Terug
Gepubliceerd op 05/03/2025

Notulen  OCMW raad

di 28/01/2025 - 22:00 raadzaal
Aanwezig: Geert Bovyn, Voorzitter
Gilberte Muls, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Schepenen
Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Theo Francken, Burgemeester
Martine Dierickx, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 28/01/2025 om 23:48.

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen raad voor maatschappelijk welzijn van 26 november 2024 en 5 december 2024.

      FEITEN EN CONTEXT

      De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn op 26 november 2024 en 5 december 2024 dienen goedgekeurd te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      De nieuwe gemeentewet;

      Het decreet over het Lokaal Bestuur;

      ARGUMENTATIE

      De raad voor maatschappelijk welzijn dient de notulen goed te keuren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
      Voorstanders: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel
      Resultaat: Met 22 stemmen voor, 1 niet gestemd
      BESLUIT

      Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van 26 november 2024 en 5 december 2024 goed.

  • Openbaar

    • FINANCIEN

      • 484.013 Rechten en retributies

        • Retributiereglement voor geïntegreerde thuisdiensten

          FEITEN EN CONTEXT

          Er is geopteerd om zowel een reglement voor de toekenning van geïntegreerde thuisdiensten als een retributiereglement voor geïntegreerde thuisdiensten op te stellen.
          Het reglement voor de toekenning van geïntegreerde thuisdiensten bevat alle informatie waaraan iemand moet voldoen om gebruik te kunnen maken van deze diensten.
          Het retributiereglement voor geïntegreerde thuisdiensten bevat onder meer de tariefbepalingen en wijze van invordering.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur

          FINANCIEN

          Geen financiële gevolgen

          Visum

          Geen visum vereist

          Publieke stemming
          Aanwezig: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Pascale Alaerts, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Ylana Van Aerschot, Reinhard Wollants, Arnout Coel
          Tegenstanders: Hugo Simoens, Ellen Lammens, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems
          Onthouders: Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Tom Harding, Silvana Valente
          Resultaat: Met 14 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 4 onthoudingen
          BESLUIT

           

          Enig artikel. De OCMW-raad keurt het retributiereglement voor geïntegreerde thuisdiensten als volgt goed:

          Artikel 1. toepassingsgebied

          Dit reglement bepaalt de prijs van de prestaties van de klusdienst en warme maaltijden van lokaal bestuur Lubbeek.  Meer informatie over deze dienstverlening is te vinden in het ‘reglement voor toekenning van geïntegreerde thuisdiensten”.

           

          Art. 2. basis voor aanrekening

          De prijsbepaling klusjesdienst is per uur en per klusjesman (M/V/X).

          De prijsbepaling maaltijd is per geleverde maaltijd. 

           

          Art. 3. heffingstermijn

          De prestaties zullen maandelijks gefactureerd worden.  De gebruiker krijgt een factuur toegestuurd,  die via overschrijving betaald moet worden.  De gebruiker kan opteren om via domiciliëring te werken.

          Indien een aangerekende prestatie niet betaald wordt,  zal het lokaal bestuur de invorderingsprocedure activeren.

           

          Art. 4. retributieplichtige

          De retributie is verschuldigd door de persoon die geniet van de dienstverlening. 

           

          Art. 5. prijsbepaling

          De gebruiker betaalt een vaste prijs voor een warme maaltijd en de klusdienst, hetzij het standaardtarief, hetzij het sociaal tarief. 

           

          Tarief

          Berekend maandinkomen

          Alleenstaande

          Berekend maandinkomen

          Gezin

          Prijs/maaltijd

          Prijs/uur klusjesdienst

          Standaard

          Hoger dan € 1650,00

          Hoger dan € 1850,00

          € 10,00

          € 25,00

          Sociaal

          Lager dan € 1650,00

          Lager dan € 1850,00

          € 8,00

          € 15,00

           

           

           

            

           

          Het standaardtarief wordt éénmalig vastgesteld.

          Het bijdragesysteem van het sociaal tarief is gebaseerd op twee belangrijke pijlers: de gezinssamenstelling en de inkomsten. 
          Deze berekening wordt jaarlijks herzien op basis van de recentste informatie,  of op het moment dat de situatie m.b.t. gezinssamenstelling en inkomsten verandert.

           

          5.1. Gezinssamenstelling:

          Er wordt uitgegaan van de feitelijke situatie op het moment van de aanvraag. Deze wordt bepaald door  een uittreksel van de gezinssamenstelling (TR25) en het sociaal verslag.

          De gebruikers worden onderverdeeld in volgende categorieën:

          •            Alleenstaanden

          •            Samenwonenden/ partners (personen die een gezin vormen) 

          5.2. Inkomsten:

          Er wordt rekening gehouden met alle inkomsten zijnde:

          •            De inkomsten van de alleenwonende persoon

          •            De inkomsten van 2 of meerdere personen van dezelfde generatie die een huishouden vormen.

          •            De inkomsten van de andere inwonende personen worden voor 1/3 in aanmerking genomen met uitsluiting van hun roerende en onroerende inkomsten.

           

          Onder inkomsten verstaan we: 

          5.2.1.    Beroepsinkomsten

          Het gemiddelde netto maandinkomen over de laatste 3 maanden voorafgaand aan de aanvraag (met uitsluiting van het vakantiegeld).
           

          5.2.2.    Sociale uitkeringen

          Alle vervangingsinkomens en sociale uitkeringen dienen in rekening gebracht te worden zonder enige uitzondering. van de maand voorafgaand aan de aanvraag (met uitsluiting van het vakantiegeld)

          •            Ziekte-, werkloosheid -, invaliditeitsuitkering, pensioen, brugpensioen

          •            Inkomensgarantie voor ouderen (IGO)

          •            Leefloon

          •            Oorlogspensioen / -rente

          •            Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (Tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden)

          •            Integratietegemoetkoming voor personen met een handicap

          •            Tegemoetkoming voor mindervaliden (IVT, IT en THAB )

          •            Alle andere mogelijke bestaande en toekomstige uitkeringen

           

          5.2.3.    Inkomsten uit onroerende goederen

          Het totale geïndexeerde  kadastraal inkomen (KI) van alle onroerende goederen in volle eigendom, naakte eigendom of vruchtgebruik, uitgezonderd dan van de eigen woning, die men zelf bewoond, worden voor 1/12de meegerekend bij de totale maandinkomsten en dit volgens de breuk van eigendom.

           

          Uitzonderingen: huurgelden

          •            Wanneer de eigen woning (gedeeltelijk) wordt verhuurd, wordt de onderhuur in aanmerking genomen als inkomsten en niet het KI.

          •            Wanneer de eigen woning wordt verhuurd en men huurt zelf een andere woning wordt het gedeelte van de ontvangen huur dat hoger ligt dan de betaalde huurprijs als inkomen gevoegd bij het inkomen en niet het KI.

           

          5.2.4.    Andere inkomens

          Alle mogelijke inkomsten die het professionele inkomen vervangen moeten worden bijgeteld bij de totale inkomsten.

          Onderhoudsgelden moeten voor de ontvangende partij opgeteld worden bij het inkomen. Voor de betalende partij is dit echter een inkomensverlies en worden deze bijgevolg afgetrokken van het netto maandinkomen. 

          5.2.5.    Vrijgestelde inkomsten

          •            Het groeipakket (gezinsbijslagen)

          •            Studiebeurzen

          •            Toelagen voor het bijhouden van pleegkinderen

          •            Onderhoudsgelden voor kinderen

          •            Mantelzorg-, thuiszorgpremies en/of –toelagen, toegekend door lokale en/of provinciale overheden, en de ziekenfondsen

          •            Het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden

          •            Incontinentiepremies en/of het incontinentieforfait

           

          5.3.       Lasten van de gebruiker

          Facultatief kunnen bepaalde lasten in mindering gebracht worden. Deze worden beperkt tot:

          Kosten verbonden aan de opname of verblijf van de partner in een woonzorgcentrum ROB , RVT of CDV .

          Het uitzonderlijk karakter van deze lasten wordt beoordeeld door het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst op voorstel van de maatschappelijk werker in functie van de specifieke omstandigheden en van hun betrekkelijke belangrijkheid ten opzichte van de inkomsten en de samenstelling van het gezin.

