De voorzitter opent de zitting op 28/01/2025 om 20:05.
De notulen van de gemeenteraad op 26 november 2024 en 5 december 2024 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De gemeenteraad dient de notulen goed te keuren.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 26 november 2024 en 5 december 2024 goed.
De gemeente is aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 maart 2025. (bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Er werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief en per mail van 7 januari 2025 overgemaakt en dit is digitaal raadpleegbaar op het Extranet.
De deelnemende gemeenten dienen hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De vertegenwoordigers kunnen worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur.
De decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente overgemaakt werd.
Ook gelden voor de vertegenwoordigers op de algemene vergadering dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor de Raad van Bestuur.
Het artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Davy Suffeleers voor als kandidaat effectief vertegenwoordiger en Walter Vangoidsenhoven als plaatsvervanger in de algemene vergadering tot het einde van de legislatuur.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden:
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:
Aantal geldig uitgebrachte stemmen:
Kandidaat Davy Suffeleers bekomt 24 ja-stemmen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden:
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:
Aantal geldig uitgebrachte stemmen:
Kandidaat Walter Vangoidsenhoven bekomt 24 ja-stemmen / nee-stemmen / onthoudingen.
Artikel 1. Raadslid Davy Suffeleers aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 2. Raadslid Walter Vangoidsenhoven aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Riobra die
op 12 maart 2025 plaatsheeft in Lassaut, Kortrijksebaan 75, 3220 Holsbeek. (bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
De documentatiestukken werden zowel per mail overgemaakt als elektronisch. Deze kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Riobra.
Overeenkomstig artikel 21 vervallen de statuten van alle huidige mandaten bij Riobra onmiddellijk na voornoemde algemene vergadering en deze dienen tot een
algehele vervanging van de bestuursorganen dient over te gaan.
De gemeente is ingedeeld bij het regionaal bestuurscomité Oost.
Overeenkomstig artikel 23 punt 2 van de statuten heeft elke gemeente het recht heeft om één kandidaat-lid voor te dragen voor het regionaal bestuurscomité en het
lid met raadgevende stem maakt geen deel van een regionaal bestuurscomité.
Overeenkomstig artikel 15 punt 2 van de statuten hebben de deelnemende gemeenten het recht hebben om maximaal 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen;
Een kandidaat-bestuurder dient eveneens te worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het RBC.
Er zijn een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in de toelichtingsnota die aan de deelnemende gemeenten overgemaakt werd.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Agenda:
1. Statutaire ontslagnemingen/ benoemingen
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden
herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Riobra op 12 maart 2025 goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Walter Vangoidsenhoven voor als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Oost.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming: 24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 24
Kandidaat Walter Vangoidsenhoven bekomt 24 ja-stemmen.
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra van 12 maart 2025 met als enig agendapunt ‘Statutaire ontslagnemingen / benoemingen’.
Art. 2. Raadslid Walter Vangoidsenhoven voor te dragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Oost van de opdrachthoudende vereniging Riobra, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 12 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Art. 3. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 12 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Art. 4. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Riobra die op 12 maart 2025 plaatsheeft in Lassaut, Kortrijksebaan 75, 3220 Holsbeek.
De documentatiestukken werden zowel per mail overgemaakt als elektronisch. Deze kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Riobra.
De deelnemende gemeenten dienen hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen aangeduid worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2030.
De decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente overgemaakt
werd, gelden ook voor de vertegenwoordigers op (buitengewone) algemene vergaderingen en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur.
Artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van
een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Het college van burgemeester en schepenen draagt Davy Suffeleers voor als kandidaat-lid voor de algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Jeroen Verbinnen voor als kandidaat-lid als plaatsvervanger voor de algemene vergadering.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen:24
Kandidaat Davy Suffeleers bekomt 24 ja-stemmen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming: 24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 24
Kandidaat Jeroen Verbinnen 24 bekomt ja-stemmen.
Artikel 1. Raadslid Davy Suffeleers aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 2. Raadslid Jeroen Verbinnen aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Riobra Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De nieuwe gemeentewet.
Het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant.
De statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de bijzondere algemene vergadering van 20 december 2023.
De uitnodiging van 9 december 2024 voor de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf van 26 maart 2025 met bijhorende agenda en bijlagen. (bijlage)
Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Er dient voor de algemene vergaderingen van EcoWerf voor de periode van de nieuwe legislatuur een gemeenteraadslid als vertegenwoordiger van de gemeente aangeduid te worden, alsook een plaatsvervanger.
Artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van
een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Gilberte Muls voor als kandidaat-lid voor de algemene vergadering.
De fractie Groen draagt Rina Robben voor als kandidaat-lid voor de algemene vergadering.
De fractie Groen draagt raadslid Tom Harding voor als kandidaat-lid als plaatsvervanger voor de algemene vergadering.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
cd&v draagt Ellen Lammens voor als kandidaat-lid als plaatsvervanger voor de algemene vergadering.
Groen trekt de kandidatuur Van Rina Ronnen (kandidaat lid) en Tom Harding (plaatsvervanger) in.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming: 24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 24
Kandidaat Gilberte Muls bekomt 24 ja-stemmen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming: 24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 24
Kandidaat Ellen Lammens bekomt 24 ja-stemmen.
Artikel 1. Raadslid Gilberte Muls wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant.
Art.2: Raadslid Ellen Lammens wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van EcoWerf.
Art. 3: Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden naar: de gemeentelijke afgevaardigde EcoWerf, t.a.v. managementassistent Ann Verloo.
De deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant.
De statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de bijzondere algemene vergadering van 20 december 2023.
Aangezien er binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen een algemene vergadering wordt bijeengeroepen waarbij tot de
algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan.
De uitnodiging van 9 december 2024 voor de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf van 26 maart 2025 met bijhorende agenda en bijlagen. (bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Aangezien er een bestuurder voor de gemeente dient afgevaardigd te worden voor een periode van zes jaar.
De nieuwe gemeentewet.
Het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het college van burgemeester en schepenen draagt niemand voor als kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
N-VA plus draagt Tania Roskams voor als kandidaat-lid
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden:24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming: 24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 24
Kandidaat Tania Roskams bekomt 24 ja-stemmen.
Artikel 1. Raadslid Tania Roskams aan te stellen als bestuurder van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant.
Art.2. Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden naar: de gemeentelijke afgevaardigde EcoWerf, t.a.v. managementassistent Ann Verloo
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf,
Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant;
Gelet op de statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de algemene vergadering van 20
december 2024;
Aangezien er binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de
gemeenteraadsverkiezingen een algemene vergadering wordt bijeengeroepen waarbij tot de
algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan;
Aangezien de statuten van EcoWerf voorzien in de aanstelling van twee bestuursleden met
raadgevende stem;
Dat de gemeenten die geen rechtstreekse vertegenwoordiger hebben in de raad van bestuur er
één kunnen aanduiden;
Dat deze gekozen wordt uit de leden van de oppositie;
Gelet op de uitnodiging van 9 december 2024 voor de bijzondere algemene vergadering van
EcoWerf van 26 maart 2025 met bijhorende agenda en bijlagen;
Aangezien de gemeente wenst over te gaan tot de afvaardiging van een bestuurder met
raadgevende stem voor een periode van zes jaar;
De nieuwe gemeentewet.
Het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het college van burgemeester en schepenen draagt niemand voor als kandidaat-lid bestuurder met raadgevende stem voor de Raad van Bestuur.
Ter zitting worden geen andere kandidaten voorgedragen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 24
Agendavoorstel wordt aanvaard.
Artikel 1. De raad draagt geen kandidaat voor als bestuurder met raadgevende stem van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant.
Art.2: Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden naar: de gemeentelijke afgevaardigde EcoWerf, t.a.v. managementassistent Ann Verloo
De deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant.
De statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023.
De uitnodiging van 9 december 2024 voor de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf met bijhorende agenda en bijlagen. (bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Aangezien voor het algemeen comité van EcoWerf voor de periode van de nieuwe legislatuur de schepen van omgeving als vertegenwoordiger van de gemeente moet aangeduid worden, alsook één of meerdere plaatsvervangers, mandataris of ambtenaar.
De nieuwe gemeentewet.
Het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Gilberte Muls voor als kandidaat-lid en Tania Roskams als plaatsvervanger voor het algemeen comité.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming: 24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 24
Kandidaat Gilberte Muls bekomt 24 ja-stemmen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden:24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 24
Kandidaat Tania Roskams bekomt 24 ja-stemmen.
