In zitting van de gemeenteraad van 28 maart 2023 werd het huishoudelijk reglement van Grabbel & Swap op het Plein aangepast in het kader van de uitvoering van het BOA-decreet. Deze aanpassing hield in dat de werking van de Buitenschoolse Opvang, tijdens de werkingsperiode van de Grabbel & Swap, ingekanteld werd in deze organisatiestructuur.
Deze wijziging bracht, naast de aanpassing van de leeftijdsgroepen, ook een wijziging van het monitorenteam met zich mee.
Na twee jaar is deze implementatie zeker en vast als succesvol te bestempelen. Betere dienstverlening naar de burgers toe en een goede interne werking tussen de jeugddienst en de buitenschoolse opvang zijn het gevolg.
Na twee jaar is het ook tijd om tot de fine tuning van enkele zaken over te gaan. Het betreft hier voornamelijk Afdeling 5: Begeleiders: wervings- en vergoedingsvoorwaarden van het huishoudelijk reglement Grabbel & Swap op het Plein.
Decreet Lokaal Bestuur;
De nieuwe gemeentewet;
Gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2023: Huishoudelijk reglement Grabbel & Swap op het Plein.
Artikel 26. Periode van de tewerkstelling (te schrappen)
Tijdens de maanden juli en augustus worden er 34 begeleiders per dag aangeworven om de organisatie van de Grabbel & Swap op het Plein te kunnen garanderen.
Artikel 26. Periode van de tewerkstelling (nieuwe formulering)
De begeleiders worden aangeworven tijdens de maanden juli en augustus om de organisatie van de Grabbel & Swap op het Plein te kunnen garanderen.
Motivatie: het aantal begeleiders dat dient ingezet te worden is afhankelijk van verschillende indicatoren, die verschillend kunnen zijn van week tot week. Sommige weken zijn 28 begeleiders voldoende om een kwalitatief aanbod te verzekeren, andere weken zijn dan weer 36 personen geen overbodig aantal. Dit komt bijvoorbeeld door:
- als Lubbeekse jeugdverenigingen in een overlappende periode op kamp gaan, zijn er minder deelnemers op de vakantiewerking. Wanneer deze niet op kamp zijn, is het aantal aanzienlijk hoger;
- afhankelijk van de verlofperiode van ouders. Tijdens de eerste weken van de vakantie zien wij steeds dat er erg veel deelnemers zijn. Ouders zijn dan nog niet op verlof, kampen nog niet bezig. In de periode van het bouwverlof neemt het aantal deelnemers wat af.
De voorbeelden tonen aan dat een fix aantal begeleiders vastprikken en opleggen in een reglement niet meer van deze tijd is. We moeten flexibeler en concreter op de situatie kunnen inspelen. Door geen vast aantal per week op te leggen, zullen er toekomstgericht op het einde van de vakantieperiode algemeen niet veel meer aanstellingen zijn dan in het verleden, maar ze zullen logischer kunnen gespreid worden daar waar nodig.
De werking is in zijn geheel ook veranderd ten opzichte van de voorbije jaren, nl.:
- meer deelnemers per dag;
- stijgende aanwezigheid van deelnemers die meer aandacht behoeven ten opzichte van anderen;
- splitsen van leeftijdsgroepen van meer dan 40 deelnemers gaat niet met slechts 3 begeleiders. Hiervoor zijn meer begeleiders nodig.
Artikel 27. Leeftijd van de begeleiders (te schrappen)
Om als begeleider van de Grabbel & Swap op het Plein in aanmerking te komen dient men in het jaar van de desbetreffende vakantiewerking tenminste de leeftijd van 16 jaar te bereiken of bereikt te hebben. Tevens moeten deze personen van onberispelijk gedrag zijn en de burgerlijke en politieke rechten genieten.
Artikel 27. Leeftijd van de begeleiders (nieuwe formulering)
Om als begeleider van de Grabbel & Swap op het Plein in aanmerking te komen, dient men in het jaar van de desbetreffende vakantiewerking:
- tenminste de leeftijd van 16 jaar te bereiken of bereikt te hebben;
- maximum de leeftijd van 29 bereikt te hebben.
Tevens moeten deze personen van onberispelijk gedrag zijn en de burgerlijke en politieke rechten genieten.
