De voorzitter opent de zitting op 27/12/2023 om 18:44.
De ministerraad van december besliste tot een maatregel voor éénmalige koopkrachtverhoging voor de werknemers in de sector van de dienstencheques. Om deze koopkrachtverhoging door te voeren en de bijhorende subsidies te ontvangen moet de toekenning gebeuren in de maand december. De raad wordt gevraagd dit besluit bij hoogdringendheid toe te voegen aan de dagorde.
Enig artikel. Beslist het agendapunt "Poetsdienst met dienstencheques - maatregel ter verhoging van de koopkracht" toe te voegen aan de dagorde
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn op 28 november 2023 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De raad voor maatschappelijk welzijn dient de notulen goed te keuren.
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van 28 november 2023 goed.
Op 27 juni 2023 heeft de OCMW-raad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 vastgesteld.
Op 27 juni 2023 heeft de gemeenteraad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 vastgesteld.
Op 16 november 2023 heeft de gouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 goedgekeurd.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
Enig artikel. De raden nemen kennis van het besluit van de gouverneur van 16 november 2023 waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 wordt goedgekeurd.
Het decreet van 22 december 2017 over het decreet lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005 bepalen dat de lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Dat betekent dat de besturen hun meerjarenplan 2020 - 2025 in de loop van 2023 dienen aan te passen om de kredieten van 2024 vast te stellen. Als nodig kunnen daarbij ook de kredieten voor 2023 en de volgende jaren aangepast worden.
De periode van het meerjarenplan blijft altijd de periode, vermeld in artikel 254, tweede lid, maar de financiële nota beschrijft altijd de financiële consequenties voor ten minste drie toekomstige boekjaren. Vandaar dat het meerjarenplan 2020 - 2025 wordt uitgebreid met het jaar 2026.
Overeenkomstig artikel 16 van het Besluit van de Vlaamse Regering over de BBC van de lokale besturen is een meerjarenplan (of de aanpassing ervan) in evenwicht als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
1) het geraamde beschikbaar budgettair resultaat (BBR) is per boekjaar groter dan of gelijk aan nul;
2) de geraamde autofinancieringsmarge (AFM) van het laatste boekjaar van de periode van het meerjarenplan is groter dan of gelijk aan nul.
Aangezien het toestandsevenwicht, het BBR, per boekjaar groter dan of gelijk aan nul moet zijn, moet dit zowel voor 2023, 2024, 2025 als voor 2026 het geval zijn.
Het lange termijn evenwicht, de AFM, echter moet groter dan of gelijk zijn aan nul in het laatste boekjaar van de periode van het meerjarenplan. Gelet op het feit dat het huidige meerjarenplan loopt van 2020 tot en met 2025, betekent dit dat dit evenwicht bereikt moet worden in 2025. De autofinancieringsmarge mag dus in 2026 negatief zijn.
In het voorgelegde voorstel van meerjarenplanaanpassing is aan beide evenwichtsparameters voldaan.
Hiervoor verwijzen wij naar het bijgevoegde M2-schema 'Staat van het financieel evenwicht'. Voor de jaren 2023, 2024, 2025 en 2026 hebben wij een positief beschikbaar resultaat. Voor 2025 is de autofinancieringsmarge positief.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Het provinciedecreet van 9 december 2005;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen den de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
De meerjarenplanaanpassing geeft de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties weer voor het extern en intern te voeren beleid. Verder bevat het eveneens de financiële vertaling hiervan en de weergave hoe het bestuur het financieel evenwicht zal bewaren. De meerjarenplanaanpassing van gemeente en OCMW vormt een geïntegreerd geheel. De kredieten (op een hoog niveau vastgesteld) zijn gekoppeld aan doelstellingen, actieplannen en acties.
Het vaststellen van de beleidsrapporten behoort tot de exclusieve bevoegdheid van de raad. Met de vaststelling van de meerjarenplanaanpassing geeft de raad toestemming aan het college/vast bureau om de opgenomen uitgaven en ontvangsten te verrichten.
