De voorzitter opent de zitting op 27/08/2024 om 20:07.
De notulen van de gemeenteraad op 25 juni 2024 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De gemeenteraad dient de notulen goed te keuren.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 25 juni 2024 goed.
Op vraag van Aquafin d.d. 27/08/2024 wordt het dossier "werken VBR Lubbeek Centrum fase 2 en fase 3B - Goedkeuring gunning" nog geagendeerd op de zitting van de gemeenteraad in augustus 2024. De goedkeuring is nodig zodat de werken kunnen aanvangen in september 2024 (de beoogde start der werken was gepland midden 2024; voor eind september dienen er werkzaamheden gestart te zijn i.f.v. de geldigheidsduur van de vergunning).
Daarvoor dient de gemeenteraad akkoord te gaan om dit spoedeisende geval aan de agenda van de gemeenteraad van deze zitting toe te voegen.
Art. 22 en 23 Decreet Lokaal Bestuur: behalve in spoedeisende gevallen worden de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad uiterlijk acht dagen voor de vergadering openbaar gemaakt, zodat het publiek ervan kan kennisnemen op elk moment. Het huishoudelijk reglement bepaalt de nadere regels voor de plaats en de wijze van openbaarmaking.
Als agendapunten aan de agenda worden toegevoegd overeenkomstig artikel 21, wordt de aangepaste agenda uiterlijk 24 uur nadat hij is vastgesteld, openbaar gemaakt overeenkomstig het eerste lid. In spoedeisende gevallen wordt de agenda uiterlijk 24 uur nadat hij is vastgesteld, en uiterlijk vóór de aanvang van de vergadering openbaar gemaakt overeenkomstig het eerste lid.
Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen.
Art. 15 §2 Huishoudelijk reglement gemeenteraad: een punt dat niet op de agenda van de gemeenteraad voorkomt, mag enkel in spoedeisende gevallen in bespreking worden gebracht. Hiertoe kan enkel worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden.
Gezien de hoogdringendheid, wordt aan de gemeenteraad gevraagd het punten van de dienst Gemeentelijke Infrastructuur en Milieubescherming toe te voegen aan de dagorde.
Enig artikel. Het agendapunt 'werken VBR Lubbeek Centrum fase 2 en fase 3B - Goedkeuring gunning' wordt toegevoegd aan de dagorde.
ING België vraagt aan het gemeentebestuur een borgstelling betreffende de bijkomende lening van 310.000,00 EUR, die zal aangegaan worden door de kerkfabriek Sint-Martinus Lubbeek voor de restauratie van de Sint-Martinuskerk te Lubbeek - fase 2.
Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 1. De gemeenteraad verklaart zich solidair borg te stellen tegenover ING België NV, en dit wat betreft zowel het kapitaal als de intresten en de onkosten van de door kerkfabriek Sint-Martinus Lubbeek af te sluiten bijkomende lening van 310.000,00 EUR, voor de restauratie van de Sint-Martinuskerk te Lubbeek - fase 2.
Art. 2. Afschrift van huidige beslissing zal ter kennisgeving verzonden worden aan de kerkfabriek Sint-Martinus Lubbeek en aan ING België NV.
Er werd met Aquafin een samenwerkingsovereenkomst aangegaan voor het aanleggen van een verbindingsriolering in Lubbeek Centrum.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 3.346.453,09 euro (excl.btw).
Het gemeentelijk aandeel wordt geraamd op 780.975,43 euro (excl.btw) of 944.980,27 euro (incl.btw).
Er wordt voorgesteld te opdracht te gunnen bij wijze van een openbare procedure.
De prijs is het enige gunningscriterium.
Er werden 3 offertes ontvangen:
Uit het verslag van nazicht van 6 juni 2024, opgemaakt door de ontwerper, wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen aan Colas Noord, zijnde de laagste bieder, voor een totaal bedrag van 4.801.024,93 (incl. btw), en opgesplitst als volgt:
BTW-plichtige opdrachtgevers:
Decreet lokaal bestuur
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 29 juni 2015:
Het besluit van de gemeenteraad van 27 december 2017:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 februari 2018:
Het besluit van de gemeenteraad van 28 mei 2024:
De uitgaven werden voorzien in de meerjarenplanning 2020 - 2025
code |
1.1.2.01/0200-01/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Wegen - Activa in aanbouw |
Actie |
1.1.2.01 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
2240007 |
Investeringsenveloppe |
IP-001 |
Voorzien uitgavekrediet 2024 |
173.476,59 euro |
Beschikbaar krediet 2024 |
145.216,59 euro |
Voorzien uitgavekrediet 2025 | 550.000,00 euro |
Beschikbaar krediet 2025 | 550,000,00 euro |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
|
|
code |
1.1.2.02/0200-01/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Wegen - Activa in aanbouw |
Actie |
1.1.2.02 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
2240007 |
Investeringsenveloppe |
IP-001 |
Voorzien uitgavekrediet 2024 |
0,00 euro |
Beschikbaar krediet 2024 |
0,00 euro |
Voorzien uitgavekrediet 2024 |
0,00 euro |
Beschikbaar krediet 2024 |
0,00 euro |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
|
|
Omwille van de hoogdringendheid kon een visum niet tijdig afgeleverd worden. De gemeenteraad heeft echter de bevoegdheid om ook zonder visum een financiële verbintenis van deze grootteorde aan te gaan.
Er wordt gevraagd om het voorziene budget, zijnde 695.216,59 euro, te verhogen tot 1.500.000,00 euro. Zo worden eventuele onvoorziene werken of kosten eveneens ingecalculeerd.
Artikel 1. Verleent goedkeuring aan het verslag van nazicht van de offertes van 6 juni 2024, opgesteld door de ontwerper.
Art.2. Laat het verslag van nazicht van de offertes in bijlage integraal deel uitmaken van deze beslissing.
Art. 3. Gunt de opdracht "Verbindingsriolering Lubbeek Centrum fase 2 en fase 3B", aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de prijs), zijnde Colas Noord, Dellestraat 25 - 3550 Heusden-Zolder, voor een totaal bedrag van 4.801.024,93 (incl. btw), waarvan het gemeentelijk aandeel 1.158.724,51 euro (excl. btw) of 1.402.056,66 euro (incl. btw) bedraagt.
Art. 4. Laat de uitvoering gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek 21.063 – 21.067B.
Art. 5. Voorzag de uitgave voor deze opdracht in de meerjarenplan 2020-2025, onder code 2024/1.1.2.01/0200-01/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-001 en code 2024/1.1.2.02/0200-01/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-001.