Indien blijkt dat er zich niet voldoende begeleiders, van de binnen de vooropgestelde leeftijdsgrens, aanbieden en de noodwendigheid van de werking het als dusdanig vereist, kan de dienst zelf gekende animatoren boven de leeftijdsgrens contacteren om de werking te vervoegen.
Motivatie: de toepassing van de leeftijdslimieten past binnen het reglement betreffende kadervorming, waarin vastgelegd werd binnen welke leeftijdsspanne men recht heeft op het verkrijgen van een subsidie indien men een kadervormingscursus volgt.
Artikel 28. Bepaling van statuut (te schrappen)
• De begeleiders van de Grabbel & Swap op het Plein worden in de eerste plaats aangesteld via het statuut van de vrijwilliger.
• Begeleiders met minstens 4 weken relevante ervaring, gespreid over twee werkingsjaren op de Lubbeekse Grabbel & Swap op het Plein, worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
Artikel 28. Bepaling van statuut (nieuwe formulering)
§ 1: Begeleiders zonder kadervormingsattest
• Begeleiders zonder kadervormingsattest worden in de eerste plaats aangesteld via het statuut van de vrijwilliger.
• Begeleiders zonder kadervormingsattest met minstens 4 weken relevante ervaring, gespreid over twee werkingsjaren op de Lubbeekse Grabbel & Swap op het Plein, worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
§ 2: Begeleiders in het kader van een stage of in het bezit van een kadervormingsattest
• Begeleiders die stage komen lopen in het kader van een kadervormingscursus of die reeds in het bezit zijn van een kadervormingsattest worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
Motivatie: het is billijk om een onderscheid te maken tussen begeleiders die zich aanmelden in het kader van het doorlopen van een stage voor het verkrijgen van een animatorattest of personen die dit traject niet doorlopen hebben.
In de gemeente Lubbeek bestaat een subsidiereglement kadervorming. Wij willen alle jongeren zoveel mogelijk stimuleren om zo een cursus te volgen. Dit kan door financieel een extra duwtje te geven aan hen die de tijd namen om een cursus te volgen. Het kan anderen die dit niet deden over de streep trekken om vooralsnog een opleiding te volgen. Deze opleidingen zijn tevens een surplus als je in leiding staat bij een jeugdvereniging.
Het is binnen eenzelfde organisatie correct (hier de gemeente Lubbeek) om voor dezelfde geleverde prestaties eenzelfde verloningswijze toe te passen. Sinds de inkanteling van de werking van de Buitenschoolse Opvang verrichten de begeleiders van de Grabbel dezelfde handelingen als de begeleiding van het opvanginitiatief. Het is dan ook een evidentie dat voor dezelfde inzet en hetzelfde geleverde werk dezelfde financiële tegemoetkomingen staan.
Simulatie van de financiële impact bij wijziging bepaling van statuut (2024): in 2024 werden er 33 begeleiders aangesteld via het statuut van vrijwilliger. In een tijdsspanne van een week betekent dit een uitgave van 6.725,40 euro. Wanneer we dit vertalen naar de toepassing van de nieuwe formulering zou dit neerkomen op 9 begeleiders die komen zonder kadervormingsattest en 24 wel in het kader van een stage of in het bezit van een attest. Diezelfde week zou dan 14.301,00 euro kosten aan verloning. Dit verschil is reeds in de budgetten voorzien.
Artikel 29. Vergoedingen en verloningen (te schrappen)
Vergoeding: aan de vrijwilligers wordt de maximum geïndexeerde vrijwilligersvergoeding uitgekeerd.
Dit om gemaakte onkosten inzake voorbereidingen en materialen, vervoer, e.d.m. financieel te dekken. Deze onkosten kaderen vaak in het behalen van een ‘attest animator’, waarvoor men verplicht een bepaalde stagetermijn dient te doorlopen. Het is billijk om in het kader van deze opleiding een vergoeding te voorzien.
Verloning: begeleiders met geldige anciënniteit ontvangen een verloning in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector, bezoldigd via de weddeschaal van de graad administratief beambte/technisch beambte, aanvangsschaal E1.
Er wordt hier in een verloning voorzien, om de professionaliteit die men gedurende de voorgaande jaren heeft opgebouwd binnen het team te houden.
