Naar aanleiding van een ongeval viel de gemeente in 2022 onverwacht terug op 1 bus in plaats van 2. Er werd tijdelijk een tweede bus zonder chauffeur gehuurd om de rest van het schooljaar op te vangen. Voor het schooljaar 2022 - 2023 werd het vervoer uitbesteed aan firma De Magneet (bus met chauffeur). De kostprijs voor betrokken schooljaar bedroeg 44.000 euro. Voor schooljaar 2023 - 2024 steeg deze kostprijs naar 82.000 euro waardoor er beslist werd om deze werkwijze niet verder te zetten. De organisatie van het voor- en naschools leerlingenvervoer werd dan uiteindelijk in juni 2023 intern grondig hervormd.
Vanaf schooljaar 2023-2024 werd het voor- en naschools vervoer georganiseerd met 1 bus. Door het rijden met 1 bus was het praktisch niet meer haalbaar om de kinderen individueel aan huis op te halen. Daarom werd er vanaf schooljaar 2023 - 2024 gewerkt met een systeem van opstapplaatsen. Bovendien diende er vanaf betrokken schooljaar voorafgaand ingeschreven te worden via het online platform van de gemeente en niet meer rechtstreeks via de scholen. Inschrijven kon per trimester of voor een volledig schooljaar. Dit systeem werd 2 schooljaren gehanteerd en wordt nu opnieuw geëvalueerd.
We stellen vast dat het aantal kinderen dat nog gebruik maakt van het voor- en naschools leerlingenvervoer sterk is gedaald. Tijdens het tweede trimester van het huidig schooljaar maakten er in totaal 21 kinderen (uit 15 gezinnen) gebruik van het vervoer. Uit de financiële analyse van het voor- en naschools leerlingenvervoer, zoals het vandaag georganiseerd wordt met 1 bus, stellen we volgende kostprijs vast:
chauffeur (0,5V TE) |
€ 22.500 |
begeleider (0,5 VTE) |
€ 22.500 |
ondersteunende diensten (deskundige onderwijs) |
€ 7.000 |
onderhoud en brandstof |
€ 20.000 |
afschrijving nieuwe bus |
€ 7.500 |
overheadkost (13%) |
€ 9.360 |
totaal |
€ 88.860 |
In geval van aankoop van een nieuwe schoolbus wordt er rekening gehouden met een jaarlijkse afschrijving van 7.500 euro. De kostprijs van de aankoop van een nieuwe bus wordt geraamd op minimum 125.000 euro. Een afschrijving over een looptijd van 8 jaar impliceert een jaarlijkse totale afschrijving van 15.000 euro. Aangezien de schoolbus ook nog halftijds rijdt in functie van het pedagogisch project wordt slechts de helft van deze kost in rekening gebracht.
Op basis van de inschrijvingen van het laatste trimester (21 kinderen), brengt dit de kostprijs per kind op afgerond 4231 euro.
Daarnaast heeft de deskundige onderwijs, samen met het diensthoofd sociale dienst, voor elk kind dat momenteel gebruik maakt van het vervoer, individueel onderzocht wat mogelijke alternatieven kunnen zijn om het vervoer te vervangen. Er werd, behoudens voor 1 gebruiker, voor elk kind een alternatieve oplossing gevonden.
Voor de scholen in Linden werd tot op heden geen voor- en naschools busvervoer georganiseerd. We stellen vast dat dit nooit problemen met zich heeft meegebracht.
Het stopzetten van het voor- en naschools leerlingenvervoer heeft geen enkele impact op de uitvoering van het pedagogisch project. Hiervoor blijft de huidige bus gewoon verder rijden.
Tot slot wordt de organisatie geconfronteerd met het pensioen van de huidige buschauffeur vanaf schooljaar 2025-2026. Er is momenteel slechts 1 ander personeelslid dat over het juiste rijbewijs beschikt. Een tweede personeelslid volgt momenteel nog de opleiding. Er stelt zich bijgevolg ook een risico om de continuïteit ten alle tijde te kunnen garanderen.
Voor de volledigheid voegen we eveneens de kostprijs toe voor het busvervoer in het kader van het pedagogisch project:
chauffeur (0,5V TE) |
€ 22.500 |
onderhoud en brandstof |
€ 20.000 |
afschrijving nieuwe bus |
€ 7.500 |
overheadkost (13%) |
€ 6.500 |
totaal |
€ 56.500 |
In het geval dat het busvervoer zou georganiseerd worden met 2 bussen, zoals in 2022 en voordien het geval was, zou de kostprijs als volgt bepaald worden:
chauffeur (1 VTE) |
€ 45.000 |
begeleider (1 VTE) |
€ 45.000 |
onderhoud en brandstof |
€ 40.000 |
afschrijving nieuwe bus |
€ 15.000 |
overheadkost (13%) |
€ 18.850 |
totaal |
€ 163.850 |
In de periode dat er nog 2 bussen reden voor het voor- en naschools busvervoer zaten er gemiddeld 46 kinderen op de bus. Dit brengt de oorspronkelijk gemiddelde kostprijs per kind op 3561 euro.
Gelet op bovenstaande argumentatie wordt voorgesteld om het voor- en naschools leerlingenvervoer vanaf schooljaar 2025 - 2026 niet meer verder te zetten. De CBD gaf op 15 april een gunstig advies.
Er wordt bijgevolg aan de gemeenteraad gevraagd om het betreffende reglement op te heffen met ingang van 1 juli 2025.
Enig artikel. De gemeenteraad heft het besluit van de gemeenteraad van 25 juni 2024 inzake de organisatie van het voor- en naschools leerlingenvervoer - huishoudelijk reglement en retributie op met ingang van 1 juli 2025.