De voorzitter opent de zitting op 27/05/2025 om 20:02.
De notulen van de gemeenteraad op 29 april 2025 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De gemeenteraad dient de notulen goed te keuren.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 29 april 2025 goed.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
De cd&v fractie heeft nog geen intern overleg kunnen plegen over deze afvaardigingen en vraagt of deze agendapunten kunnen uitgesteld worden naar de volgende zitting.
Enig artikel: de agendapunten over de afvaardigingen in de gemeentelijke adviesorganen (155-159) worden van de dagorde verwijderd en verplaatst naar de volgende zitting
De samenwerkingsovereenkomst tussen Zelfstandige Groepering Interleuven Ondersteunende Activiteiten en haar leden.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de Zelfstandige Groepering Interleuven Ondersteunende Activiteiten en haar leden waarin de activiteiten en de werking van zelfstandige groepering zonder rechtspersoonlijkheid worden vastgelegd is goedgekeurd.
De werking van de Zelfstandige Groepering Interleuven Ondersteunende Activiteiten luidens artikel 8 van de overeenkomst wordt opgevolgd door een stuurgroep.
De bevoegdheden van de stuurgroep worden in artikel 8.2. van de samenwerkingsovereenkomst als volgt omschreven:
De stuurgroep komt minstens één keer per jaar samen en duidt een voorzitter en een ondervoorzitter aan onder de leden.
De stuurgroep wordt samengesteld uit een afgevaardigde van elk lid, welke een exclusiviteitsovereenkomst heeft afgesloten.
Voor de gemeente is de afgevaardigde bij voorkeur een lid van het college van burgemeester en schepenen of de afgevaardigde van de gemeente in de raad van bestuur van Interleuven.
De leden van de stuurgroep kunnen ook een plaatsvervanger aanduiden.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad welke kandidaten er worden voorgedragen.
Martine Dierickx (effectief) en Jeroen Verbinnen (plaatsvervangend) worden voorgedragen door de N-VA plus fractie en Lubbeek Leeft.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 23
De voordrachten worden goedgekeurd.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 23
De voordrachten worden goedgekeurd.
Artikel 1. Martine Dierickx aan te duiden als afgevaardigde van de stuurgroep voor de opvolging van de werking van de Zelfstandige Groepering Interleuven Ondersteunende Activiteiten.
Art. 2. Jeroen Verbinnen aan te duiden als plaatsvervanger afgevaardigde van de stuurgroep voor de opvolging van de werking van de Zelfstandige groepering Interleuven Ondersteunende Activiteiten.
Art. 3. De huidige beslissing over te maken aan directiesecretariaat@interleuven.be
De deelname van de gemeente in Poolstok.
De statuten van Poolstok zoals aangepast tot op heden.
Voor de algemene vergadering dient voor de periode van de nieuwe legislatuur een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid te worden.
Het decreet Lokaal Bestuur.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad welke kandidaten er worden voorgedragen.
Jan Dewinter (effectief) en Martine Dierickx (plaatsvervanger) worden voorgedragen door N-VA plus en Lubbeek Leeft.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 23
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:23
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 23
Kandidaten bekomen 23 ja-stemmen.
Geen financiële gevolgen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 23
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:23
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 23
Kandidaten bekomen 23 ja-stemmen.
Artikel 1. Jan Dewinter wordt voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger en Martine Dierickx als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Poolstok tot het einde van de legislatuur.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Poolstok.
De deelname van de gemeente in Kanvaz.
Voor de algemene vergadering dient voor de periode van de nieuwe legislatuur een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid te worden.
Het decreet Lokaal Bestuur.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad welke kandidaten er worden voorgedragen.
Liesbeth Smeyers (effectief) en Rina Robben (plaatsvervanger) worden voorgedragen door de Groen fractie.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 23
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:23
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 23
Kandidaten bekomen 23 ja-stemmen.
Geen financiële gevolgen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 23
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:23
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 23
Kandidaten bekomen 23 ja-stemmen.
Artikel 1. Liesbeth Smeyers wordt voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger en Rina Robben als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Kanvaz tot het einde van de legislatuur.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Kanvaz.
De deelname van de gemeente in Kanvaz.
Voor de Raad Van Bestuur dient voor de periode van de nieuwe legislatuur 2 kandidaat bestuurders aangeduid te worden.
Het decreet Lokaal Bestuur.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad welke kandidaten er worden voorgedragen.
Tania Roskams en Geert Bovyn worden voorgedragen als kandidaat bestuurders.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 23
Aantal leden die deelnemen aan de stemming: 23
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 23
Kandidaten bekomen 23 ja-stemmen.
Geen financiële gevolgen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 23
Aantal leden die deelnemen aan de stemming: 23
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 23
Kandidaten bekomen 23 ja-stemmen.
Artikel 1. Tania Roskams en Geert Bovyn worden voorgedragen als kandidaat bestuurder in de Raad Van Bestuur van Kanvaz tot het einde van de legislatuur.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Kanvaz.
Voor de adviesraad GRIS dienen afgevaardigden gekozen te worden.
Voor de adviesraad GRIS geldt 1 afgevaardigde per politieke strekking in de gemeenteraad, deze dient geen gemeenteraadslid te zijn.
Decreet Lokaal Bestuur.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 november 2002 waarbij het organiek reglement werd goedgekeurd.
Het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2012 waarbij het huishoudelijk reglement werd goedgekeurd.
Voor de adviesraad GRIS geldt 1 afgevaardigde per politieke strekking in de gemeenteraad, deze dient geen gemeenteraadslid te zijn.
geen financiële gevolgen.
Enig artikel. Het agendapunt wordt via wijziging van de dagorde afgevoerd en verplaatst naar de volgende zitting.
Voor de algemene vergadering van Ethias dient voor de periode van de nieuwe legislatuur een vertegenwoordiger aangeduid te worden.
De deelname van de gemeente Lubbeek in Ethias.
De statuten van Ethias zoals aangepast tot op heden.
Het decreet het Lokaal Bestuur.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad welke kandidaten er worden voorgedragen.
Pascale Alaerts wordt voorgedragen door de N-VA plus fractie en Lubbeek Leeft.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 23
Aantal leden die deelnemen aan de stemming: 23
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 23
Kandidaten bekomt 23 ja-stemmen.
Geen financiële gevolgen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 23
Aantal leden die deelnemen aan de stemming: 23
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 23
Kandidaten bekomt 23 ja-stemmen.
Artikel 1. Pascale Alaerts wordt voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Ethias tot het einde van de legislatuur.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Ethias.
Op 29 maart 2025 werd door het centraal kerkbestuur Lubbeek de jaarrekening 2024 van het bestuur van de eredienst Sint-Kwinten Linden, met een exploitatieoverschot van 12.096,27 EUR, ingediend.
Decreet Lokaal Bestuur
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 39 tot en met 43
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 1 tot en met 12
Uit het bewijsstuk van de kastoestand op 31 december 2024 en de bijgevoegde afdrukken van de rekeninguittreksels kan opgemaakt worden dat het resultaat van de jaarrekening correct is.
Artikel 1. De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Kwinten Linden wordt gunstig geadviseerd met volgende kerncijfers:
Exploitatie-ontvangsten: 5.461,51 EUR
Exploitatie-uitgaven: 29.149,81 EUR
Overboekingen: 0,00 EUR
Exploitatie eigen financieel boekjaar: - 23.688,30 EUR
Overschot/tekort 2023: 9.331,65 EUR
Exploitatietoelage: 26.452,92 EUR
Overschot/tekort exploitatie: 12.096,27 EUR
Investeringsontvangsten: 0,00 EUR
Investeringsuitgaven: 0,00 EUR
Overboekingen: 0,00 EUR
Investeringen eigen financieel boekjaar: 0,00 EUR
Overschot/tekort 2023: 0,00 EUR
Overschot/tekort investeringen: 0,00 EUR
Art. 2. Kennis te geven van dit besluit aan de penningmeester van de kerkfabriek Sint-Kwinten Linden, het centraal kerkbestuur Lubbeek, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel en de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Op 29 maart 2025 werd door het centraal kerkbestuur Lubbeek de jaarrekening 2024 van het bestuur van de eredienst Sint-Bernardus Lubbeek, met een exploitatieoverschot van 149.693,91 EUR en een investeringstekort van 118.509,70 EUR, ingediend.
