De bibliothecaris wenst een aantal elementen van het dienstreglement te wijzigen:
1. De openingsuren van de hoofdbibliotheek.
2. De missie van de bibliotheek uit te breiden naar de bibliotheek als plek van rust, ontmoeting en inspiratie. In dit verband worden ook sfeerregels toegevoegd.
3. Het inkorten van de reserveringstermijn van 3 naar 2 weken.
Hier en daar werd een zin toegevoegd om het reglement duidelijker te maken.
Onderstaande artikels van het dienstreglement ondergaan een inhoudelijke wijziging. De gewijzigde tekst is doorstreept, de nieuwe tekst is geschreven in vet.
Artikel 1. Missie van de openbare bibliotheek
De openbare bibliotheek van Lubbeek is een basisvoorziening waar elke burger gelijke en vrije toegang heeft tot cultuur, informatie en kennis opgeslagen in gedrukte en andere informatiedragers. De bibliotheek bemiddelt actief bij het beantwoorden van vragen over cultuurrecreatie, informatie en educatie. De bibliotheek werkt in een geest van objectiviteit en vrij van levensbeschouwelijke, politieke en commerciële invloeden.
De bibliotheek is een plek van rust, ontmoeting en inspiratie.
Artikel 2. Openingsdagen en –uren
Hoofdbibliotheek Lubbeek
Maandag van 10 tot 12 uur en van 16 tot 19 uur
Dinsdag van 10 tot 12 uur en van 16 tot 19 uur
Woensdag van 14 tot 18 uur
Donderdag van 10 tot 12 uur en van 16 tot 19 uur
Vrijdag van 10 tot 12 uur en van 16 tot 19 uur tot 18u
Zaterdag van 14 tot 18 uur 9 tot 13u
Tot een kwartier voor het sluitingsuur kunnen informatiedragers worden geleend.
Tot sluitingstijd kunnen geleende informatiedragers worden ingenomen.
De bibliotheek is gesloten op wettelijke feestdagen en op de dagen vastgesteld door het gemeentebestuur.
Artikel 3. Uitleenbare informatiedragers
De collectie van de bibliotheek bestaat uit gedrukte en digitale informatiedragers. De informatiedragers in openkast, magazijn en leeszaal worden voor uitlening ter beschikking gesteld. Van de informatiedragers tijdschriften die in de leesruimte ter beschikking worden gesteld, kan het recentste exemplaar niet worden geleend. De heemkundige publicaties zijn enkel raadpleegbaar in de bibliotheek.
Artikel 5. Het reserveren van informatiedragers
De gebruiker kan enkel uitgeleende informatiedragers reserveren. Het maximale aantal reserveringen dat de gebruiker kan plaatsen bedraagt 3 titels. De gebruiker biedt zijn eID of lenerspas aan om informatiedragers te reserveren. De reserveringstermijn bedraagt maximaal 3 2 weken. De gebruiker wordt op de hoogte gebracht wanneer de gereserveerde informatiedragers ter beschikking zijn. Na het verstrijken van de reserveringstermijn worden de niet afgehaalde informatiedragers terug ter beschikking gesteld van andere gebruikers.
Artikel 6. Het interbibliothecair leenverkeer (IBL)
Paragraaf 1. De gebruiker kan informatiedragers die niet in het bezit zijn van de bibliotheek aanvragen bij een andere bibliotheek in het kader van het reglement op het IBL. Hiervoor plaatst hij zelf zijn aanvraag via het digitale platform Mijn Bibliotheek, van thuis uit of in de bibliotheek, met hulp van het bibliotheekpersoneel. De bibliotheek is niet verantwoordelijk voor het niet honoreren van IBL aanvragen door andere bibliotheken. Het maximale aantal aanvragen dat de gebruiker kan plaatsen bedraagt 3 titels. Deze aanvragen zijn niet cumuleerbaar met de reserveringen vermeld in artikel 5.
Paragraaf 2. De gebruiker is verantwoordelijk voor de informatiedragers die hem via IBL ter beschikking worden gesteld. Het lenen van deze informatiedragers gebeurt onder dezelfde voorwaarden als het lenen van andere informatiedragers van de bibliotheek.
Paragraaf 3. De gebruiker betaalt de kosten verbonden aan het IBL.