Art. 6. Verhoogt het budget 2024/1.1.2.01/0200-01/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-001 en 2025/1.1.2.01/0200-01/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-001 tot 1.500.000,00 euro.
Op 16 april 2024 informeerde Fluvius Netuitbating Riolering de gemeente erover dat het rioleringsproject R/005279 - Lubbeek - Meistraat door VMM werd opgedragen. Fluvius is verplicht dit project op te starten, in het kader van ontkoppeling van de rioleringsnetwerken.
Fluvius System Operator cv, netbeheerder, treedt hierbij op als werkmaatschappij om het rioleringsproject R/00527 Rioleringswerken Meistraat, waarbij de bestaande riolering omgevormd wordt naar een gescheiden riolering op vraag van Fluvius, en op vraag het gemeentebestuur voor de Meistraat een nieuwe bovenbouw voorzien wordt (heraanleg van de Meistraat).
Deze werken zijn noodzakelijk voor de verdere uitrol van aanpassingswerken aan de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur.
De voorgestelde samenwerkingsovereenkomst beschrijft nog geen bedragen. Deze zullen gefundeerd berekend worden tijdens de voorstudiefase, zodat de nodige budgetten voor dit project voorzien kunnen worden en een actie in het meerjarenplan voor de volgende jaren aangemaakt . De kost voor de uitvoering van de studie en ontwerp wordt verdeeld tussen partijen a rato van de raming der werken vóór aanbesteding van elk der respectievelijke delen.
Het voorstel van samenwerkingsovereenkomst dat te goedkeuring wordt voorgelegd is een standaardovereenkomst, dat de verschillende fasen in het project kort omschrijft en de verantwoordelijkheden van partijen vastlegt.
Deze samenwerkingsovereenkomst is in bijlage terug te vinden.
Na ondertekening door alle partijen bezorgt Fluvius de gemeente per kerende een volledig ondertekend exemplaar.
Decreet Lokaal Bestuur:
De geraamde budgetten zullen bij de eerstvolgende aanpassing van het Meerjarenplan beschikbaar gesteld worden, op basis van de raming die de voorstudie zal uitwijzen.
Artikel.1. Verleent goedkeuring aan de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Lubbeek en Fluvius Netuitbating Riolering voor het rioleringsproject R/005279 - Lubbeek - Meistraat.
Art.2. Machtigt Klaas Gutschoven, algemeen directeur en Theo Francken, burgemeester of hun plaatsvervangers om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
1. Voorgeschiedenis algemene aanpak
2. Procedurele geschiedenis van voetweg 43
Motivatie behandeling weg: deze voetweg is aangeduid in de Atlas de buurtwegen van Pellenberg. Het is noodzakelijk om zowel de juridische als de feitelijke toestand met elkaar in overeenstemming te brengen.
In de atlas staat beschreven dat Voetweg 43 volgende verbinding maakte: Sentier de la ferme de Bost au hameau de Lat. Ten tijde van de opmaak van de atlas was deze voetweg bekend onder de naam Chemin de Lat. Deze voetweg is te vinden op kaartblad 7, gaande van perceel 35 tot en met 69. Hij was 1,65m breed en over zijn totale lengte 1373m lang.
In een eerdere procedure in 13/11/1970 was er een gedeeltelijke samensmelting van weg nr. 19 en voetweg 43 ter hoogte van kadastraal perceel 175.
Landmeter Geert Menten van landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 6B, 3290 Diest werd aangesteld voor de opmaak van het rooilijnplan tot gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van Voetweg 43 te Pellenberg.
Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, landmeter Frederik Maris van landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 68B, 3290 Diest aangesteld.
Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van Voetweg 43 uit de Atlas der Buurtwegen van Pellenberg.
In september 2023 werd dit dossier een eerste keer beslist op de vergadering van het CBS. Op basis van het overleg met buurgemeente Bierbeek werden beperkte wijzigingen aangebracht waardoor dit dossier opnieuw voorgelegd wordt. De voorgaande beslissing van het college werd ingetrokken op 5 augustus 2024.
3. Huidige toestand van voetweg 43
Voetweg 43 bevindt zich tussen de Dorenweg en de Latstraat.
Voetweg 43 in Pellenberg is een voetweg met een grensoverschrijdend karakter: hij loopt deels in de gemeente Bierbeek. Binnen de gemeente Lubbeek zijn twee delen te onderscheiden:
Dit tweede deel is nogmaals op te delen in drie afzonderlijke gedeeltes.
Historisch belang van voetweg 43 te Pellenberg.
De verbinding van deze voetweg verschijnt voor het eerst op de Atlas der Buurtwegen. Het bovenste deel in de gemeente Lubbeek wordt al van op de kaart van 1939 minder duidelijk weergegeven. Het onderste deel blijft duidelijker als pad beschreven. De meest zuidelijke aftakking, zoals de weg nu verlegd zal worden in aansluiting met de Latstraat, staat bovendien als sinds 1893 op de kaarten. Sinds 1969 verdwijnt de eerdere verbinding met de Latstaat dan ook volledig van de kaart.
Verbindingsfunctie van voetweg 43 te Pellenberg.
Deze voetweg kan een functie vervullen voor wenslijn 51 waarin een verbinding gewenst wordt tussen UZ Pellenberg en de kern van Boutersem. Hij ligt ook in de buurt van wenslijn 55 waarbij een verbinding gemaakt wordt van Langebos naar de kern van Kerkom.
Recreatieve rol van voetweg 43 te Pellenberg.
Deze voetweg biedt extra wandelmogelijkheden in het gebied Koebos. Hij bevindt zich in het gebied van wandelknooppunten 722, 723, 534.
Natuurwaarde van voetweg 43 te Pellenberg.
Deze voetweg loopt, ter hoogte van de Molenbeek, vlak langs het leefgebied van een bever. De bever is een beschermde diersoort waarvan de habitat niet mag vernietigd worden.
Ruimtelijke kadering van voetweg 43 te Pellenberg.
Voetweg 43 in Pellenberg ligt in het origineel gewestplan Leuven (7/4/1977) op de grens tussen het Landschappelijk waardevol agrarisch gebied (code 00-0901) en Natuurgebied (code 00_0701).
Beleidsmatige aspecten
Voetweg 43 in Pellenberg werd opgenomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen weg.
Voetweg 43 te Pellenberg werd opgenomen in het trage wegen actieplan op de kaart Cat.1., met als doel hem te openen.