Artikel 29. Vergoedingen en verloningen (nieuwe formulering)
Vergoeding: aan de vrijwilligers wordt de maximum geïndexeerde vrijwilligersvergoeding uitgekeerd. Dit om gemaakte onkosten inzake voorbereidingen en materialen, vervoer, e.d.m. financieel te dekken.
Verloning: begeleiders die stage komen lopen in het kader van een kadervormingscursus, die reeds in het bezit zijn van een kadervormingsattest of een geldige anciënniteit hebben opgebouwd, ontvangen een verloning in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
Motivatie: geen inhoudelijke wijzigingen. Enkel administratieve aanpassing een de nieuwe voorgestelde situatie.
Artikel 30. Preventie & bescherming op het werk en verzekeringen (te schrappen)
• Ten aanzien van de begeleiders zal het reglement betreffende preventie & bescherming op het werk gerespecteerd worden.
• Het gemeentebestuur zal de nodige verzekeringen afsluiten voor de begeleiders.
• Er zal een afsprakennota opgesteld worden tussen de gemeente Lubbeek en de begeleiders.
Artikel 30. Preventie & bescherming op het werk en verzekeringen (nieuwe formulering)
• Ten aanzien van de begeleiders zal het reglement betreffende preventie & bescherming op het werk gerespecteerd worden.
• Het gemeentebestuur zal de nodige verzekeringen afsluiten voor de begeleiders.
• Afhankelijk van het statuut waarin de begeleiders worden aangesteld wordt er een individuele afsprakennota of een overeenkomst voor tewerkstelling opgesteld tussen de gemeente Lubbeek en de begeleiders.
Motivatie: geen inhoudelijke wijzigingen. Enkel administratieve aanpassing een de nieuwe voorgestelde situatie.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Totaalbeeld 2024 / situatieschets 2025
Actienummer |
GBB/2024 - 2025 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0751-00: Gemeentelijke dienstverlening gericht op kinderen & jongeren 0751-00: Gemeentelijke dienstverlening gericht op kinderen & jongeren |
Algemene rekening + omschrijving | 6131700: Erelonen, vergoedingen vrijwilligers 6203000: Bezoldigingen en rechtstreekse sociale voordelen -contractueel personeel |
Bedrag uitgave inclusief BTW | 13.177,08 euro 70.513,77 euro |
Aannemer/leverancier/instantie | Vergoedingen en verloningen aan begeleiders |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | - |
Voorzien krediet | 13.200,00 euro 110.000,00 euro |
Beschikbaar krediet | 22,92 euro 39.486,23 euro |
Visum
Geen visum vereist
Artikel 1. Het huishoudelijk reglement aangaande Grabbel & Swap op het Plein, als volgt goed te keuren:
Afdeling 1: Algemeen
Artikel 1. Organiserend bestuur en coördinatie
• Gemeentebestuur Lubbeek
Gellenberg 16
3210 Lubbeek
Tel. 016/47 97 00
• Jeugddienst Lubbeek
Gellenberg 16
3210 Lubbeek
Tel. 016/47 97 22
jeugddienst@lubbeek.be
De jeugdconsulent is te bereiken na afspraak.
Artikel 2. Benaming en publiciteit
De vakantiewerking vindt plaats onder de benaming Grabbel & Swap op het Plein.
Publiciteit omtrent de initiatieven gebeurt via de gebruikelijke kanalen van de gemeente Lubbeek, nl. informatieblad, brochure, flyer, website, social media.
De naambekendheid van de beide werkingen wordt benadrukt door het aanmaken van het benodigde promomateriaal met bedrukking van het eigen logo.
Artikel 3. Doelgroep en doelstelling
De gemeente Lubbeek organiseert tijdens de maanden juli en augustus een Grabbel & Swap op het Plein.
De Grabbel op het Plein staat open voor deelnemers van 2,5 tot en met 11 jaar. De leeftijd van 2,5 jaar moet bereikt zijn bij de aanvang van de vakantiewerking. Minimumvoorwaarde aangaande deelname is dat men reeds schoolgaand en zindelijk is.
Swap op het Plein staat open voor deelnemers die 12 tot en met 15 jaar worden in het jaar waarin de werking wordt georganiseerd.
