De voorzitter opent de zitting op 29/04/2025 om 20:08.
De notulen van de gemeenteraad op 25 maart 2025 dienen goedgekeurd te worden.
Nieuwe gemeentewet
Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad dient de notulen goed te keuren.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 25 maart 2025 goed.
Naar jaarlijkse gewoonte wordt aan de gemeenteraad het jaarverslag van de GRIS voorgesteld (zie bijlage). Dit document heeft betrekking op het jaar 2024.
Het jaarverslag wordt mondeling toegelicht door de voorzitter van de GRIS, Johan Flamez.
Decreet Lokaal Bestuur
Geen financiële gevolgen
Enig artikel. Kennis te nemen van het jaarverslag van de GRIS van 2024.
De Vlaams regering investeert in nieuwe plaatsen met subsidie inkomenstarief. Hoewel de criteria en de procedure die op 27 december '23 door de gemeenteraad werden goedgekeurd nog steeds gehanteerd kunnen worden, worden met het oog op het belang van een warme transitie van de kinderopvang voor baby's en peuters naar het onderwijs een aantal wijzigingen voorgesteld.
Art. 22 en 23 Decreet Lokaal Bestuur: behalve in spoedeisende gevallen worden de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad uiterlijk acht dagen voor de vergadering openbaar gemaakt, zodat het publiek ervan kan kennisnemen op elk moment. Het huishoudelijk reglement bepaalt de nadere regels voor de plaats en de wijze van openbaarmaking.
Als agendapunten aan de agenda worden toegevoegd overeenkomstig artikel 21, wordt de aangepaste agenda uiterlijk 24 uur nadat hij is vastgesteld, openbaar gemaakt overeenkomstig het eerste lid. In spoedeisende gevallen wordt de agenda uiterlijk 24 uur nadat hij is vastgesteld, en uiterlijk vóór de aanvang van de vergadering openbaar gemaakt overeenkomstig het eerste lid.
Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen.
Art. 15 §2 Huishoudelijk reglement gemeenteraad: een punt dat niet op de agenda van de gemeenteraad voorkomt, mag enkel in spoedeisende gevallen in bespreking worden gebracht. Hiertoe kan enkel worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden.
Wegens hoogdringendheid wordt gevraagd het dossier "Reglement beoordelingscriteria voor advies van de gemeente Lubbeek in geval van uitbreidingsronde Agentschap Opgroeien" toe te voegen aan de dagorde.
Enig artikel. Het agendapunt "Reglement beoordelingscriteria voor advies van de gemeente Lubbeek in geval van uitbreidingsronde Agentschap Opgroeien" wordt toegevoegd aan de dagorde.
De Vlaams regering investeert in nieuwe plaatsen met subsidie inkomenstarief. De gemeente Lubbeek krijgt 14 plaatsen.
Opgroeien lanceert de oproep naar de organisatoren midden mei '25. Zoals aangegeven in de communicatie van het Agentschap Opgroeien, spelen lokale besturen als lokale regisseur een belangrijke rol in de ontwikkeling van het lokale kinderopvangaanbod. Ze weten waar de extra plaatsen binnen de gemeente het meest nodig zijn. Opgroeien verwacht van de organisatoren dat ze het lokaal bestuur op de hoogte brengen van hun aanvraag op het moment dat ze de aanvraag indienen (ten vroegste na het lanceren van de oproep in mei 2025) waarna het lokaal bestuur een advies formuleert. In het kader van transparantie moeten de criteria en de procedure van het advies door het lokaal bestuur vooraf bekend zijn.
In principe kunnen de criteria en procedure die op 27 december '23 werden goedgekeurd door de gemeenteraad nog steeds gehanteerd worden, maar met het oog op het belang van een warme transitie van de kinderopvang van baby's en peuters naar het onderwijs, worden een aantal wijzigingen voorgesteld.
De wijzigingen werden in het bijgevoegde reglement aangeduid in een rode kleur.
Gunstig advies van het Lokaal Overleg Kinderopvang d.d. 28 april 2025.
Decreet lokaal bestuur
Agentschap Opgroeien - meerjarenprogrammatie voor nieuwe plaatsen met subsidie 2025-2029 d.d. 8 april 2025.
Hoewel de criteria en de procedure die op 27 december '23 door de gemeenteraad werden goedgekeurd nog steeds gehanteerd kunnen worden, worden met het oog op het belang van een warme transitie van de kinderopvang voor baby's en peuters naar het onderwijs een aantal wijzigingen voorgesteld.
Gunstig advies van het Lokaal Overleg Kinderopvang d.d. 28 april 2025.
Hugo Simoens dient namen cd&v een amendement in:
Artikel 1. Het reglement beoordelingscriteria voor advies van de gemeente Lubbeek in geval van uitbreidingsronde Agentschap Opgroeien, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 december '23 op te heffen.
Art. 2. Het bijgevoegde reglement beoordelingscriteria voor advies van de gemeente Lubbeek in geval van uitbreidingsronde Agentschap Opgroeien goed te keuren.
Art. 3. Het reglement bekend te maken overeenkomstig de artikelen 285, 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “School Kasteel de Maurissens - perceel 1 en 2” werd gegund aan INTERLEUVEN CVBA (Leuven).
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 320.105-1 opgesteld door de ontwerper.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 23 januari 2023 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “School Kasteel de Maurissens - perceel 1 en 2 - Perceel 1 (Ruwbouw-afbouw)” aan REYNDERS B & I nv (Houthalen-Helchteren) tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van 5.448.340,94 euro (excl. btw) of 5.775.241,40 euro (incl. 6% btw).
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 320.105-1.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 15 mei 2023 goedkeuring aan de aanvangsdatum van deze opdracht, zijnde 12 juni 2023.
De mail van 27 februari 2025 vanwege de projectleider:
In bijlage het uiteindelijke voorstel voor de werfkosten n.a.v. de termijnverlenging; dat samen is besproken met Reynders en ARCH (IL).
De VV is in 3 fases opgedeeld.
Reynders zal ook geen bijkomende kosten aanrekenen voor de meerwerken (extra werkdagen zijn destijds op 0 gezet en worden met bovenstaande verrekeningen opgenomen - zonder extra kosten). Zie ook nadere uitleg door Wen hieronder.
Indien OK voor u kunnen we dit verder formaliseren.
De mail van 26 februari 2025 vanwege de ontwerper:
In bijlage kan u onze verrekening vinden voor de termijnsverlenging van de werfinrichting.
Deze VV is opgedeeld in 3 fases :
Ik heb een overzicht toegevoegd van onze werfinrichtingskosten uit het basisdossier.
Zoals u kan zien hebben we een evaluatie gedaan van de effectieve, in deze fase van het bouwproces, om een correcte verrekening op te stellen.
Initieel was er een kostprijs voorzien van € 1.107,20- in de afwerkperiode. Deze kosten zijn gereduceerd naar € 812,67
Alle voorgaande verrekeningen ( met termijnsverlenging ) zijn opgemaakt zonder werfinrichtingskosten op te nemen. Deze kosten zouden berekend zijn geweest volgens ons overzicht aan € 1.219,50
Maw er zijn onkosten aangerekend omdat de kraan langer heeft gestaan tijdens deze periode.
Decreet Lokaal Bestuur
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 144.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Koninklijk besluit van 14 februari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten Art. 38/1. Een wijziging mag zonder nieuwe plaatsingsprocedure worden doorgevoerd, voor door de oorspronkelijke opdrachtnemer te verrichten aanvullende werken, leveringen of diensten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen, indien de verandering van opdrachtnemer:
De prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging mag evenwel niet hoger zijn dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht. Indien er verscheidene opeenvolgende wijzigingen worden doorgevoerd, geldt deze beperking voor de waarde van elke wijziging. Dergelijke opeenvolgende wijzigingen mogen niet worden gebruikt om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te omzeilen. Het onderhavige lid is niet van toepassing op de opdrachten die worden geplaatst door aanbestedende entiteiten die activiteiten uitoefenen in de sectoren water, energie, vervoer en postdiensten als bedoeld in titel III van de wet.
Voor de berekening van het in het tweede lid bedoelde bedrag wordt, voor zover de opdracht een indexeringsclausule bevat, de geactualiseerde waarde als referentiewaarde gehanteerd.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2016 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 april 2017 :
Het besluit van de gemeenteraad van 26 maart 2019 :
Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 april 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 augustus 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 december 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 januari 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 28 juni 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2022:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 december 2022:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juni 2023:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 november 2023:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 januari 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 januari 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 februari 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 februari 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 februari 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 april 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 augustus 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 oktober 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 maart 2025:
De projectleider gaf positief advies op 24 februari 2025.
Het afdelingshoofd Leefomgeving geeft positief advies op 12 maart 2025.
De uitgaven werden voorzien in de meerjarenplanning 2020 - 2025.
code |
2024/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003 |
Omschrijving |
gebouwen |
Actie |
2.1.1.01 |
Beleidsitem |
0800-03 |
Algemene rekening |
2210207 |
Investeringsenveloppe |
IP-003 |
|
|
|
|
Uitgaven | Perceel 1: totaal P1: 3.900.543 euro |
Voorzien uitgavekrediet 2024 |
9.267.762,81 euro |
Beschikbaar krediet 2024 |
beschikbaar: vastlegging perceel 1: |
Voorziene raming/kostprijs/… |
gunningsbedrag: 5.775.241,40 euro gunningsbedrag na verrekeningen: |
|
Er werd een budget van 6.000.000,00 euro vastgelegd voor deze aannemer |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
Reynders B & I nv |
|
|
Visum
De financieel directeur verleende een gunstig visum af op 18 januari 2023.
Enig artikel. Verleent goedkeuring aan de verrekening voor de werfkosten n.a.v. de termijnverlenging voor een bedrag van 219.980,00 euro (excl. btw) of 233.178,80 euro (incl.btw), opgedeeld als volgt:
Vandaag dienen we onze rapportage voor het LEKP in. Ondanks dat we het er op de commissie over eens waren dat deze rapportage misschien niet alle inspanningen in beeld brengt die er gebeurden in onze gemeente moeten we ook vaststellen dat bij de benchmarking onze gemeente slecht scoort.
Het is dan ook belangrijk om een tandje bij te steken.
Wij vinden dat we alle kansen om dat kostenefficiënt te doen moeten nemen. Het provinciebestuur heeft hiervoor nu een actie waarbij men breekijzer vzw aanstelt om op kosten van de provincie samen met vier gelukkige gemeenten een heel traject te lopen om een straat leefbaarder en klimaatrobuuster te maken.
De gemeente moet zich kandidaat stellen, opties voorstellen en het engagement aangaan om effectief iets uit te voeren maar daarna is het vooral een verhaal van cocreatie en participatie.
Ze brengen het theoretisch onthardingspotentieel in kaart, gaan samen met de fiets op pad en kiezen samen de meest geschikte locatie om te ontharden en te vergroenen.
Ze begeleiden de uitvoering van een ontharding en groen-blauwe inrichting van een oververharde gemeentelijke straat. Dit kan op twee manieren:
Quick win wegontharding | Begeleiding van start tot finish bij eenvoudigere straten. Ideaal voor projecten met een lagere complexiteit, die makkelijk te herhalen en snel te realiseren zijn.