           

          Art. 6. bijzondere gevallen

          Voor bijzondere gevallen waar het reglement geen onmiddellijke oplossing biedt,  wordt het Vast Bureau gemachtigd een beslissing te nemen

           

          Art. 7. inwerkingtreding

          Dit reglement treedt in werking vanaf 1/5/2025

           

          Art. 8. bekendmaking

          Dit reglement zal bekend gemaakt worden in overeenstemming met artikel 285 en artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.

    • PERSONEELSDIENST

      • 30 Personeel - algemeen

        • Personeelsformatie 2025/1 - gemeente en OCMW

          FEITEN EN CONTEXT

          Het bestuurlijk landschap in Vlaanderen is volop in verandering. De lokale besturen krijgen meer bevoegdheden toegewezen en een grotere autonomie in hun werking. De hoeveelheid werk voor de lokale besturen en de complexiteit ervan nemen stapsgewijs toe. Daarnaast creëren maatschappelijk trends een bijkomende druk op het aanwervings- en retentiebeleid van het lokaal bestuur. Het is belangrijk dat het personeelsbestand én het personeelsbeleid mee evolueren met deze trends. 

          Binnen het lokaal bestuur Lubbeek is er op dit moment een urgente nood aan capaciteit op het vlak van riolerings- en wegeniswerken. 

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 artikel 161: "De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast"

          ARGUMENTATIE

          Er wordt voorgesteld om een projectleider (B4-B5) riolerings- en wegeniswerken aan te werven. Deze functie wordt gecreëerd binnen de dienst Leefmilieu en mobiliteit. De deskundige mobiliteit wordt eveneens naar deze dienst verplaatst. Zo brengen we alle expertise op het vlak van mobiliteit, wegen, fietspaden, riolering, leefmilieu en duurzaamheid onder in één dienst. De dienst zal zich richten op het duurzaam inrichten van de functionele ruimte met oog voor waterhuishouding, milieu, groenbeheer, mobiliteit alsook wegen en fietspaden.   

          Ook in de huidige werking wordt een deel van de wegeniswerken en het onderhoud reeds opgevangen binnen deze dienst. We trekken dus de bestaande trend door maar verleggen de focus meer expliciet naar wegen en riolering. 

          De budgettaire haalbaarheid van het voorliggende plan is nog niet gegarandeerd in het meerjarenplan. De kredieten dienen voorzien te worden in het meerjarenplan in opmaak. 

          FINANCIEN

          De voorgestelde wijzigingen dienen opgenomen te worden in het meerjarenplan 2026-2031.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Pascale Alaerts, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Reinhard Wollants, Arnout Coel
          Onthouders: Hugo Simoens, Ellen Lammens, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems
          Resultaat: Met 18 stemmen voor, 5 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1. Keurt de wijzigingen aan de personeelsformatie goed.

          Art. 2. Informeert de belanghebbenden.

    • SOCIALE DIENST

      • 605.1 Lokale adviescommissie (LAC)

        • Aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger vanuit het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst in de Lokale Adviescommissie

          FEITEN EN CONTEXT

          Ingevolge het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 is vanaf 1 januari 2019 in elk OCMW het bijzonder comité voor de sociale dienst bevoegd om te beslissen over de individuele steunaanvragen. Bovendien kunnen in dat bijzonder comité ook personen zetelen die geen lid zijn van de raad voor maatschappelijk welzijn. Slechts de voorzitter van het bijzonder comité moet ook raadslid zijn.

          Als het bijzonder comité maar één raadslid telt, de voorzitter, kon enkel de voorzitter in het LAC zetelen. Dat kon de continuïteit van de werking en het vergaderritme met volledige samenstelling in het gedrang brengen.

          Door wijziging van het besluit kan elk lid van het BCSD nu afgevaardigd worden als vertegenwoordiger in het LAC

          JURIDISCHE GRONDEN

          Gelet op het decreet van 20 december 1996 tot regeling van de rol van de lokale adviescommissie in het kader van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en
          water, artikel 7, §1, vervangen bij het decreet van 25 mei 2007;

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77, 87, en 90;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale
          levering van elektriciteit, gas en water;

          Gelet op het Energiedecreet van 8 mei 2009 (Decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid).

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2018 tot wijziging van artikel 2 van het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water

          Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid

          Algemeen Waterverkoopreglement -VMM

          ARGUMENTATIE

          Die wijziging bepaalt in essentie dat een lid van het bijzonder comité van het OCMW van de gemeente waar de abonnee woont in het LAC kan zetelen.

          Een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst kan dus vanaf 1 januari 2019 zetelen in de lokale adviescommissie voor elektriciteit, gas en water.

          Het LAC-besluit tot samenstelling van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water voorzag erin dat een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst enkel kon zetelen in de Lokale adviescommissie als hij/zij ook OCMW-raadslid was.  

          Omdat de leden van de adviescommissie over individuele dienstverlening beslissen, is het logisch dat dit behoort tot de taken van een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst, zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur.

          Samenstelling van de LAC
          In elke gemeente wordt een commissie opgericht die samengesteld is uit:
          - de hoofd-maatschappelijk assistent(e) van de Sociale Dienst van het OCMW, of diens afgevaardigde, die het voorzitterschap van de commissie waarneemt;
          - één lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van het OCMW van de gemeente waar de abonnee zijn woonplaats heeft, aangeduid door de OCMW-raad;
          - één vertegenwoordiger van de betrokken distributeur;
          - één vertegenwoordiger van de erkende instelling voor schuldbemiddeling, als de abonnee voor zijn sociale begeleiding een beroep gedaan heeft op een dergelijke instelling.

          Het secretariaat van de commissie wordt waargenomen door een personeelslid van het OCMW.


          Het college van burgemeester en schepenen draagt An Wouters voor als kandidaat vertegenwoordiger en Veerle Daems als kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger. 

          Ter zitting wordt nagevraagd of er nog andere kandidaten worden voorgedragen? 

           

          De Geheime stemming 'An Wouters (Kandidaat effectief)': er worden 22 geldige stemmen uitgebracht. De voordracht wordt goedgekeurd.

          De Geheime lijststemming 'Plaatsvervangers (2 kandidaten)': er worden 22 geldige stemmen uitgebracht. De kandidatuur van Lim Vervueren wordt aanvaard.



          FINANCIEN

           Geen financiële gevolgen

          An Wouters (Kandidaat effectief))
          Aanwezig: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Gestemd: Ellen Lammens, Ylana Van Aerschot, Rina Robben, Geert Bovyn, Ivan Vanderzeypen, Jeroen Verbinnen, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Hilke Verheyden, Pascale Alaerts, Silvana Valente, Gilberte Muls, Tania Roskams, Hugo Simoens, Pieter Verheyden, Anneleen Devos, Liesbeth Smeyers, Tom Harding, Kristof Vanheukelom, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Arnout Coel
          Stemmen voor: 22
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          Resultaat:

          Er worden 22 geldige stemmen uitgebracht. De voordracht wordt goedgekeurd.

          Plaatsvervangers (2 kandidaten)
          Aanwezig: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Gestemd: Ellen Lammens, Ylana Van Aerschot, Rina Robben, Geert Bovyn, Ivan Vanderzeypen, Jeroen Verbinnen, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Hilke Verheyden, Pascale Alaerts, Silvana Valente, Gilberte Muls, Tania Roskams, Hugo Simoens, Pieter Verheyden, Anneleen Devos, Liesbeth Smeyers, Tom Harding, Kristof Vanheukelom, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Arnout Coel
          Resultaat:

          Er worden 22 geldige stemmen uitgebracht. De kandidatuur van Lim Vervueren wordt aanvaard.

          BESLUIT

          Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn duidt An Wouters aan als vertegenwoordiger vanuit het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst om te zetelen in de vergaderingen van de Lokale Adviescommissie die georganiseerd worden vanaf het jaar 01/01/2025 tot en met 31 december 2030.

          Art. 2. De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Lim Vervuren aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger vanuit het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst om te zetelen in de vergaderingen van de Lokale Adviescommissie die georganiseerd worden vanaf het jaar 2025 tot en met 31 december 2030.

    • THUISDIENST

      • 185.2 Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW)

        • Reglement voor toekenning van geïntegreerde thuisdiensten - aanpassing

          JURIDISCHE GRONDEN

          Gelet op het decreet Lokaal bestuur

          Gelet op de Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's

          ARGUMENTATIE

          Vanuit de thuisdiensten wordt een voorstel geformuleerd tot aanpassing van het reglement voor toekenning van geïntegreerde thuisdiensten.

