Terug
Gepubliceerd op 11/09/2024

Notulen  commissie beleidsdomeinen

di 13/08/2024 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Raf De Canck, Voorzitter
Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Ellen Lammens, Leden
Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden, Leden
Marijke Sué, Algemeen directeur - waarnemend
Verontschuldigd: Pascale Alaerts, Jo Pierson, Tom De Winter - Pieters, Leden
Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Eerste schepen
Piet Ritzen, Lim Vervueren, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Ivan Vanderzeypen, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Afwezig: Marijke Gidts, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 13/08/2024 om 20:11.

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen: commissie beleidsdomeinen van 11 juni 2024.

      Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 11 juni 2024 goed te keuren.

      FEITEN EN CONTEXT

      De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 11 juni 2024 dienen goedgekeurd te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      De nieuwe gemeentewet;

      Het decreet over het Lokaal Bestuur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Raf De Canck, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden, Marijke Sué
      Voorstanders: Raf De Canck, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 11 juni 2024 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • DIENSTENCENTRUM

      • 70 Instellingen van het OCMW en instellingen in de welzijnssector - algemeen

        • Overeenkomst Mamadepot Lubbeek vertegenwoordigd door Ferm

          De overeenkomst voor Mamadepot vervalt 31 augustus 2024.

          Er werd een nieuwe overeenkomst opgemaakt voor 12 maanden, ingaand vanaf 1 september 2024.

          FEITEN EN CONTEXT

          Op het Vast Bureau van 8 juli 2024 werd het besluit in bijlage goedgekeurd.

          Namelijk het ter beschikking stellen van lokalen in het administratief centrum van het OCMW - Staatsbaan 126 in Lubbeek voor Mamadepot.

          Volgende artikels werden goedgekeurd:

          Artikel 1. Het vast bureau gaat akkoord met het ter beschikking stellen van de lokalen AC05, AC01, AC03 en archief. De polyvalente zaal, hobbylokaal 2 en lokaal met keuken worden eveneens ter beschikking gesteld tijdens de openingsuren van het Mamadepot. Dit alles voor een maandelijkse vergoeding van 140 euro voor de nutsvoorzieningen (water, elektriciteit en gas).

          Artikel 2. Het vast bureau gaat akkoord met de bruikleenovereenkomst van 12 maanden met Ferm, ingaand 1 september 2024.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur Artikel 77-78

          Woonzorgdecreet van 15 februari 2019 Artikel 10

          Bruikleenovereenkomst Mamadepot september 2024 - september 2025

          ARGUMENTATIE

          Wegens succes stellen we voor om de bruikleenovereenkomst voor 1 jaar te verlengen.

          FINANCIEN

          De inkomsten van het OCMW worden verhoogd met 1680 euro per jaar.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden, Marijke Sué
          Voorstanders: Raf De Canck, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de bruikleenovereenkomst van 12 maanden met Ferm goed, ingaand vanaf 1 september 2024.

        • Tentoonstellingsovereenkomst september - oktober

          FEITEN EN CONTEXT

          Op het vast bureau van 24 juni 2024 werd het besluit goedgekeurd met de toelating om een tijdelijke tentoonstelling te laten plaatsvinden in het Lokaal Dienstencentrum.

          Volgende artikelen werden goedgekeurd:

          Artikel 1. Het vast bureau gaat akkoord met de tijdelijke tentoonstelling die plaatsvindt in het Lokaal Dienstencentrum

          Artikel 2. Het vast bureau gaat akkoord met de tentoonstellingsovereenkomst die ingaat vanaf 26 augustus 2024 t.e.m. 8 november 2024.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur, artikel 77-78

          Tentoonstellingsovereenkomst

          ARGUMENTATIE

          Kadert binnen de missie en visie van het MJP 2020-2025

          Kadert binnen de Beleidsdooelstellingen 2.2: Bouwen aan een sterk lokaal en sociaal beleid

          Kadert binnen actieplan 2.2.5: We optimaliseren de werking van De Sleutel tot een hechte ontmoetingsplaats SDG 1 - geen armoede, SDG 3 -goede gezondheid en welzijn en SDG 10 - ongelijkheid verminderen.

          FINANCIEN

          Geen financiële gevolgen

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden, Marijke Sué
          Voorstanders: Raf De Canck, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de tentoonstellingsovereenkomst goed voor de tijdelijke tentoonstelling die ingaat van 26 augustus 2024 t.e.m. 8 november 2024.

    • GBS ALGEMEEN

      • 551 Kleuter- en lager onderwijs

        • GBS de STiP Binkom, GBS de STiP Linden en GBS SCHOOL3212: aanpassingen aan het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure - schooljaar 2024 - 2025

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het schoolreglement en de daarbij horende infobrochures van GBS De STip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De STip Binkom met ingang van 1 september 2024 goed te keuren.

          FEITEN EN CONTEXT

           

          Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt .

          Het schoolreglement bevat alle wettelijke bepalingen. Meer specifieke afspraken worden na overleg met de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.

          Het schoolreglement moet ter overleg voorgelegd worden aan de leden van de schoolraad.

          Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan ouders, die ondertekenen voor akkoord.

          Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs inclusief de infobrochure dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad 29 augustus 2023 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.);

          Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij de wijziging het rechtstreeks gevolg is van nieuwe regelgeving;

          Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs.

          Aan het pedagogisch project dat reeds goedgekeurd is op de gemeenteraad van 26 juni 2019, worden geen wijzigingen aangebracht.

