De voorzitter opent de zitting op 16/08/2023 om 20:12.
Tom Dewinter-Pieters geeft een stemvolmacht aan Davy Suffeleers
Liesbeth Smeyers geeft een stemvolmacht aan Lym Vervueren
Rina Robben geeft een stemvolmacht aan Piet Ritzen
Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 16 mei 2023 goed te keuren.
De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 16 mei 2023 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 16 mei 2023 worden goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het schoolreglement en de daarbij horende infobrochures van GBS De STip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De STip Binkom met ingang van 1 september 2023 goed te keuren.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt .
Het schoolreglement bevat alle wettelijke bepalingen. Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg met de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement moet ter overleg voorgelegd worden aan de leden van de schoolraad.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs inclusief de infobrochure dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad 30 augustus 2022 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.);
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij de wijziging het rechtstreeks gevolg is van nieuwe regelgeving;
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs.
Aan het pedagogisch project dat reeds goedgekeurd is op de gemeenteraad van 26 juni 2019, worden geen wijzigingen aangebracht.
Bijgevoegd de brochures "Mijn kind gaat naar de basisschool", voor de gemeentelijke basisschool van Pellenberg en Binkom. Deze brochures omvatten de beginselverklaring neutraliteit, het pedagogisch project, het schoolreglement en de infobrochure. GBS de STiP Linden behandelt het schoolreglement, de beginselverklaring neutraliteit, het pedagogisch project en de infobrochure in 4 afzonderlijke documenten. Gezien er geen wijzigingen aangebracht werden in het pedagogisch project en de beginselverklaring neutraliteit, voegt Linden deze documenten niet toe.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad. Op 14 juni 2023 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden. Het verslag van de schoolraad is goedgekeurd op het college van 26 juni 2023.
De wijzigingen in het schoolreglement en de infobrochure zijn opgemaakt in "Arial bold".
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, de artikelen 40 § 3 en art. 41, tweede lid, 2°;
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 8,12/1,14/0,14/1,27bis,44quater tem 44 septies
Decreet leersteun van 3 mei 2023, artikel 16
CAO XII
Besluit van de gemeenteraad van 30 augustus 2022
Collegebeslissing van 26 juni 2023 verslag schoolraad 14 juni 2023
Collegebeslissing van 17 juli 2023: principiële goedkeuring schoolreglementen en de daarbij horende infobrochures van GBS De STip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De STip Binkom
Het huidige schoolreglement moet enerzijds inhoudelijk worden aangepast aan de nieuwe regelgeving en anderzijds ook hier en daar louter tekstueel worden gecorrigeerd. De infobrochure omvat naast de bestaande, nieuwe afspraken en acties ten gevolge van bijsturingen aan het dagdagelijks school houden. Elke schooldirecteur voerde deze wijzigingen in op maat van haar school en in samenspraak met het schoolteam.
Alle wijzigingen moeten nu worden aangenomen zodat het nieuwe schoolreglement op tijd beschikbaar kan worden gesteld aan ouders, zowel bij nieuwe als bestaande inschrijvingen.
Alle inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aan het schoolreglement en de infobrochure voor schooljaar 2023-2024 werden in onderling overleg tussen de schooldirecteurs Karin Bunckens GBS De StiP Linden, Kristien Clits GBS SCHOOL3212 en An Courant GBS De STiP Binkom doorgevoerd en zijn in overeenstemming met de gewijzigde regelgeving en ten gevolge van noodzakelijke verfijningen, verduidelijkingen en nieuwe acties in het lopend beleid van elke school.
De schoolraad verklaarde zich op 14 juni 2023 akkoord met alle voorgelegde toevoegingen en/of wijzigingen.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het bijgevoegde schoolreglement van GBS 'De Stip' Binkom, GBS 'De Stip' Linden en GBS school3212 met ingang van 1 september 2023 goed te keuren.
Art. 2. De bijgevoegde infobrochure met ingang van 1 september 2023 van GBS de STiP Binkom, GBS de STiP Linden en GBS SCHOOL3212 goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanpassingen, aangebracht aan het arbeidsreglement van 30 augustus 2022, goed te keuren en met ingang van 1 september 2023 te erkennen als het nieuwe arbeidsreglement van GBS De STip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De STip Binkom.
Het schoolbestuur moet voor zijn gemeentescholen een arbeidsreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en het personeel van het gemeentelijk basisonderwijs GBS De STip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De STip Binkom regelt. Bij besluit van de gemeenteraad van 30 augustus 2022 werd de laatste versie van de arbeidsreglementen goedgekeurd.
Door de nieuwe onderwijswetgeving dient het huidige arbeidsreglement aangepast te worden.
Bijgevoegd het aangepaste arbeidsreglement van GBS De STip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De STip Binkom
De directies van de drie gemeentescholen overlegden de wijzigingen op 14 juni 2023. De wijzigingen zijn aangebracht in Arial 'bolt' of Arial + grijze arcering.
