Wekelijks worden er in de organisatie heel wat documenten gecreëerd en verwerkt. Veel van deze documenten komen voort uit goedgekeurd beleid en vereisen voor de uitvoering een handtekening van de burgemeester en/of de algemeen directeur.
De hoeveelheid aan documenten en handtekeningen creëert een flessenhals in de organisatie. Het is een hele uitdaging om alle documenten en briefwisseling tijdig te ondertekenen.
In de praktijk worden heel wat documenten opgesteld met het oog op uitvoering van goedgekeurd beleid. Doorgaans is dit een uittreksel van een besluit, briefwisseling of een administratief document voor een externe partij.
In het management team en het schepencollege werd besloten om te onderzoeken of de handtekenbevoegdheid deels kan gedelegeerd worden.
Binnen het schepencollege zal de handtekenbevoegdheid gedelegeerd worden van de burgemeester naar de schepenen.
Artikel 280 bepaalt dat de burgemeester zijn bevoegdheid tot ondertekening kan opdragen aan leden van het college.
Decreet lokaal bestuur art. 280
Op basis van artikel 280 van het decreet lokaal bestuur kan de burgemeester zijn bevoegdheid tot ondertekening opdragen aan één of meer leden van het college, tenzij de bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen. Deze delegatie gebeurt schriftelijk, via een informatiedrager naar keuze, en is te allen tijde herroepbaar.
Op 20 juni 2022 beslist de burgemeester Theo Francken zijn ondertekeningsbevoegdheid op te dragen aan de respectievelijke schepenen in functie van de bevoegdheden die aan hen werden toevertrouwd in het kader van de bevoegdheidsverdeling, vastgesteld door het college.
De schepen aan wie de opdracht is gegeven, moet boven zijn handtekening, naam en functie, tevens melding maken van deze opdracht.
Artikel 1. De burgemeester delegeert naar de schepenen zijn handtekenbevoegdheid volgens de bevoegdheidsverdeling vastgesteld door het schepencollege.
Art 2. De schepen aan wie de opdracht is gegeven, maakt boven zijn handtekening, naam en functie, tevens melding van deze opdracht.