De voorzitter opent de zitting op 27/06/2023 om 20:23.
De notulen van de gemeenteraad op 30 mei 2023 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 30 mei 2023 goed.
Liesbeth Smeyers vraagt via mail (zie bijlage) om de heer Wouter Gevaerts te vervangen door de heer Wim Vandooren. De heer Wouter Gevaerts was afgevaardigde voor Groen in de LOK adviesraad.
De nieuwe gemeentewet
Decreet Lokaal Bestuur
De heer Wouter Gevaerts wordt vervangen door de heer Wim Vandooren als effectief afgevaardigde voor Groen in de LOK adviesraad.
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De heer Wouter Gevaerts te vervangen door de heer Wim Vandooren als effectief afgevaardigde voor Groen in de LOK adviesraad.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan de LOK adviesraad.
Volgens het HHR van de BKO moeten de bedragen van de ouderbijdragen jaarlijks verhoogd worden op 1 januari met de procentuele stijging van het gezondheidsindexcijfer van 1 oktober van het vorige kalenderjaar en 1 oktober van het kalenderjaar daarvoor. Tegelijk moeten de maximum bedragen van het Agentschap Opgroeien gerespecteerd worden. Er zijn geen minimum bedragen meer, dit door de invoering van het BOA-decreet. Ook de bedragen die als criteria genomen worden bij het al dan niet toestaan van sociaal tarief vallen onder deze indexatie.
Vanaf januari 2023 zijn de maximum bedragen (ouderbijdragen) als volgt:
Gezondheidsindexcijfer van 1 oktober 2022 = 9,68% (zie mail Leen Walravens van 16 december 2022 in bijlage)
Voor- en naschoolse opvang |
Volledige dag (langer dan 6u) |
Halve dag (tussen 3u en 6u) |
Verblijf minder dan 3u |
||||
Min. |
Max. |
Min. |
Max. |
Min. |
Max. |
Min. |
Max. |
/ |
/ |
/ |
16,57 |
/ |
8,3 |
/ |
5,51 |
Prijzen BKO voor indexering:
Gewoon tarief:
Voor- en naschoolse opvang |
Volledige dag (langer dan 6u) |
Halve dag (tussen 3u en 6u) |
Verblijf minder dan 3u |
Prijs per begonnen half uur |
Ouderbijdrage |
Ouderbijdrage |
Ouderbijdrage |
1,34 |
14,83 |
7,44 |
4,93 |
Sociaal tarief:
Aantal kinderen |
Belastbaar inkomen twee-oudergezinnen |
Belastbaar inkomen een-oudergezin |
1 |
34026 |
28029 |
2 |
36030 |
30030 |
3 |
38034 |
31629 |
3+ |
40034 |
33228 |
Prijzen BKO na indexering – 1 september 2023: Prijzen BKO na indexering (+9,68%)
Gewoon tarief:
Voor- en naschoolse opvang |
Volledige dag (langer dan 6u) |
Halve dag (tussen 3u en 6u) |
Verblijf minder dan 3u |
Prijs per begonnen half uur |
Ouderbijdrage |
Ouderbijdrage |
Ouderbijdrage |
1,47 |
16,27 |
8,16 |
5,41 |
Sociaal tarief:
Aantal kinderen |
Belastbaar inkomen twee-oudergezinnen |
Belastbaar inkomen een-oudergezin |
1 |
37320 |
30742 |
2 |
39518 |
32937 |
3 |
41716 |
34691 |
3+ |
43909 |
36444 |
Op basis van de bijgevoegde kindcijfers, stellen we voor om de openingsuren naschools als volgt aan te passen. De aanpassingen werden aangeduid in het vet.
|
Lubbeek |
Linden |
Binkom |
Pellenberg |
gewone schooldagen |
7:00 tot 8:30 u 16:00 tot 18:30 u |
7:00 tot 8:30 u 16:00 tot 18:30 u |
7:00 tot 8:30 u 16:00 tot 18:30 u |
7:00 tot 8:30 u 16:00 tot 18:30 u |
woensdag |
7:00 tot 8:30 u 11:45 tot 18:30 u |
7:00 tot 8:30 u 11:45 tot 18:00 u |
7:00 tot 8:30 u 11:45 tot 13:00 u |
7:00 tot 8:30 u 11:45 tot 17:00 u |
vrijdag |
7:00 tot 8:30 u 15:15 tot 18:30 u |
7:00 tot 8:30 u 15:15 tot 18:30 u |
7:00 tot 8:30 u 15:15 tot 18:30 u |
7:00 tot 8:30 u 15:15 tot 18:30 u |
Op schoolvrije- en vakantiedagen vindt de opvang plaats in de BKO lokalen van gemeentelijke basisschool De STip in Linden: 7 tot 18:30u.
Momenteel sluit de opvang naschools en op schoolvrije- en vakantiedagen om 19u.
In navolging van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 januari 2023 en de gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2023 - jeugd - HHR Grabbel & Swap op het Plein - goedkeuring, wordt de werking van het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO), tijdens de maanden juli en augustus geïntegreerd in de werking van de Grabbel &Swap, die beiden doorgaan in GBS De Stip, Linden.
Vanaf 16 augustus tot en met 31 augustus vindt er geen Grabbel & Swap plaats, aangezien tijdens deze periode de accommodatie wordt schoongemaakt door de poetsfirma. Tijdens deze periode zal de werking van het IBO, onder de gewone vorm, plaatsvinden in de BKO lokalen van Pellenberg.
Het HHR (zie bijlage) werd in die zin aangepast onder punt 1.2.
Decreet Lokaal Bestuur
BOA decreet van 27 juni 2019 (de organisatie van de buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten)
Art. 25 van het besluit van de Vlaamse regering van 16 mei 2004 houdende de voorwaarden voor erkenning en attest van toezicht en het kwaliteitsbeleid voor de buitenschoolse gezinsopvang en groepsopvang.
Art. 30 van het subsidiebesluit van de Vlaamse regering van 16 mei 2014 voor buitenschoolse opvang: minima en maxima prijzen.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 februari 2019: aanpassing van het huishoudelijk reglement van de buitenschoolse kinderopvang naar aanleiding van online inschrijvingssysteem
Gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2023 - jeugd - HHR Grabbel & Swap op het Plein - goedkeuring
Collegebeslissing van 30 januari 2023: integratie werking IBO - Grabbel
Rekening houdend met de indexering van de ouderbijdragen, wordt het bijgevoegde huishoudelijk reglement van de buitenschoolse kinderopvang aangepast. De ouderbijdragen - vermeld onder rubriek 3.1 - worden verhoogd met 9,68%.
Dit conform de normen van Opgroeien in verband met de financiële bijdrage van het gezin voor IBO's en het subsidiebesluit van de Vlaamse regering van 16 mei 2014.
De barema's voor sociaal tarief worden verhoudingsgewijs aangepast.
Op basis van de kindcijfers (zie bijlage) worden de openingsuren aangepast. Openingsuren tot 18.30 u, maken het bovendien mogelijk om de ochtend- en avondploeg te laten overlappen waardoor de begeleid(st)ers van de buitenschools kinderopvang het middagtoezicht in de scholen maximaal kunnen ondersteunen. Het zorgt bovendien voor een betere balans tussen werk en privé.
De integratie van het IBO met de Grabbel & Swap kadert volledig in de opdracht van het lokaal bestuur, zoals uitgeschreven in het BOA-decreet.
In 2019 werd het BOA-decreet - de organisatie van de buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten - goedgekeurd door het Vlaamse Parlement.
Het decreet BOA kent volgende opdrachten tot aan het lokaal bestuur:
- Het opnemen van de regierol als het gaat over BOA. Er wordt verwacht dat elk lokaal bestuur een beleid ontwikkelt binnen de strategische meerjarenplanning. Het volgt daarbij de doelstellingen van het decreet BOA.
- De besteding en verdeling van de van de beschikbare financiële, personele, logistieke en infrastructurele middelen.