          De wijzingen omvatten in grote lijnen:

          • aanpassing van de tarieven: er wordt voorgesteld om te werken met een standaardtarief en een sociaal tarief in plaats van met meerdere tariefcategorieën. Deze aanpassing zal een aanzienlijke efficiëntiewinst met zich meebrengen, zowel voor de administratie als voor de burger. In het huidige reglement is voorzien dat voor elke cliënt jaarlijks een prijsherziening gebeurt. In het nieuwe voorstel blijft het standaardtarief permanent geldig en is enkel nog een prijsherziening voorzien in de gevallen van een sociaal tarief. Dit verlaagd de administratieve last voor beide partijen. 
          • de tarieven wordt niet meer geïntegreerd in het algemeen reglement maar worden afzonderlijk opgenomen in een retributiereglement. Dit retributiereglement wordt in dezelfde zitting ter goedkeuring voorgelegd. Dit impliceert eveneens een aanzienlijke efficiëntiewinst voor de administratie aangezien de individuele beslissingen van het BCSD dan overbodig worden.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Pascale Alaerts, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Ylana Van Aerschot, Reinhard Wollants, Arnout Coel
          Tegenstanders: Hugo Simoens, Ellen Lammens, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems
          Onthouders: Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Tom Harding, Silvana Valente
          Resultaat: Met 14 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 4 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1. Het reglement voor toekenning van de geïntegreerde thuisdiensten wordt als volgt goedgekeurd:

          Hoofdstuk 1: Definities

          • thuisdiensten: alle diensten die het OCMW uitvoert in het thuismilieu van de gebruiker (klusdienst, bedeling warme maaltijden, poetsdienst, gezinszorg en aanvullende thuiszorg)
          • thuiszorg: de hulp- en dienstverlening die er specifiek op gericht zijn de zorgbehoevende persoon ("de gebruiker") te handhaven in zijn natuurlijk thuismilieu.
          • gebruiker: iedere natuurlijke persoon die vanuit een verminderd zelfzorgvermogen een beroep doet of kan doen op de dienstverlening van de thuiszorgdiensten van het OCMW Lubbeek
          • geïntegreerde zorg en ondersteuning: het op operationeel en organisatorisch niveau samenwerken van alle betrokken zorg- en welzijnsactoren en initiatieven van vrijwillige en informele zorg in het streven naar een samenhangende en continue zorg en ondersteuning aan de gebruiker en zijn mantelzorgers, waarbij de zorg- en ondersteuningsvraag en de context van de gebruiker het uitgangspunt vormen en dat gedurende de hele levensloop
          • natuurlijk thuismilieu: de plaats waar de gebruiker effectief woont of inwoont, inclusief van de collectieve woonvormen waar personen op een duurzame wijze verblijven en gehuisvest zijn en waar geheel of gedeeltelijk, de gebruikelijke huishoudelijke dienstverlening en gezinshulp wordt geboden of waar ze gedurende de dag hun verblijf doorbrengen.
          • ouderen: de personen van 65 jaar of ouder
          • de dienstverantwoordelijke: is het aanspreekpunt voor de thuiszorgdiensten. Hij / zij is verantwoordelijk voor de dagelijkse werking van de thuiszorgdiensten.

          Hoofdstuk 2: Visie en doel

          Het doel van de thuiszorgdiensten is om hulp te bieden aan sociaal zwakkere personen in hun thuissituatie.

          Deze hulpverlening bestaat ter aanvulling van de hulp geboden door familie, buren en kennissen. De aangeboden hulp mag deze vorm van sociale solidariteit (mantelzorg) niet in de weg staan.

          Het aanbieden van onze diensten heeft een ondersteunende functie en een preventief karakter. Het doel is de zorgbehoevenden langer in hun vertrouwde omgeving te laten verblijven en overplaatsing naar een (residentiële) instelling te vermijden of uit te stellen.

          De diensten zijn vervangend of aanvullend. De hulp wordt verleend voor zover het takenpakket de behoeftes van de gebruiker dekt. Het kan evenwel aangewezen zijn om meer gespecialiseerde diensten in te schakelen. Zo nodig kan in overleg met deze diensten de hulp gecombineerd worden.

          De hulp wordt verstrekt op verzoek van de gebruiker of zijn vertegenwoordiger én indien uit een sociaal onderzoek blijkt dat de draagkracht van de gebruiker en/of zijn omgeving niet voldoende is om de lasten op het gebied van huishoudelijke taken te dragen, hetzij wegens lichamelijke en/of medische ongeschiktheid, hetzij wegens bijzondere omstandigheden, hetzij wegens leeftijd.

          Het doel van de klusjesdienst is de kwaliteit van de leefomgeving van gebruikeren te verbeteren door het verlenen van bijstand onder de vorm van het uitvoeren van klussen en kleine praktische taken in het huishouden, het huis of de tuin bij gebruikers die voor deze taken om uiteenlopende redenen (leeftijd, gezondheid, laag inkomen, ontbreken van mantelzorgers,…) niet zelf kunnen instaan.

          Het doel van de poetshulp is het aanbieden van activiteiten om de woning van de gebruiker te reinigen, er de hygiëne te bevorderen en/of het uitvoeren van strijkwerken aan huis bij gebruikers die voor deze taken om uiteenlopende redenen (leeftijd, gezondheid, laag inkomen, ontbreken van mantelzorgers,…) niet zelf kunnen instaan

          Het doel van het aanbieden van warme maaltijden aan huis is een gezonde, evenwichtige voeding als basisbehoefte aan te bieden aan de gebruikers die om uiteenlopende redenen (leeftijd, gezondheid, laag inkomen, ontbreken van mantelzorgers,…) niet zelf kunnen instaan voor de bereiding van warme maaltijden.

          Hoofdstuk 3: Doelpubliek

          Gebruikers vanaf 65 jaar, personen met een handicap van 66 % of meer en chronisch zieken:

          • die voor hun hoofdverblijfplaats ingeschreven zijn in de (bevolkings)registers van de gemeente Lubbeek en er ook effectief wonen;
          • die omwille van psychische, fysische, medische (ziekte, beperking ongeval) of sociale redenen (overlijden partner, herstel na hospitalisatie, eenzaamheid, …) een verminderde zelfredzaamheid ervaren en daardoor niet meer in staat zijn om deze taken zelfstandig uit te voeren.

          Gebruikers die een dossier hebben bij de sociale dienst:

          • die voor hun hoofdverblijfplaats ingeschreven zijn in de (bevolkings)registers van de gemeente Lubbeek en er ook effectief wonen, enkel na advies van de dienstverantwoordelijke.

          Hoofdstuk 4: Aanvraagprocedure

          De aanvraag dient te gebeuren bij het OCMW Lubbeek op volgende wijze:.

          • Telefonisch op het nummer 016 47 97 00
          • Per email op thuisdiensten@ocmwlubbeek.be
          • Aan de balie van het gemeentehuis of per post:, Gellenberg 16 te 3210 Lubbeek
          • Via het Lokaal Dienstencentrum ‘De Sleutel’, Staatsbaan 124 te 3210 Lubbeek
          • Via de website www.lubbeek.be

          Bij de aanvraag vragen wij jouw contactgegevens (naam, adres, geboortedatum of rijksregisternummer, telefoon- of GSM nummer, emailadres), en gaan wij na vanaf wanneer je welk type thuisdienstverlening wenst op te starten met welke frequentie. Wij vragen ook de naam van één contactpersoon. Deze contactpersoon gaan wij contacteren wanneer wij je niet kunnen bereiken.

          Wij registreren uw aanvraag conform de GDPR en privacyregels. Wij dragen zorg voor uw gegevens en leveren een ontvangstbewijs van uw aanvraag.

          De dienstverantwoordelijke legt een huisbezoek af met enerzijds als doel het sociaal onderzoek uit te voeren waardoor er een prijsbepaling kan gebeuren en anderzijds de aard van de hulpverlening in te schatten.

          4.1. Klusjesdienst:

          De dienstverantwoordelijke beoordeelt de noodzaak van de gevraagde klus aan de hand van de vooropgestelde criteria.

          4.2. Warme Maaltijden:

          Indien de gebruiker bij aanvraag aangeeft dat de aanvraag slechts voor maximum 2 weken is, wordt de maximumbijdrage automatisch aangerekend zonder verder inkomensonderzoek.

