijke) activiteiten is verboden. Er mag door derden (bedrijven) of afkomstig van deze derden dus geen afval meer aangevoerd worden. Afval (bv. bouwafval en ander houtafval) ter beschikking stellen aan particulieren is immers voor bedrijven verboden.

De gemeente liet op 26 augustus 2024 een milieucontrole uitvoeren door de intergemeentelijke toezichthouder Interleuven, die een rapport handhaving opstelde (HH21-408) waarbij de volgende inbreuken werden vastgesteld:

  • Er worden twee afgedankte voertuigen reeds gedurende lange tijd gestald. Deze moeten ingeleverd worden bij een punt van in ontvangstname, aangewezen door de voertuigproducenten, of bij een erkend centrum voor het depollueren, ontmantelen en vernietigen van afgedankte voertuigen.
  • Er worden twee afgedankte voertuigen reeds gedurende lange tijd gestald. Bovendien wordt er nog allerlei ander afval opgeslagen op het perceel: banden met velg, emmers, vuilblik, plastic, kruiwagen, snoeiafval, velgen, radiator…
  • Er werd wel degelijk een overtreding van de milieuwetgeving vastgesteld, met name het langdurig stallen van afgedankte voertuigen en de opslag van allerlei afval.

Omwille van de ernst van deze milieuovertreding werd door de intergemeentelijke toezichthouder besloten om een proces-verbaal op te maken tegen de eigenaar, Patrick De Ridder. Dit proces-verbaal met nummer HH21.408-PV01 werd op 29 augustus 2024 aangetekend aan de eigenaar verstuurd.

Op grond van artikel 16.3.27 van het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid geeft de handhaver tot 15 september 2024 de tijd om de afvalstoffen te verwijderen en de voortuin op te schonen

Indien de vooropgestelde termijn van de handhaver niet gerespecteerd wordt, zal de burgemeester genoodzaakt zijn tot:

  • Het ambtshalve laten ruimen van de afvalstoffen in de voortuin en het verhalen van de kosten op de eigenaar van het perceel gelegen te Corthoutslaan 6, 3212 Lubbeek, kadastraal gekend als: 24090B0250/00K000
  • Het overmaken van de overtreding van de politieverordening betreffende de inzameling en het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen van 26/06/2022 aan de bevoegde GAS ambtenaar die een GAS boete van 350 euro kan opleggen
  • Het perceel gelegen te Corthoutslaan 6, 3212 Lubbeek, kadastraal gekend als: 24090B0250/00K000 te laten opnemen in het register van de risicogronden van de Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij
FINANCIEN

Alle kosten voor het opruimen, afvoeren en of stallen van goederen worden verhaald op de eigenaar van het perceel. 

BESLUIT

Artikel.1. Beslist, indien de eigenaar geen gevolg geeft aan het PV HH21.408-PV01 tegen datum van 15 september 2024 , opdracht te geven tot 

  1. het ambtshalve opruimen van de voortuin van de woning gelegen Corthoutslaan 6, 3212 Pellenberg.
  2. het overmaken van het dossier aan de provinciale GAS ambtenaar die een GAS boete tot 350 euro kan opleggen.
  3. het perceel gelegen te Corthoutslaan 6, 3212 Lubbeek, kadastraal gekend als 24090B0250/00K000 op te laten nemen in het register van de risicogronden van de Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij. 

Art.2. Vraagt de technische dienst van de gemeente om offertes op te vragen bij minimum 3 verschillende ophalers die hiervoor over de correcte registraties en/of vergunningen beschikken en de ambtshalve opruiming te laten uitvoeren op de eerst mogelijke datum na 16 september 2024. 

Art. 3. Verhaalt alle kosten van het ambtshalve takelen/opruimen alsook stallen en/of afvoeren van goederen op de eigenaar Patrick De Ridder. De kosten worden verrekend volgens het retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijke diensten van 26 maart 2024.

Art.4. Brengt Patrick De Ridder, eigenaar van de betreffende woning, gelegen Corthoutslaan 6, 3212 Pellenberg, wonende te Luxemburg, L-6926 Flaxweiler, Rue de Berg 26 (werkelijke verblijfplaats), per aangetekend schrijven op de hoogte van dit besluit.

Art. 5. Laat dit besluit ter plaatse bekendmaken via aanplakking.