De Vlaamse Overheid vraagt de lokale besturen om een lokaal buitenschools beleid uit te tekenen rond buitenschoolse kinderopvang en activiteiten (BOA), samen met de verschillende partners vanuit onderwijs, welzijn, cultuur, jeugd en sport.
Deze opdrachten worden vertaald naar twee Vlaamse beleidsprioriteiten:
- De regierol vervullen in functie van het geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten en de samenwerking organiseren;
- De kleuteropvang met een kwaliteitslabel financieren.
De dagelijkse werking, zoals bepaald in het HHR van de Grabbelpas & Swap, dient als leidraad dienen voor beide initiatieven.
Zie Feiten en Context wat de aanpassing van de ouderbijdragen betreft.
De ouderbijdragen van de vakantieopvang van 1 juli tot en met 15 augustus worden gegenereerd door de Grabbelpas & Swap.
Artikel 1. Het aangepaste huishoudelijk reglement van de buitenschoolse kinderopvang - IBO Lubbeek en Binkom/ gemelde opvang Pellenberg en Linden, goed te keuren zoals voorgesteld en dit met ingang van 1 september 2023.
Art. 2. De gebruikers van de buitenschoolse kinderopvang - IBO Lubbeek/Binkom en gemelde opvang Pellenberg - via de gemeentelijke website, het online inschrijvingsplatform van de buitenschoolse kinderopvang en de scholen op de hoogte te brengen van de wijzigingen.
Art. 3. Het huishoudelijk reglement van de buitenschoolse bekend te maken conform art. 285, 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur
De jaarrekening vormt het sluitstuk van de jaarlijkse cyclus, waarbij gerapporteerd wordt over de inhoudelijke realisaties, de financiële gevolgen van het gevoerde beleid op budgettair en algemeen boekhoudkundig vlak en de totale financiële toestand van de gemeente en het OCMW. De verschillende deelrapporten zoals voorgeschreven in de BBC-regelgeving maken samen de jaarrekening uit.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Zodra het bestuur het ontwerp van de jaarrekening aan de raadsleden bezorgt, stelt het hen ook de bijbehorende documentatie ter beschikking. Deze documentatie biedt de raadsleden achtergrondinformatie bij de jaarrekening.
Vanaf het meerjarenplan 2020-2025 maken de gemeente en haar OCMW geïntegreerde beleidsrapporten. In die context heeft het geen zin om nog een gemeentelijke bijdrage aan het OCMW te berekenen en te tonen in de beleidsrapporten. Beide besturen moeten het eens zijn over de te bereiken doelstellingen en de financiële haalbaarheid van hun gezamenlijk beleid. Conform artikel 274 van het decreet over het lokaal bestuur dient de gemeente er echter wel voor te zorgen dat het OCMW steeds zijn financiële verplichtingen kan nakomen. De regelgeving legt geen berekeningswijze, timing of procedure vast om het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst vast te stellen. Er werden tussen gemeente en OCMW geen vaste afspraken gemaakt over de wijze waarop het bedrag van de tussenkomst wordt bepaald. Dit houdt in dat het bedrag dat in de beslissing over de jaarrekening is opgenomen het voorstel van het uitvoerend orgaan is. Indien de raden hierover dus geen afzonderlijk besluit nemen, is die beslissing impliciet vervat in de beslissing over de vaststelling van de jaarrekening waarin de tussenkomst in kwestie verwerkt is. Er wordt voorgesteld om het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst vast te stellen op het bedrag gelijk aan het verschil tussen het totaal van de opbrengsten en het totaal van de kosten van het boekjaar van het OCMW. Deze boeking is aangewezen om te vermijden dat het OCMW op termijn een negatief netto-actief zou krijgen. Dit is alzo verwerkt in de jaarrekening 2022. Deze berekeningswijze zullen wij ook voor de komende jaren hanteren conform de beslissing van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 29/06/2021 aangaande de jaarrekening 2020.
Het totaal van de opbrengsten voor het OCMW bedraagt voor boekjaar 2022 2.983.497 EUR
Het totaal van de kosten voor het OCMW bedraagt voor het boekjaar 2022 4.440.329 EUR
Het verschil tussen het totaal van de opbrengsten en het totaal van de kosten voor het OCMW bedraagt voor het boekjaar 2022 -1.456.832 EUR, zijnde een tekort.
Dit tekort wordt aangezuiverd door de gemeentelijke tussenkomst. Deze tussenkomst van de gemeente in het OCMW is enkel zichtbaar in de mutatiestaat van het netto-actief (schema T5: de toelichting bij de balans).
De gemeente en haar OCMW vormen samen één rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter twee afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. Slechts in een aantal onderdelen van de jaarrekening komen de cijfers van de gemeente en het OCMW apart tot uiting: schema J3 (realisatie van de kredieten) en het schema T5 (de toelichting bij de balans - deel nettoactief). In de bewoordingen van artikel 249 §3 van het decreet lokaal over het lokaal bestuur wordt expliciet gesproken over het 'deel van het OCMW' en 'het deel van de gemeente'. Dit is vooral om duidelijk te maken dat de raad voor maatschappelijk welzijn eigenlijk geen uitspraak kan doen (of afzonderlijk kan stemmen) over elementen in de beleidsrapporten die exclusief tot de bevoegdheid van de gemeente behoren zoals bijvoorbeeld belastingen. De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn over het OCMW heeft dus enkel betrekking op de transacties van het OCMW die impliciet in de geïntegreerde jaarrekening zijn opgenomen. Hetzelfde geldt over de beslissing van de gemeenteraad over het deel van de gemeente. Daarna keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast. Dat is nodig omdat de gemeente er nog steeds voor moet zorgen dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan voldoen. In theorie zou de gemeenteraad het deel van het OCMW niet kunnen goedkeuren als ze van oordeel is dat de financiële belangen van de gemeente worden geschaad.
De jaarrekening 2022 voor gemeente en OCMW wordt afgesloten met volgende resultaten:
- balanstotaal: 89.407.215 EUR
- overschot van het boekjaar: 41.230 EUR
- beschikbaar budgettair resultaat: 19.353.822 EUR
- autofinancieringsmarge: 2.187.598 EUR
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 171, 176, 249, 250, 251, 252, 260, 261, 262 en 274.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, en de latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 1. De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2022 gemeente en OCMW voor het deel gemeente vast. De staat van opbrengsten en kosten 2022 voor de gemeente heeft een overschot van 1.498.063 EUR, waarvan 1.456.832 EUR verwerkt wordt als de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW en 41.231 EUR verwerkt wordt als het over te dragen overschot van het boekjaar.
Art. 2. De gemeenteraad keurt het deel OCMW van de jaarrekening 2022 gemeente en OCMW zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. De staat van opbrengsten en kosten 2022 voor het OCMW heeft een tekort van 1.456.832 EUR, wat verwerkt wordt als een tussenkomst van de gemeente in het tekort van het boekjaar van het OCMW.
Art. 3. De gemeenteraad stelt de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en OCMW definitief vast.
Art. 4. Het raadsbesluit zal conform de betreffende toezichtregeling aan de toezichthoudende overheid worden toegezonden.
Art. 5. De documenten van de jaarrekening 2022 gemeente en OCMW zullen via het digitaal loket aan de toezichthoudende overheid gerapporteerd worden.
Art. 6. De jaarrekening 2022 wordt binnen de 10 dagen na de vaststelling gepubliceerd op de website met de publicatiedatum.
Decreet Lokaal Bestuur
Besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne
Decreet van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne
Besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2022 tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor het creëren van bijkomende opvangplaatsen voor de tijdelijk ontheemden uit Oekraïne
Enig artikel De gemeenteraad beslist om het retributiereglement van 31 mei 2022 betreffende de collectieve opvang Oekraïense oorlogsvluchtelingen in voormalige kloostersite Lubbeek op te heffen.
De afgelopen jaren werden door de gemeente Lubbeek een aantal engagementen goedgekeurd die een aanzet geven voor het invullen van de doelstellingen voor het SECAP.