4. Gewenste toestand voetweg 43
Voor het deel van voetweg 43 tussen de Dorenweg en voetweg 19 blijft de voetweg behouden op de kadastrale percelen 129, 130, 148A, 157A & 156A. Op het kadastraal perceel 155 wordt de voetweg opgeheven, maar de voetweg wordt op het kadastraal perceel 99D, 155 & 152V gedeeltelijk verplaatst naar de perceelsgrens en gedeeltelijk opgenomen in de bedding van Buurtweg 19. Door de gedeeltelijke verplaatsing van de voetweg op dit perceel blijft de verbinding tussen buurtweg 19 en de Dorenstraat open en toegankelijk.
Het deel van de voetweg tussen voetweg 42 en voetweg 19 zal opgeheven worden. Deze voetweg terug openen is niet aan te raden wegens de habitat van de bever. Het grootste resterende gedeelte van de voetweg tussen voetweg 42 en de Latstraat (met uitzondering van de verbinding met de Latstraat), ligt te paard op de gemeentegrens.
Omwille van de vergunde woning op het traject van de voetweg op het kadastraal perceel 166N kan geen verbinding meer met de Latstraat gemaakt worden. De kadastrale percelen tussen voetweg 42 en de Latstraat worden allemaal bewerkt door dezelfde landbouwer. Op het perceel 165G snijdt de voetweg dwars door zijn perceel over een breedte van 1.65m. Deze landbouwer is bereid om de voetweg te verplaatsen naar de noordelijke perceelsgrens van perceel 165G, waardoor er toch een verbinding tussen voetweg 42 en de latstraat gerealiseerd wordt. Dit laatste (of eerste) gedeelte van de verbinding zal worden versmald naar 1,20m. Dit is nog steeds ruim voldoende als trage verbinding.
Er komen geen nutsleidingen op private eigendommen te liggen door de wijziging van deze gemeenteweg.
5. Overleg en akkoord eigenaars
Er werd met betrokken eigenaars en gemeente Bierbeek overlegd om tot een gedragen oplossing te komen. Met de gemeente Bierbeek zal een gezamenlijk opheffings-verplaatsingsdossier ingediend worden.
Met brief dd. 19/9/2023 werden de eigenaars ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer- of minwaarde.
Of de verplaatsing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
1. Aftoetsing aan artikel 3, Gemeentewegendecreet
Het gemeentelijk wegennet wordt doorgaans opgebouwd met grote verharde wegen die als ruggengraat fungeren, waardoor de gemeente in verschillende grote mazen wordt verdeeld. Binnen deze mazen behouden we trage wegen waarbij we streven naar een verbinding in zowel de noord-zuid als de oost-west richting. Deze trage wegen dienen als secundaire routes en zorgen voor een fijnmazig netwerk, waardoor bewoners gemakkelijker toegang hebben tot verschillende delen van de gemeente zonder afhankelijk te zijn van de hoofdwegen.
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden. Waar nodig is, verleggen we de weg, of delen ervan. Waar het niet langer mogelijk, wenselijk of zinvol is, heffen we de weg of delen ervan op.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
Het nieuwe tracé van voetweg 43 takt aan op voetweg 19 in westelijke richting, die via voetweg 42 (in bierbeek) in oostelijke richting opnieuw aansluit bij voetweg 43. Zo blijft de geest van de oorspronkelijke verbinding behouden en wordt het fijnmazig net van trage wegen versterkt. We doen terzelfder tijd maximaal recht aan zowel het agrarisch gebied, als het natuurgebied.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
2. Aftoetsing aan artikel 4, Gemeentewegendecreet.
Uitzondering verplaatsing, wijziging of opheffing.
Het behoud van het volledige tracé volgens de Atlas der Buurtwegen is niet mogelijk, gezien de bebouwing op het tracé en omwille van het doorkruisen van de habitat van de bever, een beschermde diersoort waarvan ook de habitat moet beschermd worden.
Algemeen belang.
Het voorstel laat een doorkruising, Noord-Zuid en West-Oost toe en geeft via andere trage wegen aansluiting naar Bierbeek.
De gemeente zet zich in voor meer en betere natuur. Door het verplaatsen van een deel van voetweg 43 wordt een verbindende functie gewaarborgd, terwijl anderzijds de natuurwaarden in de buurt van de beek gevrijwaard blijven. In het bijzonder gaat het dan om het vrijwaren van het habitat van de bever, die een beschermde diersoort is.
Er werd met de gemeente Bierbeek overlegd om te komen tot een oplossing die door beide gemeentes gedragen wordt.
Verkeersveiligheid en ontsluiting
De voorgestelde wijzigingen hebben geen negatieve invloed op verkeersveiligheid of ontsluiting
Eigen gemeentelijk afwegingskader
Voetweg 43 is in het gemeentelijk actieplan opgenomen als Cat.1.weg, met als doel hem te openen. Het verplaatsen van een deel van voetweg 43 zorgt voor een gelijkwaardige trage verbinding waarbij tegelijkertijd natuurwaarden gevrijwaard blijven. De geest van het plan blijft gerespecteerd.
3. Conclusie
De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag.
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 5 augustus 2024 tot gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 43 te Pellenberg.
Art. 2. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om voetweg 43 te Pellenberg gedeeltelijk op te heffen en gedeeltelijk te verplaatsen zoals is weergegeven op rooilijnplan gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 43 te Pellenberg van landmeter Geert Menten voor het landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 68B te 3290 Diest en stelt dit rooilijnplan voorlopig vast.
Art. 3. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde zoals bepaald in het schattingsverslag opgesteld door landmeter Frederik Maris van landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 6B te 3290 Diest en stelt dit schattingsverslag voorlopig vast.
Art. 4. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling van de procedure overeenkomstig artikel 17 van het decreet houdende de gemeentewegen.
1. Voorgeschiedenis algemene aanpak
2. Procedurele geschiedenis van Voetweg 45
In de atlas staat beschreven dat Voetweg 45 volgende verbinding maakte: Sentier de l'église de Pellenberg à Lovenjoul. Ten tijde van de opmaak van de atlas was deze voetweg bekend onder de naam Chemin de Messe.
In de atlas is hij opgedeeld in 2 delen:
Voetweg 45 was in de Atlas 1,65m breed en over zijn totale lengte 930m lang.
Aan het eerste deel werd in 1985 een trajectwijziging aangebracht.
Op 22 april 2024 werd deel 2 van deze voetweg reeds besproken en principieel goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen. Omdat het opportuun is om de weg in zijn geheel te behandelen werd deze beslissing ingetrokken op 5 augustus 2024.
Landmeter Jan Bogaerts van landmeterskantoor Landmeetbureau Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek werd aangesteld voor de opmaak van het Rooilijnplan tot gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van Voetweg 45 te Pellenberg.
Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, landmeter Dirk Vanderwegen van Landmeterskantoor Vanderwegen BVBA, Rotspoelstraat 160, 3001 Heverlee aangesteld.
Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van Voetweg 45 uit de Atlas der Buurtwegen van Pellenberg.
3. Huidige toestand van Voetweg 45
Voetweg 45 te Pellenberg bevindt zich ten dele van aan de Sint-Pieterskerk tot aan de Kleine Ganzendries (deel 1); en ten dele tussen de Sint-Barbaradreef en voetweg 17 (deel 2).
Deel 1 van voetweg 45, ook gekend als het 'Steenbergwegje', is gelegen op de kadastrale percelen 36C, 40X, 30X, 123B en 51E. De voetweg is open en toegankelijk op de kadastrale percelen 36C, 40x, 30x en 123B. Op de percelen 51E, 28C en 58N wordt de voetweg niet op de juiste ligging uit de Atlas der buurtwegen gebruikt.
Het meer zuidelijk gelegen deel 2 aan de Sint-Barbaradreef begint ter hoogte van de woning nr. 4 en loopt door velden tot aan de losweg die aansluiting geeft op voetweg nr. 17 te Bierbeek. De weg ligt op de kadastrale percelen 98R3, 98E3, 98Z4, 98B5, 104N, 104K, 104L en 116B. De voetweg is niet zichtbaar en niet toegankelijk op deze kadastrale percelen.
Historisch belang van voetweg 45 te Pellenberg
Het eerste deel van voetweg 45 (aan de kerk) is één van de oudste voetwegen van Lubbeek. Het komt al voor op de kaart van Villaret (1745-1748) en is ononderbroken in gebruik geweest. De doorgang in de kerkmuur is getuige van de historische ligging van deze weg. De kerk en de doorgang dragen bij aan de erfgoedwaarde van de weg.
Het tweede deel van voetweg 45 komt niet voor op kaarten die ouder zijn dan de Atlas der Buurtwegen. We vinden dit deel van de weg nog op de kaart van Vandermaelen en de topokaart uit 1873. In 1904 blijft nog een stukje van het oorspronkelijk traject aansluitend op de losweg zichtbaar. Vanaf 1939 is dit deel van voetweg 45 niet meer zichtbaar op kaarten. Ook op luchtfoto's zien we geen spoor meer van dit deel van de weg. Op basis daarvan kan verondersteld worden dat dit deel van de voetweg al ruim 100 jaar niet meer in zijn volledigheid in gebruik is.
Verbindingsfunctie van voetweg 45 te Pellenberg.
In de kompasnota wordt door de participanten gepleit voor verkeersveilige verbindingen van het centrum van Pellenberg naar de site van het UZ Pellenberg, waar ook aansluiting gevonden wordt op waardevolle natuurgebieden. Wenslijnen 38 en 70 lopen indirect in de buurt van dit deel van de weg. Deel 1 is hierbij een zeer belangrijke schakel in de trage verbinding tussen de kern van Pellenberg en de site van het UZ. Gezien het feit dat het zuidelijke deel van de weg al 100 jaar niet meer in gebruik is, vervult dit deel van de weg op dit moment geen verbindingsfunctie.
Recreatieve rol van voetweg 45 te Pellenberg
Deel 1: het 'Steenbergwegje' maakt deel uit van de Koeboswandeling en ligt tussen de wandelknooppunten 526 en 527. Met de kerk en het oude kerkhof als bezienswaardigheid op het tracé van deze voetweg, wordt deze ook toeristisch interessant.
Deel 2: Gezien het feit dat dit deel van de weg al 100 jaar niet meer in gebruik is, ligt er op de wegzate ook geen recreatieve wandel-of fietsweg. Het wandelknooppuntennetwerk gebruikt in dit gebied andere paden.
Ruimtelijke kadering van voetweg 45 te Pellenberg
Deel 2 van voetweg 45, van aan de Sint-Barbaradreef rechts van nr. 4 tot aan voetweg 17, ligt volgens het originele gewestplan Leuven (7/4/1977) voor het grootste deel in agrarisch gebied (code 00_0900). Enkel de percelen 98R3 en 98E3 liggen in gebied voor gemeenschapsvoorzieningen.
Beleidsmatige aspecten
Voetweg 45 in Pellenberg werd op genomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen weg.
Voetweg 45 te Pellenberg werd opgenomen in het trage wegen actieplan op de kaart Cat.1. met als doel hem te openen.
4. Gewenste toestand Voetweg 45
Deel 1 van voetweg 45 wordt ter hoogte van de Kleine Ganzendries op een andere manier gebruikt dan op het bestaande plan is voorzien. De juridische toestand wordt hiervoor aangepast naar de feitelijke toestand.
Voor deel 2 wordt voorgesteld om een nieuwe verbinding te creëren tussen de Ganzendries en de Sint-Barbaradreef. Het voorstel sluit de Gazendries aan op voetweg 18 om zo een alternatieve trage verbinding te creëren naar de nieuwe school. Door voetweg 45 af te schaffen op de kadastrale percelen 98R3, 98E3, 98Z4, 98B5, 104N, 104K, 104L en 116B en hem voor een deel op de kadastrale percelen 98B5 en 98Z4 te verplaatsen naar de perceelsgrens wordt een schakel gecreëerd in deze veilige verbinding.
Er komen geen nutsleidingen op private eigendommen te liggen door de wijziging van deze gemeenteweg.
5. Overleg en akkoord eigenaars
Er werd met de geïnteresseerde betrokken eigenaars overlegd om tot een gedragen oplossing te komen.
Met brief d.d. 19/9/2023 werden de eigenaars ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer- of minwaarde.
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
Aftoetsing aan artikel 3, Gemeentewegendecreet
Het gemeentelijk wegennet wordt doorgaans opgebouwd met grotere verharde wegen die als ruggengraat fungeren, waardoor de gemeente in verschillende grote mazen wordt verdeeld. Binnen deze mazen behouden we trage wegen waarbij we streven naar een verbinding in zowel de noord-zuid als de oost-west richting. Deze trage wegen dienen als secundaire routes en zorgen voor een fijnmazig netwerk, waardoor bewoners gemakkelijker toegang hebben tot verschillende delen van de gemeente zonder afhankelijk te zijn van de hoofdwegen.
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden. Waar nodig is, verleggen we de weg, of delen ervan. Waar het niet langer mogelijk, wenselijk of zinvol is, heffen we de weg of delen ervan op.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers en/of fietsers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid.
Aftoetsing aan artikel 4, Gemeentewegendecreet
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Door de ontwikkeling van de schoolomgeving op de UZ-site is er een grote behoefte aan een veilige verbinding tussen de woonkern van Pellenberg en de site. De beide delen van de voetweg dragen hiertoe bij.