          Bijgevoegd de brochures "Mijn kind gaat naar de basisschool", voor de gemeentelijke basisschool van Pellenberg en Binkom. Deze brochures omvatten de beginselverklaring neutraliteit, het pedagogisch project, het schoolreglement en de infobrochure. GBS de STiP Linden behandelt het schoolreglement, de beginselverklaring neutraliteit, het pedagogisch project en de infobrochure in 4 afzonderlijke documenten. Gezien er geen wijzigingen aangebracht werden in het pedagogisch project en de beginselverklaring neutraliteit, voegt Linden deze documenten niet toe.

          De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad. Op 10 juni 2024 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden. Het verslag van de schoolraad is goedgekeurd op het college van 24 juni 2024.

           

          De wijzigingen in het schoolreglement en de infobrochure zijn opgemaakt in "Arial bold".

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, de artikelen 40 § 3 en art. 41, tweede lid, 2°;

          Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 8,12/1,14/0,14/1,27bis,44quater tem 44 septies

          Decreet leersteun van 3 mei 2023, artikel 16

          CAO XII

          Besluit van de gemeenteraad van 29 augustus 2023

          Collegebeslissing verslag schoolraad 24 juni 2024

          Collegebeslissing van 29 juli 2024: principiële goedkeuring schoolreglementen en de daarbij horende infobrochures van GBS De STip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De STip Binkom

           

           

           

           

          ARGUMENTATIE

          Het huidige schoolreglement moet enerzijds inhoudelijk worden aangepast aan de nieuwe regelgeving en anderzijds ook hier en daar louter tekstueel worden gecorrigeerd. De infobrochure omvat naast de bestaande,  nieuwe afspraken en acties ten gevolge van bijsturingen aan het dagdagelijks school houden. Elke schooldirecteur voerde deze wijzigingen in op maat van haar school en in samenspraak met het schoolteam.

           

          Alle wijzigingen moeten nu worden aangenomen zodat het nieuwe schoolreglement op tijd beschikbaar kan worden gesteld aan ouders, zowel bij nieuwe als bestaande inschrijvingen.

           

          Alle inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aan het schoolreglement en de infobrochure voor schooljaar 2024-2025 werden in onderling overleg tussen de schooldirecteurs Karin Bunckens GBS De StiP Linden, Kristien Clits GBS SCHOOL3212 en An Courant GBS De STiP Binkom doorgevoerd en  zijn in overeenstemming met de gewijzigde regelgeving en ten gevolge van noodzakelijke verfijningen, verduidelijkingen en nieuwe acties in het lopend beleid van elke school.

           

          De schoolraad verklaarde zich op 10 juni 2024 akkoord met alle voorgelegde toevoegingen en/of wijzigingen.


          FINANCIEN

          Geen financiële gevolgen

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden, Marijke Sué
          Voorstanders: Raf De Canck, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden
          Onthouders: Liesbeth Smeyers, Rina Robben
          Resultaat: Met 8 stemmen voor, 2 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de brochure ' Mijn kind gaat naar de basisschool 2023-2024' van GBS de STiP Binkom en GBS school3212 Pellenberg en het schoolreglement 2023-2024 en de infobrochure 2023-2024 van GBS de STiP Linden, goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 augustus 2023, op te heffen

          Art. 2. het bijgevoegde document 'Mijn kind gaat naar de basisschool 2024-2025' van GBS 'De Stip' Binkom en GBS school3212 goed te keuren.

          Art. 3. het bijgevoegde schoolreglement 2024-2025 en de infobrochure schooljaar 2024-2025 van GBS de STIP Linden met ingang van 1 september 2024 goed te keuren.

           

      • 551.233 Kleuter- en lager onderwijs - Schoolkalender. Vakanties en verloven. Uurrooster. 5-dagen werkweek

        • Aanpassing arbeidsreglement - GBS De STip Linden, School 3212 Pellenberg, GBS De STip Binkom - Schooljaar 2024 - 2025

          Aan de gemeenteraad word gevraagd om het aangepaste arbeidsreglement goed te keuren

          FEITEN EN CONTEXT

          Het schoolbestuur moet voor zijn gemeentescholen een arbeidsreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en het personeel van het gemeentelijk basisonderwijs GBS De STip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De STip Binkom regelt. Bij besluit van de gemeenteraad van 29 augustus 2023 werd de laatste versie van de arbeidsreglementen goedgekeurd.

          Door de nieuwe onderwijswetgeving dient het huidige arbeidsreglement aangepast te worden.
          Bijgevoegd het aangepaste arbeidsreglement van GBS De STip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De STip Binkom
          De directies van de drie gemeentescholen overlegden de wijzigingen op 5 juni 2024 en 3 juli 2024. De wijzigingen zijn aangebracht in  Arial 'black' of Arial + grijze arcering.

          Op het ABOC van 17 juni 2024 werd het arbeidsreglement besproken. De adviezen werden meegenomen in het vernieuwde arbeidsreglementen.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
          De wet van 8 april 1965 tot instelling van arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15sexies

          Gemeenteraadsbeslissing van 29 augustus 2023

           

          ARGUMENTATIE

          Het arbeidsreglement, dat ingaat vanaf 1 september 2024, moet voldoend aan de nieuwste wettelijke bepalingen en werd door de schooldirecteurs Karin Bunckens GBS De STip Linden, Kristien Clits School3212 Pellenberg en An Courant GBS De STip Binkom in onderling overleg aangepast en onderhandeld met gunstig gevolg tijdens het vakbondsoverleg (ABOC) van 17 juni 2024.

          FINANCIEN

          Geen financiële gevolgen

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Ellen Lammens, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden, Marijke Sué
          Voorstanders: Raf De Canck, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden
          Onthouders: Liesbeth Smeyers, Rina Robben
          Resultaat: Met 8 stemmen voor, 2 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1. Het schoolbestuur heft het arbeidsreglement van GBS De Stip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De Stip Binkom dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad van 29 augustus 2023 op.