De doelstelling is drieledig:
- aanbieden van een opvang in de grote vakantie voor een ruim publiek;
- het uitwerken en begeleiden van activiteiten, afgestemd op de doelgroep;
- het aantrekken van geschikte begeleiders voor de dagelijkse werking.
Artikel 4. Bereikbaarheid in noodgevallen
In noodgevallen kan men terecht op het gemeentehuis: 016/47 97 00.
Artikel 5. Verzekering
• Voor alle kinderen is er een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen, afgesloten bij Ethias. Van de deelnemers wordt verwacht dat zij zich gedragen naar de richtlijnen van de begeleiders.
• Verplaatsingen van en naar de werking zijn verzekerd onder voorwaarde dat de deelnemer geen tussenhaltes aandoet en zich aan de geldende wegcode houdt.
• De polissen liggen ter inzage op het gemeentehuis.
• Zijn niet verzekerd:
- opzettelijk toegebrachte schade aan materialen of het opzettelijk toebrengen van lichamelijke letsels bij derden: dit valt ten laste van de ouders.
- wanneer het kind zonder toestemming de opvang verlaat.
- schade aan kleding, uurwerken, persoonlijk speelgoed, juwelen, smartphones, wearables, spelconoles, alle andere persoonlijke digitale toestellen, enz.
- schade ten gevolge van diefstal of verlies.
Artikel 6. Klachtbehandeling
Ouders kunnen met vragen, opmerkingen of problemen terecht bij de begeleiding, de hoofdmonitor en de jeugdconsulent.
Elke klacht zal discreet en efficiënt behandeld worden.
Artikel 7. Opnamebeleid
Er kan zowel vooraf online, als dagelijks ter plaatse worden ingeschreven.
Elk deelnemend kind dient bij aanvang geregistreerd te zijn op het gebruikte inschrijvingsplatform van de gemeente Lubbeek. Gevraagde gegevens dienen correct ingevuld te worden. Indien er zich wijzigingen voordoen, dient men dit aan te passen.
De gevraagde gegevens worden enkel gebruikt voor inschrijving en informatieverstrekking omtrent de gemeentelijke opvang- en vakantiewerkingsinitiatieven.
Een aangemaakte gebruikersaccount blijft actief zolang de inschrijver dit niet zelf verwijderd of deactiveerd. Zolang het account actief is, kan dit door de gemeente Lubbeek gebruikt worden om informatie te verstrekken.
Wijzigingen en annuleringen zijn mogelijk tot uiterlijk één week voor de aanvang van de desbetreffende activiteit van de Grabbel of Swap op het Plein. Dit dient steeds schriftelijk te gebeuren. Bij annulering zal het betaalde bedrag teruggestort worden.
Het indienen van een annulering is slechts mogelijk tot 1 week na het beëindigen van de Grabbel & Swap op het Plein.
Ingeschreven dagen, waarop men niet deelnam, worden zonder schriftelijke aanvraag niet terugbetaald.
Alle aanvragen tot terugbetaling worden in de loop van de vakantieperiode verzameld. Na de werking worden deze in één globaal dossier overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen. Zij maken de bedragen die dienen terugbetaald te worden over aan de financiële dienst.
De terugbetaling zal gebeuren in het laatste kwartaal van het jaar.
Indien men een week op voorhand verwittigd, kan men zich eventueel door een andere persoon laten vervangen of de ingeschreven dag verplaatsen naar een ander moment binnen de periode.
Artikel 8. Openingstijden
• Exacte data van de Grabbel & Swap op het Plein worden jaarlijks bepaald door de jeugddienst, in samenspraak met GBS De Stip Linden, afhankelijk van de bezetting van de accommodatie.
• De geplande activiteiten vinden plaats van 9u tot 16u.
• Tijdens de ochtend is er opvang voorzien van 7u45 tot 9u.
• ’s Avonds is er opvang van 16u tot 17u30.
• Er bestaat de mogelijkheid om deel te nemen voor één dagdeel. Hiervoor wordt geen korting in de dagprijs voorzien.
• Wanneer er voor bepaalde leeftijdsgroepen uitstappen voorzien worden, neemt iedereen van de desbetreffende groep hier aan deel. Tijdens deze uitstappen kan het uur van thuiskomst afwijken van de vooropgestelde uurregeling. Dit is afhankelijk van het verkeer.