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan. Daarom wordt de meerwaarde van de verplaatsing voor verschillende functies afgewogen:
Deel 1 van voetweg 45 is een historisch zeer belangrijke weg. Op de site aan de kerk is de erfgoedwaarde nog duidelijk aanwezig. Dergelijke plekjes zijn ook toeristisch attractief. Het bewaren ervan versterkt de troeven van Lubbeek. Het tweede deel kent historisch minder continuïteit.
Het maken van de verbinding tussen de Ganzendries en voetweg 18 draagt bij aan een veilige verbinding naar de UZ-site en de nieuwe school. Doordat het oude traject van het tweede deel al 100 jaar in onbruik is, was de verbindingsfunctie verloren gegaan. Door de verplaatsing creëren we een essentiële link in de verbinding tussen de woonkern van Pellenberg en de UZ-site.
Een site met een revalidatiecentrum, een school, en een toekomstig sportcentrum verdient een omgeving met voldoende trage verbindingen die uitnodigen om te bewegen en tot rust te komen in het groen.
De landbouwuitbating van de percelen wordt geoptimaliseerd door verplaatsingen naar perceelsgrenzen.
Verkeersveiligheid en ontsluiting
Deel 1, maar zeker ook het deeltje van deel 2, is een onderdeel van een verkeersveilige verbinding voor zwakke weggebruikers die de UZ-site en de school bezoeken. Er wordt voorzien in een verkeersveilige oversteek van de Ganzendries om de verbinding te garanderen.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
Deel 1 van voetweg 45 is in het gemeentelijk actieplan opgenomen in Cat. 1, met als doel hem te openen.
De verplaatsing van deel 1 van voetweg 45 is de regularisatie van het gebruik dat sinds de verlegging in 1985 zo is ontstaan.
Deel 2 van voetweg 45 is op terrein niet meer zichtbaar en niet toegankelijk. Het openen op de atlasligging zou leiden tot minder voordelen voor het algemeen belang dan de verplaatsing die nu voorgesteld wordt. De hier voorgestelde verplaatsing respecteert de geest van het bewaren van een verbinding op deze plek.
Conclusie
Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen.
De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag.
Artikel 1.De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 5 augustus tot gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 45 te Pellenberg
Art. 2. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om voetweg 45 gedeeltelijk op heffen en gedeeltelijk te verplaatsen zoals is weergegeven op de rooilijnplannen tot gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 45 te Pellenberg, opgesteld door landmeter Jan Bogaerts van landmeterskantoor Landmeetbureau Bogaerts, Ledigheid 34 te 3210 Lubbeek en stelt deze rooilijnplannen defintief vast.
Art. 3. De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde zoals bepaald in het schattingsverslag opgesteld door landmeter Dirk Vanderwegen van Landmeterskantoor Vanderwegen BVBA, Rotspoelstraat 160 te 3001 Heverlee en stelt dit schattingsverslag voorlopig vast.
Art. 4. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling van de procedure overeenkomstig artikel 17 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt .
Het schoolreglement bevat alle wettelijke bepalingen. Meer specifieke afspraken worden na overleg met de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement moet ter overleg voorgelegd worden aan de leden van de schoolraad.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs inclusief de infobrochure dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad 29 augustus 2023 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.);
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij de wijziging het rechtstreeks gevolg is van nieuwe regelgeving;
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs.
Aan het pedagogisch project dat reeds goedgekeurd is op de gemeenteraad van 26 juni 2019, worden geen wijzigingen aangebracht.
Bijgevoegd de brochures "Mijn kind gaat naar de basisschool", voor de gemeentelijke basisschool van Pellenberg en Binkom. Deze brochures omvatten de beginselverklaring neutraliteit, het pedagogisch project, het schoolreglement en de infobrochure. GBS de STiP Linden behandelt het schoolreglement, de beginselverklaring neutraliteit, het pedagogisch project en de infobrochure in 4 afzonderlijke documenten. Gezien er geen wijzigingen aangebracht werden in het pedagogisch project en de beginselverklaring neutraliteit, voegt Linden deze documenten niet toe.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad. Op 10 juni 2024 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden. Het verslag van de schoolraad is goedgekeurd op het college van 24 juni 2024.
De wijzigingen in het schoolreglement en de infobrochure zijn opgemaakt in "Arial bold".
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, de artikelen 40 § 3 en art. 41, tweede lid, 2°;
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 8,12/1,14/0,14/1,27bis,44quater tem 44 septies
Decreet leersteun van 3 mei 2023, artikel 16
CAO XII
Besluit van de gemeenteraad van 29 augustus 2023
Collegebeslissing verslag schoolraad 24 juni 2024
Collegebeslissing van 5 augustus 2024: principiële goedkeuring schoolreglementen en de daarbij horende infobrochures van GBS De STip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De STip Binkom
Het huidige schoolreglement moet enerzijds inhoudelijk worden aangepast aan de nieuwe regelgeving en anderzijds ook hier en daar louter tekstueel worden gecorrigeerd. De infobrochure omvat naast de bestaande, nieuwe afspraken en acties ten gevolge van bijsturingen aan het dagdagelijks school houden. Elke schooldirecteur voerde deze wijzigingen in op maat van haar school en in samenspraak met het schoolteam.
Alle wijzigingen moeten nu worden aangenomen zodat het nieuwe schoolreglement op tijd beschikbaar kan worden gesteld aan ouders, zowel bij nieuwe als bestaande inschrijvingen.
Alle inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aan het schoolreglement en de infobrochure voor schooljaar 2024-2025 werden in onderling overleg tussen de schooldirecteurs Karin Bunckens GBS De StiP Linden, Kristien Clits GBS SCHOOL3212 en An Courant GBS De STiP Binkom doorgevoerd en zijn in overeenstemming met de gewijzigde regelgeving en ten gevolge van noodzakelijke verfijningen, verduidelijkingen en nieuwe acties in het lopend beleid van elke school.
De schoolraad verklaarde zich op 10 juni 2024 akkoord met alle voorgelegde toevoegingen en/of wijzigingen.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de brochure ' Mijn kind gaat naar de basisschool 2023-2024' van GBS de STiP Binkom en GBS school3212 Pellenberg en het schoolreglement 2023-2024 en de infobrochure 2023-2024 van GBS de STiP Linden, goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 augustus 2023, op te heffen
Art. 2. het bijgevoegde document 'Mijn kind gaat naar de basisschool 2024-2025' van GBS 'De Stip' Binkom en GBS school3212 goed te keuren.
