De voorzitter opent de zitting op 16/11/2021 om 20:02.
Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 12 oktober 2021 goed te keuren.
De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 12 oktober 2021 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 12 oktober 2021 worden goedgekeurd.
Op 29 juni 2021 heeft de OCMW-raad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 vastgesteld.
Op 29 juni 2021 heeft de gemeenteraad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 vastgesteld.
Op 19 oktober 2021 heeft de gouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 goedgekeurd.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 30 tot en met 45.
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 5 tot en met 8 en 11 tot en met 13.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 19 oktober 2021 waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 wordt goedgekeurd.
Op 29 juni 2021 heeft de OCMW-raad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 vastgesteld.
Op 29 juni 2021 heeft de gemeenteraad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 vastgesteld.
Op 19 oktober 2021 heeft de gouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 goedgekeurd.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 30 tot en met 45.
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 5 tot en met 8 en 11 tot en met 13.
Enig artikel. De OCMW-raad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 19 oktober 2021 waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 wordt goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld:
Het ontwerp van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met het dierenasiel De Zorghoeve vzw, Tiensestraat 97, 3473 Kortenaken, met als geplande startdatum 1 januari 2022, naar aanleiding van de uitbreiding van het takenpakket van het dierenasiel voor de gemeente Lubbeek.
Historiek:
De gemeente besliste op 23 augustus 2021 om de vangacties van zwerfkatten toe te voegen aan het takenpakket van het dierenasiel De Zorghoeve vzw, Tiensestraat 97, 3473 Kortenaken, waarmee de gemeente een samenwerkingsovereenkomst heeft sinds april 2019 (in bijlage) en niet langer een beroep te doen op vrijwilligers voor de vangacties van zwerfkatten om onderstaande redenen:
De Zorghoeve vzw mailde op 13 oktober 2021 een addendum door aan de bestaande samenwerkingsovereenkomst van april 2019, naar aanleiding van de uitbreiding van hun opdracht met de vangacties van zwerfkatten. De zaakvoerders beslisten om de gemeente Lubbeek voor die drie resterende maanden oktober, november en december 2021 geen verhoogde bijdrage/inwoner aan te rekenen.
Inhoud van het door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurde addendum op 18 oktober 2021 (in bijlage):
Bijkomend zal de VZW de Zorghoeve vanaf oktober 2021
Zwerfkatten vangen: Hieronder wordt verstaan dat de gemeentelijke diensten van Lubbeek voor de meldingen van zwerfkatten, gedaan door inwoners uit de gemeente Lubbeek, aan De Zorghoeve VZW de opdracht geven om deze katten te vangen en binnen te brengen bij de dierenarts waarmee de gemeente Lubbeek een samenwerkingsovereenkomst heeft. Na sterilisatie/castratie en behandeling worden de zwerfkatten terug opgehaald door De Zorghoeve en uitgezet op de plaats van de vangst, met uitzondering van socialiseerbare zwerfkittens, die door De Zorghoeve worden opgevangen om te worden aangeboden ter adoptie van zodra ze de vereiste leeftijd hebben bereikt
Wijzigingen in de samenwerkingsovereenkomst t.o.v. de huidige overeenkomst d.d. april 2019:
- de vangkooien uitzetten en ophalen bij de melders
- de gevangen zwerfkatten naar de dierenarts waarmee de gemeente samenwerkt, brengen voor behandeling
- de behandelde zwerfkatten ophalen bij de dierenarts en de zwerfkatten weer uitzetten op de vanglocatie
(De kittens, jonger dan 12 weken en nog te socialiseren, worden zoals reeds het geval was, opvangen door De Zorghoeve vzw: ze krijgen indien mogelijk een plaatsje in een gastgezin en vanaf 12 weken (na behandeling/sterilisatie/castratie) worden ze ter adoptie aangeboden.)
Volledig ontwerp van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst vanaf 1 januari 2022 in bijlage.
Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraadsbeslissing van 30 april 2019 om de samenwerkingsovereenkomst tussen dierenbescherming en zorgboerderij De Zorghoeve vzw, Dorpstraat 681, 3061 Leefdaal te laten starten vanaf 1 mei 2019 met de keuze voor optie 1 (small) voor 0.25 euro/inwoner/jaar.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 augustus 2021:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 oktober 2021:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021:
De uitgave is gedeeltelijk voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 vanaf budgetjaar 2022:
Het krediet van 2022/GBB/0470-00/6131700/Gemeente/CBS/IP-GEEN (vergoeding vrijwilligers zwerfkatten) wordt in de aanpassing van het meerjarenplan, vanaf het budgetjaar 2022 verschoven naar 2022/GBB/0470-00/6493000/Gemeente/CBS/IP-GEEN (vergoeding dierenasiel De Zorghoeve vzw)
code |
2022/GBB/0470-00/6493000/Gemeente/CBS/IP-GEEN |
Omschrijving |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen |
Actie |
GBB-Verrichtingen zonder beleidsdoelstelling |
Beleidsitem |
0470-00 Dierenbescherming |
Algemene rekening |
6493000 Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen |
Investeringsproject |
Geen investeringsproject |
|
|
Raming uitgavekrediet |
€3.750 |
Beschikbaar krediet |
€3.750 |
Voorziene raming/kostprijs/… |
€5.100 (0.35€ * 14.561 inwoners 2020) |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
Dierenasiel De Zorghoeve vzw |
|
|
code |
2022/GBB/0470-00/6131700/Gemeente/CBS/IP-GEEN |
Omschrijving |
Erelonen, vergoedingen vrijwilligers zwerfkatten |
Actie |
GBB-Verrichtingen zonder beleidsdoelstelling |
Beleidsitem |
0470-00 Dierenbescherming |
Algemene rekening |
6131700 Erelonen, vergoedingen vrijwilligers |
Investeringsproject |
Geen investeringsproject |
|
|
Raming uitgavekrediet |
€1.500,00 |
Beschikbaar krediet |
€1.500,00 |
Voorziene raming/kostprijs/… |
€0,00 |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
|
|
Artikel. 1. keurt de bijgevoegde vernieuwde samenwerkingsovereenkomst met dierenasiel De Zorghoeve vzw, Tiensestraat 97, 3473 Kortenaken, met als startdatum 1 januari 2022, goed voor een jaarlijkse bijdrage van 0.35€/inwoner.
Art.2. machtigt Theo Francken, burgemeester en Hugo Simoens, voorzitter, om deze nieuwe samenwerkingsovereenkomst met De Zorghoeve vzw, met startdatum 1 januari 2022, te ondertekenen.
Art.3. geeft opdracht aan de financiële dienst om het krediet van GBB/0470-00/6131700/Gemeente/CBS/IP-GEEN (vergoeding vrijwilligers zwerfkatten) in de aanpassing van het meerjarenplan, vanaf het budgetjaar 2022 te verschuiven naar GBB/0470-00/6493000/Gemeente/CBS/IP-GEEN (vergoeding dierenasiel De Zorghoeve vzw).