Door het klimaatengagement Vlaams-Brabant in het kader van het CoM2030 te ondertekenen (Beslissing CBS 9/9/2019), engageert de gemeente zich om:
• minder CO2 uit te stoten (40% CO2-reductie). Door energie te besparen, het gebruik van fossiele brandstoffen af te bouwen, in te zetten op hernieuwbare energie en door te kiezen voor efficiënte, schone technieken;
• de effecten van de klimaatverandering, zoals hitte, droogte en wateroverlast, te milderen;
• alle relevante achteren te betrekken bij de opmaak en de uitvoering van het lokaal klimaatbeleid;
• zelf het goede voorbeeld te geven.
Door het goedkeuren van deelname aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 door de gemeenteraad (Gemeenteraad 26/10/2021) engageerde de gemeente Lubbeek zich om
Op 25/2/2020 werd de beslissing genomen om de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Vlaams-Brabant te ondertekenen om het SECAP te laten opmaken door de diensten van de provincie. Het SECAP wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
• Art. 2 Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
• De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
• Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken.
• Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
• Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024: Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
• Het provinciaal klimaatbeleidsplan 2040 waarin gesteld wordt dat de provincie Vlaams-Brabant samen met gemeenten, bedrijven, kennisinstellingen, middenveld en burgers wil evolueren naar een klimaatneutraal en klimaatbestendig Vlaams-Brabant tegen 2040.
• Het ondertekenen door de gemeente Lubbeek van het Vlaams-Brabants klimaatengagement in het kader van het burgemeestersconvenant 2030, met het engagement tot een 40% CO2-reductie en het werken aan een mildering van de effecten van klimaatverandering, niet in het minst door het geven van het goede voorbeeld. (Beslissing CBS 9/9/2019)
• Het goedkeuren van deelname aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 door de gemeenteraad (Gemeenteraad 26/10/2021).
• Het ondertekenen door de gemeente Lubbeek van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. [datum? Beslissing CBS?]
• Goedkeuring overeenkomst opmaak SECAP door de provincie Vlaams Brabant (GR 25/2/2020)
• Goedkeuring deeldoelstellingen mitigatie (CBS 28/11/2022)
• Principieel goedkeuren actielijsten om door te sturen voor advies aan GECORO en MAR (CBS 15/5/2023)
• Positief advies MAR (29/5/2023), met suggesties ivm verder participatietraject.
Op 25/2/2020 werd de beslissing genomen om de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Vlaams-Brabant te ondertekenen om het SECAP te laten opmaken door de diensten van de provincie. In de bijlage bij de samenwerkingsovereenkomst werden de principes en beleidsdoelstellingen vastgelegd.
Voor de opmaak van het ontwerp klimaatactieplan baseerde de provincie zich op de resultaten van enkele workshops die in 2021 georganiseerd werden voor gemeentelijke mandatarissen en vertegenwoordigers van de diensten
Uit deze workshops kwam als algemene doelstellingen naar voor:
“Lubbeek streeft naar een drastische vermindering van de CO2-uitstoot en wil maatregelen nemen om de gevolgen van de klimaatverandering op haar grondgebied te temperen.”
Voor mitigatie werd dit:
Voor adaptatie:
Voor de verschillende deeldomeinen uit de bijlage van de samenwerkingsovereenkomst werden tijdens de workshops doelstellingen ontwikkeld.
In 2022-2023 werd verder gewerkt op het ontwerp dat de provincie had opgemaakt.
Meer dan 300 acties uitvoeren is onmogelijk voor de gemeente. Er werd dus een selectie gemaakt op basis van enkele beleidsmatige keuzes.
1. Daartoe kreeg elke acties enkele labels toebedeeld:
2. Met deze gegevens kon een selectie gemaakt worden:
Zo kwamen we tot een lijst van 180 acties. Deze werden gescreend om na te gaan of dit geheel een coherent geheel kan vormen waarbij we willen gaan voor:
- Een klimaatactieplan dat inzet op de verschillende onderdelen (mitigatie, adaptatie, ruimtelijke ordening);
- Waarbij verschillende doelgroepen worden aangesproken;
- We gebruik maken van een mix van instrumenten;
- Mitigatie-acties een zo hoog mogelijke impact hebben.
- En vooral: dat het plan gerealiseerd kan worden
Dit is een heel omvangrijk plan waarvan het resultaat nauw zal samenhangen met een voldoende opvolging en rapportage. Enkele handvaten i.v.m. rapportage worden aangereikt. Voorgesteld wordt om jaarlijks inhoudelijk te rapporteren aan de GR.
Een discussiepunt is ook de participatie bij de uitvoering. De MAR is vragende partij voor een verdere participatie (advies 29/5/2023).
Het voorstel zou zijn om de participatie in te vullen als volgt:
Geen visum vereist
De financiële implicaties van het goedgekeurde SECAP worden jaarlijks geëvalueerd in het kader van de aanpassing van het meerjarenplan de gemeente en het OCMW.
Artikel 1. Neemt kennis van het positief advies van de Commissie Beleidsdomeinen
Art. 2. Keurt het SECAP voor de gemeente Lubbeek goed
De gemeente Lubbeek ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 26/10/2021.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact dient een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden. Deze rapportage wordt goedgekeurd door de gemeenteraad en ingediend bij Agentschap Binnenlands Bestuur. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Het ondertekenen door de gemeente Lubbeek van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
De jaarlijks verplichte rapportage werd opgemaakt volgens het sjabloon van de Vlaamse overheid en wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Geen financiële gevolgen
Enig Artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact
Decreet Lokaal Bestuur
Beslissing van de gemeenteraad van 13 juni 2006 betreffende de goedkeuring van het reglement 'Werkingskosten jeugdverenigingen'
Het is billijk om de jeugdverenigingen die zich belangeloos inzetten voor de animatie en educatie van kinderen en jongeren in hun vrije tijd, een jaarlijkse toelage te geven zodat zij een goede en gezonde werking kunnen garanderen.
De jeugdverenigingen beschikken zelf niet over voldoende financiële middelen om alle onkosten te bekostigen.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Actienummer |
2023/GBB |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | Jeugdsector- en verenigingsondersteuning - 0750-00 |
Algemene rekening + omschrijving | 6493000 - Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen: Werkingstoelagen jeugdverenigingen |
Bedrag uitgave inclusief BTW | 30.250,00 euro |
Aannemer/leverancier/instantie | Toelage aan derden |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | - |
Voorzien krediet | 30.250,00 euro |
Beschikbaar krediet | 30.250,00 euro |
Visum
Geen visum vereist
Artikel 1. Het reglement 'Werkingskosten jeugdverenigingen', als volgt goed te keuren:
Artikel 1:
Binnen de perken van de voorziene kredieten worden er werkingskosten toegekend aan de Lubbeekse jeugdverenigingen, erkend overeenkomstig het gemeentelijk reglement betreffende de erkenningen van jeugdverenigingen goedgekeurd in de gemeenteraadzitting van 26.04.1995, volgens de regels en voorwaarden die hierna worden vastgesteld.
Artikel 2:
De toelage werkingskosten wordt toegekend voor de totale werking gedurende een werkjaar dat loopt van 1 september voorafgaand aan het dienstjaar tot 31 augustus van het dienstjaar waarop de toelage wordt aangerekend.
De toelage werkingskosten wordt onderverdeeld in:
1. een toelage voor milieu en sociaal-maatschappelijke activiteiten;
2. een toelage voor jeugdhuizen en -clubs;
3. een toelage voor afvalophaling;
4. een toelage voor jeugdverenigingen bestaande uit een basistoelage en een werkingstoelage.
1. De toelage voor milieu en sociaal-maatschappelijke activiteiten wordt vastgesteld op 10% van het totale bedrag voor werkingskosten voorzien in het budget van het dienstjaar waarop de toelage is begroot. Er worden maximum 2 activiteiten per dienstjaar per jeugdvereniging of jeugdhuis in aanmerking genomen. Het maximumbedrag dat per vereniging kan verkregen worden, wordt geplafonneerd op 25% van het be-drag voorzien voor dit onderdeel.
Milieuactiviteit: een activiteit die tot doel heeft het milieu te verbeteren door middel van directe acties of door middel van informatie en sensibilisatie van de bevolking.