Proefopstelling bij grotere wegontharding | Ondersteuning bij complexere projecten met een proefopstelling. Dit is geschikt voor projecten met wat grotere uitdagingen rond verkeer, infrastructuur of strategische locaties.
De focus ligt op ontharding, waterdoorlaatbaarheid, waterbuffering en vergroening.
We werken op maat van de betrokken gemeentelijke diensten.
Volgens cd&v is dit een goedkope manier om snel bijkomende expertise binnen te halen bij onze gemeentelijke diensten, de ambitieuze klimaatnota van afgelopen legislatuur te helpen uitvoeren en te zorgen voor gelukkiger inwoners.
Primaire bron: https://www.vlaamsbrabant.be/nl/nieuws/gratis-projectbegeleiding-bij-het-ontharden-van-oververharde-gemeentewegen
Deze actie is positief voor ons LEKP.
Deze actie kadert in het beleid dat we de afgelopen jaren voerden om verharde oppervlaktes te ontharden.
Deze actie biedt kansen op participatie en rustiger verkeer op gemeentelijke wegen.
Je tekent als gemeente gratis in op deze begeleiding. In ruil daarvoor verwacht de provincie de nodige engagementen (principieel, personeel, middelen) tot en met de effectieve uitvoering van het onthardingsproject. De aan deze begeleiding verbonden kosten ten laste van de gemeente (personeel, werking, investering) komen in aanmerking als uitgave voor lokale klimaatacties binnen werf 1 en werf 4 van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Enig artikel: De gemeenteraad gaat niet akkoord met het voorstel om een dossier in te dienen om de gratis projectbegeleiding ontharding gemeentewegen aan te vragen bij de provincie Vlaams-Brabant.
In zitting van de gemeenteraad van 28 maart 2023 werd het huishoudelijk reglement van Grabbel & Swap op het Plein aangepast in het kader van de uitvoering van het BOA-decreet. Deze aanpassing hield in dat de werking van de Buitenschoolse Opvang, tijdens de werkingsperiode van de Grabbel & Swap, ingekanteld werd in deze organisatiestructuur.
Deze wijziging bracht, naast de aanpassing van de leeftijdsgroepen, ook een wijziging van het monitorenteam met zich mee.
Na twee jaar is deze implementatie zeker en vast als succesvol te bestempelen. Betere dienstverlening naar de burgers toe en een goede interne werking tussen de jeugddienst en de buitenschoolse opvang zijn het gevolg.
Na twee jaar is het ook tijd om tot de fine tuning van enkele zaken over te gaan. Het betreft hier voornamelijk Afdeling 5: Begeleiders: wervings- en vergoedingsvoorwaarden van het huishoudelijk reglement Grabbel & Swap op het Plein.
Decreet Lokaal Bestuur;
De nieuwe gemeentewet;
Gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2023: Huishoudelijk reglement Grabbel & Swap op het Plein.
Artikel 26. Periode van de tewerkstelling (te schrappen)
Tijdens de maanden juli en augustus worden er 34 begeleiders per dag aangeworven om de organisatie van de Grabbel & Swap op het Plein te kunnen garanderen.
Artikel 26. Periode van de tewerkstelling (nieuwe formulering)
De begeleiders worden aangeworven tijdens de maanden juli en augustus om de organisatie van de Grabbel & Swap op het Plein te kunnen garanderen.
Motivatie: het aantal begeleiders dat dient ingezet te worden is afhankelijk van verschillende indicatoren, die verschillend kunnen zijn van week tot week. Sommige weken zijn 28 begeleiders voldoende om een kwalitatief aanbod te verzekeren, andere weken zijn dan weer 36 personen geen overbodig aantal. Dit komt bijvoorbeeld door:
- als Lubbeekse jeugdverenigingen in een overlappende periode op kamp gaan, zijn er minder deelnemers op de vakantiewerking. Wanneer deze niet op kamp zijn, is het aantal aanzienlijk hoger;
- afhankelijk van de verlofperiode van ouders. Tijdens de eerste weken van de vakantie zien wij steeds dat er erg veel deelnemers zijn. Ouders zijn dan nog niet op verlof, kampen nog niet bezig. In de periode van het bouwverlof neemt het aantal deelnemers wat af.
De voorbeelden tonen aan dat een fix aantal begeleiders vastprikken en opleggen in een reglement niet meer van deze tijd is. We moeten flexibeler en concreter op de situatie kunnen inspelen. Door geen vast aantal per week op te leggen, zullen er toekomstgericht op het einde van de vakantieperiode algemeen niet veel meer aanstellingen zijn dan in het verleden, maar ze zullen logischer kunnen gespreid worden daar waar nodig.
De werking is in zijn geheel ook veranderd ten opzichte van de voorbije jaren, nl.:
- meer deelnemers per dag;
- stijgende aanwezigheid van deelnemers die meer aandacht behoeven ten opzichte van anderen;
- splitsen van leeftijdsgroepen van meer dan 40 deelnemers gaat niet met slechts 3 begeleiders. Hiervoor zijn meer begeleiders nodig.
Artikel 27. Leeftijd van de begeleiders (te schrappen)
Om als begeleider van de Grabbel & Swap op het Plein in aanmerking te komen dient men in het jaar van de desbetreffende vakantiewerking tenminste de leeftijd van 16 jaar te bereiken of bereikt te hebben. Tevens moeten deze personen van onberispelijk gedrag zijn en de burgerlijke en politieke rechten genieten.
Artikel 27. Leeftijd van de begeleiders (nieuwe formulering)
Om als begeleider van de Grabbel & Swap op het Plein in aanmerking te komen, dient men in het jaar van de desbetreffende vakantiewerking:
- tenminste de leeftijd van 16 jaar te bereiken of bereikt te hebben;
- maximum de leeftijd van 29 bereikt te hebben.
Tevens moeten deze personen van onberispelijk gedrag zijn en de burgerlijke en politieke rechten genieten.
Indien blijkt dat er zich niet voldoende begeleiders, van de binnen de vooropgestelde leeftijdsgrens, aanbieden en de noodwendigheid van de werking het als dusdanig vereist, kan de dienst zelf gekende animatoren boven de leeftijdsgrens contacteren om de werking te vervoegen.
Motivatie: de toepassing van de leeftijdslimieten past binnen het reglement betreffende kadervorming, waarin vastgelegd werd binnen welke leeftijdsspanne men recht heeft op het verkrijgen van een subsidie indien men een kadervormingscursus volgt.
Artikel 28. Bepaling van statuut (te schrappen)
• De begeleiders van de Grabbel & Swap op het Plein worden in de eerste plaats aangesteld via het statuut van de vrijwilliger.
• Begeleiders met minstens 4 weken relevante ervaring, gespreid over twee werkingsjaren op de Lubbeekse Grabbel & Swap op het Plein, worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
Artikel 28. Bepaling van statuut (nieuwe formulering)
§ 1: Begeleiders zonder kadervormingsattest
• Begeleiders zonder kadervormingsattest worden in de eerste plaats aangesteld via het statuut van de vrijwilliger.
• Begeleiders zonder kadervormingsattest met minstens 4 weken relevante ervaring, gespreid over twee werkingsjaren op de Lubbeekse Grabbel & Swap op het Plein, worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
§ 2: Begeleiders in het kader van een stage of in het bezit van een kadervormingsattest
• Begeleiders die stage komen lopen in het kader van een kadervormingscursus of die reeds in het bezit zijn van een kadervormingsattest worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
Motivatie: het is billijk om een onderscheid te maken tussen begeleiders die zich aanmelden in het kader van het doorlopen van een stage voor het verkrijgen van een animatorattest of personen die dit traject niet doorlopen hebben.
In de gemeente Lubbeek bestaat een subsidiereglement kadervorming. Wij willen alle jongeren zoveel mogelijk stimuleren om zo een cursus te volgen. Dit kan door financieel een extra duwtje te geven aan hen die de tijd namen om een cursus te volgen. Het kan anderen die dit niet deden over de streep trekken om vooralsnog een opleiding te volgen. Deze opleidingen zijn tevens een surplus als je in leiding staat bij een jeugdvereniging.
Het is binnen eenzelfde organisatie correct (hier de gemeente Lubbeek) om voor dezelfde geleverde prestaties eenzelfde verloningswijze toe te passen. Sinds de inkanteling van de werking van de Buitenschoolse Opvang verrichten de begeleiders van de Grabbel dezelfde handelingen als de begeleiding van het opvanginitiatief. Het is dan ook een evidentie dat voor dezelfde inzet en hetzelfde geleverde werk dezelfde financiële tegemoetkomingen staan.
Simulatie van de financiële impact bij wijziging bepaling van statuut (2024): in 2024 werden er 33 begeleiders aangesteld via het statuut van vrijwilliger. In een tijdsspanne van een week betekent dit een uitgave van 6.725,40 euro. Wanneer we dit vertalen naar de toepassing van de nieuwe formulering zou dit neerkomen op 9 begeleiders die komen zonder kadervormingsattest en 24 wel in het kader van een stage of in het bezit van een attest. Diezelfde week zou dan 14.301,00 euro kosten aan verloning. Dit verschil is reeds in de budgetten voorzien.
Artikel 29. Vergoedingen en verloningen (te schrappen)
Vergoeding: aan de vrijwilligers wordt de maximum geïndexeerde vrijwilligersvergoeding uitgekeerd.
Dit om gemaakte onkosten inzake voorbereidingen en materialen, vervoer, e.d.m. financieel te dekken. Deze onkosten kaderen vaak in het behalen van een ‘attest animator’, waarvoor men verplicht een bepaalde stagetermijn dient te doorlopen. Het is billijk om in het kader van deze opleiding een vergoeding te voorzien.
Verloning: begeleiders met geldige anciënniteit ontvangen een verloning in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector, bezoldigd via de weddeschaal van de graad administratief beambte/technisch beambte, aanvangsschaal E1.
Er wordt hier in een verloning voorzien, om de professionaliteit die men gedurende de voorgaande jaren heeft opgebouwd binnen het team te houden.
Artikel 29. Vergoedingen en verloningen (nieuwe formulering)
Vergoeding: aan de vrijwilligers wordt de maximum geïndexeerde vrijwilligersvergoeding uitgekeerd. Dit om gemaakte onkosten inzake voorbereidingen en materialen, vervoer, e.d.m. financieel te dekken.
Verloning: begeleiders die stage komen lopen in het kader van een kadervormingscursus, die reeds in het bezit zijn van een kadervormingsattest of een geldige anciënniteit hebben opgebouwd, ontvangen een verloning in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
Motivatie: geen inhoudelijke wijzigingen. Enkel administratieve aanpassing een de nieuwe voorgestelde situatie.
Artikel 30. Preventie & bescherming op het werk en verzekeringen (te schrappen)
• Ten aanzien van de begeleiders zal het reglement betreffende preventie & bescherming op het werk gerespecteerd worden.
• Het gemeentebestuur zal de nodige verzekeringen afsluiten voor de begeleiders.