Artikel 1. Raadslid Gilberte Muls wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor het algemeen comité van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant.
Art. 2. Raadslid Tania Roskams wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het algemeen comité van EcoWerf.
Art. 3. Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden naar: de gemeentelijke afgevaardigde EcoWerf, t.a.v. managementassistent Ann Verloo
E-mail van OVSG d.d. 15 januari 2025 houdende aanduiding van een vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Naar aanleiding van de installatie van de nieuwe gemeenteraden en de samenstelling van het college van burgemeester en schepenen richt OVSG (Onderwijsvereniging van steden en gemeenten) een oproep aan de gemeenten die lid zijn van OVSG om een afgevaardigde aan te duiden voor de algemene vergadering. Er gelden geen specifieke criteria behalve dat de afgevaardigde lid dient te zijn van de gemeenteraad. De algemene vergadering komt jaarlijks ministens één keer samen. Het mandaat is onbezoldigd.
De nieuwe gemeentewet.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid An Wouters voor als kandidaat vertegenwoordiger in de algemene vergadering tot het einde van de legislatuur.
An Wouters wordt ook voorgedragen als kandidaat voor de Raad Van Bestuur.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
Geen financiële gevolgen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden:24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen:24
Kandidaat An wouters bekomt 24 ja-stemmen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden:24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen:24
Kandidaat 23 bekomt ja-stemmen /1 nee-stem.
Artikel 1. Raadslid An Wouters voor te dragen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OVSG en de Raad van Bestuur.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan OVSG.
Het schrijven van de provinciegouverneur, voorzitter van de bekkenbesturen Demerbekken en Dijle-Zennebekken, van 8 januari 2025 m.b.t. de vraag tot afvaardiging van een gemeentelijk mandataris in het bekkenbestuur, waarvan gemeente Lubbeek deel uitmaakt.
Het bekkenbestuur heeft tot taak:
1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;
5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies te verlenen over:
a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
Het nieuwe gemeentedecreet.
Het decreet van 18 juli 2003 houdende het integraal waterbeleid (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek).
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Gilberte Muls als kandidaat-lid voor de algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Tania Roskams voor als kandidaat-lid als plaatsvervanger voor de algemene vergadering.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden:24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen:24
Kandidaat Gilberte Muls bekomt 24 ja-stemmen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden:24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen:24
Kandidaat Tania Roskams bekomt 24 ja-stemmen.
Artikel. 1 Zich akkoord te verklaren met de deelname van de gemeente in het Demerbekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid. Effectief lid: Raadslid Gilberte Muls Plaatsvervanger: Raadslid Tania Roskams
Art. 2. Zich akkoord te verklaren met de deelname van de gemeente in het Dijle-Zennebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid. Effectief lid: Raadslid Gilberte Muls Plaatsvervanger: Raadslid Tania Roskams
Art. 3. – Het antwoordformulier wordt digitaal ingevuld en verzonden via de ontvangen link.
De statuten van ‘Hartje Hageland’ vermelden dat elke deelnemende gemeente één stemgerechtigde afvaardigde voor het beheerscomité moet aanduiden. Deze afgevaardigden moeten steeds burgemeester, schepen of gemeenteraadslid zijn, bij voorkeur de schepen bevoegd voor het beleidsdomein wonen of ruimtelijke ordening.
De deelnemende gemeente dient eveneens een plaatsvervangende afgevaardigde aan te duiden, die de effectieve afgevaardigde vervangt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering.
Daarnaast kan elke deelnemende gemeente één kandidaat afvaardigen met adviserende stem. Het is wenselijk dat deze afgevaardigden gemeenteraadslid zijn, maar dit is niet noodzakelijk.
Alle mandaten vallen samen met de duur van de gemeentelijke zittingsperiode (legislatuur). In elk geval worden de mandaten bij het beheerscomité beëindigd op de eerste vergadering van de gemeenteraad die volgt na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Via deelname aan de intergemeentelijke vereniging ‘Hartje Hageland’ verklaart de gemeenteraad zich akkoord met het afvaardigen van leden voor het beheerscomité.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Tania Roskams voor als kandidaat-lid voor het beheerscomité.
De fractie Groen draagt Tom Harding voor als kandidaat-lid voor het beheerscomité.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Geert Bovyn voor als kandidaat-lid plaatsvervanger voor het beheerscomité.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
Tania Roskams 15 stemmen voor, Tom Harding 9 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden:24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen:24
Kandidaat Geert Bovyn bekomt 24 ja-stemmen.
Artikel 1.
Worden aangeduid als vertegenwoordiger:
- effectief lid raadslid Tania Roskams, plaatsvervanger Raadslid Geert Bovyn
Art. 2.
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Hartje Hageland.
De statuten van ‘Hartje Hageland West’ vermelden dat elke deelnemende gemeente één stemgerechtigde afvaardigde voor het beheerscomité-stuurgroep moet aanduiden. Deze afgevaardigden moeten steeds burgemeester, schepen of gemeenteraadslid zijn, bij voorkeur de schepen bevoegd voor het beleidsdomein wonen of ruimtelijke ordening.
De deelnemende gemeente dient eveneens een plaatsvervangende afgevaardigde aan te duiden, die de effectieve afgevaardigde vervangt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering.
Daarnaast kan elke deelnemende gemeente één kandidaat afvaardigen met adviserende stem. Het is wenselijk dat deze afgevaardigden gemeenteraadslid zijn, maar dit is niet noodzakelijk.
Alle mandaten vallen samen met de duur van de gemeentelijke zittingsperiode (legislatuur). In elk geval worden de mandaten bij het beheerscomité-stuurgroep beëindigd op de eerste vergadering van de gemeenteraad die volgt na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Via deelname aan de intergemeentelijke vereniging ‘Hartje Hageland WEST’ verklaart de gemeenteraad zich akkoord met het afvaardigen van leden voor het beheerscomité- stuurgroep.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Tania Roskams voor als kandidaat-lid voor het beheerscomité-stuurgroep.
De fractie Groen draagt raadslid Tom Harding voor als kandidaat-lid voor het beheerscomité-stuurgroep.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Geert Bovyn voor als kandidaat-lid plaatsvervanger voor het het beheerscomité-stuurgroep.
De fractie Groen draagt Liesbeth Smeyers voor als kandidaat-lid plaatsvervanger voor het het beheerscomité-stuurgroep.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
Tania Roskams 15 stemmen voor, Tom Harding 9 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1.
Worden aangeduid als vertegenwoordiger:
- effectief lid raadslid Tania Roskams, plaatsvervanger Raadslid Geert Bovyn
Art. 2
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Hartje Hageland West.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Zenne-Dijle die op 24 maart 2025 plaatsheeft in de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven.
De documentatiestukken werden zowel per mail overgemaakt als elektronisch. Deze kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Zenne-Dijle.
De deelnemende gemeenten dienen hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, ni. tot einde 2030.
De decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente overgemaakt werd gelden ook voor de vertegenwoordigers op (buitengewone) algemene vergaderingen. De vertegenwoordigers mogen niet als kandidaat-lid voorgedragen worden voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur.
Artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Pascale Alaerts voor als kandidaat effectief vertegenwoordiger en Gilberte Muls als plaatsvervanger in de algemene vergadering tot het einde van de legislatuur.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming: 24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 24
Kandidaat Pascale Alaerts bekomt 24 ja-stemmen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden:24
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:24
Aantal geldig uitgebrachte stemmen:24
Kandidaat Gilberte Muls bekomt 24 ja-stemmen.
Artikel 1. Raadslid Pascale Alaerts aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Art. 2. Raadslid Gilberte Muls aan te duiden als plaatsvervangende vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Op 2 december 2024 keurde het college van burgemeester en schepenen de organisatie van de kerstmarkt op 14 december 2024 goed. In het voorstel werd melding gemaakt van het mogelijks inrichten van fotowedstrijden met als doel het creëren van enige animo op sociale media. Uiteindelijk werd de wedstrijd door de dienst lokale economie uitgewerkt en werd een oproep gelanceerd om foto's in te zenden. Er werd voorafgaand geen wedstrijdreglement goedgekeurd. De wedstrijd dient te worden geregulariseerd door de gemeenteraad alsnog het reglement, in overeenstemming met het verloop van de feiten, te laten goedkeuren.
