Terug
Gepubliceerd op 23/11/2021

Notulen  commissie beleidsdomeinen

di 12/10/2021 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Raf De Canck, Voorzitter
Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Rina Robben, Lim Vervueren, Leden
Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Ellen Lammens, Leden
Nienke Vanbutsele, Secretaris
Verontschuldigd: Theo Francken, Burgemeester
Paul Duerinckx, Schepenen
Afwezig: Sarah Delanoeije, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Ivan Vanderzeypen, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Kim Wuyckens, Joke Bossens, Secretaris

De voorzitter opent de zitting op 12/10/2021 om 20:04.

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen: commissie beleidsdomeinen van 14 september 2021

      Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 14 september 2021 goed te keuren.

      FEITEN EN CONTEXT

      De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 14 september 2021 dienen goedgekeurd te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      De nieuwe gemeentewet;

      Het decreet over het Lokaal Bestuur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Rina Robben, Lim Vervueren, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Ellen Lammens, Nienke Vanbutsele
      Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Lim Vervueren
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 14 september 2021 worden goedgekeurd.

       
  • Openbaar

    • MOBILITEIT

      • 205.259 Mobiliteit en verkeerswezen

        • Aanvullend Reglement betreffende Kortrijkstraat: plaatsen van F99c en F101c

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het aanvullend politiereglement aan te vullen als volgt:

          Op de Kortrijkstraat van voorbij nr 40A na het laatste huis op de linkerkant tot voor het huis nr 42 in beide richtingen geldt:
            de weg wordt voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs. Het begin van de voorbehouden weg wordt aangeduid;
            ook het einde van de weg voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs wordt aangeduid.
          Dit wordt gesignaleerd door:
          - verkeersborden F99c
          - verkeersborden F101c

          Er worden ook bijkomende borden F45b geplaatst.
          Borden F45b hebben geen verordenend karakter, ze leggen met andere woorden geen enkel gebod of verbod op aan de weggebruiker. In die zin is er voor deze signalisatie geen politieverordening of aanvullend reglement vereist.

           

           

          FEITEN EN CONTEXT

          De mail van 22/4/2021 van An Devroey, projectmedewerkster namens Regionaal Landschap Dijleland vzw.
          De bespreking in college van 7/6/2021 .
          Het verkeerstechnisch advies VTA25/2021 van de politiezone d.d. 18/8/2021  :


          Vooraf:
          Art 71 - aanwijzingsborden :
          F45b: doodlopende weg, uitgezonderd fietsers en voetgangers
          Opmerking: de figuur F45(b) heeft geen dwingend karakter, ze zijn voor de weggebruikers louter een aanwijzing. De politie kan niet optreden voor voertuigen die toch doorrijden.
          Sluipverkeer voorkomen kan men doen door eventueel app's zoals waze te contacteren om bepaalde straten als "ongeschikt voor voertuigen" te laten inschrijven in hun programma.
          ln de conclusie van de dienst mobiliteit lezen we dat het geenszins de bedoeling is dat de weg door autoverkeer gebruikt wordt. Auto's horen niet thuis in het bos, evenals veroorzaakt autoverkeer schade aan de ondergrond. Kruisen is niet mogelijk.
          Verder lezen wij dat er een "regime van uitgezonderd plaatselijk verkeer" van kracht is in de Kortrijkstraat, komende van de Kasteeldreef, doch is dit niet aangegeven in de straat zelf !
          Via Geopunt zien we duidelijk dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat beide straten (Kortrijksestraat en Kortrijkstraat) met elkaar verbonden zijn

          ln praktijk is dit echter wel het geval

          Situatie:

          Vaststellingen ter plaatse:

          Wij voerde vaststellingen ter plaatse uit en merken op dat de verharding van de weg stopt, maar dat er nog enkele huizen achterliggend zijn. Een voorbeeld hiervan is Kortrijksestraat huisnummer 381, 3010 Leuven. Zelfs op die locatie is het bijna niet meer mogelijk om nog te keren en men is dus bijna genoodzaakt om toch heel de holle weg door te rijden. De weg gaat over van kasseiverharding naar onverhard om aan de zijde van de Kasteeldreef weer te eindigen in asfalt.

          De ondergrond van de holle weg is uitgespoeld door het water en diepe spoorvorming van voertuigen zichtbaar. Kruisen is zeker niet mogelijk.

          Een volledige fysieke scheiding aanbrengen behoord tot de mogelijkheden, maar is niet aangewezen daar er toch wat verkeer is van recreatieve fietsers en mogelijk een doorgang noodzakelijk blijft voor het bosbeheer.
          Het lijkt het ons aangewezen om te werken met de borden F99C enF101C. Waardoor men aan het onverharde deel een andere definitie zal toekennen en voertuigen verkeer (deels) uitgesloten wordt.
          Deze situatie is wel afdwingbaar en beperkt het voertuigenverkeer tot "aangelande".