Sociaal-maatschappelijke activiteit: een activiteit ten dienste van het bevorderen van het algemeen welzijn van de maatschappij door middel van directe acties of door middel van informatie en sensibilisatie van de bevolking.
2. De toelage voor jeugdhuizen wordt vastgesteld op 7% per jeugdhuis van het totale bedrag voor werkingskosten verminderd met het bedrag voor milieu en sociaal-maatschappelijke activiteiten, voorzien in het budget van het dienstjaar waarop de toelage is begroot.
Onder jeugdhuis wordt verstaan elke vereniging die zich richt tot de oudere jeugd en waarvan de werking in hoofdzaak de bedoeling heeft een ontmoetingsplaats te zijn voor de jeugd.
3. De toelage met betrekking tot DifTarophaling wordt vastgesteld op 0,50 euro per ingeschreven lid per werkingsjaar.
4. De toelage voor jeugdverenigingen wordt vastgesteld op het resterende bedrag voor werkingskosten verminderd met het bedrag voor milieu en sociaal-maatschappelijke activiteiten, de toelage voor jeugdhuizen en de toelage met betrekking tot DifTarophaling zoals voorzien in het budget van het dienstjaar waarop de toelage is begroot.
4.1. basistoelage à rato van:
- tweehonderd punten voor elke jeugdvereniging;
- vierhonderd punten voor elke jeugdvereniging met uitsluitend mentaal en/of fysiek gehandicapte leden.
4.2. werkingstoelage à rato van:
- één punt per vergadering: hiervoor komen zowel ledenvergaderingen per leeftijdsgroep als bestuursvergaderingen en leiderskringen in aanmerking;
- een kwart punt per overnachting van een lid op kampen, weekends en gelijkaardige, ingericht door de aanvragende jeugdvereniging of door de overkoepelende organisatie waarbij de jeugdvereniging is aangesloten;
- vijfentwintig punten voor de uitgifte van een tijdschrift.
Het tijdschrift moet minstens drie maal per jaar verschijnen. Telkens dient één exemplaar naar de Lubbeekse jeugddienst verzonden te worden.
- vier punten per deelname aan een kadervormingscursus door leden of leiding van de jeugdverenigingen.
Artikel 3:
De aanvraag dient te gebeuren via het daartoe bestemde aanvraagformulier.
De aanvragen dienen toegezonden te worden aan het college van burgemeester en schepenen vóór 15 september van het dienstjaar waarop de toelage begroot is.
De aanvragen die toekomen na vermelde datum worden niet meer in aanmerking genomen.
Artikel 4:
De ontvangen aanvragen waarop de toelage betrekking heeft worden na behandeling door de jeugddienst overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen. Het college bepaalt binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van het dossier ‘werkingskosten’ het bedrag van de toelage.
Na deze bepaling wordt het dossier overgemaakt aan de financiële dienst zodat de toelage met betrekking tot de werkingskosten ten laatste op de laatste werkdag van het jaar waarop de toelage betrekking heeft kan uitbetaald worden aan de rechthebbende verenigingen.
Artikel 5:
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitkering van de toelage. Indien voor, tijdens of na de behandeling blijkt dat er onjuiste of foute gegevens werden verstrekt, welke betrekking hebben op het toekennen van de toelage, zal deze door middel van alle rechtsmiddelen worden teruggevorderd.
Art.2. Met ingang van 27 juni 2023 het reglement werkingskosten zoals goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 30 augustus 2006 op te heffen en te vervangen door het nieuwe aangepaste reglement.
De overeenkomst heeft betrekking op de organisatie van aangepast vervoer voor mensen die omwille van een beperking ernstige mobiliteitsproblemen hebben, in het bijzonder rolstoelgebruikers die afhankelijk zijn van aangepast vervoer en stappers die geen alternatief hebben. Het betreft vraagafhankelijk vervoer van gang tot gang, 7 dagen op 7, volgens de regels zoals omschreven in de gebruikersbrochure.
In de bestaande samenwerkingsovereenkomst vanaf 20/05/2019 staat opgenomen dat de samenwerking tot doel heeft het aanbod van aangepast vervoer voor inwoners van Vlaams-Brabant te optimaliseren. Alle partijen beseffen dat een samenwerking op financieel en logistiek vlak noodzakelijk is voor de uitbouw van een cliëntgericht en financieel haalbaar aangepast vervoer voor mensen met een beperking. De samenwerking moet een daadwerkelijke meerwaarde bieden en erop gericht zijn de kansen van mensen met een beperking te vergroten door hen meer mobiliteit te geven. De partijen willen hiermee een bijdrage leveren aan het creëren van een aanbod voor personen met een mobiliteitsbeperking binnen het huidige aanbod aangepast vervoer onder het compensatiedecreet en het toekomstige vervoer op maat binnen de basisbereikbaarheid.
In een schrijven van 3 april 2023 vraagt vzw Mobiel om een addendum goed te keuren bij de huidige samenwerkingsovereenkomst.
Het betreft onderstaande wijzigingen:
Bovenop de beloofde jaarlijkse toelagebelofte van 0.19€ per inwoner, zoals voorzien in de samenwerkingsovereenkomst van 20/05/2019 die werd goedgekeurd door de gemeenteraad, verleent de inschrijver een extra jaarlijkse toelagebelofte van 0.11€ per inwoner. De inschrijver engageert zich hiermee om jaarlijks een toelage te voorzien van 0.30€ per inwoner, jaarlijks indexeerbaar. Hiermee zal de realisatie van de doelstellingen die werden vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst meer ondersteund worden. Deze aanpassing van toelage wordt verrekend vanaf januari 2023 via de jaarlijkse factuur die de
dienstverlener aan de inschrijver verzendt.
De aangeboden dienstverlening is sterk afhankelijk van de beschikbaarheid van vrijwilligers en medewerkers die in toepassing van art. 60, §7 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (OCMW-wet) ter beschikking worden gesteld. De inschrijver draagt hieraan bij door personeel in toepassing van voormeld art. 60, §7 van de OCMW-wet, als chauffeur ter beschikking te stellen van de dienstverlener. De dienstverlener stelt voor de chauffeursfunctie een functiebeschrijving en gewenst profiel op, en stelt dit ter beschikking van de inschrijver, zodat deze gericht kandidaat-chauffeurs kan voorstellen aan de dienstverlener. Bij onderbrekingen in de beschikbaarheid van vrijwilligers en medewerkers die in toepassing van art. 60, §7 van de OCMW-wet ter beschikking kunnen worden gesteld, verzekert de dienstverlener de continuïteit van de dienstverlening tot maximaal vier weken.
De samenwerking heeft tot doel het aanbod van aangepast vervoer voor inwoners van Vlaams-Brabant te optimaliseren. Alle partijen beseffen dat een samenwerking op financieel en logistiek vlak noodzakelijk is voor de uitbouw van een cliëntgericht en financieel haalbaar aangepast vervoer voor mensen met een beperking. De samenwerking moet een daadwerkelijke meerwaarde bieden en erop gericht zijn de kansen van mensen met een beperking te vergroten door hen meer mobiliteit te geven. De partijen willen hiermee een bijdrage leveren aan het creëren van een aanbod voor personen met een mobiliteitsbeperking binnen het vervoer op maat binnen de basisbereikbaarheid.
2023/GBB/0911-00/6499020/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Momenteel is er een krediet voorzien van 2850 euro. De nieuwe kost volgens het addendum wordt geraamd op 4472 euro.
De kredieten zullen bijgevolg moeten verhoogd worden bij de eerstvolgende aanpassing MJP.
Enig Artikel. De gemeenteraad gaat akkoord met het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met vzw Mobiel.
Aanleiding
Naar aanleiding van de collegebeslissing van 12 juni 2023 inzake de optimalisatie van de bustoer, moet het dossier van de bustoer nog verder geconcretiseerd worden om een goed systeem te kunnen uitwerken. Hiervoor is er een huishoudelijk reglement opgesteld.