De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden gesteld in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief en de geraamde autofinancieringsmarge op het einde van de planningsperiode (d.i. 2025) is minstens gelijk aan nul.
De financiële implicaties volgen uit de bijgevoegde beleidsrapporten.
Artikel 1
De OCMW-raad stelt zijn deel van het meerjarenplan 2020 - 2025: aanpassing 2023/1 vast en stelt tevens de kredieten voor 2024 vast.
Art.2
De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden gesteld in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief en de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
Art.3
Dit dossier is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht, geregeld door het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De Vlaamse Overheid heeft een nieuwe raamovereenkomst uitgeschreven en opengesteld onder bestek nr. 2019/HFB/OP/59092 "Aanmaken, verdelen, beheren en innen van
elektronische maaltijdcheques" (en ecocheques) en treedt hierbij op als opdrachtencentrale voor onder meer lokale besturen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen
en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de OCMWraad;
Als gevolg van het schaalvoordeel van zo'n raamovereenkomst, is de dienstverleningskost die aan de leverancier van de maaltijdcheques moet worden betaald gevoelig lager dan de dienstverleningskost die lokale besturen zouden betalen wanneer zij zelf een opdracht uitschrijven voor de toekenning van maaltijdcheques.
Daarom wordt voorgesteld om toe te treden tot de raamovereenkomst van de Vlaamse Overheid.
De raamovereenkomst legt de basisvoorwaarden vast voor de opdracht en heeft een looptijd van 48 maanden van 1 juli 2020 tot 30 juni 2024. De looptijd van een deelopdracht binnen de raamovereenkomst bedraagt ook 48 maanden.
Na goedkeuring van deze beslissing dient de deelopdracht besteld of geplaatst te worden binnen de raamovereenkomst bij de gekozen dienstverlener door middel van een concreet instapformulier. Hiertoe zal de goedkeuring worden gevraagd aan het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau in latere besluitvorming.
In dit instapformulier zal de nodige informatie geregeld worden ten behoeve van een vlotte uitvoering van de opdracht. De deelopdracht kan ook worden geplaatst voor de toekenning van ecocheques. De Vlaamse overheid voorzag hiertoe de mogelijkheid in haar raamovereenkomst. De toetreding voor de toekenning van ecocheques tot de raamovereenkomst van de Vlaamse overheid heeft voor het bestuur het voordeel dat ook daarvoor door de schaalgrootte een lagere dienstverleningskost moet worden betaald. Voor het personeel heeft de toetreding het voordeel dat de maaltijdcheques en ecocheques op dezelfde elektronische betaalkaart kunnen worden opgeladen.
Volgende bepalingen zijn van toepassing op de raamovereenkomst:
- Aanbestedende overheid: Vlaamse Overheid
- Duur: 48 maanden
- Wijze van prijsbepaling: opdracht tegen prijslijst
- Leiding en toezicht: Vlaamse Overheid
- Algemene betalingsmodaliteiten: rechtstreekse facturatie door en rechtstreekse betaling aan dienstverlener
De uitgave voor de beheerskosten maaltijdcheques is voorzien in het exploitatiebudget van 2024 en volgende jaren.
De uitgave voor de ecocheques is voorzien in het exploitatiebudget van 2024 en volgende jaren.
Artikel 1 Lokaal bestuur Lubbeek wenst vanaf 1 januari 2024 toe te treden tot de raamovereenkomst onder bestek nr. 2019/HFB/OP/59092 - openbare aanbesteding
uitgeschreven door de Vlaamse Overheid, voor het leveren van elektronische maaltijdcheques en ecocheques.
Volgende bepalingen zijn van toepassing op de raamovereenkomst:
- Aanbestedende overheid: Vlaamse Overheid
- Duur: 48 maanden
- Wijze van prijsbepaling: opdracht tegen prijslijst
- Leiding en toezicht: Vlaamse Overheid
- Algemene betalingsmodaliteiten: rechtstreekse facturatie door en rechtstreekse betaling aan dienstverlener
Art. 2. Het Vast Bureau wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit.