Artikel 10. Het scannen van documenten
De gebruiker kan persoonlijke documenten scannen en versturen naar zijn eigen e-mailadres.
Artikel 12. Sfeerregels
De gebruiker van de bibliotheek respecteert de bibliotheek als plek van rust, ontmoeting en inspiratie. Hij houdt zich aan volgende afspraken:
De bibliotheek is een oase van rust en stilte
Houd de bibliotheek netjes
Respecteer elkaar en de materialen
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Gemeenteraad van 28 februari 2023: Wijziging dienstreglement openbare bibliotheek
1. De openingsuren van de bibliotheek
De bibliothecaris maakte een vergelijking met andere bibliotheken die werken voor eenzelfde inwonersaantal op het vlak van openingsuren. De vergelijkende tabel is toegevoegd als bijlage.
- Vermindering openingsuren van 28u naar 24u:
Lubbeek heeft ruim meer openingsuren dan gemiddeld. Bij dit voorstel van vermindering van openingsuren blijft de bibliotheek nog 4 uur meer open dan de andere bibliotheken.
- Vermindering avondopeningsuren: op dinsdagnamiddag gesloten, op vrijdag open tot 19u i.p.v. 18u:
Lubbeek heeft ruim meer avondopeningsuren (na 17u) dan gemiddeld. Bij dit voorstel van verandering van openingsuren blijft de bibliotheek nog 1 avond meer open dan de andere bibliotheken. De klant krijgt de kans om op 2 avonden tot 19u langs te komen, en 2 avonden tot 18u.
- De keuze van de avondopeningen tot 19u op maandag en op donderdag:
Deze keuze zorgt voor een spreiding in de werkweek. Maandag is duidelijk de drukste namiddag. Vrijdag tussen 18 en 19u is duidelijk het minst drukke einduur. De andere namiddagen verschillen niet significant in aantal bezoekers. Door de keuze om op donderdag ook tot 19u te openen, krijgt de actieve inwoner van Lubbeek meer spreiding in de werkweek om de bibliotheek te bezoeken.
- Verschuiving zaterdagopening van de namiddag naar de ochtend:
Alle vergeleken bibliotheken zijn op zaterdagochtend open. Bij dit voorstel komt de bibliotheek ook tegemoet aan de leerlingen van het DKO, wiens lessen stoppen om 12u.
- Sluiting dinsdagnamiddag:
Alle vergeleken bibliotheken hebben een volledige sluitingsdag. Lubbeek wenst tegemoet te komen aan de bezoekers die ’s ochtends de krant komen lezen of uitlenen, en enkel in de namiddag te sluiten.
Bij de keuze van de openingsuren maakte de bibliothecaris gebruik van statistieken uit het bibliotheeksysteem. Die geven het aantal ontleningen weer per openingsuur. Deze grafieken zijn toegevoegd als bijlage.
Deze voorgestelde openingsuren maken het mogelijk om meer personeelsmiddelen in te zetten voor nieuwe projecten extra muros, zoals Met de bib naar buiten.
Ook wil de bib zich engageren om meer in te zetten op dienstverlening naar ouderen, zoals Samenlezen met ouderen, Bib aan Huis, of workshops rond digitale inclusie.
Deze activiteiten kunnen zowel op verplaatsing als in de bibliotheek georganiseerd worden.
Tenslotte wil de bib inzetten op meer digitale dienstverlening, zoals e-boeken, die minder noopt tot fysiek bibliotheekbezoek.
2. Het uitbreiden van de missie van de bibliotheek naar de bibliotheek als plek van rust, ontmoeting en inspiratie. In dit verband worden ook sfeerregels toegevoegd.
De missie van de bibliotheek, die tot nu toe gehanteerd wordt, houdt geen rekening met de bibliotheek als derde plek. De derde plek is de plek waar je verblijft als je niet thuis of op het werk bent. Derde plekken zijn vaak publieke ruimtes. Belangrijk aan die plekken is dat we er ons veilig en thuis voelen, dat ze relevant zijn voor ons en dat ze gratis zijn.
De bibliotheek heeft de ambitie om een derde plek te zijn voor iedere inwoner. Sfeerregels zorgen ervoor dat iedereen zich veilig en thuis voelt, en met respect behandeld wordt.