Artikel 9. Jaarlijkse sluitingsdagen
De Grabbel & Swap op het Plein zijn gesloten op:
11 juli
21 juli
15 augustus
De mogelijkheid bestaat om brugdagen te voorzien indien de feestdagen op een dinsdag of donderdag plaatsvinden.
Artikel 10. Adres
De uitvalsbasis van de dagelijkse werking bevindt zich in de Gemeentelijke Basisschool De Stip, afdeling Linden, Martelarenplaats 1, 3210 Linden.
De werking maakt tevens gebruik van de openbare speelbossen, speelterreinen, graspleinen en omliggende infrastructuur te Linden centrum.
Artikel 11.
Voor die aangelegenheden waarin het huishoudelijk reglement niet voorziet, beslist het college van burgemeester en schepenen.
Het personeel dient zich aan het beroepsgeheim te houden, vertrouwelijke informatie mag niet worden doorgegeven.
Het gemeentebestuur draagt de uiteindelijke eindverantwoordelijkheid voor beide vakantiewerkingen Grabbel & Swap op het Plein.
Afdeling 2: Intern werkingskader
Artikel 12. Pedagogisch beleid
De organisatie ziet erop toe dat er optimale kansen worden geboden aan elk kind en dat de draagkracht van het kind niet overschreden wordt.
De opvang van kinderen in grote groepen wordt vermeden door het opdelen in subgroepen. Hierbij wordt rekening gehouden met de sociale ontplooiing van de kinderen.
Er is voldoende verantwoord en veilig spelmateriaal ter beschikking dat passend wordt aangeboden. Dit speelgoed is aangepast aan de leeftijd, de aard en het ontwikkelingsniveau van de kinderen.
De kinderen worden gestimuleerd in hun zelfvertrouwen door hen aan te spreken op hun vaardigheden, door rekening te houden met hun voorkeuren en door hun eigen initiatief te bevorderen.
De kinderen krijgen de ruimte om zichzelf te zijn in hun sociale relaties. Verdraagzaamheid en geweldloos optreden staan daarbij centraal.
De omgang met de kinderen is sensitief, informeel en persoonlijk. Waar nodig worden duidelijk en consequent grenzen getrokken. Elke kind moet zich psychisch en fysiek veilig kunnen voelen.
Artikel 13. Samenwerking met ouders
Enerzijds is er de informatiedoorstroming via de verschillende gemeentelijke kanalen. Hiermee worden ouders op de hoogte gebracht van de algemene richtlijnen van de werking. Anderzijds kunnen ouders tijdens de werking zelf steeds contact opnemen met de verantwoordelijken van de Grabbel & Swap op het Plein.
Afdeling 3: Wederzijdse afspraken
Artikel 14. Haal- en brengmomenten
• De ouders zorgen er zelf voor dat de kinderen op de werking geraken.
• Afwijkingen van oorspronkelijke afspraken bij inschrijving dienen tijdig gemeld te worden aan de organisatie.
• Ouders dienen de openingsuren van de organisatie te respecteren. Wanneer men toch vermoedt dat men te laat zal zijn omwille van file, panne, ongeval, … wordt men verzocht de werking te verwittigen, zodat ook de kinderen kunnen gerustgesteld worden.
Artikel 15. Afwijkingen oorspronkelijke afspraken
Kinderen die zelfstandig de Grabbel & Swap op het Plein mogen verlaten dienen hiervoor schriftelijk toestemming te hebben van de ouders.
Artikel 16. Voeding
• De deelnemers dienen hun lunchpakket mee te brengen.
• Water staat steeds ter beschikking.
• Er wordt een vieruurtje voorzien voor alle aanwezigen.
• Om half elf wordt er voor alle deelnemersgroepen een pauze ingelast. Tijdens deze pauze kunnen de deelnemers hun zelf meegebrachte versnapering en/of drankje nuttigen.
• Allergieën aan voedingsmiddelen dient men te vermelden bij de inschrijving.
Artikel 17. Kledij
• De kinderen dragen kledij die aangepast is aan het weer en aan de activiteiten.