          In principe kan de opstart reeds gebeuren daags na de aanvraag, het huisbezoek en de prijsbepaling vinden binnen de 30 kalenderdagen plaats na de eerste levering. Indien er voor 09.00 uur wordt besteld wordt diezelfde dag nog een warme maaltijd geleverd.

          4.3. Poetsdienst met dienstencheques:

          De aangeboden poetshulp wordt geleverd in het kader van dienstencheques.  Elke aanvraag wordt geregistreerd en indien er niet onmiddellijk hulp  kan ingeschakeld worden wordt de gebruiker op de wachtlijst gezet of doorverwezen naar een andere aanbieder.  Van zodra er ruimte is in de planning zal er opnieuw contact opgenomen worden met de gebruiker. De frequentie en tijdstip van de hulpverlening wordt opgenomen in een contract dienstencheques wat samen met de gebruiker wordt opgesteld.

          4.4. De DGAT (dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg):

          De dienst gezinszorg biedt naast de huishoudelijke taken eveneens hulp bij persoonsverzorging, psychosociale – pedagogische of agogische ondersteuning. valt onder de Vlaamse regelgeving en is strikt gereglementeerd. Alle informatie vindt je op www.zorg-en-gezondheid.be

          Hoofdstuk 5: Wijze van prijsbepaling

          De gebruiker betaalt een prijs voor de klusjesdienst en de maaltijden, welke wordt vastgesteld aan de hand van een door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn vooraf goedgekeurd tarief.

          De gebruiker betaalt een vaste prijs, hetzij het standaardtarief, hetzij het sociaal tarief.

          De prijs van de Gezinszorg en de dienstencheques wordt niet bepaald door het OCMW maar door Vlaanderen.

          Het bijdragesysteem is gebaseerd op twee belangrijke pijlers: de gezinssamenstelling en de inkomsten.

          5.1. Gezinssamenstelling:

          Er wordt uitgegaan van de feitelijke situatie op het moment van de aanvraag. Deze wordt bepaald door  een uittreksel van de gezinssamenstelling (TR25) en het sociaal verslag.

          De gebruikers worden onderverdeeld in volgende categorieën:

          • Alleenstaanden
          • Samenwonenden/ partners (personen die een gezin vormen)

          5.2. Inkomsten:

          We moeten rekening houden met alle inkomsten zijnde:

          • De inkomsten van de alleenwonende persoon
          • De inkomsten van 2 of meerdere personen van dezelfde generatie die een huishouden vormen.
          • De inkomsten van de andere inwonende personen worden voor 1/3 in aanmerking genomen met uitsluiting van hun roerende en onroerende inkomsten.

          Onder inkomsten verstaan we:

          5.2.1.      Beroepsinkomsten

          Het gemiddelde netto maandinkomen over de laatste 3 maanden voorafgaand aan de aanvraag (met uitsluiting van het vakantiegeld).

          5.2.2.      Sociale uitkeringen

          Alle vervangingsinkomens en sociale uitkeringen dienen in rekening gebracht te worden zonder enige uitzondering. van de maand voorafgaand aan de aanvraag (met uitsluiting van het vakantiegeld)

          • Ziekte-, werkloosheid-, invaliditeitsuitkering, pensioen, brugpensioen
          • Inkomensgarantie voor ouderen (IGO)
          • Leefloon
          • Oorlogspensioen / -rente
          • Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (Tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden)
          • Integratietegemoetkoming voor personen met een handicap
          • Tegemoetkoming voor mindervaliden (IVT, IT en THAB)
          • Alle andere mogelijke bestaande en toekomstige uitkeringen

          5.2.3.      Inkomsten uit onroerende goederen

          Het totale geïndexeerde kadastraal inkomen (KI) van alle onroerende goederen in volle eigendom, naakte eigendom of vruchtgebruik, uitgezonderd dan van de eigen woning, die men zelf bewoond, worden voor 1/12de meegerekend bij de totale maandinkomsten en dit volgens de breuk van eigendom.

          Uitzonderingen: huurgelden

          • Wanneer de eigen woning (gedeeltelijk) wordt verhuurd, wordt de onderhuur in aanmerking genomen als inkomsten en niet het KI.
          • Wanneer de eigen woning wordt verhuurd en men huurt zelf een andere woning wordt het gedeelte van de ontvangen huur dat hoger ligt dan de betaalde huurprijs als inkomen gevoegd bij het inkomen en niet het KI.

          5.2.4.      Andere inkomens

          Alle mogelijke inkomsten die het professionele inkomen vervangen moeten worden bijgeteld bij de totale inkomsten.

          Onderhoudsgelden moeten voor de ontvangende partij opgeteld worden bij het inkomen. Voor de betalende partij is dit echter een inkomensverlies en worden deze bijgevolg afgetrokken van het netto maandinkomen.

          5.2.5.      Vrijgestelde inkomsten

          • Het groeipakket (gezinsbijslagen)
          • Studiebeurzen
          • Toelagen voor het bijhouden van pleegkinderen
          • Onderhoudsgelden voor kinderen
          • Mantelzorg-, thuiszorgpremies en/of –toelagen, toegekend door lokale en/of provinciale overheden, en de ziekenfondsen
          • Het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden
          • Incontinentiepremies en/of het incontinentieforfait

          5.3.       Lasten van de gebruiker

          Facultatief kunnen bepaalde lasten in mindering gebracht worden. Deze worden beperkt tot:

          Kosten verbonden aan de opname of verblijf van de partner in een woonzorgcentrum ROB , RVT of CDV.

          Het uitzonderlijk karakter van deze lasten wordt beoordeeld door het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst op voorstel van de maatschappelijk werker in functie van de specifieke omstandigheden en van hun betrekkelijke belangrijkheid ten opzichte van de inkomsten en de samenstelling van het gezin.

          Hoofdstuk 6: Berekening gebruikersbijdrage

          De bijdrage van de gebruiker wordt bepaald volgens barema’s opgenomen in hoofdstuk 10,

          De prijsbepaling klusjesdienst is per uur en per klusjesman (M/V/X).
          De prijsbepaling maaltijd is per geleverde maaltijd.
          De prijsbepaling poetsdienst is per uur een dienstencheque.
          De prijsbepaling DGAT is per gepresteerde minuut

          Indien de gebruiker tijdens het sociaal onderzoek weigert om zijn financiële situatie toe te lichten, zal automatisch de maximumprijs van toepassing zijn.

          De gebruiker kan tevens onmiddellijk kiezen om zonder inkomensonderzoek de maximumprijs te betalen.

          De vastgestelde prijs blijft vanaf de datum van aanvang van de dienstverlening voor één jaar behouden. Voor elk dossier dient jaarlijks minstens één herziening te gebeuren van de gebruikersbijdrage.

          De vastgestelde prijs voor een warme maaltijd blijft permanent geldig. Indien een cliënt op een bepaald moment recht zou hebben op het sociaal tarief, terwijl dat voordien niet het geval was, dient de cliënt het OCMW op de hoogte te brengen. Er zal dan een nieuw inkomensonderzoek plaatsvinden met een herziening van de gebruikersbijdrage.

          Dossiers waarin een sociaal tarief werd toegekend, worden jaarlijks onderworpen aan een herziening van de gebruikersbijdrage.

          Wijzigingen van inkomsten en/of gezinssamenstellingen in de loop van het jaar geven eveneens aanleiding tot een herziening van de bijdrage.

          Bij wie de inkomsten verzwegen zijn of foutief zijn doorgegeven, wordt de aanvraag opnieuw herzien. In elk geval zullen de verschuldigde bijdragen berekend worden op het effectieve inkomen, met terugwerking tot op datum van aanvraag.

          Hoofdstuk 7: Het innen van de bijdrage

          De gebruikers ontvangen maandelijks een factuur van de geleverde prestaties/maaltijden.

          De betaling kan enkel gebeuren via overschrijving aan het OCMW Lubbeek.  In geen enkel geval mag de medewerker van het OCMW Lubbeek, noch enige derde, vreemd aan het OCMW als tussenpersoon optreden inzake financiële regelingen tussen de thuisdiensten en de betrokken gebruiker.

          De betaling van de geleverde prestaties gebeurt maandelijks, na ontvangst van de factuur. Dit per overschrijving of bij voorkeur via domiciliëring op bankrekening van het OCMW Lubbeek binnen de 30 dagen na ontvangst van de factuur. In geen geval kan de gebruiker contant betalen.