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het jaarverslag en het financieel verslag 2019 van het IGS (intergemeentelijk samenwerkingsverband) Hartje-Hageland West goed te keuren.
De stuurgroep van de interlokale vereniging 'Hartje Hageland West' keurde in zitting van 4 maart 2021 het jaarverslag van 2021 goed.
Het beheerscomité van de interlokale vereniging 'Hartje Hageland West' keurde in zitting van 1 juli 2021 het financieel verslag 2020 goed.
Het jaarverslag beschrijft de gerealiseerde activiteiten zoals opgenomen in het subsidiedossier van Wonen-Vlaanderen en het subsidiedossier van de provincie Vlaams-Brabant. Het financieel verslag geeft een overzicht op de inkomsten en uitgaven van het project.
Het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur
De gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2019 betreffende de oprichting van de interlokale vereniging met statutaire draagkracht 'Hartje Hageland West' voor de vorming van een regionaal samenwerkingsverband inzake woonbeleid
Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 houdende het lokaal woonbeleid. Dit besluit regelt tevens de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid
Het Ministerieel Besluit van 12 december 2019 houdende de toekenning van subsidies aan de interlokale vereniging 'Hartje Hageland West' voor de periode 2020 - 2025
Het provinciaal reglement voor het ondersteunen van projecten die het lokaal woonbeleid uitvoeren zoals bedoeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018
Het besluit van de bestendige deputatie van 2 april 2020 houdende de toekenning van een subsidie aan 'Hartje Hageland West' voor de uitvoering van een lokaal woonbeleid
Conform de statuten van het intergemeentelijk samenwerkingsverband 'Hartje Hageland West' dient de gemeenteraad het jaarverslag 2020 met bijhorend financieel verslag 2020 goed te keuren.
Op 30 april 2020 heeft Wonen Vlaanderen de basisactiviteiten en aanvullende activiteiten positief geëvalueerd. De vooropgestelde doelstellingen werden uitgevoerd. Dit betekent dat zij het voorziene subsidiebedrag gaan uitbetalen. De provincie heeft de vooropgestelde doelstellingen ook positief geëvalueerd.
In 2020 bedroegen de ontvangsten meer dan de uitgaven. Een deel van de activiteiten werd afgeschaft of anders georganiseerd waardoor er minder uitgaven hebben plaatsgevonden.
Het jaar kan afgesloten worden met een positief resultaat van 50.269,99 euro.
Het beheerscomité van Hartje Hageland van 1 juli 2021 heeft beslist om de helft van het positief resultaat over te maken aan de gemeente a rato van hun inbreng in het project.
De andere helft wordt bijgehouden als reserve.
|
|
Positief Saldo 2020 |
Terug te storten aan de gemeenten |
IGS Hartje Hageland OOST
|
|||
Bekkevoort |
|
€ 10.632,54 |
€ 5.316,27 |
Glabbeek |
|
€ 9.284,79 |
€ 4.642,40 |
Kortenaken |
|
€ 12.722,47 |
€ 6361,24 |
IGS Hartje Hageland WEST
|
|||
Tielt-Winge |
|
€ 9.599,00 |
€ 4.799,50 |
Lubbeek |
|
€ 8.031,19 |
€ 4015,59 |
Wegens een fout in de cijfers zal de stemming over de goedkeuring van dit agendapunt plaatsvinden op de gemeenteraad. De stemming wordt verwijderd en het punt wordt doorgestroomd naar de gemeenteraad.
Het positief resultaat van het boekjaar 2020 wordt voor een bedrag van 4.015,59 euro overgedragen aan de gemeente
Enig artikel. Het jaarverslag 2020 en het financieel verslag 2020 van het IGS (intergemeentelijk samenwerkingsverband) 'Hartje Hageland West' goed te keuren.
Aan de OCMW raad wordt voorgesteld om drie overeenkomsten i.v.m. het subdieretentiedossier goed te keuren. De OCMW raad heeft in zitting van 31 augustus acht tussenovereenkomsten tussen het OCMW van Lubbeek en de kandidaten die deelnemen aan het subsidieretentieproject goedgekeurd. Nu worden er nog twee tussenovereenkomsten met kandidaten van de reservelijst ter goedkeuring voorgelegd aan de OCMW raad. De kandidaat van het subsidieretentiedossier LU 04 was niet akkoord met het bedrag van de initiële schatting. Het schattingsverslag werd aangepast. De aangepaste tussenovereenkomst wordt opnieuw ter goedkeuring voorgelegd aan de OCMW raad.
Door de krapte op de private huurmarkt en de lange wachtlijsten voor sociale woningen kopen gezinnen vaak een kwalitatief minderwaardige woning, zonder de mogelijkheid er financiële middelen in te investeren om de woning kwalitatief in orde te brengen.
De provincie Vlaams-Brabant stelt een bedrag van maximaal 30.000 euro per woning (voor minimaal 10 en maximaal 15 woningen) ter beschikking voor het uitvoeren van noodzakelijke renovatiewerken op vlak van kwaliteit, gezondheid, veiligheid en energiezuinigheid bij noodkopers, met voorrang aan 65-plussers.
De subsidie wordt toegekend onder de vorm van een subsidieretentie. Het is dus een renteloze lening met uitgestelde terugbetaling. Dit betekent dat bij vervreemding van de woning (verkoop, erfenis of schenking) de subsidie wordt terugbetaald.
De provincie voorziet technische begeleiding van de geselecteerde dossiers.Een renovatiebegeleider van de provincie volgt de werken op van A tot Z.
De provincie laat een schatting uitvoeren bij elke woning waarop subsidieretentie van toepassing is. De provincie levert de nodige documenten, samenwerkingsovereenkomst en tussenovereenkomsten aan.
De OCMW raad keurde op 22 oktober 2019 de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW en de provincie Vlaams-Brabant goed.
Deze samenwerkingsovereenkomst is noodzakelijk om de financiële middelen te kunnen bekomen om de subsidieretentie uit te voeren in de gemeente.
De voorgelegde samenwerkingsovereenkomst bevat de plichten van de partijen, afspraken i.v.m. het toekenningsproces, de aansprakelijkheid en de verzekeringen, de evaluatie, de communicatie, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, de geschillenregeling en de inwerkingtreding, duur, wijziging en beëindiging van de overeenkomst.
De kandidaten voor de subsidieretentiedossiers moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Er werd een sociaal onderzoek gevoerd (inkomensvoorwaarden) en een technisch onderzoek van de woning uitgevoerd.
Er werd een rangorde bepaalt op basis van een puntensysteem volgens noodbehoefte, zodat de meest nood-hebbende voorrang krijgt.
De kandidaten werden besproken en vastgelegd door de stuurgroep van 23 maart 2021.
De OCMW raad van 31 augustus heeft 8 tussenovereenkomsten tussen het OCMW en de kandidaten goedgekeurd.