Decreet Lokaal Bestuur
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 39 tot en met 43
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 1 tot en met 12
Uit het bewijsstuk van de kastoestand op 31 december 2024 en de bijgevoegde afdrukken van de rekeninguittreksels kan opgemaakt worden dat het resultaat van de jaarrekening correct is.
Artikel 1. De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Bernardus Lubbeek wordt gunstig geadviseerd met volgende kerncijfers:
Exploitatie-ontvangsten: 19.686,73 EUR
Exploitatie-uitgaven: 29.139,49 EUR
Overboekingen: 0,00 EUR
Exploitatie eigen financieel boekjaar: - 9.452,76 EUR
Overschot/tekort 2023: 159.146,67 EUR
Exploitatietoelage: 0,00 EUR
Overschot/tekort exploitatie: 149.693,91 EUR
Investeringsontvangsten: 0,00 EUR
Investeringsuitgaven: 12.500,00 EUR
Overboekingen: 0,00 EUR
Investeringen eigen financieel boekjaar: - 12.500,00 EUR
Overschot/tekort 2023: - 106.009,70 EUR
Overschot/tekort investeringen: - 118.509,70 EUR
Art. 2. Kennis te geven van dit besluit aan de penningmeester van de kerkfabriek St. Bernard, het centraal kerkbestuur Lubbeek, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel en de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Op 29 maart 2025 werd door het centraal kerkbestuur Lubbeek de jaarrekening 2024 van het bestuur van de eredienst Sint-Martinus Lubbeek, met een exploitatieoverschot van 158.285,92 EUR en een investeringstekort van 17.065,78 EUR, ingediend.
Decreet Lokaal Bestuur
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 39 tot en met 43
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 1 tot en met 12
Uit het bewijsstuk van de kastoestand op 31 december 2024 en de bijgevoegde afdrukken van de rekeninguittreksels kan opgemaakt worden dat het resultaat van de jaarrekening correct is.
Artikel 1. De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Lubbeek wordt gunstig geadviseerd met volgende kerncijfers:
Exploitatie-ontvangsten: 7.273,36 EUR
Exploitatie-uitgaven: 137.503,28 EUR
Overboekingen: 0,00 EUR
Exploitatie eigen financieel boekjaar: - 130.229,92 EUR
Overschot/tekort 2023: 135.119,39 EUR
Exploitatietoelage: 153.396,45 EUR
Overschot/tekort exploitatie: 158.285,92 EUR
Investeringsontvangsten: 681.462,57 EUR
Investeringsuitgaven: 724.743,81 EUR
Overboekingen: 0,00 EUR
Investeringen eigen financieel boekjaar: - 43.281,24 EUR
Overschot/tekort 2023: 26.215,46 EUR
Overschot/tekort investeringen: -17.065,78 EUR
Art. 2. Kennis te geven van dit besluit aan de penningmeester van de kerkfabriek Sint-Martinus Lubbeek, het centraal kerkbestuur Lubbeek, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel en de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Op 29 maart 2025 werd door het centraal kerkbestuur Lubbeek de jaarrekening 2024 van het bestuur van de eredienst Sint-Jan-Baptist Binkom, met een exploitatieoverschot van 70.594,45 EUR en een investeringsoverschot van 6.861,68 EUR, ingediend.
Decreet Lokaal Bestuur
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 39 tot en met 43
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 1 tot en met 12
Uit het bewijsstuk van de kastoestand op 31 december 2024 en de bijgevoegde afdrukken van de rekeninguittreksels kan opgemaakt worden dat het resultaat van de jaarrekening correct is.
Artikel 1. De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Jan-Baptist Binkom wordt gunstig geadviseerd met volgende kerncijfers:
Exploitatie-ontvangsten: 15.873,61 EUR
Exploitatie-uitgaven: 52.900,92 EUR
Overboekingen: - 30.72 EUR
Exploitatie eigen financieel boekjaar: - 37.058,03 EUR
Overschot/tekort 2023: 65.276,81 EUR
Exploitatietoelage: 42.375,67 EUR
Overschot/tekort exploitatie: 70.594,45 EUR
Investeringsontvangsten: 0,00 EUR
Investeringsuitgaven: 47.643,15 EUR
Overboekingen: 30,72 EUR
Investeringen eigen financieel boekjaar: - 47.612,43 EUR
Overschot/tekort 2023: 54.474,11 EUR
Overschot/tekort investeringen: 6.861,68 EUR
Art. 2. Kennis te geven van dit besluit aan de penningmeester van de kerkfabriek Sint-Jan-Baptist Binkom, het centraal kerkbestuur Lubbeek, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel en de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Op 29 maart 2025 werd door het centraal kerkbestuur Lubbeek de jaarrekening 2024 van het bestuur van de eredienst Sint-Pieter Pellenberg, met een exploitatieoverschot van 9.323,05 EUR en een investeringstekort van 2.387,11 EUR, ingediend.
Decreet Lokaal Bestuur
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 39 tot en met 43
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 1 tot en met 12
Uit het bewijsstuk van de kastoestand op 31 december 2024 en de bijgevoegde afdrukken van de rekeninguittreksels kan opgemaakt worden dat het resultaat van de jaarrekening correct is.
Artikel 1. De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Pieter Pellenberg wordt gunstig geadviseerd met volgende kerncijfers:
Exploitatie-ontvangsten: 61.016,52 EUR
Exploitatie-uitgaven: 42.174,67 EUR
Overboekingen: - 21.000,00 EUR
Exploitatie eigen financieel boekjaar: - 2.158,15 EUR
Overschot/tekort 2023: 8.397,64 EUR
Exploitatietoelage: 3.083,56 EUR
Overschot/tekort exploitatie: 9.323,05 EUR
Investeringsontvangsten: 5.690,03 EUR
Investeringsuitgaven: 28.823,05 EUR
Overboekingen: 21.000,00 EUR
Investeringen eigen financieel boekjaar: - 2.133,02 EUR
Overschot/tekort 2023: - 254,09 EUR
Overschot/tekort investeringen: - 2.387,11 EUR
Art. 2. Kennis te geven van dit besluit aan de penningmeester van de kerkfabriek Sint-Pieter Pellenberg, het centraal kerkbestuur Lubbeek, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel en de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De leerlingentelling van 1 februari 2025 levert het aantal gesubsidieerde lestijden voor de basisomkadering en vormt de personeelsformatie van het schooljaar 2025-2026.
Volgens de berekening beschikt de school voor schooljaar 2025-2026 over
Op 21 maart 2025 werd deze berekening bevestigd door een dienstbrief van het Vlaamse Ministerie van Onderwijs en Vorming. Deze brief bevat de voorlopige berekening van de basisomkadering voor het aanwendbaar lestijden-, uren- en puntenpakket voor het schooljaar 2025-2026. Deze brief bevindt zich in bijlage.
Met dit lestijdenpakket heeft de school onvoldoende gesubsidieerde lestijden voor een degelijke organisatie en aangepast, kwalitatief onderwijs uit werken voor schooljaar 2025-2026.
Voor kleuterschool vraagt de school 0/24 lestijden personeelswerkingsbudget. Dit brengt met zich mee dat er geen uren kleuterzorg zullen zijn. Van de leerkrachten wordt verwacht om deze zorg zelf te doen.
Voor de lager school heeft de school 18/24 lestijden personeelswerkingsbudget nodig.
In bijlage de berekening, het voorstel tot organisatie van schooljaar 2025-2026 en de motivatie van schooldirecteur An Courant GBS "de STip" Binkom.
De gesubsidieerde uren ICT zijn ontoereikend om de Digisprong en alles wat daarbij komt kijken uit te rollen voor de 3 gemeentelijke basisscholen. Extra 12/36 uren ICT-coördinator zijn noodzakelijk om de operationele, technische en pedagogische interacties en het verder professionaliseren uit te bouwen.