• Er zal een afsprakennota opgesteld worden tussen de gemeente Lubbeek en de begeleiders.
Artikel 30. Preventie & bescherming op het werk en verzekeringen (nieuwe formulering)
• Ten aanzien van de begeleiders zal het reglement betreffende preventie & bescherming op het werk gerespecteerd worden.
• Het gemeentebestuur zal de nodige verzekeringen afsluiten voor de begeleiders.
• Afhankelijk van het statuut waarin de begeleiders worden aangesteld wordt er een individuele afsprakennota of een overeenkomst voor tewerkstelling opgesteld tussen de gemeente Lubbeek en de begeleiders.
Motivatie: geen inhoudelijke wijzigingen. Enkel administratieve aanpassing een de nieuwe voorgestelde situatie.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Totaalbeeld 2024 / situatieschets 2025
Actienummer |
GBB/2024 - 2025 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0751-00: Gemeentelijke dienstverlening gericht op kinderen & jongeren 0751-00: Gemeentelijke dienstverlening gericht op kinderen & jongeren |
Algemene rekening + omschrijving | 6131700: Erelonen, vergoedingen vrijwilligers 6203000: Bezoldigingen en rechtstreekse sociale voordelen -contractueel personeel |
Bedrag uitgave inclusief BTW | 13.177,08 euro 70.513,77 euro |
Aannemer/leverancier/instantie | Vergoedingen en verloningen aan begeleiders |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | - |
Voorzien krediet | 13.200,00 euro 110.000,00 euro |
Beschikbaar krediet | 22,92 euro 39.486,23 euro |
Visum
Geen visum vereist
Artikel 1. Het huishoudelijk reglement aangaande Grabbel & Swap op het Plein, als volgt goed te keuren:
Afdeling 1: Algemeen
Artikel 1. Organiserend bestuur en coördinatie
• Gemeentebestuur Lubbeek
Gellenberg 16
3210 Lubbeek
Tel. 016/47 97 00
• Jeugddienst Lubbeek
Gellenberg 16
3210 Lubbeek
Tel. 016/47 97 22
jeugddienst@lubbeek.be
De jeugdconsulent is te bereiken na afspraak.
Artikel 2. Benaming en publiciteit
De vakantiewerking vindt plaats onder de benaming Grabbel & Swap op het Plein.
Publiciteit omtrent de initiatieven gebeurt via de gebruikelijke kanalen van de gemeente Lubbeek, nl. informatieblad, brochure, flyer, website, social media.
De naambekendheid van de beide werkingen wordt benadrukt door het aanmaken van het benodigde promomateriaal met bedrukking van het eigen logo.
Artikel 3. Doelgroep en doelstelling
De gemeente Lubbeek organiseert tijdens de maanden juli en augustus een Grabbel & Swap op het Plein.
De Grabbel op het Plein staat open voor deelnemers van 2,5 tot en met 11 jaar. De leeftijd van 2,5 jaar moet bereikt zijn bij de aanvang van de vakantiewerking. Minimumvoorwaarde aangaande deelname is dat men reeds schoolgaand en zindelijk is.
Swap op het Plein staat open voor deelnemers die 12 tot en met 15 jaar worden in het jaar waarin de werking wordt georganiseerd.
De doelstelling is drieledig:
- aanbieden van een opvang in de grote vakantie voor een ruim publiek;
- het uitwerken en begeleiden van activiteiten, afgestemd op de doelgroep;
- het aantrekken van geschikte begeleiders voor de dagelijkse werking.
Artikel 4. Bereikbaarheid in noodgevallen
In noodgevallen kan men terecht op het gemeentehuis: 016/47 97 00.
Artikel 5. Verzekering
• Voor alle kinderen is er een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen, afgesloten bij Ethias. Van de deelnemers wordt verwacht dat zij zich gedragen naar de richtlijnen van de begeleiders.
• Verplaatsingen van en naar de werking zijn verzekerd onder voorwaarde dat de deelnemer geen tussenhaltes aandoet en zich aan de geldende wegcode houdt.
• De polissen liggen ter inzage op het gemeentehuis.
• Zijn niet verzekerd:
- opzettelijk toegebrachte schade aan materialen of het opzettelijk toebrengen van lichamelijke letsels bij derden: dit valt ten laste van de ouders.
- wanneer het kind zonder toestemming de opvang verlaat.
- schade aan kleding, uurwerken, persoonlijk speelgoed, juwelen, smartphones, wearables, spelconoles, alle andere persoonlijke digitale toestellen, enz.
- schade ten gevolge van diefstal of verlies.
Artikel 6. Klachtbehandeling
Ouders kunnen met vragen, opmerkingen of problemen terecht bij de begeleiding, de hoofdmonitor en de jeugdconsulent.
Elke klacht zal discreet en efficiënt behandeld worden.
Artikel 7. Opnamebeleid
Er kan zowel vooraf online, als dagelijks ter plaatse worden ingeschreven.
Elk deelnemend kind dient bij aanvang geregistreerd te zijn op het gebruikte inschrijvingsplatform van de gemeente Lubbeek. Gevraagde gegevens dienen correct ingevuld te worden. Indien er zich wijzigingen voordoen, dient men dit aan te passen.
De gevraagde gegevens worden enkel gebruikt voor inschrijving en informatieverstrekking omtrent de gemeentelijke opvang- en vakantiewerkingsinitiatieven.
Een aangemaakte gebruikersaccount blijft actief zolang de inschrijver dit niet zelf verwijderd of deactiveerd. Zolang het account actief is, kan dit door de gemeente Lubbeek gebruikt worden om informatie te verstrekken.
Wijzigingen en annuleringen zijn mogelijk tot uiterlijk één week voor de aanvang van de desbetreffende activiteit van de Grabbel of Swap op het Plein. Dit dient steeds schriftelijk te gebeuren. Bij annulering zal het betaalde bedrag teruggestort worden.
Het indienen van een annulering is slechts mogelijk tot 1 week na het beëindigen van de Grabbel & Swap op het Plein.
Ingeschreven dagen, waarop men niet deelnam, worden zonder schriftelijke aanvraag niet terugbetaald.
Alle aanvragen tot terugbetaling worden in de loop van de vakantieperiode verzameld. Na de werking worden deze in één globaal dossier overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen. Zij maken de bedragen die dienen terugbetaald te worden over aan de financiële dienst.
De terugbetaling zal gebeuren in het laatste kwartaal van het jaar.
Indien men een week op voorhand verwittigd, kan men zich eventueel door een andere persoon laten vervangen of de ingeschreven dag verplaatsen naar een ander moment binnen de periode.
Artikel 8. Openingstijden
• Exacte data van de Grabbel & Swap op het Plein worden jaarlijks bepaald door de jeugddienst, in samenspraak met GBS De Stip Linden, afhankelijk van de bezetting van de accommodatie.
• De geplande activiteiten vinden plaats van 9u tot 16u.
• Tijdens de ochtend is er opvang voorzien van 7u45 tot 9u.
• ’s Avonds is er opvang van 16u tot 17u30.
• Er bestaat de mogelijkheid om deel te nemen voor één dagdeel. Hiervoor wordt geen korting in de dagprijs voorzien.
• Wanneer er voor bepaalde leeftijdsgroepen uitstappen voorzien worden, neemt iedereen van de desbetreffende groep hier aan deel. Tijdens deze uitstappen kan het uur van thuiskomst afwijken van de vooropgestelde uurregeling. Dit is afhankelijk van het verkeer.
Artikel 9. Jaarlijkse sluitingsdagen
De Grabbel & Swap op het Plein zijn gesloten op:
11 juli
21 juli
15 augustus
De mogelijkheid bestaat om brugdagen te voorzien indien de feestdagen op een dinsdag of donderdag plaatsvinden.
Artikel 10. Adres
De uitvalsbasis van de dagelijkse werking bevindt zich in de Gemeentelijke Basisschool De Stip, afdeling Linden, Martelarenplaats 1, 3210 Linden.
De werking maakt tevens gebruik van de openbare speelbossen, speelterreinen, graspleinen en omliggende infrastructuur te Linden centrum.
Artikel 11.
Voor die aangelegenheden waarin het huishoudelijk reglement niet voorziet, beslist het college van burgemeester en schepenen.
Het personeel dient zich aan het beroepsgeheim te houden, vertrouwelijke informatie mag niet worden doorgegeven.
Het gemeentebestuur draagt de uiteindelijke eindverantwoordelijkheid voor beide vakantiewerkingen Grabbel & Swap op het Plein.
Afdeling 2: Intern werkingskader
Artikel 12. Pedagogisch beleid
De organisatie ziet erop toe dat er optimale kansen worden geboden aan elk kind en dat de draagkracht van het kind niet overschreden wordt.
De opvang van kinderen in grote groepen wordt vermeden door het opdelen in subgroepen. Hierbij wordt rekening gehouden met de sociale ontplooiing van de kinderen.
Er is voldoende verantwoord en veilig spelmateriaal ter beschikking dat passend wordt aangeboden. Dit speelgoed is aangepast aan de leeftijd, de aard en het ontwikkelingsniveau van de kinderen.
De kinderen worden gestimuleerd in hun zelfvertrouwen door hen aan te spreken op hun vaardigheden, door rekening te houden met hun voorkeuren en door hun eigen initiatief te bevorderen.
De kinderen krijgen de ruimte om zichzelf te zijn in hun sociale relaties. Verdraagzaamheid en geweldloos optreden staan daarbij centraal.
De omgang met de kinderen is sensitief, informeel en persoonlijk. Waar nodig worden duidelijk en consequent grenzen getrokken. Elke kind moet zich psychisch en fysiek veilig kunnen voelen.
Artikel 13. Samenwerking met ouders
Enerzijds is er de informatiedoorstroming via de verschillende gemeentelijke kanalen. Hiermee worden ouders op de hoogte gebracht van de algemene richtlijnen van de werking. Anderzijds kunnen ouders tijdens de werking zelf steeds contact opnemen met de verantwoordelijken van de Grabbel & Swap op het Plein.
Afdeling 3: Wederzijdse afspraken
Artikel 14. Haal- en brengmomenten
• De ouders zorgen er zelf voor dat de kinderen op de werking geraken.
• Afwijkingen van oorspronkelijke afspraken bij inschrijving dienen tijdig gemeld te worden aan de organisatie.
• Ouders dienen de openingsuren van de organisatie te respecteren. Wanneer men toch vermoedt dat men te laat zal zijn omwille van file, panne, ongeval, … wordt men verzocht de werking te verwittigen, zodat ook de kinderen kunnen gerustgesteld worden.
Artikel 15. Afwijkingen oorspronkelijke afspraken
Kinderen die zelfstandig de Grabbel & Swap op het Plein mogen verlaten dienen hiervoor schriftelijk toestemming te hebben van de ouders.
Artikel 16. Voeding
• De deelnemers dienen hun lunchpakket mee te brengen.
• Water staat steeds ter beschikking.
• Er wordt een vieruurtje voorzien voor alle aanwezigen.
• Om half elf wordt er voor alle deelnemersgroepen een pauze ingelast. Tijdens deze pauze kunnen de deelnemers hun zelf meegebrachte versnapering en/of drankje nuttigen.