-6 van deze tussenovereenkomsten zijn ondertussen ondertekend door e kandidaten en hiervoor werd een hypotheek genomen. Voor deze subsidieretentiedossiers kan de subsidieretentie uitgevoerd worden.
-1 kandidaat is momenteel opgenomen in het ziekenhuis , dus dit dossier is tijdelijk opgeschort (niet ondertekent - geen hypotheek).
-1 kandidaat was niet akkoord met het schattingsbedrag van de initiële meerwaarde i.v.m. de verkoopwaarde van haar woning voor de renovatie - de aangepaste overeenkomst LU03 wordt opnieuw voorgelegd aan de OCMW-raad van november.
Indien er door het subsidieretentieproject een meerwaarde gegenereerd zou worden op de woning en op de grond op het ogenblik van verval, zal deze meerwaarde billijk verdeeld worden tussen het OCMW en de eigenaar. Voor het dossier LU03 - Kapelstraat werd de initiële meerwaarde voor het huis geschat op 301.00 euro. De eigenaar was hiermee niet akkoord en vroeg een nieuwe schatting. de nieuwe schatting bedraagt 325.000 euro.
-2 nieuwe kandidaten van de reservelijst werden geselecteerd.
De dossiers LU02 - Parijsstraat en LU04 - Geulbosstraat worden ter goedkeuring voorgelegd aan de OCMW-raad van november
Het besluit van het vast bureau van 8 juli 2019 i.v.m. open oproep subsidieretentie provincie
Enig artikel. Akkoord om de subsidieaanvraag voor de open subsidieretentie van de provincie in te dienen voor 15 woningen gelegen in (landelijk) woongebied van het hoofddorp Lubbeek en in het (landelijk) woongebied van Linden
Het besluit van de OCMW raad van 22 oktober 2019 - subsidieretentie - goedkeuring samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW van Lubbeek en de provincie Vlaams-Brabant in het kader van subsidieretentie
Artikel 1. Kennis te nemen dat de bestendige deputatie in de zitting van 29 augustus 2019 een bedrag van 300.000 euro toekent aan het OCMW van Lubbeek voor de renovatie van 10 woningen in kader van het subsidieretentieproject.
Art.2. De samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW van Lubbeek en de provincie Vlaams-Brabant in kader van subsidieretentie goed te keuren.
Art.3. De nominatieve subsidieretentie 2019 aan het OCMW van Lubbeek, project te Lubbeek 'Lubbeek renoveert' goed te keuren
Art.4. De voorzitter van de OCMW raad en de algemeen directeur te machtigen om deze overeenkomsten te ondertekenen.
Het besluit van het vast bureau van 24 augustus 2020 - addendum bij de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW van Lubbeek en de provincie Vlaams-Brabant
Het besluit van de OCMW raad van 29 september 2020 -addendum bij de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW van Lubbeek en de provincie Vlaams-Brabant
Artikel 1. Kennis te nemen van het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW van Lubbeek en de provincie Vlaams -Brabant in het kader van subsidieretentie -gelijktrekken van de inkomensgrenzen van subsidieretentie met de inkomensgrenzen van de Vlaamse energielening
Art.2. Niet akkoord te gaan met deze aanpassing.
Het besluit van het vast bureau van 21 juni 2021 - goedkeuring tussenovereenkomsten tussen het OCMW van Lubbeek en de kandidaten
Artikel 1. Kennisname van de geselecteerde kandidaten voor het subsidieretentieproject en de tussenovereenkomsten tussen het OCMW van Lubbeek en de individuele kandidaten
Art. 2. De tussenovereenkomsten ter goedkeuring voor te leggen aan de OCMW raad van augustus.
Het besluit van de OCMW- raad van 31 augstus 2021 - goedkeuring tussenovereenkomsten tussen het OCMW en de kandidaten
Artikel 1. De 8 voorgelegde tussenovereenkomsten tussen het OCMW van Lubbeek en de individuele kandidaten die deelnemen aan het subsidieretentieproject van de provincie Vlaams-Brabant goed te keuren. de voorgelegde overeenkomsten bevatten de rechten en de plichten van de partijen. Pas wanneer deze overeenkomsten getekend zijn, kunnen de financiële middelen ter beschikking worden gesteld voor de renovatiewerken.
Art. 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om deze 8 tussenovereenkomsten te ondertekenen.
Het besluit van het vast bureau van 25 oktober 2021
Artikel 1. Kennisname van de 2 bijkomende tussenovereenkomsten LU24 Geulbosstraat en LU 11 Parijsstraat voor het subsidieretentieproject
Art. 2. Kennisname van de aangepaste overeenkomst LU10 - Kapelstraat waar de initiële schattigswaarde voor renovatie aangepast werd van 301.000 euro naar 325.000 euro.
Art. 3. De 2 nieuw tussenovereenkomsten en de aangepaste tussenovereenkomst voor te leggen aan de OCMW raad van november.
Artikel 1. De twee bijkomende tussenovereenkomsten (won-sure LU02- Parijsstraat) en (won-sure 04 - Geulbosstraat), afgesloten tussen het OCMW van Lubbeek en de individuele kandidaten die deelnemen aan het subsidieretentieproject van de provincie Vlaams-Brabant goed te keuren. Deze overeenkomsten bevatten de rechten en plichten van de partijen. Enkel wanneer deze tussenovereenkomsten ondertekend zijn,kunnen de financiële middelen ter beschikking worden gestel voor de renovatiewerken.
Art. 2. De aangepaste tussenovereenkomst (won-sure LU03 -Kapelstraat) goed te keuren. Deze overeenkomst werd reeds goedgekeurd door de gemeenteraad van 31 augustus 2021. Het bedrag van de initiële schattingswaarde van de woning voor renovatie werd op verzoek van de eigenaar aangepast naar 325.000 euro.
Art. 3. De voorzitter van de OCMW raad en de algemeen directeur te machtigen om de twee bijkomende tussenovereenkomsten LU24 en LU11 en de aangepaste tussenovereenkomst LU10 te ondertekenen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om toe treden tot de raamovereenkomst "Microsoft Cloud Services" waarbij VERA als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten handelt.
Gelet op:
- Het besluit van de provincieraad van Vlaams-Brabant van 30 mei 2000 tot oprichting van «VERA als autonoom provinciebedrijf » (hierna: VERA) ;
- Art. 4 en 5 van de beheersovereenkomst van VERA zoals goedgekeurd door de provincieraad van 17 december 2013, waarbij de dienstverlening die VERA ontwikkelt en aanbiedt als doel heeft e-government te helpen realiseren bij lokale besturen, bovenlokaal is en ondersteunend met het oog op de verbetering van de samenwerking tussen de besturen in de provincie Vlaams-Brabant en gericht op het creëren van schaalvoordelen;
- Het bestek met toepassing van de openbare procedure en met als onderwerp “Raamovereenkomst Begeleiding en opleiding Microsoft Cloud Services 2020/007” als een overheidsopdracht voor diensten zowel Belgisch (BDA: 2020-521020) als Europees (2020/S 119-289682) gepubliceerd werd op 18 juni 2020.