Op het ABOC van 12 juni 2023 werd het arbeidsreglement besproken en werden bijkomende wijzigingen aangebracht.
Het schepencollege van 17 juli 2023 keurde de aanpassingen aan het arbeidsreglement principieel goed.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15sexies
Schepencollegebeslissing van 17 juli 2023: principiële goedkeuring arbeidsreglement van GBS De STip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De STip Binkom.
Het arbeidsreglement, dat ingaat vanaf 1 september 2023, werd door de schooldirecteurs Karin Bunckens GBS De STip Linden, Kristien Clits School3212 Pellenberg en An Courant GBS De STip Binkom in onderling overleg en volgens de nieuwe wettelijke bepalingen aangepast en onderhandeld met gunstig gevolg tijdens het vakbondsoverleg (ABOC) van 12 juni 2023.
Geen financiële gevolgen
Enig artikel. Het, respectievelijk, hierbij gevoegde aangepaste arbeidsreglement van GBS De Stip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De Stip Binkom goed te keuren met ingang van 1 september 2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het huidige decretaal gedeelte van het schoolwerkplan; daterend van 29 juni 2020 van GBS de STiP Linden, op te heffen en te vervangen door het decretaal gedeelte van het schoolwerkplan van GBS de STiP Linden dat principieel goedgekeurd werd op het College van burgemeester en schepenen van 5 juni 2023.
Ieder schoolbestuur maakt voor elk van zijn scholen een schoolwerkplan dat ten minste volgende elementen bevat :
1° de omschrijving van het pedagogisch project zijnde het geheel van fundamentele uitgangspunten dat door het schoolbestuur voor de school wordt vastgelegd;
2° de organisatie van de school en voornamelijk de indeling in leerlingengroepen;
3° de wijze waarop het leerproces van de leerlingen wordt beoordeeld en hoe daarover wordt gerapporteerd;
4° beleid op leerlingbegeleiding
Bijgevoegd het nieuwe decretaal gedeelte van het schoolwerkplan van GBS de STiP Linden.
Punt 1, 3 en 4 van de verplichte elementen van het decretaal schoolwerkplan blijven grotendeels behouden . Deze punten worden enkel geactualiseerd ( > zie tekst in arial black) aan de huidige regelgeving.
Punt 2 wordt herbekeken en aangepast aan de nieuwe schoolvisie van de indeling van de leerlingengroepen
De maximumcapaciteit van onze school bedraagt 480 leerlingen kleuter- en lager onderwijs. Van elk geboortejaar zijn er meestal twee parallelklassen met elk hun eigen klastitularis. Onze gemiddelde klasgrootte situeert zich rond 22 leerlingen (met een maximum van 24 leerlingen). Jaarlijks verwelkomen we gemiddeld een 10-tal zij-instromers.
Onze school werkt volgens het jaarklassensysteem met heterogene en gelijkwaardige parallelle groepen, waarbij de leerling elk jaar doorschuift naar een nieuwe leerkracht en nieuw lokaal. Het klasdoorbrekend werken met de parallelcollega wordt in de lagere school voor maximaal 30% van de onderwijstijd uitgevoerd, in de 2de en 3de kleuterklas en in het 1ste leerjaar ligt dit percentage hoger.
Tot op heden kregen beide parallellgroepen vorm in de eerste kleuterklas. Op het einde van het schooljaar evalueerde de klassenraad beide groepssamenstellingen in functie van enkele vooropgestelde criteria nl :
Hierna formuleerde de klassenraad een besluit:
De ouders werden eind juni via een brief op de hoogte gebracht van de nieuwe klassamenstelling.
Deze ad hoc klaswissels waren vroeger eerder sporadisch dan een vast gegeven doch de laatste 3 jaren stellen we vast dat we jaarlijks moeten overgaan tot klaswissels in functie van het bewaren van het evenwicht tussen beide parallell leerlingengroepen zodoende dat het 'ad hoc' principe eerder een vaste gewoonte wordt.
Aan de oorzaak hiervan ligt:
Ook ouders becommentariëren deze werking omdat ze te lang in het ongewisse blijven en dit te veel spanning met zich meebrengt, zowel voor de leerling als de ouder.
Vandaar dat de school wilt overgaan tot een structurele basis om klassen te mixen.