3. Het inkorten van de reserveringstermijn van 3 naar 2 weken.
Reserveren van materialen is populair in de bibliotheek. In het huidige bibliotheeksysteem kan er geen limiet gezet worden op het aantal reservaties per titel. Het is geen uitzondering dat populaire werken een reservatierij van 10 wachtenden hebben. Dergelijke titels worden 2 maal aangekocht.
Het voorstel om de reserveringstermijn in te korten van 3 naar 2 weken zorgt ervoor dat de gebruikers in de wachtrij sneller hun reservatie kunnen komen ophalen.
Het is belangrijk dat klanten minstens een maand vooraf geïnformeerd worden over wijzigingen van reglementen vandaar de keuze om het te laten ingaan op 1 januari 2026. We willen bovendien de informatie verspreiden via het gemeentelijk informatieblad wat enige tijd vraagt.
Er wordt een amendement ingediend door Tom Harding namens GROEN:
Aanpassing van artikel 2 van het dienstreglement:
Artikel 2. Openingsdagen en –uren
De gemeenteraad beslist om, in afwijking van het voorliggende ontwerp, de openingsuren van de hoofdbibliotheek als volgt vast te leggen:
Artikel 1. Het dienstreglement openbare bibliotheek wordt als volgt goedgekeurd:
Artikel 1. Missie van de openbare bibliotheek
De openbare bibliotheek van Lubbeek is een basisvoorziening waar elke burger gelijke en vrije toegang heeft tot cultuur, informatie en kennis opgeslagen in gedrukte en andere informatiedragers. De bibliotheek bemiddelt actief bij het beantwoorden van vragen over cultuurrecreatie, informatie en educatie. De bibliotheek werkt in een geest van objectiviteit en vrij van levensbeschouwelijke, politieke en commerciële invloeden.
De bibliotheek is een plek van rust, ontmoeting en inspiratie.
Artikel 2. Openingsdagen en –uren
Hoofdbibliotheek Lubbeek
Maandag van 10 tot 12 uur en van 16 tot 19 uur
Dinsdag van 10 tot 12 uur
Woensdag van 14 tot 18 uur
Donderdag van 10 tot 12 uur en van 16 tot 19 uur
Vrijdag van 10 tot 12 uur en van 16 tot 18u
Zaterdag van 9 tot 13u
Tot een kwartier voor het sluitingsuur kunnen informatiedragers worden geleend.
Tot sluitingstijd kunnen geleende informatiedragers worden ingenomen.
De bibliotheek is gesloten op wettelijke feestdagen en op de dagen vastgesteld door het gemeentebestuur.
Artikel 3. Uitleenbare informatiedragers
De collectie van de bibliotheek bestaat uit gedrukte en digitale informatiedragers. De informatiedragers in openkast, magazijn en leeszaal worden voor uitlening ter beschikking gesteld. Van de tijdschriften die in de leesruimte ter beschikking worden gesteld, kan het recentste exemplaar niet worden geleend. De heemkundige publicaties zijn enkel raadpleegbaar in de bibliotheek.
Artikel 4. Het lenen van informatiedragers
Paragraaf 1. Om informatiedragers te lenen dient de gebruiker in de bibliotheek ingeschreven te zijn. De inschrijving gebeurt op vertoon van een identiteitsbewijs. Gebruikers jonger dan 12 jaar en niet in het bezit van een identiteitsbewijs worden ingeschreven op vertoon van een identiteitsbewijs van de ouders. Bij de inschrijving van gebruikers jonger dan 18 jaar veronderstelt de bibliotheek de stilzwijgende toestemming van de ouders. Bij de inschrijving worden gegevens geregistreerd in het Eengemaakt Bibliotheek Systeem (EBS) beheerd door Cultuurconnect:
- naam en voornaam (verplicht)
- geslacht (verplicht)
- geboortedatum (verplicht)
- huisadres (verplicht)
- e-mailadres (niet verplicht)
- telefoonnummer (niet verplicht)
Deze gegevens worden enkel intern gebruikt voor de identificatie van de lener, de opmaak van lenersstatistieken en het versturen van brieven en mails in het kader van de dienstverlening van de bibliotheek en de communicatie in het kader van bibliotheekactiviteiten.