• Allergieën aan voedingsmiddelen dient men te vermelden bij de inschrijving.
Artikel 17. Kledij
• De kinderen dragen kledij die aangepast is aan het weer en aan de activiteiten.
• Bij een ongelukje krijgen de kinderen reservekledij van de organisatie. Deze kledij wordt gewassen teruggebracht. De eigen kledij die vuil is wordt niet door de werking gewassen.
Artikel 18. Verzorging/ziekte/ongeval
Indien kinderen luizen hebben, dient de organisatie zo snel mogelijk verwittigd te worden en dienen de ouders zelf de nodige zorgen toe te dienen. Deelnemers met luizen blijven gedurende de behandelingsperiode afwezig.
Zieke kinderen worden niet opgevangen op de werking. Indien een kind ziek wordt op de werking, worden in eerste instantie de ouders gewaarschuwd. In tweede instantie de contactpersoon opgegeven door de ouders. De deelnemer dient door de gecontacteerde persoon zo snel mogelijk opgehaald te worden.
In noodgevallen of indien de fysieke toestand van het kind dit vereist wordt door de organisatie een arts geraadpleegd.
Indien het ongeval in kwestie dit vereist zal er contact opgenomen worden met de dienst spoedgevallen.
Indien ouders op de hoogte zijn van medische problemen van hun kind, welke een gevaar zouden kunnen betekenen voor andere kinderen of de begeleiding, of die anderzijds een bijzondere waakzaamheid van de begeleiding vragen, dienen zij dit te signaleren.
Indien een kind medicatie dient te nemen, dient dit genoteerd te worden bij de medische gegevens. Ouders dienen dit bij het aanmelden in de ochtend nog even mee te delen.
De ouders geven toelating om pijnstillende en/of koortswerende middelen toe te dienen.
Wanneer een dokter dient te worden geraadpleegd, zijn de kosten van de raadpleging in eerste instantie ten laste van de ouders.
In geval van een ongeval dient het formulier van Ethias ‘Aangifteformulier: Verzekering tegen lichamelijke ongevallen’ ingevuld te worden en zo spoedig mogelijk binnengebracht te worden op de werking. Dit formulier is te verkrijgen op de Grabbel & Swap op het Plein.
Het dossier voor de verzekering moet zowel door de dokter, de ouders als het organiserende bestuur worden ingevuld. Ouders voegen een klevertje van het ziekenfonds bij en handtekenen op de derde pagina.
Wanneer de verzekeringsinstelling de aangifte heeft ontvangen, wordt een dossiernummer toegekend. Dit dossiernummer wordt nadien door de gemeente doorgegeven aan de ouders zodat zij dit rechtstreeks verder kunnen afhandelen. Dit nummer dient bij elke briefwisseling met de verzekeringsmaatschappij te worden vermeld. De verzekering aanvaardt alleen originele documenten.
Afdeling 4: Geldelijke bepalingen
Artikel 19. Ouderbijdragen
De deelnemersbijdragen voor de vakantiewerking dienen aan onderliggende voorwaarden te voldoen:
1. De deelnemersbijdrage dient billijk te zijn. Dit wil zeggen dat de gevraagde deelnamegelden maximum de uitgaven onder de vorm van aangekocht materiaal en inkomgelden betreffende voorziene uitstappen dienen te dekken.
2. Er kan een korting van 50% (sociaal tarief) verkregen worden voor deelname aan de vakantiewerking, cumuleerbaar met eventuele andere kortingen. Ouders die menen in aanmerking te komen voor sociaal tarief, kunnen dit aanvragen door volgende documenten binnen te brengen bij het organiserende bestuur:
• een gemotiveerd verzoek
• een recent fiscaal attest
Artikel 20. Wijze van betaling
De deelnamebijdrage voor de Grabbel & Swap op het Plein dient bij inschrijving onmiddellijk betaald te worden.
Bij problemen of vragen rond de afrekening (verkeerd bedrag, aantal dagen, e.d.m.) kan men steeds terecht bij de jeugdconsulent.
Artikel 21. Fiscaal attest
Jaarlijks wordt er na de werking een fiscaal attest afgeleverd aan de personen die hierop recht hebben. Een fiscaal attest kan slechts ontvangen worden mits het correct invullen van de inschrijvingsgegevens. Indien deze niet of incorrect worden doorgeven zal er geen fiscaal attest uitgereikt worden.
Artikel 22. Uitstapjes
Geplande uitstapjes worden tijdig aan de ouders bekend gemaakt. Eventueel kan een meerprijs gevraagd worden.
Artikel 23. Workshops en daguitstappen
Afhankelijk van het voorziene budget bestemd voor vakantie-initiatieven kan de dienst zelf uitstappen, workshops, activiteiten en bijhorende prijzen bepalen.
Artikel 24. Aankopen van materialen en dagelijkse uitgaven
De te maken verplaatsingsonkosten, het bezorgen van de nodige materialen, e.d.m. alsook de hiermee gepaard gaande parkeervergoedingen worden ten laste genomen van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 25. Opzegmodaliteiten
De organisatie van de Grabbel & Swap op het Plein behoudt zich het recht om een kind te weigeren bij ongewenst gedrag. In dit geval zullen er geen terugbetalingen gebeuren.
Afdeling 5: Begeleiders: wervings- en vergoedingsvoorwaarden
Artikel 26. Periode van de tewerkstelling
De begeleiders worden aangeworven tijdens de maanden juli en augustus om de organisatie van de Grabbel & Swap op het Plein te kunnen garanderen.
Artikel 27. Leeftijd van de begeleiders
Om als begeleider van de Grabbel & Swap op het Plein in aanmerking te komen, dient men in het jaar van de desbetreffende vakantiewerking:
- tenminste de leeftijd van 16 jaar te bereiken of bereikt te hebben;
- maximum de leeftijd van 29 bereikt te hebben.
Tevens moeten deze personen van onberispelijk gedrag zijn en de burgerlijke en politieke rechten genieten.
Indien blijkt dat er zich niet voldoende begeleiders, van de binnen de vooropgestelde leeftijdsgrens, aanbieden en de noodwendigheid van de werking het als dusdanig vereist, kan de dienst zelf gekende animatoren boven de leeftijdsgrens contacteren om de werking te vervoegen.
Artikel 28. Bepaling van statuut
§ 1: Begeleiders zonder kadervormingsattest
• Begeleiders zonder kadervormingsattest worden in de eerste plaats aangesteld via het statuut van de vrijwilliger.
• Begeleiders zonder kadervormingsattest met minstens 4 weken relevante ervaring, gespreid over twee werkingsjaren op de Lubbeekse Grabbel & Swap op het Plein, worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
§ 2: Begeleiders in het kader van een stage of in het bezit van een kadervormingsattest
• Begeleiders die stage komen lopen in het kader van een kadervormingscursus of die reeds in het bezit zijn van een kadervormingsattest worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector (= monitorenstatuut/artikel 17). .
Artikel 29. Vergoedingen en verloningen
Vergoeding: aan de vrijwilligers wordt de maximum geïndexeerde vrijwilligersvergoeding uitgekeerd. Dit om gemaakte onkosten inzake voorbereidingen en materialen, vervoer, e.d.m. financieel te dekken.
Verloning: begeleiders die stage komen lopen in het kader van een kadervormingscursus, die reeds in het bezit zijn van een kadervormingsattest of een geldige anciënniteit hebben opgebouwd, ontvangen een verloning in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
Artikel 30. Preventie & bescherming op het werk en verzekeringen
• Ten aanzien van de begeleiders zal het reglement betreffende preventie & bescherming op het werk gerespecteerd worden.
• Het gemeentebestuur zal de nodige verzekeringen afsluiten voor de begeleiders.
• Afhankelijk van het statuut waarin de begeleiders worden aangesteld wordt er een individuele afsprakennota of een overeenkomst voor tewerkstelling opgesteld tussen de gemeente Lubbeek en de begeleiders.
Artikel 31. Jaarwerking
Ten aanzien van de positieve input van de begeleiders en met het oog op de bewaking van de kwaliteit van de vakantiewerking wordt er door de jeugddienst in een jaarwerking voor de begeleiders voorzien. Deze jaarwerking bestaat uit terugkom- en vormingsdagen.
Er bestaat de mogelijkheid om werkgroepen met een welomschreven opdracht op te richten.
Het gemeentebestuur geeft logistieke, financiële en administratieve ondersteuning aan de jaarwerking.
Het gemeentebestuur sluit een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af die de leden van de jaarwerking in hoofde van dit lidmaatschap dekt.
Art. 2. De beslissing bekend te maken conform artikel 285, 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Naar aanleiding van een ongeval op het kruispunt van de Diestsesteenweg en de Wolvendreef stelde Silvana Valente van Groen Lubbeek op de gemeenteraad van februari 2025 de vraag welke initiatieven genomen zullen worden om de veiligheid van de fietsers te garanderen. Schepen Van Goidsenhoven zijn antwoord luidde als volgt: “Snelheid is daar (Wolvendreef) niet het probleem, wel het zicht. De enige oplossing is dat er een onteigening zou komen op de hoek van de oude fietsenwinkel. Volgens de laatste info van AWV staat dit zeker op de 'todo' lijst.”
De Diestsesteenweg en de Staatsbaan zijn drukke gewestwegen die door Lubbeek lopen. Op verschillende kruispunten langs deze trajecten is het onveilig fietsen, vooral wanneer bestuurders de gewestweg willen opdraaien. Fietsers worden daarbij vaak niet op tijd opgemerkt, wat leidt tot gevaarlijke situaties en bijna-ongevallen. We denken hierbij aan Wolvendreef, Jan Davidtsstraat, Lange Lostraat, …
In de huidige context van toenemend fietsverkeer en stimulering van duurzame mobiliteit, is het essentieel dat de infrastructuur hierop afgestemd wordt en dat zwakke weggebruikers voldoende bescherming krijgen. Als het probleem niet ligt aan de snelheid, maar wel aan het zicht, dan is het plaatsen van verkeersspiegels op strategische plaatsen in samenspraak met het Vlaams Gewest een eenvoudige en doeltreffende oplossing om de zichtbaarheid te verbeteren. Bovendien is de investering relatief beperkt, terwijl het effect op het veiligheidsgevoel en het voorkomen van ongevallen groot kan zijn.
Als het gaat om een gewestweg draagt het Vlaams Gewest doorgaans de kosten van plaatsing en onderhoud.
Enig artikel: De gemeenteraad gaat niet akkoord met het voorstel om in overleg te gaan met het Vlaams gewest om verkeersspiegels te plaatsen op de gevaarlijke kruispunten van de gewestwegen Diestsesteenweg en Staatsbaan, zoals Wolvendreef, Jan Davidtsstraat, Lange Lostraat, ..