Hierbij hanteert ze de leeftijdsfases die OVSG vooropstelt in het nieuwe leerplan, wat betekent dat de klassen zullen gemixt worden bij de overgang van :
1. de instapklas naar de 1ste kleuterklas
2. van de 2de kleuterklas naar de 3de kleuterklas
3. van het 1ste leerjaar naar het 2de leerjaar
4. van het 4de leerjaar naar het vijfde leerjaar
Om de klassen een nieuwe samenstelling te geven, hanteren we onderstaande vaste criteria. Er zijn drie groepen aandachtspunten te onderscheiden die onderling gelijkwaardig zijn. De indeling van de leerlingengroepen zal gebaseerd zijn op het samengaan van deze verschillende aandachtspunten. Wij streven ernaar goed functionerende groepen samen te stellen, waaronder wij groepen verstaan waar een goed pedagogisch en sociaal klimaat heerst en waarmee didactisch goed gewerkt kan worden.
1. Op het niveau van de individuele leerling:
2. Op het niveau van de groep:
We streven naar heterogene groepen voor wat betreft:
Op schoolniveau:
Uitzonderingen hierop:
We zijn van mening dat we op deze manier de kinderen binnen een veilige setting meer oefenkansen geven om zich te ontplooien tot veerkrachtige jongeren die keuzes kunnen maken , een vaardigheid die vereist is om in onze complexe samenleving te functioneren.
Decreet Lokaal Bestuur
Decreet basisonderwijs hoofdstuk V, afdeling 3bis. leerlingenbegeleiding artikel 47
Decreet van 27 april 2018 (B.S.25/06/2018 decreet betreffende de leerlingbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingbegeleiding
Gemeenteraad van 29 juni 2020 goedkeuring decretaal gedeelte van het schoolwerkplan gemeentelijke basisscholen
Schepencollegebeslissing van 5 juni 2023: principiële goedkeuring aanpassingen aan het decretaal gedeelte van het schoolwerkplan van GBS de STiP Linden schooljaar 2023-2024
Aanpassingen aan de actuele schoolwerking van GBS De STip Linden en wijzigingen in het decreet basisonderwijs betreffende de organisatie van de school en voornamelijk de indeling in leerlingengroepen.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. De gemeenteraad heft het bestaande decretaal deel van het schoolwerkplan van 29 juni 2020 van GBS De STip Linden op.
Art. 2. Keurt het hierbij gevoegde decretaal deel van het schoolwerkplan van GBS DE Stip Linden goed.
Art.3. Deelt het besluit mee aan de directeur van de school.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst, opgesteld door Fluvius Netuitbating Riolering - Centrum en ontvangen op 30 juni 2023, met het oog op de samenwerking tussen de gemeente Lubbeek, de gemeente Holsbeek en Fluvius Netuitbating Riolering voor het Fluvius-project R/002628 - Lubbeek - Schubbeek - Knelpunten 21, 22 en 23 - goed te keuren.
De mail van 27 juni 2023 van Wendy Verdeyen, Medewerker Projectadministratie Riolering, voor Fluvius Netuitbating Riolering - Centrum:
Hierbij bezorgen wij u in bovenvermeld rioleringsproject de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Lubbeek, de gemeente Holsbeek en Fluvius voor nazicht en goedkeuring.
Na uw akkoord bezorgen wij u graag per kerende een volledig ondertekend exemplaar. Vertrouwend hiermee van dienst te zijn.
De mail van 30 juni 2023 van Wendy Verdeyen, Medewerker Projectadministratie Riolering, voor Fluvius Netuitbating Riolering - Centrum:
Ik dien u hierbij, in vermeld project, een aangepast versie door te sturen van de reeds eerder overgemaakte samenwerkingsovereenkomst. Na nazicht bleek de overeenkomst onvolledig, waarvoor onze oprechte excuses. De toevoeging kan u terugvinden vanaf pagina 9 (hoofdstuk 2).
Na uw akkoord bezorgen wij u een ondertekende versie.
Samenwerkingsovereenkomst - aangepaste versie d.d. 29-06-2023 in bijlage.
Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet van 24 december 2004, houdende de algemene bepalingen tot begeleiding van de begroting 2016.
De beslissing van 13 februari 2023 van het college van burgemeester en schepenen:
Geeft studiebureau Groep Infrabo (Westerlo) de opdracht om een aanbestedingsdossier uit te werken voor de heraanleg van de riolering en het vernieuwen van de wegenis van de Schubbeekdriesweg te Lubbeek volgens onderstaande optie:
De beslissing van 6 maart 2023 van het college van burgemeester en schepenen:
De uitgave voor het project Schubbeek is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 onder het budgetjaar 2023:
code |
2023/GBB/1.1.2.06:0200-01/2240007/ Gemeente/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Wegen - Activa in aanbouw |
Actie |
GBB-1.1.2.06 Fluviusproject Schubbeek |
Beleidsitem |
0200-01 Wegen |
Algemene rekening |
2240007 Wegen - Activa in aanbouw |
Investeringsproject |
|
|
Fluviusproject Schubbeek: aanleggen nieuwe bovenbouw en fietspad. |
Raming uitgavekrediet |
€400.000,00 |
Beschikbaar krediet |
€400.000,00 |
Voorziene raming/kostprijs/… |
€ |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
|
|
Het nodige bijkomende krediet voor de vernieuwing wegenis Schubbeekdriesweg wordt voorzien bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025
(kan pas na ontvangst totale raming dossier Schubbeek)
Artikel.1. Verleent goedkeuring aan de aangepaste samenwerkingsovereenkomst voor het Fluvius-project R/002628 - Lubbeek - Schubbeek - Knelpunten 21, 22 en 23, ontvangen van Fluvius op 30 juni 2023.