          Hoofdstuk 8: Opzegging en einde van de dienstverlening

          Tot opzegging van de dienstverlening door het OCMW kan beslist worden op basis van een gemotiveerd sociaal verslag, wanneer de gebruiker, na aanmaning, weigert het reglement toe te passen.

          Inzonderheid kan dit gaan om volgende redenen (deze opsomming is geenszins limitatief):

          • Niet betalen van de facturen
          • Herhaaldelijke weigering om voldoende en aangepast materiaal ter beschikking te stellen
          • Frauduleuze aangifte van het inkomen
          • Herhaaldelijk weigeren van de hulp wanneer deze gepland werd

          De dienstverlening warme maaltijden, klusdienst en DGAT kan ten alle tijden stopgezet worden mits verwittiging van minimaal één werkdag voorafgaand.

          De dienstenchequeovereenkomst is door beide partijen opzegbaar mits een (aangetekend) schrijven en het respecteren van een minimale opzegtermijn van 1 maand ingaand op datum van verzending (aangetekende) zending.

          Bij overlijden van de gebruiker komt er van rechtswege een einde aan de dienstverlening

          Hoofdstuk 9: Specifieke werking van de thuisdiensten

          9.1. Klusjesdienst:

          De uit te voeren klus wordt in de werkplanning opgenomen en de klusjesman (M/V/X)(nen) voeren de klus uit.

          De gebruiker tekent na de uitgevoerde werken de werkkaart af. Naast de gepresteerde werkuren worden alle gemaakte (on)kosten zoals benzine en motomix aangerekend aan de gebruiker voor de werkelijk verbruikte hoeveelheid,  volgens de officiële tarieven van de aardolieproducten van de betreffende maand.

          De gebruiker mag enkel de door de dienstverantwoordelijke goedgekeurde werken laten uitvoeren en mag zelf geen bijkomende klussen aan de klusjesman (M/V/X) vragen.

          De aanwezigheid van de gebruiker of een vertrouwenspersoon is vereist gedurende de volledige periode van klusjeshulp. Uitzonderingen hierop worden enkel toegestaan in samenspraak met de dienstverantwoordelijke.

          Na voltooiing van de werken dient de gebruiker de voorgelegde werkkaart te ondertekenen voor akkoord met het tijdstip van aanvang , het eindtijdstip en een correcte uitvoering van het geleverde werk. Aan de gebruiker wordt steeds gevraagd de werkkaart goed na te kijken, zodat er achteraf geen misverstanden kunnen ontstaan over de factuur.

          Alle prestaties worden geacht vanuit de standplaats te vertrekken. De werkuren starten bij vertrek op de standplaats tot aankomst op de standplaats en elk begonnen kwartier wordt aangerekend.

          De klusjesdienst voert enkel werken uit die beperkt zijn in omvang en tijd en die praktisch en technisch met de middelen van de klusjesdienst uitvoerbaar zijn.

          De klusjesman (M/V/X) voert de hem/haar opgedragen taken correct uit en vult zijn/haar werkkaart correct en zorgvuldig in.

          De klusjesdienst voert enkel werken uit die:

          • Geen of weinig bijzondere vakkennis vereisen;
          • Geen abnormaal veiligheids- of gezondheidsrisico inhouden;
          • Noodzakelijk zijn om de kwaliteit van de leefomgeving van de gebruiker op een aanvaardbaar peil te brengen of te houden;
          • Die niet in de plaats treden van professionele hulp

          Toegelaten taken:

          • Algemeen tuinonderhoud (gras maaien, onkruid wieden, spitten, hagen scheren, snoeien,…) met een maximale grootte van 5 are en beperkt tot 1 onderhoudsbeurt om de 3 weken
          • Leegmaken van dakgoten
          • Kleine schilder en behangwerken in de meest gebruikte leefruimtes
          • Afwassen van plafonds en betegeling
          • Kleine herstellingen aan elektriciteit en sanitair
          • Opborstelen van kelder en zolder
          • Vervoer van materialen naar containerpark

          Verboden taken:

          • Herstellingen of werken uitvoeren op een hoogte van meer dan 5 meter;
          • Verhuizingen
          • Herstellingen aan huurwoningen die ten laste zijn van de eigenaar;
          • Gevaarlijke werken of werken waarvoor de klusjesman (M/V/X) niet uitgerust of opgeleid is;

          Gebruik van gereedschappen

          De klusjesman (M/V/X) (M/V/X) gebruikt in principe enkel het gereedschap van de dienst. De klusjesman (M/V/X) weigert het gebruik van gereedschap van de gebruiker indien het onveilig is en verwittigt de dienstverantwoordelijke.

          Gebruik van materialen

          De nodige materialen zoals verf, behangpapier, schuurpapier, verfborstels, … worden door de gebruiker ter beschikking gesteld te worden.  Als de gebruiker in de onmogelijkheid verkeert hiervoor zelf in te staan, kunnen deze bij wijze van uitzondering door de klusjesman (M/V/X) aangekocht worden, mits goedkeuring van de dienstverantwoordelijke. De gebruiker vergezelt de klusjesman (M/V/X) bij de aankopen. Indien de gebruiker niet in deze mogelijkheid verkeert geeft hij/zij de nodige middelen voor de aankoop mee met de klusjesman (M/V/X) en ondertekent voor akkoord de vermelding op de werkkaart.

          De arbeidstijd voor het aanschaffen van het benodigde materiaal wordt in rekening gebracht tegen het toepasbare uurtarief.

          De arbeidstijd voor het vervoer van afval naar het containerpark wordt in rekening gebracht tegen het toepasbare uurtarief.

          Kosten van het containerpark worden afgerekend via het diftar betaalsysteem met de containerparkkaart van de gebruiker.

          9.2. Thuisbezorgde Maaltijden:

          Een volledige maaltijd wordt warm geleverd in inox schotels en bestaat steeds uit:

          • een soep (in een inox soepkom met deksel)
          • een hoofdgerecht (vlees of vis met aardappelen, rijst of pasta en groenten en saus) in een inox drievakschotel met bijhorend deksel
          • een nagerecht (in een inox dessertpotje, tenzij het een koek, een stuk fruit of een yoghurt betreft.)

          Indien gewenst kan de maaltijd ook gesneden of gemalen worden.

          Indien er om medische redenen behoefte is aan een dieetmaaltijd kan dit steeds gevraagd worden (met doktersattest).

          • Zoutarm
          • Vetarm
          • Suikerarm
          • Of een combinatie van voorgaande.

          De gebruiker wordt er op gewezen dat de dieet-maaltijden niet worden samengesteld door een diëtist(e).

          Alle maaltijden worden dagelijks vers bereid in de keuken van het Lokaal Dienstencentrum De Sleutel, Staatsbaan 124 te 3210 Lubbeek.

          9.2.1. Levering, annulatie en stopzetting van de warme maaltijden

          Hoe en wanneer worden de maaltijden geleverd

          De warme maaltijden worden elke werkdag door de maaltijdbedeler aan huis afgeleverd tussen 11.00 en 13.00 u.  De maaltijd wordt warm afgeleverd in inox schotels. 

          Indien de maaltijdbedeler er niet in slaagt om binnen te gaan (deur op slot of er komt niemand open doen), wordt de maaltijd afgezet aan de deur en neemt de maaltijdbedeler onmiddellijk contact op met de dienstverantwoordelijke die de gebruiker zal contacteren  (eventueel via familie, buren, mantelzorgers,…) als extra sociale controle.

          Tijdens het weekend, alsook op officiële feestdagen en gemeentelijke verlofdagen zal er geen bedeling gebeuren van warme maaltijden.  De gebruiker is dan wel in de mogelijkheid om een extra maaltijd te bestellen.  De maaltijden die dienen voor het weekend worden steeds op vrijdag geleverd.  Als het een feestdag betreft wordt de maaltijd de werkdag voordien geleverd.  

          Elke wijziging in de levering van een maaltijd dient uiterlijk om 9.00 u. gemeld te worden aan de dienstverantwoordelijke.  Na 9.00 u. worden er geen bestellingen meer aangenomen voor dezelfde dag.  Eveneens wat een annulatie van een bestelling betreft dient er voor 9.00 u. verwittigd te worden.  Bij het niet tijdig verwittigen wordt de maaltijd aangerekend.

          Bij tijdelijke afwezigheid  (bv ziekenhuisopname, kortverblijf, vakantie,…) kan de maaltijdbedeling tijdelijk stopgezet worden.  De laatste inox schotels moeten gereinigd terugbezorgd worden.  Indien de gebruiker gedurende meer dan drie maanden geen beroep meer doet op de dienst warme maaltijden wordt er overgegaan tot een definitieve stopzetting van de dienstverlening.