Huishoudelijk reglement
Het huishoudelijk reglement vindt u in bijlage. Dit moet nog verder aangevuld worden van zodra de gegevens van de externe firma gekend zijn.
Dit reglement omvat het beleid, de tarieven, het gebruik van het inschrijfsysteem (account aanmaken, betalingen, wachtlijsten, intekenperiodes), de afspraken omtrent opstapplaatsen en verantwoordelijkheid van alle partijen, verzekeringen en klachtenbehandeling.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 juni 2023 - 2023/CBS/1402 - Schoolbus: Tarieven, HHR en centraal inschrijfsysteem
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 juni 2023 - 2023/CBS/1333 - Optimalisatie van de bustoer
Gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2022 - Aanpassing meerjarenplan en Personeelsformatie 2022/2
Decreet Lokaal Bestuur
Huishoudelijk reglement
Het huishoudelijk reglement moet verduidelijken wie welke verantwoordelijkheid heeft. Zo zal dit reglement verduidelijken wat de taak en de verantwoordelijkheid is van de busbegeleider, de scholen, de gemeente en de ouders.
Verder staan hierin het beleid, de tarieven, het gebruik van het inschrijfsysteem (account aanmaken, betalingen, wachtlijsten, intekenperiodes), de afspraken omtrent opstapplaatsen, verzekeringen en klachtenbehandeling.
Geen financiële impact
Enig artikel. Het huishoudelijk reglement en retributie voor de organisatie van het leerlingenvervoer vanaf schooljaar 2023-2024 wordt goedgekeurd.
Voor het begin van elk schooljaar wordt het schoolreglement, daar waar nodig, aangepast aan de nieuwe regelgeving en de op dat ogenblik geldende afspraken over de bijdrageregeling. In het schoolreglement zijn deze tarieven opgenomen onder hoofdstuk 3.4 §4 'Bijdrageregeling'. Basisscholen moeten een bijdrageregeling vaststellen met een opgave van de verschillende categorieën kosten waarvoor een tussenkomst van de ouders kan gevraagd worden.
De voorgestelde tarieven gaan in op 1 september 2023 en eindigen op 31 augustus 2024.
De retributies voor het gemeentelijk onderwijs worden vastgesteld als volgt:
Kleuteronderwijs:
- soep: € 0,50
- warme maaltijd (enkel hoofdschotel): € 3,20
- boekentoppers kleuters 4boeken /Boektoppers 7 boeken + cd: €20/ € 35
- watergewenning 3de kleuterklas per beurt in zwembad Kessel-lo: € 1,50
- ééndaagse uitstap: de reële kostprijs wordt aangerekend.
Lager onderwijs:
- soep: € 0,50
- warme maaltijd (enkel hoofdschotel): € 3,60
- schooldrank water/ melk: €1
- boekentoppers lager: €20
- National Geographic junior(basic/extra): € 37/€47
- zomerbingel/ vakantiekalender: € 8/ € 12
- Mol en beer-krant: €17,90
- nieuwjaarsbrieven: € 0,80
- aankoop badmuts in zwembad Tienen (verplicht vanuit het zwembad): €2,50
- zwemmen per beurt in zwembad Tienen: €1,1
- zwemmen per beurt in zwembad Kessel-lo: € 1,80
- ééndaagse uitstap: de reële kostprijs wordt aangerekend.
- meerdaagse uitstap: het restbedrag na tussenkomst van de gemeente, het oudercomité en de opbrengsten van activiteiten georganiseerd door de school wordt aangerekend.
Deze retributie is verschuldigd door de ouders of wettelijke voogd van het kind dat gebruik maakt van boven vermelde diensten of goederen.
Gemeentedecreet artikel 42 en 43
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en later wijzigingen, artikel 28 en 37
Omzendbrief BaO/2002/1 - informatie bij de eerste inschrijving en schoolreglement
Collegebeslissing 5 juni 2023 Retributiereglement voor het gemeentelijk onderwijs - schooljaar 2023-2024
Er werd een amendement ingediend door Raf De Canck, fractieleider N-VA in de gemeenteraad:
In het huishoudelijk reglement 'leerlingenvervoer via de schoolbus', staan onder punt 3.1 de tarieven voor het schooljaar 2023 2024 reeds vermeld.
Om redenen van administratieve vereenvoudiging en om eventuele aanpassingen in de toekomst niet administratief te belasten stel ik voor de tarieven van het leerlingenvervoer, zowel deze voor het jaarabonnement als voor een dagrit in het retributiereglement voor het gemeentelijk onderwijs: schooljaar 2023 – 2024 te schrappen.
Er wordt ter zitting verduidelijkt dat het amendement ook betrekking heeft op het busvervoer voor kleuters.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt goed dat er voor de periode met ingang van 1 september 2023 en eindigend op 31 augustus 2024 een gemeentelijke retributie gevestigd wordt op prestaties van het gemeentelijk onderwijs.
Art 2. De retributies voor het gemeentelijk onderwijs worden vastgesteld als volgt:
Kleuteronderwijs:
- soep: € 0,50
- warme maaltijd (enkel hoofdschotel): € 3,20
- schooldrank melk: € 0,40
- boekentoppers kleuters 4 boeken /Boektoppers 7 boeken + cd: € 20,00 / € 35,00
- watergewenning 3de kleuterklas per beurt in zwembad Kessel-lo: € 1,50
- ééndaagse uitstap: de reële kostprijs wordt aangerekend.
Lager onderwijs:
- soep: € 0,50
- warme maaltijd lager (enkel hoofdschotel): € 3,60
- schooldrank melk: € 0,40
- boekentoppers lager: € 20,00
- National Geographic junior(basic/extra): € 37,00 / € 47,00
- zomerbingel/ vakantiekalender: € 8,00 / € 12,00
- Mol en beer-krant: € 17,90
- nieuwjaarsbrieven: € 0,80
- aankoop badmuts in zwembad Tienen (verplicht vanuit het zwembad): € 2,50
- zwemmen per beurt in zwembad Tienen: € 1,10
- zwemmen per beurt in zwembad Kessel-lo: € 1,80
- ééndaagse uitstap: de reële kostprijs wordt aangerekend.
- meerdaagse uitstap: het restbedrag na tussenkomst van de gemeente, het oudercomité en de opbrengsten van activiteiten georganiseerd door de school wordt aangerekend.
Art 3. De retributie is verontschuldigd door de ouders of de wettelijke voogd van het kind dat gebruik maakt van bovenvermelde diensten of goederen.
De vigerende onderwijswetgeving
De vakanties en schoolvrije dagen voor GBS De STip Linden, GBS De STip Binkom en School 3212 Pellenberg worden als volgt bepaald:
Vakanties:
Herfstvakantie: van 30 oktober tot en met 5 november 2023
Kerstvakantie: van 25 december 2023 tot en met 7 januari 2024
Krokusvakantie: van 12 februari tot en met 16 februari 2024
Paasvakantie: van 1 april tot en met 14 april 2024
Dag van de Arbeid: woensdag 1 mei 2024
Hemelvaart: 9 en 10 mei 2024
Pinkstermaandag: 20 mei 2024
Zomervakantie: van 1 juli tot en met 31 augustus 2024
Facultatieve verlofdagen voor GBS de STiP Linden, GBS de STiP Binkom en school 3212 Pellenberg:
maandag 2 oktober 2023
maandag 4 maart 2024
Pedagogische studiedagen GBS De STip Binkom:
donderdag 14 september 2023
woensdag 29 november 2023
woensdag 17 januari 2024
woensdag 20 maart 2024
Pedagogische studiedagen GBS De STip Linden
De pedagogische studiedagen GBS De Stip Linden :
donderdag 14 september 2023
Een woensdag in november 2023 nog verder af te spreken met de externe organisatie
woensdag 31 januari 2024
woensdag 20 maart 2024
Pedagogische studiedagen School 3212 Pellenberg:
donderdag 14 september 2023
woensdag 6 december 2023
maandag 18 maart 2024
De vakanties en schoolvrije dagen werden voorgelegd aan de schoolraad op 14 juni 2023. De schoolraad verklaarde zich unaniem akkoord met het voorstel.