- VERA in de aankondiging en in het lastenboek opnam dat APB VERA Steunpunt e-government als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten handelt. Deze aankoopcentrale fungeert als tussenpersoon door het sluiten van raamovereenkomsten die door de aanbestedende overheden kunnen worden gebruikt (artikel 47, §1, alinea 2 van de wet overheidsopdrachten). De deelnemende instantie dient zelf nog een overeenkomst te sluiten met de gekozen leverancier.
De opdracht betreft een raamovereenkomst voor de begeleiding en opleiding in de producten die deel uitmaken van de Microsoft Cloud.
Meer en meer besturen gebruiken, of geven aan gebruik te willen maken van Office365 en werken in de cloud. Deze aanpak verschilt grondig van het werken met bestanden op de lokale infrastructuur, met volgende aspecten moet o.a. rekening worden gehouden:
Het betreft een overeenkomst tegen prijslijst die samengesteld is op basis van eenheidsprijzen. De overeenkomst omvat de opzet, implementatie, begeleiding, nazorg en opleiding in alle aspecten op organisatorisch en technisch vlak van de Microsoft Cloud diensten relevant voor lokale besturen.
De raamovereenkomst kan jaarlijks worden opgezegd mits motivatie. Onverminderd de toepassing van de in de wetgeving op de overheidsopdrachten bepaalde dwangmaatregelen kan de opdracht van rechtswege worden ontbonden of de uitvoering ervan door alle rechtsmiddelen worden doorgevoerd indien de opdrachtgever in gebreke blijft inzake de naleving van de voorgeschreven verplichtingen.
De opdracht is opgesplitst in 2 percelen:
Een werkgroep van afgevaardigden van de lokale besturen bepaalde mee de inhoud en voorwaarden van het bestek en heeft ook de analyse en evaluatie van offertes en de gunning begeleid.
Volgende instanties kunnen afnemen van deze raamovereenkomst zonder dat er een afnameplicht bestaat :
Onder toetreding tot een virtuele centrumstad verstaan wij het nemen van een college- of raadsbeslissing door de desbetreffende lokale overheid of het nemen van een beslissing door het hoogte bestuursorgaan van de organisatie met het oog op de goedkeuring van het protocol tot samenwerken. Meer info en de deelnemende besturen kan je vinden op: https://www.vera.be/virtuele-centrumsteden
Plaats van dienstverlening: Bij de verschillende deelnemende instanties in de provincie Vlaams-Brabant die zijn bepaald bij ‘Doelgroep’.
Deze overheidsopdracht beoogt het sluiten van een raamovereenkomst met één deelnemer per perceel.
Conform de bepalingen van het bestek werden de volgende percelen toegewezen aan:
Perceel 1: Begeleiding, alsook technische- en organisatorische opleidingen betreffende de specifieke set-up bij een bestuur: Cronos Public Services NV, Veldkant 33 A, 2550 Kontich
Perceel 2: Algemene opleidingen om medewerkers op te leiden om te werken met de toepassingen binnen de Microsoft Cloud: Cronos Public Services NV, Veldkant 33 A, 2550 Kontich
Decreet Lokaal Bestuur;
De nieuwe gemeentewet;
VERA heeft als autonoom provinciebedrijf een overheidsstatuut, vastgesteld bij de provinciewet (art. 114 quinquies) en het provinciedecreet (art. 225-237), waaruit volgt dat de activiteiten van VERA kaderen in een opdracht van openbaar belang en VERA onderworpen is aan de wet op de overheidsopdrachten;
De overheidsopdracht “Raamovereenkomst Begeleiding en opleiding Microsoft Cloud Services 2020/007” werd uitgeschreven namens andere besturen, zoals vermeld in de Belgische en Europese publicatie;
Het voorwerp van deze overheidsopdracht is een overeenkomst tegen prijslijst die samengesteld is op basis van eenheidsprijzen. De overeenkomst omvat tevens de installatie, configuratie, nazorg en training van het systeem;
VERA heeft samen met een vertegenwoordiging van 8 afgevaardigden van de lokale besturen de analyse gemaakt en de leveranciers geselecteerd die de interessantste aanbieding voor de Begeleiding en opleiding Microsoft Cloud Services heeft tegen de beste prijs en kwaliteit, op alle hierbij betrokken gebieden.
Het bestek en de evaluaties gebeurde onder toezicht en met medewerking van een werkgroep van 5 openbare besturen en VERA.
De overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van 48 maanden met ingang op 16 december 2020 vermeld in de schriftelijke toewijzingsbrief.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. De gemeenteraad neemt hierbij kennis dat de opdracht “Raamovereenkomst Begeleiding en opleiding Microsoft Cloud Services 2020/007” via VERA als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten voor lokale overheden in de provincie Vlaams-Brabant werd toegewezen aan: Cronos Public Services NV, Veldkant 33 A, 2550 Kontich voor zowel perceel 1 als perceel 2.
Art. 2. De gemeenteraad besluit toe te treden tot de “Raamovereenkomst Begeleiding en opleiding Microsoft Cloud Services 2020/007”.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toetreding van de gemeente Lubbeek tot de hieronder beschreven raamovereenkomst goed te keuren.
De opdracht betreft een raamovereenkomst voor de opname (audio/video) van de gemeenteraad of andere overlegorganen van een openbaar bestuur, het publiceren en/of live casten op een website en het ondertitelen of levering van een transcriptie van het gesproken woord.
Het betreft een overeenkomst tegen prijslijst die samengesteld is op basis van eenheidsprijzen. De overeenkomst omvat tevens de installatie, configuratie, nazorg en training van het systeem.
De raamovereenkomst kan jaarlijks worden opgezegd mits motivatie. Onverminderd de toepassing van de in de wetgeving op de overheidsopdrachten bepaalde dwangmaatregelen kan de opdracht van rechtswege worden ontbonden of de uitvoering ervan door alle rechtsmiddelen worden doorgevoerd indien de opdrachtgever in gebreke blijft inzake de naleving van de voorgeschreven verplichtingen.
Een werkgroep van afgevaardigden van de lokale besturen bepaalde mee de inhoud en voorwaarden van het bestek en heeft ook de analyse en evaluatie van offertes en de gunning begeleid.
Volgende instanties kunnen afnemen van deze raamovereenkomst zonder dat er een afnameplicht bestaat :
Onder toetreding tot een virtuele centrumstad verstaan wij het nemen van een college- of raadsbeslissing door de desbetreffende lokale overheid of het nemen van een beslissing door het hoogte bestuursorgaan van de organisatie met het oog op de goedkeuring van het protocol tot samenwerken. Meer info en de deelnemende besturen kan je vinden op: https://www.vera.be/virtuele-centrumsteden
Plaats van dienstverlening: Bij de verschillende deelnemende instanties in de provincie Vlaams-Brabant die zijn bepaald bij ‘Doelgroep’.