          Schematisch voorbeeld:

          Aan de kant van Plein zouden we de borden F99C en F10LC al plaatsen aan de overgang in ondergrond, alwaar de weg ook nog eens versmald. Recht op doorgang naar de achterliggende woningen blijft behouden.
          Het verkeer voor bosbeheer, huisvuilophaling en hulpdiensten blijft mogelijk.
          KB t/12/1975 artikel 22 octies, voor meer uitleg en de definitie bij gebruík van F99C.
          Voetgangers en fietsers mogen de volledige breedte gebruiken van de weg en de snelheid wordt begrenst op 30km/h.
          Deze toestand lijkt ons het best aan te sluiten bij dit type weg en beperkt het doorgaand verkeer


          Besluit:

          Wij adviseren om de toestand concreet aan te pakken, ondanks dit enkele borden en een aanvullend reglement meer zal opleveren. Halve en niet handhaafbare maatregelen zorgen bij de burger alleen voor wrevel.
          Wil men aan al de doelstellingen voldoen dient men verder te gaan als louter het plaatsen van een figuur F45b.
          Aangezien de locatie deels op Leuven ligt, zal men ook aldaar de nodige aanvullingen moeten doen in
          het reglement en borden plaatsen op hun grondgebied.
          Opmerking: het bord F101C mag aan de achterzijde van het bord F99C geplaatst worden, hierdoor kan men het aantal palen en borden in het straatbeeld beperken. Het bord F101C komt hierdoor wel links van de weg staan, maar dit doet geen afbreuk aan de wettelijke plaatsingsvoorwaarden.


          De bespreking in college van 30/08/2021 "Vraag Regionaal Landschap Dijleland: holle weg Kortrijk(se)straat Leuven/Lubbeek: advies
          VTA PZ Lubbeek kennisname"

          JURIDISCHE GRONDEN

          Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968.
          Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers.

          Artikel 186 van het gemeentedecreet.
          Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester worden niet meer bekend gemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum waarop ze op de website bekendgemaakt worden.

          Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
          Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen en de berekening van de termijnen.

          Koninklijk besluit van 1 december 1975.
          Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

          Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009.
          Dit uitvoeringsbesluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

          Ministerieel besluit van 11 oktober 1976.
          Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.

          Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
          Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een gemeente.

          Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek.

          De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

          Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

          ARGUMENTATIE

          De dienst Mobiliteit onderzocht het voorstel en adviseert gunstig.
          We stellen voor om de gemeenteraad een aanvullend reglement te laten aannemen over de Kortrijkstraat.
          Op de locaties aangeven in het politieadvies dienen dan de overeenkomstige borden te worden voorzien in aanvullend reglement.

          De mobiliteitsambtenaar bekijk ook de Waze, Openstreetmap OSM applicaties en doet eventuele gewenste aanpassingen

          FINANCIEN

          Er zijn geen financiële gevolgen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Rina Robben, Lim Vervueren, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Ellen Lammens, Nienke Vanbutsele
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Lim Vervueren
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. Het aanvullend politiereglement aan te vullen als volgt:

          Op de Kortrijkstraat van voorbij nr 40A na het laatste huis op de linkerkant tot voor het huis nr 42 in beide richtingen geldt:
            de weg wordt voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs. Het begin van de voorbehouden weg wordt aangeduid;
            ook het einde van de weg voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs wordt aangeduid.
          Dit wordt gesignaleerd door:
          - verkeersborden F99c
          - verkeersborden F101c
           

          Art. 2.

          Dit aanvullend reglement treed in werking vanaf 1 januari 2022.

          Art. 3.

          Dit aanvullend reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.

          Art. 4.

          Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid ter kennisgeving.

    • OVERHEIDSOPDRACHTEN

      • 637.07 Duurzame ontwikkeling - Duurzame consumptie

        • Uitnodiging deelname Lokaal Energie- en Klimaatpact

          FEITEN EN CONTEXT

          Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven (zie hieronder) wil men inzetten op krachtdadig beleid. Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan werk te maken van concrete engagementen zoals hieronder vermeld:

           

          Lokale besturen engageren zich om:

          • Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken;
          • Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);
          • Een reductie van de CO2-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren;
          • Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden;
          • Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025;
          • Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken;
          • Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.

           

          De Vlaamse overheid engageert zich om:

          • Via het Netwerk Klimaat professionele ondersteuning te bieden aan de lokale besturen, zoals bepaald in het subsidiebesluit en de werkprogramma’s;
          • Via andere partners binnen de Vlaamse overheid (bv. VEB met het SURE2050-project voor het publiek patrimonium) lokale besturen projectmatige ondersteuning te bieden;
          • Samen met de lokale besturen actief mee te werken aan het elimineren van de mogelijke hindernissen die lokale besturen ondervinden in het realiseren van de ambities binnen dit Pact;
          • Haar eigen voorbeeldfunctie in te vullen en relevante actoren te overtuigen om het Pact te ondertekenen;
          • In samenspraak met het middenveld, onderzoeksinstellingen en de verschillende sectororganisaties de wederzijdse engagementen i.h.k.v. het Pact op te volgen en te stroomlijnen;
          • Aan lokale besturen (en/of andere actoren) de beleidsmaatregelen, voorzien door de Vlaamse, Federale en Europese begroting, actief en stelselmatig te promoten die nuttig kunnen zijn om mee de doelstellingen van het Pact te realiseren. Onder potentiële inbreng van de Vlaamse overheid in hoofdstuk 4 wordt dit waar mogelijk geconcretiseerd;
          • Ter bijkomende ondersteuning van de klimaatpactacties van de gemeenten die het Pact ondertekenen, in een extra jaarlijks budget van 10.000.000 euro, evenals een vast gedeelte van de vrij beschikbare middelen binnen het Vlaams klimaatfonds, te voorzien. Deze budgettaire engagementen kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.