          Art.2. Keurt het hierbij gevoegde, aangepaste arbeidsreglement van GBS De Stip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De Stip Binkom principieel goed.

          Art.3. Maakt het arbeidsreglement bekend via www.arbeidsreglement.belgie.be

           

    • GEMEENTELIJKE INFRASTRUCTUUR

      • 851.0 Algemeen

        • Fluvius Project R/005279 - Lubbeek Meistraat - Samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring

          Aan de gemeenteraad wordt ter goedkeuring voorgelegd:

          De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en Fluvius Netuitbating  Riolering voor het rioleringsproject R/005279 - Lubbeek - Meistraat.

          FEITEN EN CONTEXT

          Op 16 april 2024 informeerde Fluvius Netuitbating Riolering de gemeente erover dat het rioleringsproject R/005279 - Lubbeek - Meistraat door VMM werd opgedragen. Fluvius is verplicht dit project op te starten, in het kader van ontkoppeling van de rioleringsnetwerken.

          Fluvius System Operator cv, netbeheerder, treedt hierbij op als werkmaatschappij om het rioleringsproject R/00527 Rioleringswerken Meistraat, waarbij de bestaande riolering omgevormd wordt naar een gescheiden riolering op vraag van Fluvius, en op vraag het gemeentebestuur voor de Meistraat een nieuwe bovenbouw voorzien wordt (heraanleg van de Meistraat).

          Deze werken zijn noodzakelijk voor de verdere uitrol van aanpassingswerken aan de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur. 

          De voorgestelde samenwerkingsovereenkomst beschrijft nog geen bedragen. Deze zullen gefundeerd berekend worden tijdens de voorstudiefase, zodat de nodige budgetten voor dit project voorzien kunnen worden en een actie in het meerjarenplan voor de volgende jaren aangemaakt . De kost voor de uitvoering van de studie en ontwerp wordt verdeeld tussen partijen a rato van de raming der werken vóór aanbesteding van elk der respectievelijke delen.

          Het voorstel van samenwerkingsovereenkomst dat te goedkeuring wordt voorgelegd is een standaardovereenkomst, dat de verschillende fasen in het project kort omschrijft en de verantwoordelijkheden van partijen vastlegt.

          Deze samenwerkingsovereenkomst is in bijlage terug te vinden.

          Na ondertekening door alle partijen bezorgt Fluvius de gemeente per kerende een volledig ondertekend exemplaar.

           

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur:

          • artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen
          • artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de Gemeenteraad
          FINANCIEN

          De geraamde budgetten zullen bij de eerstvolgende aanpassing van het Meerjarenplan beschikbaar gesteld worden, op basis van de raming die de voorstudie zal uitwijzen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Ellen Lammens, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden, Marijke Sué
          Voorstanders: Raf De Canck, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden
          Onthouders: Liesbeth Smeyers, Rina Robben
          Resultaat: Met 8 stemmen voor, 2 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel.1. Verleent goedkeuring aan de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Lubbeek en Fluvius Netuitbating Riolering voor het rioleringsproject R/005279 - Lubbeek - Meistraat.

          Art.2. Machtigt Klaas Gutschoven, algemeen directeur en Theo Francken, burgemeester of hun plaatsvervangers om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.

           

    • PATRIMONIUM

      • 575.03 Verbreding en andere wijzigingen van het tracé. Afschaffing

        • Rooilijnplan tot gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van Voetweg 43 te Pellenberg - voorlopige vaststelling

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het rooilijnplan tot gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 43 te Pellenberg, opgesteld door landmeter Geert Menten van landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 68B te 3290 Diest, voorlopig vast te stellen. Het bijhorende schattingsverslag in verband met de meer- en minwaarde verbonden aan deze gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing, opgesteld door landmeter Frederik Maris van landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 68B te 3290 Diest, wordt eveneens voorlopig vastgesteld.

          FEITEN EN CONTEXT

          1. Voorgeschiedenis algemene aanpak

          • de gemeente Lubbeek werd gedagvaard door Dhr. Van Damme voor haar gevoerde beleid inzake trage wegen. Er werd een dading afgesloten die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 april 2014
          • Ter uitvoering van het beleidskader in de kompasnota werd, in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant, een trage wegen actieplan opgemaakt. Het beoogt voor het hele grondgebied van de gemeente een planmatige en onderbouwde langetermijnvisie van de aanpak van de trage wegen. De planning voorziet in 3 categorieën van uitvoer, waarbij Categorie 1met de grootste prioriteit wordt aangepakt. Dit trage wegen actieplan werd onderworpen aan een participatietraject zodat zowel aan de toenmalige adviesraden als aan de inwoners de kans tot inzage, bezwaar, advies en bijsturing werd gegeven.
          • De gemeenteraad keurde dit plan goed in zitting van 26 september 2018. Het trage wegen actieplan werd goedgekeurd en bekrachtigd door de deputatie in zitting van 19 december 2018.
          • Hoewel de kompasnota en het trage wegen actieplan veel gelijkenissen vertoont met het ”gemeentelijk beleidskader en actieplannen” uit het decreet gemeentewegen in hoofdstuk 2 (art. 6-7), is het hier niet gelijk aan. Het gemeentelijk trage wegen actieplan werd immers goedgekeurd (2018) voor de inwerkingtreding van het decreet gemeentewegen (2019).
          • Via de uitvoering van dit actieplan kan antwoord geboden worden op de hoger vernoemde dadingsovereenkomst.
          • Het uitvoeren van dit actieplan schept ook heel wat mogelijkheden voor het realiseren van beleidsdoelstellingen rond mobiliteit, veiligheid, recreatie, sport en klimaat. Het uitvoeren van dit actieplan werd dan ook opgenomen in het klimaatactieplan van de gemeente Lubbeek (GR 27/6/2023)

          2.      Procedurele geschiedenis van voetweg 43

          Motivatie behandeling weg: deze voetweg is aangeduid in de Atlas de buurtwegen van Pellenberg. Het is noodzakelijk om zowel de juridische als de feitelijke toestand met elkaar in overeenstemming te brengen.

