Op 8 maart 2023 werd een nieuw rechtspositiebesluit gepubliceerd in het Belgisch staatsblad. Dit nieuwe kaderbesluit geeft aan lokale besturen meer vrijheid op het vlak van de regels inzake werving en selectie, salarissen, toelagen en vergoedingen en het wijzigt ook de regels inzake verloven en afwezigheden.
Het BOC d.d. 03 mei 2024 waar de rechtspositieregeling besproken werd met de vakbonden.
Het verslag van het BOC d.d. 3 mei 2024 met het protocol van akkoord.(bijlage)
Het CBS d.d. 06 mei 2024 hier werd de rechtspositieregeling besproken met de opmerkingen van de vakbonden.
Het MAT d.d. 29 mei 2024 geeft positief advies over de nieuwe rechtspositieregeling.
BVR RPR 20 Januari 2023
Het Decreet lokaal bestuur artikel 40 - 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
Het lokaal bestuur Lubbeek wenst haar rechtspositieregeling aan te passen om gebruik te maken van de opportuniteiten gecreëerd door het nieuwe BVR RPR en zich daarmee aan te passen aan de gewijzigde omstandigheden in de arbeidsmarkt.
Met de voorliggende wijzingen wenst het lokaal bestuur:
- Een dynamischer wervings- en selectiebeleid mogelijk te maken
- Bij aanwerving of bevordering betere financiële voorwaarden te kunnen aanbieden (zonder af te wijken van de bestaande salarisschalen)
- Het GESCO statuut te regulariseren zodat de medewerkers binnen dit statuut niet langer uitgesloten zijn van bevordering of interne mobiliteit.
- De regels rond interne mobiliteit te versoepelen, met name bevordering mogelijk maken na 2 jaar bestuursanciënniteit en behoud van het resultaat van een capaciteitstest gedurende 5 jaar.
- De laatste nieuwe regels inzake verloven, afwezigheden en werkhervatting na ziekte op te nemen.
- De leesbaarheid en transparantie van de rechtspositieregeling te bevorderen door gehele tekst te herschrijven.
Na overleg met de vakbonden op 3 mei 2024 werden de volgende punten bijkomende onderzocht:
Worden door het bestuur weerhouden en zijn opgenomen in de aangepaste rechtspositieregeling:
Artikel 172: geldelijke anciënniteit onbeperkt laten meenemen uit de privé sector (nu beperkt tot 12 jaar)
Beide vakbonden vragen dat personeelsleden die reeds in dienst zijn en hierdoor benadeeld zouden worden, éénmalig een herziening van de geldelijke anciënniteit kunnen aanvragen. De budgetimpact hiervan zou beperkt zijn maar op deze manier waardeert men bestaande werknemers evenwaardig met nieuwe en wordt onnodige frustratie vermeden.
De administratie onderzocht de impact en bevestigt dat deze beperkt is en niet opweegt tegen het risico om het signaal te geven dat bestaande ervaring minder gewaardeerd wordt dan nieuwe ervaring. De vraag wordt ingewilligd.
Artikel 233§2: het verschil tussen het publiek verlofstelsel (gemeente) en het privaat stelsel (OCMW)
De vakbonden vragen om voor alle personeelsleden het publiek stelsel toepassen. Dit betekend een éénmalige kost maar levert daarna een jaarlijkse besparing van ongeveer 2% op. De budgetimpact is op de lange termijn positief.
Dit werd door de administratie bevestigd en de vraag wordt ingewilligd.
Worden door het bestuur NIET weerhouden en zijn NIET opgenomen in de aangepaste rechtspositieregeling:
Artikel 224$2: tweede pensioenpijler voor contractuele personeelsleden is momenteel 2,5%
Er wordt gevraagd om dit op te trekken naar 3%. ACOD geeft aan dat dit mogelijks kan gecompenseerd worden door een korting van 50% op de responsabiliseringsbijdrage.
Deze stelling kon niet bevestigd worden waardoor het voorstel niet weerhouden wordt.
Artikel 233§1: het verschil in verlof tussen verzorgenden (26 dagen) en alle andere personeelsleden (35 dagen)
Zowel ACOD en ACV zijn verrast dat het lokaal bestuur Lubbeek de kans niet grijpt om het verlofstelsel voor verzorgend personeel gelijk te trekken. Deze discriminatie binnen het eigen personeelsbestand is onbegrijpelijk. Binnen binnen één en dezelfde organisatie krijgen medewerkers die exact hetzelfde werk doen fundamenteel verschillende arbeidsvoorwaarden. De wettelijke beperking die hier vroeger op bestond is opgeheven. Doorheen de ganse RPR bespreking claimt Lubbeek haar positie op de arbeidsmarkt te willen optimaliseren. Het is onbegrijpelijk dat Lubbeek deze kans laat liggen. Temeer omdat het bestuur binnen deze doelgroep nu reeds worstelt met haar succes op de arbeidsmarkt. Heel wat andere besturen hebben reeds besloten het verlof gelijk te schakelen. Lubbeek zal haar positie op de arbeidsmarkt alleen maar verder verzwakken.
Het bestuur is van oordeel dat dit thema moet aangesneden worden in een breder debat over de arbeidsvoorwaarden van de doelgroep en bij uitbreiding de personeelsformatie. Een dergelijke diepgaande analyse kon binnen het tijdsbestek van de RPR herziening niet gemaakt worden. Een beslissing hierover wordt ten vroegste genomen na de gemeenteraadsverkiezingen van 2024.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. de rechtspositieregeling van gemeente en OCMW wordt goedgekeurd
Art 2. de rechtspositieregeling treedt in werking vanaf 1 juli 2024
Art 3. de rechtspositieregeling wordt bekendgemaakt via de website, de raadpleegomgeving en via het intranet voor het personeel