Decreet lokaal bestuur
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 december 2024 in verband met de organisatie van de kerstmarkt op 14 december 2024
Zoals eerder aangegeven, werd minder dan twee weken voor de start van de kerstmarkt het idee tot het organiseren van een fotowedstrijd uitgewerkt. Daardoor kon het wedstrijdreglement niet tijdig worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen (principiële goedkeuring) en de gemeenteraad (goedkeuring).
Artikel 1. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 december 2024 in verband met de organisatie van de kerstmarkt op 14 december 2024, te bekrachtigen en de organisatie van de fotowedstrijd te regulariseren door goedkeuring van het wedstrijdreglement in overeenstemming met het verloop van de feiten.
Art. 2. Het onderstaande reglement in verband met de fotowedstrijd, georganiseerd in het kader van de kerstmarkt d.d. 14 december 2024 als volgt goed te keuren:
Art. 3. Het reglement in verband met de fotowedstrijd, georganiseerd in het kader van de kerstmarkt d.d. 14 december 2024 bekend te maken conform artikel 285,286,287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.
De gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant heeft bij besluit van 12 december 2024 de verdeelsleutel van de gemeentelijke dotatie voor het jaar 2025 aan de hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant vastgesteld.
De gemeentelijke dotatie 2025 aan de hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant bedraagt 2,26814% van de totale kost of 847.503,60 EUR
Decreet Lokaal Bestuur;
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele bescherming, inzonderheid artikel 68;
De ministeriële omzendbrief van 14 augustus 2014 betreffende de gemeentelijke dotaties aan de hulpverleningszones - Criteria;
De hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant heeft geen consensus bereikt omtrent de verdeelsleutel van de gemeentelijke dotatie voor het jaar 2025.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 12 december 2024 waarbij het percentage (2,26814%) van de gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant (847.503,60 EUR) vastgesteld werd.
De Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid van 30 april 2019, verslag gevoegd in bijlage.
Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968.
Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers.
Artikel 186 van het gemeentedecreet.
Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester worden niet meer bekend gemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum waarop ze op de website bekendgemaakt worden.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen en de berekening van de termijnen.
Koninklijk besluit van 1 december 1975.
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009.
Dit uitvoeringsbesluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976.
Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een gemeente.
Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 40;
Op vraag van buurtbewoners, de gemeente en het Agentschap Wegen en Verkeer werden op de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid enkele segmenten van de Staatsbaan/N2 besproken welke maatregelen op de korte termijn genomen konden worden om de veiligheid op deze weg te verbeteren. Voor het gedeelte vanaf het kruispunt met de Melkerijstraat en Geestbeek tot aan het kruispunt met de Gellenberg werd er een akkoord gevonden om de maximumsnelheid plaatselijk te verlagen naar 50 kilometer per uur. Deze ingreep is te verantwoorden gezien de dichte bebouwing en de aanwezigheid van veel handelszaken en bushaltes.
De aanpassing van de signalisatie ligt ten laste van de verantwoordelijke wegbeheerder, in dit geval het Agentschap Wegen en Verkeer.
Artikel 1.
Op de Staatsbaan/N2, vanaf het kruispunt met de Geestbeek en Melkerijstraat tot het kruispunt met de Gellenberg, in beide richtingen,
geldt:
het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 kilometer per uur.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C43
Art. 2.
Dit aanvullend reglement treedt in werking vanaf 01/04/2025.
Art. 3.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 285, 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Art. 4.
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Een recreatievijver kan een grote meerwaarde betekenen voor de gemeente en haar inwoners, zeker met de steeds warmer wordende zomers. De op 25/8/2020 gebrachte toelichting en argumentatie gelden nog steeds (zie bijlage hieronder)
De creatie van een zwemvijver blijkt echter niet evident in de drie eerder aangekochte vijvers. Daarom lijkt het ons interessant te onderzoeken of een aangrenzend perceel kan aangekocht worden zodat het een geheel wordt van zachte recreatie met wandelpaden, fietspad en zwem- en/of plonsgelegenheid.
aankoopprijs
Enig artikel. Het bestuur verbindt zich ertoe de aankoop van het perceel Waterhoek, Gellenberg 140 te onderzoeken en overwegen in functie van het algemeen nut, nl de aanleg van een recreatievijver, deel uitmakend van een zacht recreatiegebied voor de gemeente en haar inwoners.
De expert vastgoed van de VMSW stuurde op 22 november 2023 een e-mail met de vraag of de gemeente interesse heeft voor de aankoop van een perceel restgrond gelegen te Lubbeek, Hazeputstraat, 12a68Ca met kadastrale gegevens afdeling 1, sectie E nr.100T002.
Op 24 januari stuurde de expert vastgoed van de VMSW een e-mail waarin ze bevestigd dat de gedelegeerd bestuurder van de VWSW akkoord is om dit perceel gratis over te dragen aan de gemeente.
Het decreet lokaal bestuur artikel 40 dat de bevoegdheden van de gemeenteraad vastlegt
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 5 februari 2024 - voorstel VWSW gratis grondafstand van een perceel restgrond gelegen te Lubbeek, Hazeputstraat, 12a68Ca met kadastrale gegevens afdeling 1, sectie E nr.100T002.
Beleidsitem ruimtelijke planning
6161001-0600-00 Erelonen en vergoedingen notarissen, advocaten, landmeters, hypotheekkantoren
Beschikbaar bedrag 5000 euro
Factuurbedrag 1100 euro
Begunstigde: dienst vastgoedtransacites Oost, Koning Albert II-laan 15, bus 395,1210 Brussel
Artikel 1. De gemeenteraad gaat principieel akkoord met het voorstel van de VMSW, om gratis grondafstand te doen aan de gemeente van een perceeltje restgrondgrond gelegen te Lubbeek, Hazeputstraat, met een oppervlakte van 12a68Ca en met kadastrale gegevens afdeling 1, sectie E nr.100T002.
Art. 2. Het perceeltje zal na het verlijden van de notariële akte opgenomen worden in het openbaar domein van de gemeente om aangewend te worden voor openbaar nut.
Aquafin moet conform het investeringsprogramma voor 2018 en conform het technisch plan de volgende werken uitvoeren:
-Projectnummer 21.021V - aanleg 2DWA-riolering in de Malendriesstraat.
De gemeente Boutersem heeft beslist om de hiernavolgende prioritaire en niet-prioritaire werken uit te voeren:
-prioritaire werken: aanleg fietspaden langs beide zijden van de Malendriesstraat
-niet prioritaire werken: aanleg fietspaden langs beide zijden Malendriesstraat, aanleg volledige wegenis tot aan gemeentegrens, oplossen wateroverlastprobleem door aanpassingen aan de grachten en bouw bufferbekken.
De gemeente Lubbeek heeft beslist om de hiernavolgende prioritaire en niet- prioritaire werken uit te voeren:
- prioritaire werken: geen
- niet prioritaire werken: aanleg fietspad en buffergracht aan de westelijke zijde Malendriesstraat tussen Hertbosweg en Malendriesstraat.
Voor dit project zijn er een drietal grondinnames noodzakelijk, Aquafin doet de onderhandelingen voor de verwerving ervan.
Aquafin heeft aan de gemeente ook een rooilijn en overdrachtsplan bezorgd waarop de grondinnames ingetekend werden
Het decreet Lokale besturen, meer bepaald artikel 40, dat de bevoegdheden van de gemeenteraad vastlegt.
Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 van kracht sinds 1 september 2019.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2024 i.v.m. het fietspadendossier Malendriesstraat - rooilijn- en overdrachtsplan - voorlopige vaststelling
Het collegebesluit van 9 december 2024 i.v.m het fietspadendossier Malendriesstraat - rooilijn- en overdrachtsplan - openbaar onderzoek van donderdag 12 december 2024 tot en met maandag 13 januari 2025.
Het collegebesluit van 20 januari 2025 i.v.m. het fietspadendossier Malendriesstraat - rooilijn-en overdrachtsplan - kennisname P.V. van sluiting
Het Aquafindossier projectnummer 21.021V - aanleg 2DWA-riolering in de Malendriesstraat is een gemeenteoverschrijdend dossier. Elke gemeente behandelt hun deel van het dossier.
Het rooilijn-en grondinnameplan voor het fietspadenproject Malendriesstraat werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 november 2024. Het openbaar onderzoek vond plaats van donderdag 12 december 2024 t.e.m. maandag 13 januari 2025.