Art.2. Machtigt Klaas Gutschoven, algemeen directeur en Theo Francken, burgemeester of hun plaatsvervangers om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aanbestedingsdossier voor het Fluviusproject 'Boutersemstraat - R/005276 - Boutersemstraat en Kwikkelberg' goed te keuren.
Er werd een Fluvius-project (R/005276) opgestart voor het uitvoeren van rioleringswerken in de Boutersemstraat en Kwikkelberg. Dit project sluit aan op het Aquafinproject op het grondgebied van de gemeente Boutersem.
De gemeenteraad verleende op 29 maart 2022 goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met Fluvius voor dit project.
Zowel de gemeente Lubbeek als Fluvius zijn van oordeel dat de uitvoering van de werken voor rekening van de verschillende partijen in het algemeen belang worden samengevoegd.
Er werd goedkeuring verleend aan de riolerings- en wegenisplannen en de typedwarsprofielen.
ln het kader van de subsidies voor het project Kwikkelberg-Boutersemstraat werd een unieke verantwoordingsnota opgemaakt door Antea Group, Roderveldlaan 1, 2600 Antwerpen, aanvullend aan de samenwerkingsovereenkomst.
De brief van 26 juni 2023 van Wim Heerman, i.o. Ronald Raes Sourcing manager, Fluvius System Operator cv, betreffende "Openbare procedure “R/005276 – Lubbeek, Boutersemstraat-Kwikkelberg”. Aanvraag akkoord opstart":
Het ontwerpdossier van bovenstaand project is klaar om aan te besteden. Aangezien u als medefinancier optreedt in dit project zouden wij graag om uw goedkeuring willen vragen.
U dient ons uw goedkeuring omtrent het geraamd aandeel schriftelijk te bezorgen, alsook schriftelijk de toestemming te geven om dit dossier te publiceren, zodat we de aanbestedingsprocedure kunnen starten.
U mag deze documenten versturen naar het volgend e-mailadres:
Fluvius-Aankoop-Sourcing-Netgebonden@fluvius.be
Verwijzend naar de samenwerkingsovereenkomst zal Fluvius op basis van de eindafrekening een debetnota overmaken a rato van 75 % van de rioleringskosten voor de uitbreiding Boutersemstraat (tussen N223 en huisnummer 4). Gelieve het bedrag van deze tussenkomst, geraamd op € 105.146,57, eveneens goed te keuren en te voorzien op jullie begroting.
Voor de verdere afhandeling van deze opdracht kunt u contact opnemen met Peter Janssens op het nummer 0498 94 37 04.
Overzicht opvolging van Bruno Van Horenbeek, Diensthoofd GIM in de mail van 3 juli 2023 aan Wim Sempels:
Het decreet lokaal bestuur.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 februari 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 29 maart 2022:
Het besluit van het college van het burgemeester en schepenen van 9 mei 2022:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 november 2022:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 januari 2023:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 juli 2023:
1° Het bedrag van 105.146,57 euro (geen btw) voor de gesubsidieerde werken ten laste van de gemeente, moet aan Fluvius vergoed worden vanuit het investeringsfonds.
2° De kosten voor het ondergronds brengen van de leidingen (Juridische gronden - CBS beslissing van 17/10/2023) moeten mee voorzien worden.
3° De kosten voor de opdracht aan het studiebureau voor het uitvoeren van het grensonderzoek en de opmaak van het rooilijnplan (Juridische gronden - CBS beslissing van 17/10/2023) moeten mee voorzien worden.
De uitgave is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 onder het budgetjaar 2023:
code |
2023/1.1.2.04/0200-01/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Wegen - Activa in aanbouw |
Actie |
1.1.2.04 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
2240007 |
Investeringsproject |
IP-001 |
|
|
Raming uitgavekrediet |
820.000,00 euro |
Beschikbaar krediet |
795.850,00 euro |
Voorziene raming aanbestedingsdossier |
936.730,62 euro |
Voorziene raming inclusief onvoorziene bijkomende werken ten bedrage van 10% op raming (incl. btw) |
1.030.403,68 euro |
Voorziene raming ondergronds brengen van de leidingen |
131.287,79 euro |
Raming voor plaatsen verschillende steunen + LED armaturen (via jaaractieplan/toekomstfonds) | 55.527,43 euro |
Raming voor het wegnemen en slopen van palen en steunen en verlichtingstoestellen. (via jaaractieplan/toekomstfonds) | 2.884,54 euro |
Voorziene raming grensonderzoek en opmaak van het rooilijnplan |
21.602,09 euro |
Bedrag te vergoeden aan Fluvius vanuit het investeringsfonds voor de gesubsidieerde werken ten laste van de gemeente |
105.146,57 euro |
Geraamde subsidies |
Aan te vragen na goedkeuring GR bestek en vóór gunning |
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
|
|
Het voorziene krediet is ontoereikend en moet bij de eerstvolgende herziening van het meerjarenplan 2020-2025 verhoogd worden naar 1.185.000,00 euro.
