De voorzitter opent de zitting op 30/05/2023 om 20:07.
De notulen van de gemeenteraad op 25 april 2023 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 25 april 2023 goed.
Op maandag 12 december 2022 diende Rita Vrancken een aanvraag in tot plaatsing van een struikelsteen, ter nagedachtenis van haar grootvader Raymond Vrancken. Hij werd op 27 januari 1944 tijdens een vergeldingsrazzia door de Sipo-SD opgepakt in zijn woning in de Groenstraat nummer 3 in Pellenberg. Op 23 mei 1944 werd hij naar subkamp Dora en later naar subkamp Ellrich gedeporteerd. Daar vond hij in gruwelijke omstandigheden de dood, tussen 10 en 17 januari 1944 volgens het ministerie van Landsverdediging. Het is de wens van de aanvraagster om de struikelsteen te plaatsen in de stoep voor het huis, Groenstraat 3 te Pellenberg.
Naar aanleiding van deze aanvraag, werden een reglement en een retributie vastgelegd voor het plaatsen van een struikelsteen.
Artikel 1. Het reglement en de retributie voor de plaatsing van een struikelsteen worden als volgt vastgesteld:
1. Aanvraag
Art. 1. Verenigingen, instellingen, bedrijven of particulieren kunnen een aanvraag indienen voor het plaatsen van een struikelsteen.
Art. 2. Struikelstenen zijn gedenktekens ter nagedachtenis van slachtoffers van het naziregime (1933-1945). Een struikelsteen wordt geplaatst in het voetpad voor de vroegere woon- of verblijfplaats van mensen die geleden hebben onder het naziregime: gedeporteerd, vervolgd, gevlucht, vermoord of tot zelfmoord gedreven. Een struikelsteen is een betonnen steen van 10 x 10 cm met bovenop een messing plaatje waarin de naam, geboortedatum, deportatiedatum, plaats en datum van het overlijden zijn gestanst van de persoon die men gedenkt. De steen wordt gemaakt en geleverd door de stichting van kunstenaar Gunter Demnig (https://www.stolpersteine.eu/start en https://stichting-stolpersteine.nl/).
Enkel erkende struikelstenen worden toegelaten op het openbaar domein omdat de kunstenaar het auteursrecht heeft op deze stenen. Kopieën of interpretaties van deze stenen zijn niet toegelaten.
Art. 3. De aanvrager richt zijn aanvraag tot het college van burgemeester en schepenen. De aanvraag moet volgende gegevens bevatten:
a) Naam en adres van de aanvrager;
b) Naam, geboortedatum, deportatie- of arrestatiedatum, (desgevallend) plaats en datum van overlijden van de te herdenken persoon;
c) Argumentatie waarom voor deze persoon een struikelsteen wordt aangevraagd. Bij voorkeur wordt deze aanvraag gestaafd door documenten: overlijdensakte, attest van erkenning ….;
d) Adres van de woning waar de struikelsteen geplaatst dient te worden, vergezeld van een foto van het voetpad voor de woning;
e) Schriftelijk akkoord van de te herdenken persoon of van diens nabestaanden (indien van toepassing).
Art. 4. De gemeente controleert de aangereikte gegevens over de te herdenken persoon en kijkt na of de locatie geschikt is om een struikelsteen te plaatsen. Indien de gegevens niet correct blijken te zijn en/of de locatie niet geschikt is en/of de te herdenken persoon of diens nabestaanden niet akkoord gaan, kan geen toelating worden gegeven voor het plaatsen van een struikelsteen.
2. Plaatsing van de struikelsteen
Art. 5. Indien toelating wordt verleend, brengt de gemeente de eigenaar en bewoner van de woning waarvoor de struikelsteen geplaatst kan worden, hiervan op de hoogte. Dit is informatief; de eigenaar/bewoner kan de beslissing van de gemeente om de struikelsteen toe te laten in het openbaar domein niet doen wijzigen.
Art. 6. De gemeente zorgt voor de plaatsing van de struikelsteen en dit binnen de 6 maanden na goedkeuring van de aanvraag. Indien de praktische uitvoering onmogelijk lijkt op de aangegeven plaats of op het afgesproken moment binnen de voorziene termijn van 6 maanden, neemt de gemeente opnieuw contact op met de aanvrager om samen een nieuwe plaats of een ander moment vast te leggen. Na de plaatsing behoort de struikelsteen tot het openbaar domein.
3. Financiële afspraken
Art. 7. De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor de aankoop van de struikelsteen bij de stichting van kunstenaar Gunter Demnig.
Art. 8. De aanvrager betaalt een vergoeding van 75 euro voor de plaatsing van de struikelsteen door de gemeente.
4. Aansprakelijkheid
Art. 9. De gemeente is niet aansprakelijk voor normale slijtage, beschadiging of verdwijning van de steen door toedoen van derden.
Art. 10. De gemeente kan niet garanderen dat de steen, door eventuele herinrichting van de openbare weg en/of het openbaar domein, of bij uitvoering van wegen- en nutswerken, zal worden teruggeplaatst. Indien blijkt dat de steen niet op dezelfde plaats kan worden teruggeplaatst, dan zoekt de gemeente naar mogelijkheden om de steen een andere gepaste locatie te geven.
Art. 11. Door het indienen van de aanvraag verklaart de aanvrager zich akkoord met dit reglement.
Artikel 2. Dit reglement bekend te maken overeenkomstig de artikels 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.
De leerlingentelling van 1 februari 2023 levert het aantal gesubsidieerde lestijden voor de basisomkadering en vormt de personeelsformatie van het schooljaar 2023-2024.
Volgens de berekening beschikt de school voor schooljaar 2023-2024 over
Op 20 maart 2023 werd deze berekening bevestigd door een dienstbrief van het Vlaamse Ministerie van Onderwijs en Vorming. Deze brief bevat de voorlopige berekening van de basisomkadering voor het aanwendbaar lestijden-, uren- en puntenpakket voor het schooljaar 2023-2024. Deze brief bevindt zich in bijlage.
Met dit lestijdenpakket heeft de school onvoldoende gesubsidieerde lestijden voor een degelijke organisatie en aangepast, kwalitatief onderwijs uit werken voor schooljaar 2023-2024.
Voor kleuterschool vraagt de school 0/24 lestijden personeelswerkingsbudget
Voor de lager school heeft de school 24/24 lestijden personeelswerkingsbudget nodig.
In bijlage de berekening, het voorstel tot organisatie van schooljaar 2023-2024 en de motivatie van schooldirecteur An Courant GBS "de STip" Binkom.
De gesubsidieerde uren ICT zijn ontoereikend om de Digisprong en alles wat daarbij komt kijken uit te rollen voor de 3 gemeentelijke basisscholen. Extra 12/36 uren ICT-coördinator zijn noodzakelijk om de operationele, technische en pedagogische interacties en het verder professionaliseren uit te bouwen.
Decreet Lokaal Bestuur
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs
Besluit van de Vlaamse regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs
Besluit van de Vlaamse regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschap basisonderwijs
Collegebeslissing van 2 mei 2023 Aanwending lestijden- en urenpakket GBS De Stip Binkom en bijkomende lestijden ten laste van de gemeente voor schooljaar 2023-2024
Om werkbaar werk, zowel voor de personeelsleden als voor de leerlingen, mogelijk te maken en om te kunnen inspelen op de noden van het hedendaags onderwijs waarin differentiatie en onderwijs op maat van elke leerling nagestreefd worden, zijn 24/24 lestijden voor de lagere school nodig
De 12/36 gevraagde uren personeelswerkingsbudget ICT-coördinator zijn voor de 3 gemeentelijke basisscholen nodig om de Digisprong in al zijn aspecten verder vorm te geven.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatiebudget van 2020
Actienummer |
1419/004/001/005/002 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0800-02 |
Algemene rekening + omschrijving | 6170000 Uitzendkrachten en personen ter beschikking gesteld van het bestuur (PWB-uren) |
Bedrag uitgave inclusief BTW | +/- 19311,36 (boekjaar 2023 september- december) +/- 28967,04 (boekjaar 2024 januari- juni) |
Aannemer/leverancier/instantie | Vlaamse Gemeenschap van Onderwijs |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | geen |
Voorzien krediet 2023 |
36540 |
Beschikbaar krediet 2023 |
26388,34 |
Enig artikel. Het dossier betreffende het lestijden- en puntenpakket, de bijkomende personeelswerkingsbudget lestijden voor de organisatie van schooljaar 2023-2024 van GBS De STip Binkom voor te leggen aan de gemeenteraad van 30 mei 2023 als volgt:
- De aanwending van het lestijden- en puntenpakket, de bijkomende personeelswerkingsbudget lestijden voor de organisatie van schooljaar 2023-2024 van GBS De STip Binkom goed te keuren.
- De 24/24 bijkomende lestijden personeelswerkingsbudget lagere onderwijs goed te keuren.