Decreet Lokaal Bestuur
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs
Besluit van de Vlaamse regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs
Besluit van de Vlaamse regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschap basisonderwijs
Collegebeslissing van 28 april 2025: Aanwending lestijden en urenpakket GBS Binkom en bijkomende lestijden ten laste van de gemeente voor schooljaar 2025-2026
Om werkbaar werk, zowel voor de personeelsleden als voor de leerlingen, mogelijk te maken en om te kunnen inspelen op de noden van het hedendaags onderwijs waarin differentiatie en onderwijs op maat van elke leerling nagestreefd worden, zijn 18/24 lestijden voor de lagere school nodig
De 12/36 gevraagde uren personeelswerkingsbudget ICT-coördinator zijn voor de 3 gemeentelijke basisscholen nodig om de Digisprong in al zijn aspecten verder vorm te geven.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatiebudget van 2025
Actienummer |
1419/004/001/005/002 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0800-02 |
Algemene rekening + omschrijving | 6170000 Uitzendkrachten en personen ter beschikking gesteld van het bestuur (PWB-uren) |
Bedrag uitgave inclusief BTW | +/- 14483,52 (boekjaar 2025 september- december) +/- 25346,16 (boekjaar 2026 januari- juni) |
Aannemer/leverancier/instantie | Vlaamse Gemeenschap van Onderwijs |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | geen |
Voorzien krediet 2025 |
46000 |
Beschikbaar krediet 2025 |
29587,41 |
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de aanwending van het lestijden- en puntenpakket, de bijkomende personeelswerkingsbudget lestijden voor de organisatie van schooljaar 2025-2026 van GBS De Stip Binkom als volgt goed:
- De 18/24 bijkomende lestijden personeelswerkingsbudget lagere onderwijs.
Art. 2. Deelt de beslissing mee aan de directeur van GBS de Stip Binkom.
De leerlingentelling van 1 februari 2025 bepaalt het aantal gesubsidieerde lestijden voor de basisomkadering van de personeelsformatie voor schooljaar 2025-2026 .
Volgens de berekening kan de school van Linden beschikken over volgende gesubsidieerde lestijden:
Op 21 maart 2025 ontving de school een dienstbrief van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming met de voorlopige berekening van het aanwendbaar gesubsidieerd lestijden-, uren- en puntenpakket van de school (met uitzondering van de zorguren) voor schooljaar 2025-2026. Deze brief vindt u in bijlage.
Kwaliteitsvol onderwijs vraagt een onderbouwde organisatie die flexibel kan inspelen op alle contextgegevens en maatschappelijke uitdagingen. Om dit doel te kunnen bereiken zowel op organisatorisch, didactisch als pedagogisch vlak, beschikt de school voor schooljaar 2025-2026 voor het kleuter- en het lager onderwijs over ONVOLDOENDE gesubsidieerde lestijden waardoor de organisatie en pedagogische werking onder druk komen te staan.
Daarnaast zijn de gesubsidieerde uren ICT om de digisprong en alles wat daarbij komt kijken verder te zetten, om de technische taken zoals websitebeheer en de installatie en beveiliging van het computernetwerk op te nemen en om de technische opvolging en de herstellingen aan toestellen (we merken op dat dit steeds meer tijd in beslag neemt) uit te voeren, ontoereikend voor de 3 gemeentelijke basisscholen. Extra 12/36 uren ICT coördinator zijn noodzakelijk om zowel aan de operationele, technische als pedagogische doelen verder te bouwen. Het professionaliseren van de leerkrachten is tevens een must willen we tot op de klasvloer een leerling- en doelgerichte digitale werking opzetten. Deze uren worden overkoepelend ingezet voor de 3 scholen.
De lestijdenberekening, het voorstel tot organisatie voor schooljaar 2025-2026 samen met de motivatie, opgemaakt door Karin Bunckens, directeur van GBS de STiP Linden, werden op 28 april 2025 aan het schepencollege voorgelegd en goedgekeurd.
De brief van het Departement onderwijs met de berekening van de gesubsidieerde lestijden, de aanwending van de lestijden en de motivatie voor de lestijden personeelswerkingsbudget, opgemaakt door Karin Bunckens, directeur van GBS de STiP Linden, werden in bijlage opgenomen.
Decreet lokaal bestuur
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, hoofdstuk IX.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.
Besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs.
Besluit van de Vlaamse regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschap basisonderwijs.
Schepencollegebeslissing van 28 april 2025 betreffende de aanwending van het lestijden- , het uren- en puntenpakket van GBS de STip Linden en de bijkomende lestijden personeelwerkingsbudget ten laste van de gemeente voor schooljaar 2025-2026.
Om te kunnen inspelen op de steeds groter wordende diversiteit in het onderwijs, om een organisatie van werkbaar werk te creëren, zowel voor de personeelsleden als voor de leerlingen en om te kunnen voldoen aan de huidige maatschappelijke uitdagingen van diversiteit, respect, differentiatie, veerkracht, digitalisering, flexibiliteit, kwaliteitsvol onderwijs met de nadruk op cognitieve processen en levenslang leren, voorziet (mede door het leerlingenaantal van het vorige schooljaar te gebruiken als basis voor de aanwendbare lestijden en uren voor schooljaar 25-26) het departement onderwijs onvoldoende gesubsidieerde lestijden. Om een degelijke organisatie van de basisschool in GBS de STiP Linden uit te kunnen bouwen vraagt de directeur aan de gemeente 10 bijkomende lestijden voor de kleuterschool vanaf 5 januari 2026 en 27 lestijden lagere school vanaf 1 september 2025 onder de vorm van personeelswerkingsbudget te subsidiëren.
De 12/36 gevraagde uren personeel werkingsbudget ICT coördinator zijn voor de 3 gemeentelijke basisscholen nodig om de digisprong in al zijn aspecten verder vorm te geven.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Actienummer |
080001 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 6170000 : uitzendkrachten en personen ter beschikking gesteld van het bestuur (personeelswerkingsbudget) |
Algemene rekening + omschrijving | |
Bedrag uitgave inclusief BTW | september-december 2025: 36100 euro (=27/24 voor lager onderwijs Linden + 12/36 ICT voor de 3 gemeentelijke basisscholen)
64092 euro (= voor 10/24 voor kleuteronderwijs + 27/24 lagere school + 12/36 ICT voor 3 gemeentescholen) |
Aannemer/leverancier/instantie | Vlaamse Gemeenschap van Onderwijs |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | geen |
Voorzien krediet | 2025: 65000 |
Beschikbaar krediet | 2025:35518,44 |
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de aanwending van het lestijden-, het uren- en puntenpakket voor schooljaar 2025-2026 van GBS de STip Linden als volgt goed:
Art. 2. De directeur van de gemeentelijke basisschool de STiP Linden vraagt het dossier betreffende het lestijden-, uren- en puntenpakket en de lestijden personeel werkingsbudget : personeelsformatie gemeentelijke basisschool de STip Linden, schooljaar 2025-2026 zoals hierboven beschreven voor te leggen aan de gemeenteraad van 27 mei 2025.
Art. 3. De beslissing mee te delen aan directeur, Karin Bunckens van de gemeentelijke basisschool de STip Linden.
Op 1 februari 2025 levert de leerlingentelling het aantal gesubsidieerde lestijden voor de basisomkadering en vormt de personeelsformatie van het schooljaar 2025-2026.
Om het volgende schooljaar in de mate van het mogelijke in optimale omstandigheden te kunnen starten, vraag ik in naam van alle leerkrachten, kinderen en hun ouders een aantal uren extra aan.
Volgens de berekening zal de school waarschijnlijk beschikken over volgende lestijden:
Met de vooropgestelde prognose van het lestijdenpakket heeft de school onvoldoende gesubsidieerde lestijden voor een optimale organisatie van het schooljaar
2025 - 2026. Daardoor vraagt de school:
Bijgevoegd zijn de berekening, het voorstel en de motivatie van schooldirecteur Kristien Clits GBS "SCHOOL3212" te vinden.