          In de atlas staat beschreven dat Voetweg 43 volgende verbinding maakte: Sentier de la ferme de Bost au hameau de Lat. Ten tijde van de opmaak van de atlas was deze voetweg bekend onder de naam Chemin de Lat. Deze voetweg is te vinden op kaartblad 7, gaande van perceel 35 tot en met 69. Hij was 1,65m breed en over zijn totale lengte 1373m lang.

          In een eerdere procedure in 13/11/1970 was er een gedeeltelijke samensmelting van weg nr. 19 en voetweg 43 ter hoogte van kadastraal perceel 175.

          Landmeter Geert Menten van landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 6B, 3290 Diest werd aangesteld voor de opmaak van het rooilijnplan tot gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van Voetweg 43 te Pellenberg.

          Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, landmeter Frederik Maris van landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 68B, 3290 Diest aangesteld.

          Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van Voetweg 43 uit de Atlas der Buurtwegen van Pellenberg.

          In september 2023 werd dit dossier een eerste keer beslist op de vergadering van het CBS. Op basis van het overleg met buurgemeente Bierbeek werden beperkte wijzigingen aangebracht waardoor dit dossier opnieuw voorgelegd wordt. De voorgaande beslissing van het college werd ingetrokken op 5 augustus 2024.

          3. Huidige toestand van voetweg 43

          Voetweg 43 bevindt zich tussen de Dorenweg en de Latstraat.

          Voetweg 43 in Pellenberg is een voetweg met een grensoverschrijdend karakter: hij loopt deels in de gemeente Bierbeek. Binnen de gemeente Lubbeek zijn twee delen te onderscheiden:

          • het bovenste deel van voetweg 43 loopt tussen de Dorenweg en voetweg 19. Dit ligt volledig in de gemeente Lubbeek, op de kadastrale percelen 129, 130, 148A, 157A, 156A, 155, 152V en 99D. Dit gedeelte is open en toegankelijk. 
          • Het tweede deel loopt tussen voetweg 19 en de Latstraat. Het bevindt zich op de kadastrale percelen Lubbeek 99D, 170K, 170M, 167B, 164K2, 164E2, 164F2, 164G2, 165G, 165F en 166N, en Bierbeek 17, 18, 20A, 28K, 27D, 26C4, 27H. Dit gedeelte is door weinig gebruik minder toegankelijk en zichtbaar geworden.


          Dit tweede deel is nogmaals op te delen in drie afzonderlijke gedeeltes.

          • Een eerste deel, ter hoogte van de Molenbeek, is gelegen tussen voetweg 19 en voetweg 42: In deze zone is een bever gehuisvest. Het is niet aangewezen om hier verstoring te organiseren door het openen van de voetweg.
          • het tweede gedeelte is gelegen tussen voetweg 42 en kadastraal perceel 164G2: de voetweg ligt hier volledig te paard op de beide gemeentegrenzen.
          • en het derde gedeelte is het meest zuidelijke gedeelte van kadastraal perceel 165G tot aan de Latstraat: Hier loopt hij door een weide en een vergunde woning.

          Historisch belang van voetweg 43 te Pellenberg.
          De verbinding van deze voetweg verschijnt voor het eerst op de Atlas der Buurtwegen. Het bovenste deel in de gemeente Lubbeek wordt al van op de kaart van 1939 minder duidelijk weergegeven. Het onderste deel blijft duidelijker als pad beschreven. De meest zuidelijke aftakking, zoals de weg nu verlegd zal worden in aansluiting met de Latstraat, staat bovendien als sinds 1893 op de kaarten. Sinds 1969 verdwijnt de eerdere verbinding met de Latstaat dan ook volledig van de kaart. 

          Verbindingsfunctie van voetweg 43 te Pellenberg.
          Deze voetweg kan een functie vervullen voor wenslijn 51 waarin een verbinding gewenst wordt tussen UZ Pellenberg en de kern van Boutersem. Hij ligt ook in de buurt van wenslijn 55 waarbij een verbinding gemaakt wordt van Langebos naar de kern van Kerkom.

          Recreatieve rol van voetweg 43 te Pellenberg.
          Deze voetweg biedt extra wandelmogelijkheden in het gebied Koebos. Hij bevindt zich in het gebied van wandelknooppunten 722, 723, 534.

          Natuurwaarde van voetweg 43 te Pellenberg.
          Deze voetweg loopt, ter hoogte van de Molenbeek, vlak langs het leefgebied van een bever. De bever is een beschermde diersoort waarvan de habitat niet mag vernietigd worden.

          Ruimtelijke kadering van voetweg 43 te Pellenberg.
          Voetweg 43 in Pellenberg ligt in het origineel gewestplan Leuven (7/4/1977) op de grens tussen het Landschappelijk waardevol agrarisch gebied (code 00-0901) en Natuurgebied (code 00_0701).

          Beleidsmatige aspecten.
          Voetweg 43 in Pellenberg werd opgenomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen weg.
          Voetweg 43 te Pellenberg werd opgenomen in het trage wegen actieplan op de kaart Cat1, met als doel hem te openen.