SOLIKOOP (de commerciële naam voor Sociale kruidenier Vlaams-Brabant) is een netwerk van solidaire winkels voor wie het financieel moeilijk heeft. Het doel is het garanderen van betaalbare, gezonde en kwalitatieve voeding en basisproducten voor iedereen. In de winkels Het Perron in Kessel-Lo en De Savooi in Bierbeek kan iedereen winkelen. Er zijn ook twee mobiele kruideniers in Leuven en Heverlee: Buurtwerk 't Lampeke Leuven Centrum en Sociokoop bij WZC
Annuntiaten in Heverlee. In deze winkels is een (verminderde) prijs voor wie het financieel moeilijk heeft en een marktconforme prijs voor andere, solidaire klanten.
Iedereen en elke bezoeker is dus welkom. Hiervoor hanteren ze een dubbel verkoopprijzen-systeem.
Solikoop of hierna genoemd de sociale kruidenier zoek uitbreiding naar de buurtgemeenten van Leuven en dus ook naar Lubbeek.
Dd. 11 april 2023 werd in aanwezigheid van de de deelnemende besturen GBO binnen de eerste Lijnszone Leuven-Zuid een uiteenzetting gegeven door Solikoop zoals opgenomen in de powerpoint als bijlage. Schepen en voorzitter van het BCSD mevr. An Wouters was aanwezig tijdens de uiteenzetting.
De organieke wet van het OCMW 08 juli 1976
Decreet Lokaal Bestuur
principiële beslissing Vast Bureau van 17 juli 2023 tot opstart sociale kruidenier
De Sociale Kruidenier staat voor het aanbieden van kwaliteitsvoeding en basisproducten voor wie het financieel moeilijk heeft. Wie onvoldoende inkomen heeft om in zijn basisbehoeften te voorzien, rest weinig keuze. Naast de steun van het OCMW, kunnen financieel zwakkeren terugvallen op de bedeling van voedselpakketten.
Doel sociale kruidenier:
- gezonde voeding financieel toegankelijk maken voor maatschappelijk kwetsbare, gezonde voeding is immers niet goedkoop. Met de sociale kruidenier kunnen verse producten met een korting van 40% op de marktprijs aangeboden worden.
- mensen kunnen zelf kiezen welke producten ze aankopen, ze betalen er ook een rechtvaardige prijs voor = belangrijk voor eigenwaarde klant. Alle inwoners kunnen komen kopen bij de sociale kruidenier (andere prijszetting), alleen aan de kassa wordt via de klantenkaart het verschil in prijs gezien
Het Vast Bureau van 17 juli 2023 heeft unaniem positief advies uitgebracht deel te nemen aan de samenwerking met de mobiele sociale kruidenier, exclusief deelname aan de voedselhub en zonder samenwerking in kader van de FEAD
De inwoners van Lubbeek kunnen zich dan ook aanbieden bij de sociale kruidenier te Bierbeek en te Kessel-lo om zich te bedienen van de dienstverlening.
De mobiele sociale kruidenier zou op wekelijkse basis standplaats houden in het Lokaal Dienstencentrum 'De sleutel' telkens op vrijdag van 10u00-12u00.
De FEAD-voedselbedeling wordt met veel succes georganiseerd door de sociale dienst en biedt een extra contactmoment met meerwaarde voor de cliënten van het OCMW. Deze goed draaiende dienstverlening vervangen of integreren lijkt in deze fase niet nodig.
De berekening voor de financiële vergoeding is gebaseerd op het aantal mensen met verhoogde tegemoetkoming in de gemeente Lubbeek. Deze mensen zijn immers allen potentiële sociale klanten die recht hebben op de verlaagde prijs.
De DEFINITIEVE samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten met SAAMO Vlaams-Brabant vzw (via de projectwerking solikoop voor een periode van één jaar, waarna evaluatie volgt.
De kostprijs hiervan wordt bepaald door € 6,00 per inwoner met verhoogde tegemoetkoming in Lubbeek + 3500 vaste kost.
Voor 2024 geeft dit de som van € 10544,00 (voor een gans jaar, all-in)
Financiële gevolgen.