Art. 3. het bijgevoegde schoolreglement 2024-2025 en de infobrochure schooljaar 2024-2025 van GBS de STIP Linden met ingang van 1 september 2024 goed te keuren.
Het schoolbestuur moet voor zijn gemeentescholen een arbeidsreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en het personeel van het gemeentelijk basisonderwijs GBS De STip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De STip Binkom regelt. Bij besluit van de gemeenteraad van 29 augustus 2023 werd de laatste versie van de arbeidsreglementen goedgekeurd.
Door de nieuwe onderwijswetgeving dient het huidige arbeidsreglement aangepast te worden.
Bijgevoegd het aangepaste arbeidsreglement van GBS De STip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De STip Binkom
De directies van de drie gemeentescholen overlegden de wijzigingen op 5 juni 2024 en 3 juli 2024. De wijzigingen zijn aangebracht in Arial 'black' of Arial + grijze arcering.
Op het ABOC van 17 juni 2024 werd het arbeidsreglement besproken. De adviezen werden meegenomen in het vernieuwde arbeidsreglementen.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15sexies
Gemeenteraadsbeslissing van 29 augustus 2023
Het arbeidsreglement, dat ingaat vanaf 1 september 2024, moet voldoend aan de nieuwste wettelijke bepalingen en werd door de schooldirecteurs Karin Bunckens GBS De STip Linden, Kristien Clits School3212 Pellenberg en An Courant GBS De STip Binkom in onderling overleg aangepast en onderhandeld met gunstig gevolg tijdens het vakbondsoverleg (ABOC) van 17 juni 2024.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. Het schoolbestuur heft het arbeidsreglement van GBS De Stip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De Stip Binkom dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad van 29 augustus 2023 op.
Art.2. Keurt het hierbij gevoegde, aangepaste arbeidsreglement van GBS De Stip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De Stip Binkom principieel goed.
Art.3. Maakt het arbeidsreglement bekend via www.arbeidsreglement.belgie.be
Op ontving de gemeenteraad van Lubbeek een schrijven van Kanvaz met de uitnodiging voor de algemene vergadering, die zal plaatsvinden op 25 september 2024. (bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.
Agenda:
1. Verslag van de Raad van Bestuur over de verrichtingen van het dienstjaar 2023
2. Verslag van de commissaris
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023
4. Bestemming van het resultaat
5. Kwijting te verlenen aan bestuurders Raad van Bestuur en commissaris
6. Samenstelling Raad van Bestuur
7. Uittredende aandeelhouders
8. Benoeming mandaat commissaris
9. Goedkeuring van de notulen van de vergadering
Het volmachtformulier in bijlage voor de buitengewone algemene vergadering van 25 september 2024 dat dient te worden ondertekend door de burgemeester en de algemeen directeur zodat de vertegenwoordiger van uw bestuur kan deelnemen aan alle beraadslagingen en stemmen over alle beslissingen in verband met de agenda.
Het volmachtformulier alsook de beslissing van de gemeenteraad met betrekking tot de vertegenwoordiging dient terug te bezorgen uiterlijk tegen 20 september 2024.
U kan dit bezorgen ofwel per brief ofwel via e-mail info@kanvaz.be.
In bijlage bezorgen we u het verslag van de raad van bestuur en de balans- en resultatenrekening over de verrichtingen van het dienstjaar 2023. De volledige jaarrekening en bijhorend commissarisverslag worden eind augustus per gewone post en per mail nog nabezorgd.
Het activiteitenverslag wordt overhandigd aan de vertegenwoordiger tijdens de buitengewone algemene vergadering en zal tevens raadpleegbaar zijn via onze website.
De nieuwe gemeentewet
Het decreet over het Lokaal Bestuur
Raadslid Liesbeth Smeyers met als plaatsvervanger schepen Geert Bovyn wordt gemandateerd de agendapunten goed te keuren.
Artikel 1. Keurt de agenda van de algemene vergadering van Kanvaz op 25 september 2024 goed.
Art. 2. Mandateert Liesbeth Smeyers met als plaatsvervanger Geert Bovyn om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Kanvaz.
Raadslid Pieter Verheyden (N-VA) stelt een vraag aan burgemeester Theo Francken over diefstallen in Linden:
Graag een woordje uitleg ivm het verhoogd aantal diefstallen in Linden.
De burgemeester antwoordt: die bevestigt dat er de laatste maanden een piek is geweest in het aantal inbraken. Men gaat actief op zoek naar mensen die gedurende een lange periode afwezig zijn, of mensen die wegens een overlijden niet thuis zijn. Deze gegevens worden zelfs opgezocht via de websites van begrafenisondernemers. Er is daarnaast ook een sterk vermoeden dat pakjesbezorgers informatie doorgeven aan dievenbendes. We merken ook dat de inbrekers met veel vertrouwen tewerk gaan. Men breekt doorgaans in langs de achterdeur en gaat heel rustig tewerk. Men is op zoek naar geld en goud. Er worden een aantal praktische tips meegegeven: laat altijd een licht branden, vraag bij de politie vakantietoezicht aan, of vraag een buur om toezicht te houden. Geluid maken is ook altijd een goede tip.
De politie stuurt bijkomende patrouilles op pad. Er is ook versterking gevraagd aan de federale politie.
De twee BINs die actief zijn, functioneren goed. Er worden heel wat berichten gedeeld. Er wordt desondanks nog altijd ingebroken dus we moeten nog bijkomend sensibiliseren. We willen de BINs ook uitbreiden naar andere deelgemeentes. Er wordt midden september opnieuw een infoavond georganiseerd om dit te ondersteunen.
Raadslid Pieter Verheyden (N-VA) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over buslijn 371:
Graag een woordje uitleg ivm de frequentie van de lijn.
Schepen Roskams antwoordt: we beantwoorden de vraag in brede zin zodat ook de vragen van Jo Pierson en Rina Robben behandeld worden. We verduidelijken dat er een decreet is dat basismobiliteit is aangepast naar basisbereikbaarheid dat gericht is op een meer vraag-gestuurd aanbod. In dat nieuwe concept wil men via Hoppinpunten stimuleren dat mensen gebruik maken van verschillende vervoersmodi.
Het openbaarvervoersplan is in 2020 door de gemeenteraad unaniem goedgekeurd. Alle wijzigingen aan de lijnen voor Lubbeek werden toen goedgekeurd. Er wordt in realiteit geen enkele lijn integraal geschrapt, enkel het stukje van lijn 3 van Pellenberg naar Lubbeek dorp zou op termijn verdwijnen, maar ook een concrete timing hiervoor is nog niet gekend.