Een visum wordt gevraagd vooraleer de gunning goedgekeurd wordt.
Artikel.1. Verleent goedkeuring aan het aanbestedingsdossier voor het 'Fluviusproject Boutersemstraat - R/005276 - Boutersemstraat en Kwikkelberg', opgemaakt door adviesbureau Antea Group, Roderveldlaan 1, 2600 Antwerpen, voor een totaal geraamd bedrag ten laste van de gemeente Lubbeek van 744.157,54 euro (excl. btw) of 936.730,62 euro (incl. 21% btw), rekening houdend met mogelijke onvoorziene bijkomende werken voor een totaal in meer van 10%, plus de geraamde kosten voor het ondergronds brengen van de bovengrondse leidingen en voor het uitvoeren van een grensonderzoek/de opmaak van een rooilijnplan, wat een geraamd totaal bedrag (incl. 21% btw) geeft van 1.183.293,36 euro.
Art.2. Verleent goedkeuring om het uitgavekrediet op de code 2023/1.1.2.04/0200-01/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-001 bij de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 te verhogen tot 1.185.000,00 euro.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de ontwerpakte opgesteld door geassocieerde notarissen Halflants en Lenaerts, met zetel te Bollenberg 39, 3210 Lubbeek, i.v.m. de gratis grondafstand van een strook grond gelegen ter hoogte van de woning Bollenberg 115, 3210 Lubbeek, goed te keuren.
Deze strook grond staat afgebeeld als lot 3, met een oppervlakte van tweeëndertig centiare (32ca) op het opmetingsplan d.d. 16 september 2022 van landmeter Véronique Peeters, Leuvensesteenweg 25, 3200 Aarschot. Dit opmetingsplan werd opgenomen in de databank van plannen van afbakening van de Algemene Administratie van Patrimoniumdocumentatie met de referte 24066/10348.
De gratis grondafstand van deze grondstrook werd als voorwaarde opgenomen in de stedenbouwkundige vergunning afgeleverd door de gemeente Lubbeek op 18 juli 2022 (dossiernummer 20223).
Deze strook grond zal ingelijfd worden in het openbaar domein en aangewend worden voor de aanleg van een fietspad langs de Bollenberg.
Deze strook grond zal ingelijfd worden in het openbaar domein en zal aangewend worden voor de aanleg van fietspaden langs de Bollenberg.
Artikel 1. De ontwerpakte gratis grondafstand, opgesteld door geassocieerde notarissen Jean Halflants en Raf Lenaerts, met zetel te Bollenberg 39, 3210 Lubbeek, in verband met de gratis grondafstand van een strook grond gelegen ter hoogte van de woning Bollenberg 115, 3210 Lubbeek wordt goedgekeurd. Deze strook grond staat afgebeeld als lot 3, met een oppervlakte van tweeëndertig centiare (32ca) op het opmetingsplan d.d. 16 september 2022 van landmeter Véronique Peeters, Leuvensesteenweg 25, 3200 Aarschot. Dit opmetingsplan werd opgenomen in de databank van plannen van afbakening van de Algemene Administratie van Patrimoniumdocumentatie met de referte 24066/10348.
Art. 2. Deze gratis grondafstand werd als voorwaarde opgenomen in de stedenbouwkundige vergunning d.d. 18 juli 2022, voor het creëren van twee bouwloten naast de woning Bollenberg 115, 3210 Lubbeek.
Art.3. De gratis grondafstand gebeurt voor reden van openbaar nut. De strook grond zal aangewend worden voor de aanleg van fietspaden langs de Bollenberg.
Art. 4. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze akte te ondertekenen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de ontwerpakte opgesteld door geassocieerde notarissen Bosmans en Distelmans, met zetel te Tiensevest 24, 3000 Leuven in verband met de gratis grondafstand van een strook grond ter hoogte van de woning Kleine Ganzendries 13, 3212 Pellenberg, goed te keuren.