Decreet basisonderwijs 25 februari 1997, artikel 50
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap artikel 4
Collegebeslissing 5 juni 2023 Jaarlijkse vakantie en schoolvrije dagen - GBS De STip Linden, GBS De STip Binkom en school 3212 Pellenberg - Schooljaar 2023-2024
Voor de vakanties en de schoolvrije dagen van schooljaar 2023-2024 werd rekening gehouden met de wettelijke bepalingen en legden de schooldirecteurs Karin Bunckens GBS De STiP Linden, An Courant GBS De STiP Binkom en Kristien Clits school 3212 Pellenberg de overige dagen in onderling overleg vast.
Er werd een amendement ingediend door Raf De Canck, fractieleider N-VA in de gemeenteraad:
In het ontwerp van besluit staat vermeld de pedagogische studiedag GBS De Stip Linden :
“ een woensdag in november 2023 nog verder af te spreken met de externe organisatie”
Inmiddels is de datum bekend en dus stel ik voor deze datum uitdrukkelijk in het besluit te vermelden.
De pedagogische studiedagen GBS De Stip Linden :
Donderdag 14 september 2023
Woensdag 8 november 2023
Woensdag 31 januari 2024
Woensdag 20 maart 2024
Artikel 1. Het schoolbestuur stelt de vakanties en de schoolvrije dagen van GBS De STiP Linden, GBS De STiP Binkom en school 3212 Pellenberg als volgt vast:
Herfstvakantie: van 30 oktober tot en met 5 november 2023
Kerstvakantie: van 25 december 2023 tot en met 7 januari 2024
Krokusvakantie: van 12 februari tot en met 16 februari 2024
Paasvakantie: van 1 april tot en met 14 april 2024
Dag van de Arbeid: woensdag 1 mei 2024
Hemelvaart: 9 en 10 mei 2024
Pinkstermaandag: 20 mei 2024
Zomervakantie: van 1 juli tot en met 31 augustus 2024
Facultatieve verlofdagen voor GBS de STiP Linden, GBS de STiP Binkom en school 3212 Pellenberg:
maandag 2 oktober 2023
maandag 4 maart 2024
Pedagogische studiedagen GBS De STip Binkom:
donderdag 14 september 2023
woensdag 29 november 2023
woensdag 17 januari 2024
woensdag 20 maart 2024
Pedagogische studiedagen GBS De STip Linden
De pedagogische studiedagen GBS De Stip Linden :
Donderdag 14 september 2023
Woensdag 8 november 2023
woensdag 31 januari 2024
woensdag 20 maart 2024
Pedagogische studiedagen School 3212 Pellenberg:
donderdag 14 september 2023
woensdag 6 december 2023
maandag 18 maart 2024
Art. 2. Deelt dit besluit mee aan de directies.
De gemeente ontving op 2 juni 2023 een schrijven van OFP Prolocus met de uitnodiging voor de jaarlijkse algemene vergadering van OFP Prolocus op 23 juni 2023.
Aangezien deze uitnodiging niet tijdig aan de gemeenteraad voorgelegd kan worden, wordt aan het college gevraagd de afgevaardigde te mandateren de agendapunten namens Lubbeek goed te keuren. Tania Roskams werd afgevaardigd in de gemeenteraad van 30 januari 2019. Deze beslissing wordt nadien ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Aangezien de jaarlijkse algemene vergadering van OFP Prolocus plaats vindt op 23 juni 2023 en dit valt voor de gemeenteraad van 27 juni 2023, gaf het college reeds een principieel akkoord voor de agenda en afvaardiging. De gemeenteraad wordt gevraagd dit akkoord te bekrachtigen.
Decreet Lokaal Bestuur
Nieuwe Gemeentewet
Algemeen verloop van de algemene vergadering d.d. 23 juni 2023:
Deel 1) verwelkoming door de voorzitter
Deel 2) plenaire algemene vergadering
Deel 3) toelichting jaarverslag
Deel 4) jaarlijks verslag erkende commissaris
Deel 5) algemene vergadering afzonderlijk vermogen groep Provant
Deel 6) algemene vergadering afzonderlijk vermogen groep VVSG
Deel 7) plenaire algemene vergadering
Artikel 1. Keurt de agenda van de algemene vergadering van OFP Prolocus op 23 juni 2023 goed.
Art. 2. Mandateert raadslid Tania Roskams met als plaatsvervanger Klaas Gutschoven om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan OFP Prolocus.
Art. 4. Agendeert dit punt op de gemeenteraad ter bekrachtiging.
Aangezien deze uitnodiging niet tijdig aan de gemeenteraad voorgelegd kan worden, wordt aan het college gevraagd de afgevaardigde te mandateren de agendapunten namens Lubbeek goed te keuren. Raf De Canck werd afgevaardigd in de gemeenteraad van 30 januari 2019.
Deze beslissing wordt nadien ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Aangezien de jaarlijkse algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV - in vereffening plaats vindt op 28 juni 2023 en de tijd te kort is voor de gemeenteraad van 27 juni 2023, gaf het college reeds een principieel akkoord voor de agenda en afvaardiging.
De gemeenteraad wordt gevraagd dit akkoord te bekrachtigen.
Decreet Lokaal Bestuur
Nieuwe Gemeentewet
Agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening op 28 juni 2023:
1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2022
2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2022
3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2022 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2022
S. Vraagstelling
Artikel 1. Keurt de agenda van de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV - in vereffening op 28 juni 2023 goed.
Art. 2. Mandateert raadslid Raf De Canck met als plaatsvervanger Hugo Simoens om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing en de ingevulde volmacht aan Gemeentelijke Holding NV - in vereffening.
Art. 4.Agendeert dit punt op de gemeenteraad ter bekrachtiging.
Op 8 juni 2023 ontving de gemeente een schrijven van de CV SWaL met de uitnodiging op de (gewijzigde) buitengewone vergadering op 26 juni 2023.
Aangezien deze uitnodiging niet tijdig aan de gemeenteraad voorgelegd kan worden, werd aan het college gevraagd de afgevaardigde te mandateren de agendapunten namens Lubbeek goed te keuren.Liesbeths Smeyers werd afgevaardigd in de gemeenteraad van 30 januari 2019.
De beslissing van het college d.d. 12 juni 2023 wordt nadien ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad van 27 juni 2023.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur artikel 431 en 432;
De agenda onder Hoofdstuk I belangt enkel de aandeelhouders van CNUZ aan die enkele wijzigingen dient door te voeren naar aanleiding van de navolgende fusie. Aangezien alles in één akte wordt opgenomen, wordt dit u puur informatief meegedeeld.
Hoofdstuk I - Buitengewone algemene vergadering CNUZ
1) Afschaffing soorten aandelen en kennisname verslag 5:102 WVV
2) Varia.
3) Volmacht.
Hoofdstuk II - Buitengewone algemene vergaderingen CNUZ, SWAL en Diest Uitbreiding
Artikel 1. Mevrouw Liesbeth Smeyers of haar plaatsvervanger wordt gemandateerd de agendapunten van de algemene vergadering van SWaL d.d. 26 juni 2023 goed te keuren.
Art. 2. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan SWaL.
Art. 3. De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 12 juni 2023.
Gelet op het feit dat de gemeente momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging PBE.
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 24 mei 2023.
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 26 mei 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van PBE die op maandag 28 augustus 2023 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Agendapunt 1 – Kennisneming van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde
Agendapunt 2 – Realisatie van een partiële splitsing door overneming
Overzicht documenten
Voorstel tot partiële splitsing door overneming
Omstandig verslag van de Raad van Bestuur m.b.t. de partiële splitsing door overneming
Ontwerpstatuten van Fluvius Halle-Vilvoorde
Agendapunt 3 - Statutenwijziging Fluvius Zenne -Dijle
Overzicht documenten
Ontwerp van Statutenwijzigingen
Commentaarnota statutenwijziging Fluvius Zenne -Dijle
Agendapunt 4 – Verlening van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur
Gezien het belang van de voorliggende agendapunten, willen we u vragen ons het ondertekende raadsbesluit uiterlijk op 16 augustus 2023 in Pdf-formaat door te mailen naar .