Decreet Lokaal Bestuur
Wet van 29 mei 1959 artikel 5 van het Koninklijk Besluit mei 1965, gewijzigd bij Koninklijk Besluit 6 maart 1967
Besluit van de Vlaamse regering 1 april 1993
BaO/2003/02 18 april 2003 "Hertekening onderwijslandschap basisonderwijs"
Besluit Vlaamse Regering 23 mei 1996
Decreet Basisonderwijs 25 februari 1997
Om werkbaar werk, zowel voor de personeelsleden als voor de leerlingen, mogelijk te maken en om te kunnen inspelen op de noden van het hedendaags onderwijs waarin differentiatie en onderwijs op maat van elke leerling nagestreefd worden, zijn volgende lestijden nodig:
De 12/36 gevraagde uren personeelswerkingsbudget ICT-coördinator zijn voor de 3 gemeentelijke basisscholen nodig om de digisprong in al zijn aspecten verder vorm te geven.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget 2019.
Actienummer |
1419/004/001/005/003 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0800-03 |
Algemene rekening + omschrijving | 6170000 Uitzendkrachten en personen ter beschikking gesteld van het bestuur (PWB-uren) |
Bedrag uitgave inclusief BTW | +/- €40 000,00 |
Aannemer/leverancier/instantie | Toegestane werkingssubsidies aan andere overheidsinstellingen: PWB-uren terugvorderingen |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | geen |
Artikel 1. Het dossier betreffende het lestijden- en puntenpakket, de bijkomende personeelswerkingsbudget lestijden voor schooljaar 2025 - 2026 van GBS SCHOOL3212 voor te leggen aan de gemeenteraad van 27 mei 2025 als volgt:
De gemeente Lubbeek staat voor een historische inhaaloperatie voor (voet en-) fietspaden. Er werd door verschillende partijen ook al naar gehint dat het nu menens is.
We merken al bij de nieuwe aanleg van fietspaden dat er meldingen zijn van burgers dat ze het uitrijden uit hun oprit als lastiger ervaren. Daarom wilden we voorstellen dat we dit als gemeente als een dienst aanbieden. We staan open voor alternatieven die hetzelfde doel halen.
Als de gemeente deze dienstverlening in handen neemt dan kunnen burgers correcte begeleiding krijgen in plaatsing en nut. Deze spiegels hebben immers een vervormend effect.
Zo verbeteren we de verkeersveiligheid en krijgen we uniformisering van de private verkeersspiegels.
nihil – we willen dit kostendekkend aanbieden. Onze berekening gaat uit van €200/spiegel en €100/manuren.
Enig artikel. De gemeenteraad gaat niet akkoord met het voorstel tot een samenaankoop van verkeersspiegels en het agendapunt wordt verworpen.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “School Kasteel de Maurissens werd gegund aan INTERLEUVEN CVBA (Leuven).
In het kader van deze opdracht werden de nodige bestekken opgesteld door de ontwerper.
Voor elk van deze bestekken werd een gunning goedgekeurd:
|
|
excl.btw |
incl.btw |
GR 25/01/2022 |
Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Lubbeek, KUL en UZ |
|
|
GR 22/11/2022 |
Goedkeuring totaal projectbedrag |
|
|
|
perceel 1: ruwbouw - afbouw |
5 625 485,46 € |
|
|
perceel 2: elektriciteit en lift |
663 718,00 € |
|
|
perceel 3: HVAX en sanitair |
1 500 000,00 € |
|
|
perceel 4: erfgoed-dossiers |
1 200 000,00 € |
|
|
perceel 5: speelplaats |
350 000,00 € |
|
|
totaal |
9 339 203,46 € |
|
|
|
|
|
Perceel 1 : Ruwbouw |
|
|
|
GR 28/06/2022 |
Goedkeuring aanbestedingsbundel, lastvoorwaarden en wijze van gunnen perceel 1 en perceel 2 |
|
|
|
raming perceel 1: |
5 625 485,46 € |
5 963 014,59 € |
|
raming perceel 2: |
663 718,00 € |
703 541,08 € |
|
totaal |
6 289 203,46 € |
6 666 555,67 € |
CBS 23/12/2022 |
Aanbestedingsverslag met bijlagen (Verslag van nazicht van de offertes) - Goedkeuring |
5 448 340,94 € |
5 775 241,40 € |
Opdrachtnemer |
Reynders B & I nv |
|
|
Bedrag gunning |
|
5 448 340,94 € |
5 775 241,40 € |
Datum aanvang der werken |
12/06/2023 |
|
|
|
|
|
|
Perceel 2 : elektriciteit & lift |
|
|
|
GR 28/06/2022 |
Goedkeuring aanbestedingsbundel, lastvoorwaarden en wijze van gunnen perceel 1 en perceel 2 |
|
|
|
raming perceel 1: |
5 625 485,46 € |
5 963 014,59 € |
|
raming perceel 2: |
663 718,00 € |
703 541,08 € |
|
totaal |
6 289 203,46 € |
6 666 555,67 € |
Datum gunning |
CBS 25/09/2023 |
|
|
Opdrachtnemer |
Elektriciteitswerken Gielen N.V. |
|
|
Bedrag gunning |
|
610 791,91 € |
647 439,42 € |
Datum aanvang der werken |
29/05/2024 |
|
|
|
|
|
|
Perceel 3 : HVAC & sanitair |
|
|
|
GR 28/02/2023 |
Goedkeuring aanbestedingsbundel, lastvoorwaarden en wijze van gunnen perceel 3 |
|
|
Bedrag raming |
|
1 524 652,20 € |
1 616 131,33 € |
Datum gunning |
CBS 4/03/2024 |
|
|
Opdrachtnemer |
DANIO & PARTNERS NV |
|
|
Bedrag gunning |
|
1 351 867,63 € |
1 432 979,69 € |
Datum aanvang der werken |
29/05/2024 |
|
|
|
|
|
|
Perceel 4A : Schrijnwerk |
|
|
|
GR 30/05/2023 |
Goedkeuring aanbestedingsbundel, lastvoorwaarden en wijze van gunnen perceel 4A en 4B |
|
|
|
raming perceel 4a: |
592 681,26 € |
628 242,14 € |
|
raming perceel 4b: |
703 400,99 € |
745 605,05 € |
Bedrag raming |
totaal |
1 296 082,25 € |
1 373 847,19 € |
Datum gunning |
CBS 26/02/2024 |
|
|
Opdrachtnemer |
J. De Win bvba/bv |
|
|
Bedrag gunning |
|
685 488,10 € |
726 617,39 € |
Datum aanvang der werken |
3/06/2024 |
|
|
|
|
|
|
Perceel 4B : Restauratie en interieur |
|
|
|
GR 30/05/2023 |
Goedkeuring aanbestedingsbundel, lastvoorwaarden en wijze van gunnen perceel 4A en 4B |
|
|
|
raming perceel 4a: |
592 681,26 € |
628 242,14 € |
|
raming perceel 4b: |
703 400,99 € |
745 605,05 € |
Bedrag raming |
totaal |
1 296 082,25 € |
1 373 847,19 € |
Datum gunning |
CBS 04/03/2024 |
|
|
Opdrachtnemer |
IN RE BO |
|
|
Bedrag gunning |
|
787 376,03 € |
834 618,59 € |
Datum aanvang der werken |
3/06/2024 |
|
|
|
|
|
|
Perceel 4C : Restauratieve dak- en gevelwerken aan het kasteel |
|
|
|
GR 30/04/2024 |
Goedkeuring aanbestedingsbundel, lastvoorwaarden en wijze van gunnen perceel 4C |
|
|
Bedrag raming |
|
457 915,78 € |
485 390,73 € |
Datum gunning |
CBS 09/09/2024 |
|
|
Opdrachtnemer |
PIT-EIFFAGE NV |
|
|
Bedrag gunning |
|
514 561,63 € |
545 435,33 € |
Datum aanvang der werken |
10/02/2025 |
|
|
Decreet Lokaal Bestuur
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten:
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen:
Koninklijk besluit van 14 februari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2016 :
Het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2016 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 april 2017 :
Het besluit van de gemeenteraad van 26 maart 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 april 2019 :
Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 april 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 augustus 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 december 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 maart 2021 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 mei 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 augustus 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 oktober 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 november 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 december 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 december 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 december 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 januari 2022:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 januari 2023:
Het besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2022:
Het besluit van het college burgemeester en schepenen 28 februari 2022:
Het besluit van het college burgemeester en schepenen van 21 maart 2022:
Het besluit van het college burgemeester en schepenen van 2 mei 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 28 juni 2022:
Het besluit van het college van 1 augustus 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2022:
Het besluit van het college van 19 december 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 28 februari 2023:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 mei 2023:
Het besluit van de gemeenteraad van 30 mei 2023:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 september 2023:
Het besluit van de gemeenteraad van 28 november 2023:
Het besluit van de gemeenteraad van 27 december 2023:
Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2024:
Het besluit van het college van 4 maart 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 maart 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 september 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 februari 2025:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 maart 2025:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 maart 2025:
Het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2025:
Het besluit van de gemeenteraad van 29 april 2025:
Voor de school Pellenberg zijn de volgende percelen gegund/geraamd:
Perceel 01 (ruwbouwwerken)/gegund: 5.775.241,40 euro (incl.btw)
Perceel 02 (elektriciteit & lift)/gegund: 647.439.42 euro (incl.btw)
Perceel 03 (HVAC & sanitair)/gegund: 1.432.979,69 euro (incl.btw)
Perceel 04a (schrijnwerk)/gegund: 726.617.39 euro (incl.btw)
Perceel 04b (restauratie/ interieur)/gegund: 834618,59 euro (incl.btw)
Perceel 04c (dak&gevel)/gegund: 545.435,33 euro (incl.btw)
Perceel 05 (speelplaats)/geraamd: 588.430,49 euro (incl.btw)
Totaal project: 10.477.816,38 euro (incl.btw)
Door de onvoorziene stabiliteitsproblemen, bijkomende brandweereisen, niet voorziene posten in de bestekken, herzieningsbedragen (te voorzien volgens bestek), … zijn er nog per perceel meerkosten.