           

          Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente aan actie te ondernemen om de doelstellingen vermeldt in de onderstaande werven waar te maken[1]:

          1. 1.     Laten we een boom opzetten
          • Eén boom extra per Vlaming tegen 2030 (+6,6 miljoen bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
          • 1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
          • Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners tegen 2030 (= 6.600 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030)

           

          1. 2.     Verrijk je wijk
          • 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030;
          • 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 216 MW vanaf 2021 t.e.m. 2030 (+12.000 projecten in 2030)

           

          1. 3.     Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
          • Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (=6.600 toegangspunten);
          • Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030 (=66.000 laadpunten);
          • 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030

           

          1. 4.     Water het nieuwe goud
          • 1m2 ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 (= 6,6 miljoen m2 ontharding);
          • Per inwoner 1m3 extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 t.e.m. 2030 (=6,6 miljoen m3 extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie)


          [1] De doelstellingen zijn bepaald voor Vlaanderen, als gemeente wordt u niet aangesproken op het niet behalen van een doelstelling op gemeentelijk niveau.

          JURIDISCHE GRONDEN
          • Art. 2 Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
          • De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
          • Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken.
          • Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
          • Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024: Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
          • Het ondertekenen door de gemeente Lubbeek van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.



          ARGUMENTATIE

          Het is wenselijk dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.  

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Rina Robben, Lim Vervueren, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Ellen Lammens, Nienke Vanbutsele
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Lim Vervueren
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Enig artikel. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact wordt goedgekeurd.

           

    • PATRIMONIUM

      • 506.89 Andere niet genoemde overeenkomsten (o.a. samenwerking privé sector/openbare sector; zie ook 95)

        • Twee gebruiksovereenkomsten erosie Kleine Rotstraat 2 en erosie Kleine Rotstraat 3 - (knelpuntengebied A - omgeving Kraaiwinkelbeek) - goedkeuring

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de gebruiksovereenkomst "Erosiebestrijdingsmaatregelen Kleine Rotstraat 2" afgesloten tussen de gemeente Lubbeek enerzijds en de gebruiker en de eigenaar van de kadastrale percelen afdeling 1, sectie A, nrs. 178P en 178R anderzijds en de gebruiksovereenkomst "Erosiebestrijdingsmaatregelen Kleine Rotstraat 3" afgesloten tussen de gemeente Lubbeek enerzijds en de gebruiker en de eigenaar van de kadastrale percelen afdeling 1, sectie A nrs 179 K2 en 179C3 anderzijds, goed te keuren.

          Het betreft twee gebruiksovereenkomsten voor het plaatsen van erosiebestrijdende maatregelen door het plaatsen van een houthakseldam op deze kadastrale percelen gelegen langs de Kleine Rotstraat.

          FEITEN EN CONTEXT

          De gemeente Lubbeek wil erosiebestrijdende maatregelen uitoefenen op het kadastraal perceel afdeling 1, sectie A, nr. 178P en 178R (erosie Kleine Rotstraat 2 gebruiker Brants en eigenaar Stas) en op het perceel afdeling 1, sectie A nrs. 179K2 en 179C3 (erosie Kleine Rotstraat 3 gebruiker Boomkwekerijen Van Goidsenhoven en eigenaar Van Goidsenhoven -Vanhove).

          De gebruiksovereenkomst heeft betrekking op dat deel van het hierboven beschreven perceel, waarop de gemeente Lubbeek tijdelijke erosiebestrijdende maatregelen wenst uit te voeren.

          De uitvoering van deze overeenkomst is gekoppeld aan de opschortende voorwaarde van het verkrijgen door de gemeente van de nodige subsidies van de hogere overheid ingevolgen het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de uitvoering van kleinschalige erosiebestrijdingsmiddelen.Indien niet aan deze voorwaarde wordt voldaan binnen een tijdsbestek van 12 maanden te rekenen vanaf de datum van ondertekening van huidige overeenkomst, dan zal deze overeenkomst als nietig en onbestaande beschouwd worden.

          De gebruiker en de eigenaar verlenen aan de gemeente de toelating om op het bovenvermeld perceel  een tijdelijke kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregel aan te leggen.

          De totaal ingenomen vlakte voor de tijdelijke erosiemaatregel (erosie Kleine Rotstraat 2) bedraagt ongeveer 50 m² en bestaat uit een houthakseldam met een lengte van 50 meter (een breedte van ongeveer 1 meter en een hoogte van ongeveer 1 meter). Bij de uitvoering kan in onderling overleg van deze lengte afgeweken worden.

          De houthakseldam wordt in een L-vorm aangelegd onderaan de akker en zo kort mogelijk tegen de talud. Hiervoor wordt een bestaande partij grond vermengd met steenpuin afgegraven en afgevoerd door de gemeente.

          e totaal ingenomen vlakte voor de tijdelijke erosiemaatregel (erosie Kleine Rotstraat 3) bedraagt ongeveer 58 m² en bestaat uit een houthakseldam met een lengte van 58 meter (een breedte van ongeveer 1 meter en een hoogte van ongeveer 1 meter). Bij de uitvoering kan in onderling overleg van deze lengte afgeweken worden.

          De houthakseldam wordt onderaan de akker aangelegd zo kort mogelijk tegen de houtkant. Hiervoor wordt een bestaande partij grond vermengd met steenpuin afgegraven en afgevoerd door de gemeente.

          Alle partijen engageren zich om een meer definitieve erosiebestrijdingsmaatregel uit te werken indien de houthakseldam niet voldoende erosiebesrijdend werkt.