De gebruiker meldt onverwijld elke verandering van gegevens aan de bibliotheek. De gegevens kunnen enkel door de bibliotheek worden gewijzigd.
Paragraaf 2. Het lidmaatschap is gratis. De gebruiker blijft lid van de bibliotheek tot hij of de bibliotheek het lidmaatschap beëindigt. De bibliotheek beëindigt het lidmaatschap van de gebruiker wanneer hij gedurende twee kalenderjaren geen informatiedragers heeft geleend.
Paragraaf 3. De gebruiker kiest bij inschrijving voor het gebruik van de eID als lenerspas of voor een lenerspas van de bib. De lenerspas is strikt persoonlijk. De gebruiker meldt onverwijld het verlies van zijn lenerspas aan de bibliotheek.
Paragraaf 4. De gebruiker biedt zijn eID of lenerspas aan om informatiedragers te lenen of de uitleentermijn ervan te verlengen.
Paragraaf 5. Gebruikers jonger dan 12 jaar kunnen geen informatiedragers die tot de volwassenencollectie behoren, lenen.
Paragraaf 6. Het maximale aantal informatiedragers dat de gebruiker tegelijkertijd kan lenen en verlengen, bedraagt 5 stripverhalen, 5 tijdschriften, 5 titels van andere gedrukte informatiedragers en 5 titels van digitale informatiedragers.
Paragraaf 7. De uitleentermijn van alle uitleenbare informatiedragers bedraagt maximaal 4 weken.
Paragraaf 8. Een verlenging van de uitleentermijn is eenmaal mogelijk voor de duur van maximaal eenzelfde periode op voorwaarde dat de informatiedragers niet door andere gebruikers zijn gereserveerd.
Paragraaf 9. Zowel het lenen van informatiedragers als het verlengen van de uitleentermijn is gratis. Voor het overschrijden van de toegestane uitleentermijn betaalt de gebruiker een bijdrage per overschreden dag en per eenheid. Als de gebruiker na het overschrijden van de uitleentermijn de geleende materialen niet heeft teruggebracht, ontvangt hij van de bibliotheek hiertoe een schriftelijk verzoek. Bij de derde aanmaning wordt zijn lenerspas geblokkeerd. Blijft hij in gebreke dan ontvangt hij een factuur waarna gestart kan worden met een gerechtelijke procedure. De gebruiker betaalt de administratieve kosten van deze factuur volgens het laatst goedgekeurde gemeentelijk “Algemeen reglement op de aanrekening van administratieve kosten in verband met het innen van facturen toepasselijk op de retributie- en andere reglementen, huurcontracten en kohierbelastingen”.
Paragraaf 10. Voor de invordering van niet betaalde kosten ontvangt de gebruiker van de bibliotheek een schriftelijk verzoek. Bij de tweede aanmaning wordt zijn lenerspas geblokkeerd. Blijft hij in gebreke dan ontvangt hij een factuur waarna gestart kan worden met een gerechtelijke procedure. De gebruiker betaalt de administratieve kosten van deze factuur volgens het laatst goedgekeurde gemeentelijk “Algemeen reglement op de aanrekening van administratieve kosten in verband met het innen van facturen toepasselijk op de retributie- en andere reglementen, huurcontracten en kohierbelastingen”.
Artikel 5. Het reserveren van informatiedragers
De gebruiker kan enkel uitgeleende informatiedragers reserveren. Het maximale aantal reserveringen dat de gebruiker kan plaatsen bedraagt 3 titels. De gebruiker biedt zijn eID of lenerspas aan om informatiedragers te reserveren. De reserveringstermijn bedraagt maximaal 2 weken. De gebruiker wordt op de hoogte gebracht wanneer de gereserveerde informatiedragers ter beschikking zijn. Na het verstrijken van de reserveringstermijn worden de niet afgehaalde informatiedragers terug ter beschikking gesteld van andere gebruikers.