Specifiek over lijn 371 hebben we bij de Lijn meer info opgevraagd. Er is volgens De Lijn geen sprake van een afschaffing van deze lijn. Het is ook een mysterie waar deze info vandaan komt want zelfs bij De Lijn is de nieuwe dienstverlening nog niet definitief beslist. Lijn 371 gaat in de toekomst allicht minder frequent rijden maar rijdt wel degelijk nog steeds door tot Hoog-Linden. De cijfers van De Lijn worden door de schepen mondeling toegelicht. Heel vaak zitten er op de bus geen of slechts één reiziger. Het aantal opstappers per opstapplaats is vaak significant lager dan 1. Dat wil zeggen dat de bus dus heel vaak rijdt terwijl er niemand opstapt. De gemeenteraad heeft in het verleden reeds unaniem goedgekeurd dat deze dienstverlening geminderd wordt. De Lijn zal in uitvoering van haar plan niets anders doen dan wat er afgesproken is.
Vanuit de vraagindieners van Groen en CD&V wordt gevraagd om toch de mogelijkheid open te houden om de beslissingen uit het verleden te evalueren en eventueel bij te sturen.
Raadslid Raf De Canck (N-VA) stelt een vraag aan het schepencollege over de week van de duurzame gemeente:
In september gaat de Week van de duurzame gemeente door. Wat wordt er in Lubbeek ondernomen in dit verband?
Schepen Bovyn antwoordt: Lubbeek neemt voor de 6de keer deel aan de week van de duurzame gemeente. De eerste activiteit die we doen is het uithangen van de SDG vlag op maandag 16 september. Maandag 23 september 2024 gaat in de raadzaal de ontvangst van de SDG ambassadeurs door. Er zullen dit jaar 5 ambassadeurs gehuldigd worden. De burgers zullen betrokken worden bij het voordragen van kandidaten. Er zal die dag ook een lezing doorgaan over de integratie van de SDGs in gemeentelijke activiteiten.
Raadslid Raf De Canck (N-VA) stelt een vraag aan burgemeester Theo Francken over de flitser van de stad Leuven op de Leming.
In verband met de superflitser van de stad Leuven wil ik weten of er overleg geweest tussen de stad Leuven en de gemeente Lubbeek, en of wij ook inzage krijgen over de handhaving en de resultaten van deze toch wel opvallende locatie en opstelling.
De burgemeester antwoordt: er is overleg met de stad Leuven over het thema mobiliteit. Dat verloopt relatief constructief ook al is de mobiliteitsvisie van stad Leuven en gemeente Lubbeek fundamenteel verschillend. Vooral de zone 30 is een bron van ergernis en met name in de landelijke delen van Leuven die grenzen aan Lubbeek. Deze wegen worden immers vaak door de Lubbeekse bewoners gebruikt. Lubbeek betreurt dat net op die wegen dit speciale flitstoestel geplaatst wordt. Het is voor Lubbeek hoegenaamd niet duidelijk waarom dit nodig is. De burgemeester heeft bilateraal overleg gehad met de burgmeester van Leuven om het onderwerp aan te kaarten. Er zou een evaluatie komen van de zone 30 en destijds was gezegd dat men op deze landelijke wegen niet zou gaan handhaven. Vanuit Leuven werd aangegeven dat men vooral wil sensibiliseren. De burgemeester vraagt zich af wat dit dan betekent. Gaat men de vastgestelde overtredingen dan niet beboeten? Indien dat wel het geval is, is dat niet sensibiliseren maar handhaven. Lubbeek heeft alleszins haar grote ongenoegen over de gang van zaken meegedeeld.
Raadslid Lim Vervueren (Groen) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over de Pastorijstraat:
vraag over situatie Pastorijstraat naar aanleiding van een brief die bewoner ontving van de dienst omgeving in antwoord op een schrijven, behandeld in zitting van schepencollege op 12/8/2024.
Schepen Roskams antwoordt: bij deze brief is wel wat extra duiding nodig. De persoon in kwestie stuurt continu brieven naar de gemeente en er werd reeds negen keer een schriftelijk antwoord terug bezorgd. Het is de facto onmogelijk om aan de vragen en eisen van de klager te voldoen. Het bestuur heeft wel degelijk alle maatregelen overwogen en genomen die mogelijk zijn om het verkeer in de straat af te remmen.
De burgemeester vult aan: het debat is nogal bits en persoonlijk geworden de laatste tijd. Door het veiliger maken van Linden is er inderdaad een andere verkeerssituatie ontstaan in de Pastorijstraat. Deze straat moet inderdaad meer verkeer slikken, dus we begrijpen waarom de mensen daar klagen. Er zijn heel wat maatregelen genomen om de kwaliteit van het wegdek en de voetpaden op te waarderen. Er worden nog fietssuggestiestroken aangebracht en paaltjes om een poorteffect te creëren. Er wordt nu vooral vanuit het beleid ingezet op het verder doen opleven van het centrum in Linden met ontharding, speelzone en in de toekomst ook horecaterrassen.
Raadslid Lim Vervueren (Groen) stelt een vraaag aan schepen Tania Roskams over Cambio:
omtrent Cambio in Linden en ook vraag naar Cambio in Binkom.
Schepen Roskams antwoordt: in centrum Lubbeek zullen deelwagens komen via de vervoerregio. De wagens in Linden zijn een eigen initiatief van de gemeente via een raamovereenkomst van Interleuven. De bedoeling is om ook in de andere deelgemeentes wagens te voorzien en dit in volgorde van de vraag die er per locatie is.
Raadslid Liesbeth Smeyers (Groen) stelt een vraag aan meerdere schepenen over goedgekeurd punt omtrent opzetten van preventieve zwerfvuilacties:
De GR van maart 2023 keurde het voorstel van Groen goed om samen met de MAR of de zwerfvuilpeters en -meters werk te maken van preventieve acties. Is dat gebeurd? Zo ja, wat is er uitgewerkt en evt al uitgevoerd? Zo neen, waarom niet en wanneer is dit gepland?
Schepen Roskams antwoordt: we hebben ingeschreven op de Mooimakers acties. De milieuraad heeft zich het laatste jaar vooral bezig gehouden met het klimaatactieplan. De preventieve acties waarvan sprake, zijn op de milieuraad nog niet aan bod gekomen maar we zullen dit alsnog trachten te realiseren.
Raadslid Liesbeth Smeyers (Groen) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over 50 km/uur op de Staatsbaan:
Op de gemeenteraad van februari 24 vroeg ik naar de stavaza van de invoering van 50 km/u op de Staatsbaan. Het antwoord luidde dat er enkel een aanvullend reglement moest geschreven worden. Wat is nu de stavaza?