          De maaltijdbedeling kan ten alle tijden stopgezet worden.  Dit kan telefonisch, via mail of door mondelinge mededeling aan de maaltijdbede()el(st)ers.

          Gebruikte schotels moeten door de gebruiker gereinigd worden tegen de volgende levering (overgebleven etensresten verwijderen en schotels afspoelen).  Ze worden nadien nogmaals afgewassen door de maaltijdbede(e)l(st)ers in onze eigen keuken.

          De laatste inox schotels moeten uiterlijk 14 dagen na de stopzetting van de dienstverlening worden binnengebracht in het Dienstencentrum De Sleutel,  Staatsbaan 124 te 3210 Lubbeek.

          De menu van de maaltijden vindt je in het gemeentelijk infokrantje en op de website van de gemeente.

          9.2.2. Hygiëne en voedselveiligheid
          De warme maaltijden worden vers bereid in de grootkeuken van het LDC De Sleutel, Staatsbaan 124 te 3210 Lubbeek,  volgens de richtlijnen van de voedselveiligheid.  Ook het warm vervoeren van de maaltijden wordt gecontroleerd. Gedurende het volledige proces wordt de HACCP-regelgeving strikt nageleefd. Vanaf het moment van aflevering van de maaltijd is de gebruiker verantwoordelijk voor de correcte bewaring.

          De maaltijdbede(e)l(st)er draagt de door de dienst voorziene arbeidskledij.

          Onhygiënische situaties bij de gebruiker dient de maaltijdbede(e)l(st)er onmiddellijk aan de dienstverantwoordelijke te melden.  De dienstverantwoordelijke zal samen met de gebruiker naar een oplossing zoeken.

          Aanwezige huisdieren mogen geen gevaar opleveren voor de maaltijdbedeler.

          9.3. Poetsdienst met dienstencheques

          9.3.1. Werkregeling en vervanging bij afwezigheid van de poetshulp

          De dienstverantwoordelijke maakt de werkregeling op voor de poetshulpen. Voor vragen of inlichtingen moet de gebruiker zich wenden tot de dienstverantwoordelijke. De gebruiker wordt uitdrukkelijk verzocht geen rechtstreeks contact op te nemen met de poetshulp zelf.

          De poetshulp mag geen bloed- of aanverwant tot in de tweede graad zijn van de gebruiker, of een lid van het gezin van de gebruiker. Poetshulp en gebruiker mogen niet dezelfde (feitelijke) verblijfplaats hebben.

          Tijdens de zomermaanden juli en augustus hebben de meeste poetshulpen een aaneensluitende vakantieperiode van 2, of zelfs 3 weken.

          Het OCMW van Lubbeek tracht iedereen de gevraagde hulp te geven, doch kan niet garanderen dat de gevraagde frequentie in de verlofperiodes kan gehandhaafd worden wanneer de poetshulp afwezig is wegens ziekte of verlof. Indien het OCMW van Lubbeek vervanging van een poetshulp kan bieden aan de begunstigde zal de prioriteit bepaald worden en wordt er rekening gehouden met:

          • Hulp van andere thuiszorgdiensten
          • Hulp van mantelzorgers
          • Leeftijd

          Dit houdt in dat de vaste poetshulp ook af en toe een vervanging zal doen. Daardoor kan het voorvallen dat tijdens de verlofmaanden niet de vaste poetshulp komt poetsen, ook al is de vaste poetshulp op dat moment niet met verlof.

          Indien de gebruiker tijdens de afwezigheid van de vaste poetshulp géén vervanging wil, moet hij/zij dit laten weten aan de dienstverantwoordelijke.

          Voor meer inlichtingen of opmerkingen rond vervangingen bij afwezigheid dient de gebruiker rechtstreeks contact op te nemen met de dienstverantwoordelijke in plaats van met de poetshulp.  

          9.3.2. Plichten van de gebruiker

          De gebruiker zorgt er voor dat het nodige materiaal aanwezig is zodat de poetshulp de taak behoorlijk en veilig kan uitvoeren. Bijvoorbeeld het voorzien van een stevige trapladder, borstels met goede (lange) steel, veilige elektrische apparaten (stofzuiger), enz.

          De gebruiker moet voorzien in alle benodigdheden teneinde de poetshulp toe te laten het werk naar behoren en in alle veiligheid te verrichten. Onvoldoende materiaal, of het ontbreken van de gepaste werkmiddelen kan een reden zijn om de dienstverlening te weigeren of stop te zetten door het OCMW.

          De aanwezigheid van de gebruiker is gewenst gedurende de volledige periode van de dienstverlening.

          Bij hospitalisatie of langdurige afwezigheid van de gebruiker kan er, met ondertekende goedkeuring van de gebruiker en instemming van de dienstverantwoordelijke, toch poetshulp voorzien kan worden.

          Hoofdstuk 10: Overige verplichtingen

          De gebruiker dient de medewerker van het OCMW Lubbeek met het nodige respect, eerbied en beleefdheid te behandelen.

          Ongewenste intimiteiten en agressie tegenover de OCMW-medewerker zijn onaanvaardbaar. Indien dit herhaaldelijk gebeurt en de gebruiker ook voorafgaande waarschuwingen heeft genegeerd, zal de gebruiker worden geschorst of definitief worden uitgesloten van de dienstverlening door poetshulp van het OCMW Lubbeek.

          Het is niet toegelaten enige gift of geschenk aan de medewerker van het OCMW Lubbeek te overhandigen.

          Het is niet toegelaten alcoholische dranken aan te bieden aan de medewerker van het OCMW Lubbeek.

          Het is niet toegelaten aan de gebruiker te roken in dezelfde ruimte waar de medewerker aan het werk is.

          Het OCMW van Lubbeek biedt een kwaliteitsdienstverlening aan. Deze kwaliteitsdienstverlening waarborgt het respect voor de menswaardigheid, de persoonlijke levenssfeer, de ideologische, filosofische of godsdienstige overtuigingen, de informatie aan de gebruiker en de inspraak van de gebruiker. Deze kwaliteitsdienstverlening houdt maximaal rekening met de sociale leefsituatie van de gebruiker.

          Ten opzichte van de OCMW-medewerkers en gebruikers wordt er geen onderscheid gemaakt op grond van geslacht, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of godsdienstige overtuiging en leeftijd bij het aanbieden en het toegankelijk stellen van de dienstverlening.

          De gebruikers dienen deze houding eveneens te respecteren en mogen evenmin onderscheid maken t.a.v. de personeelsleden van het OCMW.  Indien er toch een vermoeden van discriminatie zou zijn in een bepaalde situatie behoudt het OCMW zich het recht voor om na te gaan welke stappen hiertegen kunnen ondernomen worden.  Dit kan gaan van tijdelijk niet ter beschikking stellen van de hulp tot definitieve stopzetting van de hulp.

          De medewerker van het OCMW Lubbeek benadert de gebruiker met respect als een uniek persoon, met eerbied voor zijn/haar overtuiging en levensstijl.

          De medewerker van het OCMW Lubbeek is discreet in zijn houding en is gebonden aan een discretieplicht die kan gedeeld worden met de dienstverantwoordelijke.

          De medewerker van het OCMW Lubbeek heeft een professionele relatie met de hulpvrager en bewaart in zijn relatie en omgang met de aanvrager de nodige afstand.  Hij schermt zoveel mogelijk zijn privéleven af voor de hulpvrager.

          Wanneer de medewerker van het OCMW Lubbeek  problemen ervaart op het werk, heeft hij een meldingsplicht ten opzichte van de dienstverantwoordelijke.

          Dit reglement dient bij aanvraag van de dienstverlening ondertekend te worden. Binnen de week na de aanvraag neemt de maatschappelijk werker contact met je op voor een kantoorbezoek of huisbezoek. Tijdens het contactmoment wordt nagegaan of je tot de doelgroep behoort en wordt het reglement overlopen en ondertekend.

          Hoofdstuk 11: Aansprakelijkheid en verzekeringen

          OCMW Lubbeek is in het bezit van een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid.  Bij eventuele schade aangericht door een medewerker van de thuisdienst aan persoonlijke bezittingen van de gebruiker, dient er onmiddellijk contact opgenomen te worden met de dienstverantwoordelijke.

