De voorzitter opent de zitting op 27/02/2024 om 21:45.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn op 30 januari 2024 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De raad voor maatschappelijk welzijn dient de notulen goed te keuren.
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van 30 januari 2024 goed.
Op het vast bureau van 22 januari 2024 werd het besluit in bijlage goedgekeurd.
Namelijk de toelating om een tijdelijke tentoonstelling te laten plaatsvinden in het Lokaal Dienstencentrum.
Volgende artikelen werden goedgekeurd:
Artikel 1. Het vast bureau gaat akkoord met de tijdelijke tentoonstelling die plaatsvindt in het Lokaal Dienstencentrum
Artikel 2. Het vast bureau gaat akkoord met de tentoonstellingsovereenkomst die ingaat vanaf 25 maart 2024 t.e.m. 5 juli 2024 (zie bijlage)
Decreet Lokaal Bestuur;
De nieuwe gemeentewet;
Kadert binnen de missie en visie van het MJP 2020-2025
Kadert binnen de Beleidsdooelstellingen 2.2: Bouwen aan een sterk lokaal en sociaal beleid
Kadert binnen actieplan 2.2.5: We optimaliseren de werking van De Sleutel tot een hechte ontmoetingsplaats SDG 1 - geen armoede, SDG 3 -goede gezondheid en welzijn en SDG 10 - ongelijkheid verminderen.
Geen financiële gevolgen
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de tentoonstellingsovereenkomst goed voor de tijdelijke tentoonstelling die ingaat van 25 maart 2024 t.e.m. 5 juli 2024.
Er werd krediet voorzien voor de aankoop van twee elektrische maaltijdwagens ter vervanging van de huidige maaltijdwagens die aan vervanging toe zijn.
Het vast bureau stelde op 27 februari 2023 Interleuven Ondersteunende Activiteiten, in het kader van de samenwerkingsovereenkomst exclusieve dienstverlening 2020-2025, aan voor de begeleiding bij de aankoop van twee elektrische bestelwagens voor het OCMW Lubbeek, geschikt voor de verdeling van maaltijden.
Interleuven stelt het OCMW voor om toe te treden tot de raamovereenkomst 'Gestroomd.be':
Naar aanleiding van jullie brief inzake de mogelijke aankoop van 2 bestelwagens voor het OCMW (maaltijdbedeling) voeg ik in bijlage de projectfiche toe met meer info over de werkwijze/procedure om tot een effectieve bestelling van je wagen te komen. Op het platform zelf (https://gestroomd.be/) kan u het volledige aanbod raadplegen en kan u de technische fiches terugvinden per wagen, incl. opties, prijzen, enzovoort.
Heb je interesse in specifieke wagens? Vul dan de technische fiche zo volledig mogelijk in en stuur deze door naar gestroomd@interleuven.be en dan zal een medewerker van ‘gestroomd’ je contacteren om de bestellingprocedure verder te zetten. Deze eerste stap is uiteraard geheel vrijblijvend en geldt nog niet als een bestelling. Indien gewenst kunnen jullie ook steeds in overleg met de leverancier gaan om specifieke wensen te bespreken.
De nodige specificaties waaraan de wagens moeten voldoen om geschikt te zijn voor de maaltijdbedeling werden verzameld. Het aankoopbedrag van één wagen wordt geraamd op 65.000,00 euro (incl. btw).
Het nodige krediet is voorzien in het meerjarenplan, onder de budgetcode 2023/OCMW/2.2.1.05/0946-00/2430000/IP-010 (overdracht naar 2024)
Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 onder het budgetjaar 2023:
code |
2023/OCMW/2.2.1.05/0946-00/2430000/IP-010 |
Omschrijving |
Rollend materieel - gemeenschapsgoederen |
Actie |
2.2.1.05 Garanderen van de best mogelijke dienstverlening aan huis |
Beleidsitem |
0946-00 Thuisbezorgde maaltijden |
Algemene rekening |
2430000 Rollend materieel - gemeenschapsgoederen |
Investeringsproject |
IP-010 Diverse inversteringsprojecten Leven |
Budgethouder |
Vast Bureau |
Raming uitgavekrediet |
€134.000,00 |
Beschikbaar krediet |
€134.000,00 |
Voorziene raming/kostprijs/… |
€ |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
|
|
(Overdracht krediet naar 2024)
Artikel.1. Verleent goedkeuring aan de toetreding tot de raamovereenkomst 'Gestroomd.be' onder begeleiding van Interleuven Ondersteunende Activiteiten, in het kader van de samenwerkingsovereenkomst exclusieve dienstverlening 2020-2025 voor de aankoop van twee elektrische bestelwagens.
Art.2. Verleent goedkeuring aan de aankoop van twee elektrische bestelwagens, geschikt voor de verdeling van maaltijden van het OCMW, ten bedrage van een geraamd totaal aankoopbedrag van 130.000,00 euro (incl. btw).