De beslissing mee te delen aan de directeur van de gemeentelijke basisschool de STip Binkom.
De leerlingentelling van 1 februari 2023 levert het aantal gesubsidieerde lestijden voor de basisomkadering en vormt de personeelsformatie voor schooljaar 2023-2024 .
Volgens de berekening kan de school van Linden beschikken over volgende gesubsidieerde lestijden:
Op 22 maart 2023 ontving de school een dienstbrief van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming met de voorlopige berekening van het aanwendbaar lestijden-, uren- en puntenpakket van de school (met uitzondering van de zorguren) voor schooljaar 2023-2024. Deze brief bevindt zich in bijlage.
Om een onderbouwde organisatie voor schooljaar 2023-2024 uit te kunnen werken zodat we kunnen blijven inzetten op kwaliteitsvol onderwijs op maat van de contextgegevens, om de continuïteit en de flexibiliteit in de dagelijkse werking zowel op didactisch gebied ( binnenklasdifferentiatie via co- en teamteachen) als op organisatorisch vlak ( beschikbaarheid van leerkrachten om de lessen te kunnen garanderen nu we een groot lerarentekort kennen) beschikt de school voor schooljaar 2023-2024 zowel voor het kleuteronderwijs ( vanaf 15/4/2024) als voor het lager onderwijs (heel schooljaar) over ONVOLDOENDE gesubsidieerde lestijden waardoor de organisatorische en pedagogische werking onder druk komen te staan. Met enkel gesubsidieerde lestijden zullen we bovendien de positieve effecten van de werking met co- en teamleerkrachten op lange termijn niet kunnen garanderen.
Bovendien zijn ook de gesubsidieerde uren ICT ontoereikend om de digisprong en alles wat daarbij komt kijken verder uit te bouwen voor de 3 gemeentelijke basisscholen. Extra 12/36 uren ICT coördinator zijn noodzakelijk om zowel aan de operationele, technische en pedagogische doelen verder te bouwen. Het professionaliseren van de leerkrachten is tevens een must willen we tot op de klasvloer een leerling- en doelgerichte digitale werking opzetten. Deze uren worden overkoepelend ingezet voor de 3 scholen.
Bijgevoegd zijn de berekening, het voorstel tot organisatie van schooljaar 2023-2024 en de motivatie, opgemaakt door Karin Bunckens, directeur van GBS de STiP Linden, terug te vinden.
Decreet lokaal bestuur
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, hoofdstuk IX.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.
Besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs.
Besluit van de Vlaamse regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschap basisonderwijs.
Schepencollegebeslissing van 2 mei 2023 betreffende de aanwending van het lestijden- en urenpakket GBS de STip Linden en bijkomende lestijden personeelwerkingsbudget ten laste van de gemeente voor schooljaar 2023-2024
Om te kunnen inspelen op de diversiteit in het onderwijs, om een organisatie van werkbaar werk, zowel voor de personeelsleden als voor de leerlingen te creëren en om te kunnen voldoen aan de noden van de hedendaagse maatschappelijke evolutie waarin differentiatie, digitalisering, flexibiliteit en levenslang leren noodzakelijk zijn, voorziet (mede door het leerlingenaantal van het vorige schooljaar te gebruiken als basis voor de aanwendbare lestijden en uren voor 23-24) het departement onvoldoende gesubsidieerde lestijden voor de organisatie van het schooljaar 2023-2024 in GBS de STiP Linden. Om een degelijke klaswerking op te zetten vragen we bijkomende lestijden personeelwerkingsbudget van de gemeente. De 12/36 gevraagde uren personeel werkingsbudget ICT coördinator zijn voor de 3 gemeentelijke basisscholen nodig om de digisprong in al zijn aspecten verder vorm te geven.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Actienummer |
080001 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 6170000 : uitzendkrachten en personen ter beschikking gesteld van het bestuur (personeelwerkingsbudget) |
Algemene rekening + omschrijving | |
Bedrag uitgave inclusief BTW | september-december 2023: 23925,33 euro (=22/24 voor lager onderwijs Linden + 12/36 ICT voor de 3 gemeentelijke basisscholen)
46951,79 euro (= voor 22/24 lager onderwijs, 12/24 voor 2,5 maanden kleuteronderwijs en 12/36 ICt voor 3 gemeentescholen) |
Aannemer/leverancier/instantie | Vlaamse Gemeenschap van Onderwijs |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | geen |
Voorzien krediet | 2023: 65000 2024: 65000 |
Beschikbaar krediet | 2023: 30892,88 2024:65000 |
Geen visum vereist
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de aanwending van het lestijden-, uren- en puntenpakket voor schooljaar 2023-2024 van GBS de STip Linden als volgt goed:
-Art. 2. De beslissing mee te delen aan directeur, Karin Bunckens van de gemeentelijke basisschool de STip Linden.
Om het volgende schooljaar in de mate van het mogelijke in optimale omstandigheden te kunnen starten, vraag ik in naam van alle leerkrachten, kinderen en hun ouders een aantal uren extra aan.
Volgens de berekening zal de school waarschijnlijk beschikken over volgende lestijden:
Met de vooropgestelde prognose van het lestijdenpakket heeft de school onvoldoende gesubsidieerde lestijden voor een optimale organisatie van het schooljaar 2023-2024. Daardoor vraagt de school
Bijgevoegd zijn de berekening, het voorstel en de motivatie van schooldirecteur Kristien Clits GBS "SCHOOL3212" te vinden.
Decreet Lokaal Bestuur
Wet van 29 mei 1959 artikel 5 van het Koninklijk Besluit mei 1965, gewijzigd bij Koninklijk Besluit 6 maart 1967
Besluit van de Vlaamse regering 1 april 1993
BaO/2003/02 18 april 2003 "Hertekening onderwijslandschap basisonderwijs"
Besluit Vlaamse Regering 23 mei 1996
Decreet Basisonderwijs 25 februari 1997
Om werkbaar werk, zowel voor de personeelsleden als voor de leerlingen, mogelijk te maken en om te kunnen inspelen op de noden van het hedendaags onderwijs waarin differentiatie en onderwijs op maat van elke leerling nagestreefd worden, zijn volgende lestijden nodig:
De 12/36 gevraagde uren personeelswerkingsbudget ICT-coördinator zijn voor de 3 gemeentelijke basisscholen nodig om de digisprong in al zijn aspecten verder vorm te geven.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget 2019.
Actienummer |
64940000 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 080003 |
Algemene rekening + omschrijving | 64940000 |
Bedrag uitgave inclusief BTW | +/- €40 000,00 |
Aannemer/leverancier/instantie | Toegestane werkingssubsidies aan andere overheidsinstellingen: PWB-uren terugvorderingen |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | geen |
Artikel 1. De aanwending van het lestijden- en puntenpakket, de bijkomende personeelswerkingsbudget lestijden voor schooljaar 2023 - 2024 van GBS SCHOOL3212 goed te keuren.
Art 2. De beslissing mee te delen aan de directeur van GBS SCHOOL3212.
De brief van 9 maart 2023 van Fluvius System Operator, Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle over de uitwisseling van persoonsgegevens in het kader van rioolbeleid:
In het kader van ons rioolbeleid wisselt Fluvius regelmatig persoonsgegevens uit met steden en gemeenten. Voor deze uitwisseling hebben we niet alleen de toestemming nodig van de betrokkenen zelf, we stelden ook twee protocollen op met duidelijke voorwaarden:
Een eerste protocol met twee doeleinden:
Daarnaast werden ook de vernieuwde premies voor Rationeel Watergebruik (RWG) goedgekeurd op de Raad van Bestuur van Fluvius SO op 16/02/2022. Bij de distributienetbeheerders zijn deze goedgekeurd op respectievelijk 14/3/2022 (Fluvius West), 15/3/2022 (Fluvius Limburg), 16/3/2022 (Fluvius Antwerpen) en 21/3/2022 (Riobra).
De vernieuwde premiereglementen vindt u in bijlage aan deze brief. Het betreft 3 infofiches voor premies voor respectievelijk gescheiden afvoer, hemelwaterput en infiltratie. Als stad of gemeente heeft u de mogelijkheid een aanvullende premie uit te betalen aan uw inwoners. Indien u een aanvullende premie wenst in te voeren, kan Fluvius de persoonsgegevens delen van de inwoners die van Fluvius reeds een premie ontvingen. In het klantenportaal van Fluvius geeft de klant hiervoor expliciet zijn toestemming bij het aanvragen van zijn premie. In dit geval dient het protocol met de 3 doeleinden ondertekend te worden.
Om zicht te krijgen op de individuele keuze van steden en gemeenten, willen we je vragen dit punt aan te brengen op de volgende gemeenteraad. Daarna kun je je keuze doorgeven door één van de twee protocollen verder aan te vullen en ondertekend terug te sturen naar premierapportering@fluvius.be. Wij bezorgen een tegengetekend document terug. Ook voor bijkomende vragen kun je op datzelfde e-mailadres terecht.
