Terug
Gepubliceerd op 10/11/2021

Besluit  gemeenteraad

di 26/10/2021 - 20:30

Aanvullend Reglement betreffende Kortrijkstraat: plaatsen van F99c en F101c

Aanwezig: Hugo Simoens, Voorzitter
Theo Francken, Burgemeester
Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Pieter Verheyden, Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Ellen Lammens, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Lim Vervueren, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jolien Vissers, Raadslid
FEITEN EN CONTEXT

De mail van 22/4/2021 van An Devroey, projectmedewerkster namens Regionaal Landschap Dijleland vzw.
De bespreking in college van 7/6/2021 .
Het verkeerstechnisch advies VTA25/2021 van de politiezone d.d. 18/8/2021  :


Vooraf:
Art 71 - aanwijzingsborden :
F45b: doodlopende weg, uitgezonderd fietsers en voetgangers
Opmerking: de figuur F45(b) heeft geen dwingend karakter, ze zijn voor de weggebruikers louter een aanwijzing. De politie kan niet optreden voor voertuigen die toch doorrijden.
Sluipverkeer voorkomen kan men doen door eventueel app's zoals waze te contacteren om bepaalde straten als "ongeschikt voor voertuigen" te laten inschrijven in hun programma.
ln de conclusie van de dienst mobiliteit lezen we dat het geenszins de bedoeling is dat de weg door autoverkeer gebruikt wordt. Auto's horen niet thuis in het bos, evenals veroorzaakt autoverkeer schade aan de ondergrond. Kruisen is niet mogelijk.
Verder lezen wij dat er een "regime van uitgezonderd plaatselijk verkeer" van kracht is in de Kortrijkstraat, komende van de Kasteeldreef, doch is dit niet aangegeven in de straat zelf !
Via Geopunt zien we duidelijk dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat beide straten (Kortrijksestraat en Kortrijkstraat) met elkaar verbonden zijn

ln praktijk is dit echter wel het geval

Situatie:

Vaststellingen ter plaatse:

Wij voerde vaststellingen ter plaatse uit en merken op dat de verharding van de weg stopt, maar dat er nog enkele huizen achterliggend zijn. Een voorbeeld hiervan is Kortrijksestraat huisnummer 381, 3010 Leuven. Zelfs op die locatie is het bijna niet meer mogelijk om nog te keren en men is dus bijna genoodzaakt om toch heel de holle weg door te rijden. De weg gaat over van kasseiverharding naar onverhard om aan de zijde van de Kasteeldreef weer te eindigen in asfalt.

De ondergrond van de holle weg is uitgespoeld door het water en diepe spoorvorming van voertuigen zichtbaar. Kruisen is zeker niet mogelijk.

Een volledige fysieke scheiding aanbrengen behoord tot de mogelijkheden, maar is niet aangewezen daar er toch wat verkeer is van recreatieve fietsers en mogelijk een doorgang noodzakelijk blijft voor het bosbeheer.
Het lijkt het ons aangewezen om te werken met de borden F99C enF101C. Waardoor men aan het onverharde deel een andere definitie zal toekennen en voertuigen verkeer (deels) uitgesloten wordt.
Deze situatie is wel afdwingbaar en beperkt het voertuigenverkeer tot "aangelande".


Schematisch voorbeeld:

Aan de kant van Plein zouden we de borden F99C en F10LC al plaatsen aan de overgang in ondergrond, alwaar de weg ook nog eens versmald. Recht op doorgang naar de achterliggende woningen blijft behouden.
Het verkeer voor bosbeheer, huisvuilophaling en hulpdiensten blijft mogelijk.
KB t/12/1975 artikel 22 octies, voor meer uitleg en de definitie bij gebruík van F99C.
Voetgangers en fietsers mogen de volledige breedte gebruiken van de weg en de snelheid wordt begrenst op 30km/h.
Deze toestand lijkt ons het best aan te sluiten bij dit type weg en beperkt het doorgaand verkeer


Besluit:

Wij adviseren om de toestand concreet aan te pakken, ondanks dit enkele borden en een aanvullend reglement meer zal opleveren. Halve en niet handhaafbare maatregelen zorgen bij de burger alleen voor wrevel.
Wil men aan al de doelstellingen voldoen dient men verder te gaan als louter het plaatsen van een figuur F45b.
Aangezien de locatie deels op Leuven ligt, zal men ook aldaar de nodige aanvullingen moeten doen in
het reglement en borden plaatsen op hun grondgebied.
Opmerking: het bord F101C mag aan de achterzijde van het bord F99C geplaatst worden, hierdoor kan men het aantal palen en borden in het straatbeeld beperken. Het bord F101C komt hierdoor wel links van de weg staan, maar dit doet geen afbreuk aan de wettelijke plaatsingsvoorwaarden.


De bespreking in college van 30/08/2021 "Vraag Regionaal Landschap Dijleland: holle weg Kortrijk(se)straat Leuven/Lubbeek: advies
VTA PZ Lubbeek kennisname"

JURIDISCHE GRONDEN

Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968.
Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers.

Artikel 186 van het gemeentedecreet.
Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester worden niet meer bekend gemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum waarop ze op de website bekendgemaakt worden.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen en de berekening van de termijnen.

Koninklijk besluit van 1 december 1975.
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009.
Dit uitvoeringsbesluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976.
Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een gemeente.

Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek.

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

ARGUMENTATIE

De dienst Mobiliteit onderzocht het voorstel en adviseert gunstig.
We stellen voor om de gemeenteraad een aanvullend reglement te laten aannemen over de Kortrijkstraat.
Op de locaties aangeven in het politieadvies dienen dan de overeenkomstige borden te worden voorzien in aanvullend reglement.

De mobiliteitsambtenaar bekijkt ook de Waze, Openstreetmap OSM applicaties en doet eventuele gewenste aanpassingen

FINANCIEN

Er zijn geen financiële gevolgen.

Publieke stemming
Aanwezig: Hugo Simoens, Theo Francken, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Pieter Verheyden, Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Ellen Lammens, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Lim Vervueren, Klaas Gutschoven
Voorstanders: Hugo Simoens, Theo Francken, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Pieter Verheyden, Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Ellen Lammens, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Lim Vervueren
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT

Artikel 1. Het aanvullend politiereglement aan te vullen als volgt:

Op de Kortrijkstraat van voorbij nr 40A na het laatste huis op de linkerkant tot voor het huis nr 42 in beide richtingen geldt:
  de weg wordt voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs. Het begin van de voorbehouden weg wordt aangeduid;
  ook het einde van de weg voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F99c
- verkeersborden F101c
 

Art. 2. Dit aanvullend reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2022.

Art. 3. Dit aanvullend reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Art. 4. Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid ter kennisgeving.