          Alle medewerkers van de thuisdiensten zijn verzekerd zowel tijdens het werk, als op de weg van en naar het werk. Deze verzekering dekt de lichamelijke of materiële schade, welke de poetshulp, klushulp of maaltijdbede(e)l(st)er berokkent tijdens het uitvoeren van de toegelaten en opgelegde taken (zie takenpakket), in dienst van het OCMW en ten gevolge van een ongeval. De diensten zijn daardoor verzekerd tegen gebeurlijke ongevallen die voortspruiten uit de normale werkzaamheden.

          De schade ten gevolge van slecht of niet onderhouden materiaal of schade ten gevolge van slijtage is uiteraard niet verzekerd.

          Er mag nooit gevraagd worden aan de poetshulp zelf om de schade te vergoeden.

          Wat te doen bij schade:

          1. Samen met het personeelslid de schade vaststellen.

          2. Onmiddellijk de dienstverantwoordelijke van de respectievelijke thuisdienst verwittigen. Deze komt zich ter plaatse vergewissen van de schade (foto’s nemen) en zal je vragen een verklaring te ondertekenen. Ook aan de medewerker wordt gevraagd zelf een schadeaangifte op te stellen en te ondertekenen.

          3. De aankoopfactuur voorleggen van het beschadigde voorwerp. Indien je dit niet voor handen heeft, een schadebestek laten opmaken en dit aan de dienstverantwoordelijk van het OCMW bezorgen.

          4. Uw rekeningnummer meedelen aan de dienstverantwoordelijke.

          5. De dienstverantwoordelijke zorgt voor de administratieve aangifte en afhandeling van het schadegeval. (Via extranet van verzekeraar Ethias)

          6 Wanneer de aangifte volledig is en het schadegeval wordt aanvaard, zal de verzekeringsmaatschappij jou berichten en de schade gedeeltelijk of integraal uitbetalen op uw opgegeven bankrekening.

          Hoofdstuk 12: Klachten

          Het lokaal bestuur (gemeente en OCMW) streeft naar een goede dienstverlening, klantvriendelijkheid en een vlotte afhandeling van aanvragen en dossiers.
          Toch is het mogelijk dat u ontevreden bent en een klacht wil uiten over de dienstverlening, de manier waarop u behandeld bent, de termijn waarbinnen iets werd afgeleverd, de werkwijze, iets wat niet werd uitgevoerd, ...

          Daarom ontwikkelde het lokaal bestuur een procedure om uw klacht te behandelen.

          Elke klacht over de geboden hulp moet in eerste instantie worden gemeld aan de dienstverantwoordelijke.  Aan de gebruiker wordt gevraagd problemen of klachten zo snel mogelijk te melden aan de dienstverantwoordelijke zodat er een oplossing kan worden gezocht voor het probleem.

          Je vindt de klachtenprocedure, het klachtenreglement en een meldingsformulier op de website: https://www.lubbeek.be/klacht

          Opgelet: anonieme klachten worden niet behandeld

          Hoofdstuk 13: Prijzen

          De prijzen van de dienstverlening en de producten is afhankelijk van de categorie waarin je valt.

          De dienst gezinszorg heeft een eigen prijsbepaling opgelegd door Vlaanderen, meer bepaald het ministerieel besluit tot vaststelling van het bijdragesysteem voor de gebruiker van gezinszorg.

          Wat betreft de poetsdienst wordt de prijs van een dienstencheque gehanteerd conform het koninklijk besluit betreffende de dienstencheques.

          Voor de overige dienstverlening verwijzen we naar het retributiereglement voor geïntegreerde thuisdiensten.

          Art. 2. Dit reglement treedt in werking op 1 mei 2025 en vervangt de voorgaande reglementering. Het reglement is van toepassing op alle aanvragen vanaf 1 mei 2025.

          Art. 3. De vastgestelde geldende en reeds toegekende prijsbepalingen zullen per 1 mei 2025 worden herzien.

          Art. 4. De beslissing bekend te maken conform artikel 285, 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur

    • SECRETARIAAT

      • 185.4 Intercommunale verenigingen

        • IGO - Uitnodiging Bijzondere Algemene Vergadering IGO op 21 maart 2025, bepaling van de afgevaardigde en diens mandaat voor de Buitengewone Algemene Vergadering en aanduiding van de vertegenwoordigers in de bestuursorganen van IGO div

          FEITEN EN CONTEXT

          De deelname van het OCMW Lubbeek aan de dienstverlenende vereniging IGO.

          De oprichting van de dienstverlenende vereniging IGO div op 10 maart 2004.

          De oprichting van IGO-W vzw op 27 oktober 1998.

          De agenda van de buitengewone algemene vergadering van 21 maart 2025 van de intergemeentelijke vereniging IGO, die de volgende punten omvat:

          1. Welkom
          2. Goedkeuring verslagen AV 20/12/2024
          3. Goedkeuring code van goed bestuur
          4. Goedkeuring deontologische code
          5. Benoeming van de leden van de Raad van Bestuur van IGO div
            1. Benoeming van de stemgerechtigde bestuurders van de (clusters van) van gemeenten (15 bestuurders)
            2. Benoeming van de bestuurders met raadgevende stem (maximaal 5 bestuurders)
            3. Benoeming van de deskundigen (maximaal 5 deskundigen)
          6. Benoeming van de leden van het Algemeen Comité van IGO div
          7. Benoeming van de leden van de leden van de Raad van Bestuur van IGO-W vzw
          8. Varia
          JURIDISCHE GRONDEN

          Het decreet lokaal bestuur.

          Met betrekking tot de mandaten voor IGO div.

          Het artikel 447 van het decreet van 22 december 2017 houdende het lokaal bestuur dat bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van één van de andere organen;

          Artikel 33 van de statuten van de dienstverlenende vereniging IGO, dat bepaalt dat de algemene vergadering is samengesteld uit vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.  Een deelnemer kan haar vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur aanduiden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet voor elke algemene vergadering door de bevoegde raad van de deelnemer gebeuren.

          Artikel 16 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGO waarin wordt bepaald dat de vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur, door de algemene vergadering benoemd en door haar afzetbaar. De raad van bestuur telt 15 leden met volgende verdeling van de mandaten:

          • Eén bestuurder voor Aarschot.
          • Eén bestuurder voor Tienen.
          • Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Rotselaar/Begijnendijk.
          • Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Tremelo/Keerbergen
          • Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Haacht/Boortmeerbeek
          • Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Herent/Kortenberg
          • Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Tervuren/Huldenberg/ Overijse/Hoeilaart
          • Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Bertem/Oud-Heverlee
          • Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Bierbeek/Boutersem
          • Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Lubbeek/Holsbeek
          • Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Hoegaarden/Landen
          • Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Zoutleeuw/Linter
          • Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Geetbets/Kortenaken/Glabbeek
          • Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Bekkevoort/Tielt-Winge
          • Eén bestuurder voor de cluster van gemeenten Diest/Scherpenheuvel-Zichem

          Enkel natuurlijke personen kunnen lid zijn van de raad van bestuur. Maximaal twee derden van de leden van de raad van bestuur zijn van hetzelfde geslacht. Indien het totaal van de door de gemeenten voorgedragen kandidaten niet beantwoordt aan deze voorwaarde, worden de voordrachten gerangschikt in volgorde van de datum van voordracht van de gemeenteraad. Voor de kandidaten die voorgedragen worden door meer dan één gemeente, geldt de datum van de voordracht door de gemeenteraad waarvan zij zelf deel uitmaken. De kandidaten die het maximum van twee derden van hetzelfde geslacht overschrijden, en die als laatsten zijn voorgedragen door hun gemeenteraad, worden niet aanvaard. De gemeenten die behoren tot de groep waaruit deze kandidaat is voorgedragen, worden verzocht een kandidaat van het andere geslacht voor te dragen.

          Artikel 18 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGO waarin wordt bepaald dat iedere deelnemende gemeente het recht heeft, tot lid van de raad van bestuur met raadgevende stem, een gemeenteraadslid aan te duiden, verkozen op de lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en deze aanduiding voor te leggen aan de algemene vergadering die overgaat tot de samenstelling van de raad van bestuur na algehele vernieuwing van de gemeenteraden. Zoals omschreven in artikel 18 van de statuten bepaalt de algemene vergadering de mandaten op basis van de geldende voorwaarden.