Daarnaast graag ook het addendum in bijlage aanvullen met de gevraagde gegevens.
De gemeente geeft geen aanvullende premies => Daardoor valt de keuze op het eerste protocol
Positief advies van de DPO voor gemeente Lubbeek, Naomi Van Dingenen van Vlaams Steunpunt e-government (VERA), ontvangen op 18 april 2023 (in bijlage).
De in te vullen vragenlijst, opgenomen in het protocol pagina 9 werd aangevuld door Naomi Van Dingenen (DPO VERA) en Ludwig Swevers (IT Lubbeek).
In functie van de uitwisselingvan persoonsgegevens worden onderstaande contactgegevens worden bezorgd aan Fluvius:
Decreet Lokaal Bestuur.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 april 2023:
Een eerste protocol met twee doeleinden:
- de handhaving van rioleringsdossier in het kader van het Algemeen Waterverkoopreglement en
- de uitwisseling van pandgegevens in het kader van afkoppelingsprojecten.
Een tweede protocol met drie doeleinden: de twee doeleinden van het eerste model aangevuld met de gegevensuitwisseling van premies voor rationeel watergebruik in het geval van een aanvullende gemeentelijke premie.
- voor de uitwisseling van premiegegevens en pandgegevens in het kader van afkoppelingsprojecten: medewerkers administratie GIM: openbarewerken@lubbeek.be
- voor de uitwisseling van gegevens i.h.k.v. handhaving rioleringsdossiers in het kader van het Algemeen Waterverkoopreglement: Willy Yserbijt van Milieudienst Interleuven: info@interleuven.be
- voor de uitwisseling van persoonsgegevens: Naomi Van Dingenen, Vlaams Steunpunt e-government (VERA): naomi.vandingenen@vera.be
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Verleent goedkeuring aan het protocol, opgesteld in het kader van het rioolbeleid van Fluvius betreffende de uitwisseling van persoonsgegevens met duidelijke voorwaarden en twee doeleinden, zijnde:
Art.2. Neemt kennis van de vernieuwde premiereglementen voor Rationeel Watergebruik (RWG) goedgekeurd op de Raad van Bestuur van Fluvius SO op 16 februari 2022 en goedgekeurd bij de distributienetbeheerders op respectievelijk 14/3/2022 (Fluvius West), 15/3/2022 (Fluvius Limburg), 16/3/2022 (Fluvius Antwerpen) en 21/3/2022 (Riobra). De gemeente geeft geen aanvullende premies.
Art.3. Neemt er kennis van dat onderstaande contactgegevens aan Fluvius worden bezorgd in het kader van het rioolbeleid van Fluvius betreffende de uitwisseling van persoonsgegevens:
De ontwerpopdracht voor de opdracht “School Kasteel de Maurissens - perceel 4 (4a Schrijnwerk en 4b Restauratiewerken interieur)” werd gegund aan MULTIPROFESSIONELE ARCHITECTENVENNOOTSCHAP STUDIO ROMA BV CVBA, Abdij Vlierbeek 7 te 3010 Kessel-Lo.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 320.105-4 opgesteld door de ontwerper, MULTIPROFESSIONELE ARCHITECTENVENNOOTSCHAP STUDIO ROMA BV CVBA, Abdij Vlierbeek 7 te 3010 Kessel-Lo.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel a (schrijnwerk), raming: 592.681,27 euro (excl. btw) of 628.242,15 euro (incl. 6% btw);
* Perceel b (restauratiewerken interieur), raming: 703.400,99 euro (excl. btw) of 745.605,05 euro (incl. 6% btw).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1.296.082,26 euro (excl. btw) of 1.373.847,20 euro (incl. 6% btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Een deel van de kostprijs van perceel 1 (schrijnwerk) wordt gesubsidieerd door Agentschap Onroerend Erfgoed team regio Oost, Diestsepoort 6 bus 94 te 3000 Leuven. Dit deel wordt geraamd op 537.069,69 euro.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder de budgetcode 2023/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003 en 2024/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003.
Decreet Lokaal Bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 144.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Koninklijk besluit van 14 februari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten Art. 38/1. Een wijziging mag zonder nieuwe plaatsingsprocedure worden doorgevoerd, voor door de oorspronkelijke opdrachtnemer te verrichten aanvullende werken, leveringen of diensten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen, indien de verandering van opdrachtnemer:
1° niet mogelijk is om economische of technische redenen, zoals wanneer de aanvullende goederen of diensten uitwisselbaar of interoperabel moeten zijn met bestaande uitrusting, diensten of installaties die in het kader van de oorspronkelijke opdracht zijn verworven; en
2° tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder.
De prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging mag evenwel niet hoger zijn dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht. Indien er verscheidene opeenvolgende wijzigingen worden doorgevoerd, geldt deze beperking voor de waarde van elke wijziging. Dergelijke opeenvolgende wijzigingen mogen niet worden gebruikt om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te omzeilen. Het onderhavige lid is niet van toepassing op de opdrachten die worden geplaatst door aanbestedende entiteiten die activiteiten uitoefenen in de sectoren water, energie, vervoer en postdiensten als bedoeld in titel III van de wet.
Voor de berekening van het in het tweede lid bedoelde bedrag wordt, voor zover de opdracht een indexeringsclausule bevat, de geactualiseerde waarde als referentiewaarde gehanteerd.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2016 :
Het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2016 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 april 2017 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 februari 2019:
Het besluit van de commissie beleidsdomeinen van 12 maart 2019 :
Het besluit van de gemeenteraad van 26 maart 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 april 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 september 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 oktober 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 oktober 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 december 2020 :
Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 april 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 augustus 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 december 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 maart 2021 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 mei 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021 (onder voorbehoud van goedkeuring):
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 augustus 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 oktober 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 december 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 december 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 december 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 januari 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2022:
Het besluit van het college burgemeester en schepenen 28 februari 2022:
Het besluit van het college burgemeester en schepenen van 21 maart 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2022:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 december 2022:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 januari 2023:
* Perceel a (schrijnwerk), raming: 593.828,02 euro (excl. btw) of 629.457,70 euro (incl. 6% btw);
* Perceel b (restauratiewerken interieur), raming: 703.958,94 euro (excl. btw) of 746.196,48 euro (incl. 6% btw).
ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 mei 2023:
* Perceel a (schrijnwerk), raming: 592.681,27 euro (excl. btw) of 628.242,15 euro (incl. 6% btw);
* Perceel b (restauratiewerken interieur), raming: 703.400,99 euro (excl. btw) of 745.605,05 euro (incl. 6% btw).
ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De uitgaven werden voorzien in de meerjarenplanning 2020 - 2025 onder het budgetjaar 2023 - 2024:
code |
2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003 |
Omschrijving |
gebouwen |
Actie |
2.1.1.01 |
Beleidsitem |
0800-03 |
Algemene rekening |
2210207 |
Investeringsenveloppe |
IP-003 |
|
|
Raming perceel 4a (schrijnwerk) |
628.242,15 euro |
Raming perceel 4b (restauratiewerken interieur) |
745.605,05 euro |
Voorzien uitgavekrediet 2023 |
5.134.705,00 euro |
Beschikbaar krediet 2023 |
4.872.119,92 euro |
Voorzien uitgavekrediet 2024 |
5.134.705,00 euro |
Beschikbaar krediet 2024 |
5.134.705,00 euro |
|
|
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
Artikel.1. Verleent goedkeuring aan het bestek met nr. 320.105-4 en de raming voor de opdracht School Pellenberg - Nieuwbouw - Optie Kasteel de Maurissens - Perceel 4, opgesteld door de ontwerper, MULTIPROFESSIONELE ARCHITECTENVENNOOTSCHAP STUDIO ROMA BV CVBA, Abdij Vlierbeek 7 te 3010 Kessel-Lo, voor een totaal geraamd bedrag van 1.296.082,26 euro (excl. btw) of 1.373.847,20 euro (incl. 6% btw) en opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel a (schrijnwerk), raming: 592.681,27 euro (excl. btw) of 628.242,15 euro (incl. 6% btw);
* Perceel b (restauratiewerken interieur), raming: 703.400,99 euro (excl. btw) of 745.605,05 euro (incl. 6% btw).
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Art.2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art.3. Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Agentschap Onroerend Erfgoed team regio Oost, Diestsepoort 6 bus 94 te 3000 Leuven.
Art.4. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Art.5. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder de budgetcode 2023/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003 en 2024/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode” werd gegund aan Interleuven, Gebouwen en infrastructuur, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 321.211 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 685.299,00 euro (excl. btw) of 829.211,79 euro (incl. 21% btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Een deel van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Holsbeek, Dutselstraat 15 te 3220 Holsbeek. Het voorlopig toegezegd bedrag wordt geraamd op 72.849,26 euro.