Schepen Roskams antwoordt: het is inderdaad zo dat AWV zich niet verzet tegen de 50 km/u. De dienst mobiliteit dringt erop aan dat er bij de invoering van 50 km/u op zo een grote doorgaande weg ook werk gemaakt wordt van een visueel poorteffect. Bij elk overleg met AWV wordt de vraag van Lubbeek negatief beantwoordt. Deze vraag krijgt daarom bij de dienst een lagere prioriteit gezien de vele andere aanvullende reglementen die ook nog moeten geschreven worden. Er zal bij de dienst mobiliteit nog een keer aangedrongen worden.
Raadslid Rina Robben (Groen) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over het openbaar vervoer Linden en Binkom:
Welke buslijnen zullen operationeel blijven na januari 2025 in Binkom, Linden, Lubbeek en Pellenberg?
De vraag werd reeds behandeld in antwoord op Pieter Verheyden.
Raadslid Rina Robben (Groen) stelt een vraag aan schepen Hugo Simoens over infosessies voor verenigingen:
De GR van januari werd, op voorstel van de oppositiepartijen, beslist om aan verenigingen jaarlijks minstens 1 gratis opleidings- of informatiesessie aan te bieden om zo hun financiële, juridische, verzekeringstechnisch en veiligheidskennis te versterken.
Ging er reeds een sessie door in 2024? Zo neen, wanneer is die ingepland?
Schepen Simoens antwoordt: we zijn druk bezig met heel wat initiatieven te nemen voor het verenigingsleven. We verwachten een uitnodiging voor een vorming te kunnen versturen die zal doorgaan in oktober.
Raadslid Paul Verbeek (CD&V) stelt een vraag aan schepen Davy Suffeleers over de vlaggen kerk Sint Martinus:
Tijdens de nationale feestdag hing er geen vlag van België aan de kerk van Sint Martinus. Heeft dit een reden en kan er in de toekomst een oplossing geboden worden?
Schepen Suffeleers antwoordt: de vlaggenmasten zijn nieuw en allicht is de dienst niet attent geweest op deze planning. We zullen hier bijkomende aandacht voor vragen?
Raadslid Paul Verbeek (CD&V) stelt een vraag aan schepen Davy Suffeleers over Schubbeek:
Op Schubbeek is het heel moeilijk rijden voor de mensen die er wonen. De steenslag bevat veel onzuiverheden, glasscherven, spouwhaken, met als gevolg lekke banden aan auto's en fietsen. Kan hier op korte termijn al iets aan gedaan worden?
Schepen Suffeleers antwoordt: er werd een controle van de werf gevraagd en uitgevoerd. Er werd inderdaad wat scherp puin aangetroffen, maar dit nog steeds binnen de toegelaten marges. Dit vermijden zou een aanzienlijke meerkost met zich meebrengen.
Raadslid Jo Pierson (CD&V) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over zebrapad Gemeentestraat Linden:
De eerste bewoners trekken in het appartementsgebouw op de hoek van de Gemeentestraat en de Korenbloemstraat in Linden.
We hopen dat de ondergrondse parkeergarage die in het gebouw voorzien is goed gebruikt zal worden, dit kan de parkeerdruk die er al is in het centrum van Linden alleen maar ten goede komen. Maar we zijn wel bezorgd over de combinatie van de uitrit van de parkeergarage en het zebrapad dat daar ongeveer in het verlengde van ligt, zeker met de schoolstart voor de deur. Staat dit al op de radar? Zo nee, kan de situatie daar – rekening houdend met het bijna afgewerkte appartementsgebouw – nog eens bekeken worden?
Schepen Roskams antwoordt: we zullen dit onderzoeken.
Raadslid Jo Pierson (CD&V) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over afbouw buslijn 371 in de verkavelingen in Linden:
Recent werd het nieuws verspreid onder de inwoners van de verkavelingen in Linden dat De Lijn vanaf 2025 serieus zou snoeien in de bediening van de wijken in Linden. Klopt deze informatie? Zo ja, kunnen we hier nog iets aan doen of is dit definitief beslist? Het is uiteraard fijn dat de frequentie op de grote assen zo opgevoerd wordt, maar als landelijke gemeente hebben we ook veel inwoners die niet aan of dichtbij zo een grote as wonen.
Dit ontmoedigt om de bus nog te nemen en plaatst een heel deel van onze inwoners (o.a. minder mobielen) voor grote problemen. Er is ook een petitie gestart voor het behoud van het huidige aanbod. Dit toont toch dat dit voor veel inwoners een belangrijk gegeven is.
De vraag werd reeds behandeld in antwoord op Pieter Verheyden.
Raadslid Walter Vangoidsenhoven (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan burgemeester Theo Francken over status nieuw aangekocht perceel op Gellenberg:
Is de aankoop helemaal afgerond? Zijn er nog afspraken betreffende het gebruik van het perceel weide aan Gellenberg?
De burgemeester antwoordt: het perceel aan de Gellenberg heeft op lange termijn een bestemming om te dienen in het kader van de overstromingsproblematiek aan de Staatsbaan. Die mogelijkheden worden onderzocht, maar daarover zijn er nog geen definitieve beslissingen genomen.
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen Geert Bovyn over project Hazeput:
Wat is de stand van zaken? En wat is de verdere planning?
Schepen Bovyn antwoordt: het terrein is zo goed als bouwrijp. Op een klein gedeelte van de site moet nog een archeologisch onderzoek uitgevoerd worden.
De bouw van de woningen zal kortelings gegund worden aan een aannemer, maar eerst moeten de werken aan de riolering nog uitgevoerd worden. Deze werken starten in september. De bouw van de woningen zou starten aan het einde van de komende lente. De eerste reeks van 52 woningen zou klaar zijn tegen einde 2026.
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen Geert Bovyn over nieuwe sociale woningen Hazeput:
Wat betreft de geplande woningen hebben mensen die op de wachtlijst stonden de vraag gekregen om hun interesse te bevestigen. Is dat zo voor koop- en huurwoningen en wat is het resultaat van die vraag?
Schepen Bovyn antwoordt: het centraal inschrijvingsregister is klaar sinds begin maart. Alle kandidaat huurders zijn aangeschreven met de vraag om hun interesse en plaats op de wachtlijst te bevestigen. Aan diegenen die niet gereageerd hebben zal nog een bijkomende vraag gesteld worden. Het betreft hier enkel de huurders. Voor de kandidaat kopers is er nog geen gelijkaardig initiatief gestart.
De voorzitter sluit de zitting op 27/08/2024 om 22:23.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ellen Lammens
Voorzitter