Deze overheidsopdracht beoogt het sluiten van een raamovereenkomst met één deelnemer per perceel.
Conform de bepalingen van het bestek werden de volgende percelen toegewezen aan:
- Perceel 1: AV Materiaal en software voor publicatie/casting van vergaderingen:
Axians Audiovisual Belgium NV, Bourgetlaan 44, 1130 Haren
- Perceel 2: Software voor machinale omzetting van spraak naar tekst (speech-to-text):
Het perceel wordt niet gegund
- Perceel 3: Dienst voor omzetting van spraak naar tekst:
Video – Center NV, Vier Wijersstraat 28, 3520 Zonhoven
Het besluit van de provincieraad van Vlaams-Brabant van 30 mei 2000 tot oprichting van «VERA als autonoom provinciebedrijf » (hierna: VERA ;
Art. 4 en 5 van de beheersovereenkomst van VERA zoals goedgekeurd door de provincieraad van 17 december 2013, waarbij de dienstverlening die VERA ontwikkelt en aanbiedt als doel heeft e-government te helpen realiseren bij lokale besturen, bovenlokaal is en ondersteunend met het oog op de verbetering van de samenwerking tussen de besturen in de provincie Vlaams-Brabant en gericht op het creëren van schaalvoordelen;
Het bestek met toepassing van de openbare procedure en met als onderwerp “Raamovereenkomst Smart Conference 2019/002” als een overheidsopdracht voor diensten zowel Belgisch (BDA: 2019-523474) als Europees (2019/S 147-362145) gepubliceerd werd op 01 augustus 2019.
VERA in de aankondiging en in het lastenboek opnam dat APB VERA Steunpunt e-government als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten handelt. Deze aankoopcentrale fungeert als tussenpersoon door het sluiten van raamovereenkomsten die door de aanbestedende overheden kunnen worden gebruikt (artikel 47, §1, alinea 2 van de wet overheidsopdrachten). De deelnemende instantie dient zelf nog een overeenkomst te sluiten met de gekozen leverancier.
- VERA heeft als autonoom provinciebedrijf een overheidsstatuut, vastgesteld bij de provinciewet (art. 114 quinquies) en het provinciedecreet (art. 225-237), waaruit volgt dat de activiteiten van VERA kaderen in een opdracht van openbaar belang en VERA onderworpen is aan de wet op de overheidsopdrachten;
- De overheidsopdracht “Raamovereenkomst Smart Conference 2019/002” werd uitgeschreven namens andere besturen, zoals vermeld in de Belgische en Europese publicatie;
- Het voorwerp van deze overheidsopdracht is een overeenkomst tegen prijslijst die samengesteld is op basis van eenheidsprijzen. De overeenkomst omvat tevens de installatie, configuratie, nazorg en training van het systeem;
- VERA heeft samen met een vertegenwoordiging van zes afgevaardigden van de lokale besturen de analyse gemaakt en de leveranciers geselecteerd die de interessantste aanbieding MFC materiaal heeft tegen de beste prijs, kwaliteit en service, op alle hierbij betrokken gebieden.
- Het bestek en de evaluaties gebeurden onder toezicht en met medewerking van een werkgroep van 5 openbare besturen en VERA.
- De overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van 36 maanden met ingang op 1 december 2021 vermeld in de schriftelijke toewijzingsbrief.
Artikel 1.De gemeenteraad besluit toe te treden tot de “Raamovereenkomst Smart Conference 2019/002” via VERA als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten voor lokale overheden in de provincie Vlaams-Brabant met ingang vanaf 1 december 2021 en een looptijd van 36 maanden.
Art. 2. De gemeenteraad neemt er kennis van dat de opdracht “Raamovereenkomst Smart Conference 2019/002” via VERA als aankoopcentrale werd toegewezen aan:
- Perceel 1: AV Materiaal en software voor publicatie/casting van vergaderingen:
Axians Audiovisual Belgium NV, Bourgetlaan 44, 1130 Haren
- Perceel 2: Software voor machinale omzetting van spraak naar tekst (speech-to-text):
Het perceel wordt niet gegund
- Perceel 3: Dienst voor omzetting van spraak naar tekst:
Video – Center NV, Vier Wijersstraat 28, 3520 Zonhoven
Art. 3. De gemeenteraad besluit eventuele aankopen kaderend in dit raamcontract uit te voeren via de bestelprocedure uitgewerkt door VERA.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om aan Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden, Wolvendreef 3, 3210 Linden een investeringstoelage ten bedrage van 5.652,97 euro te voorzien voor het plaatsen van zonnepanelen.
Dit dossier werd ontvankelijk verklaard in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 25 oktober 2021.
Willem Vandaele, Katelijn Romont en Saar Van Hees, respectievelijk voorzitter, secretar¡s en penningmeester van Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden, Wolvendreef 3, 3210 Linden, hebben een officiële aanvraag tot de verwerving van een investeringssubsidie voor het plaatsen van zonnepanelen voor de bovenvermelde jeugdvereniging ingediend.
Het bedrag voor het plaatsen van de zonnepanelen wordt geraamd op 5.925,55 euro (excl. BTW).
Voor de voorziene investering ten bedrage van 6.281,08 euro (incl. BTW) kan volgens Art. 6§2 van het "Reglement betreffende gewone onderhouds- en werkingskosten en investeringen aangaande plaatselijke jeugdwerkinitiatieven", een toelage van maximum 5.652,97 euro verkregen worden.
Decreet Lokaal Bestuur;
De nieuwe gemeentewet;
Betoelagingsreglement gewone onderhouds- & werkingskosten en investeringen aangaande plaatselijke jeugdwerkinitiatieven, goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 augustus 2003, gewijzigd door de beslissingen van de gemeenteraad van 26 mei 2010 en 29 augustus 2012.
Beslissing van de gemeenteraad van 13 maart 1991: controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en aangepast in de zitting van24 april 1991.
Schepencollegebeslissing van 25 oktober 2021 betreffende het ontvankelijk verklaren van het dossier aangaande het toekennen van een investeringstoelage aan Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden, Wolvendreef 3, 3210 Linden voor het plaatsen van zonnepanelen.