Het saldo van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Lubbeek. Dit deel wordt geraamd op 739.991,23 euro.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Lubbeek de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Holsbeek bij de gunning van de opdracht zal optreden.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in n de meerjarenplanning 2020-2025 onder code 2023/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001.
Het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017,meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
de uitvoering van deze exclusieve diensten gebeurt overeenkomstig de toegevoegde samenwerkingsovereenkomsten.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 juni 2021:
- De bestaande stroken in kasseien, de fietspaden in klinkers en de bestaande lijnvormige elementen worden opgebroken.
- Aan de kant van de straat wordt een nieuwe borduur in opstand aangelegd.
- Nieuwe straatkolken worden in de bestaande betonverharding geplaatst en op de bestaande grachten/rioleringen aangesloten.
- Het fietspad zal in beton aangelegd worden met een breedte van 120 cm.
- 2021/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001
- 2022/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001
- 2023/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001
- 2024/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001
De nodige kredieten worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 verschoven en vastgelegd.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 maart 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 september 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 april 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2023:
De uitgave werd voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025, onder de budgetjaren 2023, 2024:
De nodige kredieten worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan verschoven en vastgelegd.
code |
2023/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Wegen |
Actie |
1.1.2.20 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
2240000 |
Investeringsproject |
IP-001 |
|
|
Raming uitgavekrediet |
2.652.000,00 euro |
Beschikbaar krediet |
2.635.000,00 euro |
code |
2024/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Wegen |
Actie |
1.1.2.20 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
2240000 |
Investeringsproject |
IP-001 |
|
|
Raming uitgavekrediet |
260.000,00 euro |
Beschikbaar krediet |
260.000,00 euro |
Artikel 1. Keurt het bestek met nr. 321.211 en de raming voor de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode”, opgesteld door de ontwerper goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 685.299,00 euro (excl. btw) of 829.211,79 euro (incl. 21% btw).
Art. 2. Gunt de opdracht bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3. Vraagt een bijdrage aan bij de derde betaler Gemeente Holsbeek, Dutselstraat 15 te 3220 Holsbeek.
Art. 4. Gemeente Lubbeek wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Gemeente Holsbeek bij de gunning van de opdracht op te treden.
Art. 5. In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Art. 6. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan de deelnemende besturen.
Art. 7. Laat de aankondiging van de opdracht invullen, goedkeuren en bekendmaken op nationaal niveau.
Art. 8. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 onder code 2023/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001.
Op 16/12/2022 werd door IPON nv, een aanvraag ingediend voor het verkavelen van gronden met het oog op de realisatie van een groepswoningproject voor 24 woningen, op een locatie gelegen aan de Bollenberg, kadastraal gekend onder afdeling 1, sectie E nr 69 N 4, 69 V 3 ,69 K 3 en 78 L.
Deze aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard op 12/01/2023.
Op 12/01/2023 werden ook de nodige adviezen van de nutsmaatschappijen opgevraagd.
Het openbaar onderzoek vond plaats van 16/01/2023 tot en met 14/02/2023.
De uiterste beslissingsdatum van huidig dossier is 26/06/2023.
- Het decreet Lokaal Bestuur Vlaanderen voor wat betreft de bevoegdheden van de gemeenteraad (artikel 40 §1): Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.
- Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
- Het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25104/2014 betreffende de omgevingsvergunning:
hoofdstuk 8, beslissing over de zaak der wegen:
Artikel 47. Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
- Het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen:
Artikel 3. Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4. Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Artikel 8: Niemand kan een gemeenteweg, aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
Voor de ontwikkeling van het binnengebied achter de woningen aan de Bollenberg wordt er gebruik gemaakt van een bestaande ontsluiting tussen het appartementsgebouw Bollenberg 25-29 en de woning Bollenberg 31.
Wegenis:
De wegenis is zo ontworpen dat het trage verkeer en het gemotoriseerde verkeer gebruik maken van dezelfde wegen tot aan parkeerhaven. De wegenis naar de huizen mag enkel gebruik worden voor bv afzetten van boodschappen. De wagens mogen niet permanent blijven staan. Deze moeten op de parkeerhaven blijven staan.
De insteekweg naar de parkeerhaven wordt voorzien in asfalt. De parkeerplaatsen in de parkeerhaven worden voorzien in grindgazon. De wegenis naar de huizen wordt voorzien in een spoor beton en een spoor grasdallen.
Groenvoorziening:
Buiten de zone van de wegenis wordt het openbaar domein voorzien van gras en bomen.
Parkeergelegenheid:
Er wordt een parkeerhaven voorzien voor 37 wagens. Het voorste gedeelte is overdekt en wordt in de talud ingeschoven. Op de scheiding met het voorliggende perceel wordt een haag aangeplant.
Riolering:
Binnen het projectgebied wordt een gescheiden stelsel voorzien. Hieronder volgt een omschrijving van het rioleringsstelsel.
Gecoro:
De gecororaad bracht een ongunstig advies uit in zitting van 23/03/2023, zij herneemt hierbij de elementen uit het voorgaand advies van 12/05/2022. (Toen Ipon ook een aanvraag deed maar het dossier introk vooraleer een beslissing genomen werd)
Het advies als volgt:
-Er is voor de GECORO te weinig informatie ter beschikking om een afweging te kunnen maken.
-Het ontbreken van cijfermateriaal in verband met de huidige woonbehoefte.
-Geen gekende visie over het geheel en in het specifieke woonuitbreidingsgebied in zijn geheel of gedeeltelijk.
De vergadering voegt er volgende argumentatie aan toe:
Bij gebrek aan een PRIAK, een principiële goedkeuring tot het aansnijden van een woonuitbreidingsgebied van de provincie, kan er geen aansnijding gebeuren en is de aanvraag zonder voorwerp.
Het volledige advies van de gecoro is als bijlage van voorliggend voorstel, terug te vinden.
Technisch ontwerp:
Het ontwerp dat in het omgevingsloket vervat zit heeft een voorlopig ongunstig advies gehad van de nutsmaatschappij Fluvius op 17/02/2023. Nadien werden geen aangepaste plannen meer opgeladen in het loket.
We verwijzen vervolgens ook naar volgende regelgeving, meer specifiek artikel 4, paragraaf 1 en 5 waarbij minimaal dient rekening gehouden te worden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Het opzet van de verkaveling is in strijd met het woonbeleid op gemeentelijk, provinciaal en Vlaams niveau. Immers, de ontwikkeling van dit woonproject zal niet gevoerd worden in het kader van het verwezenlijken van het bindend sociaal objectief.
Er is geen overzicht over het exact aantal woningen en een specifiek ontwerp in functie van een gedifferentieerd doelgroepenbeleid. Bovendien wordt een onbetrouwbaar financieel model vooropgesteld ten aanzien van de betaalbaarheid. Immers, de prijszetting van de woningen zou volledig autonoom door Ipon NV bepaald worden. Er is geen enkel verband tussen de financiële mogelijkheden van de doelgroepen en de te betalen prijs van deze woningen. Dit systeem kan bijgevolg niet beschouwd worden als tegemoetkomend aan het invullen van een sociaal objectief of zelfs breder, sociaal huisvestingsbeleid.
Gelet op het nog ruim aanwezig aanbod van percelen in woongebied binnen de gemeente, en zelfs rekening houdend met de gewenste ontwikkelingen voor meergezinswoningen is het absoluut niet noodzakelijk om huizen aan marktprijzen binnen woonuitbreidingsgebieden te bouwen.
Conclusie: Zowel het verkavelingsontwerp alsook de wegenis is technisch ontoereikend. Bovendien staat deze verkaveling met wegenis niet in het licht van het algemeen belang van de gemeente Lubbeek en haar inwoners.
Er zijn geen financiële gevolgen.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt het wegenistracé van van de verkavelingsaanvraag ingediend door IPON, op een locatie gelegen aan de Bollenberg, kadastraal gekend onder afdeling 1, sectie E nr 69 N 4, 69 V 3, 69 K 3 en 78L niet goed.
1. Motivatie voor de gedeeltelijke verplaatsing van buurtweg 18 naar de feitelijke weg eigendom van Natuurpunt
- buurtweg 18 is niet toegankelijk op percelen van Natuurpunt en van KUL waar hij te paard ligt op deze percelen
- er werd overlegd met Natuurpunt en KUL om deze weg terug open te maken
- KUL wees op het bestaan van de feitelijke weg die momenteel al gebruikt wordt door de wandelaars en die doorloopt tot aan de gemeente Bierbeek
- Natuurpunt wijst op de schade die zou aangebracht worden aan de Natuur bij het openen van die weg bovenkant op de Talud
- bovendien is dit gedeelte van de voetweg zeer drassig
-Natuurpunt is bereid om de voetweg officieel te verleggen naar hun feitelijke weg
-landmeterskantoor Intertopo werd aangesteld voor het opstellen van een rooilijnplan voor de verplaatsing van de buurtweg en voor het opstellen van een schattingsverslag ter bepaling van de meer/minwaarde bij de gedeelteijke verplaatsing/officialisering van buurtweg 18/ feitelijke weg Natuurpunt.