Er werd geen bezwaar ingediend tegen het rooilijn- en grondinnameplan voor het fietspadenproject Malendriesstraat. Er werd een PV van sluiting opgemaakt op datum van 20 december. Het rooilijn- en grondinnameplan kan definitief vastgesteld worden.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. Kennis te nemen van het openbaar onderzoek van het rooilijn- en overdrachtsplan voor het fietspadenproject Malendriesstraat, opgesteld door Aquafin NV, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar - waartegen geen enkel bezwaarschrift werd ingediend tegen het vaststellen van dit rooilijn- en overdrachtsplan.
Art. 2. Het rooilijn-en overdrachtsplan, opgesteld door Aquafin NV, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar wordt definitief vastgesteld. Dit rooilijnplan is noodzakelijk voor de grondinnames op het grondgebied van Lubbeek en dit naar aanleiding van het projectnummer 21.021V - Aanleg 2DWA riolering in de Malendriesstraat.
Art.3. Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse overheid overeenkomstig art. 24 en art. 25 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 .
Art.4. Het college te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig art. 22 en art.23 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 en behoudens administratief beroep, met de afhandeling van de definitieve vaststelling van het rooilijn- en overdrachtsplan voor het fietspadenproject Malendriesstraat overeenkomstig art. 28 en art. 29 van het aangehaalde decreet.
Art. 5. Op onderhavig besluit zijn de bepalingen van het algemeen bestuurlijk toezicht, opgenomen in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen van toepassing.
Aan de raad wordt voorgesteld om goedkeuring te geven voor de wijziging van de personeelsformatie overeenkomstig de bijlagen gevoegd bij dit besluit.
Het bestuurlijk landschap in Vlaanderen is volop in verandering. De lokale besturen krijgen meer bevoegdheden toegewezen en een grotere autonomie in hun werking. De hoeveelheid werk voor de lokale besturen en de complexiteit ervan nemen stapsgewijs toe. Daarnaast creëren maatschappelijk trends een bijkomende druk op het aanwervings- en retentiebeleid van het lokaal bestuur. Het is belangrijk dat het personeelsbestand én het personeelsbeleid mee evolueren met deze trends.
Binnen het lokaal bestuur Lubbeek is er op dit moment een urgente nood aan capaciteit op het vlak van riolerings- en wegeniswerken.
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 artikel 161: "De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast"
Er wordt voorgesteld om een projectleider (B4-B5) riolerings- en wegeniswerken aan te werven. Deze functie wordt gecreëerd binnen de dienst Leefmilieu en mobiliteit. De deskundige mobiliteit wordt eveneens naar deze dienst verplaatst. Zo brengen we alle expertise op het vlak van mobiliteit, wegen, fietspaden, riolering, leefmilieu en duurzaamheid onder in één dienst. De dienst zal zich richten op het duurzaam inrichten van de functionele ruimte met oog voor waterhuishouding, milieu, groenbeheer, mobiliteit alsook wegen en fietspaden.
Ook in de huidige werking wordt een deel van de wegeniswerken en het onderhoud reeds opgevangen binnen deze dienst. We trekken dus de bestaande trend door maar verleggen de focus meer expliciet naar wegen en riolering.
De budgettaire haalbaarheid van het voorliggende plan is nog niet gegarandeerd in het meerjarenplan. De kredieten dienen voorzien te worden in het meerjarenplan in opmaak.
De voorgestelde wijzigingen dienen opgenomen te worden in het meerjarenplan 2026-2031.
Artikel 1. Keurt de wijzigingen aan de personeelsformatie goed.
Art. 2. Informeert de belanghebbenden.
Op 10 januari 2025 ontving de gemeente het schrijven van de deputatie van Vlaams-Brabant betreffende de geldigverklaring van de verkiezingen van de leden van de politieraad en hun opvolgers van de gemeente Lubbeek.
Als gevolg van de lokale verkiezingen van 13 oktober 2024 worden nieuwe gemeenteraden geïnstalleerd.
Voor meergemeentepolitiezones betekent dit ook de installatie van nieuwe politieraden. Immers, volgens het artikel 12 van de wet van 7 december 1998 en latere wijzigingen tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP) wordt de politieraad evenredig samengesteld uit leden van de gemeenteraden van de verschillende gemeenten, die samen de meergemeentezone vormen en dit op basis van hun respectievelijke bevolkingscijfers. Elke gemeenteraad beschikt over minstens één vertegenwoordiger in de politieraad.
In de gemeenten opgenomen in de tabel in bijlage vond de verkiezing van de leden van de politieraad en hun opvolgers plaats, net zoals de afkondiging van de verkiezingsuitslag van de leden van de politieraad en hun opvolgers door de burgemeester.
Voor de gemeente Lubbeek was de einddatum om bezwaar tegen de verkiezing in te dienen: 15/12/2024, werd er geen bezwaar ontvangen en was de uiterste datum van uitspraak door de deputatie: 10/01/2025.
De gemeente Lubbeek stuurde het volledige dossier van de verkiezing van de leden van de politieraad en van hun opvolgers op.
Het artikel 18ter van de WGP stelt dat de deputatie als administratief rechtscollege – ongeacht of er bij haar bezwaar is ingediend – uitspraak doet over de geldigheid van de verkiezing van de leden van de politieraad en hun opvolgers binnen dertig dagen na ontvangst van het dossier en, in voorkomend geval, de bij het vaststellen van de verkiezingsuitslag begane vergissingen herstelt.
Indien binnen deze termijn geen uitspraak is gedaan, wordt deze verkiezing als regelmatig beschouwd
- De provinciewet van 30 april 1836 en latere wijzigingen
- Het provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen
- De wet van 7 december 1998 en latere wijzigingen tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP)
- Het koninklijk besluit van 20 december 2000 en latere wijzigingen betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad
- De ministeriële Omzendbrief van 29 oktober 2024 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentepolitiezone
De termijn van 30 dagen, waarbinnen de deputatie een uitspraak kan doen over de geldigheid van de verkiezing van de leden van de politieraad en hun opvolgers in de gemeenten opgenomen in de tabel in de bijlage van dit besluit is nog niet verlopen.
De door de gemeenten opgenomen in de tabel in de bijlage van dit besluit ingediende dossiers omvatten de volgende stukken, die nodig zijn om te oordelen over de regelmatigheid van de kiesverrichtingen:
• de ingediende voordrachtakten;
• de opgemaakte kandidatenlijst;
• twee afschriften van het proces-verbaal van de verkiezing van de leden van de politieraad;
• alle uitgereikte stembiljetten, zowel de geldige als ongeldige (dus ook de vernietigde biljetten die vervangen werden en de blanco stembiljetten);
• een afschrift van het besluit van de gemeenteraad van de installatie van de gemeenteraadsleden.
Deze stukken zijn raadpleegbaar bij de federale dienst van de gouverneur Vlaams-Brabant. Op basis van het onderzoek van de ingediende stukken blijkt dat:
Geen financiële gevolgen
Enig artikel. kennis te nemen van het besluit van de deputatie Vlaams-Brabant betreffende de geldigverklaring van de verkiezing van de leden van de politieraad van de gemeente Lubbeek.
Verslag van de vergadering van de kerkraad van Sint-Jan-Baptist te Binkom d.d. 16 december 2024. (zie bijlage).
De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.
Decreet Lokaal Bestuur artikel 41.
Nieuwe Gemeentewet
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het verslag van de vergadering van de kerkraad van Sint-Jan-Baptist te Binkom d.d. 16 december 2024 en dient akkoord te gaan met de gunning voor de opdracht tot "Restauratie van de Sint-Jan Baptist kerk van Binkom".
De investeringswerken zijn niet opgenomen in het meerjarenplan. Omdat de kerkfabriek niet beschikt over de nodige financiële reserves om de werken te bekostigen zal zij een lening aangaan. De aflossing van de lening zal leiden tot een verhoging van het exploitatietekort gedurende de volledige looptijd van het krediet. De gemeente zal dit tekort moeten bijpassen. Aangezien er in het huidige meerjarenplan van de gemeente hiervoor geen kredieten voorzien werden, is enkel de gemeenteraad bevoegd om dit financieel engagement goed te keuren.
Dit zal bij de eerstvolgende wijziging aan het meerjarenplan moeten worden toegevoegd.