Naar aanleiding van een ongeval viel de gemeente in 2022 onverwacht terug op 1 bus in plaats van 2. Er werd tijdelijk een tweede bus zonder chauffeur gehuurd om de rest van het schooljaar op te vangen. Voor het schooljaar 2022 - 2023 werd het vervoer uitbesteed aan firma De Magneet (bus met chauffeur). De kostprijs voor betrokken schooljaar bedroeg 44.000 euro. Voor schooljaar 2023 - 2024 steeg deze kostprijs naar 82.000 euro waardoor er beslist werd om deze werkwijze niet verder te zetten. De organisatie van het voor- en naschools leerlingenvervoer werd dan uiteindelijk in juni 2023 intern grondig hervormd.
Vanaf schooljaar 2023-2024 werd het voor- en naschools vervoer georganiseerd met 1 bus. Door het rijden met 1 bus was het praktisch niet meer haalbaar om de kinderen individueel aan huis op te halen. Daarom werd er vanaf schooljaar 2023 - 2024 gewerkt met een systeem van opstapplaatsen. Bovendien diende er vanaf betrokken schooljaar voorafgaand ingeschreven te worden via het online platform van de gemeente en niet meer rechtstreeks via de scholen. Inschrijven kon per trimester of voor een volledig schooljaar. Dit systeem werd 2 schooljaren gehanteerd en wordt nu opnieuw geëvalueerd.
We stellen vast dat het aantal kinderen dat nog gebruik maakt van het voor- en naschools leerlingenvervoer sterk is gedaald. Tijdens het tweede trimester van het huidig schooljaar maakten er in totaal 21 kinderen (uit 15 gezinnen) gebruik van het vervoer. Uit de financiële analyse van het voor- en naschools leerlingenvervoer, zoals het vandaag georganiseerd wordt met 1 bus, stellen we volgende kostprijs vast:
chauffeur (0,5V TE) |
€ 22.500 |
begeleider (0,5 VTE) |
€ 22.500 |
ondersteunende diensten (deskundige onderwijs) |
€ 7.000 |
onderhoud en brandstof |
€ 20.000 |
afschrijving nieuwe bus |
€ 7.500 |
overheadkost (13%) |
€ 9.360 |
totaal |
€ 88.860 |
In geval van aankoop van een nieuwe schoolbus wordt er rekening gehouden met een jaarlijkse afschrijving van 7.500 euro. De kostprijs van de aankoop van een nieuwe bus wordt geraamd op minimum 125.000 euro. Een afschrijving over een looptijd van 8 jaar impliceert een jaarlijkse totale afschrijving van 15.000 euro. Aangezien de schoolbus ook nog halftijds rijdt in functie van het pedagogisch project wordt slechts de helft van deze kost in rekening gebracht.
Op basis van de inschrijvingen van het laatste trimester (21 kinderen), brengt dit de kostprijs per kind op afgerond 4231 euro.
Daarnaast heeft de deskundige onderwijs, samen met het diensthoofd sociale dienst, voor elk kind dat momenteel gebruik maakt van het vervoer, individueel onderzocht wat mogelijke alternatieven kunnen zijn om het vervoer te vervangen. Er werd, behoudens voor 1 gebruiker, voor elk kind een alternatieve oplossing gevonden.
Voor de scholen in Linden werd tot op heden geen voor- en naschools busvervoer georganiseerd. We stellen vast dat dit nooit problemen met zich heeft meegebracht.
Het stopzetten van het voor- en naschools leerlingenvervoer heeft geen enkele impact op de uitvoering van het pedagogisch project. Hiervoor blijft de huidige bus gewoon verder rijden.
Tot slot wordt de organisatie geconfronteerd met het pensioen van de huidige buschauffeur vanaf schooljaar 2025-2026. Er is momenteel slechts 1 ander personeelslid dat over het juiste rijbewijs beschikt. Een tweede personeelslid volgt momenteel nog de opleiding. Er stelt zich bijgevolg ook een risico om de continuïteit ten alle tijde te kunnen garanderen.
Voor de volledigheid voegen we eveneens de kostprijs toe voor het busvervoer in het kader van het pedagogisch project:
chauffeur (0,5V TE) |
€ 22.500 |
onderhoud en brandstof |
€ 20.000 |
afschrijving nieuwe bus |
€ 7.500 |
overheadkost (13%) |
€ 6.500 |
totaal |
€ 56.500 |
In het geval dat het busvervoer zou georganiseerd worden met 2 bussen, zoals in 2022 en voordien het geval was, zou de kostprijs als volgt bepaald worden:
chauffeur (1 VTE) |
€ 45.000 |
begeleider (1 VTE) |
€ 45.000 |
onderhoud en brandstof |
€ 40.000 |
afschrijving nieuwe bus |
€ 15.000 |
overheadkost (13%) |
€ 18.850 |
totaal |
€ 163.850 |
In de periode dat er nog 2 bussen reden voor het voor- en naschools busvervoer zaten er gemiddeld 46 kinderen op de bus. Dit brengt de oorspronkelijk gemiddelde kostprijs per kind op 3561 euro.
Gelet op bovenstaande argumentatie wordt voorgesteld om het voor- en naschools leerlingenvervoer vanaf schooljaar 2025 - 2026 niet meer verder te zetten. De CBD gaf op 15 april een gunstig advies.
Er wordt bijgevolg aan de gemeenteraad gevraagd om het betreffende reglement op te heffen met ingang van 1 juli 2025.
Enig artikel. De gemeenteraad heft het besluit van de gemeenteraad van 25 juni 2024 inzake de organisatie van het voor- en naschools leerlingenvervoer - huishoudelijk reglement en retributie op met ingang van 1 juli 2025.
De uitnodiging van 20 maart 2025 voor de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf van 18 juni 2025 met bijbehorende agenda en bijlagen (zie bijlage).
De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Agenda:
De aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden inzake de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
EcoWerf is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De lijst met de nieuwe aandelenverhouding is als bijlage toegevoegd en is gebaseerd op het voorstel van de raad van bestuur van 12 maart 2025.
De statutenwijziging is als bijlage toegevoegd.
De beslissing van de raad van bestuur van EcoWerf van 12 maart 2025 tot de goedkeuring van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van EcoWerf van woensdag 18 juni 2025 met volgende agendapunten:
Omtrent agendapunt 2 dient een inhoudelijke beslissing genomen te worden;
Agendapunt 2: goedkeuring voorstel statutenwijziging
De voorgestelde aanpassingen aan de statuten betreffen:
➔ aanvulling laatste alinea art.3.2 van de statuten
➔ toevoegen art. 3.3 aan de statuten
➔ aanpassing art. 19.1 van de statuten
➔aanpassing art. 25 van de statuten
➔ wijziging benaming 2.1 en 2.2
➔ toevoeging 2.5
➔ schrappen 99- 99.1 en 99.2
➔ toevoegen aparte bijlage beheersoverdrachten per gemeentelijke vennoot o Toepassing art. 8 van de statuten
➔Aanpassing register van de deelnemers
Artikel 1. Keurt de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 18 juni 2025 van de opdrachthoudende vereniging EcoWerf goed.
Art. 2. De statutenwijziging wordt in zijn geheel goedgekeurd (zie punt 2 van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van EcoWerf op 18 juni 2025).
Art. 3. Gilberte Muls, raadslid, met als plaatsvervanger Ellen Lammens, wordt gemandateerd om buitengewone algemene vergadering van EcoWerf van 18 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissing conform dit besluit.
Art. 4. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift aan EcoWerf.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 3 april 2025 werd opgeroepen om op diqitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 4 juni 2025;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 3 april 2025 overgemaakt werd;
Agenda:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2024.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
5. Statutaire benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV op 4 juni 2025 goed te keuren.
Davy Suffeleers werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Walter Vangoidsenhoven als plaatsvervanger in de algemene vergadering.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius op 4 juni 2025 goed:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2024.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
5. Statutaire benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.
Art. 2. Davy Suffeleers, met plaatsvervanger Walter Vangoidsenhoven, op te dragen zijn stemgedrag op de digitale Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 4 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld over verdaagd zou worden) af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Brief van VVOG d.d. 10 april 2025 met de uitnodiging voor de jaarlijkse statutaire algemene ledenvergadering (zie bijlage).
De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.
DAGORDE
09.00 uur : Warm onthaal
09.30 uur : Verwelkoming
Toelichting dienstverlening VVOG
10.00 uur : Statutaire mededelingen aan de Algemene Vergadering
(cfr. Art. 22 van de statuten - www.vvog.info/statuten)
11.00 uur: Verkiezing Bestuursorgaan VVOG voor de periode 2025-2031
11.45 uur: Pitches 'Ambities voor een toekomstgericht openbaar groen'
12.15 uur: Mondeling verslag door de directeur (stemming)
12.30 uur: Lunch
14.00 uur: Rondleiding met gids in de 'Kazerne Dossin' (optioneel)
Het decreet Lokaal Bestuur.
Raadslid Hugo Simoens werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger en raadslid Jeroen Verbinnen als plaatsvervanger in de algemene vergadering tot het einde van de legislatuur.
Artikel 1. Raadslid Hugo Simoens of diens plaatsvervanger raadslid Jeroen Verbinnen wordt gemandateerd om de agendapunten van de jaarlijkse statutaire algemene ledenvergadering van 16 mei 2025 van VVOG goed te keuren.
Art. 2. Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan VVOG.
Het lokaal bestuur wenst beroep te doen op de provinciale dienstverlening inzake beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5), meer bepaald de administratieve afhandeling door een provinciaal sanctionerend ambtenaar.
Artikel 6, §3 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer;
Artikelen 1, §2 en 2, §1 van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Het positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 10 februari 2025 omtrent de aanstelling van Veerle Dedobbeleer als sanctionerend ambtenaar;
Het positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 28 januari 2025 omtrent de aanstelling van Veerle Dedobbeleer als sanctionerend ambtenaar;
Het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 18 februari 2025 waarbij Veerle Dedobbeleer als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld;
Het positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 10 februari 2025 omtrent de aanstelling van Naomi Cornelissen als sanctionerend ambtenaar;
Het positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 28 januari 2025 omtrent de aanstelling van Naomi Cornelissen als sanctionerend ambtenaar;
Het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 18 februari 2025 waarbij Naomi Cornelissen als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld;
Het positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 10 februari 2025 omtrent de aanstelling van Christel Deroost als sanctionerend ambtenaar;
Het positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 28 januari 2025 omtrent de aanstelling van Christel Deroost als sanctionerend ambtenaar;
Het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 18 februari 2025 waarbij Christel Deroost als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld;
Er is nood aan extra sanctionerende ambtenaren om het aantal GAS-dossiers te verwerken.
Om een vlotte dossierstroom inzake GAS-dossiers te kunnen garanderen dienen enkele bijkomende sanctionerend ambtenaren aangeduid te worden.
Veerle Dedobbeleer, Christel Deroost en Naomi Cornelissen, juristen van de juridische dienst, behaalden het attest 'sanctionerend ambtenaar' aan de bestuursschool PAULO te Gent en ontvingen gunstig advies van de Procureur des Konings van het parket Leuven en van de Procureur des Konings van het parket Halle-Vilvoorde.
Hiermee is voldaan aan de voorwaarden van het KB van 21 december 2013 m.b.t. de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden.