2. huidige toestand buurtweg 18
-landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo bezorgde het rooilijnplan i.v.m. de gedeeltelijk verplaatsing, wijziging van buurtweg 18 te Pellenberg
-het rood aangeduid gedeelte op het opmetingsplan is niet toegankelijk op de ligging van de Atlas der Buurtwegen
-de voetweg is niet toegankelijk op de percelen kadastraal gekend afdeling 3, sectie D nrs. 106 H, nr. 197 y en 197L en 106 N. op de percelen kadastraal gekend afdeling 3, sectie C nrs. 186 G, 186H, 186 K , 188D, 106S, 181B, 178 en 107 B,
-de buurtweg zal op deze percelen afgeschaft worden.
-de feitelijke weg eigendom van Natuurpunt betreft het perceel afdeling 3, sectie D, nr. 106 H.
-buurtweg 18 heeft een breedte van 3,30 in de Atlas der Buurtwegen
-buurtweg 18 zal geofficialiseerd worden op het perceel eigendom van Natuurpunt op een breedte van 2.50 meter breedte
3. Bepaling van de meer/minwaarde bij afschaffing/verplaatsing buurtweg 18
Landmeter Rudi De Winter, landmeter-expert (LAN 041064), beëdigd schatter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest, bezorgde het schattingsverslag d.d. 27 april 2023, ter bepaling van de meer/minwaarde bij de verplaatsing van buurtweg 18.
Oppervlakte |
Minwaarde |
Meerwaarde |
|
Afdeling 3, sectie D, nr. 106 H (deel) |
5 m² |
|
9 € |
Afdeling 3, sectie D, nr. 197 Y (deel) |
187 m² |
|
336 € |
Afdeling 3, sectie D nr. 197 L (deel) |
24 m² |
|
43,20 € |
Afdeling 3, sectie D nr. 106 N (deel) |
235 m² |
|
423 € |
Afdeling 3, sectie C nr. 186 G (deel) |
146 m² |
|
262,80 € |
Afdeling 3, sectie C nr. 186 H (deel) |
42 m² |
|
75,60 € |
Afdeling 3, sectie C nr. 186 K (deel) |
85 m² |
|
153 € |
Afdeling 3, sectie C nr. 188 D (deel) |
73 m² |
|
142,20 € |
Afdeling3, sectie C nr. 106 S(deel) |
529 m² |
|
952,20 € |
Afdeling 3, sectie C nr. 181 B (deel) |
224 m² |
|
403,20 € |
Afdeling 3, sectie C nr. 178 (deel) |
19 m² |
|
34,20 € |
Afdeling 3, sectie C nr. 107 B (deel) |
32 m² |
|
57,60 € |
Afdeling 3 sectie D nr. 106 H (deel) |
1.296 m²m² |
2.332,80 € |
|
Na de definitieve goedkeuring van het rooilijnplan word de vergoeding voor de waardevermeerdering- of vermindering betaald of gevorderd tegen de vastgestelde schattingsprijs volgens het schattingsverslag d.d. 27 april 2023
Het gemeentedecreet, meer bepaald artikel 43, dat de bevoegdheden van de gemeenteraad vastlegt.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur
De wet op de buurtwegen van 10 april 1841 gewijzigd bij de wet van 20 mei 1863 en 9 augustus 1948. Deze wet is afgeschaft, maar de Atlassen der Buurtwegen werden als juridische basis behouden via artikel 85 van het decreet gemeentewegen.
Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2014 in verband met de goedkeuring van de dading met Dhr. Van Damme
Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2018 in verband met de goedkeuring van het tragewegen actieplan
Het besluit van de deputatie van 10 januari 2019 in verband met de goedkeuring van het trage wegen actieplan
Het gemeentedecreet van 3 mei 2019 van kracht sinds 1 september 2019. De procedure voor de wijziging van gemeentewegen wordt geschreven in afdeling 2 ‘ procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen ‘ – de artikels 16 tot 19. Het toetsingskader of de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigingen is opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen.
De verplaatsing van buurtweg 18 naar de feitelijke weg van Natuurpunt is een regularisatie van de feitelijke toestand. De feitelijk weg van Natuurpunt is een gemeenteoverschrijdende weg (Bierbeek). De aansluiting aan buurtweg 19 (ook deels op grondgebied Bierbeek) blijft bestaan via de Gravenveldweg oo het grondgebied van Bierbeek
Na definitieve goedkeuring van het rooijlijnplan zullen de min/meer waardes naar aanleiding van de gedeeltelijke verplaatsing van buurtweg 18 te Pellenberg betaald/gevorderd worden aan/van de eigenaars van de voetweg
Artikel 1. Het rooilijnplan i.v.m. de gedeeltelijke verplaatsing en wijziging van buurtweg 18, opgesteld door landmeter Geert Menten, voor landmeterskantoor Intertopo wordt voorlopig vastgesteld.
Art. 2. Het schattingsverslag ter bepaling van de meerwaarde/minwaarde naar aanleiding van de gedeeltelijke verplaatsing van buurtweg 18 te Pellenberg wordt voorlopig vastgesteld.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling van de procedure overeenkomstig artikel 21 van het decreet houdende de gemeentewegen.
1. Motivatie behandeling Buurtweg 26 te Pellenberg
- buurtweg 26 maakt de verbinding tussen de Pottaerdestraat en Oude Lubbeekse baan
- de voetweg is goed toegankelijk voor wandelaars.
- er werd een geel naambordje geplaatst (Pottaerdestraat)
- de voetweg in niet goed toegankelijk voor ruiters wegens een knuppelpad en te weinig ruimte hiernaast
- er werd een verzoekschrift ingediend aan het college van burgemeester en schepenen voor het herstel van buurtweg 26 op de volledige breedte
- het college van burgemeester en schepenen heeft landmeterskantoor Intertopo aangesteld voor het opmaken van een rooilijnplan voor buurtweg 26 te Pellenberg
- de landmeter heeft vastgesteld dat buurtweg 26 niet open en toegankelijk is op de atlas der buurtwegen maar gebruikt wordt op een alternatief traject
- de landmeter werd gevraagd om een verplaatsingsdossier op te stellen en een schattingsverslag te maken ter bepaling van de meer/minwaarde bij de verplaatsing van buurtweg 26 te Pellenberg
2. Huidige toestand Buurtweg 26 te Pellenberg
Landmeters Geert Menten, landmeter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68 B, 3290 Diest bezorgde het rooilijnplan voor de verplaatsing van buurtweg 26 te Pellenberg
-het geel aangeduid gedeelte van de buurtweg is open en toegankelijk overeenkomstig de ligging uit de Atlas der buurtwegen
-het rood aangeduid gedeelte betreft de officiële ligging van de buurtweg overeenkomstig de ligging uit de Atlas der buurtwegen
-de voetweg is hier niet volledig open en toegankelijk
-het groen aangeduid gedeelte van de buurtweg op het plan van Intertopo is open en toegankelijk
-dit gedeelte van de voetweg is niet de officiële ligging van de Atlas der Buurtwegen
-voorgesteld wordt om het rood gedeelte van de voetweg te verplaatsen naar het groen gedeelte van de voetweg
- dit nieuwe rooilijnplan zal voorlopig vastgesteld worden
3. Bepaling van de min/meerwaarde naar aanleiding van de verplaatsing van buurtweg 26 te Pellenberg
Landmeter Rudi De Winter, landmeter-expert (LAN 041064), beëdigd schatter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest, bezorgde het schattingsverslag d.d. 5 december 2022, ter bepaling van de meer/minwaarde bij de verplaatsing van buurtweg 26 te Pellenberg.
Perceel |
Oppervlakte |
Minwaarde |
Meerwaarde |
Afdeling 3, sectie C nr. 45 H/deel |
26 m² |
|
30 € |
Afdeling 3, sectie C, nr.15 G/deel |
178 m² |
|
200 € |
Afdeling 3, sectie C nr.15 F/deel |
131 m² |
|
150 € |
49 deel |
295 m² |
|
350 € |
49 deel |
605 m² |
750 € |
|
De meer/minwaarde bij de verplaatsing van deze voetweg zal betaald/ingevorderd worden van de eigenaars na de definitieve goedkeuring van het rooilijnplan.
Het gemeentedecreet, meer bepaald artikel 43, dat de bevoegdheden van de gemeenteraad vastlegt.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur
De wet op de buurtwegen van 10 april 1841 gewijzigd bij de wet van 20 mei 1863 en 9 augustus 1948. Deze wet is afgeschaft, maar de Atlassen der Buurtwegen werden als juridische basis behouden via artikel 85 van het decreet gemeentewegen.