• Bij een ongelukje krijgen de kinderen reservekledij van de organisatie. Deze kledij wordt gewassen teruggebracht. De eigen kledij die vuil is wordt niet door de werking gewassen.
Artikel 18. Verzorging/ziekte/ongeval
Indien kinderen luizen hebben, dient de organisatie zo snel mogelijk verwittigd te worden en dienen de ouders zelf de nodige zorgen toe te dienen. Deelnemers met luizen blijven gedurende de behandelingsperiode afwezig.
Zieke kinderen worden niet opgevangen op de werking. Indien een kind ziek wordt op de werking, worden in eerste instantie de ouders gewaarschuwd. In tweede instantie de contactpersoon opgegeven door de ouders. De deelnemer dient door de gecontacteerde persoon zo snel mogelijk opgehaald te worden.
In noodgevallen of indien de fysieke toestand van het kind dit vereist wordt door de organisatie een arts geraadpleegd.
Indien het ongeval in kwestie dit vereist zal er contact opgenomen worden met de dienst spoedgevallen.
Indien ouders op de hoogte zijn van medische problemen van hun kind, welke een gevaar zouden kunnen betekenen voor andere kinderen of de begeleiding, of die anderzijds een bijzondere waakzaamheid van de begeleiding vragen, dienen zij dit te signaleren.
Indien een kind medicatie dient te nemen, dient dit genoteerd te worden bij de medische gegevens. Ouders dienen dit bij het aanmelden in de ochtend nog even mee te delen.
De ouders geven toelating om pijnstillende en/of koortswerende middelen toe te dienen.
Wanneer een dokter dient te worden geraadpleegd, zijn de kosten van de raadpleging in eerste instantie ten laste van de ouders.
In geval van een ongeval dient het formulier van Ethias ‘Aangifteformulier: Verzekering tegen lichamelijke ongevallen’ ingevuld te worden en zo spoedig mogelijk binnengebracht te worden op de werking. Dit formulier is te verkrijgen op de Grabbel & Swap op het Plein.
Het dossier voor de verzekering moet zowel door de dokter, de ouders als het organiserende bestuur worden ingevuld. Ouders voegen een klevertje van het ziekenfonds bij en handtekenen op de derde pagina.
Wanneer de verzekeringsinstelling de aangifte heeft ontvangen, wordt een dossiernummer toegekend. Dit dossiernummer wordt nadien door de gemeente doorgegeven aan de ouders zodat zij dit rechtstreeks verder kunnen afhandelen. Dit nummer dient bij elke briefwisseling met de verzekeringsmaatschappij te worden vermeld. De verzekering aanvaardt alleen originele documenten.
Afdeling 4: Geldelijke bepalingen
Artikel 19. Ouderbijdragen
De deelnemersbijdragen voor de vakantiewerking dienen aan onderliggende voorwaarden te voldoen:
1. De deelnemersbijdrage dient billijk te zijn. Dit wil zeggen dat de gevraagde deelnamegelden maximum de uitgaven onder de vorm van aangekocht materiaal en inkomgelden betreffende voorziene uitstappen dienen te dekken.
2. Er kan een korting van 50% (sociaal tarief) verkregen worden voor deelname aan de vakantiewerking, cumuleerbaar met eventuele andere kortingen. Ouders die menen in aanmerking te komen voor sociaal tarief, kunnen dit aanvragen door volgende documenten binnen te brengen bij het organiserende bestuur:
• een gemotiveerd verzoek
• een recent fiscaal attest
Artikel 20. Wijze van betaling
De deelnamebijdrage voor de Grabbel & Swap op het Plein dient bij inschrijving onmiddellijk betaald te worden.
Bij problemen of vragen rond de afrekening (verkeerd bedrag, aantal dagen, e.d.m.) kan men steeds terecht bij de jeugdconsulent.
Artikel 21. Fiscaal attest
Jaarlijks wordt er na de werking een fiscaal attest afgeleverd aan de personen die hierop recht hebben. Een fiscaal attest kan slechts ontvangen worden mits het correct invullen van de inschrijvingsgegevens. Indien deze niet of incorrect worden doorgeven zal er geen fiscaal attest uitgereikt worden.
Artikel 22. Uitstapjes
Geplande uitstapjes worden tijdig aan de ouders bekend gemaakt. Eventueel kan een meerprijs gevraagd worden.