Enig artikel. gaat akkoord met de gunning voor de opdracht tot "Restauratie van de Sint-Jan Baptist kerk van Binkom" en zal de nodige kredieten voorzien in het eerst volgende meerjarenplan.
De gemeenteraad richt de commissie beleidsdomeinen op en deze is samengesteld uit 11 gemeenteraadsleden.
Het HHR van de gemeenteraad meer bepaald artikel 36 over de raadscommissies.
De mandaten in iedere commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld volgens het systeem D’Hondt over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld en op basis van de voordrachten die worden ingediend door de fracties.
Dit geeft volgend resultaat:
De commissie beleidsdomeinen bestaat uit 11 leden.
Er zijn voordrachtaktes ingediend door de verschillende politieke fracties overeenkomstig de verdeling van de leden van de commissie beleidsdomeinen.
De nieuwe gemeentewet.
Het decreet Lokaal Bestuur artikel 37.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad artikel 36.
Voor de goede werking van de gemeenteraad wordt er een commissie met raadgevende stem opgericht: de commissie beleidsdomeinen.
Er werden door de verschillende fracties voordrachtaktes ingediend.
N-VA plus - 5 leden
Effectief | Opvolger |
Pascale Alaerts |
Martine Dierickx |
Geert Bovyn |
|
Ylana Van Aerschot |
|
Reinhard Wollants |
|
Arnout Coel |
|
Lubbeek Leeft - 2 leden
Effectief |
Opvolger |
Hilke Verheyden |
|
Jeroen Verbinnen |
|
Groen - 2 leden
Effectief |
Opvolger |
Liesbeth Smeyers |
|
Silvana Valente |
|
cd&v - 2 leden
Effectief |
Opvolger |
Hugo Simoens |
|
Ellen Lammens |
|
Enig artikel. Volgende gemeenteraadsleden worden verkozen verklaard in de commissie beleidsdomeinen:
N-VA plus - 5 leden
Effectief | Opvolger |
Pascale Alaerts | |
Geert Bovyn |
|
Ylana Van Aerschot |
|
Reinhard Wollants |
|
Arnout Coel |
|
Lubbeek Leeft - 2 leden
Effectief |
Opvolger |
Hilke Verheyden |
|
Jeroen Verbinnen |
|
Groen - 2 leden
Effectief |
Opvolger |
Liesbeth Smeyers | |
Silvana Valente |
|
cd&v - 2 leden
Effectief |
Opvolger |
Hugo Simoens |
|
Ellen Lammens |
|
Voor de commissie beleidsdomeinen dient een voorzitter verkozen te worden aan de hand van de voorgedragen kandidaturen.
Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie.
De voorzitter van de commissie wordt aangewezen door de gemeenteraad.
Er zijn voordrachtaktes ingediend door de verschillende politieke fracties voor de verkiezing van de voorzitter van de commissie beleidsdomeinen.
De nieuwe gemeentewet.
Het decreet Lokaal Bestuur artikel 37.
Om de commissie in goede banen te leiden dient een voorzitter verkozen te worden.
Volgende raadsleden zijn kandidaat:
Kandidaat |
Opvolger |
Hilke Verheyden |
Jeroen Verbinnen |
Ellen Lammens |
|
Hilke Verheyden (Opvolger: Joeroen Verbinnen) 15 stemmen voor, Ellen Lammens (Geen opvolger) 9 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Enig artikel. Gemeenteraadslid Hilke Verheyden wordt aangesteld als voorzitter van de commissie beleidsdomeinen.
De gemeenteraad richt de commissie deontologische code op en deze is samengesteld uit 11 gemeenteraadsleden.
Het HHR van de gemeenteraad meer bepaald artikel 36 over raadscommissies.
De mandaten in iedere commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld volgens het systeem D’Hondt over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld en op basis van de voordrachten die worden ingediend door de fracties.
Dit geeft volgend resultaat:
De commissie beleidsdomeinen bestaat uit 11 leden.
Er zijn voordrachtaktes ingediend door de verschillende politieke fracties overeenkomstig de verdeling van de leden van de commissie deontologische code.
De nieuwe gemeentewet.
Het decreet Lokaal Bestuur artikel 37.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad artikel 36.
Voor de goede werking van de gemeenteraad wordt er een commissie deontologische code opgericht.
Er werden voordrachtaktes ingediend door de verschillende politieke fracties.
N-VA plus - 5 leden
Effectief | Opvolger |
Martine Dierickx |
|
Ivan Vanderzeypen | |
Davy Suffeleers | |
An Wouters | |
Tania Roskams |
Lubbeek Leeft - 2 leden
Effectief |
Opvolger |
Gilberte Muls |
|
Walter Vangoidsenhoven |
|
Groen - 2 leden
Effectief |
Opvolger |
Rina Robben |
|
Liesbeth Smeyers |
|
cd&v - 2 leden
Effectief |
Opvolger |
Pieter Willems |
|
Anneleen Devos |
|
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
Enig artikel. Volgende gemeenteraadsleden zullen deel uitmaken van de commissie deontologische code:
N-VA plus - 5 leden
Effectief | Opvolger |
|
|
Lubbeek Leeft - 2 leden
Effectief |
Opvolger |
|
|
|
Groen - 2 leden
Effectief |
Opvolger |
|
|
|
|
cd&v - 2 leden
Effectief |
Opvolger |
|
|
|
Voor de commissie deontologische code dient een voorzitter verkozen te worden aan de hand van de voorgedragen kandidaturen.
Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie.
De voorzitter van de commissie wordt aangewezen door de gemeenteraad.
Er zijn voordrachtaktes ingediend door de verschillende politieke fracties voor de verkiezing van de voorzitter van de commissie deontologische code.
De nieuwe gemeentewet.
Het decreet Lokaal Bestuur artikel 37.
Om de commissie in goede banen te leiden dient een voorzitter verkozen te worden.
Volgende raadsleden zijn kandidaat:
Kandidaat |
Opvolger |
Martine Dierickx |
|
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
Groen draagt ter zitting Rina Robben voor als voorzitter van de deontologische commissie.
Martine Dierickx 15 stemmen voor, Rina Robben 9 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Enig artikel. Gemeenteraadslid wordt aangesteld als voorzitter van de commissie deontologische code.
De gemeente is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 maart 2025.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 7 januari 2025 overgemaakt overeenkomstig artikel 29 van de statuten.
Overeenkomstig artikel 17 van de statuten vervallen alle huidige mandaten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging onmiddellijk na voornoemde algemene vergadering en gaat deze over tot een algehele vervanging van de bestuursorganen.
Overeenkomstig artikel 16 van de statuten hebben de deelnemende gemeenten het recht hebben om maximaal zes bestuurders, namelijk drie namens de deelnemende gemeenten van de provincie Limburg en telkens één namens de deelnemende gemeenten van respectievelijk de provincie Antwerpen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen voor te dragen.
Het totaal aantal door de algemene vergadering te benoemen leden van de raad van bestuur beperkt is tot zes.
Er zijn een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in de nota mandatenwissel die aan de gemeente overgemaakt werd.
Agenda:
1. Statutaire ontslagnemingen en benoemingen.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen draagt geen kandidaat bestuurder voor in de Raad Van Bestuur.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 26 maart 2025 met als enig agendapunt: Statutaire ontslagnemingen en benoemingen.
Art. 2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Art. 4. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
In navolging van de nieuwe provincieraad en gemeentebesturen moeten de leden van de algemene vergadering van Toerisme Vlaams-Brabant vzw vernieuwd worden en het nieuwe bestuursorgaan aangesteld worden. Conform de statuten zal de nieuwe samenstelling gebeuren op de eerstvolgende algemene vergadering die gepland is op dinsdag 6 mei 2025 in het Provinciehuis te Leuven.
Naast de provincie Vlaams-Brabant en de erkende structuren (toeristische organisaties, regionale landschappen,…) kunnen slechts die gemeenten lid worden van de vzw, die het convenant tussen Toerisme Vlaams-Brabant en de gemeenten betreffende de toeristisch-recreatieve werking in hun regio onderschrijven en nakomen.