          4. Gewenste toestand voetweg 43

          Voor het deel van voetweg 43 tussen de Dorenweg en voetweg 19 blijft de voetweg behouden op de kadastrale percelen 129, 130, 148A, 157A & 156A. Op het kadastraal perceel 155 wordt de voetweg opgeheven, maar de voetweg wordt op het kadastraal perceel 99D, 155 & 152V gedeeltelijk verplaatst naar de perceelsgrens en gedeeltelijk opgenomen in de bedding van Buurtweg 19. Door de gedeeltelijke verplaatsing van de voetweg op dit perceel blijft de verbinding tussen buurtweg 19 en de Dorenstraat open en toegankelijk.

          Het deel van de voetweg tussen voetweg 42 en voetweg 19 zal opgeheven worden. Deze voetweg terug openen is niet aan te raden wegens de habitat van de bever. Het grootste resterende gedeelte van de voetweg tussen voetweg 42 en de Latstraat (met uitzondering van de verbinding met de Latstraat), ligt te paard op de gemeentegrens.

          Omwille van de vergunde woning op het traject van de voetweg op het kadastraal perceel 166N kan geen verbinding meer met de Latstraat gemaakt worden. De kadastrale percelen tussen voetweg 42 en de Latstraat worden allemaal bewerkt door dezelfde landbouwer. Op het perceel 165G snijdt de voetweg dwars door zijn perceel over een breedte van 1.65m. Deze landbouwer is bereid om de voetweg te verplaatsen naar de noordelijke perceelsgrens van perceel 165G, waardoor er toch een verbinding tussen voetweg 42 en de latstraat gerealiseerd wordt. Dit laatste (of eerste) gedeelte van de verbinding zal worden versmald naar 1,20m. Dit is nog steeds ruim voldoende als trage verbinding.

          Er komen geen nutsleidingen op private eigendommen te liggen door de wijziging van deze gemeenteweg.

          5.Overleg en akkoord eigenaars

          Er werd met betrokken eigenaars en gemeente Bierbeek overlegd om tot een gedragen oplossing te komen. Met de gemeente Bierbeek zal een gezamenlijk opheffings-verplaatsingsdossier ingediend worden.

          Met brief dd. 19/9/2023 werden de eigenaars ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer- of minwaarde.

           

          JURIDISCHE GRONDEN
          • Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 & 41, dat de bevoegdheden van de gemeenteraad vastlegt;
          • De Wet op de buurtwegen van 10 april 1841, gewijzigd bij de wet van 20 mei 1863 en 9 augustus 1948. Deze wet is afgeschaft, maar de Atlassen der Buurtwegen werden als juridische basis behouden via artikel 85 van het decreet houdende de gemeentewegen;
          • Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2014 in verband met de goedkeuring van de dading met de heer Van Damme;
          • Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2018 i.v.m. het trage wegen actieplan;
          • Het besluit van de deputatie van 19 december 2018 in verband met de goedkeuring van het trage wegen actieplan
          • Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 van kracht sinds 1 september 2019. De procedure voor de wijziging van gemeentewegen wordt beschreven in afdeling 2”procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen – de artikels 16 tot 19. Het toetsingskader of de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen
          • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 augustus 2024 in verband met Kennisname: Rooilijnplan tot gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van Voetweg 43 te Pellenberg - voorlopige vaststelling
          ARGUMENTATIE

          Of de verplaatsing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:

          1. Aftoetsing aan artikel 3, Gemeentewegendecreet

          Het gemeentelijk wegennet wordt doorgaans opgebouwd met grote verharde wegen die als ruggengraat fungeren, waardoor de gemeente in verschillende grote mazen wordt verdeeld. Binnen deze mazen behouden we trage wegen waarbij we streven naar een verbinding in zowel de noord-zuid als de oost-west richting. Deze trage wegen dienen als secundaire routes en zorgen voor een fijnmazig netwerk, waardoor bewoners gemakkelijker toegang hebben tot verschillende delen van de gemeente zonder afhankelijk te zijn van de hoofdwegen.

          We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden. Waar nodig is, verleggen we de weg, of delen ervan. Waar het niet langer mogelijk, wenselijk of zinvol is, heffen we de weg of delen ervan op.

          Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.

          Het nieuwe tracé van voetweg 43 takt aan op voetweg 19 in westelijke richting, die via voetweg 42 (in bierbeek) in oostelijke richting opnieuw aansluit bij voetweg 43. Zo blijft de geest van de oorspronkelijke verbinding behouden en wordt het fijnmazig net van trage wegen versterkt. We doen terzelfder tijd maximaal recht aan zowel het agrarisch gebied, als het natuurgebied.

          Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.

          2. Aftoetsing aan artikel 4, Gemeentewegendecreet.

          Uitzondering verplaatsing, wijziging of opheffing.
          Het behoud van het volledige tracé volgens de Atlas der Buurtwegen is niet mogelijk, gezien de bebouwing op het tracé en omwille van het doorkruisen van de habitat van de bever, een beschermde diersoort waarvan ook de habitat moet beschermd worden.

          Algemeen belang.
          Het voorstel laat een doorkruising, Noord-Zuid en West-Oost toe en geeft via andere trage wegen aansluiting naar Bierbeek.
          De gemeente zet zich in voor meer en betere natuur. Door het verplaatsen van een deel van voetweg 43 wordt een verbindende functie gewaarborgd, terwijl anderzijds de natuurwaarden in de buurt van de beek gevrijwaard blijven. In het bijzonder gaat het dan om het vrijwaren van het habitat van de bever, die een beschermde diersoort is.
          Er werd met de gemeente Bierbeek overlegd om te komen tot een oplossing die door beide gemeentes gedragen wordt.

