Terug
Gepubliceerd op 11/08/2022

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 08/08/2022 - 13:00

Tijdelijke verkeersregeling: Oldtimertreffen Kraaiwinkelstraat - Lubbeek op 19 augustus 2022 van 16u- 23u.

Aanwezig: Hugo Simoens, Voorzitter - waarnemend
Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Theo Francken, Burgemeester
Davy Suffeleers, Schepenen
FEITEN EN CONTEXT

Verheyden Albert dient een aanvraag in om verkeersmaatregelen te nemen voor het oldtimertreffen in de Kraaiwinkelstraat - Lubbeek op vrijdag 19 augustus 2022 van 16u tot23u.

Als bijlage vindt u de flyer en de aanvraag.

JURIDISCHE GRONDEN

Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968
Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis
gebracht worden van de weggebruikers.

Artikelen 119 en 135 §2 van de nieuwe gemeentewet
De gemeenteraad keurt de gemeentelijke politieverordeningen goed. De gemeente is bevoegd om
het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en
plaatsen te verzekeren.

Artikelen 130 bis van de nieuwe gemeentewet
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke politieverordeningen op
het wegverkeer.

Artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur
Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen
en van de burgemeester worden niet meer bekendgemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op
de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum
waarop ze op de website bekendgemaakt worden.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen
en de berekening van de termijnen.

Koninklijk besluit van 1 december 1975
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie
van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009
Dit besluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976
Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de
verkeerstekens.

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een
gemeente.
Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek

ARGUMENTATIE

De politie van Lubbeek geeft een gunstig advies.
Mits volgende,

MAATREGELEN  op vrijdag 19 augustus 2022 tussen 16 uur en 23 uur:

Volgende maatregelen dienen getroffen te worden in verband met het verkeer van voertuigen naar aanleiding van het oldtimertreffen op bovenstaande datum;

Parkeren

A)Op navolgende wegen is het verboden te parkeren langs beide zijden van de rijbaan

• Kraaiwinkelstraat : volledig

• Dunberg : tussen de Gellenberg en het kruispunt met de Kraaiwinkelstraat

Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door de verkeersborden E1 met onderbord “op 19/08/2022 tussen 16 uur en 23 uur”

 

B)Op navolgende wegen is het parkeren toegelaten op de rijbaan langs de zijde met PARE huisnummers

• Gellenberg : tussen de kruispunten met de Staatsbaan en de St. Annastraat

Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door de verkeersborden E9 op nadarhekkens en pijlen die het begin en einde van de maatregel aangeven;

Op het nadarhek zal een infobord hangen met de vermelding “FIETSPAD VRIJ LATEN”

Verboden en beperkt verkeer

A) Op navolgende wegen is het iedere bestuurder verboden te rijden in beide richtingen met uitzondering van plaatselijk verkeer

• Kwadeschuurstraat : vanaf de Paashofweg tot 100 meter voor het kruispunt met de Dunberg

• Dunberg: vanaf het kruispunt met de Driesweg

Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door de verkeersborden C3 met onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer ”

B) Op navolgende wegen is het iedere bestuurder verboden te rijden in beide richtingen

• Dunberg : tussen de kruispunten met de Kraaiwinkelstraat en de Gellenberg

• Kraaiwinkelstraat : tussen de kruispunten met de Staatsbaan en de Dunberg

Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door de verkeersborden C3

 

C) Ter hoogte van navolgende wegen is het verboden om links en rechts af te slaan:

• Op de Staatsbaan ter hoogte van het kruispunt met de Kraaiwinkelstraat

• Op de Gellenberg ter hoogte van het kruispunt met de Dunberg

Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door de verkeersborden C 31a – C31b

 

D)De nodige wegomleidingen zullen aangebracht worden via de Staatsbaan

 

Kritieke punten

• Filevorming aan de ingang van het oldtimer treffen en op de Staatsbaan

• Voetgangers langsheen de Staatsbaan

Er dient een parkeerverbod geplaatst te worden.

Er dienen maatregelen getroffen te worden voor de veiligheid van alle weggebruikers en deelnemers.
Overtredingen zullen op onderhavige verordening met politiestraffen beteugeld worden.

Algemeen

Het ter plaatse hebben van stewards, voorzien van een fluo-overgooier voor het begeleiden van de oldtimer voertuigen tot hun standplaats is een pluspunt voor het voorkomen van filevorming.

De organisatie moet zorgen voor een vlot en veilig verkeer voor de bevolking.

De belangrijkste risico’s in te schatten, te anticiperen om mogelijke spanningen te voorkomen. Indien nodig contact op te nemen via de noodcentrale met de dienst 101/112 voor bijstand van de hulpdiensten.