          De looptijd van de overeenkomst bedraagt 10 jaari, tenzij de genomen tjidelijke erosiebestrijdingsmaatregelen vervangen worden door andere maatregelen met een meer definitief karakter.

          De gemeente Lubbeek draagt de kosten van de houthakseldam en verbindt zich ertoe om voor het beheer ervan de volgende bepalingen na te leven gedurende de duur van de overeenkomst:

          -de houthakseldam bij te vullen met hakselhout indien de opvulhoogte minder dan 50 cm bedraagt;

          -de houthakseldam te herstellen bij eventuele beschadiging door derden, tenzij ze veroorzaakt wordt door de gebruiker van het perceel.

          -aan de gebruiker en aan de eigenaar van het bovenvermeld perceel wordt geen vergoeding betaald door de gemeente.

          De gebruiker van het perceel verbindt zich ertoe om voor het beheer van de houthakseldam de volgende bepalingen na te leven gedurende de duur van de overeenkomst.

          -de gebruiker mag het onkruid in en rond de houthakseldam verwijderen;

          -de gebruiker zal de houthakseldam herstellen bij eventuele beschadiging door hem of door een aangesteld persoon door hem;

          -de gebruiker zal het sediment dat zich achter de houthakseldam accumuleert, op regelmatige basis terug op de akker trekken, om de erosiebestrijdende werking van de dam te herstellen

          De eigenaar van het perceel verbindt zich ertoe om voor het beheer van de houthakseldam de volgende bepalingen na te leven gedurende de duur van de overeenkomst

          --de eigenaar zal elke wijziging in pacht/ gebruik/ eigendom melden aan de gemeente;

          - de eigenaar maakt zich sterk dat deze overeenkomst verder nageleefd wordt door de toekomstige gebruiker/ eigenaar opdat de termin van 10 beheersjaren volbracht kan worden.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Erosiebesluit - Vlaamse subsidie voor gemeentelijke erosiebestrijdingsmiddelen.

          Subsidies voor kleinschalige erosiebestrijdingsmiddelen van de provincie Vlaams-Brabant

          Het besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2010

          • goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst erosiecoördinator tussen de gemeente Lubbeek en de provinicie Vlaams-Brabant
          • goedkeuring van de afsprakennota erosiecoördinator tussen de gemeente Lubbeek en de procincie Vlaams-brabant
          • gelast het college van burgemeester en schepenenen met het uitvoeren van huidige beslissing
          • voorziet jaarlijks de nodige kredieten in de begroting

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 september 2021

          • keurt het erosiedossier "Erosiebestrijding Kleine Rotstraat 2 en 3 te Lubbeek - Knelpuntengebied omgeving Kraaiwinkelbeek", waarin verduidelijkt wordt welke maatregelen genomen worden goed. De totale raming bedraagt 13.701,90 euro inclusief BTW
          • gaat akkoord om voor de houthakseldammen een provinciale subsidie aan te vragen
          • maakt de overeenkomsten in het kader van tijdelijke erosiebestrijdingsmaatregelen die door de gemeente Lubbeek uitgevoerd worden over aan de dienst patrimonium voor verder gevolg

           

          ARGUMENTATIE

          Het project ‘Kleine Rothstraat 2&3’ is gelegen in het hoog prioritair knelpuntgebied A ‘Omgeving Kraaiwinkelbeek' van het goedgekeurde erosiebestrijdingsplan van de gemeente Lubbeek.

          Ter hoogte van de Aldi aan de Staatsbaan is er bij hevige neerslag water- en modderoverlast. Het afstromend water en modder is afkomstig van de akkers gelegen langs de Kleine Rothstraat en de voetweg die uitkomt in de Zwarte Sleutelstraat. Er liggen langs de Kleine Rothstraat al een deel grasstroken en een houthakseldam, die er voor zorgen dat de modderoverlast op de Staatsbaan minder is. Toch dienen er bijkomende maatregelen genomen te worden. Hierbij worden nog twee extra houthakseldammen voorgesteld. Maar er wordt ook gewerkt aan een voorstel voor een bufferbekken om zo de wateroverlast te beperken (dit maakt geen deel uit van onderhavig dossier).

          De akkers  (toestroomgebied ± 3,5 ha en 5 ha) die de overlast veroorzaken, hebben volgens de potentiële bodemerosiekaart 2021, een ‘medium tot hoge’ erosiegevoeligheid (oranje-rood). Ter hoogte van het probleempunt wordt er regelmatig maïs, aardappelen en bieten geteeld (sterk erosiegevoelig), afgewisseld met graan (minder erosiegevoelig).

          Om de erosieproblemen in de toekomst te voorkomen, wil de gemeente Lubbeek twee houthakseldammen met een respectievelijke lengte van 50 m en 58 m aanleggen op de kadastrale percelen 178P, 178R, 179K2 en 179C3 (totale oppervlakte 108 m²). De houthakseldam in het westen wordt onderaan een akker aangelegd, daar waar het water doorbreekt naar het onderliggend weiland. De dam in het oosten wordt in de hoek van het perceel aangelegd waar het water doorbreekt naar de onderliggende voetweg die uitkomt op de Zwarte Sleutelstraat. Het afstromend water wordt door deze maatregelen vertraagd en het sediment zal achter de houthakseldam  bezinken. De houthakseldammen worden ongeveer 20 cm ingegraven om onderspoeling te voorkomen.