Het is opportuun om in te zetten op hernieuwbare en duurzame energie. Jeugdverenigingen kunnen hierin een voorbeeld stellen.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Actienummer |
GBB/2022 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | Infrastructuur en faciliteiten ten behoeve van kinderen en jongeren - 0752-00 |
Algemene rekening + omschrijving | 6640000 - Toegestane investeringssubsidies |
Bedrag uitgave inclusief BTW | maximum 90% van 6.281,08 |
Aannemer/leverancier/instantie | Toelage aan Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | - |
Enig artikel. Een investeringstoelage ten bedrage van 5.652,97 euro te voorzien in het meerjarenplan 2022 voor Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden, Wolvendreef 3, 3210 Linden voor het plaatsen van zonnepanelen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de onderhandse overeenkomst erfpacht, opgesteld door notaris Jean Halflants, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek, afgesloten tussen de gemeente Lubbeek en de KU Leuven met zetel te Leuven, Oude Markt 13 goed te keuren. De kadastrale percelen gekend afdeling 3, sectie C nr. 195L, waarop zich een kasteel bevindt en afdeling 3, sectie C nr. 197W, momenteel een park, worden door de (erfpachtgever/eigenaar) de KU Leuven, met zetel te 3210 Leuven, Oude Markt 13 in erfpacht gegeven aan de gemeente Lubbeek (erfpachter) voor het verbouwen van het kasteel en het oprichten van nieuwe constructies beide dienstdoend als nieuwe gemeenteschool. De onderhandse overeenkomst wordt opgesteld met dezelfde voorwaarde als de definitieve notariële akte erfpacht, maar er wordt een ontbindende voorwaarde opgenomen van het niet verkrijgen van een definitieve omgevingsvergunning binnen de 13 maanden na aanvraag. Indien deze vergunning niet niet bekomen wordt is geen enkele partij aan de andere een schadevergoeding verschuldigd. De notariële akte zal verleden worden indien de erfpachter de omgevingsvergunning bekomt.
De KUL wil voor de bouw van de nieuwe school de volgende kadastrale percelen ter beschikking stellen via een erfpacht.
-een kasteel gelegen Weligerveld 6, gekend ten kadaster afdeling 3, sectie C, nr. 195L (aard = universiteit) met een oppervlakte van 28 a 43ca;
-het kasteel zal verbouwd worden voor de inrichting van een school
-een perceel grond gekend ten kadaster afdeling 3, sectie C nr. 197W (aard= park) met een oppervlakte van 34 a 47 ca
-op deze percelen zullen nieuwe constructies worden gebouwd.
Geassocieerde notarissen Jean Halflants en Raf Lenaerts, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek werd aangesteld om een akte erfpacht op te stellen voor het verbouwen van het kasteel en het bouwen van nieuwe constructies op de kadastrale percelen afdeling 3 sectie C nrs 195L en 197W.
Vooraleer de definitieve akte zal verleden worden, wordt door notaris Jean Halflants eerst een onderhandse overeenkomst opgesteld, met dezelfde voorwaarden als de notariële akte erfpacht.
Er wordt in deze onderhandse overeenkomst volgende ontbindende voorwaarde opgenomen:
Deze overeenkomst wordt tussen partijen gesloten onder de ontbindende voorwaarde van het niet-verkrijgen van een door de Erfpachter op haar kosten aan te vragen definitieve en uitvoerbare omgevingsvergunning voor de oprichting en de uitbating van voormeld onroerend goed conform huidige overeenkomst, en dit binnen een termijn van dertien maanden vanaf de datum van de indiening van de aanvraag voor de omgevingsvergunning. Deze overeenkomst zal slechts notarieel worden vastgelegd indien de Erfpachter dergelijke omgevingsvergunning bekomt.
Geen enkele partij is aan de andere partij enige schadevergoeding verschuldigd indien deze vergunning niet wordt bekomen. Eventuele kosten die gemaakt zijn voor de aanvraag van vermelde vergunning zijn niet recupereerbaar bij de erfpachtgever.
De erfpachtgever verklaart zich op geen enkele manier te zullen verzetten of bezwaar te zullen indienen tegen vermelde omgevingsvergunning of de aanvraag er van.
De erfpachter verklaart dat door hem op de voormelde percelen nieuwe constructies zullen worden gebouwd en het kasteel zal worden verbouwd voor de inrichting van een school en educatieve en socio-culturele activiteiten.
De erfpachter verklaart de aanvraag voor vermelde omgevingsvergunning onverwijld en uiterlijk binnen zestig dagen vanaf heden te zullen indienen. De erfpachter verklaart de erfpachtgever hiervan te zullen inlichten, zodat deze op de hoogte is van de startdatum van bovenvermelde termijn van dertien maanden. Beide partijen verklaren ook ieder hun notaris te zullen informeren over de datum van indiening van de aanvraag van de omgevingsvergunning, en dus over de aanvangsdatum van vermelde termijn van dertien maanden.
De notariële akte zal nadien verleden worden indien de erfpachter dergelijke omgevingsvergunning bekomt.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 oktober 2021 - erfpacht Pellenberg Nieuwbouw -optie kasteel de Maurissen - aanstellen geassocieerde notarissen Halflants en Lenaerts.
Doel
De erfpachter verklaart dat op de voormelde percelen nieuwe constructies zullen worden gebouwd en het kasteel zal worden verbouwd voor de inrichting van een school en educatieve en socio-culturele activiteiten. Bezoekers, waaronder personeel, schoolgaande kinderen en hun ouders, personen die een activiteit zullen uitoefenen ter plaatse, enzovoort, zullen in dit kader toegang nemen tot de erfpachtsite.
Alle werkzaamheden en activiteiten zullen dus binnen dit doel kaderen, waartoe de erfpachter zich verbindt, behoudens andersluidend akkoord tussen partijen.
Termijn
Deze erfpacht wordt aangegaan voor een periode van vijftig jaar (50) zoals vermeld.
Deze nieuwe erfpacht zal starten vanaf de ondertekening van de notariële akte.
Partijen stellen hiervoor volgende notariskantoren aan:
- De erfpachtgever: geassocieerde notarissen Boes & Leroy te Kessel-Lo;
- De erfpachter: geassocieerde notarissen Halflants & Lenaerts te Lubbeek.
Partijen komen overeen dat de akte zal worden getekend binnen de 45 dagen na de termijn vermeld onder de titel ‘ontbindende voorwaarde’ en slechts indien vermelde ontbindende voorwaarde zich niet verwezenlijkt.
Het recht van erfpacht is vatbaar voor verlenging onder de voorwaarden en modaliteiten beschreven onder het punt ‘Verlenging van de erfpacht’.
Vergoeding
Dit erfpachtrecht wordt verleend zonder dat daarvoor een vergoeding betaald dient te worden.
Toestand
1. De erfpachtgever verklaart dat het hoger beschreven goed vrij en zuiver zal zijn van alle voorrechten, inschrijvingen, overschrijvingen en alle belemmeringen van welke aard ook.
De toestand van de grond die in erfpacht wordt gegeven, is zoals deze zich heden bevindt, met alle daaraan verbonden rechten, zonder waarborg van aangeduide oppervlakte, welke ook het verschil mogen zijn, noch voor de lijdende erfdienstbaarheden, zichtbare en onzichtbare, die het zouden bezwaren.
De erfpachtgever verklaart dat er geen andere erfdienstbaarheden of andere bijzondere voorwaarden van toepassing zijn, met uitzondering van deze vermeld in de eigendomstitel. Hierover verklaren beide partijen dat zij de letterlijke overname er van in onderhavige overeenkomst en de notariële akte niet wensen, daar zij verklaren beide een kopie te hebben van vermelde bepalingen.