Wat is een herzieningsbedrag/herzieningsformule = In de tijdspanne tussen de offerte en de uiteindelijke uitvoering van een opdracht kunnen de lonen en sociale lasten, en de prijzen van materialen, grondstoffen en producten wijzigen. Om met deze schommelingen rekening te kunnen houden, werk je met een "herzieningsformule". Dit is mee opgenomen in het uitgeschreven bestek.
Perceel 01 (ruwbouwwerken):
Verrekeningen (meerwerken): 391.713,57 euro (incl.btw) waarvan 233.178,80€ (termijnverlening werfinrichting Reynders) al reeds op de GR geweest is.
Herzieningsbedrag: 211.450,26 euro (incl.btw)
Totaal meerkosten: 603.163,82 euro (incl.btw)
Gunning: 5.775.241,40 euro (incl.btw)
Totaal Perceel 01 (ruwbouwwerken): 6.378.405,22 euro (incl.btw)
Dit is een stijging van 10,44% tov de gunning.
Perceel 02 (elektriciteit & lift):
Verrekeningen (meerwerken): 0€ incl.btw
Herzieningsbedrag: 11.618,73€ incl btw
Totaal meerkosten: 11.618,73€ incl btw
Gunning: 647.439.42€ incl. btw
Totaal Perceel 02 (elektriciteit & lift): 659.058,15€ incl btw
Dit is een stijging van 1,79% tov de gunning.
Perceel 03 (HVAC & sanitair):
Verrekeningen (meerwerken): 7.671,94€ incl.btw
Herzieningsbedrag: 12.226,90€ incl btw
Totaal meerkosten: 19.898,84€ incl btw
Gunning: 1.432.979,69€ incl. btw
Totaal Perceel 03 (HVAC & sanitair): 1.452.878.53 euro (incl.btw)
Dit is een stijging van 1,39% tov de gunning.
Perceel 04a (schrijnwerk):
Verrekeningen (meerwerken): 0 euro (incl.btw)
Herzieningsbedrag: 249,08 euro (incl.btw)
Totaal meerkosten: 249,08 euro (incl.btw)
Gunning: 726.617.39 euro (incl.btw)
Totaal Perceel 04a (schrijnwerk): 726.866,46 euro (incl.btw)
Dit is een stijging van 0,03% tov de gunning.
Perceel 04b (restauratie/ interieur):
Verrekeningen (meerwerken): 95.652,10 euro (incl.btw)
Herzieningsbedrag: 13.122,74 euro (incl.btw)
Totaal meerkosten: 108.774,84 euro (incl.btw)
Gunning: 834.618,59 euro (incl.btw)
Totaal Perceel 04b (restauratie/ interieur): 943.393,43 euro (incl.btw)
Dit is een stijging van 13,03% tov de gunning.
Perceel 04c (dak&gevel):
Verrekeningen (meerwerken): 0 euro (incl.btw)
Herzieningsbedrag: 112,06 euro (incl.btw)
Totaal meerkosten: 112,06 euro (incl.btw)
Gunning: 545.435,33 euro (incl.btw)
Totaal Perceel 04c (dak&gevel): 545.547,39 euro (incl.btw)
Dit is een stijging van 0,02% tov de gunning.
Perceel 05 (speelplaats):
Verrekeningen (meerwerken): 0 euro (incl.btw)
Herzieningsbedrag: 0 euro (incl.btw)
Totaal meerkosten: 0 euro (incl.btw)
Raming: 588.430,49 euro (incl. btw)
Totaal Perceel 05 (speelplaats): 588.430,49 euro (incl.btw)
Totaal project: 11.513.046,99 euro (incl.btw)
Waarvan 227.904,44 euro het herzieningsbedrag is en waarvan de meerwerken komen op 743.817,38 euro (waarvan 233.178,80 euro (termijnverlening werfinrichting Reynders) al reeds op de GR geweest is)
Voor het verder verloop van de werken in 2025 zal er nog een geraamd budget van 250.000 euro (incl..btw) voorzien dienen te worden om te gebruiken voor het herzieningsbedrag te betalen. Hier boven op dient men nog een geraamd budget van 250.000 euro (incl.btw) te voorzien om onvoorziene kosten te kunnen bufferen.
De studiebureaus (architect nieuwbouw, architect restauratie, ingenieursbureau stabiliteit, technieken, …) kosten momenteel 989.294,80 euro (incl.btw). Er wordt geraamd dat hier in 2025 nog 300.000 euro (incl.btw) extra nodig zal zijn. Dit komt dan op een totaal van 1.289.294,80 euro (incl.btw). Dit is 9.69% op het totaal project.
Door de bijkomende onvoorziene kosten, het herzieningsbedrag en studiekosten dient men een extra budget van 1.800.000 euro (incl.btw) te voorzien in het meerjarenplan.
Het totaal uitgevoerd project incl de studiekosten zal een kostprijs hebben van 13.302.341,79 euro (incl.btw).
De aanleg van de site van de KUL is niet mee opgenomen in deze berekening. Omdat deze werken deels nog in 2026 zullen uitgevoerd worden is er een deel van de budgetten geschrapt. Voor dit project is er in het meerjarenplan 2025 nog een 440.076,61€ voorzien en zal er in het nieuwe MJP van 2026-2031 500.000 euro voorzien worden. Dit is een totaal van 940.076,61 euro (incl.btw).
Voor dit project werd een subsidie toegekend door AGION:
Het principeakkoord voor de subsidie dateert van 9 december 2022 voor een subsidiebedrag van 3.107.413,40 euro.
Er werd een verhoging toegekend op 21 november 2024 voor een bedrag van1.038.602,09 euro, waardoor de subsidie vastgelegd wordt op 4.146.015,49 euro.
Voor dit project werd eveneens een subsidie toegekend door het Agentschap Onroerend Erfgoed voor een geraamd bedrag van 528.379,40 euro, opgesplitst als volgt:
Dit komt samen op een totale subsidie van 4.674.394,89€.