De gemeente Lubbeek onderschreef dit convenant in 2020 voor de periode 2020-2025 en voldoet momenteel aan de voorwaarden voor het lidmaatschap in 2025. In de loop van 2025 zal het overleg voor een nieuwe convenant 2026-2031 georganiseerd worden. Op basis hiervan wordt tijdens de algemene vergadering van 2 december 2025 de samenstelling van de leden aangepast voor de periode 2026-2031. Voor gemeenten die het nieuwe convenant 2026-2031 niet onderschrijven, beëindigt het lidmaatschap van rechtswege op 31 december 2025.
Er dient een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Toerisme Vlaams-Brabant aangeduid te worden. Indien gewenst kan deze vertegenwoordiger voordragen worden als kandidaat voor het bestuursorgaan van de vzw. De algemene vergadering van 6 mei 2025 stelt het nieuwe bestuursorgaan samen op basis van de ingediende kandidaturen.
De kandidatuur kan ingediend worden via deze link. Mogen wij u vragen uw kandidatuur voor de algemene vergadering en/of bestuursorgaan in te dienen vóór 1 maart 2025?
Omwille van de goede werking stelt Toerisme Vlaams-Brabant voor dat de schepen voor Toerisme wordt afgevaardigd.
Artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid An Wouters voor als kandidaat-lid voor de algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid An Wouters voor als kandidaat-lid voor het bestuursorgaan van de VZW.
De fractie Groen draagt Silvana Valente voor als kandidaat-lid voor de algemene vergadering.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
An Wouters 17 stemmen voor, Silvana Valente 6 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden: 23
Aantal leden die deelnemen aan de stemming: 23
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 23
Kandidaat An Wouters bekomt 23 ja-stemmen.
Artikel 1. Raadslid An Wouters aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 2. Raadslid An Wouters wordt tevens voorgedragen voor de functie van bestuurder bij het bestuursorgaan van Toerisme Vlaams-Brabant vzw.
De deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant.
De statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de algemene vergadering van 20 december 2023.
De uitnodiging van 9 december 2024 voor de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf van 26 maart 2025 en met bijhorende agenda en bijlagen. (bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.
De agenda voor de bijzondere algemene vergadering van 26 maart 2025 bevat volgende punten:
1. Aanstelling bureau van de bijzondere algemene vergadering
2. Goedkeuring verslag van de buitengewone en bijzondere algemene vergadering van 20
november 2024.
3. Benoeming van de bestuurders van EcoWerf voor een periode van zes jaar.
4. Benoeming van de bestuurders met raadgevende stem voor een periode van zes jaar.
5. Benoeming van de vertegenwoordiger en plaatsvervanger(s) voor het algemeen comité van EcoWerf.
De nieuwe gemeentewet.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Gelet op de deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant.
De statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering op 26 maart 2025 goed te keuren en duidt een afgevaardigde aan.
De kandidaat die ter zitting werd verkozen zal afgevaardigd worden voor de bijzondere algemene vergadering.
Artikel 1. Raadslid Gilberte Muls wordt gemandateerd om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant van 26 maart 2025 goed te keuren.
Art. 2. Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden naar: de gemeentelijke afgevaardigde EcoWerf, t.a.v. managementassistent Ann Verloo.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Zenne-Dijle die op 24 maart 2025 plaatsheeft in de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven.
De documentatiestukken werden zowel per mail overgemaakt als elektronisch. Deze kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Zenne-Dijle.
Overeenkomstig artikel 18 van de statuten zullen alle huidige mandaten bij Fluvius Zenne-Dijle onmiddellijk vervallen na voornoemde algemene vergadering en wordt er overgegaan tot een algehele vervanging van de bestuursorganen.
De gemeente is ingedeeld bij het regionaal bestuurscomité Leuven;
Overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten heeft elke gemeente het recht om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het regionaal bestuurscomité (RBC).
Overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten hebben de deelnemende gemeenten het recht hebben om maximaal 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen.
Een kandidaat-bestuurder dient eveneens te worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het RBC.
Het moet gaan om onafhankelijke bestuurders in de zin van artikel 1.1.1., S$2, 74° van het Energiebesluit en dat er een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zijn, zoals beschreven in de toelichtingsnota die aan de deelnemende gemeenten overgemaakt werd; Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het decreet lokaal bestuur
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering op 24 maart 2025 goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Davy Suffeleers voor als kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Davy Suffeleers voor als kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:23
Aantal stemgerechtigde leden:23
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:23
Aantal geldig uitgebrachte stemmen:23
Kandidaat Davy Suffeleers bekomt 23 ja-stemmen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft: 23
Aantal stemgerechtigde leden:23
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:23
Aantal geldig uitgebrachte stemmen:23
Kandidaat Davy Suffeleers bekomt 23 ja-stemmen.
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle van 24 maart 2025 met als enig agendapunt 'Statutaire ontslagnemingen/ benoemingen'.
Art. 2. Raadslid Davy Suffeleers voor te dragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Leuven van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 24 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Art. 3. Dezelfde persoon vermeld in artikel 2 tevens voor te dragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 24 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Art. 4. De vertegenwoordiger(s) van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne Dijle op 24 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Art. 5 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De deelname van de gemeente Lubbeek aan de dienstverlenende vereniging IGO.
De oprichting van de dienstverlenende vereniging IGO div op 10 maart 2004.
De oprichting van IGO-W vzw op 27 oktober 1998.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van 21 maart 2025 van de intergemeentelijke vereniging IGO, die de volgende punten omvat:
Het decreet lokaal bestuur.
Met betrekking tot de mandaten voor IGO div.
Het artikel 447 van het decreet van 22 december 2017 houdende het lokaal bestuur dat bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van één van de andere organen;
Artikel 33 van de statuten van de dienstverlenende vereniging IGO, dat bepaalt dat de algemene vergadering is samengesteld uit vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen. Een deelnemer kan haar vertegenwoordiger voor de volledige legislatuur aanduiden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet voor elke algemene vergadering door de bevoegde raad van de deelnemer gebeuren.
Artikel 16 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGO waarin wordt bepaald dat de vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur, door de algemene vergadering benoemd en door haar afzetbaar. De raad van bestuur telt 15 leden met volgende verdeling van de mandaten:
Enkel natuurlijke personen kunnen lid zijn van de raad van bestuur. Maximaal twee derden van de leden van de raad van bestuur zijn van hetzelfde geslacht. Indien het totaal van de door de gemeenten voorgedragen kandidaten niet beantwoordt aan deze voorwaarde, worden de voordrachten gerangschikt in volgorde van de datum van voordracht van de gemeenteraad. Voor de kandidaten die voorgedragen worden door meer dan één gemeente, geldt de datum van de voordracht door de gemeenteraad waarvan zij zelf deel uitmaken. De kandidaten die het maximum van twee derden van hetzelfde geslacht overschrijden, en die als laatsten zijn voorgedragen door hun gemeenteraad, worden niet aanvaard. De gemeenten die behoren tot de groep waaruit deze kandidaat is voorgedragen, worden verzocht een kandidaat van het andere geslacht voor te dragen.
Artikel 18 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGO waarin wordt bepaald dat iedere deelnemende gemeente het recht heeft, tot lid van de raad van bestuur met raadgevende stem, een gemeenteraadslid aan te duiden, verkozen op de lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en deze aanduiding voor te leggen aan de algemene vergadering die overgaat tot de samenstelling van de raad van bestuur na algehele vernieuwing van de gemeenteraden. Zoals omschreven in artikel 18 van de statuten bepaalt de algemene vergadering de mandaten op basis van de geldende voorwaarden.
Artikel 442, §1, 1° van het decreet van 22 december 2017 houdende het lokaal bestuur en gelet op artikel 31 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGO, kan een algemeen comité opgericht worden dat de verbinding tussen de raad van bestuur en de algemene vergadering vormt. Elke deelnemer heeft 1 lid in het algemeen comité. Voor elke gemeente is de schepen verantwoordelijk voor welzijn/lokaal sociaal beleid, de schepen verantwoordelijk voor omgeving óf een door hen aangeduide vertegenwoordiger, verkozene of ambtenaar, lid. Voor de OCMW’s en andere leden van de vereniging wordt het lid van het algemeen comité bij geheime stemming benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de deelnemers. De voorzitter en de ondervoorzitters van de raad van bestuur maken ambtshalve deel uit van het algemeen comité.
Artikel 21 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGO waarin wordt bepaald dat het mandaat van bestuurder zes jaar duurt en eindigt na de algemene vergadering die overgaat tot vernieuwing van de raad van bestuur binnen de eerste 3 maanden van het jaar volgend op de algehele vernieuwing van de gemeenteraden.