Het gemeentedecreet van 3 mei 2019 van kracht sinds 1 september 2019. De procedure voor de wijziging van gemeentewegen wordt geschreven in afdeling 2 ‘ procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen ‘ – de artikels 16 tot 19. Het toetsingskader of de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigingen is opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 oktober 2022 - verzoekschrift van dertig jaar publiek gebruik - verbinding Hoogstepuntlaan - Pottaerdestraat (buurtweg 26) - erkenning tot gemeenteweg - aanstellen landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68b, 3290 Diest voor de opmaak van een rooilijnplan verbinding Hoogstepuntlaan - Pottaerdestraat en voor de opmaak van een rooilijnplan buurtweg 26.
Buurtweg 26 te Pellenberg is de verbinding tussen de Oude Lubbeekse Baan en de Lastberg. Deze voetweg kreeg een geel naamplaatje kreeg van de provincie (Pottaerdestraat) en is open en toegankelijk voor voetgangers.
Voor ruiters stelt zich een probleem. Op deze voetweg werd een knuppelpad aangelegd door de gemeente omdat het hier destijds zeer drassig was. Naast het knuppelpad is er niet voldoende plaats voor ruiters.
Er werd een verzoekschrift ingediend aan het college van burgemeester en schepenen om buurtweg 26 te herstellen over de volledige breedte van de weg.
Naar aanleiding van dit verzoekschrift werd landmeterskantoor Intertopo aangesteld voor de opmaakt van een rooilijnplan. uit zijn opmeting van deze buurtweg blijkt dat de buurtweg momenteel niet open en toegankelijk is op het rood aangeduid gedeelte, maar gebruikt wordt op het groen aan geduid gedeelte op het plan van landmeterskantoor Intertopo.
Voorgesteld wordt om het rood gedeelte van buurtweg 26 op het rooilijnplan van landmeterskantoor Intertopo te verplaatsen naar het groen gedeelte en de nieuwe rooilijn van buurtweg 26 te officaliseren.
Na definitieve goedkeuring van het rooijlijnplan zullen de min/meer waardes naar aanleiding van de gedeeltelijke verplaatsing van buurtweg 26 te Pellenberg betaald/gevorderd worden aan/van de eigenaars van de voetweg
Artikel 1. Het rooilijnplan i.v.m. de gedeeltelijke verplaatsing van buurtweg 26, opgesteld door landmeter Geert Menten, voor landmeterskantoor Intertopo wordt voorlopig vastgesteld.
Art. 2. Het schattingsverslag ter bepaling van de meerwaarde/minwaarde naar aanleiding van de gedeeltelijke verplaatsing van buurtweg 26 te Pellenberg wordt voorlopig vastgesteld.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling van de procedure overeenkomstig artikel 21 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging PBE;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van PBE die op 16 juni 2023 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 30 maart 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
PBE stuurde een schrijven d.d. 30 maart 2023 met de uitnodiging voor de algemene vergadering tevens jaarvergadering op 16 juni 2023.
Agenda:
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE d.d. 16 juni 2023.
Art. 2. De afgevaardigde Ellen Lammens, met plaatsvervanger Hugo Simoens, wordt gemandateerd zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente is voor de activiteit riolering aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra;
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 27 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Riobra die op 28 juni 2023 plaatsheeft in "Feestzaal Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek".
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 27 maart 2023 overgemaakt.
VOORSTEL TOT VERLENGING VAN DE DUURTIJD VAN 25 NOVEMBER 2023 TOT EN MET 29 MAART 2037
De opdrachthoudende vereniging Riobra werd opgericht op 25 november 2005 voor een duur van 18 jaar. Deze duur verstrijkt op 24 november 2023.
Refererend aan artikel 6 van de statuten kan Riobra na afloop van deze duur opeenvolgende keren worden verlengd voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan 18 jaar.
Riobra kan bijgevolg maximaal verlengd worden tot 24 november 2041.
De overige opdrachthoudende verenigingen met Fluvius SO als werkmaatschappij hebben een duur die verstrijkt op 29 maart 2037. Daarom wordt voorgesteld dat als alternatief voor de maximale verlenging met 18 jaar, de duur van Riobra verlengd wordt tot en met 29 maart 2037. Zodoende zou de duurtijd van elk van de opdrachthoudende verenigingen met Fluvius SO als werkmaatschappij op elkaar worden afgestemd en op dezelfde datum verstrijken in 2037.
Overeenkomstig artikel 423 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 kan op verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers en op voorwaarde dat het verzoek gedragen wordt door een drievierde meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten, de Algemene vergadering tot een verlenging beslissen met een drievierde meerderheid van het aantal stemmen.
De gemeenteraadsbeslissingen die daarvoor worden genomen, worden bij het verslag van de Algemene vergadering gevoegd en zijn gebaseerd op een onderzoek, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aandienen.
Uiterlijk negentig dagen voor de Algemene vergadering die beslist over de verlenging wordt de agenda door de raad van bestuur aan alle deelnemers toegezonden.
De deelnemers die niet willen verlengen, kunnen daartoe niet verplicht worden en houden op deel uit te maken van de opdrachthoudende vereniging op het einde van het jaar waarin de Algemene vergadering tot de verlenging heeft beslist. Vooraf leggen ze hun beslissing daartoe voor, die wordt gevoegd bij het verslag van de Algemene vergadering. Deelnemers die nalaten over de verlenging te beslissen of hun beslissing mee te delen, worden geacht verder deel uit te maken van de opdrachthoudende vereniging.
De Raad van Bestuur heeft een evaluatierapport opgesteld over de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de voorbije vier jaar en eveneens een ondernemingsplan opgesteld voor de komende periode. Deze documenten bevatten samen de motiveringselementen in functie van het onderzoek van het verlengingsvoorstel.
STATUTENWIJZIGINGEN
De voorgestelde statutenwijzigingen hebben vooreerst betrekking op de verlenging van de duurtijd (artikel 6). Daarnaast worden enkele aanpassingen voorgesteld ingevolge gewijzigde regelgeving. Tot slot worden ook een aantal tekstuele correcties en redactionele verfijningen voorgesteld. Door bovenvermelde wijzigingen wordt tevens het voorwerp van Riobra gewijzigd (artikel 3). De Raad van Bestuur heeft hiervoor een bijzonder verslag opgesteld overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
Overeenkomstig het Decreet over het Lokaal Bestuur dient de gemeenteraad onder meer op expliciete wijze zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde verlenging van de tijdsduur van de Opdrachthoudende vereniging (artikel 423) en aan de statutenwijzigingen (artikel 427).
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene vergadering.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Riobra stuurde een schrijven d.d. 27 maart 2023 met de uitnodiging voor de algemene vergadering tevens jaarvergadering op 28 juni 2023.
Agenda:
1. Goedkeuring van het voorstel tot verlenging van de duurtijd van Riobra van 25 november 2023 tot en met 29 maart 2037 met o.m. goedkeuring van het evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging in de voorbije vier jaar en van het ondernemingsplan voor de periode 2023-2027.
2. Statutenwijzigingen:
3. Verlenen van machtiging om de beslissingen genomen in de agendapunten 1 en 2 bij authentieke akte vast te stellen.
4. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
5. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2022.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Activiteit rioleringen - wijziging deelnemerschap.
9. Statutaire benoemingen.
10. Benoeming van een commissaris.
11. Statutaire mededelingen.
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 28 juni 2023.
Art. 2. Een verzoek te formuleren en goed te keuren tot verlenging van de Opdrachthoudende vereniging Riobra van 25 november 2023 tot en met 29 maart 2037 en haar deelneming in de Opdrachthoudende vereniging Riobra te verlengen voor deze duurtijd na onderzoek van onder meer de documenten die bij de oproeping inzake agendapunt 1 zijn gevoegd.
Art. 3. Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Riobra met betrekking tot de verlenging van de duurtijd en de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp. Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 met uitzondering van de wijziging vande duurtijd die in werking treedt op 28 juni 2023 (onder de opschortende voorwaarde vangoedkeuring van de verlenging door de Algemene Vergadering van Riobra).
Art. 4. Riobra te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Art. 5 De afgevaardigde Ellen Lammens, met plaatsvervanger Raf De Canck, wordt gemandateerd zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 tot en met 4 van onderhavige beslissing.
Art. 6 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluyius.be.
Op 2 mei 2023 ontvangt de gemeente een schrijven van De Lijn met uitnodiging voor de algemene vergadering van aandeelhouders van De Lijn.
De vergadering vindt plaats op dinsdag 30 mei 2023, om 14.00 uur stipt, in Salons Van Dijck, Frederik de Merodestraat 33, te Mechelen.
Omdat deze datum samenvalt met de datum van de gemeenteraad, werd het punt op de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 8 mei 2023 geagendeerd en word dit agendapunt nogmaals in de gemeenteraad geagendeerd ter bekrachtiging.
Decreet Lokaal Bestuur;
Nieuwe gemeentewet
De gewone algemene vergadering van de aandeelhouders van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn vindt plaats op dinsdag 30 mei 2023 om 14:00u stipt, in Salons Van Dijck, Frederik de Merodestraat 33, te Mechelen.