De uitgaven werden voorzien in de meerjarenplanning 2020 - 2025.
code |
2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003 |
Omschrijving |
gebouwen |
Actie |
2.1.1.01 |
Beleidsitem |
0800-03 |
Algemene rekening |
2210207 |
Investeringsenveloppe |
IP-003 |
|
|
|
|
Uitgaven |
BETAALDE STATEN - inclusief btw: Perceel 1: Perceel 2: Perceel 3: Perceel 4A: Perceel 4B: Perceel 4C: Perceel 5: |
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
Perceel 1: Perceel 2: Perceel 3: Perceel 4A: Perceel 4B: Perceel 4C: Perceel 5: |
|
|
code |
2.1.1.01/0800-03/1500000/GEMEENTE/CBS/IP-003 |
Omschrijving |
Investeringssubsidies en -schenkingen in kapitaal met vordering op korte termijn |
Actie |
2.1.1.01 |
Beleidsitem |
0800-03 |
Algemene rekening |
1500000Investeringssubsidies en -schenkingen in kapitaal met vordering op korte termijn |
Investeringsenveloppe |
IP-003 |
|
|
|
|
Subsidie |
Voorzien: Perceel 1: 2.586.857,10 (reeds gestort) Perceel 2: nihil Perceel 3: 232.944,18 euro Perceel 4A: 10.781,35 euro Perceel 4B: 57.874,94 euro Perceel 4C: Perceel 5: |
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
AGION |
code |
2.1.1.01/0800-03/1500000/GEMEENTE/CBS/IP-003 |
Omschrijving |
Investeringssubsidies en -schenkingen in kapitaal met vordering op korte termijn |
Actie |
2.1.1.01 |
Beleidsitem |
0800-03 |
Algemene rekening |
1500000Investeringssubsidies en -schenkingen in kapitaal met vordering op korte termijn |
Investeringsenveloppe |
IP-003 |
|
|
|
|
Subsidie |
Voorzien: Perceel 4A (buitenschrijnwerk): Perceel 4B (restauratiewerken interieur): Perceel 4C (restauratieve dak- en gevelwerken):
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
Agentschap Onroerend Erfgoed |
Enig artikel. Gaat akkoord met een verhoging van het budget met 1.800.000 euro (incl.btw) in het meerjarenplan voor het bouwen van een nieuwe school te Pellenberg.
Voor de raad voor mobiliteit en verkeersveiligheid dienen afgevaardigden gekozen te worden.
Voor de raad voor mobiliteit en verkeersveiligheid geldt 1 afgevaardigde per politieke strekking in de gemeenteraad + de voorzitter van de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2010 waarbij het organiek reglement werd goedgekeurd.
Voor de Raad voor mobiliteit en verkeersveiligheid geldt 1 afgevaardigde per politieke strekking in de gemeenteraad + de voorzitter van de gemeenteraad.
geen financiële gevolgen
Enig artikel. Het agendapunt wordt via wijziging van de dagorde afgevoerd en verplaatst naar de volgende zitting.
Voor de adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang dienen afgevaardigden gekozen te worden.
Voor de adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang geldt 1 afgevaardigde per politieke strekking die niet tot de meerderheid behoort.
Decreet Lokaal Bestuur.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2014 waarbij de statuten werden aangepast en het huishoudelijk reglement werden goedgekeurd.
Voor de adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang geldt 1 afgevaardigde per politieke strekking die niet tot de meerderheid behoort.
Enig artikel. Het agendapunt wordt via wijziging van de dagorde afgevoerd en verplaatst naar de volgende zitting.
Voor de adviesraad GECORO dienen afgevaardigden gekozen te worden.
Voor de adviesraad GECORO geldt 1 afgevaardigde per politieke strekking in de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2001 waarbij de statuten werden vastgesteld.
Voor de adviesraad GECORO geldt 1 afgevaardigde per politieke strekking in de gemeenteraad.
geen financiële gevolgen
Enig artikel: Het agendapunt wordt via wijziging van de dagorde afgevoerd en verplaatst naar de volgende zitting.
De gemeente Lubbeek ontving een mail met de uitnodiging voor de Algemene Vergadering op 6 juni 2025. (zie bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.
Agenda:
A. Algemeen
1. Samenstelling van het bureau van de vergadering
2. Uiteenzetting van het verslag van het bestuursorgaan en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024
3. Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de bestuursleden en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024
4. Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2024
5. Bestemming van het resultaat
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2024
7. Ontslagen en benoemingen
8. Goedkeuring van de bezoldigingen - indexering van de bestuurdersvergoedingen
9. Desgevallend: varia
B. Strategie Poolstok 2025-2030
C. Toelichting nieuw beheersreglement
Decreet Lokaal Bestuur
Raadslid Jan Dewinter werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger in de buitengewone vergadering van Poolstok en raadslid Martine Dierickx werd aangesteld als plaatsvervanger.
Artikel 1. Keurt de agenda van de algemene vergadering van Poolstok op 6 juni 2025 goed.
Art. 2. Mandateert raadslid Jan Dewinter met als plaatsvervanger Martine Dierickx.
Art. 3. Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Poolstok.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 24 maart 2025.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 7 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Zenne-Dijle die op 19 juni 2025 plaatsheeft in Feestzalen Het Posthof, Posthofstraat 20 te 3300 Tienen.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente op digitale wijze op 8 april 2025 ter beschikking werd gesteld.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Pascale Alaerts werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger en Gilberte Muls als plaatsvervanger in de algemene vergadering tot het einde van de legislatuur.
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle d.d. 19 juni 2025:
1. a) Kennisneming verslagen van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
b) Kennisneming verslagen van het voormalige PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
2. a) Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
b) Goedkeuring van de jaarrekening van het voormalige PBE afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) en het voormalige PBE met betrekking tot het boekjaar 2024.
5. Aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven) activiteiten.
6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Iverlek en het voormalige PBE tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius Zenne-Dijle 2025-2030.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
Art. 2. De vertegenwoordiger van de gemeente, Pascale Alaerts met als plaatsvervanger Gilberte Muls, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle op 19 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De uitnodiging d.d. 15 april 2025 van Interleuven voor de algemene vergadering op 18 juni 2025. (bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.
Dagorde:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 19 maart 2025
3. Verslag over de activiteiten 2024
4. Jaarrekening per 31-12-2024 en verslag van de commissaris-revisor
5. Verwerking van de resultaten krachtens art. 44 van de statuten
6. Kwijting te verlenen aan bestuurders en commissaris-revisor
7. Diversen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 432 dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers en deze voor de vereniging rechtstreeks worden aangewezen door de raad van bestuur uit hun leden en dat het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Martine Dierickx werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Pascale Alaerts als plaatsvervanger.
Artikel 1. Keurt de agenda van de algemene vergadering op 18 juni 2025 goed.
Art. 2. Mandateert Martine Dierickx met als plaatsvervanger Pascale Alaerts om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Interleuven.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Riobra.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 12 maart 2025.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 4 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Riobra die op dinsdag 24 juni 2025 plaatsheeft in De Victorie, Kerkdreef 1 te 3210 Linden.
Er werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente op digitale wijze op 4 april 2025 ter beschikking gesteld.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Riobra op 24 juni 2025 goed te keuren.
Davy Suffeleers werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Jeroen Verbinnen als plaatsvervanger.
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 24 juni 2025:
1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels). 3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2024.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
Art. 2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 24 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Op 28 april 2025 ontving het lokaal bestuur van Lubbeek een schrijven van Kanvaz met de uitnodiging voor de algemene vergadering, die zal plaatsvinden op 5 juni 2024. (bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.
Agenda:
1. Verslag van de Raad van Bestuur boekjaar 31/12/2024
2. Verslag van de commissaris boekjaar 31/12/2024
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024
4. Bestemming van het resultaat 2024
5. Kwijting te verlenen aan bestuurders Raad van Bestuur en commissaris
6. Uittredende aandeelhouders
7. Goedkeuring ontwerp intern reglement Algemene vergadering
8. Samenstelling Raad van Bestuur
9. Goedkeuring van de notulen van de vergadering
Decreet lokaal bestuur
Raadslid Liesbeth Smeyers met als plaatsvervanger Rina Robben wordt gemandateerd de agendapunten goed te keuren.
Artikel 1. Keurt de agenda van de algemene vergadering van Kanvaz op 4 juni 2025 goed.
Art. 2. Mandateert Liesbeth Smeyers met als plaatsvervanger Rina Robben om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Kanvaz.