Met betrekking tot de mandaten voor IGO-W vzw:
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst die gesloten werd tussen IGO div en IGO-W vzw waarin de modaliteiten van samenwerking tussen IGO div en IGO-W vzw beschreven worden en waaruit blijkt dat IGO div en IGO-W vzw op financieel, economisch, organisatorisch en bestuurlijk vlak nauw met elkaar verbonden zijn en waarbij IGO-W vzw onder controle van IGO div staat.
Gelet op de statuten van IGO-W vzw waarin bepaald wordt dat de raad van bestuur van IGO-W vzw bestaat uit minstens twee derden van de bestuurders van de kandidaten voorgedragen door IGO div en gelet op de beslissing van de Raad van Bestuur van IGO div dd. 19/4/2024 om de stemgerechtigde bestuurders van IGO div voor te dragen als leden van de Raad van Bestuur van IGO-W vzw en de mandaten te vernieuwen bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden en de vernieuwing van de bestuursorganen van IGO div.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering op 21 maart 2025 goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Geert Bovyn voor als kandidaat-lid voor de algemene vergadering.
De fractie Groen draagt raadslid Rina Robben voor als kandidaat-lid voor de algemene vergadering.
De fractie groen draagt raadslid Tom Harding voor als kandidaat-lid als plaatsvervanger voor de algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Gilberte Muls voor als kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur.
Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Geert Bovyn voor als kandidaat-lid voor het algemeen comité.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
De fractie Groen trekt de kandidatuur van raadslid Rina Robben als kandidaat-lid voor de algemene vergadering in
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden:23
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:23
Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 23
Kandidaat Geert Bovyn bekomt 23 ja-stemmen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden:23
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:23
Aantal geldig uitgebrachte stemmen:23
Kandidaat Tom Harding bekomt 23 ja-stemmen.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden:23
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:23
Aantal geldig uitgebrachte stemmen:23
Kandidaat Gilberte Muls bekomt 22 ja-stemmen /1 nee-stem.
Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:
Aantal stemgerechtigde leden:23
Aantal leden die deelnemen aan de stemming:23
Aantal geldig uitgebrachte stemmen:23
Kandidaat Geert Bovyn bekomt 22 ja-stemmen / 1 nee-stem.
Artikel 1. De agenda van de buitengewone algemene vergadering van 21 maart 2025 van de intergemeentelijke vereniging IGO wordt goedgekeurd.
Art. 2. Raadslid Geert Bovyn voor te dragen als afgevaardigde voor de buitengewone algemene vergadering van 21 maart 2025. De heer Geert Bovyn krijgt het mandaat de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering goed te keuren.
De heer Geert Bovyn zal de gemeente vertegenwoordigen voor de hele legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet voor elke algemene vergadering door de gemeenteraad gebeuren.
Art. 3. Raadslid Tom Harding aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Art. 4. Aan de afgevaardigde van de gemeente wordt een bijzonder mandaat toegekend om de voorgestelde beslissingen van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IGO van 21 maart 2025 te stemmen.
Art. 5. Raadslid Gilberte Muls wordt voorgedragen als stemgerechtigd vertegenwoordiger van de gemeente Lubbeek in de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IGO tot de algemene vergadering volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
De vertegenwoordiger die aldus voorgedragen wordt, wordt eveneens voorgedragen als bestuurder van IGO-W vzw.
Art. 6. Raadslid Geert Bovyn wordt voorgedragen als lid van het algemeen comité van de intergemeentelijke vereniging IGO. Het voorgedragen mandaat loopt vanaf de aanstelling tot de algemene vergadering volgend op de vernieuwing van de gemeenteraad.
Het lokaal bestuur heeft sinds 1 februari 2020, de inwerkingtreding van artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, de mogelijkheid om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen.
Wanneer deze overtredingen voldoen aan de voorwaarden om via de gemeentelijke administratieve sancties te worden bestraft heeft dit de depenalisering ervan tot gevolg en is het openbaar ministerie niet meer bevoegd om deze snelheidsovertredingen strafrechtelijk af te handelen. Binnen de politiezone Bierbeek-Boutersem-Holsbeek Lubbeek werd afgesproken om de GAS5 regeling in te voeren in samenwerking met de sanctionerend ambtenaren van de provincie Vlaams-Brabant.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse Regering;
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, in het bijzonder artikel 6§3;
De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder artikel 29 quater;
Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en meer in het bijzonder de artikelen 1 §2 en 2 §1;
De bijzondere politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen d.d. 31/01/2023, goedgekeurd bij de gemeenteraadsbeslissing van de gemeente d.d. 31/01/2023;
Het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 19 november 2013 waarbij de aanstelling van Johan Guillemyn en Greet Van Eygen als provinciaal sanctionerende ambtenaren voor onbepaalde tijd wordt verlengd;
Het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 21 juni 2022 waarbij Vanesa Smeulders als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld;
Het positief advies van de Procureur des Konings van Leuven omtrent de aanstelling van Vanesa Smeulders als sanctionerend ambtenaar;
Het feit dat Johan Guillemyn en Greet Van Eygen reeds als provinciaal sanctionerend ambtenaar aangesteld waren bij de inwerkingtreding van bovenvernoemd koninklijk besluit van 21 december 2013, waardoor voor hen geen advies moet aangevraagd worden bij de Procureur des Konings;
Gelet op artikel 6, §3 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer;
Gelet op de artikelen 1, §2 en 2, §1 van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 13 augustus 2024 omtrent de aanstelling van Eline Parys als sanctionerend ambtenaar;
Gelet op het positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 19 juli 2024 omtrent de aanstelling van Eline Parys als sanctionerend ambtenaar
Gelet op het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 24 september 2024 waarbij Eline Parys als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld;
Overwegende dat het lokaal bestuur beroep wenst te doen op de provinciale dienstverlening inzake beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5), meer bepaald de administratieve afhandeling door een provinciaal sanctionerend ambtenaar;
De volgende uitgaven en inkomsten werden voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025, onder het budgetjaar 2023.
Omschrijving |
Gemeentelijke administratieve sanctie GAS -5 |
Beleidsitem |
0480-00 |
Algemene rekening |
6141007 |
Investeringsproject |
|
|
|
Raming uitgavekrediet |
11.600 Euro |
Beschikbaar krediet |
11.600 Euro |
Voorziene raming/kostprijs/… |
7/dossier |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
100.000 Euro |
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
Provincie Vlaams-Brabant |
|
|
Artikel 1. Mevrouw Eline Parys wordt aangeduid als sanctionerend ambtenaar voor het lokaal bestuur Lubbeek voor de administratieve afhandeling van de dossiers inzake beperkte snelheidsovertredingen, conform de gelijknamige bijzondere politieverordening d.d. 31 januari 2023.
Art 2. De gemeente verbindt zich ertoe voor de administratieve afhandeling van de dossiers inzake beperkte snelheidsovertredingen, conform de gelijknamige bijzondere politieverordening d.d 31 januari 2023, een vergoeding te betalen van 7 euro per geregistreerd dossier, onder voorbehoud van evaluatie door de provincie met als streefdoel dat de gemeenten een reële kostprijs betalen.
Art 3. Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan de juridische dienst van de provincie Vlaams-Brabant, aan de voorzitter van het politiecollege en aan de procureur des Konings te Leuven.
Het lokaal bestuur heeft sinds 1 februari 2020, de inwerkingtreding van artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, de mogelijkheid om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen.
Wanneer deze overtredingen voldoen aan de voorwaarden om via de gemeentelijke administratieve sancties te worden bestraft heeft dit de depenalisering ervan tot gevolg en is het openbaar ministerie niet meer bevoegd om deze snelheidsovertredingen strafrechtelijk af te handelen. Binnen de politiezone Bierbeek-Boutersem-Holsbeek Lubbeek werd afgesproken om de GAS5 regeling in te voeren in samenwerking met de sanctionerend ambtenaren van de provincie Vlaams-Brabant.