Deze strook grond staat afgebeeld als lot 2 met een oppervlakte van één are zeventien centiare (1a 17 ca) en lot 4 met een oppervlakte van zevenentachtig centiare (87 ca), op het opmetingsplan d.d. 28 oktober 2022 september 2022 van landmeter Dirk Vanderwegen, Rotpoelstraat 160, 3000 Heverlee. Dit opmetingsplan werd opgenomen in de databank van plannen van afbakening van de Algemene Administratie van Patrimoniumdocumentatie met de referte 24090/10210.
De gratis grondafstand van deze grondstrook werd als voorwaarde opgenomen in de stedenbouwkundige vergunning afgeleverd door de gemeente Lubbeek op 22 augustus 2022 (dossiernummer 202211). Deze strook grond zal ingelijfd worden in het openbaar domein en aangewend worden voor de verbreding van de Kleine Ganzendries.
Deze strook grond zal ingelijfd worden in het openbaar domein en zal aangewend worden voor de verbreding van de Kleine Ganzendries.
Artikel 1. De ontwerpakte gratis grondafstand, opgesteld door geassocieerde notarissen Bosmans en Distelmans, met zetel te Tiensevest 24, 3000 Leuven, in verband met de gratis grondafstand van een strook grond ter hoogte van de woning Kleine Ganzendries 13, 3212 Lubbeek wordt goedgekeurd. Deze strook grond staat afgebeeld als lot 2 met een oppervlakte van één are zeventien centiare (1a 17 ca) en lot 4 met een oppervlakte van zevenentachtig centiare (87 ca), op het opmetingsplan d.d. 28 oktober 2022 september 2022 van landmeter Dirk Vanderwegen, Rotpoelstraat 160, 3000 Heverlee. Dit opmetingsplan werd opgenomen in de databank van plannen van afbakening van de Algemene Administratie van Patrimoniumdocumentatie met de referte 24090/10210.
Art. 2. Deze gratis grondafstand werd als voorwaarde opgenomen in de stedenbouwkundige vergunning d.d. 22 augustus 2022, voor het creëren van een bouwlot langs de Kleine Ganzendries.
Art.3. De gratis grondafstand gebeurt voor reden van openbaar nut. De strook grond zal aangewend worden voor de verbreding van de Kleine Ganzendries.
Art. 4. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze akte te ondertekenen.
De mogelijkheid voor fietslease werd onlangs toegelaten voor lokale besturen. Deze mogelijkheid werd in het arbeidsreglement van 30 november 2021 opgenomen voor OCMW en gemeentepersoneel. Bijlage 14 geeft hierover meer toelichting.
De raden van 30 augustus 2022 keurden de samenwerking met Interleuven (IL) goed om de fietslease in te voeren. IL werkt samen met O2O voor de fietslease. Simulaties voor de impact op de eindejaarspremie kunnen door de werknemer zelf gedaan worden via MYHR (het loonpakket van Cipal).
Op basis van ons arbeidsreglement en de fietspolicy van vvsg, en andere besturen doe wordt aan de raden voorgesteld om onze fietspolicy uit te breiden, om meer duidelijkheid te geven aan werknemers wat er in specifieke gevallen zal gebeuren. vb schorsing of beëindiging van de arbeidsovereenkomst...
Het MAT verleende een positief advies om de policy aan te passen.
De vakorganisaties verleenden een positief advies om de policy aan te passen.
Het College van Burgemeester en Schepen en het Vast Bureau verleenden een positief advies om de policy aan te passen.
BVR RPR laat toe om de fietslease in te schrijven in de lokale Rechtspositieregeling en het arbeidsreglement.
Het Arbeidsreglement van de gemeente en OCMW personeel laat sinds november 2021 toe om fietslease mogelijk te maken.
Geen financiële impact voor de aanpassingen van het arbeidsreglement.
Enkel indien er een ontslag of overlijden zou zijn van een werknemer zullen wij de kosten die gepaard gaan met de ontbinding van het contract voor ons nemen.
Enig artikel: de aanpassingen in bijlage 14 van het arbeidsreglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het gemeentelijk GAS reglement aan te vullen met specifieke bepalingen omtrent het gebruik van de openbare wegen.
Het gemeentelijk GAS reglement van 28 december 2021 bevat geen bepalingen over het gebruik van de openbare wegen. In de praktijk merken we dat dit aanleiding kan geven tot problemen of misverstanden, met name to het snoeien van overhangende takken, of takken in de nutsleidingen alsook het gebruik of het versperren van trage wegen.
De provincie vraagt om het bedrag van de maximale GAS boete op te trekken van 250 naar 350 euro en dit in lijn met de hogere regelgeving. Het betreft de maximale boete, deze wordt enkel toegepast bij herhaalde overtredingen of bijzondere weerspannigheid.