          Verkeersveiligheid en ontsluiting.
          De voorgestelde wijzigingen hebben geen negatieve invloed op verkeersveiligheid of ontsluiting.

          Eigen gemeentelijk afwegingskader.
          Voetweg 43 is in het gemeentelijk actieplan opgenomen als een Cat1 weg, met als doel hem te openen. Het verplaatsen van een deel van voetweg 43 zorgt voor een gelijkwaardige trage verbinding waarbij tegelijkertijd natuurwaarden gevrijwaard blijven. De geest van het plan blijft gerespecteerd.

          3. Conclusie

          • Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen.
          • De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
          FINANCIEN

          De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag. 

          Eventuele verschuldigde meer en minwaarden volgens schattingsverslag zijn verschuldigd door/aan de respectievelijke eigenaren.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Ellen Lammens, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden, Marijke Sué
          Voorstanders: Raf De Canck, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden
          Onthouders: Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben
          Resultaat: Met 6 stemmen voor, 4 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1. Het rooilijnplan tot gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 43 te Pellenberg, opgesteld door landmeter Geert Menten van landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 6B te 3290 Diest, wordt voorlopig vastgesteld.

          Art. 2. Het schattingsverslag in verband met de meer- en minwaarde verbonden aan deze gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing, opgesteld door landmeter Frederik Maris van landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 6B te 3290 Diest, wordt voorlopig vastgesteld.

          Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling van de procedure overeenkomstig artikel 17 van het decreet houdende de gemeentewegen.

        • Rooilijnplan tot gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 45 te Pellenberg - voorlopige vaststelling

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de rooilijnplannen tot gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 45 te Pellenberg, opgesteld door landmeter Jan Bogaerts van landmeterskantoor Bogaerts, Ledigheid 34 te 3210 Lubbeek voorlopig vast te stellen. De bijhorende schattingsverslagen in verband met de meer- en minwaarde verbonden aan deze gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing, opgesteld door landmeter Dirk Vanderwegen van Landmeterskantoor Vanderwegen BVBA, Rotspoelstraat 160 te 3001 Heverlee wordt eveneens voorlopig vastgesteld.

          FEITEN EN CONTEXT

          1.      Voorgeschiedenis algemene aanpak

          • de gemeente Lubbeek werd gedagvaard door Dhr. Van Damme voor haar gevoerde beleid inzake trage wegen. Er werd een dading afgesloten die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 april 2014
          • Ter uitvoering van het beleidskader in de kompasnota werd, in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant, een trage wegen actieplan opgemaakt. Het beoogt voor het hele grondgebied van de gemeente een planmatige en onderbouwde langetermijnvisie van de aanpak van de trage wegen. De planning voorziet in 3 categorieën van uitvoer, waarbij Categorie 1 met de grootste prioriteit wordt aangepakt. Dit trage wegen actieplan werd onderworpen aan een participatietraject zodat zowel aan de toenmalige adviesraden als aan de inwoners de kans tot inzage, bezwaar, advies en bijsturing werd gegeven.
          • De gemeenteraad keurde dit plan goed in zitting van 26 september 2018. Het trage wegen actieplan werd goedgekeurd en bekrachtigd door de deputatie in zitting van 19 december 2018.
          • Hoewel de kompasnota en het trage wegen actieplan veel gelijkenissen vertoont met het ”gemeentelijk beleidskader en actieplannen” uit het decreet gemeentewegen in hoofdstuk 2 (art. 6-7), is het hier niet gelijk aan. Het gemeentelijk trage wegen actieplan werd immers goedgekeurd (2018) voor de inwerkingtreding van het decreet gemeentewegen (2019).
          • Via de uitvoering van dit actieplan kan antwoord geboden worden op de hoger vernoemde dadingsovereenkomst.
          • Het uitvoeren van dit actieplan schept ook heel wat mogelijkheden voor het realiseren van beleidsdoelstellingen rond mobiliteit, veiligheid, recreatie, sport en klimaat. Het uitvoeren van dit actieplan werd dan ook opgenomen in het klimaatactieplan van de gemeente Lubbeek (GR 27/6/2023)

          2.      Procedurele geschiedenis van Voetweg 45

          In de atlas staat beschreven dat Voetweg 45 volgende verbinding maakte: Sentier de l'église de Pellenberg à Lovenjoul. Ten tijde van de opmaak van de atlas was deze voetweg bekend onder de naam Chemin de Messe.

          In de atlas is hij opgedeeld in 2 delen:

          1. Deze voetweg is te vinden op kaartblad 4, gaande van perceel 64 tot en met 68.
          2. Deze voetweg is te vinden op kaartblad 6, gaande van perceel 86 tot en met 29.

          Voetweg 45 was in de Atlas 1,65m breed en over zijn totale lengte 930m lang.

          Aan het eerste deel werd in 1985 een trajectwijziging aangebracht.

          Op 22 april 2024 werd deel 2 van deze voetweg reeds besproken en principieel goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen. Omdat het opportuun is om de weg in zijn geheel te behandelen werd deze beslissing ingetrokken op 5 augustus 2024.

          Landmeter Jan Bogaerts van landmeterskantoor Landmeetbureau Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek werd aangesteld voor de opmaak van het Rooilijnplan tot gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van Voetweg 45 te Pellenberg.

          Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, landmeter Dirk Vanderwegen van Landmeterskantoor Vanderwegen BVBA, Rotspoelstraat 160, 3001 Heverlee aangesteld.

          Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van Voetweg 45 uit de Atlas der Buurtwegen van Pellenberg.