 

Wettelijke aspecten

De wet van 16-03-1968, betreffende de politie van het wegverkeer;

Het KB van 01/12/1975, politie van het wegverkeer;

Politieverordening verkeer; Burgemeester besluit;

 

De deelnemers dienen zicht te houden aan alle wettelijke bepalingen en in regel te zijn met de wetgeving.

 

Aandachtspunten:

De organisatie dient erover te waken dat er een doorgang vrij blijft van 4 meter breed. Hydranten dienen steeds vrij te blijven. Alle gebouwen dienen steeds bereikbaar te blijven.

De toegangen tot het verkeersvrij gedeelte van het oldtimer treffen dient dermate ingericht te worden dat geen enkel ongewenst voertuig de verkeersvrije zone kan inrijden. Deze toegangen moeten steeds bemand zijn door personen die toezicht houden en aanwijzingen kunnen geven aan bezoekers. Zij mogen in geen geval voertuigen tussen de bezoekers laten rijden. Zij moeten in de mogelijkheid zijn de fysieke hindernissen te verplaatsen op verzoek van elke hulpdienst.

Op afgesloten kruispunten dienen de bezoekers door duidelijk herkenbare stewards doorverwezen te worden naar parkeermogelijkheden in de omgeving. Eventueel een flyer geven waarop de parkeermogelijkheden staan of op de invalswegen een bord met aanduiding van de parkings.

De toewijzing van de plaatsen aan de oldtimer voertuigen dient vlot te verlopen om files te vermijden. De organisatie dient te voorkomen dat bezoekers zich parkeren op de toegangswegen. 

Bewoners tijdig inlichten van de genomen maatregelen.

 

Algemene gezondheid:

Bij warm weer dient er voldoende schaduwmogelijkheid te zijn (zonneschermen, tenten enz)

Het vrij verkrijgen van drinkbaar water is een noodzaak bij extreme temperaturen.

 

Eten en drinken

Bij het serveren van voedsel dient men de richtlijnen van FAVV te respecteren. Het gebruik van glas is af te raden. Wij adviseren gebruik te maken van kartonnen of recycleerbare plastiek bekers.

Gebruik van alcohol

De organisatie dient zorgvuldig om te springen met het verlenen van drank aan bezoekers en in het bijzonder aandacht te hebben voor het drankverbruik door minderjarigen. Het werken met het bandjessysteem aan de toegang is een handig middel om -16 jarigen van +16 jarigen te herkennen. Maak goede afspraken met de medewerkers. Leeftijd is daarbij belangrijk, want men moet immers op bepaalde momenten kordaat kunnen reageren tegen bezoekers. Wij adviseren om geen toelating of machtiging te leveren voor het schenken van sterke dranken.

 

Elektriciteit

De algemene verlichting van de tenten en/of kramen mag alleen elektrisch gebeuren. De stroomgroepen, inclusief aarding, elektrische verdeelkasten dienen na de aansluiting ter plaatse gekeurd te worden. Een positief keuringsattest van de elektrische installatie afgeleverd door een erkende dienst voor technische controle moet kunnen voorgelegd worden (in veiligheidsdossier).

Al de elektrische toestellen en verlengdraden moeten een CEBEC-keuringslabel dragen. Bij elektriciteitsafname vanuit een private woning of andere vaste installatie dient deze woning(installatie) over een keuringsattest van een erkende dienst voor technische controle te beschikken. Stopcontacten en stekkerdozen moeten worden afgedekt of ingepakt tegen vocht, verlengkabels dienen volledig ontrold te worden.

 

Brandpreventieve maatregelen

In geen geval mag het publiek rechtstreeks in contact kunnen komen met een warmtebron;

Geen brandbare materialen in de onmiddellijke omgeving van de warmtebron plaatsen;

Er moet per stand/150 m², minimum één bluseenheid, bestaande uit een brandblusser van 6 kg ABC (universeel poeder ) of 2 brandblussers van 5 kg CO2 binnen handbereik zijn.

De brandblussers dienen voorzien te zijn van een geldige geldigheidsdatum of een keuringslabel met dito datum en stempel van een erkend keuringsorganisme. Het gebruik van deze blusser dient gekend te zijn bij de organisatoren. De standhouders die ter plaatse warme gerechten bereiden, dienen bijkomend te beschikken over een branddeken. De gas houdende flessen (acid) dienen steeds rechtop te staan en beveiligd tegen omvallen.