Alle eventuele erfdienstbaarheden door bestemming van de huisvader mogen blijven bestaan.
2. De erfverpachter verklaart dat het goed het kasteel ‘de Maurissens’ met bijgebouwen en bijhorend terrein met merkwaardige bomen betreft. Het kasteel werd in de loop der jaren aangevuld met daaraan gesloten en enkele losstaande constructies, voornamelijk aan de achterzijde.
Er wordt tussen partijen overeengekomen dat het kasteel dient te worden behouden en te worden onderhouden. De later bijgebouwde constructies welke qua stijl niet aanleunen bij het oorspronkelijke kasteel, mogen door de erfpachter worden afgebroken of verbouwd. De erfpachtgever zal voor de afgebroken constructies geen vergoeding kunnen vragen.
Dit alles met het oog op behoud van de esthetische waarde van de site, zodat waardevermindering niet plaatsvindt.
Partijen komen overeen om voorafgaand de ondertekening van de notariële akte een plaatsbeschrijving van het goed op te maken. De kosten van deze plaatsbeschrijving worden gedragen door de #erfpachter#.
3. De bestaande bomen, welke zich op de percelen bevinden en die in de inventaris Onroerend Erfgoed als erfgoedobject opgenomen werden bij Domein de Maurissens (https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/303094), moeten op kosten van de erfpachter worden bewaard en in stand gehouden. Indien dit niet mogelijk blijkt vanwege ouderdom, ziekte of andere reden, dan verbindt de erfpachter zich ertoe om minstens hetzelfde aantal van gelijkaardige parkbomen nieuw aan te planten.
Artikel 1. De onderhandse overeenkomst erfpacht, opgesteld door notaris Jean Halflants, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek, afgesloten tussen de gemeente Lubbeek en de KU Leuven met zetel te Leuven, Oude Markt 13 goed te keuren. De kadastrale percelen gekend afdeling 3, sectie C nr. 195L, waarop zich een kasteel bevindt en afdeling 3, sectie C nr. 197W, momenteel een park, worden door de (erfpachtgever/eigenaar) de KU Leuven, met zetel te 3210 Leuven, Oude Markt 13 in erfpacht gegeven aan de gemeente Lubbeek (erfpachter) voor het verbouwen van het kasteel en het oprichten van nieuwe constructies beide dienstdoend als nieuwe gemeenteschool. De onderhandse overeenkomst wordt opgesteld met dezelfde voorwaarde als de definitieve notariële akte erfpacht, maar er wordt een ontbindende voorwaarde opgenomen van het niet verkrijgen van een definitieve omgevingsvergunning binnen de 13 maanden na aanvraag. Indien deze omgevingsvergunning niet niet bekomen wordt is geen enkele partij aan de andere een schadevergoeding verschuldigd. De notariële akte zal pas verleden worden indien de erfpachter de omgevingsvergunning bekomt.
Art. 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om deze onderhandse overeenkomst erfpacht te ondertekenen.
Elke wijziging van het arbeidsreglement van het gemeente- en OCMW personeel en de gezamelijke rechtspositieregeling dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad.
De laatste wijziging van het arbeidsreglement dateert van 30 december 2019.
De laatste wijziging van het rechtspositieregeling dateert van 29 juni 2021.
Aan de gemeenteraad worden de wijzigingen voorgesteld van de gezamenlijke rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel en het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel en OCMW-personeel.
De belangrijkste wijzigingen betreffen:
- Algemene actualisering inzake gewijzigde regelgeving
- Verdere gelijkschakeling tussen contractuele en statutaire werknemers (bv. thematische verloven, overdracht van verlof)
- Toevoeging reglement fietsmobiliteit (bijlage arbeidsreglement)
- Toevoeging reglement thuiswerk (bijlage arbeidsreglement)
- Toevoeging procedure tegemoetkoming beeldschermbril (bijlage arbeidsreglement)
- Wijziging gedragscode gebruik ICT middelen (bijlage arbeidsreglement)
De wijzigingen werd reeds voorgelegd aan het college op maandag 25 oktober 2021. Zij gaven goedkeuring om de wijziging vervolgens voor te leggen aan de gemeenteraad.
Dit voorstel werd besproken met de vakorganisaties in de vergadering van 27 oktober en 5 november 2021. De aanwezige vakorganisaties (ACOD en ACV-OD) gaven hier een protocol akkoord.
Het ontwerp van het gewijzigde arbeidsreglement van het gemeente- en OCMW personeel en de gezamelijke rechtspositieregeling wordt gevoegd als bijlage van onderhavig besluit.
Ten behoeve van de lezing worden aan de commissie de documenten voorgelegd met aanduiding van de wijzigingen en eventuele opmerkingen. De wijzigingen in de rechtspositieregeling staan in het vet en doorgehaald en in het arbeidsreglement staan ze in het geel gemarkeerd (zie bijlage). Na positief advies van de commissie zal de gecoordineerde versie geagendeerd worden op de gemeenteraad en OCMW raad.
Decreet Lokaal Bestuur.
De wet van 8 april 1965 legt aan elke werkgever die personeel te werk stelt de verplichting op een arbeidsreglement op te stellen.
Het KB van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van provinciale en gemeentelijke overheden en OCMW's.Het Besluit van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositieregeling van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
De gemeenteraad neemt kennis van de wijzigingen van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement. De belangrijkste wijzigingen betreffen:
- Algemene actualisering inzake gewijzigde regelgeving
- Verdere gelijkschakeling tussen contractuele en statutaire werknemers (bv. thematische verloven, overdracht van verlof)
- Toevoeging reglement fietsmobiliteit (bijlage arbeidsreglement)
- Toevoeging reglement thuiswerk (bijlage arbeidsreglement)
- Toevoeging procedure tegemoetkoming beeldschermbril (bijlage arbeidsreglement)
- Wijziging gedragscode gebruik ICT middelen (bijlage arbeidsreglement)
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1.Keurt de gecoördineerde versie van de gezamenlijke rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel en het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel goed, overeenkomstig de bijlage van dit besluit.
Art. 2. Brengt de belanghebbenden op de hoogte van dit besluit.
Op 13 oktober 2021 ontving de gemeente een schrijven van de Watergroep met vraag om advies.
Zoals aangekondigd op de meest recente vergaderingen van het aandeelhoudersbestuur drinkwater (28 en 29 september 2021), zal de Watergroep op de volgende vergaderingen van het aandeelhoudersbestuur drinkwater graag het advies van de gemeente omtrent de statuten en het intern reglement van de gezamenlijke dochteronderneming die we willen oprichten met FARYS/TMVW ontvangen.
De Watergroep verwijst in haar schrijven naar het document dat gepresenteerd werd op de aandeelhoudersvergaderingen drinkwater waarin de studie naar de samenwerkingsopportuniteiten en de conclusies (PDF) werden toegelicht.