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE d.d. 28 augustus 2023.
Art. 2. De afgevaardigde Ellen Lammens, met plaatsvervanger Hugo Simoens, wordt gemandateerd haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Vanuit het Toekomstforum Halle-Vilvoorde (het burgemeestersoverleg van de regio Halle-Vilvoorde in Vlaams-Brabant) zijn de voorbije 3 weken de colleges van burgemeester en schepenen van de 33 gemeenten uit de regio Halle-Vilvoorde bevraagd of zij zich principieel konden uitspreken voor of tegen de vorming van een nieuwe distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.
De aanleiding hiervoor ligt bij het wetgevende initiatief van eerder dit jaar, waardoor het Energiedecreet is gewijzigd. Deze wijziging houdt in dat distributienetbeheerders die op 1 januari 2023 niet voldoen aan de voorwaarden van het Energiedecreet (distributie van elektriciteit en aardgas voor elke gemeente bij één en dezelfde netbeheerder, die aaneensluitend geografisch gebied met minimum 200.000 aangesloten afnemers moet vormen) uiterlijk op 1 september 2023 aan de VREG moeten aantonen dat ze de nodige (onomkeerbare) beslissingen hebben genomen om tegen 1 januari 2025 aan die voorwaarden te voldoen.
In december vorig jaar hebben 295 steden en gemeenten en 9 distributienetbeheerders daartoe de nodige beslissingen genomen. De 5 gemeenten-deelnemers van de distributienetbeheerder Sibelgas en Sibelgas zelf niet. De nieuwe decretale overgangsregeling laat toe dat ook zij finaal nog het nodige kunnen beslissen om op 1 januari 2025 aan het Energiedecreet te voldoen.
Het Toekomstforum Halle-Vilvoorde heeft daarop aan Fluvius gevraagd de juridische mogelijkheid en haalbaarheid van een aantal scenario's te onderzoeken.
In de schoot van het forum is het scenario van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde naar voor geschoven als voorkeurscenario.
Om het politieke draagvlak voor dit scenario snel na te gaan, werd door het forum beslist om hierover de colleges van burgemeester en schepenen van de 33 gemeenten uit de regio Halle-Vilvoorde te bevragen.
Op dinsdag 25 april 2023 is Fluvius officieel op de hoogte gebracht dat alle 33 bevraagde gemeenten via een besluit van het college van burgemeester en schepenen hun voorkeur hebben uitgesproken.
30 colleges van burgemeester en schepenen van de 33 gemeenten hebben zich ten gunste van het principe van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde uitgesproken. 3 van de 33 gemeenten hebben dat niet gedaan.
Het Toekomstforum had als criterium voor het aantonen van de politieke gedragenheid van het voorkeurscenario in de regio Halle-Vilvoorde aan de overige deelnemers van de potentieel door dit scenario meest geïmpacteerde distributienetbeheerders lverlek en PBE, vooropgesteld dat 75% van de groep lverlek-gemeenten binnen de regio Halle-Vilvoorde en 75% van de groep PBE-gemeenten binnen de regio Halle-Vilvoorde zich principieel positief dienden uit te spreken voor het voorkeurscenario. Dit criterium wordt behaald.
De colleges van burgemeester en schepenen van de 5 gemeenten-deelnemers van de distributienetbeheerder Sibelgas hebben zich unaniem positief uitgesproken voor het voorkeurscenario.
Ook de colleges van burgemeester en schepenen van de 2 gemeenten die behoren tot de referentieregio Halle-Vilvoorde, maar op vandaag deelnemer zijn van de distributienetbeheerder lntergem, hebben zich ten gunste van het voorkeurscenario uitgesproken.
Aan Fluvius is door het Toekomstforum Halle-Vilvoorde gevraagd om hiervoor de nodige voorbereidingen te doen. Fluvius brengt momenteel de impact in kaart van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde met als uitgangspunt dat die gevormd zou worden met de 30 gemeenten die zich via een collegebesluit principieel positief hebben uitgesproken.
De 3 gemeenten die dat niet hebben gedaan, zouden op en na 1 januari 2025 bij de distributienetbeheerder Fluvius Zenne-Dijle blijven.
Hierover zal in alle transparantie op de reeds geplande Raden van Bestuur van lntergem, lverlek, PBE en Sibelgas in de eerste helft van mei ter kennisgeving een toelichting gebeuren.
Uiterlijk einde mei 2023 zal een volledig uitgewerkt voorstel ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Raden van Bestuur van de betrokken distributienetbeheerders, op een extra vergadering die daartoe zal worden bijeengeroepen.
Als dit voorstel door de raden van bestuur wordt goedgekeurd, dan zal in de laatste week van augustus 2023 -dus vóór 1 september - een extra Buitengewone Algemene vergadering van zowel lntergem, als lverlek, als PBE, als Sibelgas worden bijeengeroepen, om te stemmen over dit voorstel.
Tijdens de decretaal voorziene 90 kalenderdagen tussen de extra Raad van Bestuur einde mei en de extra Buitengewone Algemene vergadering einde augustus, zullen de gemeenteraden van de deelnemers zich over het voorstel kunnen uitspreken door het mandaat van hun vertegenwoordiger op de extra Buitengewone Algemene vergadering vast te leggen.
Gelet op de krappe timing zoals bepaald in het Energiedecreet, wordt aan de gemeenteraad verzocht dit punt te voorzien op de agenda van uw gemeenteraad van juni 2023.
Enig artikel. de gemeenteraad dient kennis te nemen van het schrijven van Fluvius System Operator.
De gemeente schafte een aantal jaren geleden voor elke deelgemeente een AED-toestel aan en liet die toestellen plaatsen in de nabijheid van sportaccommodaties. Vele inwoners zijn daarvan niet op de hoogte. Door het plaatsen van wegwijzers naar die toestellen, krijgen ze veel meer aandacht.
Door de aanwezige AED-toestellen te bewegwijzeren komen ze veel meer in beeld. De wetenschap van die aanwezigheid kan levensreddend zijn. Daarom vragen we aan het schepencollege om het nodige te doen om bewegwijzering te voorzien.
Op vraag van schepen Simoens en met goedkeuring van de indieners wordt het agendapunt ter zitting als volgt behandeld:
Ter zitting wordt besproken dat het punt op de commissie van augustus in de diepte zal besproken worden alvorens over te gaan tot de stemming. Het besluit wordt aangepast naar een kennisname en besluit tot bespreking op de commissie
Artikel 1. Kennis te nemen van de vraag naar signalisatie voor de AED toestellen
Art. 2. De vraag ter bespreking voor te leggen aan de commissie beleidsdomeinen.
Raadslid Raf De Canck (N-VA) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over trage wegen:
Er werd in het verleden een dading afgesloten met de heer Van Damme in verband met de trage wegen op het grondgebied van Lubbeek.
Hoe staat het nu met deze dading. Wat is de huidige stand van zaken?
Schepen Roskams antwoordt:
De dading en het open maken van de voetwegen vindt het gemeentebestuur prioritair. Er werd een jaar geleden reeds geïnvesteerd in bijkomende capaciteit om de bevoegde ambtenaar voldoende tijd te geven om zich over de dossiers te ontfermen. Het klopt dat de heer Van Damme 2 ingebrekestellingen gestuurd heeft naar de gemeente. Er is ondertussen een gesprek geweest om de situatie wederzijds te duiden en er werd een vervolgafspraak ingepland met de heer Van Damme. In de tussentijd wordt vanuit de gemeente een schriftelijk antwoord overgemaakt.Er wordt door de vraagsteller nog gesuggereerd om de dading bij de aanpassing van het meerjarenplan op te nemen bij de financiële risico's.
Raadslid Jo Pierson (CD&V) stelt een vraag over de zomerschool:
Wordt er momenteel actief doorverwezen vanuit de lagere scholen? We merken immers in het verdergezet onderwijs (middelbaar) dat heel wat kinderen door overmacht tijdens Corona echt basisstukken gemist hebben, ik denk aan basis rekenen en schrijven. We ondervinden dat scholen dit doorheen het schooljaar niet zo maar rechtgezet krijgen.