Artikel 1. Mevrouw Veerle Dedobbeleer, mevrouw Naomi Cornelissen en mevrouw Christel Deroost worden aangeduid als sanctionerend ambtenaar voor het lokaal bestuur Lubbeek voor de administratieve afhandeling van de dossiers inzake beperkte snelheidsovertredingen, conform de gelijknamige bijzondere politieverordening d.d. 31 januari 2023.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan de juridische dienst van de provincie Vlaams-Brabant, aan de voorzitter van het politiecollege en aan de procureur des Konings te Leuven.
De provincie bezorgde ons de modelbesluiten die overeenkomen met de dienstverlening die Lubbeek afneemt van de provincie (de verwerking van GAS overlast en de beperkte snelheidsovertredingen).
Het is in het belang van de gemeente dat de provincie de continuïteit van de dienstverlening kan garanderen. Om die reden is het essentieel dat de gemeenteraad de aanduidingen zo snel mogelijk agendeert.
Artikel 6, §§2 en 3 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Artikelen 1, §2 en 2, §1 van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Het positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 10 februari 2025 omtrent de aanstelling van Veerle Dedobbeleer als sanctionerend ambtenaar;
Het positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 28 januari 2025 omtrent de aanstelling van Veerle Dedobbeleer als sanctionerend ambtenaar;
Het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 18 februari 2025 waarbij Veerle Dedobbeleer als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld;
Het positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 10 februari 2025 omtrent de aanstelling van Naomi Cornelissen als sanctionerend ambtenaar;
Het positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 28 januari 2025 omtrent de aanstelling van Naomi Cornelissen als sanctionerend ambtenaar;
Het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 18 februari 2025 waarbij Naomi Cornelissen als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld;
Het positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 10 februari 2025 omtrent de aanstelling van Christel Deroost als sanctionerend ambtenaar;
Het positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 28 januari 2025 omtrent de aanstelling van Christel Deroost als sanctionerend ambtenaar;
Het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 18 februari 2025 waarbij Christel Deroost als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld;
De provincie heeft een dienstverlenende opdracht naar de gemeenten toe en kan een ambtenaar ter beschikking stellen;
Eline Parys en Greet Van Eygen werden reeds als provinciaal sanctionerende ambtenaren aangeduid.
de procedure vereist enige juridische kennis enerzijds en waarborgt anderzijds een afwikkeling op provinciaal niveau een eenvormige en neutrale beoordeling;
het is wenselijk een provinciaal ambtenaar te belasten met het opleggen van de gemeentelijke administratieve geldboetes omdat enerzijds er in de gemeente geen geschikte ambtenaar is en anderzijds dergelijk personeelslid meer expertise kan ontwikkelen;
Artikel 1. De gemeenteraad duidt mevrouw Veerle Dedobbeleer, mevrouw Naomi Cornelissen en mevrouw Christel Deroost aan als ambtenaren belast met het opleggen van administratieve geldboetes.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan de juridische dienst van de provincie Vlaams-Brabant, aan de voorzitter van het politiecollege en aan de procureur des Konings te Leuven.
Tijdens enkele voorbije weekends gingen in onze straten opnieuw heel wat Lubbeekse zwerfvuilpeters en -meters, de Mooimakers, aan de slag. De dag zelf zijn die straten en wegjes heerlijk proper. Maar … zelfs daags na een zwerfvuilactie, vinden we al terug zwerfvuil langs de kant van de weg, in bossen, grachten,... Het voelt m.a.w. heel erg aan als sisyfusarbeid. We horen van sommige zwerfvuilpeters en -meters dan ook dat ze afhaken. Met dit voorstel willen we het werk van de zwerfvuilpeters en -meters verlichten en hopelijk zelfs overbodig maken.
We stellen daarom voor dat de gemeente PREVENTIEVE acties opzet. De milieudienst kan deze uitwerken samen met de zwerfvuilpeters en -meters, en evt met de milieuraad. De perfecte gelegenheid doet zich voor: op 15 mei is er een vergadering met de zwerfvuilpeters en -meters, georganiseerd door de milieudienst. Dit punt staat niet op de agenda (blijkt ook bij navraag), maar dit zou kunnen toegevoegd worden: een creatieve brainstorm over mogelijke preventieve acties inzake het voorkomen van zwerfvuil.
In bijlage zetten we alvast enkele mogelijke ideeën op papier. Ze komen van een aantal Lubbeekse Mooimakers wiens input we hiervoor een tijjdje geleden vroegen. Al deze voorstellen zijn een aanzet, gericht op bewustmaking en gedragsverandering. Uiteraard vragen ze verdere bespreking, moeten ze gecheckt worden op haalbaarheid en zijn andere creatieve ideeën welkom. In het geval van zo’n participatieve aanpak, kan de gemeente van bij de start een soort ‘kader’ vastleggen waarbinnen de acties moeten passen (bvb bepaald budget, bepaalde tijdslijn).
Zwerfvuil is een hardnekkig probleem, van alle tijden. Het vraagt dan ook een integrale aanpak, zowel ‘preventief’ als ‘curatief’, inspelend op verschillende elementen. Naast de reeds bestaande of komende acties (Mooimakers, Gasboetes, mogelijk statiegeld), willen we met deze bijkomende acties aanzetten geven tot een integralere aanpak. De gemeente kan met deze ‘vriendelijk aansporende’ maatregelen een gedragsverandering teweegbrengen, in de hoop dat we zo het gebruik van camera’s kunnen voorkomen.
Amendement Reinhard Wollants namens N-VA plus en Lubbeek Leeft
Alle artikelen te vervangen door enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken op vlak van de aanpak van de zwerfvuilproblematiek dewelke verder participatief zal worden uitgewerkt met de zwerfvuilmeters en – peters.
De gemeente kiest zelf welk budget ze hiervoor inzet, dit kan ook van jaar tot jaar opgebouwd worden en hoeft niet heel hoog te zijn.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken op vlak van de aanpak van de zwerfvuilproblematiek dewelke verder participatief zal worden uitgewerkt met de zwerfvuilmeters en – peters.
De mail van 28 februari 2025 van Ann Verloo, Managementassistent EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven:
Zoals eerder aangekondigd zal EcoWerf versneld, wegens het ten einde lopen van de subsidiëring op 31/03/2026, voorzien in de ophaling van asbest aan huis. EcoWerf biedt daarom naast de al bestaande inzameling in plaat- en kuubzakken, ook de mogelijkheid om asbest aan te bieden in containers. De inwoners zullen de mogelijkheid hebben om maximaal 2 containers te vullen, dit komt overeen met dakoppervlak van max. 480 m². De vergoeding voor de inwoner hiervoor werd door OVAM vastgelegd op 170 euro per container. Hiervan kan niet worden afgeweken.
De werkwijze is gelijkaardig aan de huidige werkwijze alleen zal de ophaling gebeuren via een externe firma die rechtstreeks afvoert naar de stortplaats.
Ten einde de inwoners hiervan gebruik te kunnen laten maken, dient het bestaande retributiereglement aangepast te worden.
Grondwet, artikel 173
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3 en 41, lid 2, 14°
Ministerieel besluit tot toekenning van een subsidie aan EcoWerf voor een project in kader van het asbestafbouwbeleid (perceel bronophaling)
De Vlaams minister van Omgeving keurde op 9 december 2022 de projectaanvraag van EcoWerf, intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant; goed om via huis-aan-huis-inzameling de asbestafbouw in Vlaanderen te versnellen.
EcoWerf richtte zich initieel op asbesthoudende golfplaten en leien van particulieren met een maximum van acht platen- of kuubzakken (komt neer op ongeveer 240 m² dak). Om voor grotere oppervlakten te kunnen inzamelen wordt de inzameling per container ook mogelijk gemaakt. Het maximaal beschikbaar aantal containers per adres wordt vastgelegd op twee (komt neer op ongeveer 480 m² dak).
De werkwijze is als volgt:
1) De inwoner vult op de website een formulier in.
2) De asbestcoach contacteert de inwoner en gaat op huisbezoek, bekijkt de situatie ter plaatse, geeft informatie over een veilige afbraak, verkoopt de plaatzakken of reserveert de containers, spreekt een plaats af waar de zakken of containers moeten gezet worden en plant de ophaaldatum in. De inwoners zijn zelf verantwoordelijk voor de vergunning voor inname publiek terrein en de signalisatievergunning, indien de container niet op het eigendom van de burger kan staan. Indien de inwoner het bewijs van de vergunning niet kan voorleggen, wordt de container niet geplaatst.
3) EcoWerf zorgt dat het asbest opgehaald wordt en naar een vergunde verwerker vervoerd wordt.
Particulieren, lokale besturen (eigen patrimonium en sociale huisvesting), verenigingen, landbouwbedrijven, scholen en kmo’s kunnen deelnemen aan het project.
Er wordt een tarief geheven voor natuurlijke personen, rechtspersonen en/of verenigingen die erom verzoeken:
Bij de aankoop van minstens één asbestzak/container zijn twee veiligheidskits inbegrepen.
De organisatie van de dienstverlening kadert in het versneld asbestafbouwbeleid zoals uitgewerkt door de OVAM dat streeft naar een versnelling in de afbouw van alle risicovolle asbesthoudende materialen uit onze leefomgeving binnen het Vlaamse gewest.
De organisatie van de aanvraag en de inzameling van de plaatzakken of kuubzakken en containers voor asbest gebeurt door EcoWerf waarbij de aanvraag- en aanbiedingsvoorwaarden zoals vastgelegd door EcoWerf dienen nageleefd te worden.
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt het retributiereglement op de inzameling van asbest aan huis goed als volgt:
Artikel.1. Er wordt een retributie geheven op de verkoop van kuubzakken en plaatzakken en inzameling via containers voor het inzamelen van asbestleien en/of -platen.
Art.2.§1. De retributie bedraagt:
§2. Er kunnen jaarlijks maximum acht kuubzakken of acht plaatzakken (of een combinatie van zakken beperkt tot acht stuks) per adres aangekocht worden of maximum twee containers per adres gereserveerd worden. Hierbij zijn twee veiligheidskits en het ophalen van de kuub- of plaatzakken/containers aan huis inbegrepen.
Art.3. De procedure voor aankoop van de recipiënten voor de ophaling aan huis verloopt als volgt:
1) Inwoner vult een webformulier in of belt naar de Groene Lijn van EcoWerf;
2) Asbestcoach neemt telefonisch contact op met de inwoner en maakt een afspraak voor een huisbezoek;
3) De asbestcoach geeft ter plaatse informatie over veilige afbraak, verkoopt de zakken of boekt de containers aan de inwoner en maakt een afspraak voor ophaling;
4) De inwoner vult de zak(ken)/container(s) korte tijd voor de ophaaldag;
5) EcoWerf komt de zak(ken)/container(s) ophalen op de vooraf afgesproken ophaaldag.
Art.4. EcoWerf wordt gemachtigd om de retributies, zoals vermeld in artikel 2, te innen. De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door EcoWerf voorgeschreven wijze, met name via Bancontact bij aflevering van de zakken.
