Er is geopteerd om zowel een reglement voor de toekenning van geïntegreerde thuisdiensten als een retributiereglement voor geïntegreerde thuisdiensten op te stellen.
Het reglement voor de toekenning van geïntegreerde thuisdiensten bevat alle informatie waaraan iemand moet voldoen om gebruik te kunnen maken van deze diensten.
Het retributiereglement voor geïntegreerde thuisdiensten bevat onder meer de tariefbepalingen en wijze van invordering.
Decreet Lokaal Bestuur
Geen financiële gevolgen
Visum
Geen visum vereist
Enig artikel. De OCMW-raad keurt het retributiereglement voor geïntegreerde thuisdiensten als volgt goed:
Artikel 1. toepassingsgebied
Dit reglement bepaalt de prijs van de prestaties van de klusdienst en warme maaltijden van lokaal bestuur Lubbeek. Meer informatie over deze dienstverlening is te vinden in het ‘reglement voor toekenning van geïntegreerde thuisdiensten”.
Art. 2. basis voor aanrekening
De prijsbepaling klusjesdienst is per uur en per klusjesman (M/V/X).
De prijsbepaling maaltijd is per geleverde maaltijd.
Art. 3. heffingstermijn
De prestaties zullen maandelijks gefactureerd worden. De gebruiker krijgt een factuur toegestuurd, die via overschrijving betaald moet worden. De gebruiker kan opteren om via domiciliëring te werken.
Indien een aangerekende prestatie niet betaald wordt, zal het lokaal bestuur de invorderingsprocedure activeren.
Art. 4. retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de persoon die geniet van de dienstverlening.
Art. 5. prijsbepaling
De gebruiker betaalt een vaste prijs voor een warme maaltijd en de klusdienst, hetzij het standaardtarief, hetzij het sociaal tarief.
Tarief |
Berekend maandinkomen Alleenstaande |
Berekend maandinkomen Gezin |
Prijs/maaltijd |
Prijs/uur klusjesdienst |
Standaard |
Hoger dan € 1650,00 |
Hoger dan € 1850,00 |
€ 10,00 |
€ 25,00 |
Sociaal |
Lager dan € 1650,00 |
Lager dan € 1850,00 |
€ 8,00 |
€ 15,00 |
Het standaardtarief wordt éénmalig vastgesteld.
Het bijdragesysteem van het sociaal tarief is gebaseerd op twee belangrijke pijlers: de gezinssamenstelling en de inkomsten.
Deze berekening wordt jaarlijks herzien op basis van de recentste informatie, of op het moment dat de situatie m.b.t. gezinssamenstelling en inkomsten verandert.
5.1. Gezinssamenstelling:
Er wordt uitgegaan van de feitelijke situatie op het moment van de aanvraag. Deze wordt bepaald door een uittreksel van de gezinssamenstelling (TR25) en het sociaal verslag.
De gebruikers worden onderverdeeld in volgende categorieën:
• Alleenstaanden
• Samenwonenden/ partners (personen die een gezin vormen)
5.2. Inkomsten:
Er wordt rekening gehouden met alle inkomsten zijnde:
• De inkomsten van de alleenwonende persoon
• De inkomsten van 2 of meerdere personen van dezelfde generatie die een huishouden vormen.
• De inkomsten van de andere inwonende personen worden voor 1/3 in aanmerking genomen met uitsluiting van hun roerende en onroerende inkomsten.
Onder inkomsten verstaan we:
5.2.1. Beroepsinkomsten
Het gemiddelde netto maandinkomen over de laatste 3 maanden voorafgaand aan de aanvraag (met uitsluiting van het vakantiegeld).
5.2.2. Sociale uitkeringen
Alle vervangingsinkomens en sociale uitkeringen dienen in rekening gebracht te worden zonder enige uitzondering. van de maand voorafgaand aan de aanvraag (met uitsluiting van het vakantiegeld)
• Ziekte-, werkloosheid -, invaliditeitsuitkering, pensioen, brugpensioen
• Inkomensgarantie voor ouderen (IGO)
• Leefloon
• Oorlogspensioen / -rente
• Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (Tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden)
• Integratietegemoetkoming voor personen met een handicap
• Tegemoetkoming voor mindervaliden (IVT, IT en THAB )
• Alle andere mogelijke bestaande en toekomstige uitkeringen
5.2.3. Inkomsten uit onroerende goederen
Het totale geïndexeerde kadastraal inkomen (KI) van alle onroerende goederen in volle eigendom, naakte eigendom of vruchtgebruik, uitgezonderd dan van de eigen woning, die men zelf bewoond, worden voor 1/12de meegerekend bij de totale maandinkomsten en dit volgens de breuk van eigendom.
Uitzonderingen: huurgelden
• Wanneer de eigen woning (gedeeltelijk) wordt verhuurd, wordt de onderhuur in aanmerking genomen als inkomsten en niet het KI.
• Wanneer de eigen woning wordt verhuurd en men huurt zelf een andere woning wordt het gedeelte van de ontvangen huur dat hoger ligt dan de betaalde huurprijs als inkomen gevoegd bij het inkomen en niet het KI.
5.2.4. Andere inkomens
Alle mogelijke inkomsten die het professionele inkomen vervangen moeten worden bijgeteld bij de totale inkomsten.
Onderhoudsgelden moeten voor de ontvangende partij opgeteld worden bij het inkomen. Voor de betalende partij is dit echter een inkomensverlies en worden deze bijgevolg afgetrokken van het netto maandinkomen.
5.2.5. Vrijgestelde inkomsten
• Het groeipakket (gezinsbijslagen)
• Studiebeurzen
• Toelagen voor het bijhouden van pleegkinderen
• Onderhoudsgelden voor kinderen
• Mantelzorg-, thuiszorgpremies en/of –toelagen, toegekend door lokale en/of provinciale overheden, en de ziekenfondsen
• Het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden
• Incontinentiepremies en/of het incontinentieforfait
5.3. Lasten van de gebruiker
Facultatief kunnen bepaalde lasten in mindering gebracht worden. Deze worden beperkt tot:
Kosten verbonden aan de opname of verblijf van de partner in een woonzorgcentrum ROB , RVT of CDV .
Het uitzonderlijk karakter van deze lasten wordt beoordeeld door het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst op voorstel van de maatschappelijk werker in functie van de specifieke omstandigheden en van hun betrekkelijke belangrijkheid ten opzichte van de inkomsten en de samenstelling van het gezin.
Art. 6. bijzondere gevallen
Voor bijzondere gevallen waar het reglement geen onmiddellijke oplossing biedt, wordt het Vast Bureau gemachtigd een beslissing te nemen
Art. 7. inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 1/5/2025
Art. 8. bekendmaking
Dit reglement zal bekend gemaakt worden in overeenstemming met artikel 285 en artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.