De gemeente Lubbeek ontving op 23 april 2025 de uitnodiging voor de gewone algemene vergadering van IGS Hofheide op 25 juni 2025. (zie bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.
Agenda:
1. Goedkeuring van het verslag van de bijzondere algemene vergadering van 26 maart 2025
2. Vaststelling van de jaarrekening en het jaarverslag 2024
3. Verlenen van kwijting aan de bestuurders en de commissaris
4. Werking van het crematorium
5. Varia
Toegevoegde documenten
1. Verslag van de bijzondere algemene vergadering van 26 maart 2025
2. Verslag van de Raad van Bestuur m.b.t. boekjaar 2024
3. Jaarrekening 2024 4. Auditoordeel m.b.t. boekjaar 2024
Decreet lokaal bestuur
Raadslid Anneleen Devos werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger in de gewone algemene vergadering van Hofheide en raadslid Liesbeth Smeyers werd aangesteld als plaatsvervanger.
Artikel 1. Keurt de agenda van de gewone algemene vergadering van 25 juni 2025 van IGS Hofheide goed.
Art. 2. Mandateert raadslid Anneleen Devos met als plaatsvervanger Liesbeth Smeyers om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan IGS Hofheide.
Op 2 mei 2025 ontving de gemeente een schrijven van De Lijn met de uitnodiging voor de algemene vergadering van aandeelhouders van De Lijn. (zie bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.
De vergadering vindt plaats op dinsdag 27 mei 2025, om 14.00 uur stipt, in Lamot Congress and Heritage center, Van Beethovenstraat 8/10, 2800 Mechelen.
Omdat deze datum samenvalt met de datum van de gemeenteraad, werd het punt op de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 19 mei 2025 geagendeerd en wordt dit agendapunt in de gemeenteraad van 27 mei 2025 geagendeerd ter bekrachtiging.
Agenda:
1. Verwelkoming en inleiding
2. Mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
3. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
4. Goedkeuring jaarrekening 2024
5. Kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van commissarissen-revisoren voor het boekjaar 2024
6. Aanduiding commissaris-bedrijfsrevisor 2025-2027 - raamovereenkomst voor drie jaar, éénmaal verlengbaar met drie jaar
7. Varia - rondvraag
Decreet Lokaal Bestuur
Walter Vangoidsenhoven werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger en Tania Roskams als plaatsvervanger in de algemene vergadering tot het einde van de legislatuur.
Artikel 1. Het college van burgemeester en schepenen keurt de uitnodiging voor de algemene vergadering van De Lijn op 27 mei 2025 en de agenda goed en bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 mei 2025.
Art. 2. Walter Vangoidsenhoven wordt afgevaardigd als effectief vertegenwoordiger en Tania Roskams als plaatsvervanger in de algemene vergadering van De Lijn.
Art. 3. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de Lijn.
De gemeente Lubbeek ontving een schrijven van CREAT Services dv. met de uitnodiging voor de algemene vergadering van 17 juni 2025. (bijlage)
Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Agenda:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5.a. goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
Het decreet lokaal bestuur
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de algemene vergadering van CREAT Services dv. op 17 juni 2025 goed te keuren.
Ivan Vanderzeypen werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Jeroen Verbinnen als plaatsvervanger in de algemene vergadering.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de agenda van de Algemene Vergadering van 17 juni 2025 van CREAT Services dv. goed.
Art. 2. Mandateert raadslid Ivan Vanderzeypen met als plaatsvervanger Jeroen Verbinnen.
Art. 3. Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan CREAT Services dv.
De gemeente Lubbeek kreeg een schrijven van IGO met de uitnodiging voor de algemene vergadering van vrijdag 27 juni 2025. Deze gaat door om 17u30 op IGO div, De Vunt 17, 3220 Holsbeek. (bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
1. Goedkeuring verslag buitengewone Algemene Vergadering van 21/3/2025
2. Aanstelling van de commissaris-revisor Vyvey & Co
3. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2024, inclusief kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor) (document 1 en bijlagen)
4. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div jaar 2024 (document 2)
5. Aanstelling leden van het algemeen comité (document 3)
• Voor gemeente Begijnendijk:
o Effectief lid: David Janssens
o Plaatsvervanger: Bob Michiels
• Voor OCMW Begijnendijk
o Effectief lid: Dirk Goossens
o Plaatsvervanger: Ann Danckers
• Voor gemeente Hoegaarden
o Effectief lid:
o Loes Ginckels
6. Varia
Decreet lokaal bestuur
Geert Bovyn met als plaatsvervanger Tom Harding wordt gemandateerd de agendapunten goed te keuren.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de agenda van de de algemene vergadering van 27 juni 2025 goed.
Art. 2. Geert Bovyn met als plaatsvervanger Tom Harding wordt gemandateerd de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan IGO div.
De gemeente Lubbeek ontving een schrijven van CREADIV met de uitnodiging voor de algemene vergadering van 9 mei 2025. (zie bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.
De naamloze vennootschap CREADIV houdt haar Algemene Vergadering op vrijdag 9 mei 2025 om 16 uur in De Hoorn, Sluisstraat 79 te 3000 Leuven.
Agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2024
3. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 Goedkeuring van de winstverdeling
4. Kwijting aan bestuurders en commissaris
5. Ontslag en benoeming bestuurders
6. Rondvraag
De gemeente dient een afgevaardigde en plaatsvervanger aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van CREADIV.
Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad Lubbeek dient de agenda van de algemene vergadering van CREADIV op 9 mei 2025 goed te keuren.
Tania Roskams wordt voorgedragen als effectief vertegenwoordiger en Davy Suffeleers als plaatsvervanger.
De agenda en de afvaardiging werden in het college van burgemeester en schepenen van 5 mei 2025 goedgekeurd.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van CREADIV op 9 mei 2025 goed.
Art. 2. Tania Roskams wordt voorgedragen als effectief vertegenwoordiger en Davy Suffeleers als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen voor de hele legislatuur.
Art. 3. bekrachtigt het besluit van het college van burgmeester en schepenen van 5 mei 2025.
De gemeente ontving een schrijven van Cipal dv met de uitnodiging voor de algemene vergadering op 24 juni 2025. (bijlage)
Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Agenda:
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De statuten van Cipal.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Raadslid Martine Dierickx werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger in de buitengewone vergadering van Cipal en raadslid Jeroen Verbinnen werd aangesteld als plaatsvervanger.
Artikel 1. Keurt de agenda van de gewone jaarlijkse algemene vergadering van Cipal dv op 24 juni 2025 goed.
Art. 2. Mandateert raadslid Martine Dierickx, met plaatsvervanger Jeroen Verbinnen, om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Cipal dv.
De gemeente Lubbeek ontving een schrijven van EthiasCo met de uitnodiging van hun gewone Algemene Vergadering. (zie bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.
De Gewone Algemene Vergadering van EthiasCo vindt plaats, in digitale vorm, op donderdag 12 juni 2025 om 10 uur, conform artikel 23, lid 8 van de statuten.
De stemming gebeurt op afstand via ons online platform.
Agenda: 1. Verslag van de Raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekening op 31/12/2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend)
3. Kwijting aan de bestuurders
4. Kwijting aan de commissaris
5. Statutaire benoemingen - Client Board
Uw entiteit bezit 2 aandeel(-delen), gelijk aan evenveel stemmen.
Decreet lokaal bestuur
Raadslid Pascale Alaerts werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van EthiasCo.
Artikel 1. Keurt de agenda van de gewone jaarlijkse algemene vergadering van EthiasCo op 12 juni 2025 goed.
Art. 2. Mandateert raadslid Pascale Alaerts om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan EthiasCo
Raadslid Hugo Simoens (cd&v) stelt een vraag aan schepen An Wouters over de kinderopvang in Lubbeek.
Wat betreft plaatsen in crèches zakt Lubbeek van Lubbeek zakt van 36 plaatsen/100 kinderen naar 30,5/100 kinderen in de voorschoolse leeftijd. - VL gemiddelde is 45/100.