Het is de vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur drinkwater die het advies namens de gemeente dient uit te brengen op de volgende vergaderingen van het aandeelhoudersbestuur drinkwater (14 of 15 december 2021).
Om het advies voor de gemeente intern af te stemmen, bezorgt de Watergroep de statuten en het intern reglement (zie bijlagen).
In geval van vragen, kan Kathleen De Schepper, directeur Externe Relaties (kathleen.de.schepper@dewatergroep.be) deze beantwoorden.
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de adviesvraag oprichting dochteronderneming door de Watergroep.
Art. 2. Vaardigt Raf De Canck af naar de raad van bestuur en mandateert goedkeuring.
Op de gemeenteraad van 30 maart 2021 werd het reglement verloren en gevonden goedgekeurd. De samenwerking tussen gemeente en politie loopt sindsdien goed. Dit reglement voor het afhandelen van verloren en achtergelaten voorwerpen was gebaseerd op wetten van 1975 en 1983. Vanaf 1 september 2021 wijzigde de regelgeving. De wetgever paste hiervoor het Burgerlijk Wetboek aan. De nieuwe regeling legt het kader en de termijnen vast. Het gemeentelijk reglement verloren en gevonden voorwerpen dient afgestemd te worden op deze wetswijziging.
Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek, titel III Eigendomsrecht, artikel 3.50-3.52, 3.58 en 3.59
Overzicht van de gemeentelijke rechten en plichten vanaf 1 september 2021, met de toe te voegen wjizigingen weergegeven in vette druk:
Aangezien het eigendomsrecht van de oorspronkelijke eigenaar primeert, wordt voorgesteld pas over te gaan tot verkoop of schenking na vijf jaar, wanneer het voorwerp ook wettelijk gemeentelijk bezit wordt. De lokale politie en de gemeentelijke diensten verlenen een ... advies.
Aan de gemeenteraad wordt daarom voorgesteld het reglement te wijzigen als volgt:
Volgens de wet van 30 december 1975 betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting, Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek is het lokale bestuur verantwoordelijk voor de registratie en bewaring van verloren en gevonden voorwerpen.
Om tot een zo efficiënt mogelijke afhandeling van dit proces te komen, gaan de gemeente Lubbeek en de lokale politiezone Bierbeek-Boutersem-Holsbeek-Lubbeek een samenwerking aan, zoals in dit reglement beschreven.
Minder dan 6 maanden geleden verloren: voorwerpen kunnen afgehaald worden op het hoofdcommissariaat van de Lokale Politie Bierbeek-Boutersem-Holsbeek-Lubbeek, Gellenberg 18, 3210 Lubbeek. Op weekdagen kan men hier terecht tussen 9u en 16u30, uitgezonderd donderdag (tot 20u).
Over voorwerpen die niet worden afgehaald binnen 6 maanden na de melding, worden eigendom van de gemeente volgens de wet van 30 december 1975 betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting. kan de gemeente of de vinder volgens de Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek op een economisch verantwoorde wijze beschikken.
Meer dan 6 maanden geleden verloren: tot 5 jaar na datum van melding worden de voorwerpen bewaard op de Dienst Secretariaat, Gemeente Lubbeek, Gellenberg 16, 3210 Lubbeek. Op weekdagen kan men hier terecht tussen 8u30 en 16u30, na aanmelding bij de snelbalie.
Wanneer het voorwerp wordt opgehaald tussen 6 maanden en 5 jaar na de aangifte, noteert men de datum, door wie het wordt opgehaald en laat men deze persoon tekenen voor ontvangst.
Uitzonderingen op de wettelijk verplichte bewaartermijn van 6 maanden:
- Goederen die snel bederven of schadelijk zijn voor de openbare hygiëne, gezondheid of veiligheid. Dan kan men sneller ingrijpen en nog voor de termijn van 6 maanden om is, overgaan tot vernietiging.
- Ook fietsen vormen een uitzondering: de wettelijke bewaartermijn bedraagt slechts 3 maanden.
Minstens twee maal per jaar draagt de lokale politie de verzamelde verloren en gevonden voorwerpen over aan de dienst Secretariaat.
Na ontvangst van de recentste verloren voorwerpen, draagt het secretariaat de tot dan bewaarde voorwerpen over aan de gemeentelijke diensten die overgaan tot verkoop of vernietiging.
Volgens de Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek kan de gemeente of de vinder op een economisch verantwoorde wijze beschikken over het voorwerp nadat de initiële bewaartermijn van 6 maanden verstreken is. Het is de gemeente toegestaan om:
- een openbare verkoop te organiseren;
- het voorwerp aan derden te schenken, zoals overdracht aan een kringloopwinkel;
- het voorwerp zelf te gebruiken;
- het voorwerp te vernietigen.
Ingeval van verkoop moet de gemeente de opbrengst ter beschikking van de eigenaar of van zijn rechtverkrijgenden houden.
Het voorwerp blijft toebehoren aan zijn oorspronkelijke eigenaar en de gemeente of vinder wordt slechts eigenaar 5 jaar na de opname in het register voor zover de oorspronkelijke eigenaar zich niet kenbaar heeft gemaakt.
Zodra de voorwerpen de termijn van 5 jaar bewaring sinds de melding overschrijden, worden ze door het secretariaat overgedragen aan de dienst Gemeentelijke Infrastructuur en Milieu. Deze dienst beslist of het voorwerp in aanmerking komt voor verkoop of vernietigd wordt.
Een uitzondering op de overdracht aan de dienst Gemeentelijke Infrastructuur en Milieu wordt gevormd door de waardevolle voorwerpen, zoals juwelen of contant geld. Indien deze niet opgehaald worden binnen de termijn van één jaar, worden ze overgedragen aan de dienst Financiën met een melding aan de financiële directeur.
Voor elk voorwerp in het register wordt bij de finale afhandeling genoteerd aan welke dienst het werd toegewezen, met vermelding van de datum van overdracht.
De afgifte, bewaring en vernietiging van verloren en gevonden voorwerpen brengt weinig tot geen kosten met zich mee.
In geval er toch kosten ontstaan voor het weghalen en bewaren van de goederen, mag het lokale bestuur deze aanrekenen aan de eigenaar of zijn rechtverkrijgenden. De gemeente kan de teruggave van de goederen afhankelijk stellen van de betaling van die kosten.
De gemeente heeft een retentierecht, zolang de eigenaar de verplichting tot vergoeding van de redelijke kosten van bewaring, behoud en opsporing niet heeft nagekomen.
De lokale politie en de gemeentelijke diensten verlenen een gunstig/ongunstig advies.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt het gecoördineerde reglement verloren en gevonden voorwerpen goed.
De voorzitter sluit de zitting op 16/11/2021 om 22:58.
Namens commissie beleidsdomeinen,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Raf De Canck
Voorzitter