De Lijn bezorgt de gemeente de agenda, de link naar de documenten en het identificatie-/volmachtformulier, dat op 30 mei 2023 ingevuld en ondertekend aan het onthaal van de algemene vergadering dient afgegeven te worden door de aandeelhouder of volmachtdrager.
Artikel 1. Keurt de agenda van de gewone algemene vergadering van De Lijn van 30 mei 2023 goed.
Art 2. Mandateert Tania Roskams met als plaatsvervanger Raf De Canck om de agendapunten goed te keuren.
Art 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan De Lijn.
Op de gemeenteraad van 30 maart 2021 werd kennisgenomen van het ontbindingsbesluit van ERSV. Op 27 april 2023 ontving de gemeente Lubbeek een nieuwe uitnodiging voor een buitengewone algemene vergadering van ERSV vzw in vereffening.
Vandaag staaT ERSV klaar om de vereffening af te ronden. Er rest enkel nog de taak om te beslissen over het batig saldo van de rekeningen, nadat deze rekeningen door de Algemene Vergadering zijn goedgekeurd.
Op de agenda van deze vergadering staat:
An Wouters werd op de gemeenteraad van 30 januari 2019 aangesteld als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40-41
Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid.
De bevoegdheid tot het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen, kan niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
Artikel 32 van de statuten van ERSV Vlaams-Brabant vzw (goedgekeurd op 8 december 2004)
In overeenstemming met de decretale verplichting, kan de algemene vergadering de Vereniging ontbinden bij consensus van de algemene vergadering waarop minstens vier vijfden van de leden, alsmede van tenminste één lid van de fractie van de werkgevers/de fractie van de werknemers/ de fractie van de lokale besturen.
De algemene vergadering stelt de vereffenaar of een college van meerdere vereffenaars aan en bepaalt de bestemming die aan het netto-actief van het vermogen van de Vereniging zal worden gegeven conform het bepaalde in artikel 33.
De algemene vergadering bepaalt tevens de bevoegdheid van de vereffenaar of vereffenaars, alsmede de vereffeningsvoorwaarden.
Artikel 33 van de statuten van ERSV Vlaams-Brabant vzw (goedgekeurd op 8 december 2004)
Indien de Vereniging wordt ontbonden, hetzij vrijwillig, hetzij gerechtelijk, wordt na vereffening, het netto-actief bestemd ten voordele van een instantie of een instelling die niet tot de Vereniging behoort of in de schoot ervan functioneert, en die zich er schriftelijk toe verbindt deze middelen op basis van niet-commerciële doelstellingen of overwegingen te bestemmen voor socio-economische streekontwikkeling.
De algemene vergadering die tot de ontbinding besluit, zal aanduiden aan welke vereniging het vereffeningssaldo wordt overgedragen.
Wet tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen van 23 maart 2019
Op de algemene vergadering worden ook één of méér vereffenaars aangesteld en hun opdracht samen met eventuele voorwaarden bepaald. De vereffenaar(s) moet(en) het actief te gelde maken en het passief aanzuiveren. Hierbij moeten ze zowel met de belangen van de vzw als met deze van de schuldeisers rekening houden.
De vraag van ERSV is om een gemeenteraadslid te mandateren om deel te nemen aan deze BAV van 30 mei 2023 om de werking van de ERSV Vlaams-Brabant vzw in vereffening finaal af te sluiten in een laatste buiten
Artikel 1. De gemeenteraad gaat akkoord met de afsluiting van de werking van de ERSV Vlaams-Brabant, vzw in vereffening waarvan de gemeente Lubbeek lid is.
Art. 2. An Wouters wordt gemandateerd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van ERSV d.d. 30 mei 2023 goed te keuren.
Art. 3. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan ERSV.
De Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep stuurde een mail d.d. 5 mei 2023 met de uitnodiging voor de algemene vergadering op 9 juni 2023.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Raadslid Martine Dierickx is aangeduid bij raadsbesluit van 28 februari 2023, in tijdelijke vervanging van Martine Adams, effectief lid bij besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2019.
Martine Dierickx werd aangeduid als afgevaardigde in de algemene vergadering.
Agenda:
Na het officiële gedeelte vertelt Joke Van Dyck, projectmedewerker e-inclusie bij de VVSG, over het belang van digitale inclusie in een snel veranderende samenleving.
Wat kan een gemeentebestuur doen om digitaal inclusief te zijn? Daarna lichten we toe welke acties De Watergroep hiervoor ontwikkelt.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de agendapunten van de algemene vergadering van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep op 9 juni 2023 goed.
Art. 2. De afgevaardigde Martine Dierickx, met plaatsvervanger An Wouters, wordt gemandateerd om de agendapunten van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep op 9 juni 2023 goed te keuren.
Art. 2. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan De Watergroep Vlaams-Brabant.
Op 27 april 2023 ontving de gemeente Lubbeek een schrijven van IGS Hofheide met de uitnodiging voor de gewone algemene vergadering van 28 juni 2023.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Agenda
Raadslid Pascale Alaerts werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Hofheide op 30 januari 2019 en raadslid Rina Robben werd aangesteld als vervanger op 31 augustus 2021.
Artikel 1. Keurt de agenda van de gewone algemene vergadering van IGS Hofheide op 28 juni 2023 goed.
Art. 2. Mandateert raadslid Pascale Alaerts met als plaatsvervanger Rina Robben om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan IGS Hofheide.
Op 28 april 2023 ontving de gemeente Lubbeek een schrijven van Ecowerf met de uitnodiging voor de gewone algemene vergadering van 28 juni 2023.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Gelet op de deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant;
Gelet op de statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2021;
De gemeenteraadsbeslissing van 31 augustus 2021 tot aanstelling van raadslid Lim Vervueren, als vaste vertegenwoordiger en schepen Hugo Simoens als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van EcoWerf;
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering d.d. 14/12/2022
3. Jaarverslag 2022:
3.1. Verslag van de activiteiten
3.2. Jaarrekening per 31/12/2022 (jaarrekening EcoWerf, geconsolideerde jaarrekening) - verslag van de commissaris-revisor
4. Decharge bestuurders, decharge bedrijfsrevisor
5. Diversen
Artikel 1. Raadslid Lim Vervueren met plaatsvervanger Hugo Simoens wordt gemandateerd om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Ecowerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant van 28 juni 2023 goed te keuren.
Art. 2. Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden naar de gemeentelijke afgevaardigde en EcoWerf.
De aandeelhouders van EthiasCo houden hun gewone jaarlijkse algemene vergadering op donderdag 8 juni 2023 om 10.00 uur.
In toepassing van artikel 23 van de statuten wordt deze algemene vergadering gehouden via een digitaal platform en een stemming op afstand.
Om redenen van flexibiliteit heeft EthiasCo een beveiligde digitale oplossing ontwikkeld waardoor elke deelnemer digitaal aan de stemming kan deelnemen: ofwel vooraf (we raden sterk aan van deze optie gebruik te maken) ofwel via videoconferentie op de dag zelf.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Agenda
De informatie met betrekking tot de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2022 zal beschikbaar zijn op het platform van de digitale algemene vergadering vanaf 25 mei 2023 en de dag na de algemene vergadering, op onze website www.ethiasco.be.
Raadslid Raf De Canck werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van EthiasCo op 28 mei 2019.
Artikel 1. Keurt de agenda van de gewone jaarlijkse algemene vergadering van EthiasCo op donderdag 8 juni 2023 goed.
Art. 2. Mandateert raadslid Raf De Canck om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan EthiasCo.
Agenda:
Raadslid Gilberte Muls met als plaatsvervanger schepen Geert Bovyn wordt gemandateerd de agendapunten goed te keuren.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de agenda van de de algemene vergadering van 23 juni 2023 goed.
Art. 2. Raadslid Gilberte Muls met als plaatsvervanger schepen Geert Bovyn wordt gemandateerd de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan IGO div.
De algemene vergadering van Cipal dv heeft de volgende agenda:
Meer informatie over de agendapunten staan in de toelichtende nota in bijlage. Alle documenten m.b.t. deze Vergadering bevinden zich in de bijlage en zijn eveneens ter beschikking op de webpagina van de Algemene Vergadering: https://www.c-smart.be/cipal/algemene-vergadering-22juni2023/
Decreet Lokaal Bestuur
Nieuwe gemeentewet
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om Tom De Winter-Pieters of zijn vervanger te mandateren voor de algemene vergadering van Cipal dv op 22 juni 2023.
Artikel 1. Keurt de agenda van de gewone jaarlijkse algemene vergadering van Cipal dv op donderdag 22 juni 2023 goed.
Art. 2. Mandateert raadslid Tom De Winter-Pieters, met plaatsvervanger Raf De Canck, om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt voor 9 juni 2023 een afschrift van deze beslissing aan Cipal dv,
De burgemeester leest het antwoord van minister David Clarinval voor op de vraag vanuit de gemeente naar meer bankautomaten.