          Voor dit project worden subsidies aangevraagd bij de provincie Vlaams-Brabant. De provincie subsidieert 90% van de werken (met een maximum van 15.000 euro), grondinname wordt niet gesubsidieerd. Er dient enkel een overeenkomst te zijn met de landbouwer en dit voor een periode van 10 jaar.

          De werken werden samen geraamd op 13.701,90 euro (incl. BTW). Er wordt vanuit de provincie 12.331,71 euro gesubsidieerd (maximum bedrag).

           

          FINANCIEN

           

          Code

          2021/GBB/0341-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP - 012

          Actie

          GBB - verrichtingen zonder beleidsdoelstelling

          Beleidsitem

          0341-00 - erosiebestrijding

          Algemene rekening

          2200000 - onbebouwde terreinen - gemeenschapsgoederen

          investeringseneloppe

          IP-012 - diverse investeringsprojecten ruimte

          Voorzien uitgavekrediet

          55.000 euro

          Beschikbaar krediet

          39.568,28 euro

          Voorziene raming/kostprijs/..

          13.701,90 euro

          Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar

          Subsidie via het Erosiebesluit

          75% via Vlaamse overheid

          15% via Provincie Vlaams - Brabant (max. 15.000 euro

          Bij geen subsidie van de Vlaamse overheid 90% via Provincie Vlaams-Brabant met 15.000 euro

          In dit geval 12.331,71 euro subsidie vanuit de provincie Vlaams-Brabant

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Rina Robben, Lim Vervueren, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Ellen Lammens, Nienke Vanbutsele
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Lim Vervueren
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. De gebruiksovereenkomst erosie Kleine Rotstraat 2 voor het plaatsen van erosiebestrijdende maatregelen op het kadastraal perceel afdeling 1, sectie A, nrs. 178P en 178R ter hoogte van de Kleine Rotstraat goed te keuren

          Art. 2. De gebruiksovereenkomst erosie Kleine Rotstraat 3 voor het plaatsen van erosiebestrijdende maatregelen op het kadastraal perceel afdeling 1, sectie A nrs. 179K en 179C3 ter hoogte van de Kleien Rotstraat goed te keuren

          Art. 3. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze gebruiksovereenkomsten te ondertekenen

          Art. 4. Aan de gebruiker wordt geen vergoeding betaald door de gemeente Lubbeek

          Art. 5. De kosten van registratie van deze overeenkomst zijn ten laste van de gemeente Lubbeek

        • Gebruiksovereenkomst in het kader van erosiebestrijdingsmaatregelen aan het erosieknelpunt gelegen aan Schubbeek (Knelpuntgebied A - omgeving Kraaiwinkelbeek) te Lubbeek

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de gebruiksovereenkomst "Erosiebestrijdingmaatregelen Schubbeek" afgesloten tussen de gemeente Lubbeek enerzijds en de gebruiker en de eigenar van de kadastrale percelen afdeling 1, sectie A nr. 149  F2 anderzijds,  goed te keuren.

          Het betreft een gebruiksovereenkomst voor het plaatsen van erosiebestrijdende maatregelen door het plaatsen van een houthakseldam op dit kadastraal perceel gelegen langs Schubbeek.

          FEITEN EN CONTEXT

          De gemeente Lubbeek wil erosiebestrijdende maatregelen uitoefenen op het kadastraal perceel afdeling 1, sectie A, nr. 149F2. Het perceel is eigendom van en wordt bewerkt door de heer Demarsin..

          De gebruiksovereenkomst heeft betrekking op dat deel van het hierboven beschreven perceel, waarop de gemeente Lubbeek tijdelijke erosiebestrijdende maatregelen wenst uit te voeren.

          De uitvoering van deze overeenkomst is gekoppeld aan de opschortende voorwaarde van het verkrijgen door de gemeente van de nodige subsidies van de hogere overheid ingevolgen het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de uitvoering van kleinschalige erosiebestrijdingsmiddelen.Indien niet aan deze voorwaarde wordt voldaan binnen een tijdsbestek van 12 maanden te rekenen vanaf de datum van ondertekening van huidige overeenkomst, dan zal deze overeenkomst als nietig en onbestaande beschouwd worden.

          De gebruiker/ eigenaar verleent aan de gemeente de toelating om op het bovenvermeld perceel  een tijdelijke kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregel aan te leggen.

          De totaal ingenomen vlakte voor de tijdelijke erosiemaatregel bedraagt ongeveer 60 m² en bestaat uit een houthakseldam met een lengte van 60 meter (een breedte van ongeveer 1 meter en een hoogte van ongeveer 1 meter). Bij de uitvoering kan in onderling overleg van deze lengte afgeweken worden.

          De houthakseldam wordt in een L-vorm aangelegd onderaan de akker aangelegd, zo kort mogelijk tegen de tuinen. Hiervoor wordt een bestaande partij grond vermengd met steenpuin afgegraven en afgevoerd door de gemeente.

          Alle partijen engageren zich om een meer definitieve erosiebestrijdingsmaatregel uit te werken indien de houthakseldam niet voldoende erosiebesrijdend werkt.

          De looptijd van de overeenkomst bedraagt 10 jaari, tenzij de genomen tjidelijke erosiebestrijdingsmaatregelen vervangen worden door andere maatregelen met een meer definitief karakter.