Art.5. Dit reglement vervangt het bestaande. Het treedt in werking de vijfde dag na de bekendmaking en is geldig tot 31 maart 2026.
Art.6. Op onderhavig besluit zijn de bepalingen van het algemeen bestuurlijk toezicht, opgenomen in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, van toepassing.
Art. 2. Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikels 285,286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Art. 3. Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
De mail van 14 november 2024 van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven:
Graag informeren we u dat EcoWerf een nieuwe raamovereenkomst heeft afgesloten voor de levering van zowel compostbakken en aanbouwelementen, als compostvaten en beluchtingsstokken, met respectievelijk ECOO en SULO.
EcoWerf treedt hier opnieuw op als aankoopcentrale. Bestellingen kunnen worden doorgegeven aan de dienst Aankoop en Magazijn via aankoop@ecowerf.be.
Voorzieningen voor thuiscompostering komen conform het Ministerieel besluit van 15 maart 2023 niet meer in aanmerking voor investeringssubsidies.
Een retributie is een kostendekkende vergoeding die de overheid van bepaalde heffingsplichtigen vordert als tegenprestatie voor de levering van een bijzondere dienst in hun persoonlijk belang of de toestemming voor een rechtstreeks bijzonder voordeel.
Door het wegvallen van de subsidie, is de kostendekkende voorwaarde van de retributie niet meer voldaan. Om deze reden stellen we voor om vanaf 1 januari 2025 volgende verkoopprijzen in het retributiereglement op te nemen.
In bijlage kunt u een voorbeeld tekst terug vinden voor het retributiereglement verkoop compostvaten en -bakken, met de geadviseerde verkoopprijzen.
Gelieve EcoWerf te informeren over de retributie die zal worden gehanteerd vanaf 1 januari 2025:
U mag hiervoor rechtstreeks op dit e-mailadres antwoorden.
Aankoopprijs excl. btw |
Aankoopprijs incl. btw |
Nieuwe aanbevolen verkoopprijs |
Huidige aanbevolen verkoopprijs |
|
Compostbak |
85 |
103 |
100 |
60 |
Aanbouwelement compostbak |
62 |
75 |
75 |
40 |
Compostvat |
53 |
64 |
65 |
30 |
Beluchtingsstok compostvat |
7 |
8,5 |
8,5 |
6 |
Ter info:
Het compostvat heeft een vernieuwde vormgeving gekregen, en wordt voortaan aangeboden door SULO per 12 stuks, in plaats van 11 stuks. De compostbak van ECOO is ongewijzigd gebleven en wordt nog steeds aangeboden per 10 stuks.
Bijlage: composteringshandleiding met montage instructies en onderhoudsvoorschriften SULO.
Voorstel nieuw retributiereglement van EcoWerf in bijlage.
De mail van 5 december 2024 van Jelle Van de Poele, Deskundige Aankoop & Magazijn, EcoWerf:
Na overleg met onze directie kunnen wij bevestigen dat de nieuwe prijzen van kracht zullen zijn vanaf 1 februari 2025, in plaats van 1 januari 2025. Er zal binnenkort een nieuwe communicatie over deze wijziging worden uitgestuurd.
De laatste bestelling van compostbakken en aanbouwmodules is inderdaad geplaatst onder de vorige raamovereenkomst, met een voordeligere aankoopprijs. Vanaf 1 februari 2025 gelden echter de nieuwe prijzen op onze recyclageparken. Dit betekent tijdelijk dat compostbakken en aanbouwmodules worden verkocht tegen een hogere prijs dan de oorspronkelijke aankoopprijs.
Het is helaas niet mogelijk om de nieuwe tarieven pas toe te passen wanneer producten uit de nieuwe raamovereenkomst worden verkocht. Ons systeem kan dit onderscheid niet maken, en een dergelijke aanpak zou de communicatie naar inwoners en parkwachters te ingewikkeld maken.
In bijlage heb ik (op vraag van de milieudienst) een overzicht toegevoegd van de verkopen in 2022 tem 2024 op het recyclagepark in Lubbeek.
De mail van 6 december 2024 van Ann Verloo, Managementassistent, EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven:
Deze mail is een aanvulling op de mail d.d. 14 november 2024.
Meerdere gemeenten hebben gesignaleerd dat het retributiereglement pas gestemd wordt in januari.
Gelieve EcoWerf daarom te informeren over de retributie die zal worden gehanteerd vanaf 1 februari 2025.
Sommige gemeenten hebben nog een bestelling geplaatst voor compostbakken en aanbouwmodules binnen de vorige raamovereenkomst, tegen een gunstigere aankoopprijs.
Indien deze artikelen verkocht worden via de recyclageparken van EcoWerf zal vanaf 1 februari 2025 enkel de nieuwe prijs aangerekend kunnen worden. We begrijpen dat tijdelijk compostbakken en aanbouwmodules zullen worden verkocht tegen een hogere verkoopprijs, tegenover de aankoopprijs. Het is voor EcoWerf echter niet mogelijk om de nieuwe hogere tarieven pas aan te rekenen bij start van verkoop van de compostbakken en aanbouwmodules binnen de nieuwe raamovereenkomst.
Indien deze artikelen verkocht worden door de gemeente zelf, kan hier uiteraard wel een onderscheid in gemaakt worden.
Dit geldt eveneens indien een gemeente niet langer wenst compostbakken en aanbouwmodules binnen de nieuwe raamovereenkomst aan te bieden.
In dit geval kan ook de huidige verkoopprijs gehanteerd blijven.
Hopelijk worden hiermee enkele onduidelijkheden opgehelderd.
Bij vragen kunt u steeds terecht bij eveline.delcart@ecowerf.be of jelle.van.de.poele@ecowerf.be, van onze aankoopdienst.
Op 11 december 2024 ging EcoWerf akkoord met het alternatief voorstel van Lore Tilmans, diensthoofd leefmilieu en mobiliteit om de nieuwe prijzen voor Lubbekenaren pas te laten ingaan op 1/1/2026 en de huidige voorraad in 2025 verder te verkopen aan de oude (lagere) prijzen. Enkele maanden later bleek dat er geen voorraad van compostvaten meer was.
De mail van 27 maart 2025 van EcoWerf in antwoord op de opmerkingen van Lore Tilmans, diensthoofd leefmilieu en mobiliteit, met de argumenten om toch vroeger in te stappen dan 01/01/2026:
Het klopt dat het systeem complex is en een zekere administratieve last met zich meebrengt. De enige reden waarom we voor deze aanpak kiezen, is om dubbele btw-heffing te vermijden. Zonder deze werkwijze zouden de prijzen met maar liefst 21% stijgen.
We begrijpen de bezorgdheid rond het prijsverschil tussen oude en nieuwe modellen, en de wens om inwoners een correcte prijs-kwaliteitverhouding te bieden. Graag lichten we toe waarom dit binnen het huidige systeem niet evident is, en waarom we ervoor kiezen om een uniforme prijszetting te hanteren:
Ons systeem is zo opgezet dat prijsinstellingen gekoppeld zijn aan gemeenten en startdata, eerder dan aan individuele artikelen of modeltypes. In theorie is het mogelijk om een artikelprijs aan een specifiek model te koppelen, maar in de praktijk vereist dat een aparte artikelcode per modeltype. Omdat de verschillen tussen modellen doorgaans beperkt zijn, en we de productcodes behouden omwille van efficiënt stockbeheer en opvolging, zou het invoeren van afzonderlijke artikels per model leiden tot nog meer administratieve complexiteit en een groter risico op fouten.
Aangezien de voorraad van de compostvaten grotendeels opgebruikt was bij de prijswijziging, en het model van de compostbakken niet werd aangepast, blijft het aantal oude compostmaterialen dat aan de nieuwe prijs verkocht werd, zeer beperkt. Bovendien is de prijsstijging niet enkel het gevolg van hogere leverancierskosten, maar ook van het wegvallen van subsidies. Die subsidies werden toegekend op basis van het volume van de compostbak, ongeacht het specifieke model.
We waarderen jullie suggestie en nemen ze zeker mee. Bij een volgende modelwijziging zullen we grondig bekijken of er technische of logistieke aanpassingen mogelijk zijn om prijsdifferentiatie per model te implementeren — uiteraard zonder afbreuk te doen aan de eenvoud en uniformiteit van het huidige systeem.
Omzendbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De beslissing van de raad van bestuur van EcoWerf van 13 oktober 2021.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021:
- 30 euro voor een compostvat (inclusief één beluchtingsstok)
- 60 euro voor een compostbak (uit kunststof)
- 40 euro voor een aanbouwmodule (uit kunststof)
- 6 euro voor een extra beluchtingsstok
De goedkeuring van het huidige retributiereglement verkoop compostvaten en -bakken, aanbouwelementen en beluchtingstokken op recyclageparken met ingang van 1 februari 2022, door de gemeenteraad van 28 december 2021 (in bijlage).
Op basis van de verkoopcijfers aan Lubbekenaren, stelde Lore Tilmans, diensthoofd leefmilieu en mobiliteit, voor om de nieuwe tarieven voor de gemeente Lubbeek voor verkoop in het recyclagepark, pas te laten ingaan op 1 januari 2026. De financiële dienst van EcoWerf ging hiermee akkoord.
In 2025 zou dan de huidige voorraad van compostvaten en -bakken, aanbouwmodules en beluchtingsstokken verder verkocht worden zolang de voorraad strekt.
Uit de verdere communicatie met EcoWerf blijkt dat er geen stock meer is van compostvaten.
Op vraag voor meer uitleg, verduidelijkte EcoWerf dit als volgt:
EcoWerf fungeert als aankoopcentrale om gunstigere tarieven te kunnen afdwingen voor de groepsaankoop voor meerdere gemeenten. De gemeente geeft (zoals andere gemeenten) op basis van de resterende stock in het magazijn van EcoWerf en de verkoopcijfers aan Lubbekenaren (niet noodzakelijk alleen op het recyclagepark van Lubbeek), op vraag van EcoWerf, regelmatig een nieuwe bestelbon door (gericht aan Ecoo of Sulo, maar de bestellingen van de verschillende gemeenten worden door EcoWerf verzameld en gegroepeerd geplaatst bij de leveranciers).
De gemeente betaalt het bedrag van de bestelbon aan EcoWerf. Er is in het magazijn van EcoWerf echter geen afzonderlijke stock voor elke gemeente apart. De gemeente krijgt de bedragen van de verkochte goederen aan Lubbekenaren (aankopen kunnen op de verschillende recyclageparken gebeurd zijn), met regelmatige intervallen terugbetaald van EcoWerf.
Dat verklaart de misvatting van onze dienst: het is niet noodzakelijk zo, dat alle aantallen die voor Lubbeek aangekocht en betaald worden, aan Lubbekenaren verkocht worden vooraleer er een nieuwe bestelling geplaatst wordt. Als er binnen een bepaalde periode meer vraag is in andere gemeenten, gaat de voorraad daar naartoe. EcoWerf doet daarom wel op regelmatige basis, financiële rechtzettingen.