 

Tenten

Indien er bijkomende tenten of kramen worden opgesteld zijn er een aantal voorwaarden. Tenten mogen niet opgesteld worden boven ondergrondse hydranten of op een afstand van minder dan 1 m van bovengrondse hydranten. Tenten moeten uit moeilijk ontvlambare materiaal bestaan. Om dit te bewijzen moet een attest worden voorgelegd. De volgende attesten worden aanvaard: A2 , M2 , Europese brandklasse C s1 d0 of beter , Amerikaans norm CPAI 84 of NFPA 701. Indien het gaat om een zogenaamde partytent of een niet geattesteerde tent (maximale afmeting 5m op 5m) moet deze tent niet voldoen aan deze eisen op voorwaarde dat ze langs minimaal 2 zijden geopend zijn (zeilloos) en er geen obstakels geplaatst zijn in deze openingen.

(Party)Tenten vrijgesteld van attest moeten voldoende verankerd zijn om ter plaatse te blijven. De verankering gebeurd per steunpunt, in één blok (niet verschillende losse elementen).

 

Veiligheidsdoorgang hulpdiensten

Er dient steeds een vrije doorgang voor de hulpdiensten - 4 m breed en 4 m hoog, vrij te blijven. Men mag geen obstakels in deze doorgang plaatsen. Er mogen geen elektriciteitsdraden of andere leidingen, hinderlijk voor de doorgang, op de grond liggen, tenzij in speciaal daartoe voorziene kabelgoten.

 

Indien nodig kan er bijstand gevraagd worden van de lokale politie Lubbeek om over te gaan tot het regelen van het verkeer.

 

FINANCIEN

geen financiële gevolgen

BESLUIT

Artikel 1. Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de beperkingsmaatregelen: de vergunning en het advies van de politie voor het oldtimertreffen op 19/08/2022 worden overgemaakt aan de organisator Albert Verheyden.

Als bijlage vindt u de aanvraag + het advies van de politie.

MAATREGELEN  op vrijdag 19 augustus 2022 tussen 16 uur en 23 uur:

Volgende maatregelen dienen getroffen te worden in verband met het verkeer van voertuigen naar aanleiding van het oldtimertreffen op bovenstaande datum;

Parkeren

A)Op navolgende wegen is het verboden te parkeren langs beide zijden van de rijbaan

• Kraaiwinkelstraat : volledig

• Dunberg : tussen de Gellenberg en het kruispunt met de Kraaiwinkelstraat

Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door de verkeersborden E1 met onderbord “op 19/08/2022 tussen 16 uur en 23 uur”

 

B)Op navolgende wegen is het parkeren toegelaten op de rijbaan langs de zijde met PARE huisnummers

• Gellenberg : tussen de kruispunten met de Staatsbaan en de St. Annastraat

Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door de verkeersborden E9 op nadarhekkens en pijlen die het begin en einde van de maatregel aangeven;

Op het nadarhek zal een infobord hangen met de vermelding “FIETSPAD VRIJ LATEN”

 

Verboden en beperkt verkeer

A) Op navolgende wegen is het iedere bestuurder verboden te rijden in beide richtingen met uitzondering van plaatselijk verkeer

• Kwadeschuurstraat : vanaf de Paashofweg tot 100 meter voor het kruispunt met de Dunberg

• Dunberg: vanaf het kruispunt met de Driesweg

Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door de verkeersborden C3 met onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer ”

B) Op navolgende wegen is het iedere bestuurder verboden te rijden in beide richtingen

• Dunberg : tussen de kruispunten met de Kraaiwinkelstraat en de Gellenberg

• Kraaiwinkelstraat : tussen de kruispunten met de Staatsbaan en de Dunberg

Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door de verkeersborden C3

 

C) Ter hoogte van navolgende wegen is het verboden om links en rechts af te slaan:

• Op de Staatsbaan ter hoogte van het kruispunt met de Kraaiwinkelstraat

• Op de Gellenberg ter hoogte van het kruispunt met de Dunberg

Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door de verkeersborden C 31a – C31b

 

D)De nodige wegomleidingen zullen aangebracht worden via de Staatsbaan

 

Kritieke punten

• Filevorming aan de ingang van het oldtimer treffen en op de Staatsbaan

• Voetgangers langsheen de Staatsbaan

 

Artikel 2. Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers, overeenkomstig art. 12 van de wet op de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij KB van 16/03/68.

Artikel 3. De overtredingen op onderhavige verordening zullen met politiestraffen beteugeld worden.

Artikel 4. Eénsluidend afschrift van deze verordening zal onmiddellijk worden toegezonden aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg en de Politierechtbank te Leuven

Artikel 5. De bekendmaking zal geschieden zoals voorzien en voorgeschreven door art. 286 van het Decreet Lokaal Bestuur.