          De gemeente Lubbeek draagt de kosten van de houthakseldam en verbindt zich ertoe om voor het beheer ervan de volgende bepalingen na te leven gedurende de duur van de overeenkomst:

          -de houthakseldam bij te vullen met hakselhout indien de opvulhoogte minder dan 50 cm bedraagt;

          -de houthakseldam te herstellen bij eventuele beschadiging door derden, tenzij ze veroorzaakt wordt door de gebruiker van het perceel.

          -aan de gebruiker en aan de eigenaar van het bovenvermeld perceel wordt geen vergoeding betaald door de gemeente.

          De gebruiker van het perceel verbindt zich ertoe om voor het beheer van de houthakseldam de volgende bepalingen na te leven gedurende de duur van de overeenkomst.

          -de gebruiker mag het onkruid in en rond de houthakseldam verwijderen;

          -de gebruiker zal de houthakseldam herstellen bij eventuele beschadiging door hem of door een aangesteld persoon door hem;

          -de gebruiker zal het sediment dat zich achter de houthakseldam accumuleert, op regelmatige basis terug op de akker trekken, om de erosiebestrijdende werking van de dam te herstellen

          De eigenaar van het perceel verbindt zich ertoe om voor het beheer van de houthakseldam de volgende bepalingen na te leven gedurende de duur van de overeenkomst

          --de eigenaar zal elke wijziging in pacht/ gebruik/ eigendom melden aan de gemeente;

          - de eigenaar maakt zich sterk dat deze overeenkomst verder nageleefd wordt door de toekomstige gebruiker/ eigenaar opdat de termijn van 10 beheersjaren volbracht kan worden.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Erosiebesluit - Vlaamse subsidie voor gemeentelijke erosiebestrijdingswerken.

          Subsidies voor kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen van de provincie Vlaams - Brabant.

          Het besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2010:

          • goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst erosiecoördinator tussen de gemeente Lubbeek en de provincie Vlaams-Brabant
          • goedkeuring van de afsprakennota erosiecoördinator tussen de gemeente Lubbeek en de provincie Vlaams-Brabant
          • gelast het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het uitvoeren van huidige beslissing
          • voorziet jaarlijks de nodige kredieten in de begroting

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2021

          • keurt het erosiedossier "Erosiebestrijding Schubbeek te Lubbeek - knelpuntengebied omgeving Kraaiwinkelbeek", waarin verduidelijkt wordt welke maatregelen genomen worden goed. De totale raming bedraagt 7.212,93 euro  inclusief BTW
          • gaat akkoord om voor de houthakseldam een provinciale subsidie aan te vragen.
          • maakt de overeenkomst in het kader van tijdelijke erosiebestrijdingsmaatregelen die door de gemeente Lubbeek uitgevoerd worden over aan de dienst patrimonium voor verder gevolg
          ARGUMENTATIE

          Het verslag vanwege Stefanie Bourgeois voor de provincie Vlaams-Brabant - dienst Waterlopen :

          Het project ‘Schubbeek’ is gelegen in het hoog prioritair knelpuntgebied A ‘Omgeving Kraaiwinkelbeek' van het goedgekeurde erosiebestrijdingsplan van de gemeente Lubbeek.

          Ter hoogte van de nieuwbouwwoningen nr 63-65 was er in juni en juli 2021 regelmatig water- en modderoverlast. Het afstromend water en modder van de achterliggende akkers stroomt via de tuinen naar de Schubbeek. Het zwembad van nr 63 was volledig gevuld met modder. En bij nr 65 stroomde de modder binnen langs de voorkant. Het afstromend water had een weg gevonden via de tuin en zo naar de garage die iets lager ligt dan de straat.

          De akkers  (toestroomgebied ± 2 ha) die de overlast veroorzaken, hebben volgens de potentiële bodemerosiekaart 2021, een ‘zeer lage tot lage’ erosiegevoeligheid (licht groen-geel). Ter hoogte van het probleempunt wordt er regelmatig maïs geteeld (sterk erosiegevoelig), afgewisseld met graan (minder erosiegevoelig).

          Om de erosieproblemen in de toekomst te voorkomen, wil de gemeente Lubbeek een houthakseldam met een lengte van 60 m in L-vorm aanleggen op kadastraal perceel 149F2 (oppervlakte 60 m²). De houthakseldam wordt in de hoek van het perceel aangelegd waar heden het water en sediment reeds doorbreekt. Het afstromend water wordt door deze maatregel vertraagd en het sediment zal achter de houthakseldam  bezinken. De houthakseldam wordt ongeveer 20 cm ingegraven om onderspoeling te voorkomen.

          Voor dit project worden subsidies aangevraagd bij de provincie Vlaams-Brabant. De provincie subsidieert 90% van de werken (met een maximum van 15.000 euro), grondinname wordt niet gesubsidieerd. Er dient enkel een overeenkomst te zijn met de landbouwer en dit voor een periode van 10 jaar.

          De werken werden geraamd op 7.212,92 euro (incl. BTW). Er wordt vanuit de provincie 6.491,64 euro gesubsidieerd (maximum bedrag).

           

          FINANCIEN

           

          Code

          2021/GBB/0341-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-012

          Actie

          GBB – verrichtingen zonder beleidsdoelstelling

          Beleidsitem

          0341-00 - erosiebestrijding

          Algemene rekening

          2200000 – onbebouwde terreinen – gemeenschapsgoederen

           

          Investeringsenveloppe

          IP-012 – diverse investeringsprojecten ruimte

          Voorzien uitgavekrediet

          55.000 euro

          Beschikbaar krediet

          38.568,28 euro

          Voorziene raming/ kostprijs/..