Afgelopen legislatuur werden er reeds verschillende initiatieven genomen op aangeven van de schepen. Tot nu toe zonder succes. Wat zal het gemeentebestuur doen om de situatie te verbeteren?
Schepen Wouters antwoordt: de gemeente neemt wel degelijk heel wat initiatieven om meer opvangplaatsen te creëren. Bij de vorige ronde werden slechts 4 plaatsen aan Lubbeek toegewezen waarvan er uiteindelijk maar 1 werd ingevuld. Het aanbod met 4 plaatsen was niet rendabel. Bij de laatste toewijzing heeft Lubbeek 14 extra plaatsen gekregen. Het is nu wachten op de oproep om deze plaatsen ook effectief te kunnen toewijzen. We ontvangen uit de sector de feedback dat voor nieuwe initiatieven 28 plaatsen zouden nodig zijn. Met 14 extra plaatsen zal het nog niet evident zijn om een grote stap vooruit te zetten. De gemeente is altijd in nauw overleg gegaan met de sector en zal dat ook nu blijven doen om de kansen dat de toegewezen plaatsen ingevuld worden te maximaliseren. De gemeente is hierover in overleg met verschillende partijen.
Raadslid Hugo Simoens (cd&v) stelt een vraag aan waarnemend burgemeester Davy Suffeleers over de zoektocht naar de dementerende man.
Waarom is de straatverlichting niet aangezet voor de nachtelijke zoektocht?
De burgemeester antwoordt: de vraag is terecht. Dit werd ook besproken met de politie. Zij geven aan dat zij aan het zoeken waren met de helikopter en dat de straatverlichting op dat vlak niet echt een verschil zou maken. We hebben naar aanleiding van de vraag ook contact opgenomen met Fluvius. Als het het een klein en goed afgebakend gebied is dan kunnen zij in principe binnen de paar uur de verlichting aanschakelen. Dat moet wel manueel gebeuren zolang als het project van de verledding niet afgerond is.
Raadslid Smeyers (Groen) stelt een vraag aan schepen Vangoidsenhoven over het vervoersplan van De Lijn.
1. enkele burgers dienden een verzoekschrift in om gehoord te worden op de gemeenteraad. Dit is geweigerd door de gemeente, ze mogen wel op gesprek gaan bij 2 schepenen. Waarom is dat geweigerd/niet ontvankelijk verklaard? Kan een transparant open gesprek net geen meerwaarde zijn gezien het belang voor heel wat inwoners?
2. we lazen dat er een motie is ingediend bij de Lijn omtrent nieuwe schrappingen van buslijnen vanaf 1 juli door gemeenten van de Vervoerregio Leuven. In de VRT staat 'alle gemeenten', in het Nieuwsblad '2/3de van de gemeenten. Is Lubbeek hierbij? En wordt Lubbeek ook getroffen door een schrapping of vermindering van lijnen of haltes en zoja, welke?
Raadslid Vangoidsenhoven antwoordt: het verzoekschrift van de burgers behoorde niet tot de bevoegdheid van de gemeenteraad. De indieners werden daarom doorverwezen naar de huidige en de vorige schepen. Zij worden wel degelijk gehoord.
Raadslid Ellen Lammens (cd&v) stelt een vraag aan schepen Walter Vangoidsenhoven over Mobiliteit: voetgangerszone Kerkdreef Linden.
Linden centrum is, mede dankzij de speeltuin en de handelszaken, een drukbezochte locatie. Zeer regelmatig duiken er wagens op aan de kerk die dan merken dat ze vast zitten, beginnen manoeuvreren,... vaak ook aan een te hoge snelheid. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties. Er staan ook vaak wagens geparkeerd binnen de zone.
De zone daar is een voetgangerszone, maar blijkbaar is dat niet voor iedereen duidelijk of gekend.
- Onlangs werden de kasseien rond de verzinkpaal aan het kerkhof opengebroken en opnieuw gelegd. Wordt de verzinkpaal opnieuw in gebruik genomen?
- Komt de politie regelmatig eens langs om de situatie te bekijken? Zeker wanneer er evenementen zijn.
- De website van de voetbalclub vermeldt het adres in de Kerkdreef. Mensen die dit ingeven in hun gps dreigen verkeerd te rijden. Kan de suggestie worden gedaan om bijkomend de verwijzing naar (het adres van) de parking langs de kerk op te nemen?
Bijkomend: de verkeersborden die aanduiden dat de rode strook in de Kerkdreef een gemengd fiets-/voetpad is, zijn verdwenen. Kunnen deze opnieuw geplaatst worden a.u.b.?
Raadslid Vangoidsenhoven antwoordt: het betreft inderdaad een voetgangerszone waarin men geacht wordt zich niet te begeven. We zullen dan vaker moet handhaven om ervoor te zorgen dat de burgers zich daar ook effectief aan houden. We stellen voor om dit vanuit de gemeente te vragen aan de politie. Wat betreft de paal wordt deze voorlopig niet hersteld. Bijkomende bebording zal wel worden geplaatst en de border werden besteld.
Raadslid Ellen Lammens (cd&v) stelt een vraag aan schepen Walter Vangoidsenhoven over De Lijn.
Naar goede gewoonte informeer ik graag nog eens naar de stand van zaken rond het dossier van De Lijn. Is er intussen al reactie gekomen van De Lijn op de pogingen tot contact?
Recent werden we nog extra verontrust door een artikel op vrt nieuws dat zegt dat er (opnieuw) een nieuwe dienstregeling bij De Lijn zou komen. "Eind mei zal De Lijn de nieuwe dienstregeling bekendmaken. Over heel Vlaanderen zullen buslijnen dan geschrapt of gewijzigd worden. Ook in Vlaams-Brabant staan enkele veranderingen op til. Vervoerregio Leuven werd al op de hoogte gebracht van de nieuwe dienstregeling, die op 1 juli van start zal gaan."
--> aangezien wij lid zijn van die Vervoerregio: hebben die wijzigingen impact op Lubbeek?
Er staat ook in het artikel dat een motie werd ingediend namens alle gemeenten in de Vervoerregio. Klopt dit?
Kan deze bijkomende wijziging gebruikt worden om de bezorgdheden en klachten van onze gemeente en haar inwoners rond de eerste reeks wijzigingen (nogmaals) bij De Lijn in herinnering te brengen en om een gesprek te vragen?
Raadslid Vangoidsenhoven antwoordt: voor Lubbeek zouden er geen nieuwe wijzigingen zijn. Het is via de verschillende overlegmomenten ook duidelijk dat er voor individuele wensen van gemeenten bij de lijn op dit moment geen onderhandelingsruimte is.
Raadslid Pieter Willems (cd&v) stelt een vraag aan waarnemend burgemeester Davy Suffeleers over meerjarenplanning.
Is er al enige duidelijkheid over wanneer de meerjarenplanning naar de gemeenteraad zal komen?
De burgemeester antwoordt: de meerjarenplanning zal in december goedgekeurd worden. Het bestuursakkoord met daarin de plannen voor de komende bestuursperiode zal naar alle verwachting tegen juni naar de raad komen.
Raadslid Silvana Valente (Groen) stelt een vraag aan schepen Walter Vangoidsenhoven over de verkeersveiligheid aan de Wolvendreef.
Het begon met een vraag rond verkeersveiligheid n.a.v. het ongeluk aan de Wolvendreef tijdens de gemeenteraad van februari 2025. Een Groen-voorstel om spiegels te plaatsen op deze en gelijkaardige gevaarlijke kruispunten volgde tijdens de gemeenteraad van april 2025. Telkens was het antwoord 'Het onteigenen van de oude fietsenwinkel staat op de to do lijst van het AWV'.
Wat is er gebeurd tussen nu en de vorige gemeenteraad waar u dat opnieuw bevestigde, maar dat er eigenlijk al een openbaar onderzoek uithing voor nieuwe gebouwen? Heeft de gemeente de kans genomen om impact te hebben op de verkeersveiligheid?
Raadslid Vangoidsenhoven antwoordt: over een lopend vergunningsdossier kan er vanuit de raad tijdens de procedure geen standpunt ingenomen worden.
De voorzitter sluit de zitting op 27/05/2025 om 22:32.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Geert Bovyn
Voorzitter