Wet betreffende de gemeentelijke administratie sancties van 24 juni 2013, art. 4-7
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 285-287
Het besluit van de gemeenteraad van 28 december 2021 tot aanpassing van het gemeentelijk GAS reglement
Om het gebruik en de veiligheid van openbare wegen te vrijwaren wordt voorgesteld om de volgende bepalingen toe te voegen:
Gebruik van de openbare wegen
Art. 11. Kunnen gestraft worden met een administratieve geldboete van maximum 350 euro:
1° Zij, die zonder noodzaak of toelating van de bevoegde overheid, straten, pleinen, buurtwegen en voetwegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen, of enig ander deel van de openbare weg belemmeren, door er afsluitingen of hekkens op te plaatsen, door er materialen, steigers of containers op te plaatsen, door er uitgravingen te doen, door er struiken, bomen of gewassen op te planten of te zaaien, of door er om het even welk roerend of onroerend goed op te plaatsen waardoor het normaal gebruik van die wegen bemoeilijkt of onmogelijk wordt.
2° Zij, die de bedding van de in het vorige lid vermelde wegen, omploegen of op om het even welke wijze omwerken, ook al wordt de aldus losgemaakte aarde nadien opnieuw aangehard.
3° Zij, die zonder toelating van het college van burgemeester en schepenen (of, voor een gewestweg, van de bevoegde diensten van de Vlaamse overheid) op de bedding van de in het eerste lid vermelde wegen, tekens en palen, die de ligging of de naam van de wegen aanduiden, of verkeersborden, losmaken, verplaatsen, bedekken of op enigerlei wijze beschadigen.
4° Zij, die zonder toelating van het college van burgemeester en schepenen (of, voor een gewestweg, van de bevoegde diensten van de Vlaamse overheid) opschriften, tekens of markeringen aanbrengen op de openbare weg.
5° Zij, die nalaten de straten of voet- en fietspaden te reinigen, binnen de 2 uur nadat deze door hun toedoen bevuild zijn met modder, aarde of andere stoffen. Voor bouwwerken, landbouwwerkzaamheden of andere activiteiten die verscheidene uren duren, wordt deze termijn verlengd tot 2 uur na het beëindigen van de dagtaak.
6° Zij die voorwerpen op de openbare weg plaatsen die de vrijheid of veiligheid van de andere weggebruikers hinderen of beletten.
7° Zij die een private ingebruikname van de openbare weg plegen zonder voorafgaande toelating van het college van burgemeester en schepenen.
8° Zij die zonder vergunning verleend door het College van Burgemeester en Schepenen op minder dan 4 meter van de openbare weg een afsluiting, muurtje of haag plaatsen, bomen planten, constructies of obstakels plaatsen die het zicht kunnen belemmeren, of gelijk welke andere werken uitvoeren.
9° Zij die nalaten bomen en andere beplantingen op private eigendommen zodanig te snoeien dat geen enkele tak die over de openbare weg hangt :
a) zich op minder dan 4,5 meter boven de rijweg of minder dan 3 meter boven de gelijkgrondse berm of het voetpad bevindt;
b) in draden van nutsleidingen hangt;
c) de openbare verlichting belemmert;
d) de zichtbaarheid van de verkeerstekens in het gedrang brengt;
e) het normaal uitzicht op de openbare weg, in de nabijheid van bochten en kruispunten belemmert.
De bepaling (a) is niet van toepassing op de holle wegen en gemeentelijke beplantingen.
Uitzonderingen op de bepalingen (a) en (c) kunnen bepaald worden door het college van burgemeester en schepenen en staan in functie van veiligheid, noodzakelijke doorgang en natuurbehoud.
Indien bijzondere veiligheidsredenen dat vereisen, kan de politie andere afmetingen opleggen en de voorgeschreven werken dienen binnen de gestelde termijn na de desbetreffende betekening verricht te worden. Indien er aan onderhavige bepaling geen gevolg wordt gegeven, zullen de werken door het gemeentebestuur uitgevoerd worden op kosten en risico van de in gebreke blijvende partij.
Daarnaast worden enkele administratieve bepalingen toegevoegd onder artikelen 16 t.e.m 19.
Met betrekking tot deze wijzigingen werd advies gevraagd aan de provinciaal GAS ambtenaar en aan de korpschef van de politiezone Lubbeek. Beide formuleren geen bezwaren bij de gewenste wijziging. De GAS ambtenaar vraagt om het maximale boetebedrag op te trekken naar 350 euro.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. Het ontwerp van aangepast GAS reglement principieel goed te keuren.
Art. 2. Het ontwerp van GAS reglement ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de locatie van de AED-toestellen beter zichtbaar en daardoor ook breder bekend te maken door het aanbrengen van wegwijzers naar de betrokken lokaties.
De gemeente schafte een aantal jaren geleden voor elke deelgemeente een AED-toestel aan en liet die toestellen plaatsen in de nabijheid van sportaccommodaties. Vele inwoners zijn daarvan niet op de hoogte. Door het plaatsen van wegwijzers naar die toestellen, krijgen ze veel meer aandacht.
