Terug
Gepubliceerd op 05/12/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 02/12/2024 - 13:00

Tijdelijke verkeersregeling - aanpassing dynamisch eenrichtingsverkeer Heurbeek

Aanwezig: Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
FEITEN EN CONTEXT

De Heurbeek is een kleine (3m) betonnen ruilverkavelingsweg. Lokale weg type III een lokale erftoegangsweg. Door de werken aan de PVT in De Binkomstraat is de toegang tot de schoolparking gedurende de werken afgesloten. Alle autoverkeer dat schoolgaande kinderen afzet rijdt via de Heurbeek tot aan de schoolpoort. (Kus en Rij-systeem).

Er werden tijdelijke verkeersmaatregelen genomen om gedurende de schoolperiode de doorgang mogelijk te maken in een rijrichting komende van de Dorpsstraat richting de Hogebergweg. De Heurbeek is nu een tweerichtingstraat die tijdens de schoolperiodes omgevormd wordt tot een eenrichtingsstraat. Diverse actoren verzoeken om de Heurbeek tussen de Dorpsstraat en de Hogebergweg eenrichting te maken gedurende de venstertijden bij het begin en einde van de schooldag.

JURIDISCHE GRONDEN

Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968
Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis
gebracht worden van de weggebruikers.

Artikelen 119 en 135 §2 van de nieuwe gemeentewet
De gemeenteraad keurt de gemeentelijke politieverordeningen goed. De gemeente is bevoegd om
het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en
plaatsen te verzekeren.

Artikelen 130 bis van de nieuwe gemeentewet
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke politieverordeningen op
het wegverkeer.

Artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur
Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen
en van de burgemeester worden niet meer bekendgemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op
de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum
waarop ze op de website bekendgemaakt worden.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen
en de berekening van de termijnen.

Koninklijk besluit van 1 december 1975
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie
van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009
Dit besluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976
Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de
verkeerstekens.

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een
gemeente.


Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek

ARGUMENTATIE

In het verleden werd door het college beslist om een dynamische enkelrichting in te voeren via ook dynamische verkeersborden, en dit vanaf 1 december 2024. De dienst heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheden hieromtrent.

Er werd bij een aantal firma's een prijs opgevraagd met betrekking tot de plaatsing van dergelijke dynamische verkeersborden (C1 en F19) op de juridisch correcte locaties. Slechts 1 firma reageerde met het feit dat dit een zeer kostelijke aangelegenheid zou blijken, maar leverde geen formele nieuwe offerte af. De borden moeten immers worden gevoed door oftewel een geschikte elektriciteitsleiding of zonnepanelen. Op een aantal plaatsen waar het nodig is, is geen leiding aanwezig en is er ook geen garantie dat er voldoende zonuren zijn om de borden gedurende het hele jaar van stroom te voorzien in het geval van zonnepanelen. Wanneer er geen stroom is of een technische storing zal het bord niet oplichten en is het niet geldig, met de nodige consequenties naar verkeersveiligheid. Een tweede firma gaf eveneens reactie, maar leverde ook geen formele offerte af.

In het verleden werd er wel een informele prijszetting opgemaakt, waarbij de kostprijs uitkwam op 13.000 euro excl. btw. voor een tweetal borden. Gezien het feit dat er vier borden strikt noodzakelijk zijn om de verkeerssituatie sluitend te maken, wordt dit geraamd op 26.000 euro excl. btw.

Ook zijn er de nodige juridische bezwaren tegen een dergelijke inplanting bij bijvoorbeeld bestuurders die in het wegvak tussen de verkeersborden parkeren vlak voordat de regeling ingaat. Zij kunnen de borden niet zien en kunnen tegen de richting terug wegrijden, met conflicten tot gevolg. Dit gezien het feit dat bestuurders zich in een formele enkelrichtingsstraat anders mogen gedragen dan in een reguliere straat.

Een andere oplossing is gebruikmaken van vaste verbodsborden C5-C7 met een tijdskader via onderborden op specifieke locaties, wat impliciet dezelfde betekenis heeft. Dit verbiedt bestuurders namelijk tijdens de gestelde uren terug weg te rijden richting de Dorpsstraat. Deze oplossing werd afgetoetst met een extern signalisatie-expert en met de lokale politie. Deze signalisatie kan sneller worden geplaatst en is niet afhankelijk van stroomvoorziening.

Als laatste is er de mogelijkheid tot het permanent maken van het eenrichtingsverkeer via de verkeersborden F19-C1 met de nodige onderborden in functie van uitzonderingen voor fietsers.

In bijlage is een vergelijking gemaakt tussen de oplossingen, met voorstel tot signalisatieplan. Tot er een principebeslissing genomen voor de situatie op de middellange termijn is met betrekking tot de definitieve oplossing is het voorstel om de huidige situatie tijdelijk te behouden (volwaardig enkelrichting) en de beslissing van 13 mei 2024 terug in te stellen.

FINANCIEN

Geen directe financiële gevolgen

BESLUIT

Artikel 1. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de nota met betrekking tot het onderzoek naar de invoering van dynamisch eenrichtingsverkeer in de Heurbeek.

Artikel 2. Het Collegebesluit van 3 september 2024 houdende "Tijdelijke verkeersregeling: Dynamisch eenrichtingsverkeer Heurbeek tussen Kruispunt Dorpsstraat en de Hogebergweg." wordt opgeheven. Het besluit van 13 mei 2024 met betrekking tot de verkeersmaatregelen wordt hiermee tijdelijk terug in voege gesteld tot er een definitieve beslissing is genomen. 

Artikel 3. Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de dienst mobiliteit om de optie met betrekking tot de verkeersborden C5-C7 verder uit te werken en voor te leggen.