Artikel 6, §§2 en 3 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Artikelen 1, §2 en 2, §1 van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 12 september 2022 omtrent de aanstelling van Vanesa Smeulders als sanctionerend ambtenaar;
Positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 21 juni 2022 omtrent de aanstelling van Vanesa Smeulders als sanctionerend ambtenaar;
Provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 21 juni 2022 waarbij Vanesa Smeulders als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld;
Positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 13 augustus 2024 omtrent de aanstelling van Eline Parys als sanctionerend ambtenaar;
Positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 19 juli 2024 omtrent de aanstelling van Eline Parys als sanctionerend ambtenaar;
Provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 24 september 2024 waarbij Eline Parys als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld;
Overwegende dat de provincie een dienstverlenende opdracht heeft naar de gemeenten toe en zij een ambtenaar ter beschikking kan stellen;
Overwegende dat Johan Guillemyn en Greet Van Eygen reeds als provinciaal sanctionerende ambtenaren werden aangesteld.
Overwegende dat de procedure enige juridische kennis vereist enerzijds en anderzijds een afwikkeling op provinciaal niveau een eenvormige en neutrale beoordeling waarborgt;
Overwegende dat het wenselijk is een provinciaal ambtenaar te belasten met het opleggen van de gemeentelijke administratieve geldboetes omdat enerzijds er in de gemeente geen geschikte ambtenaar is en anderzijds dergelijk personeelslid meer expertise kan ontwikkelen
Artikel 1. De gemeenteraad duidt mevrouw Vanesa Smeulders en mevrouw Eline Parys verder aan als ambtenaren belast met het opleggen van administratieve geldboetes.
Art 2. Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan de juridische dienst van de provincie Vlaams-Brabant, aan de voorzitter van het politiecollege en aan de procureur des Konings te Leuven.
Raadslid Hugo Simoens (cd&v) stelt een vraag aan schepen Walter Vangoidsenhoven over de wateroverlast op de Gellenberg:
Sinds de werken op de Gellenberg is er meer wateroverlast dan ooit. Wat is hier de reden voor? Wat gaat het bestuur doen om deze overlast een halt toe te roepen?
Schepen Vangoidsenhoven antwoordt: de gracht was dichtgeslibd, maar is ondertussen geruimd en dit zal naar alle waarschijnlijkheid het probleem oplossen. Indien nodig kan er nog een bijkomende gracht voorzien worden aan de straatkant.
Raadslid Liesbeth Smeyers (Groen) stelt een vraag aan schepen Walter Vangoidsenhoven over lijn 3 en lijn 371 van De Lijn:
We krijgen graag de stavaza van vorderingen in (ex-)lijnen 3 (Lubbeek dorp - Pellenberg) en 371 (Hoog-Linden). Zijn er nog contacten geweest met de Lijn, vervoersregio, stad Leuven, ... ? Zijn er al eigen plannen, … ?
Schepen Vangoidsenhoven antwoordt: er is gisteren overleg geweest in Leuven. Dit ging niet specifiek over de nieuwe busregeling, maar dit onderwerp kwam wel ter sprake. We konden na afloop een gesprek aanknopen met de regiomanager die aangaf dat wijzigingen niet meer mogelijk zijn. Na aandringen werd er toch aangegeven dat we concrete voorbeelden van knelpunten, vooral voor schoolgaande kinderen, wel nog kunnen doorgeven en dat er misschien nog kleine aanpassingen kunnen gebeuren. Het bestuur zal van deze mogelijkheid gebruik proberen te maken.
Raadslid Liesbeth Smeyers (Groen) stelt een vraag aan schepen Walter Vangoidsenhoven over De Lijn: Flexvervoer:
concrete vraag: hoeveel ritten werden reeds aangevraagd en werden er uitgevoerd via de Flexbus voor het stuk tussen Lubbeek dorp en Pellenberg?
Schepen Vangoidsenhoven antwoordt: wat betreft de ritten van de flexbus is er nog geen antwoord. Dit zal nog opgevolgd worden.
Raadslid Ellen Lammens (cd&v) stelt een vraag aan schepen Walter Vangoidsenhoven over de nieuwe dienstregeling van De Lijn:
Volgens onze info vond op 27/01 de eerste vergadering van de vervoerregio plaats sinds de nieuwe dienstregeling van De Lijn op 6 januari in werking trad.
- Wat was de teneur tijdens de vergadering? Wat heeft u daar namens onze gemeente aangekaart/gevraagd?
- Komen er wijzigingen m.b.t. de regeling in Lubbeek op korte (of middellange) termijn?
Bekijkt de gemeente in tussentijd zelf mogelijke oplossingen? Of zal er ondersteuning worden geboden aan initiatieven van inwoners, naar analogie met de vacci-taxi tijdens de coronacrisis?
Schepen Vangoidsenhoven antwoordt: wat betreft eigen oplossingen vanuit de gemeente is er een oproep gelanceerd maar hebben er zich nog geen vrijwilligers aangeboden.
Raadslid Hugo Simoens (cd&v) stelt een vraag aan schepen Davy Suffeleers over fuiven in Lubbeek:
Ik pols graag naar de stand van zaken betreffende de ondersteuning voor fuiven in Lubbeek.
Schepen Suffeleers antwoordt: het college heeft de zekerheid verschaft dat de openluchtfuif nog 1 keer kan doorgaan op de locatie van afgelopen jaar. Dit tegen het advies van ANB in. Nergens heeft het college beslist dat het evenement op een andere locatie geen kans meer zou krijgen. We volgen ook op met Zomer In Linden op welke manier de gemeente kan helpen om het evenement ook in 2025 te laten doorgaan.
Raadslid Hugo Simoens (cd&v) stelt een vraag aan schepen An Wouters over de mondelinge opvolging tgv antwoord gemeente Lubbeek op mijn schriftelijke vraag.
Schepen Wouters antwoordt: het betreft een vraag over de professionele bezigheden van de schepen. Wat de schepen kiest om te posten op sociale media is haar eigen keuze.
Raadslid Hugo Simoens (cd&v) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over deelname expeditie ZORG:
Elke gemeente schrijft haar eigen zorgverhaal. Daarom organiseert de VVSG ‘Expeditie Zorg’. Van 24 februari tot en met 28 februari 2025 nodigen zij mandatarissen uit om zelf de zorgdiensten te ervaren. De bedoeling is dat een handje toegestoken kan worden in de buitenschoolse opvang, mee op pad gegaan met de dienst gezinszorg of het LDC ontdekt.
Schepen Roskams antwoordt: er is vanuit de diensten en het bestuur de wens om hieraan mee te werken. De concrete uitwerking dient nog te worden beslist.
Raadslid Hilke Verheyden (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen Walter Vangoidsenhoven over de stand van zaken straatverlichting:
Graag had ik de stavaza geweten i.v.m. de straatverlichting in onze gemeente. Bij onze inwoners rijst immers steeds meer en meer de vraag voor de straatverlichting ook 's nachts terug aan te zetten. De talrijke vragen om dit te doen komen enerzijds uit het onveiligheidsgevoel dat er heerst maar anderzijds ook voor de zichtbaarheid als er wegeniswerken aan de gang zijn . Tevens voor de zwakke weggebruiker zou het een goede zaak zijn om toch het plan van het dimmen van de straatverlichting te herbekijken.
Schepen Vangoidsenhoven antwoordt: de huidige situatie is het gevolg van een rondvraag bij de burgers. Als er vragen en klachten blijven komen dan kunnen we altijd overwegen om deze beslissing te herbekijken. We weten dat er bij zekere jongeren de vraag leeft om de verlichting aan te laten. Er is ondertussen ook al een afspraak gemaakt met Fluvius om te kijken wat de opties zijn.
Raadslid Kristof Vanheukelom (cd&v) stelt een vraag aan schepen An Wouters over de nieuwe gemeenteschool in Pellenberg:
Is een statusupdate mogelijk rond het project van de nieuwe gemeenteschool in Pellenberg?
- Zit de bouw nog op schema, wat is het schema, zijn er problemen die zich stellen?
- Wat is de status en timing van het mobiliteitsplan rond de school? Graag wat meer detail.
Schepen Wouters antwoordt: er is in november nog een toelichting gegeven over de stand van zaken van de bouw en de mobiliteit. De bouw zit ondertussen nog op schema voor wat betreft de nieuwbouw. De verbouwing van het kasteel loopt wat vertraging op, maar het is nog niet duidelijk hoe dit zich zal vertalen naar het einde van de werken. Er werd in november ook een toelichting gegeven over de mobiliteit. De diensten zijn dit nu verder aan het uitwerken. We verwachten daar in februari meer nieuws over.
De voorzitter sluit de zitting op 28/01/2025 om 23:47.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Geert Bovyn
Voorzitter