Raadslid Martine Dierickx (N-VA) stelt een vraag over mobilhomes:
Parkeerbeleid mobilhomes in het Lindenbos?
Schepen Simoens antwoordt: de gemeente heeft de ambitie om kampers te verwelkomen op een daartoe speciaal voorziene parking. Deze zal aangelegd worden op de site van het gemeentehuis. In principe is het wettelijk niet toegestaan om in een voertuig te overnachten of kamperen, al zeker niet om vuil achter te laten. De schepen geeft aan dat er zeker moet gesensibiliseerd worden op het verwijderen van afval. Hier zal dan ook extra op ingezet worden. In principe is het bestuur geen voorstander van harde handhaving op het verbod op overnachting, zolang er geen overlast veroorzaakt wordt.
Schepen Roskams vult aan: strikt genomen is het inderdaad niet toegelaten maar wordt er door toerisme en door ANB niet gehandhaafd. We zullen in eerste instantie vragen aan de bosbeheerder om in te zetten op informatie en sensibilisering.
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over de overlast in de Gemeentestraat in Linden:
De situatie van de Gemeentestraat in Linden is op dit ogenblik zeer onveilig aan de verschillende kruispunten door ( reglementair ) geparkeerde wagens.
Vooral het kruispunt met de Staatsbaan is zeer gevaarlijk daar de wagens niet meer “ vlot “ de Gemeentestraat kunnen inrijden en deels op de Staatsbaan moeten stilstaan.
Kan er advies ingewonnen worden bij de Politie om de strook waar men niet mag parkeren uit te breiden ?
Schepen Roskams antwoordt: deze casus werd op het politiecollege besproken.
De burgemeester vervolgt dat er heel wat werken gepland zijn in de Gemeentestraat (fietssuggestiestroken, vervangen riooldeksels). Dan zal er sowieso opnieuw gekeken worden naar de situatie. In eerste instantie wil men nu inzetten op de geplande werken. Bijkomende maatregelen kunnen dan later besproken worden.
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over dading Van Damme:
De heer Van Damme heeft opnieuw van zich laten horen en om een stand van zaken gevraagd.
Blijkbaar moeten er tegen eind dit jaar nog 18 voetwegen behandeld worden.
Gaat dit zeker lukken ?
Schepen Roskams antwoordt: het bestuur deelt de bekommernis en zorgt ervoor dat de bevoegde ambtenaar zich volop op dit project kan richten. Alle opmetingen zijn ondertussen uitgevoerd. Er werd aan de heer Van Damme een volledig overzicht op papier bezorgd. De schepen stelt voor dat wij dit antwoord ook doorsturen naar de raadsleden.
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over overlast Nachtegalenstraat - Pastorijstraat:
Kunnen er op korte termijn eenvoudige maar zeer effectieve maatregelen worden genomen tegen het hardrijden in de zone 30 in centrum Linden ? ( bv door versmallingen en/of verkeersremmers )
Vooral begin zone 30 Nachtegalenstraat , bocht Steenveldstraat…
Kan er eindelijk een gefundeerd overleg komen met de getroffen partijen en belangengroepen om een lange-termijn oplossing te zoeken?
Schepen Roskams antwoordt: het bestuur is al een tijd bezig met deze thematiek. Er werden in de buurt ook al bijkomende telramen geplaatst om het verkeer beter in kaart te brengen.
Over het algemeen is de snelheid beperkt, maar tijdens de piekuren zien we inderdaad een groter gedeelte van de automobilisten de snelheid overschrijden. Handhaven op die locatie is moeilijk, aangezien de straat afhelt. Dit werd ook reeds besproken met de mobiliteitsraad.
Er werden al een aantal visuele maatregelen genomen, maar verdere fysieke 'versperringen' zijn niet mogelijk aangezien De Lijn deze straat gebruikt. Ondertussen zijn er wel plannen gemaakt om fietssuggestiestroken aan te brengen en op die manier een versmallend effect te creëren.
Eventueel kunnen er verder ook bijkomende borden of smileyborden geplaatst worden. De schepen is van mening dat de situatie zeker al beter is, maar dan met uitzondering van de avonduren.
De schepen is zeker bereid om met de omwonenden nog een keer in dialoog te gaan.
Raadslid Rina Robben (GROEN) stelt een vraag aan schepenen Davy Suffeleers en Tania Roskams over het onderhoud van de trage wegen:
Beschikt de gemeente over een onderhoudsplan/timing voor haar trage wegen?
Schepen Roskams antwoordt: voor de gemeente is IGO aangesteld om het onderhoud van deze wegen op te nemen. Het onderhoud start doorgaans midden juni.
Schepen Suffeleers vult aan: ondanks de planning is het best wel een uitdaging om alle voetwegen open te houden. De beste manier om een voetweg open te houden, is om deze regelmatig te gebruiken. Tijdens de wijkvergaderingen werd er gesuggereerd om te werken met meters en peters voor de voetwegen. Deze suggestie wordt meegenomen en verder onderzocht.
De vraagsteller dringt er nog op aan om zeker voldoende middelen te voorzien om niet enkel trage wegen open te maken in het kader van de dading, maar ook daarna te voorzien in goed onderhoud.
Raadslid Liesbeth Smeyers (GROEN) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over Hoppinpunt Staatsbaan:
Dit zal aangelegd worden op de parking van Celis. Ik ben op verschillende tijdstippen langsgereden en heb gemerkt dat deze gedurende de kantooruren bijna altijd volzet is. Op avonden/weekends niet. Hoe zien jullie dat op te lossen? Zijn er alternatieven?
Schepen Roskams antwoordt: op dit moment is er geen enkele parkeerplaats gepland om te worden verwijderd. Enkel zullen er twee plaatsen gereserveerd worden voor deelwagens. Ook voor de keerplaats voor de lijnbus moeten er geen parkeerplaatsen verdwijnen.
Er wordt ook nog gekeken of de plannen nog kunnen worden geoptimaliseerd door slimme inrichting van de berm. Eventueel kan men ook kijken om de parking achter de kerk bijkomend te gebruiken.
Raadslid Liesbeth Smeyers (GROEN) stelt een vraag over website aanpassingen:
Op 22 november 2022 werd het toelagereglement voor buurtfeesten licht gewijzigd, nl. dat niet alleen onkosten van huur van een tent of ander materiaal konden betoelaagd worden, maar ook de aankoop.
Dit is echter nog steeds niet aangepast op de website. Kan dit aub snel gebeuren gezien de buurtfeesten in aantocht komen?
Idem voor enkele andere aanpassingen / nieuws / verslagen die er nog steeds niet op staan, ondanks onze geregelde vraag vanuit oppositie (verslagen GECORO, Jeugdraad, seniorenraad, geveltuintjes, vrijwilligerskorps, ...)
De burgemeester antwoordt: wat betreft verslagen wordt dat nog een keer doorgegeven. Over het vrijwilligerskorps kan er eventueel iets online geplaatst worden. De gemeente zet verder in op verschillende media. Er wordt over het algemeen kort op de bal gespeeld om de burgers goed en volledig te informeren.
Raadslid Liesbeth Smeyers (GROEN) stelt een vraag over de subsidies aan socioculturele verenigingen:
Onverwacht kregen meerdere socio-culturele verenigingen deze brief met de mededeling 'Bij nazicht van de subsidiedossiers blijkt dat velen onder jullie geen bewijsstukken hebben bijgevoegd’.
ten 1ste: Dit staat echter niet in het reglement, wel dat bewijsstukken moeten bijgehouden worden en steekproefgewijs kunnen worden opgevraagd. Bij het formulier zelf staat enkel als bij te voegen 'een bewijs vanuit de financiële instelling'.
2.: waarom dus plots? Of komt de vraag uit de financiële dienst ?
3. : we zijn net het reglement aan het vernieuwen en nu komt deze oproep. Het bewijst dat er onduidelijkheden zijn en het dus idd best aangepast wordt.
4. : de tijd is zeer kort: tussen 25 mei en 5 juni. Voor verenigingen die veel werk verricht hebben en hierop niet voorbereid waren, is dit een hele karwei die er plots bovenop komt. We gaan ervan uit dat de verenigingen wel beschikken over bewijsstukken, maar mogelijk heeft men deze niet via deze systematiek bijgehouden omdat het nooit eerder gevraagd werd om op te sturen.
Schepen Simoens antwoordt: er werd ook door de schepen met enige verbazing kennis genomen van de communicatie. Via de administratie is aangegeven dat er zal gekeken worden naar het proces en dat dit zal bijgestuurd worden.
We hebben op de dienst cultuur goede nieuwe ambtenaren maar het lijkt er in deze op dat één van de nieuwe medewerkers het reglement nogal in de strikte zin heeft geïnterpreteerd.
De voorzitter sluit de zitting op 30/05/2023 om 22:14.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ellen Lammens
Voorzitter