          3.      Huidige toestand van Voetweg 45

          Voetweg 45 te Pellenberg bevindt zich ten dele van aan de Sint-Pieterskerk  tot aan de Kleine Ganzendries (deel 1); en ten dele tussen de Sint-Barbaradreef en voetweg 17 (deel 2).

          Deel 1 van voetweg 45, ook gekend als het 'Steenbergwegje', is gelegen op de kadastrale percelen 36C, 40X, 30X, 123B en 51E. De voetweg is open en toegankelijk op de kadastrale percelen 36C, 40x, 30x en 123B. Op de percelen 51E, 28C en 58N wordt de voetweg niet op de juiste ligging uit de Atlas der buurtwegen gebruikt.

          Het meer zuidelijk gelegen deel 2 aan de Sint-Barbaradreef begint ter hoogte van de woning nr. 4 en loopt door velden tot aan de losweg die aansluiting geeft op voetweg nr. 17 te Bierbeek. De weg ligt op de  kadastrale percelen 98R3, 98E3, 98Z4, 98B5, 104N, 104K, 104L en 116B. De voetweg is niet zichtbaar en niet toegankelijk op deze kadastrale percelen.

          Historisch belang van Voetweg 45 te Pellenberg

          Het eerste deel van voetweg 45 (aan de kerk) is één van de oudste voetwegen van Lubbeek. Het komt al voor op de kaart van Villaret (1745-1748) en is ononderbroken in gebruik geweest.  De doorgang in de kerkmuur is getuige van de historische ligging van deze weg. De kerk en de doorgang dragen bij aan de erfgoedwaarde van de weg.

          Het tweede deel van voetweg 45 komt niet voor op kaarten die ouder zijn dan de Atlas der Buurtwegen. We vinden dit deel van de weg nog op de kaart van Vandermaelen en de topokaart uit 1873. In 1904 blijft nog een stukje van het oorspronkelijk traject aansluitend op de losweg zichtbaar. Vanaf 1939 is dit deel van voetweg 45 niet meer zichtbaar op kaarten. Ook op luchtfoto's zien we geen spoor meer van dit deel van de weg. Op basis daarvan kan verondersteld worden dat dit deel van de voetweg al ruim 100 jaar niet meer in zijn volledigheid in gebruik is.

          Verbindingsfunctie van Voetweg 45 te Pellenberg

          In de kompasnota wordt door de participanten gepleit voor verkeersveilige verbindingen van het centrum van Pellenberg naar de site van het UZ Pellenberg, waar ook aansluiting gevonden wordt op waardevolle natuurgebieden. Wenslijnen 38 en 70 lopen indirect in de buurt van dit deel van de weg. Deel 1 is hierbij een zeer belangrijke schakel in de trage verbinding tussen de kern van Pellenberg en de site van het UZ. Gezien het feit dat het zuidelijke deel van de weg al 100 jaar niet meer in gebruik is, vervult dit deel van de weg op dit moment geen verbindingsfunctie.

          Recreatieve rol van Voetweg 45 te Pellenberg

          Deel 1: het 'Steenbergwegje' maakt deel uit van de Koeboswandeling en ligt tussen de wandelknooppunten 526 en 527. Met de kerk en het oude kerkhof als bezienswaardigheid op het tracé van deze voetweg, wordt deze ook toeristisch interessant.

          Deel 2: Gezien het feit dat dit deel van de weg al 100 jaar niet meer in gebruik is, ligt er op de wegzate ook geen recreatieve wandel- of fietsweg. Het wandelknooppuntennetwerk gebruikt in dit gebied andere paden.

          Ruimtelijke kadering van Voetweg 45 te Pellenberg

          Deel 2 van voetweg 45, van aan de Sint-Barbaradreef rechts van nr. 4 tot aan voetweg 17, ligt volgens het originele gewestplan Leuven (7/4/1977) voor het grootste deel in agrarisch gebied (code 00_0900). Enkel de percelen 98R3 en 98E3 liggen in gebied voor gemeenschapsvoorzieningen.

          Beleidsmatige aspecten

          Voetweg 45 in Pellenberg werd opgenomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen weg.

          Voetweg 45 te Pellenberg werd opgenomen in het trage wegen actieplan op de kaart Cat. 1, met als doel hem te openen.

          4.      Gewenste toestand Voetweg 45

          Deel 1 van voetweg 45 wordt ter hoogte van de Kleine Ganzendries op een andere manier gebruikt dan op het bestaande plan is voorzien. De juridische toestand wordt hiervoor aangepast naar de feitelijke toestand.

          Voor deel 2 wordt voorgesteld om een nieuwe verbinding te creëren tussen de Ganzendries en de Sint-Barbaradreef. Het voorstel sluit de Gazendries aan op voetweg 18 om zo een alternatieve  trage verbinding te creëren naar de nieuwe school. Door voetweg 45 af te schaffen op de kadastrale percelen 98R3, 98E3, 98Z4, 98B5, 104N, 104K, 104L en 116B en hem voor een deel op de kadastrale percelen 98B5 en 98Z4 te verplaatsen naar de perceelsgrens wordt een schakel gecreëerd in deze veilige verbinding.

          Er komen geen nutsleidingen op private eigendommen te liggen door de wijziging van deze gemeenteweg.

          5.      Overleg en akkoord eigenaars

          Er werd met de geïnteresseerde betrokken eigenaars overlegd om tot een gedragen oplossing te komen.

          Met brief d.d. 19/9/2023 werden de eigenaars ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer- of minwaarde.