Het voorstel waarmee EcoWerf akkoord ging, namelijk om pas in januari 2026 in te stappen in de nieuwe regeling is dus niet aangewezen. Om in 2025 compostvaten (en misschien in de loop van 2025 ook compostbakken, als de oude stock verkocht is) te kunnen aanbieden aan Lubbekenaren, lijkt het beter om zo snel mogelijk in te stappen, ook al betreurt onze dienst dat EcoWerf de oude stock niet uitverkoopt/uitverkocht aan de oude (lagere) prijzen. Zie ook het mailverkeer met Ecowerf in die zin in bijlage "Re Bestelling compostvaten Lubbeek".
EcoWerf gaf ook aan dat het voor hen administratief niet eenvoudig is om de verkoop van oud/nieuw materiaal aan de oude/nieuwe prijzen aan Lubbekenaren op de verschillende recyclageparken op te volgen.
De dienst stelt op basis van bovenstaande voor om het nieuwe retributiereglement aan de nieuwe (hogere) tarieven goed te keuren.
Argumenten van EcoWerf in het voordeel van de nieuwe compostvaten en -bakken:
*de gebruikte materialen zijn veel degelijker en dus duurzamer
*de compostbakken en -vaten zijn voor de burgers nog altijd veel goedkoper via deze groepsaankoop dan via een particuliere aankoop
MOTIVERING BEHOUD VERKOOP OP RECYCLAGEPARK
Vanaf 1 januari 2024 is het apart inzamelen van gft de norm geworden en mogen etensresten en afval uit de tuin niet meer in je restafvalzak of -bak. Gft-afval moet apart gesorteerd worden.
Wanneer de inwoners van de gemeente overgaan tot het composteren van het organisch materiaal uit de tuin en de keuken wordt het organisch materiaal ter plaatse verwerkt tot compost. Dit resulteert in een vermindering van de verwerkingskost voor de gemeente.
De gemeente biedt hiertoe compostvaten, compostbakken en beluchtingsstokken te koop aan op de Masterplan Recyclageparken.
De uitgaven worden voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 vanaf budgetjaar 2025:
Code |
2025/GBB/0300-00/6040000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN Aankopen van roerende goederen bestemd voor verkoop |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0300-00 Ophalen en verwerken van huishoudelijk afval |
Algemene rekening + omschrijving | 6040000 Aankopen van roerende goederen bestemd voor verkoop |
Bedrag uitgave inclusief BTW | |
Aannemer/leverancier/instantie | ECOO (ECOWERF) SULO Ambachtsstraat 2 - 2450 Meerhout |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | |
Voorzien krediet | 28.000,00 euro |
Beschikbaar krediet | 28.000,00 euro |
De inkomsten worden voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 vanaf budgetjaar 2025
code |
2025/GBB/300-00/7000070/Gemeente/CBS/IP-GEEN |
Omschrijving |
Verkoop van compotbakelementen |
Actie |
GBB-Verrichtingen zonder beleidsdoelstelling |
Beleidsitem |
0300-00 Ophalen en verwerken van huishoudelijk afval |
Algemene rekening |
7000070 Verkoop van compostbakelementen |
Investeringsproject |
Geen investeringsproject |
|
|
Artikel 1. De gemeenteraad keurt het hiernavolgend retributiereglement op de verkoop van compostbakken, compostvaten, aanbouwmodules en beluchtingsstokken, goed:
“Artikel 1. Er wordt een retributie geheven voor de doorverkoop aan de inwoners van Lubbeek van compostvaten, compostbakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken.
Deze retributie wordt als volgt vastgesteld:
Art.2. Er zijn geen verminderingen of vrijstellingen mogelijk met betrekking tot dit retributiereglement.
Art.3. De artikelen zoals opgesomd in artikel 1 worden verkocht op het recyclagepark.
Art.4. De door de gemeente verkochte compostvaten, compostbakken, aanbouwmodules en beluchtingsstokken mogen enkel gebruikt worden op het door de koper opgegeven adres, gelegen op het grondgebied van de gemeente Lubbeek.
Art.5. De retributie is verschuldigd door de persoon die het compostvat, de compostbak, de beluchtingsstok of de aanbouwmodule ontvangt. De retributie wordt betaald via de DifTar-rekening.
Art.6. Dit retributiereglement treedt in werking op 1 mei 2025.
Art. 2. De beslissing van de gemeenteraad op 28 december 2021, betreffende de retributie op de verkoop van compostbakken, compostvaten, aanbouwmodules en beluchtingsstokken, die inging op 1 februari 2022, wordt opgeheven met ingang van 1 mei 2025.
Art. 3. Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikels 285,286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Art. 4. Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
De gemeente Lubbeek ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 26/10/2021. Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact dient een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt te worden. Deze rapportage wordt goedgekeurd door de gemeenteraad en ingediend bij Agentschap Binnenlands Bestuur. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Het ondertekenen door de gemeente Lubbeek van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
De jaarlijks verplichte rapportage werd opgemaakt volgens het sjabloon van de Vlaamse overheid en wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad. Sinds dit jaar moet de financiële rapportage niet langer via een code in de BBC, maar ook volgens een sjabloon van de Vlaamse overheid, dat samen met het rapport aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. In bijlage zijn beide bestanden (LEKP-rapport + financiële rapportage) opgeladen, die integraal deel uit maken van de beslissing.
De deadline voor de volledige rapportering is 1 mei 2025. Dat wil zeggen dat de gemeenteraad van 29/04/2025 het rapport moet goedkeuren.
Enig Artikel. Kennis te nemen van de rapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact en ze goed te keuren.
Raadslid Liesbeth Smeyers (Groen) stelt een vraag aan schepen Walter Vangoidsenhoven over Digital twin Lubbeek:
Van ‘22 tot eind 24 mocht de gemeente mee bouwen aan een digital twin om de impact van geplande wegenwerken op enerzijds verkeersstromen en anderzijds verkeersveiligheid te simuleren. Zie oa https://www.vera.be/slimme-mobiliteit-een-digital-twin-voor-lubbeek.
Raadslid Tom Harding (Groen) stelt een vraag aan schepen An Wouters over het onderwijs - Kasteelschool Pellenberg:
Eind maart verscheen in verschillende media (oa De Standaard 31 maart) een artikel van NVA Lubbeek over de nieuwe kasteelschool in Pellenberg. Naar aanleiding van dit artikel heb ik enkele vragen;
1. Voor welke kinderen is deze nieuwe "voorbeeldschool" dan in de eerste plaats gebouwd? Welke afwegingen zijn gemaakt in het bepalen van de doelgroep?
2. Welke elementen van jullie pedagogisch project (Gr 25 juni 2019) beschouwt u vandaag dan als 'pretpedagogiek'? Welke concrete maatregelen of accenten worden nu als achterhaald gezien en wat zal er veranderen?
Raadslid Hugo Simoens (cd&v) stelt een vraag aan schepen An Wouters over het pedagogisch project:
Op 31 maart communiceerde de schepen van onderwijs over het inhoudelijk project van de nieuwe school te Pellenberg.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/31/nieuwe-school-kennis-discipline-francken-voorbeeld/
De toon die gezet wordt doet vermoeden dat er een ommezwaai van beleid zal gebeuren, daarom deze vragen:
1. Afgelopen legislatuur stemden wij samen een nieuw pedagogisch project voor de gemeentescholen. Is dit nu reeds achterhaald?
2. Zal het project van de school in Pellenberg verschillen van het project van de andere Lubbeekse gemeentescholen?
3. Is er een probleem binnen de huidige gemeentescholen waardoor een project als dat van de school in Pellenberg nodig is?
4. Vindt u de term pretpedagogie een gelukkige term?
Schepen Wouters antwoordt op de beide vragen van raadsleden Harding en Simoens: voor de journalistieke vrijheid kan de schepen niet instaan. Naar aanleiding van de heisa heeft de schepen een eigen post op de eigen kanalen geplaatst maar deze werd door de raadsleden blijkbaar niet gevolgd.
De vragen die hier gesteld worden, werden daar ook toegelicht. De school wordt uiteraard gebouwd voor de bestaande leerlingen én de nieuwe. De plaats van de school werd unaniem goedgekeurd.
Het belang van kennisverwerving werd van bij aanvang van het dossier ook naar voor geschoven. Dat staat ook zo in het pedagogisch project.
Daar staat overigens ook in dat het welzijn van het kind ook belangrijk is.
Wat betreft het woord pretpedagogiek kunnen we er alleen maar naar verwijzen dat dit een officieel woord is in de Nederlandse taal en ook in het Vandaele woordenboek voorkomt.
Aan het inschrijvingsbeleid wordt niets gewijzigd. Dat beleid is goedgekeurd door de gemeenteraad en wordt consequent toegepast.
Raadslid Hugo Simoens (cd&v) stelt een vraag aan schepen An Wouters over de kinderopvang in Lubbeek.
Wat betreft plaatsen in crèches zakt Lubbeek van Lubbeek zakt van 36 plaatsen/100 kinderen naar 30,5/100 kinderen in de voorschoolse leeftijd. - VL gemiddelde is 45/100.
Afgelopen legislatuur werden er reeds verschillende initiatieven genomen op aangeven van de schepen. Tot nu toe zonder succes. Wat zal het gemeentebestuur doen om de situatie te verbeteren?
Raadslid Simoens verplaatst de vraag naar volgende zitting.
Raadslid Hugo Simoens (cd&v) stelt een vraag aan waarnemend burgemeester Davy Suffeleers over overlast Linden centrum.
Het parkeerterrein in het centrum van Linden ontvangt regelmatig nachtelijke activiteit. De aard van de bezoeken doet een zekere mate van illegaliteit vermoeden.
Is het gemeentebestuur hiervan op de hoogte? Welke acties zijn er al genomen?
De burgemeester antwoordt: er zijn nog geen meldingen binnen gekomen bij de gemeente of de politie. Ook van de BINs hebben we geen weet dat dit een probleem zou kunnen zijn. We zijn dus niet op de hoogte, maar zullen expliciet navraag doen bij de politie.
Raadslid Ellen Lammens (cd&v) stelt een vraag aan schepen Walter Vangoidsenhoven over De Lijn.
Naar maandelijkse gewoonte vraag ik graag een stand van zaken in het dossier m.b.t. de aangepaste dienstregeling van De Lijn.
- Is er nog overleg geweest deze maand? (gemeente met de sleutelfiguren bij De Lijn, binnen de Vervoerregioraad,...)
- Heeft de gemeente nog acties ondernomen n.a.v. de doorgestuurde getuigenissen en info?
- Onze titelvoerend burgemeester heeft op sociale media enkele maanden geleden laten weten dat er in april (vanaf 21 april?) bijsturingen zouden komen voor Lubbeek. Kan daar een update over gegeven worden? Er is volgens ons immers niets veranderd.
Schepen Vangoidsenhoven antwoordt: er is contact met De Lijn. We blijven hier initiatief nemen. Alle bezorgdheden van de bewoners werden overgemaakt maar we ontvingen hier nog geen reactie op.
Wat betreft de communicatie van de titelvoerend burgemeester dient deze vraag best aan hem rechtstreeks gesteld te worden.
De voorzitter sluit de zitting op 29/04/2025 om 23:47.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Geert Bovyn
Voorzitter