          7.212,92 euro

          Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar

          Subsidie via het Erosiebesluit

          75% via Vlaamse overheid

          15% via Provincie Vlaams – Brabant ( max 15.000 euro

          Bij geen subsidie van de Vlaamse Overheid:

          90% via Provincie Vlaams-Brabant van de investeringskosten

          In dit geval 6.491,64 euro subsidie vanuit de provincie

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Rina Robben, Lim Vervueren, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Ellen Lammens, Nienke Vanbutsele
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Lim Vervueren
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. De gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Lubbeek en de gebruiker van het kadastraal perceel afdeling 1, sectie A, nr. 149F2 goed te keuren. Het betreft het plaatsen van erosiebestrijdende maatregelen op dit perceel.

          Art. 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze gebruiksovereenkomst te ondertekenen.

          Art. 3. Aan de gebruiker wordt geen vergoeding betaald door de gemeente Lubbeek.

          Art.4. De kosten van de registratie van deze overeenkomst zijn ten laste van de gemeente Lubbeek.

        • Gebruiksovereenkomst in het kader van erosiebestrijdingsmaatregelen aan erosieknelpunt gelegen aan de Krekeldries (knelpuntgebied R - omgeving Rutsenberg) te Binkom

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de gebruiksovereenkomst "Erosiebestrijdingsmaatregelen Krekeldries" afgesloten tussen de gemeente Lubbeek enerzijds, en de gebruiker en de eigenaar van het kadastraal perceel afdeling 2, sectie B, nr. 418A anderzijds, goed te keuren.

          Het betreft een gebruiksovereenkomst voor het plaatsen van een houthakseldam op dit kadastraal perceel gelegen langs de Krekeldries.

          FEITEN EN CONTEXT

          De gemeente Lubbeek wil erosiebestrijdende maatregelen uitoefenen op het kadastraal perceel afdeling 2, sectie B, nr. 418 A. Het perceel is eigendom van het OCMW van Lubbeek, en wordt bewerkt door de heer Puttevils.

          De gebruiksovereenkomst heeft betrekking op dat deel van het hierboven beschreven perceel, waarop de gemeente Lubbeek tijdelijke erosiebestrijdende maatregelen wenst uit te voeren.

          De uitvoering van deze overeenkomst is gekoppeld aan de opschortende voorwaarde van het verkrijgen door de gemeente van de nodige subsidies van de hogere overheid ingevolgen het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de uitvoering van kleinschalige erosiebestrijdingsmiddelen.Indien niet aan deze voorwaarde wordt voldaan binnen een tijdsbestek van 12 maanden te rekenen vanaf de datum van ondertekening van huidige overeenkomst, dan zal deze overeenkomst als nietig en onbestaande beschouwd worden.

          De gebruiker en de eigenaar verlenen aan de gemeente de toelating om op het bovenvermeld perceel  een tijdelijke kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregel aan te leggen.

          De totaal ingenomen vlakte voor de tijdelijke erosiemaatregel bedraagt ongeveer 65 m² en bestaat uit een houthakseldam met een lengte van 65 meter (een breedte van ongeveer 1 meter en een hoogte van ongeveer 1 meter). Bij de uitvoering kan in onderling overleg van deze lengte afgeweken worden.

          De houthakseldam wordt in een L-vorm aangelegd onderaan de akker en zo kort mogelijk tegen het straat. Hiervoor wordt een bestaande partij grond vermengd met steenpuin afgegraven en afgevoerd door de gemeente.

          Alle partijen engageren zich om een meer definitieve erosiebestrijdingsmaatregel uit te werken indien de houthakseldam niet voldoende erosiebestrijdend werkt.

          De looptijd van de overeenkomst bedraagt 10 jaar, tenzij de genomen tijdelijke erosiebestrijdingsmaatregelen vervangen worden door andere maatregelen met een meer definitief karakter.

          De gemeente Lubbeek draagt de kosten van de houthakseldam en verbindt zich ertoe om voor het beheer ervan de volgende bepalingen na te leven gedurende de duur van de overeenkomst:

          -de houthakseldam bij te vullen met hakselhout indien de opvulhoogte minder dan 50 cm bedraagt;

          -de houthakseldam te herstellen bij eventuele beschadiging door derden, tenzij ze veroorzaakt wordt door de gebruiker van het perceel.

          -aan de gebruiker en aan de eigenaar van het bovenvermeld perceel wordt geen vergoeding betaald door de gemeente.

          De gebruiker van het perceel verbindt zich ertoe om voor het beheer van de houthakseldam de volgende bepalingen na te leven gedurende de duur van de overeenkomst.

          -de gebruiker mag het onkruid in en rond de houthakseldam verwijderen;

          -de gebruiker zal de houthakseldam herstellen bij eventuele beschadiging door hem of door een aangesteld persoon door hem;

          -de gebruiker zal het sediment dat zich achter de houthakseldam accumuleert, op regelmatige basis terug op de akker trekken, om de erosiebestrijdende werking van de dam te herstellen

          De eigenaar van het perceel verbindt zich ertoe om voor het beheer van de houthakseldam de volgende bepalingen na te leven gedurende de duur van de overeenkomst

          --de eigenaar zal elke wijziging in pacht/ gebruik/ eigendom melden aan de gemeente;

          - de eigenaar maakt zich sterk dat deze overeenkomst verder nageleefd wordt door de toekomstige gebruiker/ eigenaar opdat de termijn van 10 beheersjaren volbracht kan worden.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Erosiebesluit - Vlaamse subsidie voor gemeentelijke erosiebestrijdingswerken.