De uitgaven werden inmiddels voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget 2024, in het MJP werden de wijzigingen voorzien om te worden aangepast bij de eerstvolgende wijziging van het MJP.
Actienummer |
- GBB |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | - 0909-06 |
Algemene rekening + omschrijving | - 6499060 |
Bedrag uitgave inclusief BTW | € 10.544,00 per jaar (pro-rata per begonnen maand) |
Aannemer/leverancier/instantie | SAAMO vzw - Solokoop |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | € 0,00 |
Visum
Geen visum vereist
Artikel 1. De leden van het Vast Bureau keuren de samenwerkingsovereenkomst in kader van een mobiele kruidenier met SAAMO Vlaams-Brabant vzw goed.
Art. 2. Goedkeuren van opstart op vrijdag 19 januari 2024 van de mobiele sociale kruidenier via samenwerkingsverband met SAAMO
Art. 3. De overeenkomst zal gesloten worden voor de periode van één jaar met een evaluatie in juni 2024 (van het eerste werkjaar), waarna een nieuw besluit zal genomen worden omtrent de toekomst van dit initiatief.
Art. 5. Solikoop, Het LDC De Sleutel, en de mutualiteiten worden in kennis gesteld van de beslissing van het Vast Bureau. De sociale dienst zal de cliëntadministratie verder opvolgen en de mobiele kruidenier verzoeken statistische gegevens bij te houden in functie van monitoring. De praktische en operationele werking verloopt via het LDC, Staatsbaan 126 te 3210 Lubbeek, wat ook de standplaats zal zijn van de mobiele kruidenier.
Art. 6. De communicatie omtrent de concrete organisatie en de opstart van het project 'sociale mobiele kruidenier' verloopt exclusief via het lokaal bestuur Lubbeek en wordt uitgewerkt in samenspraak met SAAMO via een persmoment.
Om de dienstencheque-ondernemingen financieel te ondersteunen heeft de Vlaamse regering beslist om de tegemoetkoming voor dienstencheques ingediend voor prestaties geleverd in de maanden oktober en november 2023 te verhogen met 3,20 euro.
Minstens 20% en maximaal 25% van de verhoogde tegemoetkoming van 3,20 euro moet besteed worden aan de verhoging van de koopkracht van de werknemer.
De toekenning van de koopkrachtmaatregel gebeurt uiterlijk op 31 december 2023.
Besluit van de Vlaamse Regering van 1 december 2023 tot wijziging van artikel 8 van het koninklijk besluit van 12 december 2001 betreffende de dienstencheques
De overheidstegemoetkoming voor een dienstencheque ingediend voor prestaties geleverd in de maanden oktober en november 2023 wordt verhoogd met 3,20 euro, mits het dienstenchequebedrijf zich engageert om de voorwaarden (toekenning van minimum 20% tot maximum 25% van 3,20 euro als koopkrachtmaatregel aan de medewerker toe te kennen en dit uiterlijk op 31 december 2023) na te leven. Er wordt voorgesteld om 20% van de verhoogde tegemoetkoming van 3,20 euro per dienstencheque voor de maanden oktober en november uit te keren aan de dienstenchequemedewerkers van het OCMW onder de vorm van ecocheques en dit pro rata de geleverde prestaties in die maanden oktober en november.
Het OCMW ontvangt voor de periode oktober - november per dienstencheque een extra subsidie van 3,20 euro. 20% Van die subsidie (0,64 euro/cheque) wordt uitgekeerd als extra ecocheque. 2,56 Euro komt als netto extra subsidie ten voordele van het OCMW.
Enig artikel. De OCMW-raad keurt de koopkrachtverhoging voor de dienstenchequemedewerkers van het OCMW als volgt goed: er wordt 20% van de verhoogde tegemoetkoming van 3,20 euro per dienstencheque voor de maanden oktober en november 2023 uitgekeerd aan de dienstenchequemedewerkers van het OCMW onder de vorm van ecocheques en dit pro rata de effectief geleverde prestaties tijdens die maanden.
De voorzitter sluit de zitting op 27/12/2023 om 19:16.
Namens OCMW raad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ellen Lammens
Voorzitter