Art.3. De betaling gebeurt met het krediet ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025 onder de budgetcode 2023/OCMW/2.2.1.05/0946-00/2430000/IP-010. Dit krediet zal worden overgedragen naar de budgetcode 2024/OCMW/2.2.1.05/0946-00/2430000/IP-010.
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
Het rapport kwam decentraal tot stand. De coördinatie gebeurde vanuit de dienst organisatieontwikkeling. Alle diensten van gemeente en OCMW werden hierin betrokken. Deze rapportage omvat een terugblik op de ondernomen acties in het afgelopen jaar en een vooruitblik op dit jaar.
Op 18 januari werd er een werksessie organisatiebeheersing met als thema 'De basis op orde' ingepland met de verschillende diensten van ons lokaal bestuur voor het opmaken van een actieplan voor 2024.
We werkten rond vijf processen/thema’s: drie uit de ondersteunende processen en twee uit de procesgroep inplannen, ontwikkelen en vernieuwen.
Na een korte opfrissing organisatiebeheersing werden aan vijf werktafels deze thema's geëvalueerd, verbeterpunten gedetecteerd en doelstellingen vooropgesteld. Op die manier werd er samen vanuit verschillende diensten gewerkt rond organisatiebeheersing.
Het resultaat zal de basis vormen voor de acties op het vlak van organisatiebeheersing voor het werkjaar 2024, waar de diensten samen aan zullen werken.
Decreet lokaal bestuur, artikel 219. Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Het besluit van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2021.
Het besluit van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 maart 2022.
Het besluit van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 maart 2023.
Enig artikel. Neemt kennis van de rapportage organisatiebeheersing 2023.
Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren 120.000 Vlamingen extra aan een job helpen. Een werkzaamheidsgraad van 80% is het doel. Een versterkte samenwerking tussen VDAB en de lokale besturen wordt naar voor geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van die ambitie.
Aan de lokale besturen wordt dus gevraagd om mee te werken aan een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners uit allerlei sectoren. Om dit te concretiseren is een actieplan voorgesteld.
Decreet Lokaal Bestuur art. 77 en art. 78,6° ivm bevoegdheid Raad voor maatschappelijk Welzijn voor het sluiten van samenwerkingsovereenkomsten
Vlaams regeerakkoord 2019-2024
Gelet op het positieve besluit van het Vast Bureau van 12 februari 2024
Onze gemeente heeft nog geen samenwerkingsovereenkomst gesloten met de VDAB noch buurgemeenten Bierbeek en Boutersem ivm een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie. Om dit te concretiseren is een actieplan voorgesteld.
Deze samenwerkingsovereenkomst formaliseert en intensifieert een reeds bestaande samenwerking tussen SACHA en de VDAB. De VDAB zal in de toekomst vertegenwoordigd zijn op de 6 maandelijkse overlegvergadering van de stuurgroep met de verschillende gemeenten binnen het werkingsgebied van SACHA met zetel in Tielt-Winge. Hierbij zal ook de opvolging van het goedgekeurde actieplan worden besproken met 3 centrale ambities:
De VDAB is vragende partij om de samenwerking tussen henzelf en lokale besturen Bierbeek, Boutersem en Lubbeek te officialiseren via een samenwerkingsovereenkomst die halfjaarlijks geëvalueerd wordt. De halfjaarlijkse evaluatie van de samenwerkingsovereenkomst wordt gekoppeld aan het reeds bestaande overleg in kader van de Sociale ActiveringsCluster Hageland (SACHA) zodat het niet voor bijkomende vergaderlast zorgt.
OCMW Lubbeek behoudt zo de echte regie-instrumenten en de mogelijkheid om hiervoor ook (een deel van) de middelen van de partners in te zetten.
Bovendien hebben ze in meer landelijke regio’s zoals waartoe Lubbeek behoort vaak een kleiner potentieel aan netwerkpartners in de regierol naar werk.
De overeenkomst is dus eerder opgevat als een ‘gentlemen-agreement’ en is uiteraard opzegbaar en verbindt het OCMW nergens tot een formeel financieel engagement.
Als deze samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd wordt, kunnen er ad hoc vragen komen van VDAB om bepaalde jobbeurzen etc. in de kijker te zetten via communicatiekanalen van het lokaal bestuur.
Raadslid Gidts verlaat vrijwillig de zitting wegens een mogelijk belangenconflict.
Geen financiële gevolgen
Geen visum vereist
Enig artikel. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met VDAB, Bierbeek en Boutersem met bijhorend actieplan goed.
De voorzitter sluit de zitting op 27/02/2024 om 22:00.
Namens OCMW raad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ellen Lammens
Voorzitter