Terug
Gepubliceerd op 10/01/2023

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 09/01/2023 - 13:00

Tijdelijke verkeersregeling betreffende de Lostraat: Ordening van het parkeren n.a.v. de aanleg van een Hondenlosloopzone: proefopstelling voor 6 maand vanaf 1 februari 2023.

Aanwezig: Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Voorzitter - waarnemend
Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
FEITEN EN CONTEXT

De aanleg van een hondenlosloopzone aan de zuidkant van het Gasthuisbos in Pellenberg.

Het advies van De Lijn van 16/8/2021.

Het verkeerstechnisch advies van de politie van 19/8/2021.

De collegebespreking van 30/08/2021.

JURIDISCHE GRONDEN

Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968.
Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers.

Artikel 186 van het gemeentedecreet.
Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester worden niet meer bekend gemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum waarop ze op de website bekendgemaakt worden.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen en de berekening van de termijnen.

Koninklijk besluit van 1 december 1975.
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009.
Dit uitvoeringsbesluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976.
Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een gemeente.

Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek.

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

ARGUMENTATIE

Daar waar hondeneigenaar worden aangemoedigd om via een wandeling vanuit Pellenberg (Loveld, Meistraat en Zavelstraat) tot aan de hondenlosloopzone te komen zal de komst van deze zone ook een aantrekking hebben op hondeneigenaars die van verder en met de auto komen. Er kan op dit ogenblik geparkeerd worden op de straat er is op dit ogenblik geen middenmarkering aangebracht. Om het parkeren te ordenen is het aangewezen dat we met het parkeren ordenen.

Het agentschap Natuur en Bos (ANB) heeft ook een omgevingsvergunningsaanvraag lopende voor een kleine parkeerplaats aan de Zavelstraat.

Er werd nagekeken om dat ook aan de bovenkant van het bos de kant van de Lostraat te doen. Parkeerplaatsen voorzien in het bos of veld worden omwille van ruimtelijke ordening niet toegestaan.

De zone waar parkeren wordt toegelaten wordt aangelegd volgens de maatvoering die door de Lijn wordt gevraagd om met gelede bussen te kunnen passeren. Daartoe werd een advies opgevraagd bij de diensten van De Lijn. Ook een verkeerstechnisch advies van de politie werd aangevraagd. Bij de aanleg van de parkeerzone zal hier rekening mee gehouden worden.

Uit het advies van de Lijn :


Tussen 2 opeenvolgende parkeerstroken moet minimum de lengte van een haltehaven worden voorzien, maw minimum 45m. Belangrijk is ook dat parkeerplaatsen niet aan een binnenbocht worden gelegd, omdat de zichtbaarheid dan onbestaande is voor auto’s die willen passeren.

Indien jullie 5 aaneensluitende parkeerplaatsen voorzien is dat al een lengte van 30m. Meer dan 5 aansluitende parkeerplaatsen zou ik omwille van de zichtbaarheid en het snelheidsregime niet voorzien.

Wat betreft het aantal parkeerplaatsen: hebben jullie onderzoek gedaan naar parkeerbehoefte? In Heverlee is er een grote losloopzone van 15 Ha die mensen van de wijde omtrek aantrekt. Daar zijn zo’n 10 parkeerplaatsen die nooit allemaal bezet zijn. Indien het om een kleine hondenlosloopzone gaat, zal deze minder mensen aantrekken. Ik vermoed dat jullie met minder parkeerplaatsen (minder dan de voorgestelde 10) kunnen starten en bij groot succes eventueel uitbreiden.


Op 19/8/2021 ontvingen we een verkeerstechnisch advies van de politie:


Vooraf:
Zoals correct wordt aangehaald in de adviesaanvraag is er geen specifiek parkeerverbod in de omgeving, waardoor voertuigen vrij en ongeordend kunnen parkeren.
Het gevaar bestaat dat de doorstroming vooral voor de bussen van De Lijn bemoeilijkt wordt.
De maximum toegelaten snelheid op de Lostraat ter hoogte van deze locatie is 70km/h, buiten bebouwde kom.
Door dit laatste is het voorstel met “verdeling in rijstroken” gecombineerd met parkeerzone weergegeven door witte parkeervakken (verplicht aangevuld met fig E9a of E9b) niet mogelijk.
Wegcode: 25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren : 9° op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a of E9b is aangebracht;
11.3. Verkeersborden E9a tot E9h 2° De plaatsing van verkeersborden E9a of E9b, die het parkeren toelaten op een rijbaan verdeeld in rijstroken, zoals voorzien in artikel 25.1.9° van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, is slechts uitzonderlijk en alleen in de bebouwde kommen toegelaten.

Vaststellingen ter plaatse:
Wij voerde vaststellingen ter plaatse uit en stellen vast dat het NIET aangewezen is om parkeervakken te maken of parkeren toe te staan op de Lostraat, in de richting van Pellenberg. Aldaar is het zicht te beperkt door de bocht in de weg.

Het verkeer komende uit de bocht zou te snel op het baanvak van de tegenliggers moeten komen wanneer hier nog voertuigen geparkeerd staan.

Verder lijkt het ons ter plaatse zeker duidelijk dat parkeren maar beter toegestaan kan worden aan één zijde van de weg. Momenteel is daar geen nood aan parkeerplaatsen en de weinige voertuigen die daar parkeren staan er niet lang. Maar gelet op de intenties met de omgeving kan die nood aan parkeren inderdaad ontstaan.
Voorstel tot oplossing / ordening van het parkeren:
Verbied parkeren op plaatsen waar je het niet wil en maak geen specifieke afbakening op de locatie waar je parkeren wel wil toestaan.
Best werkt men hier gewoon met de borden E1 (op oranje paal) aangevuld met wit bord met zwarte pijl (type GXa, b of d)
Schematisch:



Parkeren blijft mogelijk ter hoogte van de gele lijn op de figuur. Geen verdeling in rijstroken of aanduiding van parkeervakken..



Het voorliggend voorstel houdt rekening met de adviezen, aan het college wordt gevraagd hiermee akkoord te willen gaan.

FINANCIEN

Er zijn geen financiële gevolgen.

BESLUIT

Artikel 1. Een tijdelijke verkeersregeling voor de Lostraat in de vorm van een proefopstelling in te stellen als volgt:

Vanaf 1 februari 2023 voor de duur van 6 maand:

Op het Loveld van de grens tussen perceelnummers  24090_A_76_E en 24090_A_76_F tot het insteekwegje op perceel 24090_A_75_L aan de noordelijke zijde van de weg geldt:
  het parkeren is verboden;
  het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa

Op het Loveld van de grens tussen perceelnummers  24090_A_76_E en 24090_A_76_F  tot de grens tussen de perceelnummers 24090_A_74_C en 24090_A_59_K perceel aan de zuidelijke zijde van de weg
  het parkeren is verboden;
  het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, X

Art. 2. Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers, overeenkomstig art. 12 van de wet op de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij KB van 16/03/68.

Art. 3. De overtredingen op onderhavige verordening zullen met politiestraffen beteugeld worden.

Art. 4. Eénsluidend afschrift van deze verordening zal onmiddellijk worden toegezonden aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg en de Politierechtbank te Leuven

Art. 5. De bekendmaking zal geschieden zoals voorzien en voorgeschreven door art. 286 van het Decreet Lokaal Bestuur.