Is daar een soort mechanisme in de lerarenkorpsen die detecteert wanneer kinderen stukken missen en die de ouders actief doorverwijzen naar de zomerschool om taal en rekenen bij te werken?
Schepen Wouters antwoordt:
De werking van de zomerschool is erop gericht om zoveel mogelijk individueel te werken. De toeleiding van leerlingen wordt vooral georganiseerd door de leerkrachten en de sociale dienst. Dit om ervoor te zorgen dat de kinderen die er nood aan hebben ook maximaal deelnemen. De zomerschool vraagt per deelnemend kind een infofiche op bij de leerkracht over de specifieke noden van het kind. De leerkrachten van de zomerschool bereiden het programma op basis hiervan zoveel mogelijk individueel voor.
Raadslid Lim Vervueren (Groen) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over geveltuintjes:
Op de website van gemeente Lubbeek vinden we niets meer over de geveltuinen.
We vonden dit wel terug op web.archive.org (de website van alle afgeschafte websites). Daar vind ik wel een contactadres bij Interleuven en ook een invulformulier (googleforms) https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc-qEIMVflV2OwZPYTPCZqsQSmnyLEcre6WR-nQ6LvMPmKvvg/viewform?pli=1.
Ook op de website van Interleuven staat dat het project/de raamovereenkomst nog loopt tot 8/4/2024.
-> waarom geen reclame meer op website van gemeente?
Schepen Bovyn antwoordt:
Het project geveltuinen en vergroenen van de voortuinen is een project van Interleuven. Via de gemeentelijke communicatiedienst werd een communicatieplan opgesteld. De communicatiedienst kon dit nog niet communiceren omdat het klimaatactieplan nog niet was goedgekeurd. Ondertussen is dat plan wel goedgekeurd dus kan er verder gecommuniceerd worden. Het moet verder met de communicatiedienst opgevolgd worden.
Raadslid Liesbeth Smeyers (Groen) stelt een vraag aan schepen Hugo Simoens over vernieuwing subsidiereglement(en) Lubbeekse verenigingen:
Graag stavaza: timing? input door verenigingen zelf? Kunnen wij nog iets betekenen?
Schepen Simoens licht in eerste instantie de achtergrond van de herziening van het subsidiereglement toe:
De huidige stand van het dossier en de vele vragen die er zijn, kunnen mensen net extra motiveren om mee te werken aan het vernieuwde reglement.
Zowel het vrijetijdsplatform als het verenigingsleven zelf zal men trachten te betrekken bij de herziening. Er zal ook meer transparantie gegeven worden over de toekenning van de subsidies. We hopen dat op deze manier de betrokkenheid verhoogd en de achterdocht verkleind wordt.
Raadslid Benny Van Goethem (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan de burgemeester over het doven van openbare verlichting:
Het doven van de straatverlichting, lost dat verwachtingen van besparing in? Cijfers graag.
Schepen Suffeleers antwoordt:
Het financiële luik is maar 1 deel van het verhaal. Niet enkel Lubbeek nam deze maatregel. Gespreid over Vlaanderen namen veel gemeentes deze maatregel. Op dit moment is de informatie via PBE dat geen enkele andere gemeente concreet overweegt om dit beleid terug te schroeven. Voor de financiën is het nog wat vroeg. We zullen dat onderzoeken en hier in een latere fase op terug komen.
Raadslid Walter Vangoidsenhoven (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over het openbaar vervoer:
Nachtbus die rijdt op lijn 3 wordt vanaf 1 juli afgeschaft. deze bus wordt in de vakantie veelvoudig gebruikt tijdens evenementen in Leuven.
Was het college hiervan op de hoogte en is het niet mogelijk om deze lijn te behouden?
Schepen Roskams antwoordt: we zijn erg verbaasd. Deze bus wordt niet afgeschaft maar de lijn wordt hernoemd naar N3. In plaats van een lijn af te schaffen komt er een lijn bij. Door de aanpassing van de dienstregeling gaat de dienstverlening erop vooruit.
Raadslid Benny Van Goethem (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan de burgemeester en aan schepen Tania Roskams over de verkeersveiligheid:
Waarom is er geen voetgangerszone voorzien op de Dorpsstraat ter hoogte van de werken aan het klooster? En is het mogelijk om zo een zone alsnog te voorzien voor het begin van het volgende schooljaar?
Schepen Roskams antwoordt: de situatie wordt inderdaad als niet optimaal beschouwd. Er zal samen met de dienst mobiliteit opgevolgd worden of er nog maatregelen ter bijsturing kunnen genomen worden.
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen Hugo Simoens over de fietsenstalling aan de gerenoveerde Sint-Martinuskerk:
Er is aan de kerk in Lubbeek een fietsenstalling voor busgebruikers maar kerkgangers plaatsen hun fiets aan de kerkzijde van de parking.
Daar is ruimte, is het dan niet handig om daar een 10-tal fietsenstallingen to voorzien?
Schepen Roskams antwoordt: de suggestie is goed en zal besproken worden met de diensten mobiliteit en openbare werken.
Schepen Bovyn voegt toe dat de fietsstalling reeds gepland is, maar dat men nog wacht op werken van Fluvius om deze te plaatsen.
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen Hugo Simoens over sterrenkinderen (gemeenteraad 28 juni 2022):
Lubbeek Leeft heeft op de GR van 28 juni 2022 dit agendapunt mee goedgekeurd op voorwaarde dat er na 1 jaar een evaluatie zou komen.
Graag willen we een kort verslag van die werking waaruit onder meer moet blijken hoeveel inwoners van deze dienst gebruik maakten.
Schepen Simoens stelt voor dat deze vraag schriftelijk behandeld wordt.
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen An Wouters over de pers i.v.m. bouw school Pellenberg:
2 opmerkingen ivm persartikels oa rechtzetting vragen aan ROB betreffende de kost van de school
Schepen Wouters antwoordt: destijds werd effectief vastgesteld dat het geloof in de bouw van een nieuwe school bij de bevolking niet groot was. Ondertussen is de bouw van de school gestart en bewijst de realiteit dat het bestuur inderdaad de plannen uitvoert. De fout in de berichtgeving met betrekking tot de kosten van de school is voor conto van ROB zelf en er werd ondertussen reeds een rechtzetting gevraagd én doorgevoerd.
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt een vraag aan schepen An Wouters over de Zomerschool:
Er wordt in het begeleidend schrijven dit jaar uitdrukkelijk vermeld: "Enkel het vervoer van en naar de zomerschool dient u zelf te voorzien.”Pas als je de vragenlijst helemaal (tot aan de allerlaatste vraag) doorneemt, vind je een mogelijkheid om aan te geven dat je “vervoer“ nodig hebt.
Worden hierdoor mensen zonder vervoer niet ontmoedigd om in te schrijven? Wordt de optie niet beter meteen in het begeleidend schrijven vermeld?
Schepen Wouters antwoordt: het vervoer van de zomerschool werd tot hiertoe elk jaar toegelicht. Tot dusver zijn steeds alle kinderen die naar de zomerschool willen gaan, ook op school geraakt. Het standpunt dat er altijd een oplossing zal gezocht en gevonden worden, wordt bevestigd. De kinderen die nood hebben aan vervoer zijn doorgaans gekend bij de diensten en hierop wordt actief gewerkt.
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over de dading Van Damme:
De heer Van Damme heeft op 06/06/2023 de gemeente 2 X aangetekend in gebreke gesteld en vordert maar liefst respectievelijk 3.191.800 € en 99.150,00 €.
Is zijn argumentatie inhoudelijk correct ? Wat heeft het overleg precies opgeleverd ?
Schepen Roskams beantwoordde deze vraag reeds naar aanleiding van de vraag van Raf De Canck over hetzelfde onderwerp.
De voorzitter sluit de zitting op 27/06/2023 om 23:42.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ellen Lammens
Voorzitter