Decreet Lokaal Bestuur
Nieuwe gemeentewet
Door de aanwezige AED-toestellen te bewegwijzeren komen ze veel meer in beeld. De wetenschap van die aanwezigheid kan levensreddend zijn. Daarom vragen we aan het schepencollege om het nodige te doen om bewegwijzering te voorzien.
Op vraag van schepen Simoens en met goedkeuring van de indieners wordt het agendapunt ter zitting als volgt behandeld:
Ter zitting wordt besproken dat het punt op de commissie van augustus in de diepte zal besproken worden alvorens over te gaan tot de stemming.
Het besluit wordt aangepast naar een kennisname en besluit tot bespreking op de commissie.
Artikel 1. Kennis te nemen van de vraag naar signalisatie voor de AED toestellen
Art. 2. Elke fractie zal ideeën bezorgen aan de bevoegde schepen voor het optimaliseren en/of signaleren van het aanbod aan AED toestellen in de gemeente.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het volledige jaarverslag en de jaarrekening 2022 van ILV ART goed te keuren.
Elke gemeenteraad van de deelnemende gemeentes van het ILV dienen dit binnen de 120 dagen na het beheerscomité (26 mei 2023) goed te keuren.
De gemeenteraad van 25/02/2020 keurde de oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen' goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het volledige jaarverslag en de jaarrekening 2022 van ILV ART goed te keuren.
Elke gemeenteraad van de deelnemende gemeentes van het ILV dienen dit binnen de binnen de 120 dagen na het beheerscomité (26 mei 2023) goed te keuren.
De gemeenteraad van 25/02/2020 keurde de oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen' goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraad van 25/02/2020: goedkeuring van de oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen'
De gemeenteraad van 25/02/2020 keurde de oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen' goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.
In deze overeenkomst staat het volgende:
§1. Het beheerscomité maakt de jaarrekening en de bijhorende verantwoordingsstukken over aan de deelnemende gemeentes uiterlijk binnen de zes maanden na afsluiting van het voorgaande werkingsjaar. Een werkingsjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.
§2. Samen met de jaarrekening wordt aan de deelnemende gemeentes een jaarverslag ter beschikking gesteld.
§3. De jaarrekening is goedgekeurd door de gemeenteraad indien de gewone meerderheid ze goedkeurt. Indien de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen binnen de 90 dagen na de voorlegging, wordt de jaarrekening als goedgekeurd beschouwd.
Hierbijgevoegd het volledige jaarverslag en de jaarrekening 2022 van ILV ART.
Artikel 1. Kennis te nemen van het jaarverslag 2022 ILV ART.
Art. 2. De jaarrekening 2022 ILV ART goed te keuren.
Sinds de oprichting van de STEM-academie Lubbeek Lab werken wij intensief samen met externe organisatie UCLL.
Door de jaren heen zijn er mondelinge afspraken die nooit op papier gezet zijn. Ook zijn de afspraken afhankelijk per locatie en liep er in het verloop en de communicatie regelmatig iets verkeerd.
Om dit tegen te gaan is er een huishoudelijk reglement, specifiek voor de samenwerking met externe partnerorganisaties, opgesteld om voor alle partijen de afspraken duidelijk te maken.
Dit huishoudelijk reglement is zeer ruim en omvat: netheid en hygiëne van de locaties, contactgegevens, afspraken voor de buitenschoolse kinderopvang (na de kampen of workshops), noodgevallen, afspraken rond materiaal, data en uren, gebruik van lokalen, sleutelovereenkomst en gevolgen voor verlies van sleutel, enz.
U vindt dit reglement in bijlage.
Decreet Lokaal Bestuur
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 24 juli 2023: Principiële goedkeuring van het HHR voor externe organisaties van de STEM-academie
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 03 mei 2021: Oprichting van STEM-academie Lubbeek en indienen van subsidie-aanvraag
Gemeenteraad van 31 augustus 2021: Akkoord om aan het schepencollege machtiging te verlenen om retributies vast te leggen voor het organiseren van naschoolse STEM-workshops/STEM-kampjes.
Doorheen de jaren liep er te veel verkeerd. Dit zorgde voor verwarring bij de ouders, leerlingen en scholen. Ook zorgde dit voor veel frustraties bij het personeel van alle partijen.
Dit reglement moet de afspraken duidelijker maken, zodat iedereen zijn verantwoordelijkheden kent en weet waar hij/zij terecht kan in geval van vragen of problemen.
Geen financiële gevolgen
Enig artikel. keurt het huishoudelijk reglement voor externe partnerorganisaties goed.
De voorzitter sluit de zitting op 16/08/2023 om 21:41.
Namens commissie beleidsdomeinen,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Raf De Canck
Voorzitter