Artikel 6. Het interbibliothecair leenverkeer (IBL)
Paragraaf 1. De gebruiker kan informatiedragers die niet in het bezit zijn van de bibliotheek aanvragen bij een andere bibliotheek in het kader van het reglement op het IBL. Hiervoor plaatst hij zelf zijn aanvraag via het digitale platform Mijn Bibliotheek, van thuis uit of in de bibliotheek, met hulp van het bibliotheekpersoneel. De bibliotheek is niet verantwoordelijk voor het niet honoreren van IBL aanvragen door andere bibliotheken. Het maximale aantal aanvragen dat de gebruiker kan plaatsen bedraagt 3 titels. Deze aanvragen zijn niet cumuleerbaar met de reserveringen vermeld in artikel 5.
Paragraaf 2. De gebruiker is verantwoordelijk voor de informatiedragers die hem via IBL ter beschikking worden gesteld. Het lenen van deze informatiedragers gebeurt onder dezelfde voorwaarden als het lenen van andere informatiedragers van de bibliotheek.
Paragraaf 3. De gebruiker betaalt de kosten verbonden aan het IBL.
Artikel 7. Het beschadigen en verliezen van informatiedragers
De gebruiker is persoonlijk verantwoordelijk voor de informatiedragers die hij van de bibliotheek leent. Voor informatiedragers die gebruikers jonger dan 18 jaar lenen, zijn de ouders verantwoordelijk. De gebruiker betaalt een vergoeding voor de informatiedrager die hij beschadigt of verliest. Opdat de gebruiker niet aansprakelijk zou worden gesteld voor de beschadiging van informatiedragers door derden, controleert hij de staat van de informatiedragers alvorens deze te lenen. Hij meldt de gebreken die hij vaststelt aan de bibliotheek.
Artikel 8. Informatieverstrekking en ondersteuning
De gebruiker kan steeds een beroep doen op een bibliotheekmedewerker voor informatie en ondersteuning.
Artikel 9. Het maken van fotokopieën en prints
De gebruiker meldt zich bij een bibliotheekmedewerker voor het maken van fotokopieën en prints. Hij betaalt een vergoeding per gemaakte kopie of print.
Artikel 10. Het scannen van documenten
De gebruiker kan persoonlijke documenten scannen en versturen naar zijn eigen e-mailadres.
Artikel 11. Het gebruik van internet
Het gebruik van internet is gratis. De bibliotheekmedewerker kan de toegang tot internet beperken of weigeren om gegronde redenen. De gebruiker vergoedt de schade die hij veroorzaakt aan de hardware, software of gegevens van de bibliotheek.
Artikel 12. Sfeerregels
De gebruiker van de bibliotheek respecteert de bibliotheek als plek van rust, ontmoeting en inspiratie. Hij houdt zich aan volgende afspraken:
De bibliotheek is een oase van rust en stilte
Houd de bibliotheek netjes
Respecteer elkaar en de materialen
Artikel 13. Overige bepalingen
Paragraaf 1. De bibliotheek is niet verantwoordelijk voor beschadiging of diefstal van persoonlijke voorwerpen van de gebruiker.
Paragraaf 2. De gebruiker is aansprakelijk voor de schade die hij berokkent aan de eigendom van de bibliotheek.
Paragraaf 3. De bibliothecaris kan de dienstverlening aan de gebruiker voorlopig opschorten of de toegang tot de bibliotheek tijdelijk weigeren als de gebruiker het dienstreglement niet naleeft of de goede gang van zaken verstoort. De definitieve uitsluiting van de gebruiker valt onder de bevoegdheid van het gemeentebestuur.
Paragraaf 4. Alle onvoorziene gevallen worden door de bibliothecaris geregeld. Deze kunnen nooit als precedent gelden.
Paragraaf 5. De bibliotheek werkt volgens de privacyverklaring van het lokaal bestuur en Cultuurconnect. Deze privacyverklaring staat gepubliceerd op de website van het lokaal bestuur en de bibliotheek.
Paragraaf 6. Bij zijn inschrijving aanvaardt de gebruiker het dienstreglement van de bibliotheek.
Artikel 14.
De bibliotheektarieven worden bepaald door het laatst goedgekeurde retributiereglement bibliotheek.
Art. 2. Het dienstreglement openbare bibliotheek, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 februari 2023, wordt opgeheven op datum van 1 januari 2026.
Art. 3. Het gewijzigde dienstreglement openbare bibliotheek treedt in werking op datum van 1 januari 2026.
Art. 4. Het dienstreglement openbare bibliotheek wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285, 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.