          JURIDISCHE GRONDEN
          • Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 & 41, dat de bevoegdheden van de gemeenteraad vastlegt;
          • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
          • De wet op de buurtwegen van 10 april 1841, gewijzigd bij de wet van 20 mei 1863 en 9 augustus 1948. Deze wet is afgeschaft, maar de Atlassen der Buurtwegen werden als juridische basis behouden via artikel 85 van het decreet houdende de gemeentewegen;
          • Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 van kracht sinds 1 september 2019. De procedure voor de wijziging van gemeentewegen wordt beschreven in afdeling 2 ”procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen – de artikels 16 tot 19. De procedure voor afschaffing van gemeentewegen wordt beschreven in afdeling 2, artikels 20 tot 23. Het toetsingskader of de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen;
          • Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2014 in verband met de goedkeuring van de dading met de heer Van Damme;
          • Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2018 in verband met het trage wegen actieplan;
          • Het besluit van de deputatie van 10 januari 2019 in verband met het trage wegen actieplan;
          • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 augustus 2024 in verband met kennisname: Rooilijnplan tot gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 45 te Pellenberg - voorlopige vaststelling
          ARGUMENTATIE

          Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:

          Aftoetsing aan artikel 3, Gemeentewegendecreet

          Het gemeentelijk wegennet wordt doorgaans opgebouwd met grotere verharde wegen die als ruggengraat fungeren, waardoor de gemeente in verschillende grote mazen wordt verdeeld. Binnen deze mazen behouden we trage wegen waarbij we streven naar een verbinding in zowel de noord-zuid als de oost-west richting. Deze trage wegen dienen als secundaire routes en zorgen voor een fijnmazig netwerk, waardoor bewoners gemakkelijker toegang hebben tot verschillende delen van de gemeente zonder afhankelijk te zijn van de hoofdwegen.

          We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden. Waar nodig is, verleggen we de weg, of delen ervan. Waar het niet langer mogelijk, wenselijk of zinvol is, heffen we de weg of delen ervan op.

          Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers en/of fietsers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid.

          Aftoetsing aan artikel 4, Gemeentewegendecreet

          Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing

          Door de ontwikkeling van de schoolomgeving op de UZ-site is er een grote behoefte aan een veilige verbinding tussen de woonkern van Pellenberg en de site. De beide delen van de voetweg dragen hiertoe bij.

          Algemeen belang

          Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan. Daarom wordt de meerwaarde van de verplaatsing voor verschillende functies afgewogen:

          Deel 1 van voetweg 45 is een historisch zeer belangrijke weg. Op de site aan de kerk is de erfgoedwaarde nog duidelijk aanwezig. Dergelijke plekjes zijn ook toeristisch attractief. Het bewaren ervan versterkt de troeven van Lubbeek. Het tweede deel kent historisch minder continuïteit.

          Het maken van de verbinding tussen de Ganzendries en voetweg 18 draagt bij aan een veilige verbinding naar de UZ-site en de nieuwe school. Doordat het oude traject van het tweede deel al 100 jaar in onbruik is, was de verbindingsfunctie verloren gegaan. Door de verplaatsing creëren we een essentiële link in de verbinding tussen de woonkern van Pellenberg en de UZ-site.

          Een site met een revalidatiecentrum, een school, en een toekomstig sportcentrum verdient een omgeving met voldoende trage verbindingen die uitnodigen om te bewegen en tot rust te komen in het groen.

          De landbouwuitbating van de percelen wordt geoptimaliseerd door verplaatsingen naar perceelsgrenzen.

          Verkeersveiligheid en ontsluiting

          Deel 1, maar zeker ook het deeltje van deel 2, is een onderdeel van een verkeersveilige verbinding voor zwakke weggebruikers die de UZ-site en de school bezoeken. Er wordt voorzien in een verkeersveilige oversteek van de Ganzendries om de verbinding te garanderen.

          Eigen gemeentelijk afwegingskader

          Voetweg 45 is in het gemeentelijk actieplan opgenomen in Cat. 1, met als doel hem te openen. 

          De verplaatsing van deel 1 van voetweg 45 is de regularisatie van het gebruik dat sinds de verlegging in 1985 zo is ontstaan. 

          Deel 2 van voetweg 45 is op terrein niet meer zichtbaar en niet toegankelijk. Het openen op de atlasligging zou leiden tot minder voordelen voor het algemeen belang dan de verplaatsing die nu voorgesteld wordt. De hier voorgestelde verplaatsing respecteert de geest van het bewaren van een verbinding op deze plek.

          Conclusie

          Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen.

          De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.

          FINANCIEN

          De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag. 

          Eventuele verschuldigde meer en minwaarden volgens schattingsverslag zijn verschuldigd door/aan de respectievelijke eigenaren.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Ellen Lammens, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden, Marijke Sué
          Voorstanders: Raf De Canck, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Pieter Verheyden
          Onthouders: Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben
          Resultaat: Met 6 stemmen voor, 4 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1. De rooilijnplannen tot gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 45 te Pellenberg, opgesteld door landmeter Jan Bogaerts van landmeterskantoor Landmeetbureau Bogaerts, Ledigheid 34 te 3210 Lubbeek worden voorlopig vastgesteld.

          Art. 2. De schattingsverslagen ter bepaling van de meer- en minwaarde verbonden aan deze gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing, opgesteld door landmeter Dirk Vanderwegen van Landmeterskantoor Vanderwegen BVBA, Rotspoelstraat 160 te 3001 Heverlee worden voorlopig vastgesteld.

          Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling van de procedure overeenkomstig artikel 17 van het decreet houdende de gemeentewegen.

De voorzitter sluit de zitting op 13/08/2024 om 20:44.

Namens commissie beleidsdomeinen,

Marijke Sué
Algemeen directeur - waarnemend

Raf De Canck
Voorzitter