          Subsidies voor kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen van de provincie Vlaams.

          Het besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2010:

          • goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst erosiecoördinator tussen de gemeente Lubbeek en de provincie Vlaams-Brabant
          • goedkeuring van de afsprakennota erosiecoördinator tussen de gemeente Lubbeek en de provincie Vlaams-Brabant
          • gelast het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het uitvoeren van huidige beslissing
          • voorziet jaarlijks de nodige kredieten in de begroting

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 augustus 2021 - Erosiebestrijding Krekeldries (Knelpunt R - omgeving Rutsenberg)

          • keurt het erosiedossier "Erosiebestrijding Krekeldries" te Lubbeek - knelpunt omgeving Kraaiwinkelbeek" waarin verduidelijkt wordt welke maatregelen genomen worden  goed. De totale raming bedraagt 8.218,80 euro inclusief BTW
          • gaat akkoord om voor de houthakseldam een provinciale subsidie aan te vragen
          • maakt de overeenkomst in het kader van tijdelijke erosiebestrijdingsmiddelen die door de gemeente Lubbeek uitgevoerd worden over aan de dienst patrimonium
          ARGUMENTATIE

          Het project ‘Krekeldries’ is gelegen in het laag prioritair knelpuntgebied R ‘Omgeving Rutsenberg' van het goedgekeurde erosiebestrijdingsplan van de gemeente Lubbeek.

          Ter hoogte van het kruispunt Bloemstraat x Krekeldries is er regelmatige (2016, 2018, 2021) water- en modderoverlast waarbij de modder in meerdere tuinen en zelfs in de huizen staat. Een gedeelte van de overlast wordt veroorzaakt door een perceel langs de Krekeldries.

          De akkers  (toestroomgebied ± 1,6 ha) die de overlast veroorzaken, hebben volgens de potentiële bodemerosiekaart 2021, een ‘lage tot medium erosiegevoeligheid (geel-oranje). Op het perceel dat uitspoelt, wordt een monoteelt van maïs gedaan wat een sterk erosiegevoelig gewas is.

          Om de erosieproblemen in de toekomst te voorkomen, wil de gemeente Lubbeek een houthakseldam met een lengte van 65 m in L-vorm aanleggen op kadastraal perceel 418A (oppervlakte 65 m²). De houthakseldam wordt in de hoek van het perceel aangelegd waar heden het water en sediment reeds doorbreekt. Het afstromend water wordt door deze maatregel vertraagd en het sediment zal achter de houthakseldam  bezinken. De houthakseldam wordt ongeveer 20 cm ingegraven om onderspoeling te voorkomen.

          Voor dit project worden subsidies aangevraagd bij de provincie Vlaams-Brabant. De provincie subsidieert 90% van de werken (met een maximum van 15.000 euro), grondinname wordt niet gesubsidieerd. Er dient enkel een overeenkomst te zijn met de landbouwer en dit voor een periode van 10 jaar.

          De werken werden geraamd op 8.218,8 euro (incl. BTW). Er wordt vanuit de provincie 7.396,92 euro gesubsidieerd (maximum bedrag).

           

           

          FINANCIEN

           

          Code

          2021/GBB/0341-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-012

          Actie

          GBB – verrichtingen zonder beleidsdoelstelling

          Beleidsitem

          0341-00 - erosiebestrijding

          Algemene rekening

          2200000 – onbebouwde terreinen – gemeenschapsgoederen

           

          Investeringsenveloppe

          IP-012 – diverse investeringsprojecten ruimte

          Voorzien uitgavekrediet

          55.000 euro

          Beschikbaar krediet

          38.568,28 euro

          Voorziene raming/ kostprijs/..

          8218,80 euro

          Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar

          Subsidie via het Erosiebesluit

          75% via Vlaamse overheid

          15% via Provincie Vlaams – Brabant ( max 15.000 euro

          Bij geen subsidie van de Vlaamse Overheid:

          90% via Provincie Vlaams-Brabant van de investeringskosten

          In dit geval 7.396,92 euro subsidie vanuit de provincie Vlaams-Brabant

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Rina Robben, Lim Vervueren, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Ellen Lammens, Nienke Vanbutsele
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Lim Vervueren
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. De gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Lubbeek en de gebruiker van het kadastraal perceel afdeling 2, sectie B, nr. 418 goed te keuren. Het betreft een gebruiksovereenkomst voor het plaatsen van erosiebestrijdende maatregelen op dit kadastraal perceel

          Art. 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze gebruiksovereenkomst te ondertekenen

          Art. 3. Aan de gebruiker wordt geen vergoeding betaald door de gemeente

          Art. 4. De kosten voor de registratie van deze overeenkomst zijn ten laste van de gemeente

  • Toelichting

    • Toelichting: vorming woonmaatschappij

      FEITEN EN CONTEXT

      De vorming van woonmaatschappijen wordt toegelicht door Hartje Hageland.

De voorzitter sluit de zitting op 12/10/2021 om 21:15.

Namens commissie beleidsdomeinen,

Nienke Vanbutsele
Secretaris

Raf De Canck
Voorzitter