Terug
Gepubliceerd op 01/03/2024

Besluit  gemeenteraad

di 27/02/2024 - 20:00

Kennisname rapportage organisatiebeheersing 2023

Aanwezig: Ellen Lammens, Voorzitter
Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Martine Dierickx, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Theo Francken, Burgemeester
Pieter Verheyden, Jo Pierson, Lim Vervueren, Walter Vangoidsenhoven, Leden
FEITEN EN CONTEXT

Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

  1. De vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
  2. Wetgeving en procedures naleeft;
  3. Over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
  4. Op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
  5. De activa beschermt en fraude voorkomt.
 
Organisatiebeheersing is een essentieel aspect van een goed functionerende organisatie. Op basis van ons goedgekeurde kader voor organisatiebeheersing, het LoKoMoTIEFF-model, aangevuld met de in bijlage gevoegde leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen, beogen we onze medewerkers kritisch te laten nadenken over hun werkprocessen, risico’s te detecteren en in te zetten op verbeteracties.
 

Het rapport kwam decentraal tot stand. De coördinatie gebeurde vanuit de dienst organisatieontwikkeling. Alle diensten van gemeente en OCMW werden hierin betrokken. Deze rapportage omvat een terugblik op de ondernomen acties in het afgelopen jaar en een vooruitblik op dit jaar.

Op 18 januari werd er een werksessie organisatiebeheersing met als thema 'De basis op orde' ingepland met de verschillende diensten van ons lokaal bestuur voor het opmaken van een actieplan voor 2024. 

We werkten rond vijf processen/thema’s: drie uit de ondersteunende processen en twee uit de procesgroep inplannen, ontwikkelen en vernieuwen.

  • Onthalen nieuwe medewerkers
  • Facturatie dienstverlening
  • Contractbeheer
  • Jaaractieplan maken
  • Beheren reglementen dienstverlening

Na een korte opfrissing organisatiebeheersing werden aan vijf werktafels deze thema's geëvalueerd, verbeterpunten gedetecteerd en doelstellingen vooropgesteld. Op die manier werd er samen vanuit verschillende diensten gewerkt rond organisatiebeheersing.

Het resultaat zal de basis vormen voor de acties op het vlak van organisatiebeheersing voor het werkjaar 2024, waar de diensten samen aan zullen werken.

JURIDISCHE GRONDEN

Decreet lokaal bestuur, artikel 219. Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

Het besluit van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2021.

Het besluit van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 maart 2022.

Het besluit van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 maart 2023.

BESLUIT

Enig artikel. Neemt kennis van de rapportage organisatiebeheersing 2023.