          Artikel 442, §1, 1° van het decreet van 22 december 2017 houdende het lokaal bestuur en gelet op artikel 31 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGO, kan een algemeen comité opgericht worden dat de verbinding tussen de raad van bestuur en de algemene vergadering vormt. Elke deelnemer heeft 1 lid in het algemeen comité. Voor elke gemeente is de schepen verantwoordelijk voor welzijn/lokaal sociaal beleid, de schepen verantwoordelijk voor omgeving óf een door hen aangeduide vertegenwoordiger, verkozene of ambtenaar, lid. Voor de OCMW’s en andere leden van de vereniging wordt het lid van het algemeen comité bij geheime stemming benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de deelnemers. De voorzitter en de ondervoorzitters van de raad van bestuur maken ambtshalve deel uit van het algemeen comité.

          Artikel 21 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGO waarin wordt bepaald dat het mandaat van bestuurder zes jaar duurt en eindigt na de algemene vergadering die overgaat tot vernieuwing van de raad van bestuur binnen de eerste 3 maanden van het jaar volgend op de algehele vernieuwing van de gemeenteraden.

          Met betrekking tot de mandaten voor IGO-W vzw:

          Gelet op de samenwerkingsovereenkomst die gesloten werd tussen IGO div en IGO-W vzw waarin de modaliteiten van samenwerking tussen IGO div en IGO-W vzw beschreven worden en waaruit blijkt dat IGO div en IGO-W vzw op financieel, economisch, organisatorisch en bestuurlijk vlak nauw met elkaar verbonden zijn en waarbij IGO-W vzw onder controle van IGO div staat. 

          Gelet op de statuten van IGO-W vzw waarin bepaald wordt dat de raad van bestuur van IGO-W vzw bestaat uit minstens twee derden van de bestuurders van de kandidaten voorgedragen door IGO div en gelet op de beslissing van de Raad van Bestuur van IGO div dd. 19/4/2024 om de stemgerechtigde bestuurders van IGO div voor te dragen als leden van de Raad van Bestuur van IGO-W vzw en de mandaten te vernieuwen bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden en de vernieuwing van de bestuursorganen van IGO div.         

          ARGUMENTATIE

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering op 21 maart 2025 goed te keuren.

          Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Geert Bovyn voor als kandidaat-lid voor de algemene vergadering. 

          De fractie Groen draagt raadslid Rina Robben voor als kandidaat-lid voor de algemene vergadering. 

          De fractie Groen draagt raadslid Tom Harding voor als kandidaat-lid als plaatsvervanger voor de algemene vergadering.  

          Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Gilberte Muls voor als kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur.  

          Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Geert Bovyn voor als kandidaat-lid voor het algemeen comité.


          Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.

          Ter zitting wordt de voordracht van Geert Bovyn voor de algemene vergadering ingetrokken

          De kandidatuur van Tom Harding als plaatsvervanger wordt ingetrokken en vervangen door Liesbeth Smeyers. 


          De geheime stemming 'Rina Robben (Kandidaat-lid Av)': er worden 23 geldige stemmen uitgebracht. De kandidatuur van Rina Robben wordt aanvaard.

          De Geheime stemming 'Gilberte Muls (Kandidaat-lid Rvb)': er worden 23 geldige stemmen uitgebracht. De kandidatuur van Gilberte Muls wordt aanvaard.

          De Geheime stemming 'Geert Bovyn (Kandidaat-lid algemeen comité)': er worden 23 geldige stemmen uitgebracht. De kandidatuur van Geert Bovyn wordt aanvaard.

          De geheime stemming 'Liesbeth Smeyers (Plaatsvervanger AV)': er worden 23 geldige stemmen uitgebracht. De kandidatuur van Liesbeth Smeyers wordt aanvaard.

          Rina Robben (Kandidaat-lid Av)
          Aanwezig: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Gestemd: Liesbeth Smeyers, Walter Vangoidsenhoven, Geert Bovyn, Ivan Vanderzeypen, Davy Suffeleers, Ylana Van Aerschot, Tania Roskams, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Pieter Verheyden, Arnout Coel, An Wouters, Tom Harding, Silvana Valente, Anneleen Devos, Pieter Willems, Pascale Alaerts, Kristof Vanheukelom, Jeroen Verbinnen, Gilberte Muls, Rina Robben, Reinhard Wollants, Hilke Verheyden
          Stemmen voor: 23
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          Resultaat:

          Er worden 23 geldige stemmen uitgebracht. De voordracht wordt goedgekeurd.

          Liesbeth Smeyers (Plaatsvervanger AV)
          Aanwezig: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Gestemd: Liesbeth Smeyers, Walter Vangoidsenhoven, Geert Bovyn, Ivan Vanderzeypen, Davy Suffeleers, Ylana Van Aerschot, Tania Roskams, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Pieter Verheyden, Arnout Coel, An Wouters, Tom Harding, Silvana Valente, Anneleen Devos, Pieter Willems, Pascale Alaerts, Kristof Vanheukelom, Jeroen Verbinnen, Gilberte Muls, Rina Robben, Reinhard Wollants, Hilke Verheyden
          Stemmen voor: 23
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          Resultaat:

          Er worden 23 geldige stemmen uitgebracht. De kandidatuur van Liesbeth Smeyers wordt aanvaard.

          Gilberte Muls (Kandidaat-lid Rvb)
          Aanwezig: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Gestemd: Liesbeth Smeyers, Walter Vangoidsenhoven, Geert Bovyn, Ivan Vanderzeypen, Davy Suffeleers, Ylana Van Aerschot, Tania Roskams, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Pieter Verheyden, Arnout Coel, An Wouters, Tom Harding, Silvana Valente, Anneleen Devos, Pieter Willems, Pascale Alaerts, Kristof Vanheukelom, Jeroen Verbinnen, Gilberte Muls, Rina Robben, Reinhard Wollants, Hilke Verheyden
          Stemmen voor: 23
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          Resultaat:

          Er worden 23 geldige stemmen uitgebracht. De kandidatuur van Gilberte Muls wordt aanvaard.

          Geert Bovyn (Kandidaat-lid algemeen comité)
          Aanwezig: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Gestemd: Liesbeth Smeyers, Walter Vangoidsenhoven, Geert Bovyn, Ivan Vanderzeypen, Davy Suffeleers, Ylana Van Aerschot, Tania Roskams, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Pieter Verheyden, Arnout Coel, An Wouters, Tom Harding, Silvana Valente, Anneleen Devos, Pieter Willems, Pascale Alaerts, Kristof Vanheukelom, Jeroen Verbinnen, Gilberte Muls, Rina Robben, Reinhard Wollants, Hilke Verheyden
          Stemmen voor: 23
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          Resultaat:

          Er worden 23 geldige stemmen uitgebracht. De kandidatuur van Geert Bovyn wordt aanvaard.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Geert Bovyn, Gilberte Muls, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1: De agenda van de buitengewone algemene vergadering van 21 maart 2025 van de intergemeentelijke vereniging IGO wordt goedgekeurd.

          Art. 2. Raadslid Rina Robben voor te dragen als afgevaardigde voor de buitengewone algemene vergadering van 21 maart 2025. 

          Mevrouw Rina Robben krijgt het mandaat de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering goed te keuren.

          Mevrouw Rina Robben zal het OCMW vertegenwoordigen voor de hele legislatuur. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet voor elke algemene vergadering door de OCMW-raad gebeuren.

          Art. 3. Raadslid Liesbeth Smeyers aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

          Art. 4. Aan de afgevaardigde van het OCMW wordt een bijzonder mandaat toegekend om de voorgestelde beslissingen van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IGO van 21 maart 2025 te stemmen.

          Art. 5.  Conform artikel 16 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGO div bevestigt het OCMW dat de vertegenwoordiger van de gemeente Lubbeek zoals voorgedragen bij beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2025, ook steeds het OCMW vertegenwoordigt en dit voor de vastgestelde periode.  

          Art. 6. Raadslid Geert Bovyn wordt voorgedragen als lid van het algemeen comité van de intergemeentelijke vereniging IGO. Het voorgedragen mandaat loopt vanaf de aanstelling tot de algemene vergadering volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.

          Art. 7. Raadslid Gilberte Muls wordt voorgedragen als kandidaat bestuurder voor de raad van bestuur van IGO div. voor de volledige duur van de legislatuur. 

De voorzitter sluit de zitting op 29/01/2025 om 00:45.

Namens OCMW raad,

Klaas Gutschoven
Algemeen directeur

Geert Bovyn
Voorzitter