Artikel 23. Workshops en daguitstappen
Afhankelijk van het voorziene budget bestemd voor vakantie-initiatieven kan de dienst zelf uitstappen, workshops, activiteiten en bijhorende prijzen bepalen.
Artikel 24. Aankopen van materialen en dagelijkse uitgaven
De te maken verplaatsingsonkosten, het bezorgen van de nodige materialen, e.d.m. alsook de hiermee gepaard gaande parkeervergoedingen worden ten laste genomen van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 25. Opzegmodaliteiten
De organisatie van de Grabbel & Swap op het Plein behoudt zich het recht om een kind te weigeren bij ongewenst gedrag. In dit geval zullen er geen terugbetalingen gebeuren.
Afdeling 5: Begeleiders: wervings- en vergoedingsvoorwaarden
Artikel 26. Periode van de tewerkstelling
De begeleiders worden aangeworven tijdens de maanden juli en augustus om de organisatie van de Grabbel & Swap op het Plein te kunnen garanderen.
Artikel 27. Leeftijd van de begeleiders
Om als begeleider van de Grabbel & Swap op het Plein in aanmerking te komen, dient men in het jaar van de desbetreffende vakantiewerking:
- tenminste de leeftijd van 16 jaar te bereiken of bereikt te hebben;
- maximum de leeftijd van 29 bereikt te hebben.
Tevens moeten deze personen van onberispelijk gedrag zijn en de burgerlijke en politieke rechten genieten.
Indien blijkt dat er zich niet voldoende begeleiders, van de binnen de vooropgestelde leeftijdsgrens, aanbieden en de noodwendigheid van de werking het als dusdanig vereist, kan de dienst zelf gekende animatoren boven de leeftijdsgrens contacteren om de werking te vervoegen.
Artikel 28. Bepaling van statuut
§ 1: Begeleiders zonder kadervormingsattest
• Begeleiders zonder kadervormingsattest worden in de eerste plaats aangesteld via het statuut van de vrijwilliger.
• Begeleiders zonder kadervormingsattest met minstens 4 weken relevante ervaring, gespreid over twee werkingsjaren op de Lubbeekse Grabbel & Swap op het Plein, worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
§ 2: Begeleiders in het kader van een stage of in het bezit van een kadervormingsattest
• Begeleiders die stage komen lopen in het kader van een kadervormingscursus of die reeds in het bezit zijn van een kadervormingsattest worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector (= monitorenstatuut/artikel 17). .
Artikel 29. Vergoedingen en verloningen
Vergoeding: aan de vrijwilligers wordt de maximum geïndexeerde vrijwilligersvergoeding uitgekeerd. Dit om gemaakte onkosten inzake voorbereidingen en materialen, vervoer, e.d.m. financieel te dekken.
Verloning: begeleiders die stage komen lopen in het kader van een kadervormingscursus, die reeds in het bezit zijn van een kadervormingsattest of een geldige anciënniteit hebben opgebouwd, ontvangen een verloning in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
Artikel 30. Preventie & bescherming op het werk en verzekeringen
• Ten aanzien van de begeleiders zal het reglement betreffende preventie & bescherming op het werk gerespecteerd worden.
• Het gemeentebestuur zal de nodige verzekeringen afsluiten voor de begeleiders.
• Afhankelijk van het statuut waarin de begeleiders worden aangesteld wordt er een individuele afsprakennota of een overeenkomst voor tewerkstelling opgesteld tussen de gemeente Lubbeek en de begeleiders.
Artikel 31. Jaarwerking
Ten aanzien van de positieve input van de begeleiders en met het oog op de bewaking van de kwaliteit van de vakantiewerking wordt er door de jeugddienst in een jaarwerking voor de begeleiders voorzien. Deze jaarwerking bestaat uit terugkom- en vormingsdagen.
Er bestaat de mogelijkheid om werkgroepen met een welomschreven opdracht op te richten.
Het gemeentebestuur geeft logistieke, financiële en administratieve ondersteuning aan de jaarwerking.
Het gemeentebestuur sluit een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af die de leden van de jaarwerking in hoofde van dit lidmaatschap dekt.
Art. 2. De beslissing bekend te maken conform artikel 285, 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.